Nordregio og Norsk institutt for by- og regionforskning
(NIBR) har på oppdrag frå Kommunal- og regionaldepartementet
gjennomført ei ekstern utgreiing av fylkeskommunen si rolle
som regional utviklingsaktør (Nordregio 2004). I meldinga
er det gjort nærare greie for vurderingane frå den
eksterne utgreiinga.
Regjeringa legg til grunn at det har gått
svært kort tid sidan fylkeskommunane fekk ei utvida rolle
som regional utviklingsaktør, og at det er avgrensa kva
erfaringar ein kan trekkje etter så kort tid. Regjeringa
er nøgd med at fylkeskommunane har tatt på seg
utfordringa med å utvikle regionale partnarskapar og at
ansvarsreforma er blitt godt motteken. Hovudbiletet er at fylkeskommunane
har inntatt ei offensiv holdning og at utviklinga går i
rett retning.
Regjeringa legg til grunn at fylkeskommunane
arbeider med å utvikle og definere rolla som utviklingsaktør, både
internt i organisasjonen og i høve til andre aktørar. Det
er viktig at andre offentlege aktørar regionalt og lokalt
er konstruktive deltakarar i dette arbeidet, og i å avklare
eigne roller når det gjeld å delta og forplikte seg
i partnarskapane ut frå aktuelle utfordringar og føresetnader.
Dette er også eit naturleg tema for oppfølging
i dialogen mellom sentralt og regionalt nivå.
I St.meld. nr. 19 (2001-2002) blei
det særleg lagt vekt på behovet for å utvikle
ein partnarskap for prioritering av bruken av dei regional- og distriktspolitiske
verkemidla og for koordinering og forpliktande samarbeid med andre
regionale og lokale aktørar med relevante verkemiddel.
Regjeringa ønskjer ikkje å lage faste krav til
organisering av dette partnarskapsarbeidet, men meiner at det i
dialogen mellom aktørar på regionalt nivå og
mellom sentrale og regionale styresmakter er behov for å sjå nærmare
på tre tema:
1. Rolleavklaringar
og mandat
2. Deltaking frå statsetatar,
kommunar og næringsliv
3. Kopling mellom fylkesplanlegging og partnarskapsarbeid.
Debatten om styringssystemet og mellomnivået
si rolle i Noreg har vore aktiv i lang tid. Sentrale tema i denne
debatten er talet og storleiken på dei folkevalde forvaltningsnivåa,
fordeling av ansvar og oppgåver, og kommunikasjon og samspel
mellom nivåa. I debatten har det kome ulike synspunkt på behovet
for og innhaldet i eit folkevalt mellomnivå. Også eventuelle
endringar i ansvar, oppgåver og struktur på kommunenivå som
følgje av endringar på mellomnivået er
ein del av denne debatten. I meldinga vert hovudkonklusjonane til
Effektutvalet og Distriktskommisjonen refererte.
I St.meld. nr. 19 (2001-2002) foreslo
Regjeringa å setje i gang forsøk med kommunal
oppgåvedifferensiering og forsøk med einskapsfylke.
Stortinget slutta seg til dette, jf. Innst. S. nr. 268
(2001-2002).
Dei fleste forsøka starta i januar
2004 og varer i fire år, med opning for forlenging i to år
til. Forsøka skal evaluerast. Evalueringane skal ha fokus
på effektar og resultat av forsøka, og på konsekvensar
for statleg styring. Nokre av evalueringane er alt blitt sette i
gang. Rapportar med sluttevaluering av forsøka skal bli
overlevert departementet innan utgangen av august 2007.
I stortingsperioden 2005-2009 skal Kommunal-
og regionaldepartementet gjennomføre ei forskingsbasert evaluering
av fylkeskommunane. Resultat frå sluttevalueringa av forsøk
med oppgåvedifferensiering i kommunar og fylkeskommunar
og forsøk med einskapsfylke vil utgjere grunnlagsmaterialet
for den breie evalueringa av fylkeskommunen. I kommuneproposisjonen
for 2006 vil Regjeringa presentere ei nærmare skisse til
innhald for vurdering av mellomnivået. Som varsla i St.meld.
nr. 19 (2001-2002) vil kommuneproposisjonen for 2006 også innehalde
ein generell og heilskapleg omtale av status for fylkeskommunen
si rolle og dei fylkeskommunale oppgåvene.
Kommunal- og regionaldepartementet har elles
hausten 2004 utarbeidd eit fagleg innspel i den pågåande debatten
om det regionale nivået, jf. rapporten Alternativ til dagens
fylkeskommunar, KRD 2004. Rapporten presenterer mellom anna fem
ulike modellar for organisering av det regionale nivået.
I storbymeldinga, St.meld. nr. 31 (2002-2003)
legg Regjeringa vekt på rolla til storbyane som drivkraft
for regional utvikling. Eit avgjerande utgangspunkt for at storbyane
skal spele ei slik rolle er at dei sjølv tek eit initiativ,
og saman med dei kringliggjande kommunane definerer innhald i og
strategiar for utviklinga i storbyregionen. I dette arbeidet er
også fylkeskommunane ofte ein viktig aktør.
