Regjeringa ønskjer å vidareføre
hovudinnrettinga i bruken av særskilde regional- og distriktspolitiske
verkemiddel for å fremme vekst, omstilling og utvikling
i alle delar av landet. Det gjeld både den differensierte arbeidsgivaravgifta
og alternativa til denne, tilskot til regional utvikling over budsjettet
til Kommunal- og regionaldepartementet og dei spesielle verkemidla
i tiltakssona i Nord-Troms og Finnmark. Til saman utgjer denne innsatsen
om lag 11 mrd. kroner i 2005. I tillegg blir det gitt om
lag 2 mrd. kroner i Nord-Noreg-tilskot og regionaltilskot
over kommuneinntektssystemet som er særskild regionalpolitisk
grunngitt.
Den differensierte arbeidsgivaravgifta, og alternativa til
denne, og midlane til regional utvikling over budsjettet til Kommunal-
og regionaldepartementet, blir i all hovudsak nytta til ein distriktspolitisk
ekstrainnsats. Den skal medverke til å styrkje grunnlaget
for busetjing og verdiskaping i område og landsdelar med særlege
utfordringar knytte til lågt folketal, tynne næringsmiljø og
lange avstandar til større senter og marknader for innbyggjarane
og for næringslivet. Det er knytt ulike geografiske avgrensingar
til dei ulike økonomiske verkemidla. Med "det distriktspolitiske verkeområdet"
meiner vi det geografiske området som er fastsett i eigne
føresegner, og som gjeld for midlar til regional utvikling
under Kommunal- og regionaldepartementet.
Den differensierte arbeidsgivaravgifta utgjer
framleis ein stor del av den distriktspolitiske ekstrainnsatsen.
Til saman utgjer vidareføring av ordninga og kompenserande
ordningar om lag 8,9 milliardar kroner i 2005. Regjeringa har lagt
opp til at dei auka inntektene frå avgifta, som følgje
av omlegginga av ordninga, skal tilbakeførast til dei områda
som endringane får verknader for. Dette betyr at dei kompenserande
ordningane samla sett skal ha eit omfang som svarar til dei auka avgiftsinntektene
som følgjer av omlegginga av arbeidsgivaravgifta. Stortinget
har slutta seg til dette.
Midlane som er sette av til regional utvikling
over programkategori 13.50 på budsjettet til Kommunal-
og regionaldepartementet, skal medverke til å styrkje grunnlaget
for regional utvikling gjennom utvikling av lønnsame verksemder
og til å skape attraktive stader for næringslivet
og befolkninga. Noko av innsatsen over budsjettet til Kommunal-
og regionaldepartementet blir også nytta utanfor det distriktspolitiske
verkeområdet, som ein regionalpolitisk innsats for å utnytte potensial
og fremme utvikling i ulike typar av regionar i alle delar av landet.
Regjeringa legg vekt på at bruken av
midlane over programkategori 13.50 blir koordinert med innsats på ulike
sektorområde, for å utløyse effektar
som ikkje oppstår av enkelttiltak aleine, eller for å fremme
tiltak som ligg i gråsona mellom fleire aktørar.
Regjeringa legg også vekt på at innsatsen skal
byggje på ei medviten holdning til at barrierar for etablering
av verksemder varierer med alder, kjønn og bakgrunn.
Ansvaret for bruken av hovuddelen av desse midlane er
desentralisert til fylkeskommunane. Dette er gjort som eit ledd
i Regjeringa sitt arbeid med moderniseringa av offentleg forvaltning
og fornying av regional- og distriktspolitikken.
Regjeringa legg til grunn at midlane skal nyttast
til å fremme utvikling av lønnsame verksemder,
både gjennom direkte verkemiddel og gjennom tilrettelegging for
næringsutvikling, og til å skape attraktive stader
for næringslivet og for befolkninga. Regjeringa legg særleg
vekt på behovet for å fremme nyetableringar, innovasjon
og omstilling.
Fordelinga av midlane mellom fylkeskommunane
er basert på ein fordelingsnøkkel og på skjønnstildeling som
samla sett gir ei sterk prioritering av fylke med område
innanfor det distriktspolitiske verkeområdet. Dei fylka
som har liten eller ingen busetnad innanfor verkeområdet,
blir gitt ei mindre minimumsløyving. Det kan vere aktuelt å justere
kriteria for fordeling av midlar mellom fylka noko som del av den
planlagde gjennomgangen av det distriktspolitiske verkeområdet per
1. januar 2007.
