Midlertidig utsettelse av automatreformen innebærer at
Lotteri- og stiftelsestilsynets utgifts- og inntektsnivå endres,
jf. også omtale under kap. 3305 nedenfor. Utsettelsen innebærer
at Lotteri- og stiftelsestilsynet fortsatt vil ha behov for å kjøpe
tjenester fra Statens innkrevingssentral i forbindelse med innkreving
av lotterigebyrer. Som følge av dette øker utgiftene
i 2005. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen
i 2005 under kap. 305 post 1 Driftsutgifter økes med 3,4
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2004-2005) hvor det
står:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil advare
mot å redusere muligheten for Lotteritilsynet til å drive
tilsyn, all den tid verken Oslo Tingrett eller ESA har godkjent
vedtaket Stortinget har fattet. Konsekvensene av et slikt kutt er
at man kan stå igjen uten mulighet til å drive
tilsyn, hvis de ulike dommene blir stående".
Disse medlemmer viser til at
det er akkurat dette som har skjedd.