I fleire tiår har eit sentralt mål
i distrikts- og regionalpolitikken vore å halde oppe hovudtrekka
i busetjingsmønsteret. Målet har hatt ulikt innhald,
men det er ofte blitt knytt til å halde oppe busetjinga
i utkantstrøk og kommunar som har opplevd nedgang i folketalet. Utviklinga
har i hovudsak gått i retning av vekst i sysselsetjing
og folketal i byområda, særleg i storbyområda,
og nedgang i område utanfor byområda. Dette er ein
av grunnane til at Regjeringa har ønskt å fastsetje eit
meir realistisk busetjingsmål, eit mål som har
truverde som grunnlag for praktisk verkemiddelbruk.
Den skisserte utviklinga heng nært
saman med tunge trendar i næringsstruktur, i demografi
og i flyttemønster. I primærnæringane
og i mange konkurranseutsette industrinæringar er sysselsetjinga
blitt redusert, medan sysselsetjinga har auka i privat og offentleg
tenesteyting. Særleg i storbyområda, men også i
ein del mellomstore byregionar, har det vore ein sterk vekst både
i nye konkurranseutsette og kompetansebaserte næringar
og i bedrifter knytte til lokal tenestetyting. I småbyar
og bygdeområde er nedgangen i sysselsetjinga i primærnæringane
og i industrien i mindre grad blitt erstatta av ein tilsvarande
auke i sysselsetjinga i nye tenestetytande næringar.
Dei vareproduserande næringane er likevel
heilt sentrale for verdiskapinga i landet, både på kort
og på lang sikt. Desse næringane er lokaliserte
over heile landet, både i store og små byområde
og på småstader. Ei positiv utvikling for landet
er derfor avhengig av ei positiv utvikling også for dei
ulike delane av landet.
Om vi ser utviklingstrekka i folketalet og i
næringsstrukturen i samanheng, og opp mot måla
om balanse i busetjing og utnytting av nærings- og verdiskapingspotensialet
i alle delar av landet, er utviklinga i byområda i dei
ulike landsdelane viktig. Byregionar er i aukande grad viktige som
motorar for regional utvikling og for den samla verdiskapinga. Det
er knytt både til vekst i folketal og næringsliv
i byregionen sjølv og til tilbodet av tenester for verksemder
og befolkning i eit større omland. Samstundes er næringslivet
i byregionane gjennom verdikjeder ofte direkte knytt til verdiskapinga
i næringar i mindre sentrale område, som landbruk
og fiske, og som reindrift og reiseliv basert på ressursar
i utmark, kulturlandskap og nasjonalparkar i fjellområde.
Gjennom til dømes reiseliv basert på kultur- og
naturopplevingar og nisjeprega matvareproduksjon er rollene til
desse områda i nasjonal verdiskaping i endring.
Dersom byregionar i somme landsdelar ikkje blir attraktive
for busetjing og lokalisering av verksemder, vil det også over
tid vere vanskeleg å halde oppe balansen i busetjinga mellom
landsdelane og å utnytte ressursane i og omkring byane
til verdiskaping. Det vil også svekke grunnlaget for å ta
vare på mangfald i kultur, levesett og kulturlandskap i
landet.
I meldinga er det gjort nærare greie
for utviklingstrekka i dei einskilde regionane.
Komiteen har merket seg at det
er store forskjeller i utviklingen i de enkelte delene av landet.
Distriktene har hatt en svakere befolkningsutvikling enn sentrale strøk.
Utviklinga har i stor grad gått i retning av vekst i sysselsetting
og folketall i byområdene, særlig i storbyområdene,
og nedgang utenfor byområdene. Sentre i alle deler av landet
har hatt befolkningsøkning. De mindre sentrale områdene
i alle deler av landet har hatt nedgang. Sterkest er nedgangen i
utkantområdene i Nord-Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil peke på at
utviklinga i kystdistriktene i Nord-Norge utenom sentre
som Tromsø og Bodø har vært alvorlig.