Regjeringa meiner at dei gjeldande retningslinjene gir
fylka stor fridom i bruken av midlane. Regjeringa ønskjer
likevel å auke handlingsrommet ytterlegare ved å redusere
dei geografiske grensene for tilrettelegging for næringsutvikling.
Ein annan del av midlane til regional utvikling
blir forvalta sentralt. Innsatsen skal nyttast på område
som av ulike grunnar bør bli koordinerte og/eller
stimulerte frå nasjonalt hald. Regjeringa legg vekt på at
hovuddelen av midlane som blir løyvde over kap. 552 post
76 Nasjonalt samarbeid for regional utvikling, skal brukast til å styrkje
regionale konkurransefortrinn og byggje ned hindringar for innovasjon.
Det skal skje gjennom innsats tilpassa regionale potensial, utfordringar og
føresetnader. Innsatsen skal primært nyttast innanfor
det distriktspolitiske verkeområdet, men kan også nyttast
utanfor, til dømes i mellomstore og mindre byregionar,
i tråd med strategien om å utnytte meir av utviklingspotensiala
knytt til desse områda. Midlane er også med på å dekkje
norsk deltaking i EU-programma Interreg B og C, som er viktige arenaer
for internasjonalt regionalpolitisk samarbeid.
Av ei total ramme på 278 mill. kr i
2004, forvalta Innovasjon Noreg, Forskingsrådet og SIVA
om lag tre firedelar til innovasjonsretta program.
I internasjonale avtalar blir det lagt auka
vekt på å regulere støtte til næringslivet.
EØS-avtalen, WTO-avtalen om subsidiar og utjamningsavgifter
og avtalen om landbruk i WTO er dei viktigaste avtalane på dette feltet.
Disse avtalene får stadig meir å seie for omfanget
og utforminga av næringsstøtte i Noreg.
I samband med omlegginga av den differensierte arbeidsgivaravgifta
oppnemnde Regjeringa våren 2004 eit utval for å vurdere
kva handlingsrom EØS-avtalen gir for bruk av alternative
verkemiddel retta mot næringslivet. Utvalet la fram innstillinga
si, NOU 2004:15, i august 2004.
Utvalet har kartlagt kva type verkemiddel som
er lovlege å nytte under EØS-reglane for offentleg
støtte. Utvalet har også samanfatta kunnskap om
bruk av slike verkemiddel i andre EØS-land. Regjeringa
meiner at kartlegginga på ein god måte synleggjer
at det nasjonale handlingsrommet er relativt stort og at unntaka
frå det generelle forbodet mot offentleg støtte
opnar for fleire typar av verkemiddel. Samstundes meiner Regjeringa,
til liks med utvalet, at den konkrete verkemiddelbruken må vurderast
ut frå kva som er effektiv verkemiddelbruk regionalt og
nasjonalt, ikkje berre kva som er lovleg.
Regjeringa meiner at dagens verkemiddelbruk
til næringsretta innsats i regionalpolitikken er fornuftig,
i tråd med Regjeringa sine prioriteringar i regionalpolitikken
og ikkje i strid med dei gjeldande reglane for offentleg støtte.
Regjeringa legg ikkje opp til vesentlege endringar verken når
det gjeld dei sentralt forvalta verkemidla eller når det
gjeld dei overordna føringane for regionale utviklingsmidlar
til fylka. Fram til nye reglar for statsstøtte innanfor
regionalpolitikken trer i kraft, vil verkemiddelbruken frå nasjonalt
hald derfor i store trekk liggje fast. Eventuelle endringar vil
bli vurderte når endringar i retningslinjene for regional
statsstøtte blir kjende.
Kommunal- og regionaldepartementet vurderer
jamleg om ny eller endra verkemiddelbruk i regional- og distriktspolitikken
krev notifisering til ESA.
Kommisjonen arbeider med å utvikle
nye retningslinjer for regionalpolitisk statsstøtte som
skal gjelde frå 1. januar 2007, når eksisterande
retningslinjer går ut. Eit utkast til nye retningslinjer
skal vere klare i mai 2005, og dei endelege retningslinjene er forventa
vedtatte hausten 2005.