Det er ei utbreidd oppfatning at storbyregionane
kan bli betre på til dømes innovasjon. Spørsmålet
er korleis regionane vil møte denne utfordringa, og kva
for rolle storbyregionane ønskjer å ta for å betre
den regionale innovasjonsevna. Vi veit at storbyane har ulike erfaringar.
Det er difor viktig med god erfaringsutveksling mellom dei ulike
storbyregionane.
Stortinget oppmoda i Innst. S. nr. 117
(2003-2004) samrøystes Regjeringa om å leggje
fram ei hovudstadsmelding. Regjeringa tar sikte på å leggje
fram meldinga våren 2006.
Regjeringa ønskjer å utvikle
storbypolitikken i dialog og samarbeid med storbyane. Eit av måla
er å leggje til rette for ei betre koordinering av statleg
politikk overfor storbyane
Kommunal- og regionaldepartementet har invitert storbyane
til å vere med på å foreslå eit
fornya grunnlag og eit breiare mandat for eit samarbeidsforum for
storbyutvikling. Ei arbeidsgruppe, der storbyane var representert,
fremma i 2004 eit forslag om dette. Arbeidsgruppa foreslo eit samarbeid
mellom storbyane og departementa under namnet "Storbyforum". Gruppa meinte
at dei seks storbyane bør delta i Storbyforum, og at Kommunal-
og regionaldepartementet bør ta ansvar for organisering
og sekretariat. Regjeringa har følgt opp dette forslaget.
Regjeringa utfordrar storbyane til å ta
initiativ og til å ha aktive roller i by- og regionutviklinga.
Dette tilseier at staten må vere positiv til samarbeid
med storbyane når dei vil gjennomføre lokale og
regionale prosjekt.
Regionalpolitikken er eit område der
det internasjonale elementet er heilt sentralt. For det første
set internasjonale avtalar, som til dømes EØS-avtalen,
rammer som nasjonal regionalpolitikk må halde seg innanfor. Eit
konkret døme er arbeidsgivaravgifta. Det er også venta
at den nye WTO-avtalen, når han er ferdig forhandla, vil
innehalde eit subsidieregelverk som vil kunne ha konsekvensar for
regionalpolitikken. For det andre kan internasjonalt samarbeid ofte
være ei god tilnærming til regionalpolitiske utfordringar.
Konkrete døme på dette er samarbeid mellom grenseregionar
om felles arbeidsformidling. For det tredje er læring,
kompetanseutvikling, erfaringsutveksling og politikkutvikling ein
viktig del av internasjonalt regionalpolitisk samarbeid. Våre
regionale utviklingsprogram har teke mykje lærdom frå EUs
strukturfondspolitikk.
Regjeringa vil understreke at Noreg aktivt bør
ta i bruk alle dei høva vi har til å presentere
våre synspunkt i dei prosessane som er i gang i EU. Det
er særleg viktig at dette skjer i dei innleiande prosessane
der det er størst sjanse for påverknad.
EU-kommisjonen sitt forslag til ny regionalpolitikk for
perioden 2007 til 2013 blei lagt fram i ein rapport 18. februar
2004. I rapporten blir det understreka at hovudprinsippa i gjennomføringa
av EU sin regionalpolitikk vil bli vidareførte når
det gjeld bruken av strategisk planlegging, desentralisert forvalting,
overvaking og evaluering.
Regjeringa meiner det territorielle samarbeidet
på tvers av nasjonsgrensene er viktig for å løyse
felles utfordringar. Det er viktig både utifrå utanrikspolitiske og
regionalpolitiske omsyn. Regjeringa vil derfor arbeide for at Noreg
framleis kan vere ein aktiv samarbeidspartnar også i neste
programperiode.
I samband med ei eventuell norsk deltaking i
det framtidige territorielle samarbeidet til EU, vil spørsmål som
geografien til programma, innhaldet til programma og økonomi
vere sentrale spørsmål.
Regjeringa vil leggje stor vekt på å sikre
at Noreg skal kunne delta i dei nye nabolandsprogramma til EU med
Russland som partnar. Det er viktig å vidareutvikle
samarbeidet i såvel Barentsregionen som i Austersjøregionen
ut frå både utanrikspolitiske og regionalpolitiske
omsyn.
Det nye nordiske regionalpolitiske handlingsprogrammet
blei vedteke i desember 2004, og gjeld frå 2005 til 2008.
Mål for det nordiske regionalpolitiske samarbeidet er å gjere
stemma til Norden høyrd i Europa, å medverke til
utvikling av dei nordiske landa og dei nordiske regionane sin eigen
politikk, og å fremme regional og nasjonal konkurransekraft
på eit berekraftig grunnlag.