Også enkelte områder i Midt- og Sør-Norge
har betydelig befolkningsnedgang.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at vi ut fra dette må erkjenne at vi ikke fullt ut
har nådd målene i distrikts- og regionalpolitikken. Dette
flertallet mener derfor at en kritisk må vurdere
innretningen av politikken. De sterke sentraliserende kreftene virker imidlertid
internasjonalt og ikke bare i Norge. Norge har lyktes bedre enn
de fleste andre land i å sikre aktiviteten og bosettingen
også i utkantområdene.
Komiteen vil peke
på at bedrifter ofte trekkes dit hvor det allerede finnes
kompetanse og en viss bredde i fagmiljøet. Når
ny virksomhet legges dit, forsterker det disse områdenes
tiltrekkingskraft ytterligere på bekostning av mer næringssvake
områder. Siden sentrale strøk ofte har større
og bredere miljøer virker denne utviklingen sentraliserende.
Denne utviklingen skjer både på nasjonalt nivå og
innen den enkelte region.
Komiteen vil peke på at
ny teknologi endrer produksjonsmulighetene, øker behovet
for kompetanse og endrer betydningen av avstander. Dette skaper økte muligheter
for hele landet. Teknologiske endringer krever omstilling til en
stadig skiftende virkelighet. Komiteen vil understreke
at mer og mer av næringsutviklingen i framtiden vil avhenge
av vår kunnskap og våre ferdigheter. Sammen med
de naturgitte mulighetene er det vår evne til å utvikle
nye ideer (kreativitet) og sette ideene ut i livet (innovasjon)
- vår evne til å utvikle og bruke avansert teknologi,
skape nye produkter, markedsføre og selge dem - som vil
være avgjørende for verdiskaping, sysselsetting
og velferd. Kunnskaper, ideer, nyskaping og entreprenørskap
blir derfor stadig viktigere. Opplæring, forskning og utviklingsarbeid
vil derfor være helt sentralt i en satsing på ny næringsutvikling.
Komiteen mener ny teknologi og
mer effektive produksjonsformer gir hele landet større
muligheter til å skape arbeidsplasser. Næringslivet
må styrkes gjennom fokus på høy kvalitet,
høy kompetanse og miljøvennlige produkter og produksjon.
En sterkere satsing på utdannings- og forskningspolitikk,
en aktiv næringspolitikk, målrettet satsing på å skape
utvikling ut fra regionale fortrinn, ansvarlig aktivt statlig eierskap
og en offensiv regional- og distriktspolitikk er viktige elementer
i en politikk for å skape nye arbeidsplasser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at økt utdanningsnivå og
endringer i familiemønstre gjør at det stilles
andre krav til arbeidsplasser og bosteder. For en del lokalsamfunn
i distriktene vil det være en særlig utfordring å skape
attraktive bo- og arbeidsplasser for kvinner. Distriktene må kunne
tilby interessante arbeidsplasser hvor både menn og kvinner
får brukt sin kunnskap og kreativitet. Det må være
tilgang på barnehager og velferdstilbud som gjør
det mulig å kombinere arbeid og familieliv. Det må være
tilgang på en bredde av ulike servicetilbud. Det må være
gode transporttilbud slik at en kommer raskt og sikkert fram, og det
må være tilgang til telenett med høy
hastighet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at bostedsvalgene er sammensatte
og endrer seg etter livsfasene. De mer permanente bostedsvalgene
er ofte knyttet til etablering av familie. Valget av bosted for
aldersgruppa fram til 35 år avgjør hvor neste
generasjon vokser opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på betydningen av å imøtekomme
bosettingsønskene i denne aldersgruppen, spesielt bosettingsønskene
til kvinner. Flertallet har merket seg at en del
voksne i storbyene, og særlig familier med barn, ønsker å bosette
seg utenfor de største byene.
