Forslagsstillerne mener tiden er moden for å etablere et
nytt markedsreguleringssystem for å fjerne en av årsakene
til problemene i landbrukssektoren. Dagens system gir markedsregulator
muligheter til å utnytte markedsreguleringen til egen fordel,
så lenge regulator også er en kommersiell aktør
i markedet. Ved å modernisere systemene legges grunnlag
for likeverdige konkurranseforhold og større effektivitet
i landbruket.
Mellombels lov til å fremja umsetnaden
av jordbruksvaror av 1930 (omsetningsloven) - ble innført som
en kriselov. Denne kriseloven gjelder fremdeles for omsetning av
jordbruksvarer, om lag 70 år etter. Selv om omsetningsloven
er blitt endret, og Omsetningsrådet har en noe annen sammensetning,
er det de samme prinsippene som ligger til grunn for omsetningen
av jordbruksvarer i dag som det var på 1930-tallet.
Det står ikke i loven hvilke tiltak
som kan/bør brukes for å oppfylle lovens
formål. Loven § 5 gir imidlertid fullmakt til å kreve
inn en avgift på omsetningen av de produkter som er nevnt
i § 1. Disse midlene skal disponeres for å fremme
omsetningen av de samme produkter.
Med hjemmel i omsetningsloven har Omsetningsrådet
vedtatt en rekke retningslinjer og regler som markedsaktørene
må rette seg etter. Det er disse retningslinjene og reglene
som er bakgrunnen for den regulering som vi i dag ser i det norske
landbruksmarked. Dette regelverket fastsetter bl.a. hvilke reguleringstiltak
som er tilskuddsberettiget.
Det finnes ulike typer avsetningstiltak, alt
etter hvilke oppgaver tiltakene er ment for. En vanlig inndeling
av hovedgruppene av tiltak er følgende:
Omsetningsrådet baserer seg på inntekter
fra en varierende omsetningsavgift fra produsenter (som nevnt
foran), samt bevilgninger over Jordbruksavtalen. Selv om alle produsenter
må betale omsetningsavgift til Omsetningsrådet,
er det etter forslagsstillernes mening i praksis bare Landbrukssamvirket
som får støtte. Private produsenter kan få støtte,
men det hører til unntakene. Derfor mener forslagsstillerne
at Omsetningsrådets virksomhet er konkurransevridende og representerer
en styrking av Landbrukssamvirket på bekostning av private
produsenter.
Forslagsstillerne ønsker i dette forslaget
først og fremst å rette et kritisk søkelys
på de markedsreguleringsordningene som eksisterer i dagens
jordbrukssystem.
Prinsipielt mener forslagsstillerne at markedsreguleringsordningene,
som er hjemlet i omsetningsloven, bør oppheves og erstattes
med markedspris. En slik løsning gir forbrukerne makt på bekostning
av produsentene. Det er et mål i landbrukspolitikken at
det skal være fri konkurranse, men det viser seg problematisk å få dette
til med de rådende markedsreguleringsordningene. Erfaringene
fra frukt- og grøntsektoren er gode etter at det ble innført
reell konkurranse. Da det er vanskelig å skaffe et flertall
for en slik løsning, viser erfaring at det subsidiært
er viktig å skille markedsreguleringsordningen som offentlig
myndighetsutøvelse og det å være en aktør
i markedet. Slik situasjonen er i dag er markedsregulatorene Prior,
Gilde og TINE samtidig dominerende markedsaktører. Derfor
er det vanskelig å bygge opp et normalt konkurransesystem
på disse regulerte områdene. I tillegg kan markedsreguleringsordningene
slik de er innrettet i dag, virke konkurransevridende ved at de
gir forskjellige kostnader, fordeler og ulemper i forhold til tilgang
på nødvendige innsatsvarer, fordeler og ulemper
i forhold til avsetningsmuligheter og ulik tilgang til informasjon.
Det er derfor av fundamental betydning å skille markedsreguleringsmyndigheten
og rollen som aktør i markedet. Forslagsstillerne mener
på denne bakgrunn at det må etableres et nytt
markedsreguleringssystem som fjerner årsaken til problemene.
I tillegg til endringer i innenlandske forhold
gir den internasjonale utvikling signal om endrede rammevilkår
for jordbruket med større begrensninger i mulighetene for
nasjonal virkemiddelbruk. Nå som rammene er lagt for de
videre WTO-forhandlinger, er det viktig at Norge tidlig søker å tilpasse
våre rammevilkår for jordbruket til en ny konkurransesituasjon.
Det er viktig å legge til rette for at norsk produksjon
kan overleve i en fremtidig situasjon med friere konkurranse, og
da må vi begynne å justere rammevilkårene
nå. Et viktig moment i en slik modernisering vil være å fjerne
de foreldede markedsreguleringsordningene.
Med bakgrunn i det som er nevnt foran mener
forslagsstillerne det er mye som taler for at reguleringer av egg-
og fjørfesektoren bør oppheves.
Markedsreguleringen utøves gjennom
ulike tiltak i markedet, og finansieres over omsetningsavgiften
for egg og fjørfekjøtt. Tiltakene administreres
av Omsetningsrådet.
Prior Norge er markedsregulator i egg- og fjørfesektoren.
Markedsregulator har den utøvende funksjonen i markedsreguleringen,
gjennom å foreslå og gjennomføre reguleringstiltak.
For egg og fjørfeprodukter er det kort
periode fra beslutning om produksjon til produktet er klart for
salg. Dette burde også gjøre det mulig å foreta
produksjonsplanlegging med tilpasning av produksjonen til det innenlandske
forbruket. I utgangspunktet skulle derfor markedene for egg og fjørfe
være håndterlige med tanke på å unngå overskuddsproduksjon
og oppnå mer effektiv ressursbruk også uten offentlig
markedsregulering.
Gilde Norsk Kjøtt BA er markedsregulator
som innebærer en oppgave med å overvåke
markedet for kjøtt og sette i verk tiltak for å regulere
produksjonen når prisen som oppnås i markedet
ikke treffer målprisen. Gilde er også pålagt
en mottaksplikt av alle slaktedyr og avsetningsplikt i perioder
med lite kjøtt. For disse oppgavene blir Gilde kompensert.
Gilde er tildelt rollen som markedsregulator,
men er samtidig den dominerende aktøren i kjøttmarkedet.
Måten markedsregulatordningen er organisert
på i dag medfører fare for konkurransevridning
og legger ikke til rette for den gode konkurransen som er et landbrukspolitisk
mål i Norge.
Alternativet som i størst grad vil
løse problemet med konkurransevridning mellom aktørene
i markedet og løse den generelle konkurransedempende effekten, som
dagens ordning har, er avvikling av markedsreguleringsordningen
i sin helhet. En mellomløsning som i stor grad vil løse
konkurransevridningsproblemene er å skape et juridisk skille
mellom markedsregulator og Gilde. Dette kan gjøres ved
at dagens markedsreguleringsoppgaver som Gilde i dag gjør,
skilles ut i et eget selskap som eies og drives av det offentlige,
eller at reguleringsoppgavene overføres til Statens landbruksforvaltning.
Markedsreguleringen av melk har som formål å sikre produsenter
av melk stabil avsetning og stabile priser i tråd med jordbruksavtalens
bestemmelser. Samtidig skal den sikre en stabil forsyning av varer
i alle markeder til en tilnærmet lik pris. Markedsreguleringen utøves
gjennom ulike tiltak i markedet, og finansieres over omsetningsavgiften
for melk.