For Noreg har det nordiske samarbeidet på det
regionalpolitiske området stor verdi. Det er viktig i seg
sjølv ved at ein kan finne praktiske løysingar
på problem og utveksle erfaringar. Det er også viktig
fordi vi gjennom samarbeidet får ein annan og tidlegare
tilgang til EU-prosessar enn det som er mogleg i EØS-prosessane
på dette området. Ein har svært gode
erfaringar frå begge desse samanhengane i dei seinare åra.
Regjeringa vil derfor både generelt, og spesielt under
det norske formannskapet i 2006, arbeide for å bruke det
nordiske samarbeidet til å få fram dei nordiske
og norske føresetnadene og interessene i ein større
europeisk samanheng, og til stadig å heve kvaliteten på det
regionale utviklingsarbeidet.
Samarbeid på tvers av grensene i Europa
har fått auka verd for Noreg i dei siste 15 åra.
Det gjeld for samarbeidet i Barentsregionen, i Austersjøregionen,
i Nordsjøregionen og i EU-programmet "Nordlige periferi".
Forutan medlemsstatene Finland, Sverige og Storbritannia (Skottland),
deltar Færøyene, Grønland, Island og
Noreg, og på prosjektnivå også Nordvest-Russland
og Canada, i Nordleg periferiprogrammet.
Måla for dei ulike nærområdeprogramma
varierer frå reine utanrikspolitiske mål, som
fred og stabilitet mellom naboland, til meir økonomiske
og regionalpolitiske mål. Utviklinga av den indre marknaden
med nedbyggjing av nasjonale grenser, har vore ei sentral drivkraft
for auka grenseregionalt samarbeid mellom EU sine medlemsland og
land i EØS-området. Norsk deltaking i EUs regionalpolitiske
program, Interreg, har vore eit vesentleg bidrag til norsk nærområde-
og europapolitikk.
Komiteen ser det som
viktig å mobilisere til en felles innsats for regional
utvikling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser det som viktig
at det regionale utviklingsarbeidet skjer i et nært samarbeid
mellom fylkeskommunen, kommunene, regionale statlige myndigheter,
statlige virkemiddelorganer, Sametinget, forsknings- og utdanningsinstitusjonene,
næringslivet og partene i arbeidslivet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil samtidig understreke at det er fylkeskommunene som er tillagt
lederskapet i de regionale partnerskapene, og som må ta
nødvendige initiativ til å videreutvikle dem. Dette
flertallet mener at fylkeskommunens rolle som regional utviklingsaktør
ikke må avgrenses til å forvalte de distrikts- og
regionalpolitiske virkemidlene. Fylkeskommunen må ha fokus
mot hele bredden i det som påvirker utviklingen i regionen.
Fylkeskommunen må derfor ta en ledende rolle for det samlede
utviklingsarbeidet i regionen.
For å få målrettet
og tilpasset virkemiddelbruken best mulig i forhold til de regionale
utfordringene, mener dette flertallet det må utarbeides
regionale utviklingsprogram hvor ulike offentlige organer,
næringslivet og kompetansemiljøer samarbeider
og hvor det er en forpliktende kobling mellom programmet og virkemiddelbruken.
Dette flertallet mener dette
må samordnes ved at fylkeskommunen skal ha ansvar og beslutningsmyndighet
både for utarbeidelsen av regionale utviklingsprogram og
for fordeling av de økonomiske virkemidlene.
Dette flertallet forutsetter
at statlige sektormyndigheter medvirker aktivt i det regionale partnerskapet, og
- så langt det ikke strider mot styringsretningslinjer fra
overordnet myndighet - innretter seg i tråd med de prioriteringer
som fastsettes gjennom fylkeskommunens behandling av utviklingsprogrammet. Dette flertallet forutsetter
at statlige sektormyndigheter aktivt ser til at regionale organer
innretter seg i tråd med dette. Dette flertallet ser
det som viktig at kommunene trekkes aktivt med i det regionale utviklingsarbeidet,
blant annet gjennom bruk av kommunale næringsfond.
Dette flertallet vil understreke
at fylkeskommunene er delegert myndighet til å bestemme
hvordan bevilgningen til det enkelte fylke skal disponeres. Det betyr
også at fylkeskommunene kan bestemme retningslinjene for
virkemiddelbruken i fylket. Dette åpner for at det kan
legges til grunn andre politiske prioriteringer ved disponeringen
av de regionale utviklingsmidlene på fylkesnivå enn
ved disponeringen av nasjonale virkemidler hvor prioriteringen er
fastsatt av departementet. Dette betyr blant annet at når
Innovasjon Norge disponerer virkemidler - herunder til bedriftsrettede
tiltak - som er stilt til disposisjon gjennom fylkeskommunenes fordeling
av midlene, så er det fylkeskommunenes retningslinjer for
bruken som skal legges til grunn.
Dette flertallet vil i denne
sammenheng sterkt understreke at dersom det i slike tilfeller er
motstrid mellom Innovasjon Norges nasjonale retningslinjer og fylkeskommunens
retningslinjer, så er det fylkeskommunens retningslinjer
som gjelder. I fordelingen av nasjonale midler legger Innovasjon
Norge selvsagt de nasjonale retningslinjer til grunn.