Komiteen vil peke
på at byregioner i økende grad framstår
som viktige motorer for regional utvikling. Det gjelder både
i forhold til utviklingen i folketall og næringsliv i byregioner
selv og i forhold til tilbud av tjenester for innbyggere og virksomhet
i et større omland. Dersom byregioner i enkelte deler av
landet ikke blir like attraktive for bosetting og lokalisering av virksomhet
som i mer sentrale strøk, vil dette i seg selv være
en viktig hindring for å oppnå en mer balansert utvikling
i folketallet mellom de ulike delene av landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at om lag halvparten av veksten i folketallet
kommer fra innvandring. Frem til nå har et flertall av
innvandrerbefolkningen valgt å bosette seg i hovedstadsområdet eller
i nærheten av en annen storby. Dersom en får en bedre
regional fordeling av bosettingen blant innvandrere, vil
dette i seg selv være et bidrag til en mer balansert regional
bosettingsutvikling.
Komiteen vil peke
på at de enkelte steders attraktivitet som bosted avhenger
av en rekke forhold, blant annet knyttet til arbeid og levekår.
Komiteen har merket seg at det
er små variasjoner i levekår mellom de ulike delene
av landet, og at levekårsproblemene særlig er
konsentrert til Oslo indre øst og til kommuner i Troms
og Finnmark. I Oslo, og i enkelte bydeler i andre storbyer, er utfordringen
knyttet til at innvandrerbefolkning fra ikke-vestlige land og personer
med lav utdanning, som har problemer på arbeidsmarkedet
og lave inntekter, søker seg til områder i byene
som har de laveste bokostnadene. I Troms og Finnmark er levekårsproblemene
knyttet til arbeidslivet, en relativt stor arbeidsledighet og et
relativt høyt antall uføretrygdede.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at de store ulikhetene i levekår ikke
går mellom by og land i Norge, men mellom fattig og rik
både i bygd og by. Folk flytter ikke fra bygda fordi det
er dårligere levekår der. De flytter blant annet
av mangel på interessante arbeidsplasser. Flyttingen forsterkes
av at det i den offentlige debatten ofte tegnes et bilde av at det
som er framtidsrettet befinner seg i sentrale strøk. Flertallet mener
det er viktig at myndighetene bidrar til mer oppmerksomhet om de
positive livskvalitetene, og de positive næringsmulighetene
i distriktene.
Komiteen har merket
seg at Effektutvalget (NOU 2004:2) har gjennomgått 19 politikkområder
og konkluderer med: "For praktisk talt alle de sektorpolitikker vi
har gjennomgått, er det blitt mindre regional og distriktspolitikk
over tid".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at Effektutvalget viser at tilskuddene til
næringsutvikling i distriktene er kraftig redusert
de siste årene. Dette har skjedd til tross for at virkemidlene
har klart positive effekter på verdiskaping og næringsutvikling.
Flertallet viser til at bevilgningene
til forskning og utvikling er trappet opp. Denne statlige innsatsen har
i følge Effektutvalget ikke truffet næringsliv
og offentlig virksomhet utenfor universiteter og storbyer i like
sterk grad.
Flertallet vil vise til at disse
endringene i statens samlede politikk for regioner og distrikter
i liten grad er kommentert i meldingen. I stedet uttrykker departementet
et defensivt syn på staten og uttaler bl.a.:
"Staten byggjer ikkje landet, men skal vere ein aktiv medspelar
for å få utløyst vekstpotensialet."
Flertallet mener at en moderne
velferdsstat i aller høyeste grad bidrar til å bygge
landet. Offentlige virksomheter, enten det er forskning, utdanning,
helsevesen, forvaltning eller andre tjenester, er avgjørende
for å få til vekstkraft i alle regioner. Flertallet mener derfor
det er en hovedoppgave for offentlig sektor å være
en viktig utviklingsaktør gjennom økt innsats
og økt samordning av den samlede offentlige innsatsen i de
ulike regioner.