Departementet meiner at forslaga frå Kommisjonen er
eit godt utgangspunkt for vidare dialog med Kommisjonen om det framtidige
regelverket og gir i stor grad nødvendig rom for regionalpolitiske
verkemiddel som er tilpassa norske utfordringar. Forslaget om at
det for å motverke avfolking i regionar med færre
enn 8 innbyggjarar per km2 skal bli opna
for andre former for driftsstøtte enn transportstøtte,
er eit heilt nytt element i statsstøtteregelverket.
Generelt har Noreg ei positiv holdning til Kommisjonen
sitt mål om å redusere nivået på statsstøtte,
og også til målet om ei sterkare målretting
av støtta.
Regjeringa støttar forslaga frå Kommisjonen
om å tillate andre former for driftsstøtte i regionar
der det er større utfordringar knytte til nedgang i folketal.
Regjeringa vil arbeide aktivt for at minimum dei fire nordlegaste
fylka blir med i det norske verkeområdet for slik støtte.
Ut frå forslaget vil det berre vere
lov med særskild regionalpolitisk heimla statsstøtte
i dei fire nordlegaste fylka og i Sogn og Fjordane, Aust-Agder,
Telemark, Oppland og Hedmark. Regjeringa har derfor nytta alle høve
til å ta opp med Kommisjonen at det nye regelverket må tillate
ein viss fleksibilitet i avgrensinga av det geografiske verkeområdet.
Dei maksimale støttesatsane som er
foreslått for investeringstilskot, er i hovudsak dei same
som i dag. Dei gir etter Regjeringa si vurdering eit tilfredsstillande
handlingsrom for å kunne gi offentleg støtte til nødvendige
bedriftsretta tiltak innanfor verkeområdet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg at Handlingsromutvalget
(NOU 2004:15) påpekte at Norge ikke utnytter det handlingsrom
vi har innenfor EØS-avtalen til å drive en aktiv distrikts-
og regionalpolitikk. Utvalget uttalte blant annet:
"I kapittel 4 har vi sett at det er meir dei nasjonale
prioriteringane enn EØS-reglane som set grensa for kor stor
støtte som blir gitt til ulike formål. Styresmaktene har
eit stort handlingsrom innanfor støtteordningar som alt
er godkjende av ESA, til dømes å gradere ei godkjend
horisontal støtteordning innanfor den melde maksimale støttesatsen,
eller berre å støtte visse regionar.
Ei
rekkje tiltak kan nyttast meir enn i dag. Men det er ikkje sikkert
at det i alle tilfelle er fornuftig å gjere det.
[...]
Investeringstilskot
er eit døme på at styresmaktene kan ha stort handlingsrom
innanfor fastsette rammer med omsyn til støtteintensitet."
Samtidig uttalte Effektutvalget (NOU 2004:2)
om de spesielle distrikspolitiske virkemidlene hvor investeringsstøtte
og bedriftsutviklingstilskudd er de viktigste:
"Evalueringer tyder på at disse virkemidlene
gir gode effekter med lavere kostnader enn mange av de andre politikkområdene
som har positive effekter for distriktene. Virkemidlene er selektive,
i den forstand at de tildeles etter søknad. Utvalget mener
at de gode effektene tilsier at det bør anvendes større
ressurser på dette området, og at det bør åpnes
for større grad av automatikk i tildelingen av investeringstilskudd
til bedrifter i distriktene. Dette vil være mulig innenfor
konkurransereglene i EØS-avtalen."
Blant annet på dette grunnlag uttalte
Distriktskommisjonen (NOU 2004:15) enstemmig:
"Investeringstilskudd bør i distriktene
brukes mer aktivt enn i dag med sikte på å øke
enkeltbedrifters konkurransekraft. Rammene for investeringstilskudd bør økes,
slik at virkemidlet kan brukes i et omfang som er mer på linje
med hva som er vanlig i andre europeiske land."
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Distriktskommisjonens enstemmige vurdering om at
bevilgningen til investeringstilskudd bør økes.
Dette flertallet er derfor ikke
enig med Regjeringen når den i meldingen uttaler at "Regjeringa
meinar at dagens rammer ligg på eit riktig nivå".