Dette flertallet ser det ønskelig
at regionale og nasjonale organer så langt mulig søker å utvikle
et samarbeid slik at virkemidler under nasjonale prioriteringer
og virkemidler under regional prioritering drar i samme retning.
Dette flertallet legger til grunn
at nasjonale myndigheter kan sette inn nasjonale programmer der utfordringene
omfatter flere fylker, og der særskilte forhold begrunner
en nasjonal innsats.
Dette flertallet ser det som
viktig at den kompetansen som er utviklet gjennom Innovasjon Norge
må bevares og utvikles. Denne kompetansen skal også bidra
til utvikling på tvers av fylkesgrensene. Dette flertallet ser
det derfor som uheldig dersom det Innovasjon Norge har bygd opp
av lokal, regional og nasjonal kompetanse skulle bli svekket og
brutt opp.
Selv om fylkeskommunene er delegert myndighet
til å bestemme hvor mye av de samlede bevilgninger til hvert
fylke som skal disponeres til bedriftsrettede tiltak, mener dette
flertallet derfor at forvaltningen av alle bedriftsrettede
tiltak må skje gjennom Innovasjon Norge. Fylkeskommunene
skal således ikke kunne legge forvaltningen til private
banker eller til nye institusjoner.
Dette flertallet vil peke på at
storbyene som følge av sin rolle og sin utviklingskraft
vil være et naturlig midtpunkt for utviklingsarbeidet i
sine respektive regioner. Dette flertallet slår
imidlertid fast at det er fylkeskommunene som er tillagt oppgaven å koordinere
og lede det regionale utviklingsarbeidet. For at fylkeskommunene
skal kunne fylle denne rollen på en best mulig måte
er det imidlertid avgjørende viktig at storbykommunen er
en sentral deltaker i det regionale partnerskapet og at fylkeskommunen
legger stor vekt på å medvirke til avklaring av
roller og til samspill mellom fylkeskommunen, storbykommunen og
de andre kommunene i fylket. Fylkeskommunen må etter dette
flertallets syn også ta et særlig ansvar
for at hensynet til kommunene rundt storbykommunen blir ivaretatt
og at byens utviklingsdynamikk kan stimulere utvikling i størst
mulige områder.
Dette flertallet mener at fylkeskommunene
tilsvarende må bidra til et samspill mellom mellomstore og
mindre byer og områdene omkring.
Dette flertallet viser til at
det er stor variasjon mellom fylkeskommunene om hvor store bevilgninger de
har til disposisjon til regional utvikling. Dette flertallet vil
derfor peke på at fylkene både har ulike forutsetninger
og ulike tradisjoner for regionalt utviklingsarbeid.
Dette flertallet mener at det
må gis tilstrekkelige statlige midler til alle fylkeskommunene
slik at det kan drives aktivt arbeid med regional utvikling i alle deler
av landet.
Dette flertallet vil peke på at
det er et mål at alle deltakerne i det regionale partnerskapet
aktivt deltar i arbeidet, påvirker beslutningene og føler
eierskap til de beslutninger som treffes. Dette flertallet vil
spesielt understreke viktigheten av at statlige sektormyndigheter
ser til at deres regionale organer deltar aktivt i arbeidet. Dette
flertallet vil imidlertid understreke fylkeskommunens rolle
som leder for det regionale partnerskapsarbeidet og som beslutningsmyndighet
for disponeringen av de regionale utviklingsmidlene. Dette
flertallet vil derfor slå entydig fast at partnerskapsarbeidet
ikke forutsetter likestilling mellom de deltakende parter og at
en beslutning må treffes ved konsensus. Dette flertallet viser
til at det selvsagt er ønskelig med bredest mulig enighet
om løsningene og prioriteringene. Dette flertallet vil
like fullt understreke at det er den regionale folkevalgte myndigheten
som har beslutningsmyndighet på området. Dette
flertallet vil sterkt advare mot en utvikling hvor ulike
interesseorganisasjoner og statlige etater likestilles med den folkevalgte
myndigheten. Den demokratiske legitimiteten til beslutningene bygger
på at det er det folkevalgte organet som i siste instans
treffer beslutningen.
Dette flertallet vil samtidig
peke på betydningen av at prioriteringene bygger på brede
prosesser der både kommuner, næringsliv, frivillige
organisasjoner og statlige virksomheter og etater deltar. Dette
flertallet legger til grunn at prioriteringene baseres på mål
og strategier som utvikles gjennom fylkesplanleggingen og som er
nedfelt i fylkesplanen.
Dette flertallet har merket seg
at Regjeringen legger opp til at Kommunal- og regionaldepartementet i
stortingsperioden 2005-2009 skal gjennomføre en forskningsbasert
evaluering av fylkeskommunene. Dette flertallet viser
til at det er gjennomført en rekke forskningsoppdrag om
fylkeskommunenes rolle, og at det også er gjennomført
omfattende politiske prosesser for å drøfte spørsmålet.