TINE BA er markedsregulator i melkesektoren. TINE
opererer innenfor alle nivåer av verdikjeden for meieriprodukter,
fra innsamling av råmelk fra bonde til kjøp og
salg av de fleste typer meieriprodukter. Flere av de konkurrerende
meieriprodusentene er avhengige av å kjøpe råvarer
fra konkurrenten TINE. Fra og med 2004 ble det foretatt en deling
av TINEs råvarehåndtering og industrivirksomhet.
Det er mange momenter som taler for at det etablerte markedssystemet
ikke tilfredsstiller kravene til en virksom konkurranse, men er
konkurransevridende til fordel for den dominerende aktøren
TINE som også er tillagt offentlig myndighet.
Et alternativ som vil fjerne mye av problemet
med konkurransevridning, er et fullstendig skille mellom TINE Råvare
og TINE Industri. Dette vil fjerne TINE-konsernets incentiver og
muligheter til å kryssubsidiere mellom råvare-
og industrimarkedet.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"1. Stortinget
ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at markedsreguleringen
av egg og fjørfe, med hjemmel i "Lov til å fremja
umsetnaden av jordbruksvaror", oppheves.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme de
nødvendige forslag slik at det etableres et juridisk og
eiermessig skille mellom markedsregulator og Gilde ved at oppgavene
som markedsregulator legges til et eget offentlig eiet selskap eller
Statens landbruksforvaltning.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme de
nødvendige forslag for å få et juridisk
og eiermessig skille mellom markedsregulator og TINE ved at oppgavene som
markedsregulator legges til et eget offentlig eiet selskap eller
Statens landbruksforvaltning."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen,
Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly,
Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær
Grimstad og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd
Roger Enoksen, viser til Dokument nr. 8:53 (2004-2005) om å etablere
likeverdige konkurranseforhold mellom landbrukssamvirket og andre
private aktører i matvaresektoren. Likeverdige konkurranseforhold
og en målrettet markedsregulering har avgjørende
betydning for verdiskapingen i landbruket, og bidrar til en viktig
styrking av markedsposisjonen til små produsenter og produsenter
i distriktene.
Flertallet mener landbruket skal
bidra til å produsere og forsyne landets innbyggere og
industri med trygge og varierte matvarer av høy kvalitet,
samtidig som det skal levere andre varer og tjenester basert på næringens
samlede ressurser. Et aktivt landbruk i hele landet, basert på en
bærekraftig utnytting av naturressursene, skal bidra til
bosetting og sysselsetting i levende og livskraftige bygder. Dette
er viktig for den langsiktige matforsyningen. Et aktivt landbruk
som bidrar til verdiskapingen ved vareproduksjonen, vil også bidra
til produksjon av en rekke miljøgoder som er viktige for
befolkningen både på kort og lang sikt. Jordbruksproduksjonen
bidrar til en rekke andre samfunnsmål- og oppgaver ut over
selve matproduksjonen.
Dette oppsummeres gjerne i begrepet det multifunksjonelle
landbruket.
Flertallet mener markedet alene
ikke er i stand til å oppnå målene i
landbrukspolitikken. Det er derfor også behov for særskilte
virkemidler for å sikre landbrukets viktige multifunksjonelle
rolle.
Flertallet viser til at jordbruksoppgjørene
setter viktige nasjonale føringer for landbrukspolitikken, men
ser også at det i økende grad settes internasjonale rammebetingelser
for landbruket. Utfordringene i denne sammenheng er å arbeide
for at det fortsatt skal være mulig å føre
en aktiv nasjonal landbrukspolitikk som gir forbrukerne et variert
tilbud til akseptable priser, grunnlag for jordbruksdrift i hele
landet, en konkurransekraftig næringsmiddelindustri, trygg
mat med høy kvalitet og god plante- og dyrehelse. Flertallet viser
til at det i Stortinget er enighet om å videreføre målene
og de grunnleggende prinsippene for pris- og markedsreguleringen
for jordsbruksvarer.
Flertallet viser til at balansering
av matvaremarkedet er en hovedutfordring i landbrukspolitikken. Disse
utfordringene er store, og overproduksjon har ofte vært
et problem i mange land. Flertallet viser til at
det norske systemet hvor jordbruket har økonomisk ansvar
for overproduksjon, skiller seg fra de fleste andre land.
I denne forbindelse viser flertallet til
at det er de produsenteide samvirkeorganisasjonene som har ansvaret
som markedsregulator, samtidig som produsentene selv har det økonomiske
ansvaret for overproduksjon gjennom reduserte priser og omsetningsavgift og
at dette systemet gir en sterk stimulans til å hindre at
tilbudsoverskudd oppstår. Samvirkene er pålagt
plikter i form av ansvar for å kjøpe landbruksråvarer
fra primærprodusentene samtidig som de har ansvar for å selge
over hele landet. Finansieringen fra omsetningsavgiften dekker kun
kostnader knyttet til reguleringsaktiviteter for å håndtere
temporære overskudd i markedet samt sørge for å utjevne
regionale og sesongmessige svingninger i tilbud og etterspørsel.
For markedsregulator er det både rettigheter
og plikter som utgjør helheten. Ved en evaluering av markedsreguleringssystemet
for jordbruket er det derfor viktig å se på hele
systemet samlet, og ikke vurdere enkeltelementer i markedsreguleringen
isolert. Flertallet mener det er viktig å sørge
for at markedsreguleringene skal ha en konkurransenøytral
effekt når en ser alle rettigheter og plikter under ett,
og at det regulerte førstehåndsutbudet ikke forhindrer
konkurranse videre i verdikjeden.
Det er av stor betydning å opprettholde
balanse i ansvars- og myndighetsforhold, samtidig som det vektlegges
at systemet skal fungere konkurransenøytralt mellom samvirke
og ikke samvirkebaserte markedsaktører. Flertallet vil
understreke betydningen av at det finnes andre markedsaktører
enn samvirke innen omsetning og foredling for å oppnå konkurranse
og mulighet for korrektiv på dette leddet i varekjeden.
Flertallet vil framheve at det
viktigste tiltaket som markedsregulator gjennomfører, ikke
er reguleringstiltakene isolert sett, men den løpende prisfastsettingen, som
er hovedvirkemiddelet for å unngå permanente overskuddsproblemer.
For at prisfastsettingen skal kunne være et effektivt instrument
for tilpasning av tilbud og etterspørsel, er det viktig
at markedsregulator er en operativ aktør i den løpende
varestrømmen i verdikjeden for landbruksvarer. Videre må markedsregulator
ha en relativt stor andel av førstehåndsomsetningen for
at prissignalene skal kunne ha den nødvendige effekt på samlet
tilbud og etterspørsel.
Flertallet har også merket
seg at det i forskriften til Omsetningsrådets vedtak om
forsynings-, mottaks- og informasjonsplikt ble vektlagt at denne
ble utformet på en måte som i minst mulig grad
påvirker konkurranseforholdene mellom ulike aktører
eller grupper av aktører i markedet. På denne
måten vil regelverket bidra til rettferdige rammebetingelser
for ikke-samvirkeaktører.
Når det gjelder markedsregulering for
kjøtt, har flertallet merket seg at det
er gjort tiltak knyttet til ny forskrift som omtalt tidligere, og
at det ikke synes å foreligge konkurransevridende utfordringer
som skulle gi grunnlag for å foreta større endringer
i markedsreguleringen for kjøtt.