Dette flertallet har imidlertid
merket seg at bevilgningene til regional utvikling - som blant annet omfatter
distriktsrettet investeringstilskudd - er redusert betydelig de
senere år. Dette flertallet mener derfor
at bevilgningene til regionale utviklingstiltak bør økes.
Dette flertallet vil peke på at
den distriktspolitiske situasjonen kan variere svært mye
mellom de ulike regionene. Dette flertallet er derfor
uenig i at rent objektive kriterier skal legges til grunn for fordeling
av de distriktspolitiske virkemidlene mellom fylkeskommunene. Dette
flertallet mener at fordelingen mellom fylkene må være
fleksibel i forhold til utviklingen i de enkelte regioner.
Som en illustrasjon på utviklingen
i bevilgningen til regionale utviklingstiltak viser dette
flertallet til utviklingen i bevilgningene til Finnmark. Dette flertallet vil
peke på at departementet i dokumenter til Stortinget har
trukket frem at mange av de bo- og arbeidsmarkedsregionene som har
sterkest nedgang i sysselsettingen de siste ti årene ligger
i Finnmark, og at fylket står overfor betydelige omstillingsutfordringer. Dette
flertallet finner det da påfallende at bevilgningene
til de regionale utviklingstiltak i fylket er redusert fra om lag
142 mill. kroner i 2002 til om lag 111 mill. kroner i 2005. Dette
tilsvarer en reduksjon på om lag en fjerdedel siden 2002. Dette
flertallet mener dette illustrerer den svekkelse av de distriktspolitiske virkemidlene
som er gjennomført de siste årene, og som har
rammet flere utsatte distriktsområder.
Dette flertallet har merket seg
at departementet i meldingen foreslår at retningslinjene
for bruken av de distriktspolitiske virkemidlene endres slik at
midlene i større grad kan benyttes utenfor det distriktspolitiske virkeområdet.
Kommunal- og regionaldepartementet legger i tråd med dette
opp til å endre retningslinjene fra 2006 slik at det kan
gis støtte til en del kommunale, næringsrettete
fysiske investeringer og til stedsutvikling utenfor virkemiddelområdet. Dette
flertallet vil vise til at de distriktspolitiske virkemidlene
er betydelig svekket de siste årene, samtidig som behovet
for tiltak er stort. Dette flertallet kan ut fra
dette ikke slutte seg til at retningslinjene endres slik Regjeringen foreslår. Dette
flertallet forutsetter derfor at de tiltak som er distriktspolitisk
begrunnet også framover benyttes innenfor det distriktspolitiske
virkemiddelområdet.
Dette flertallet viser til sine
merknader under kapittel 6 om forvaltningen av de regionalpolitiske utviklingsmidlene.
Dette flertallet vil understreke
at selv om bruken av regionale utviklingsmidler er desentralisert
til fylkeskommunene, er det behov for virkemidler også på nasjonalt
plan. Slike virkemidler må blant annet iverksettes der
utfordringene omfatter flere fylker, og der særskilte forhold
begrunner en nasjonal innsats.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at ordningen med regionalt differensiert arbeidsgiveravgift
er det mest velfungerende og målrettede virkemiddel i distriktspolitikken. Flertallet mener
derfor at ordningen med gradert avgift må videreføres
så langt mulig. Det gjelder både i forhold til
privat og offentlig sektor. Flertallet har samtidig
lagt til grunn at det skal gis full og varig kompensasjon for den økte
arbeidsgiveravgiften til den enkelte region som berøres
av bortfall av ordningen.
Flertallet viser videre til at
det i finansinnstillingen for 2004 og budsjettinnstillingen fra
kommunalkomiteen for 2004 var full enighet om at kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift måtte innrettes slik at "alle kompensasjonstiltakene
skal innrettes til de områder i det enkelte fylke som er
påført økt avgift". Flertallet ber
departementet påse dette. Flertallet ber
likeså departementet påse at kompensasjonstiltakene
skal komme i tillegg til andre ordinære nærings-
og distriktsutviklingstiltak, og ikke istedenfor disse. Flertallet peker
i tråd med dette på at fordeling av ordinære
virkemidler innenfor det enkelte fylke ikke skal påvirkes
av kompensasjonstiltakene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker at komiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004)
må forstås slik at bevilgningene til disposisjon
for det enkelte fylke ble forutsatt overført til fylkeskommunen som
regional utviklingsaktør og beslutningstaker, men likevel
slik at disponeringen skulle skje "med grunnlag i forpliktende handlingsplaner
som utformes i nært samarbeid med næringslivet
selv, organisasjonene i arbeidslivet og kommunene i de områder
av fylket hvor avgiften blir økt". Dette flertallet finner
det derfor overraskende, og ikke i tråd med Stortingets
forutsetninger når departementet i denne meldingen skriver:
"Næringslivet skal ha ein sentral plass
i samarbeidet om utviklinga av planane, og der er ein føresetnad
at næringslivet slutter seg til forslaga."