Dette flertallet vil styrke demokratiet
både lokalt og regionalt. Dette flertallet mener
at den regionale utviklingspolitikken er så viktig for
befolkningens liv og virke at myndigheten må forankres
i et organ som er direkte valgt av folket. Dette flertallet mener
derfor at det må videreføres tre folkevalgte forvaltningsnivåer
i Norge. Dette flertallet mener det er nødvendig å desentralisere
makt og myndighet særlig innenfor områder som
har stor betydning for lokal og regional utvikling, og som er egnet
til å tilpasses til lokale og regionale forutsetninger.
Desentralisering av beslutningsmyndighet, en rasjonell og effektiv oppgavefordeling
og utvikling av et konkurransedyktig næringsliv i alle
deler av landet forutsetter et sterkt regionalt nivå. Dette
flertallet mener at mange av dagens fylkeskommuner kan være
for små til å ivareta disse oppgavene, og at vi
derfor trenger sterkere regioner. Inndelingen i regioner må ta
hensyn til avstander og identitet, og skje i en prosess der både
kommunene og dagens fylkeskommuner deltar.
Dette flertallet mener ut fra
dette at det ikke er behov for ytterligere evaluering av fylkeskommunene. Dette
flertallet mener Stortinget har tilstrekkelig grunnlag for å treffe
beslutning om at det skal være tre folkevalgte forvaltningsnivåer
i Norge, at dagens fylkeskommuner skal avløses av regioner
som er sterkere enn dagens fylkeskommuner, og at det skal desentraliseres
ytterligere myndighet til det regionale nivået. Dette
flertallet forutsetter at det foretas en overføring
av oppgaver, myndighet og ansvar til det regionale nivået. Dette
flertallet mener i tråd med dette at en bør
igangsette et arbeid med å forberede en reform av det regionale
nivået i tråd med disse retningslinjene.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at det skal være tre forvaltningsnivåer
i Norge med direkte folkevalgt styring. Regjeringen bes snarest
igangsette et arbeid for å forberede en reform av det regionale
nivået hvor dagens fylkeskommuner avløses av regioner."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen legger
opp til en behandling av fremtidige regioner våren 2007. Disse
medlemmer vil peke på at dette arbeidet må sees
i sammenhang med Distriktskommisjonens innstilling, oppgavefordeling,
KS sin innstilling om regioner og det pågående
arbeid vedrørende kommunestruktur.
Disse medlemmer viser til at
en positiv utvikling er avhengig av mange aktører. Fylkeskommunen fikk
en ny rolle som regional utviklingsaktør da ansvarsreformen
trådte i kraft. I tillegg til fylkeskommunen viser disse
medlemmer til de prosesser som har foregått for å skape
regional utvikling gjennom programmer og fylkesplaner.
Disse medlemmer viser til at
fylkeskommene har vært i sin nye rolle i svært
kort tid. Dette vanskeliggjør vurderingen av hvilke effekter
dette har hatt for den regionale utviklingen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen vil avgi en melding om fylkeskommunens fremtid i 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at det skal være to forvaltningsnivåer
i Norge med direkte folkevalgt styring. Regjeringen bes snarest
igangsette et arbeid for å forberede en reform av det regionale
nivået hvor dagens fylkeskommuner avløses av regioner."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det trengs et forvaltningsnivå under folkevalgt styring
mellom stat og kommune. Dette forutsetter at arbeidsoppgaver, myndighet
og ressurser overføres til dette regionale forvaltningsnivået, slik
at det kan bli en viktig del av den demokratiske styringen av samfunnet
vårt. Disse medlemmer går inn for
stor lokal valgfrihet når det gjelder størrelsen
på disse regionene. Fylkeskommunene bør selv avgjøre om
de vil bestå som egne enheter, eller om de vil slå seg sammen
med andre fylkeskommuner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at det er behov for et regionalt folkevalgt nivå, i tillegg
til kommune og stat. Desentralisering av beslutningsmyndighet, en
rasjonell og effektiv oppgavefordeling, utvikling av et konkurransekraftig
næringsliv i alle deler av landet forutsetter et sterkt
regionalt nivå. Dette er også nødvendig
for å kunne ivareta en variert og finmasket kommunestruktur. Dette
medlem mener at god næringsutvikling, bærekraftig
utvikling, demokratihensyn og arealbruk krever regional samordning
og styring. Flere tunge velferdsoppgaver vil kunne løses
mest effektivt på regionalt nivå. Dette medlem viser
til at den regionale forvaltning i dag er delt mellom fylkeskommunen,
som er styrt av folkevalgte, og ulike statlige regionale etater.
Dagens regionale organisering er byråkratisk og preget
av uryddig geografisk inndeling, uklar arbeidsdeling mellom ulike instanser
og et klart demokratisk underskudd. Dette medlem mener
derfor at det er behov for en forvaltningsreform der det regionale
folkevalgte nivå videreutvikles for å styrke folkestyret
på bekostning av embetsverket. Det regionale tiltaks- og
utviklingsarbeidet, samt utviklingen av offentlig infrastruktur
må samles og koordineres på en bedre måte
som grunnlag for næringsutvikling, verdiskaping og bosetting.