I forhold til markedsregulering og konkurransen
i meierisektoren, har flertallet merket seg at det
er innført en ny markedsordning fra 1. januar 2004. Flertallet viser
til at de tiltakene Regjeringen nylig har varslet vil bidra til å styrkekonkurransen i meierimarkedet.Dette innebærer bl.a. at Konkurransetilsynet fra
1. januar 2006 skal overvåke markedet for meieriprodukter
ut fra konkurranselovens bestemmelser og om nødvendig med
etterkontroll.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, mener det er hensiktsmessig
at dagens system med etterkontroll og etterregning i meierisektoren videreføres
ut 2005, og at Konkurransetilsynet i løpet av 2006 skal
evaluere om de endringene i forsyningsplikten som er gjennomført,
har gitt en positiv konkurransemessig effekt. Flertallet vil
også vise til at Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet
sammen skal oppnevne et utvalg som i løpet av første
halvår 2006 skal evaluere hvordan det etablerte skillet
mellom råvaredelen og industridelen av TINE fungerer. Flertallet viser
videre til at dersom evalueringen viser at bestemmelsene begrenser mulighetene
for økt konkurranse, skal det vurderes å utvide
leveringsplikten.
Flertallet legger samtidig stor
vekt på at det fra 1. januar 2006 innføres et
normert egenkapitalkrav for TINE. Det vil bidra til at TINE og uavhengige
meieriselskaper betaler lik pris for råvaremelken, noe
som igjen vil sikre likeverdig og rettferdig konkurranse på meieriprodukter.
Flertallet er også tilfreds
med at Regjeringen har varslet en vurdering av om det regnskapsmessige
skillet som er etablert mellom råvare- og industridelen
i TINE, er godt nok til å sikre konkurransen.
For at landbruket i framtiden også skal
kunne løse sine samfunnsoppgaver, må næringen
framstå som attraktiv for de yrkesaktive, og som en næring
ungdommen vil finne det interessant å velge. En god og sunn
konkurranse mellom likeverdige aktører både innenfor
og utenfor samvirkeorganisasjonene har stor betydning i denne forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at markedsregulator har ansvar
for å kjøpe landbruksråvarer fra primærprodusenter,
både store og små over hele landet (mottaksplikt),
og ansvar for å selge over hele landet (forsyningsplikt).
Dermed sikres grunnlag for jordbruksproduksjon innenfor en variert
bruksstruktur i alle landsdeler, samtidig som forbrukere og industri sikres
stabil tilgang på matvarer.
Disse medlemmer viser videre
til at markedsreguleringen har til formål å sikre
akseptable priser til primærprodusentene, og viser i denne
forbindelse til statsråd Lars Sponheims brev til komiteen
datert 31. mars 2005:
"Jeg vil imidlertid understreke at markedsreguleringssystemet
ikke skal være et sikkerhetsnett for markedsaktørene,
men derimot bidra til å sikre rammevilkårene for
primærprodusentene, samt stabile forsyninger til forbrukerne
i alle områder til noenlunde ens priser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, er av den oppfatning
at omsetningsloven legger til grunn prinsipper for omsetning av
jordbruksvarer som gjør det vanskelig å bygge
opp et normalt konkurransesystem i matvaresektoren. Disse
medlemmer viser til at markedsreguleringsordningene finansieres
bl.a. av omsetningsavgiften og forvaltes av Omsetningsrådet.
Markedsreguleringsansvaret er tillagt TINE BA for melk, Norske Felleskjøp
for korn, Norsk kjøtt for kjøtt, Prior Norge for
egg og fjørfekjøtt og Grøntprodusentenes
Samarbeidsråd for epler og poteter. Disse medlemmer vil
nærmere kommentere markedsreguleringsordningene for egg
og fjørfekjøtt, kjøtt og melk.
Disse medlemmer mener prinsipielt
at markedsreguleringsordningene skal oppheves og erstattes med markedspris. Disse
medlemmer vil i den sammenheng minne om at erfaringene fra
frukt- og grøntsektoren er gode etter at det ble innført
reell konkurranse. Markedsregulatorene Prior, Gilde og TINE er tunge
markedsaktører samtidig som de er tillagt markedsreguleringsprivilegier.
Dette gjør det vanskelig å bygge opp et normalt
konkurransesystem på disse regulerte områdene.
Komiteen har merket
seg at endringer i denne sektor er vurdert i årets jordbruksoppgjør.
Komiteen har merket seg at avtalepartene
i protokoll av 13. mai 2005 understreker at markedsreguleringssystemene
er en grunnleggende del av virkemidlene i landbrukspolitikken. Komiteen viser
til at partene er enige om at fjørfekjøtt tas
ut av reguleringssystemet når det gjelder avsetningstiltak,
og at markedsordningen for egg videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
egg- og fjørfesektoren er godt egnet for å starte
en deregulering innenfor norsk landbruksnæring fordi det
er kort periode fra beslutning om produksjon til produktet er klart
for salg. Dette bedrer mulighetene for en tilpasning av produksjonen
til det innenlandske forbruket. Disse medlemmer vil også vise
til at produksjonen ikke har noen stor landbrukspolitisk betydning
og omfatter få produsenter. Kyllingproduksjonen har stort
sett like stort trykk hele året, noe som etter disse
medlemmers oppfatning gjør det lettere å håndtere
markedet uten at det er behov for en lovfestet reguleringsplikt.
Disse medlemmer minner om statens
tilbud ved fjorårets jordbruksforhandlinger der det vises
til at det er svært lite behov for markedsregulering for
kylling. Det er ikke store problemer å foreta tilpasninger
i forhold til markedets behov gjennom produksjonsregulering hos
den enkelte aktør. Disse medlemmer sier seg
enig i dette.
Disse medlemmer har registrert
at de private fjørfeprodusentene mener det ikke er behov
for markedsregulering for kylling. Et eksempel på dette
er transportarbeiderstreiken i 2004 som viser reguleringens overflødighet.
Streiken hadde en varighet på fire uker og fem dager, omtrent
samme lengde som livsløpet til en kylling. De private aktørene
hentet i hele perioden inn fra bøndene, slaktet
som normalt og frøs inn på eget lager. Videre
ble det tidlig i streikeprosessen igangsatt en tilpasning i ruging
av egg til kylling, dermed også til fremtidig innsett av
kylling. Dette for å skape et fremtidig rom i markedet
for omsetning av allerede produsert vare.
Med utgangspunkt i det som er nevnt foran, mener disse
medlemmer det er sterke argumenter for å deregulere
egg- og fjørfesektoren. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at markedsreguleringen av egg
og fjørfe, med hjemmel i "Lov til å fremja umsetnaden
av jordbruksvaror", oppheves."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Gilde er tildelt rollen som markedsregulator, men er samtidig
den dominerende aktøren i kjøttmarkedet. I praksis
betyr dette at samvirket har ca. 75 pst. av slaktingen, mens andre
private aktører har ca. 25 pst. For skjæringen
er forholdet at samvirket har 60 pst. og andre private har ca. 40
pst., mens det for industriell bearbeiding er slik at samvirket
har ca. 43 pst. og annen privat industri 57 pst. (2002).