Dette flertallet vil igjen understreke
at det er fylkeskommunen som er beslutningstaker. Dette flertallet har
i denne forbindelse merket seg at departementet også i
denne meldingen beskriver fylkeskommunens behandling av handlingsplanene
som at "behandlinga har hatt ein rådgivande karakter".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at et flertall i komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2004-2005) fant grunn
til å påpeke tilsvarende omtale i budsjettproposisjon
for 2005. Flertallet uttalte at "fylkeskommunens behandling således
ikke var forutsett avgrenset til å ha "ein rådgjevande
karakter"." Flertallet forutsetter at departementet
nå innretter praksis i tråd med Stortingets forutsetninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er viktig at næringslivet gis en sentral rolle
i arbeidet med bruken av midlene. Dette flertallet har
i tråd med dette merket seg at det er etablert styringsgrupper
hvor næringslivet er gitt en sentral rolle. Dette
flertallet finner det imidlertid prinsipielt uheldig at
det utvikles nye "forvaltningsnivå" eller "virkemiddelorgan"
på siden av de etablerte strukturene.
Dette flertallet vil framheve
at det lenge har vært bred praktisk enighet om å samordne
virkemiddelapparatet slik at næringslivet
kan henvende seg til et sted. Dette må ikke undergraves
gjennom framvekst av nye operatører for den bedriftsrettede
delen av kompensasjonstiltakene.
Dette flertallet har i denne
forbindelse merket seg at departementet i meldingen uttaler at fylkeskommunene
bør vurdere å benytte erfaringene fra arbeidet med
de næringsrettede utviklingstiltakene i arbeidet med å videreutvikle
samarbeidet i de regionale partnerskapene for prioritering av midler
til regional utvikling. Departementet henviser her til en studie
som baseres på at næringslivet er i førersetet,
og at målet er størst mulig konsensus om prioriteringene. Dette
flertallet vil i tråd med merknadene foran sterkt
understreke at det er fylkeskommunen og ikke ulike interesseorganisasjoner
som er uttrykk for den folkevalgte myndighet i det enkelte fylke. Dette
flertallet ser det derfor som en selvsagt forutsetning at
det er fylkeskommunen som skal lede arbeidet i de regionale partnerskapene,
og at det er fylkeskommunen som har beslutningsmyndighet når
det gjelder prioriteringer.
Komiteen har merket
seg at EU-kommisjonen arbeider med å utvikle nye retningslinjer
for regionalpolitisk statsstøtte som skal gjelde fra 1. januar
2007. Komiteen viser til omtalen av forslaget til
nye retningslinjer i meldingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser det som svært viktig at det må kunne gis regionalpolitisk
statsstøtte blant annet i form av investeringsstøtte
og transportstøtte i regioner med lav befolkningstetthet. Flertallet ser det
imidlertid som alvorlig dersom bruken av distriktspolitiske virkemidler
avgrenses til å gjelde fylker som i sin helhet har et folketall
på mindre enn 12,5 innbyggere pr. kvadratkilometer. En
slik avgrensning vil bety at næringssvake kommuner i fylker
som Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Hordaland,
Buskerud, Rogaland og Vest-Agder vil falle ut av det geografiske
virkeområdet. Flertallet ber Regjeringen
sterkt påpeke overfor EU-kommisjonen at en slik innretning
av regelverket vil bety at det kan anvendes distriktspolitiske virkemidler
overfor områder nær Oslo og med relativt gunstig økonomisk
utvikling, mens enkelte områder med betydelig fraflytting
og næringsmessige utfordringer i ytterdistriktene vil være
avskåret. Flertallet forutsetter derfor
at Regjeringen vil legge stor vekt på å komme
fram til ordninger som tillater en fleksibilitet i avgrensingen
av virkemiddelområdet, slik at det nye virkemiddelområdet
også kan tilpasses til de regionalpolitiske utfordringene
i utkanten av fylker med store befolkningssentra.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har videre merket seg at forslaget fra
kommisjonen kan gi rom for gjeninnføring av differensiert arbeidsgiveravgift. Dette
flertallet mener imidlertid at det ikke vil være
tilfredsstillende at ordningen avgrenses til landsdeler som i sin
helhet har et innbyggertall på mindre enn åtte
innbyggere pr. kvadratkilometer. Dette vil utelukke gjeninnføring
av ordningen i de delene av Sør-Norge som tidligere hadde
gradert arbeidsgiveravgift. Dette flertallet forutsetter
derfor at Regjeringen legger stor vekt på å få tilslutning
til at ordningen må gjennomføres i hele det området
hvor ordningen tidligere gjaldt.