Dette innebærer at både politikkutforming, planlegging
og virkemidler knyttet til bl.a. samferdsel, næringsutvikling,
areal- og miljøforvaltning, kultur, utdanning og kompetansebygging
i betydelig grad desentraliseres fra statlig nivå til regionalt
folkevalgt nivå.
Dette medlem ønsker å foreta
en omfattende og systematisk overføring av oppgaver, ansvar
og myndighet med sikte på et styrket regionalt nivå på bekostning
av statlig myndighet og anbefaler følgende endringer:
1. Fylkesmannens miljøavdeling,
landbruksavdeling og regional arealdisponering overføres
til regionene.
2. Fylkesmannsembetet avvikles og erstattes
med regionale statlige kontor for tilsyn og legalitetskontroll.
3. Ansvaret for regional samordning og
planlegging samt prioritering av fylkesveier og riksveier legges til
regionnivået.
4. Innovasjon Norge, deler av Aetats ansvar
for arbeidsmarkedstiltak og andre statlige næringsrettede
tiltak legges inn under regional folkevalgt styring.
5. Regionnivået tillegges et større
ansvar for region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktsinstitusjoner innenfor
områdene scenekunst, musikk, museum og billedkunst.
6. Regional kompetanseutvikling ivaretas
i dag gjennom de statlige høgskolene og forskingsinstitusjoner
tilknyttet disse. Næringsutvikling og kompetanseutvikling
må sees i sammenheng og underlegges regional folkevalgt
styring.
7. Spesialisthelsetjenesten innen somatikk
og psykiatri, andrelinjetjeneste barnevern og rusomsorg, krever
regionale tilpassinger som må underlegges regional folkevalgt
styring.
Dette medlem ønsker å videreutvikle
sterkere folkestyrte regioner, samtidig med en ny oppgave- og maktfordeling
mellom staten og det regionale nivå. Vedtak om overføring
av oppgaver må gjøres før, eller senest
samtidig, med at endret regional inndeling gjennomføres.
Endring av grenser skal bare kunne skje etter en grundig debatt
i berørte kommuner og fylker. Rådgivende folkeavstemning
bør etter dette medlems syn benyttes for å få større
engasjement mellom folk, og for å gi Stortinget et bedre
beslutningsgrunnlag. Det er viktig at grensene oppleves som naturlige
ut fra identitet og samhandling med kommunene. Dette betyr likevel
at dagens fylkesgrenser kan opprettholdes som valgkretser for valg
av representanter til Stortinget.
Dette medlem mener videre at
Norge trenger et uavhengig overvåkingsorgan som har mandat
til å utrede distriktspolitiske konsekvenser av statlige
prosesser og vedtak, samt bidra til en balansert regional fordeling/utvikling.
Organet skal etter dette medlems syn ha følgende
oppgaver:
– Ivareta
distriktenes interesser.
– Sikre at politiske myndigheter
legger til rette for en positiv utvikling i distriktene og gjør
de rette valgene i forhold til det.
– Drive faktaopplysning overfor
allmennheten, media og politikere.
– Kunne ta initiativ til å etablere
nye og revidere eksisterende lover som sikrer en positiv utvikling for
distriktene.
– Være en sentral høringsinnstans
for lovframlegg som angår distriktene og utarbeide konsekvensvurderinger
i forhold til disse.
– Se til at læreverkene
i skolen har rett fakta i forhold til distriktene.
– Være klageinstans for
innbyggere og næringsliv i forhold til mangler ved offentlig
tjenestetilbud i distriktene.
Organet bør etter dette medlems syn
organiseres som et frittstående organ med eget styre direkte
underlagt Stortinget. Det skal ha eget sekretariat og finansieres
med grunnbevilgning over statsbudsjettet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å opprette et uavhengig distriktsovervåkingsorgan."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til komiteens tidligere behandling av St.meld. nr. 31 (2002-2003)
Storbymeldingen. Om utvikling av storbypolitikk. Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viste til at meldingen i liten grad ga svar på de utfordringene
storbyene står overfor. Flertallet fremmet derfor forslag
om at Regjeringen skulle legge fram en handlingsplan for storbyene
som blant annet skulle inneholde en politikk for billigere boliger,
aktivt kulturliv, bedre integrering, økt trygghet, lettere
framkommelighet og spennende arbeidsplasser. Flertallet la til grunn
at økt innsats i storbyregionene må komme som
et tillegg til - og ikke istedenfor - innsats i distriktene.
Flertallet peker på at
storbymeldingen ikke ga noen bred drøfting av styringsproblemene
i hovedstadsregionen. I denne regionen bor over 1,2 millioner innbyggere,
regionen omfatter opp mot 50 kommuner og spenner over fire fylker.
Det er åpenbare samordningsproblemer. I andre storbyregioner
kan plan- og styringsutfordringene langt på vei løses
ved prosesser fram mot en fylkesdelsplan. Flertallet mener
at det i hovedstadsområdet vil være behov for
at staten tar initiativ til en fylkesoverskridende områdeplan.