Disse medlemmer minner om påstander
fra kjøttbransjens Landsforbund (KLF) som lenge har hevdet
at markedsreguleringssystemet for kjøtt har store svakheter
og skjevheter. Disse medlemmer viser til en rapport
fra ECON Analyse "Bør markedsregulering for kjøtt
slaktes?" Rapporten deler det norske kjøttmarkedet inn
i fire konkurransearenaer; 1. Levende dyr, 2. Helt slakt,
3. Skåret kjøtt og 4. Foredlede produkter. På to
av disse fire områdene; helt slakt og skåret kjøtt,
viser Econ til klare incentiver for konkurransevridning til fordel
for markedsregulator. Dagens ordning innebærer at Gilde
som markedsregulator:
– Kan få dekket
kostnader til regulering som en kommersiell aktør uansett
vil måtte ta.
– Kan utnytte markedsregulatorinformasjon
til å tilpasse seg det kommersielle markedet bedre enn konkurrentene
kan.
– Kan utnytte god råvaretilgang
som markedsregulator.
– Kan utnytte avsetningskanaler
som frittstående aktører ikke har.
Disse medlemmer mener hver enkelt
bedrift må stå fritt til å disponere
egne ressurser. Det er uholdbart dersom et offentlig fastlagt system
bidrar til å skape konkurranseulikhet gjennom redusert
tilgang på råvarer, redusert informasjon om markedet,
eller på andre måter gir en markedsaktør
en dominerende eller kontrollerende posisjon, subsidierer én
aktør eller muliggjør systematisk kryssubsidiering
gjennom verdikjeden, og på en slik måte gir en
aktør økte ressurser som kan brukes til å kapre
markedsandeler. Disse medlemmer har registrert at
det foreligger mistanker om kryssubsidiering hos Gilde gjennom at
overskuddet fra én del av markedsregulators virksomhet
blir benyttet til å subsidiere i en annen del, for eksempel
at slakterikjeden subsidierer skjære- og/eller
foredlingsvirksomheten. Disse medlemmer avventer
ECONs rapport som skal belyse sider ved mulig kryssubsidiering.
Disse medlemmer mener ovennevnte
eksempel på konkurransevridningsproblemer mellom Gilde
og frittstående aktører aktualiserer nye og fremtidsrettede ordninger.
Det kan tenkes flere alternativer til dagens markedsreguleringsordning
som i større eller mindre grad vil løse de konkurransemessige
problemene og redusere de samfunnsmessige tapene.
Disse medlemmer vil hevde at
alternativet som i størst grad vil løse problemet
med konkurransevridning mellom aktørene i markedet og motvirke
den generelle konkurransedempende effekten, som dagens ordning har,
er avvikling av markedsordningen i sin helhet. Disse medlemmer har
det som et langsiktig mål, men vil foreslå en
trinnvis fremrykning ved at markedsreguleringen overtas av myndighetene
eller et offentlig eiet selskap. En mellomløsning som i
stor grad vil løse konkurransevridningsproblemene, er å skape
et juridisk skille mellom markedsregulator og Gilde. Dette kan gjøres
ved at markedsregulators oppgaver skilles ut i et eget selskap som
eies og drives av det offentlige, eller at reguleringsoppgavene
overføres til Statens landbruksforvaltning (SLF). Disse
medlemmer vil minne om at en slik oppdeling forutsetter en
avtale mellom staten og Gilde, fordi Gilde er et privat selskap.
Dette baseres på at de anleggene som er finansiert av omsetningsmidler,
overføres sammen med det administrative apparat som gjennomfører reguleringsoppgavene.
Videre må det fremforhandles en avtale basert på at
omsetningsloven endres slik at reguleringsmyndigheten flyttes bort
fra samvirkeorganisasjonen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at det etableres et juridisk
og eiermessig skille mellom markedsregulator og Gilde ved at oppgavene
som markedsregulator legges til et eget offentlig eiet selskap eller
Statens landbruksforvaltning."
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet konstaterer
at Regjeringa har vedteke ei ny marknadsordning for mjølk. Desse
medlemene merkar seg òg at Regjeringa har vedteke å utsetta
avviklinga med etterkontroll. Denne skal no fortsette til 1. januar 2006.
Den etterkontrollen som til no har vore gjennomført, har
vore av avgjerande årsak for etableringa av nye aktørar
i mjølkesektoren.
Det er sterk bekymring blant dei private aktørane
for at bortfall av etterkontroll vil kunne redusera konkurransen
i mjølkesektoren dramatisk.
Desse medlemene vil understreke
at det er svært viktig at denne ordninga vert følgd
nøye opp, slik at det ikkje oppstår tvil om at
det er konkurransemessige like vilkår.
Desse medlemene vil be Regjeringa
vurdera å utsetta avviklinga av etterkontrollen ytterlegare.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at TINE BA er markedsregulator i melkesektoren. TINE opererer
innenfor alle nivåer av verdikjeden for meieriprodukter,
fra innsamling av råmelk fra bonde til kjøp og
salg av de fleste typer meieriprodukter. Disse medlemmer har
registrert at fra og med 2004 er det blitt etablert et administrativt og
regnskapsmessig skille mellom TINE Råvare og TINE Industri. Disse
medlemmer mener dette ikke bidrar til å fremme
konkurransen. TINE Råvare har ansvaret for innsamling av
råmelk fra melkeprodusentene og skal sørge for
leveranser til industrien på ikke-diskriminerende vilkår.
Etter disse medlemmers vurdering gir dette muligheter
for å gi en dominerende aktør incentiver når
det gjelder markedsadferd, herunder å diskriminere mellom
egen virksomhet og andre aktører med hensyn til vilkår
og priser. Disse medlemmer vil videre peke på et
annet moment som taler for et problem med konkurransevridning, den
informasjon som markedsregulator sitter på når
det gjelder markedsbalanse og prisutvikling som kan utnyttes strategisk.
Selve kompensasjonen for regulatoroppgavene kan også innebære
en konkurransevridning.
Disse medlemmer vil henlede oppmerksomheten
på landbruks- og matministerens brev til komiteen, datert
31. mars 2005, der det fremkommer at statsråden vurderer
det gjennomførte organisasjonsmessige og regnskapsmessige
skille mellom TINE Råvare og TINE Industri som tilstrekkelig
for å unngå problemer med konkurransevridning. Disse
medlemmer sier seg uenig i dette og peker på analyseresultater
fra andre sektorer der vertikale monopol er vurdert med henblikk på å etablere
like konkurransevilkår. Disse medlemmer viser
til varsel om vedtak fra Post- og Teletilsynet om utpeking av tilbydere
med sterk markedsstilling og særskilte forpliktelser i
mobilmarkedet, datert 31. mars 2005, der det heter om virkemidlet regnskapsmessig
skille, blant annet at:
"Forpliktelser om regnskapsmessig skille er i seg selv
sjelden tilstrekkelige til å bøte på konkurranseproblemer,
men vil snarer gjøre eventuelle forpliktelser om ikke-diskriminering
mellom selskapsintern virksomhet og eksterne tilbydere mer effektive."
