I innstilling til opplæringslovens
bestemmelser om elevers arbeidsmiljø, Innst. O. nr. 7 (2002-2003), uttrykte
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen sin bekymring for undersøkelser
som viser at norske skolebygninger langt fra tilfredsstiller kravene
til et forsvarlig skolemiljø. I Innst. S. nr. 45 (2003-2004)
om ressurssituasjonen i grunnskolen, viste kirke-, utdannings- og
forskningskomiteen til omfattende etterslep og mangler når
det gjelder vedlikehold av skolebygninger. Komiteen påpekte
at et forbedret lovverk med effektivt tilsyn trolig vil hjelpe,
men det kan ikke alene sikre nødvendig fysisk utbedring
av arbeidsmiljø for elever. Flere uavhengige fagmiljøer
har de senere årene gjort undersøkelser som viser
at det er et betydelig etterslep i vedlikeholdet av den kommunale
bygningsmassen.
Kommunene eier og har ansvaret for vedlikehold, opprustning
og utbygging av halvparten av den offentlige bygningsmassen målt
i kvadratmeter. Grunnskoler utgjør over 40 pst. av den
kommunale bygningsmassen. Grunnskolebygninger har en anslått
formuesverdi på ca. 100 mrd. kroner. Høsten 2004
var det om lag 3 100 kommunale grunnskoler med til sammen 617 000
elever.
Kommunal- og regionaldepartementet har et generelt,
overordnet ansvar for å påse at kommunene forvalter
sine eiendommer innenfor de rammebetingelser som gjelder for kommunesektoren.
Departementets styring skjer i hovedsak gjennom de generelle målene
i kommuneloven. Fylkesmannen skal følge opp bestemmelsene
i kommuneloven og har til oppgave å gi råd og veiledning
til kommunene. Utdannings- og forskningsdepartementet har det overordnede
ansvaret for opplæringsloven. Det stilles klare krav til
det fysiske skolemiljøet i opplæringsloven.
Målet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å belyse hvordan kommunene ivaretar sitt
forvaltningsansvar for skolebygninger, og hvordan staten følger opp
sitt ansvar. I undersøkelsen er det kartlagt:
– Hvilken økonomisk
styringsinformasjon staten får om vedlikehold og investeringer
i skolebygninger, og hvordan denne informasjonen følges
opp.
– I hvilken grad skolebygninger
har en tilfredsstillende tilstand.
– I hvilken grad kommunenes styringssystemer
for forvaltning av skolebygninger (vedlikehold og investeringer)
er tilstrekkelige for å sikre at skolebygningene har en
tilfredsstillende tilstand. Hvordan følger kommunene opp
sine styringssystemer i praksis.
Undersøkelsens problemstillinger er
belyst ved hjelp av intervjuer, spørreskjemaundersøkelser
og dokumentanalyse.
For å kartlegge hvordan kommunene forvalter
skolebygninger er det gjennomført en spørreskjemaundersøkelse
i 109 kommuner som eiendomsansvarlig enhet for skolebygninger svarte
på. For å få synspunkter fra brukersiden,
ble det parallelt gjennomført en spørreskjemaundersøkelse
som omfattet 151 kommunale grunnskoler ved rektor i de utvalgte
kommunene. Datainnsamlingen var relatert til perioden 2001-2003
og omfattet generelle spørsmål knyttet til kommunenes samlede
forvaltning av skolebygninger. Kommunene har i tillegg gitt særskilte
opplysninger om blant annet tilstand og vedlikeholdsnivå for
i overkant av 600 skoler bygd før 1985. Dette omfatter
om lag 20 pst. av totale antall grunnskoler i Norge.
Opplysningene om skolebygningers tilstand som kom
fram i spørreundersøkelsen er supplert med en rapport
Multiconsult har utarbeidet på oppdrag fra Riksrevisjonen.
Multiconsults rapport er basert på informasjon fra 41 kommuner
og omfatter kvantitative og kvalitative data av om lag en tredjedel
av samlet grunnskoleareal i Norge. Norges byggforskningsinstitutt
har også utarbeidet en rapport på oppdrag fra
Riksrevisjonen, der det gis faglige vurderinger av hva som anses
for å være en anbefalt og optimal framgangsmåte for
forvaltning av skolebygninger.