Det er behov for en bredere drøfting av dette som rommer
alt fra spørsmål om styring innenfor dagens strukturer
til vurdering av behovet for endret styringsstruktur. Flertallet viser
til at Stortinget ved behandlingen av storbymeldingen enstemmig
vedtok å be Regjeringen om å legge fram en egen
hovedstadsmelding.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at det arbeidet
som nå er i satt i gang i hovedstadsregionen er positivt. Entusiasmen
fra alle deltakende kommuner og fylkeskommuner bidrar til stor fremdrift
i dette arbeid. Spesielt vil disse medlemmer løfte
frem SWOT-analysen og utredningen om styringsutfordringer som særdeles
viktige bidrag i det videre arbeidet som skal skje i regionen og
ikke minst som bidrag til Regjeringens videre arbeid med hovedstadsmeldingen.
Disse medlemmer viser til at
arbeidet med en ny hovedstadsmelding er kommet langt, og at prosessene har
vært svært positive. Osloregionenes utfordringer har
tidligere vært tema, og disse medlemmer peker
på at de resultater som så langt er fremkommet
er oppløftende. Disse medlemmer vil spesielt
peke på samarbeidet mellom kommunene i Osloregionen, fylkeskommunene
og departementet. Disse medlemmer vil spesielt løfte
fram SWOT-analysen som et treffende og viktig dokument som frambringer
faktiske data i regionen på en god måte. I tillegg
vil disse medlemmer fremheve rapporten om styringsutfordringer
for regionen som et viktig dokument å arbeide videre med.
Samlet sett vil dette arbeidet skape et godt grunnlag for Regjeringa
sitt arbeid med meldinga.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til komiteens behandling av St.meld. nr. 8 (2003-2004)
Rikt mangfold i nord. Om tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark. Flertallet viser
til at flertallet i innstillingen foreslo at Regjeringen skulle
sette i verk en statlig aksjonsplan for å få i
gang næringsvirksomhet i fiskerikommunene i tiltakssonen
i Nord-Troms og Finnmark som er rammet av konkurs og stor arbeidsledighet.
Forslaget fikk ikke flertall. Ved behandlingen av finanskomiteens
innstilling om nysaldering av statsbudsjettet, medregnet folketrygden,
for 2004 (Innst. S. nr. 75 (2004-2005)) foreslo Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet igjen å iverksette
en aksjonsplan for Kyst-Finnmark med en bevilgning på 150
mill. kroner. Flertallet i Stortinget gikk mot dette forslaget,
men vedtok å bevilge 75 mill. kroner til regionale utviklingstiltak
i Finnmark. Flertallet vil understreke den svært
alvorlige situasjonen som er i kystkommunene i Finnmark. Flertallet mener
derfor at bruken av disse midlene må målrettes til
tiltak i kystområdene.
Flertallet viser videre til komiteens
behandling av St.meld. nr. 55 (2000-2001) om samepolitikken. I innstillingen
til saken ba komiteen Regjeringen redegjøre for tiltak
for å styrke levekårssituasjonen i indre Finnmark
i stortingsmeldingen om regional- og distriktspolitikken. Flertallet viser
til de store levekårsutfordringene som er dette området
og behovet for å skape alternative arbeidsplasser i forbindelse
med omleggingen innenfor reindriftsnæringen. Flertallet har
merket seg at Regjeringen i meldingen slår fast at omstillingsprogrammet
for indre Finnmark ikke har gitt så gode resultater som
en ønsket. Flertallet har videre merket
seg at Regjeringen ikke foreslår noen tiltak for å møte
de særskilte utfordringene i det samiske kjerneområdet
i indre Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener Regjeringens arbeid med Stortingets
vedtak om å bevilge 75 mill. kroner til Finnmark er kommet
godt i gang. Disse medlemmer vil peke på at
de første 46 mill. kroner er fordelt og alle de aktuelle
kommuner har bidratt på en positiv måte. Disse
medlemmer mener at de resterende midler også bør
kanaliseres til å skape varig virksomhet i de kommuner
som er mest utsatt i Finnmark.
Disse medlemmer ser det som positivt
at Regjeringen nå legger trykk på arbeidet med å redusere
reintallet i Finnmark. Dette vil føre til bedre økologisk balanse,
samtidig som det skaper større forutsigbarhet og bedre
lønnsomhet for aktørene.
Disse medlemmer mener at en mer
variert distriktspolitikk vil fange opp regionenes særegne behov
og derved legge til rette for en endring i flyttemønstret.
Disse medlemmer ser det som viktig
at Regjeringen øker innsatsen i Barentsregionen gjennom
forslag om etablering av et Barentsinstitutt i Kirkenes samtidig
som bevilgningene til arbeidet i regionen økes.