Disse medlemmer vil videre hevde
at å utsette spørsmålet om det etablerte
skillet (organisasjonsmessig og regnskapsmessig) til en evaluering
langt frem i tid, vil være uheldig. Disse medlemmer vil
karakterisere standpunktet som unødvendig eksperimentering
med konkurransesituasjonen i meierimarkedet og med TINEs konkurrenter.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid å få gjort noen med
konkurransevridningsproblemene mellom TINE og andre aktører
i meierisektoren slik at man for fremtiden unngår det samfunnsøkonomiske
tapet konkurransebegrensningene kan medføre. Disse medlemmer vil
hevde at innføringen av et eiermessig skille mellom TINE
Råvare (monopolvirksomheten) og TINE Industrier (konkurranseutsatt
virksomhet) vil være bedre egnet til å sikre konkurranse
på like vilkår mellom meieriselskapene. Dette
vil fjerne TINE-konsernets intensiver og muligheter til å kryssubsidiere
mellom råvare- og industrimarkedet. Disse medlemmer viser
til at en beslutning om oppdeling kan følges opp etter
at omsetningsloven er endret slik at markedsreguleringsoppgavene
gis til SLF eller et offentlig eiet selskap. De anlegg og eierandeler som
er finansiert av omsetningsavgiften, kan overføres sammen
med det administrative apparat som håndterer markedsreguleringsarbeidet,
slik at virksomheten kan fortsette. Det forutsettes gjennomført
forhandlinger mellom myndighetene og eierne av TINE Råvare
om nærmere detaljer.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at det etableres et juridisk
og eiermessig skille mellom markedsregulator og TINE ved at oppgavene
som markedsregulator legges til et eget offentlig eiet selskap eller
Statens landbruksforvaltning."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at melkesektoren er
av spesiell betydning for bosetting og verdiskaping i distriktene.
Det er disse medlemmers syn at de tiltakene som nylig
er skissert av Regjeringen med det siktemål å styrke
konkurransen i meierimarkedet, ikke er tilpasset norsk landbrukspolitikk,
og heller ikke er tilfredsstillende for å møte
de utfordringer denne bransjen står overfor. Disse medlemmer er
av den oppfatning at en regulert tilgangspris på råvaren
melk må opprettholdes. Behovet for regulert tilgangspris
på råvaren melk skyldes at på dette punktet
i verdikjeden, førstehåndsomsetningen av råvare,
må markedsregulator ha oversikt, for å sikre stabile
forsyninger og følge opp Jordbruksavtalens bestemmelser.
Disse medlemmer mener det er
hensiktsmessig at dagens system med etterkontroll videreføres
ut 2005 i regi av Statens Landbruksforvaltning (SLF).
Disse medlemmer viser til at
Konkurransetilsynet er gitt i oppgave å utarbeide en utredning
i løpet av 2006, for å evaluere om de endringer
i forsyningsplikten som ble gjennomført i 2004, har gitt
en positiv konkurransemessig effekt. Dette anses av disse
medlemmer heller ikke som egnet i forhold til utfordringene
i meierisektoren. Dersom evalueringen viser at forsyningspliktbestemmelsene
begrenser muligheten for økt konkurranse, mener Regjeringen
at det skal vurderes å endre bestemmelsene i retning av
en ytterligere utvidet forsyningsplikt. Disse medlemmer er
av den oppfatning at gjeldende forsyningspliktbestemmelser allerede
har gått langt nok, og at ytterligere omfattende utredninger
om dette allerede nå, ikke synes hensiktsmessig. Dagens
bestemmelser gir full forsyningsplikt til faste produkter, og en
vesentlig forsyningsplikt også til flytende produkter,
som utgjør det største inntjeningsfundamentet
blant meierivarene.
Regjeringen har videre foreslått at
Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet sammen
skal oppnevne et utvalg som i løpet av første halvår
2006 skal evaluere hvordan det regnskapsmessige skillet innført
i 2004 mellom råvaredelen og industridelen av TINE fungerer.
Som kontrolltiltak mener disse
medlemmer dette er relevant av hensyn til regulators
legitimitet, og foreslår denne praksisen videreført.
Et eiermessig skille er etter disse
medlemmers mening ikke aktuelt. Av hensyn til bondens
inntektsdannelse og mulighet til selv å kunne skaffe avsetning
for egne produkter, er det etter disse medlemmers oppfatning
viktig at landbrukssamvirket som markedsregulator har anledning
til å være en vertikalt integrert aktør
i hele verdikjeden.
Disse medlemmer vil påpeke
betydningen av å opprettholde markedsregulering også innafor
egg og fjørfekjøtt, og vil advare mot å oppheve
ordningen slik Regjeringen nå tar til orde for.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen stanse
vurderingen av ytterligere utvidelse av forsyningsplikten for flytende produkter
og vurdering av eiermessig deling av TINE BA som markedsregulator."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen stanse vurderingen
av ytterligere utvidelse av forsyningsplikten for flytende produkter
og vurdering av eiermessig deling av TINE BA som markedsregulator.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
slik at markedsreguleringen av egg og fjørfe, med hjemmel
i "Lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror", oppheves.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
slik at det etableres et juridisk og eiermessig skille mellom markedsregulator
og Gilde ved at oppgavene som markedsregulator legges til et eget
offentlig eiet selskap eller Statens landbruksforvaltning.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
slik at det etableres et juridisk og eiermessig skille mellom markedsregulator
og TINE ved at oppgavene som markedsregulator legges til et eget
offentlig eiet selskap eller Statens landbruksforvaltning.
Komiteens tilråding fremmes av alle
komiteens medlemmer unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:53 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Øystein Hedstrøm og
Lodve Solholm om å etablere likeverdige konkurranseforhold
mellom landbrukssamvirket og andre private aktører i matvaresektoren
- bifalles ikke.
Jeg viser til brev datert 11.03.05 fra Stortinget
v/næringskomiteen. Brevet gjelder forslag fra
stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm om å etablere likeverdige konkurranseforhold
mellom landbrukssamvirket og andre private aktører i matvaresektoren,
Dokument nr. 8:53 (2004-2005). Komiteen ber om departementets vurdering
av det vedlagte Dok:8-forslag (heretter benevnt som forslaget).
Før jeg går inn på markedsreguleringen
for de ulike produksjonssektorene, vil jeg ta en gjennomgang av
de viktigste prinsippene for markedsreguleringen innen jordbruket.
I innledningskapitlet i forslaget heter det bl.a:
"Selv om alle produsenter
må betale omsetningsavgift til Omsetningsrådet,
er det i praksis bare Landbrukssamvirket som får støtte."
Det er de ulike landbrukssamvirkene som er tillagt ansvar
som markedsregulator. Dette innebærer for det første
at samvirket er pålagt plikter i form av ansvar for å kjøpe
landbruksråvarer fra primærprodusenter, både store
og små og over hele landet (mottaksplikt) og ansvar for å selge
over hele landet (forsyningsplikt). Med finansiering fra omsetningsavgift
dekkes kostnadene knyttet til reguleringsaktiviteter for å håndtere temporære
overskudd i markedet samt sørge for å utjevne
regionale og sesongmessige svingninger i tilbud/etterspørsel.
Landbrukssamvirket gjennomfører reguleringstiltak som hele
bransjen nyter godt av. Jeg vil her understreke at landbrukssamvirket
ikke mottar støtte til sin forretningsvirksomhet, men kun
gis dekning av medgåtte kostnader til gjennomførte
reguleringstiltak. Det er Omsetningsrådets ansvar å fastsette aktuelle
satser og evaluere de ulike reguleringstiltakene, og herunder kun
kompensere markedsregulatorene for tiltak som er gjennomført
med grunnlag i deres reguleringsansvar.