Komiteen vil peke
på at utviklingen i de ulike regionene av landet viser
at det er et stort potensial for økt næringsaktivitet
og økt verdiskaping. Samtidig står enkelte regioner,
særlig i Distrikts-Norge, overfor betydelige utfordringer
på grunn av de strukturelle endringene som følger
av globaliseringen og den teknologiske utviklingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at dette viser behov for en mer offensiv regional- og distriktspolitikk som
er differensiert ut fra de mulighetene og de utfordringer
som finnes i de enkelte regionene.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil fastsette et mer realistisk
bosettingsmål. Disse medlemmer mener politikken
som føres må være troverdig og bærekraftig
over tid. Disse medlemmer vil peke på at
utviklingen i flere tiår har gått i retning av
at sysselsetting og bosetting har økt i byområdene,
mens det har vært en nedgang utenfor byområdene.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer det
er riktig å føre en politikk som gir bedre balanse
i bosetting og utnyttelsen av verdiskapingsmulighetene i alle deler
av landet. Disse medlemmer mener byene vil være
naturlige motorer for å oppnå en slik balansert
samfunnsutvikling.
Disse medlemmer vil påpeke
at det viktigste vi kan gjøre er å føre
en ansvarlig økonomisk politikk som sikrer konkurranseevnen.
En lav rente, konkurransedyktig kronekurs og lavere skatter er i
den sammenheng særdeles viktig, særlig for Distrikts-Norge.
Dette blir også understreket av Distriktskommisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at under regjeringen
Bondevik II er konkurranseevnen til norsk næringsliv styrket,
noe som gjenspeiles i økt optimisme og derav økt
sysselsetting i industrien. Færre bedrifter truer med å flagge
ut.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har lagt
frem forskningsmeldingen Vilje til forskning, St.meld. nr. 20 (2004-2005). Disse
medlemmer vil peke på at det i meldingen legges
opp til en styrking av forskningsinnsatsen i Norge. Det vektlegges
også særlig at forskningen må bidra til
verdiskapning og ny næringsvirksomhet i alle deler av landet.
I tillegg er det etablert en gunstig ordning for bedriftene gjennom
ordningen "Skatte-FUNN."
Disse medlemmer viser til at
det føres en politikk med differensierte tiltak ut fra
den enkelte regions behov. Disse medlemmer viser
til tiltakssonen for Nord-Troms og Finnmark som det tydeligste eksempel på dette. Disse
medlemmer vil videre påpeke betydningen av å føre
en politikk som stimulerer til å utnytte de ulike regioners
fortrinn.
Komiteen mener at
en forutsetning for å utvikle de enkelte regioners fortrinn,
er en økt satsing på bygging av infrastruktur.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at det må satses mer på bygging av veier, og etterslepet
på drift og vedlikehold må rettes opp. Mer av
bevilgningene til vei må gå til å utløse
potensialet for verdiskaping utenfor det sentrale østlandsområde samtidig
som det i denne delen av landet blir satset mer på kollektivtransport.
Dette medlem viser til at for kysten vår er også havet
en viktig transportåre, og at man derfor trenger en økt
satsing på å gjøre transporten langs
kysten tryggere. Dette medlem vil understreke at
realiseringen av den digitale allemannsretten er en viktig del av
denne infrastruktursatsingen.
Dette medlem ønsker
en nasjonal næringslivsstrategi der en systematisk legger
til rette for å videreutvikle næringslivet i hele
landet med utgangspunkt i naturressurser, kapitalstyrke og kunnskap.
Dette innebærer at prinsippet om næringsnøytralitet
må vike til fordel for satsing på klart definerte
områder som for eksempel marine og maritime næringer,
energi, petroleumssektor, reiseliv, matproduksjon, treforedling
og IKT.
Dette medlem vil særlig
peke på det fortrinnet som finnes i form av arealressurser
mange steder i landet. Det er etter dette medlems syn
avgjørende viktig at det føres en politikk som
gir økt mulighet for regionale tilpassinger innenfor arealvern
og bruk av arealressurser ved at planloven åpner for geografisk differensiering
og at forvaltningsmyndigheten legges til underliggende forvaltningsnivå.
Kommunene bør etter dette medlems syn gis
frihet til å fatte endelige vedtak i flere plan- og reguleringssaker.
Vern gjennom fornuftig bruk bør etter dette medlems syn legges
til grunn som forvaltningsprinsipp i verneområder.