Disse medlemmer støtter
hovedtrekkene i Regjeringen sine meldinger om Vilje til Forskning, Den
blå åker og Nordområdemeldingen hvor
det skisseres stor innsats innenfor forskning og kompetanseoppbygging
i nordområdene - en landsdel med store muligheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at Norge har særegne muligheter knyttet
til vår plass i nord og ved kysten. Flertallet vil
gjøre kysten til en drivkraft for nasjonal verdiskaping.
I tråd med hovedstrategien for regional- og distriktspolitikken
som er trukket opp foran, mener flertallet at det
må utvikles en ny og helhetlig kystpolitikk hvor det satses
særskilt på å utvikle mulighetene
innen marin sektor, maritim sektor, energisektoren og reiselivssektoren.
Komiteen viser til
at Regjeringen har lansert en egen innlandsstrategi, Innlandet 2010.
En bredt sammensatt arbeidsgruppe har avgitt en egen rapport som er
overlevert landbruks- og matministeren. I rapporten er det pekt
på seks områder som trenger spesiell vektlegging
og oppfølging; industri, bioteknologi, bioenergi, reiseliv,
kultur- og opplevelsesnæringer og informasjonssikkerhet. Komiteen ber
om at Regjeringen følger opp dette viktige arbeidet for å få større fokus
og oppmerksomhet på innlandets utfordringer og muligheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil spesielt fremheve at i innlandsfylkene kan satsing på fornybar
energiproduksjon basert på lokale biomasseressurser, utvikles
til en viktig motor for regional næringsutvikling med potensial
til å skape mange arbeidsplasser. Dette vil også bidra
til fremtidsrettet teknologi- og kompetanseutvikling, og ha stor
betydning for den nasjonale energiforsyningen.
Flertallet mener at virkemidlene
overfor de nordligste regionene og andre regioner med stor fraflytting må styrkes
for å motvirke utflytting og legge til rette for aktive
lokalsamfunn.
Flertallet ser det som viktig
at Norge deltar aktivt i det regionale internasjonale samarbeidet
i Norden og Europa. Flertallet vil spesielt peke
på betydningen av at Norge deltar i de nye nabolandsprogrammene med
Russland som partner. Flertallet ser det som viktig å videreutvikle
samarbeidet i Barentsregionen og i Østersjøregionen
både ut fra utenrikspolitiske og regionalpolitiske hensyn.
Komiteen viser til
Innst. S. nr. 264 (2004-2005), jf. St.meld. nr. 30 (2004-2005) Muligheter
og utfordringer i nord.
Komiteen vil peke
på at det meste av norsk økonomisk sone til havs
ligger nord for Polarsirkelen. Det samme gjelder for en tredjedel
av fastlandets kystlinje. Komiteen mener derfor at
det er viktig å satse mer aktivt på utviklingen
i nordområdene, både politisk, økonomisk
og sosialt. Komiteen mener det må settes
inn en større innsats for forskning og kompetanseoppbygging
både innenfor miljø, natur og petroleumsvirksomhet
i nord.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at Norge skal
være en pådriver i det internasjonale samfunnet
for å rydde opp i miljøproblemene på Kolahalvøya
og de øvrige regionene i Nordvest-Russland. Flertallet ser
det som viktig å legge til rette for folkelig deltakelse
og samarbeid over landegrensene i nord. Flertallet mener
at samspillet mellom sentrale og regionale myndigheter, og den direkte
kontakten over grensene i nord, gjør Barentssamarbeidet
til et godt politisk instrument i regionen. Flertallet ser
det derfor som viktig å styrke Barentssamarbeidet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at investeringsfondet for Nordvest-Russland, et fond som forvaltes
av Innovasjon Norge, bør regionaliseres og plasseres i Nord-Norge.
Dette fondet vil være et viktig bidrag til næringsutvikling
i nord. Det må også foretas en ny gjennomgang
av kriteriene for tildeling av midler gjennom dette fondet.
Komiteen vil be Regjeringen
om en nærmere vurdering av jernbaneforbindelse Nikel-Kirkenes,
og på egnet måte komme tilbake til Stortinget
i dette spørsmålet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig at staten, fylker og kommuner samarbeider om regionale
utviklingsplaner som går ut over fylkesplaner. Dette for å bidra
til ekstra kraft og løft i den regionale næringsutviklingen.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti har vedtatt en plan for Nord-Norge fram
til 2014. Der skal det investeres betydelige ressurser langs særlige
fem utviklingssøyler: kunnskapssamfunn, marine næringer,
reiseliv, teknologibedrifter og infrastruktur. Sosialistisk Venstreparti
vil i neste omgang satse på vekstplaner for næringssvake
områder i Sør- og Midt-Norge. Sosialistisk Venstreparti
vil spesielt følge opp arbeidet i Fjellregionsamarbeidet
for å tegne ett nytt støttekart der Fjell-Norge
kan godkjennes som eget område.
For innlandet vil satsing på bioenergi
være en viktig bærebjelke. Lokale ressurser, mange
arbeidsplasser, framtidsrettet teknologi og nødvendig miljøsatsing. Ingen
annen enkeltsatsing vil gi så stor effekt i form av aktivitet
og økt verdi av lokalt eide ressurser.