Dette flertallet har i den forbindelse
merket seg at Regjeringen i sitt brev til EU-kommisjonen 8. mars 2005
ga uttrykk for at det området hvor ordningen var aktuell å gjeninnføre
uansett ville være lite sammenliknet med det tidligere
virkeområdet ("In any event the total area eligible would
be small compared with the areas within the former Norwegian scheme"). Dette flertallet finner
det svært uheldig at Regjeringen på denne måten
avskriver muligheten for å gjeninnføre gradert
arbeidsgiveravgift i hele det området som tidligere hadde
gradert avgift. Dette flertallet er uenig i denne
vurderingen, og forutsetter at Regjeringen søker å få gjeninnført
ordningen i et så stort område som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil bemerke at den differensierte
arbeidsgiveravgiften fremdeles utgjør en stor del av den
distriktspolitiske ekstrainnsatsen. Disse medlemmer viser
til at den differensierte arbeidsgiveravgiften er ment til å styrke
grunnlaget for sysselsetting i de områdene som er omfattet
av ordningen, på en generell måte. Disse
medlemmer støtter Regjeringen sitt arbeid for å kunne
gjeninnføre den gamle ordningen - også i mindre
folketette strøk i Sør-Norge. Disse medlemmer mener
at kompensasjonen for bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift
(DA) ser også ut til å være treffsikker
i forhold til næringslivets behov og prioriteringer.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har arbeidet målrettet for at retningslinjene
som avgrenset offentlig næringsstøtte skulle tilpasses
norske forhold i størst mulig grad. Særlig vil disse
medlemmer løfte fram områder med mindre
enn 12,5 innbygger pr. km2 og SMB som
viktige felt. I tillegg viser disse medlemmer til
at tilbakeføring av differensiert arbeidsgiveravgift er
høyt prioritert fra Regjeringens side.
Disse medlemmer viser til at
de foreløpige forslag fra Kommisjonen er et godt utgangspunkt
for de videre drøftinger. Forslaget om at områder
med mindre enn 8 innbyggere pr. km2 skal åpnes
for andre statsstøtteordninger enn transportstøtte
er et nytt element i statsstøtteregelverket. Disse
medlemmer ser det også som svært positivt
at Regjeringa har framholdt at det må tillates en viss
fleksibilitet i regelverket i avgrensinga av det geografiske området.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at ansvarsreformen gav fylkeskommunene større frihet som
regional utviklingsaktør. Denne ordningen har vært
positivt mottatt, og de forskjellige regioner har oppfylt sin rolle
som regional utviklingsaktør på en god måte. Disse
medlemmer viser til at resultatene er at de nyetableringene
som er kommet er i mer nyskapende retning, noe disse medlemmer mener
er positivt. Disse medlemmer viser imidlertid til
at flere representanter har gitt uttrykk for at det fremdeles er
for sterke bindinger på bruk av midlene i geografisk retning. Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringen sitt forslag til endrede
retningslinjer gir fylkeskommunene mer frihet til å følge
egne planverk og prioriteringer på en bedre måte.
Disse medlemmer ser dessuten
positivt på de pågående drøftelser
Regjeringen har med EU-kommisjonen vedrørende bruk av distriktsrettede
virkemidler.