Jeg vil også understreke at markedsreguleringen
gir fordeler for alle primærprodusenter og markedsaktører, både
landbrukssamvirket og andre markedsaktører. Dette gjennom
større grad av stabilitet og forutsigbarhet i markedet,
som gjør det mulig å drive planmessig omsetning
av varer, med minst mulig ekstrakostnader. Omsetningsavgiften brukes
også til å finansiere felles bransjevise tiltak
som bidrar til heving av kompetanse og kvalitet.
Jeg vil framheve at det viktigste tiltaket som
markedsregulator gjennomfører ikke er reguleringstiltakene
isolert sett, men den løpende prisfastsettingen, som er
hovedvirkemiddelet for å unngå permanente overskuddsproblemer.
Markedsreguleringen skal som nevnt fortrinnsvis være et
virkemiddel for å håndtere temporære
overskudd. For at prisfastsettingen skal kunne være et
effektivt instrument for tilpasning av tilbud og etterspørsel,
er det viktig at markedsregulator er en operativ aktør
i den løpende varestrømmen i verdikjeden for landbruksvarer.
Videre må markedsregulator ha en relativt stor andel av
førstehåndsomsetningen for at prissignalene skal
kunne ha den nødvendige effekt på samlet tilbud
og etterspørsel.
Etter bestemmelsene i Jordbruksavtalen har jordbruket
selv det økonomiske ansvaret knyttet til overproduksjon
av jordbruksvarer. Omsetningsloven hjemler innkreving av omsetningsavgiften.
Det er kun en meget begrenset del av avsetningstiltakene ved markedsreguleringen
som dekkes gjennom overføringer over statsbudsjettet. I
jordbruksavtalen fastsettes målpriser som er maksimalpriser
som gjennomsnitt for året. Systemet gir ingen nedre prisgaranti.
For at målprisene skal ha praktisk betydning, forutsetter
det et fungerende importvern som gjør det mulig å ta
ut målprisene i det norske markedet. Videre fastsettes øvre
prisgrenser som utløser administrative tollnedsettelser
dersom prisene overstiger øvre prisgrense i kortere perioder.
Tilbudsoverskudd vil presse markedet og gi lavere priser, og det
kan da som nevnt kreves inn omsetningsavgift fra produsentene til
reguleringstiltak. Tilbudsoverskudd vil derfor kunne gi store inntektstap.
For jordbruket er det avgjørende å ha et marked
i balanse og en effektiv varestrøm dersom de skal evne å oppnå en
inntektsutvikling som forutsatt i jordbruksoppgjørene.
Balansering av matvaremarkedene er en hovedutfordring
i landbrukspolitikken, og overproduksjon har ofte vært
et problem i mange land. I Norge har som nevnt jordbruket økonomisk
ansvar for overproduksjon. Dette systemet skiller seg fra de fleste
andre land, bl.a. EU, hvor offentlige myndigheter ofte garanterer en
minstepris (intervensjonspris) og selv har det økonomiske
ansvar for reguleringstiltakene. Siden samvirkeorganisasjonene er
produsenteid, ligger det sterk stimulans i systemet til å hindre
at tilbudsoverskudd oppstår. Sammenliknet med offentlig
intervensjon har regulering i regi av aktørene vist seg å være
et konkurransedyktig system.
Landbrukssamvirket iverksetter reguleringstiltak
på vegne av totalmarkedet for å sikre et prisnivå i
samsvar med jordbruksavtalens målpriser. Denne rollen følges av
forpliktelser i forhold til både produsenter og forbrukere,
herunder som nevnt mottaksplikt og forsyningsplikt. Jeg vil understreke
at for markedsregulator er dette rettigheter og plikter som utgjør
en helhet. Ved en evaluering av markedsreguleringssystemet for jordbruket
er det derfor viktig å se på hele systemet samlet, og
ikke vurdere enkeltelementer i markedsreguleringen isolert.
Departementet vil understreke at det er en viktig
oppgave å sørge for at markedsreguleringene fortsatt
har en konkurransenøytral effekt når en ser alle
rettigheter og plikter under ett, og at det regulerte førstehåndsutbudet
ikke forhindrer konkurranse videre i verdikjeden. Det må opprettholdes
balanse i ansvars- og myndighetsforhold, samtidig som det vektlegges
at systemet skal fungere konkurransenøytralt mellom samvirke
og ikke samvirkebaserte markedsaktører. Det er av stor
betydning at det finnes andre markedsaktører enn samvirket
innen omsetning og foredling for å oppnå konkurranse
og mulighet for korrektiv på dette leddet i varekjeden.
Jeg vil vise til at departementet 01.07.03 fastsatte
en ny forskrift om Omsetningsrådets myndighet vedrørende
markedsregulering for jordbruksvarer. I forskriften ble det fastsatt
rammer for Omsetningsrådets vedtak om forsynings-, mottaks-
og informasjonsplikt, slik at disse utformes på en måte
som gjør at de i minst mulig grad påvirker konkurranseforholdene
mellom ulike aktører eller grupper av aktører
i markedet. Med grunnlag i denne rammeforskriften er det fastsatt
endringer i de forskrifter og retningslinjer som regulerer markedsreguleringen
på sektorene fjørfe, kjøtt og korn/oljefrø.
Forskriften tydeliggjør markedsregulators
ansvar mhp. mottaks-, forsynings- og informasjonsplikt. Ett av hovedhensynene
bak regelverket er som nevnt å bidra til rettferdige rammebetingelser
for ikke-samvirke aktører. Jeg vil imidlertid understreke
at markeds-reguleringssystemet ikke skal være et sikkerhetsnett
for markedsaktørene, men derimot bidra til å sikre rammevilkårene
for primærprodusentene, samt stabile forsyninger til forbrukerne
i alle områder til noenlunde ens priser.
Jeg vil vise til at flertallet i Næringskomiteen
ved behandlingen av St.meld. nr. 19 (1999-2000) "Om norsk
landbruk og matproduksjon" var enig i at målene og
de grunnleggende prinsippene for pris- og markedsreguleringen for
jordbruksvarer skal videreføres. Det ble lagt til grunn
at landbrukssamvirket fortsatt skal ha en sentral rolle i gjennomføringen
av landbrukspolitikken. Det ble videre pekt på at samvirkeorganiseringen bidrar
til å styrke markedsposisjonen til små produsenter
og produsenter i distriktene, og at samvirkeorganiseringen bidrar
til en fordeling av markedsmakt som er en viktig forutsetning for å kunne
ta ut målprisene.
På det grunnlag jeg har nevnt over, ønsker
jeg at samvirket fortsatt skal ha en viktig rolle innenfor norsk landbruk,
og at det ikke er aktuelt å opprette nye statlige markedsregulerings-apparater.
Det er et viktig incitament til kostnadseffektivitet i reguleringen
at den er knyttet til produsenteide samvirkeorganisasjoner samtidig
som produsentene selv har det økonomiske ansvaret for overproduksjon
gjennom reduserte priser og omsetningsavgift. Dette bidrar til en
effektiv markedsregulering for norske jordbruksvarer.
I tillegg til den prinsipielle gjennomgangen
over, vil jeg i det følgende gi kommentarer til de enkelte
produksjonssektorer, hhv. fjørfe-, kjøtt- og melkesektoren.
Det vises i forslaget til at det for egg og
fjørfekjøtt er en kort periode fra beslutning
om produksjon til produktet er klart for salg, og at dette bør
gjøre det mulig å foreta produksjons-planlegging
ut fra en tilpasning til det innenlandske forbruket. Det pekes videre
på at produksjonen av kylling ikke har noen stor landbrukspolitisk
betydning og omfatter få produsenter.
Jeg vil vise til at det i gjeldende jordbruksavtale
mellom staten og Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag,
er fastsatt at markedsreguleringen for egg og kylling skal videreføres
for 2005. Jeg vil også vise til mitt svar av 25.10.04 på spørsmål
fra Hedstrøm og Solholm (Dok 8:3 2004) knyttet til markedsregulering
for egg og fjørfe.
Jeg vil likevel vurdere eventuelle endringer
i markedsreguleringen for egg og fjørfekjøtt opp
mot årets jordbruksoppgjør.
Det er i forslaget vist til en rapport fra ECON
Analyse om markedsreguleringen for kjøttsektoren. Jeg vil vise
til at det i rapporten ikke foreligger noen påvisning av
at markedsregulator, Gilde Norsk Kjøtt, faktisk har misbrukt
reguleringssystemet for kjøtt eller at systemet fungerer
konkurransevridende. Når det gjelder hvilke aktiviteter
markedsregulator skal få utbetalt kostnadskompensasjon
for, vil jeg understreke at det innenfor rammer fastsatt av departementet,
er Omsetningsrådets ansvar å evaluere de ulike
reguleringstiltakene, og på dette grunnlag kun kompensere
markedsregulator for tiltak som er gjennomført med grunnlag
i reguleringsansvaret.
Når det gjelder de øvrige
anførslene i forslaget med grunnlag i ECON-rapporten, vil
jeg igjen vise til at departementet 01.07.03 fastsatte en ny forskrift
om Omsetningsrådets myndighet vedrørende markedsreguleringen
for jordbruksvarer. I forskriften ble det fastsatt rammer for Omsetningsrådets
vedtak om forsynings-, mottaks- og informasjonsplikt, slik at disse utformes
på en måte som gjør at de i minst mulig
grad påvirker konkurranseforholdene mellom ulike aktører eller
grupper av aktører i markedet.
Etter forskriftens bestemmelser om markedsregulators informasjonsplikt, skal alle markedsaktører
sikres lik tilgang på informasjon om aktiviteter som markedsregulator
utfører i kraft av reguleringsansvaret, herunder produksjons-
og forbruksprognoser, prisnoteringer og reguleringsaktiviteter.
Informasjon skal gjøres tilgjengelig umiddelbart etter
at vedtak om endring/tiltak er foretatt. Omsetningsrådets
sekretariat har utarbeidet lister over hva slags informasjon dette
gjelder, samt rutiner for avlevering av informasjonen (hyppighet,
tidsfrister mm.). Samtidig vil jeg påpeke at for stor grad
av informasjonsutveksling mellom markedsaktørene vil kunne
gi redusert konkurranse. Konkurransetilsynet har eksempelvis i vedtak
av 24.07.02 avgrenset den tilgang ikke-samvirke markedsaktørene
skal ha fra Gilde Norsk Kjøtt på prisinformasjon
vedrørende skåret kjøtt, når
dette ikke er reguleringsvare.
Bestemmelsene i overnevnte forskrift om markedsregulators forsyningsplikt skal sikre forsyninger
til alle forbruksområder til noenlunde ens priser, og gi
uavhengige aktører tilgang til råvarer til likeverdige
vilkår. Med grunnlag i denne rammeforskriften har Omsetningsrådet
fastsatt mer detaljert regelverk på dette området.
Det pekes i forslaget også på at
markedsregulator kan utnytte avsetningskanaler som
andre aktører ikke har. Reguleringseksport er eksempel
på dette. Jeg vil her igjen understreke at landbrukssamvirket
har myndighet til å iverksette reguleringstiltak på vegne
av totalmarkedet for å sikre et prisnivå i samsvar
med jordbruksavtalens målpriser. Videre at markedsreguleringen
gir fordeler for alle primærprodusenter og markedsaktører, både
landbrukssamvirket og andre markedsaktører, som omtalt
i mine generelle kommentarer til forslaget. I denne sammenheng vil
jeg også peke på at man ikke kan analysere enkeltelementer
innen markedsreguleringen, men man må se på hele
systemet samlet, inklusive de plikter som markedsregulator er pålagt.
Ut fra den vurdering jeg her har gitt vedrørende
markedsreguleringen for kjøtt, finner jeg ikke at det foreligger
konkurransevridningsproblemer som gir grunnlag for større
endringer i markedsreguleringssystemet for kjøtt, slik
som omtalt i forslaget. Jeg vil for øvrig vise til mine
generelle kommentarer ovenfor når det gjelder hvorfor landbrukssamvirket
bør være markedsregulator innen jordbrukssektoren.
Når det gjelder konkurransen i meierisektoren,
vil jeg vise til at regjeringen har besluttet at dagens system med
etterkontroll og etterregning i meierisektoren videreføres
ut 2005. Fra 1. januar 2006 skal Konkurransetilsynet overvåke
konkurransesituasjonen for meierivarer ut fra konkurranselovens
bestemmelser, om nødvendig med etterkontroll.
Fra 1. januar 2006 blir det videre innført
et normert egenkapitalavkastningskrav for Tines videreforedling. Kravet
vil bli fastsatt i egen forskrift av landbruksmyndighetene.
Jeg vil vise til at det fra 01.01.04 er gjennomført
et organisasjonsmessig og regnskapsmessig skille mellom Tine Råvare
og Tine Industri. Jeg vurderer det som at dette bør gi
et tilstrekkelig skille mellom de to virksomhetsområdene
for å unngå problemer mhp. Konkurransevridning.
Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet
skal sammen oppnevne et utvalg som i løpet av første
halvår 2006 skal evaluere hvordan det etablerte skillet
(organisasjonsmessig og regnskapsmessig) mellom råvaredelen
og industridelen av Tine fungerer.
I løpet av 2006 skal Konkurransetilsynet
evaluere om de endringene i forsyningsplikten som er gjennomført, har
gitt en positiv konkurransemessig effekt. Dersom evalueringen viser
at forsyningspliktbestemmelsene begrenser muligheten for økt
konkurranse, skal det vurderes å endre bestemmelsene i
retning av en ytterligere utvidet forsyningsplikt.
Jeg vil for øvrig vise til mine generelle
kommentarer ovenfor når det gjelder hvorfor landbrukssamvirket
bør være markedsregulator innen jordbrukssektoren.
Jeg viser til brev datert 28.04.05 fra Stortinget
v/Næringskomiteen.
I brev av 31.03.05 gav Landbruks- og matdepartementet
en vurdering av forslaget fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm om å etablere likeverdige
konkurranseforhold mellom landbrukssamvirket og andre private aktører
i matvaresektoren (Dokument nr. 8:53 (2004-2005)). Næringskomiteen ønsker
en nærmere redegjørelse av departementets vurdering
vedrørende markedsregulering for melk.
Fra 01.01.06 er det Konkurransetilsynet som
skal overvåke konkurransesituasjonen for meierivarer. Dette
vil skje ut fra konkurranselovens bestemmelser. I denne sammenheng
er det opp til Konkurransetilsynet å vurdere om denne overvåkingen
også skal omfatte etterkontroll. Eventuelle videre spørsmål
vedrørende dette bør stilles til Moderniseringsdepartementet
som ansvarlig fagdepartementet for Konkurransetilsynet.
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen
av 4. mai 2005.
I brevet stilles det spørsmål
om elementer i beslutningen om tilsynet med meierisektoren, og hvordan denne
forholder seg til den nye markedsordningen for melk og konkurranselovens
bestemmelser.
Den fullstendige beslutningen om det videre
tilsynet med meierisektoren framgår av pressemeldingen
fra Moderniseringsdepartementet den 2. mars 2005:
1. Dagens etterkontroll
og etterregning videreføres ut 2005. Fra 1. januar 2006
overvåker Konkurransetilsynet meierisektoren ut fra konkurranselovens bestemmelser,
om nødvendig med etterkontroll.
2. Det innføres et normert egenkapitalavkastningskrav
i Tines videreforedling fra 1. januar 2006. Kapitalavkastningskravet
fastsettes på alle produktkategorier. Kravet fastsettes
i egen forskrift av landbruksmyndighetene.
3. Konkurransetilsynet foretar i løpet
av 2006 en utredning for å kunne evaluere om de endringer
i forsyningsplikten som er gjennomført, har gitt en positiv
konkurransemessig effekt. Dersom evalueringen viser at forsyningspliktbestemmelsene begrenser
muligheten for økt konkurranse, skal det vurderes å endre
bestemmelsene i retning av en ytterligere utvidet forsyningsplikt.
4. Landbruks- og matdepartementet og Moderniseringsdepartementet
oppnevner i samarbeid et utvalg som innen utløpet av 1.
halvår 2006 skal evaluere hvordan det etablerte skillet
mellom råvaredelen og industridelen i Tine fungerer.
5. Arbeidsgruppens rapport av 28. januar
2005 gjøres offentlig tilgjengelig.
Som det framgår, vil dagens etterkontroll
og etterregning i regi av landbruksmyndighetene avvikles fra og med
1. januar 2006. Dette medfører at denne ordningen fra kommende årsskifte
ikke lenger vil være et element i prisutjevningsordningen
for melk og i den nye markedsordningen for melk.
Det nye kontrollregimet i meierisektoren fra
neste årsskifte innebærer at det innføres
en sektorregulering i form av et egenkapitalavkastningskrav i industridelen i
Tine på produktgruppenivå. Dette vil være
et minimumskrav til kapitalavkastning for ulike produktgrupper,
og vil bidra til at Tine må tilpasse sine ferdigvarepriser
og prisen på melkeråvare slik at kravet innfris. Reguleringen
vil derigjennom bidra til at også Tines konkurrenter kan
operere i markedet med en rimelig kapitalavkastning dersom de er
like effektive som Tine. Reguleringen representerer en etterkontroll
som dermed ivaretar viktige formål i dagens etterkontrollordning,
og som i flere henseende vil kunne være bedre enn denne.
Blant annet vil den i større grad kunne stimulere til kostnadsreduksjoner
hos Tine. Det som ikke videreføres etter 1. januar 2006,
er etterbetaling til Tines konkurrenter dersom råvareprisen
i henhold til reguleringen har vært "for høy".
Dersom kapitalavkastningskravet ikke innfris, vil Statens Landbruksforvaltning
i stedet pålegge Tine en forholdsmessig lavere råvarepris
for en tilsvarende fremtidig periode.
Konkurransetilsynet vil, som i dag, overvåke
sektoren etter konkurranselovens bestemmelser, særlig § 10 om
forbud mot konkurransebegrensende avtaler mellom foretak og § 11
om forbud mot utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling.
Som det også fremgår av Regjeringens
beslutning, skal skillet mellom råvaredelen og industridelen
i Tine og endringene i forsyningsplikten evalueres i løpet
av 2006.
Dette regimet gjør det mulig å føre
en effektiv kontroll av konkurranseforholdene i meierisektoren.
Jeg ser imidlertid ikke bort ifra at det kan være behov
for en tettere oppfølging av konkurransesituasjonen i denne
bransjen enn det som nå er besluttet. Konkurransetilsynet
vil da vurdere tiltak som ledd i et utvidet overvåkingssystem
for å kunne føre en effektiv kontroll etter konkurranselovens
bestemmelser. I tillegg til kontroll med konkurranselovens forbudsbestemmelser som
nevnt ovenfor, vil jeg vise til lovens § 14. I henhold
til bestemmelsen kan departementet, dersom det er nødvendig
for å fremme konkurransen, ved forskrift gripe inn mot
vilkår, avtaler og handlinger som begrenser eller er egnet
til å begrense konkurransen i strid med lovens formål.
Dersom det skulle vise seg nødvendig med særskilte
reguleringer etter denne paragrafen, vil dette kunne gjennomføres
uten å komme i konflikt med den nye markedsordningen for
melk.
Komiteen tar opp spørsmålet
om forholdet mellom en eventuell videreføring av dagens
etterkontroll og konkurranseloven, jfr. hjemmelen for unntak for
primærnæringene i konkurranseloven § 3.
Etter konkurranselovens § 3 siste punktum
skal Kongen i statsråd ved forskrift fastsette de unntak
fra §§ 10 og 11 som er nødvendige for å gjennomføre
landbruks- og fiskeripolitikken. Dette er gjort ved Kgl. res. av
23. april 2004 som fastsetter forskrift om unntak for samarbeid
mv. innen landbruk og fiske. Etter denne forskriften gjelder ikke
konkurranselovens §§ 10 og 11 for avtaler, beslutninger,
samordnet opptreden mellom, eller ensidige handlinger foretatt av
primærprodusenter eller deres organisasjoner som er i samsvar
med lov eller forskrift som regulerer produksjon eller omsetning
av landbruks- og fiskeriprodukter, eller tilsvarende avtale mellom
staten og næringsorganisasjoner.
Et sentralt vurderingstema er hvorvidt den aktiviteten
som primærprodusenter eller deres organisasjoner påberoper
seg unntak for, er omfattet av og eventuelt i overensstemmelse med
de aktuelle lover og forskrifter, eller de nevnte avtaler. De sektorpolitiske
reguleringer vil, selv om de i en del bransjer er forholdsvis detaljerte,
sjelden regulere foretakenes atferd uttømmende. Det må vurderes
i det enkelte tilfellet hvorvidt et forhold kommer inn under unntaket,
og i praksis vil konkurransemyndighetene i tvilstilfeller konferere
med sektormyndigheten. I forhold til markedsordningen etter 1. januar
2006 kan det være et spørsmål om kapitalavkastningsreguleringen
vil begrense Konkurransetilsynets anvendelse av krrl §§ 10
og 11. Det at reguleringen ikke har landbrukspolitiske formål
vil redusere faren for dette, men spørsmålet vil
i siste instans bare kunne avgjøres dersom noen reiser
en sak for domstolene.
Jeg oppfatter komiteens spørsmål
slik at det er en eventuell videreføring av dagens etterregningsordning med
etterkontroll og etterbetaling som det bes om vurdering av. Som
det framgår ovenfor, mener jeg at det fra 1. januar 2006
fortsatt vil være en etterkontroll gjennom minstekrav til
kapitalavkastning i Tine. Konkurranseloven antas ikke å kunne
hjemle en ordning med etterbetaling.
Oslo, i næringskomiteen, den 19. mai 2005
Olav Akselsen
leder |
Einar Steensnæs
ordfører |