For å få informasjon om statens
rolle og ansvar for grunnskolebygninger, ble det gjennomført
intervju med Kommunal- og regionaldepartementet og Utdannings- og
forskningsdepartementet. Det ble innhentet skriftlig informasjon
fra Statistisk sentralbyrå for å kartlegge hvilke
opplysninger staten får om kommunal eiendomsforvaltning
fra KOmmune-STat-RApportering (KOSTRA). For å belyse Fylkesmannens økonomiske
oppfølging av kommunene når det gjelder kommunal
eiendomsforvaltning, ble det sendt ut spørreskjema til
alle landets fylkesmannsembeter. Spørsmålene var
avgrenset til budsjett- og regnskapsåret 2003.
Undersøkelsen viser at vedlikeholdet
av skolebygninger ligger langt under både et faglig anbefalt
nivå, og det kommunene selv mener nivået bør
være for å drive et godt og forsvarlig vedlikehold.
Om lag to tredjedeler av kommunene i undersøkelsen oppgir
at de har et dokumentert vedlikeholdsetterslep.
Undersøkelsen gir klare indikasjoner
på at forsømt vedlikehold tas igjen ved at det
gjennomføres vesentlige rehabiliteringer som finansieres
over investeringsbudsjettet. Fra faglig hold anses denne formen
for forvaltning av skolebygninger å være en lite
effektiv utnyttelse av eiendomskapitalen.
Gjennom undersøkelsen kommer det fram
at kommunene i liten grad avsetter nødvendige midler til framtidig
vedlikehold og investeringer i skolebygninger. På kort
sikt gir lavt vedlikeholdsnivå og små avsetninger
kommunene større frihet til å prioritere andre tiltak.
På lengre sikt vil dette medføre at kommunene får
mindre økonomisk handlefrihet til å yte tjenester fordi
de får et akkumulert og større vedlikehold som må tas
igjen. Dette innebærer at kommunene skyver på økonomiske
forpliktelser. I undersøkelsen stilles det spørsmål
ved om en slik forvaltningsstrategi sikrer en effektiv kommunaløkonomisk
styring.
Undersøkelsen avdekker flere svakheter
i kommunenes kontrollrutiner som skal sikre en målrettet
og effektiv forvaltning av skolebygninger. Om lag en fjerdedel av
kommunene oppgir at de ikke har gjort en systematisk kartlegging
av tilstanden til skolebygningene de har ansvaret for i perioden
fra 1. januar 2001 til høsten 2004. Regelmessig
tilstandskartlegging vil blant annet være viktig for tidlig å fange
opp skader som må utbedres. Få kommuner i undersøkelsen
oppgir at de har definert mål for hvilken tilstand skolebygninger
skal ha, og få kommuner utarbeider nøkkeltall
for å kunne sammenlikne sine vedlikeholdsutgifter. For
skolebygninger vil mål relatert til tilstanden være
sentralt fordi opplæringsloven stiller klare krav til det
fysiske skolemiljøet.
Undersøkelsen viser videre at mange
kommuner driver et lite planmessig vedlikehold av sine skolebygninger.
I 2003 manglet nær en tredjedel av kommunene en vedlikeholdsplan
som omfattet skolebygninger, mens om lag halvparten ikke hadde utarbeidet
vedlikeholdsplaner med varighet 1-4 år. Periodiske vedlikeholdsplaner
er viktige styringsredskap for å utnytte ressursene best
mulig. Det var lite samsvar mellom vedlikeholdsplan og det reelle
behovet for vedlikehold av skolebygninger i 2003.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at skolebygninger ikke forvaltes på en tilstrekkelig kostnadseffektiv måte.
Kommuneloven legger til grunn at kommunene utnytter sine ressurser
på en effektiv måte. Dette er førende
for hvilke krav som skal stilles til vedlikeholdsnivået
av kommunale eiendommer.
Ifølge Kommunal- og regionaldepartementet
skal KOSTRA være statens viktigste informasjonskilde for rapportering
om kommunal eiendomsforvaltning. Undersøkelsen viser imidlertid
at KOSTRA ikke gir et godt nok grunnlag for den statlige oppfølgingen.
Kommunal- og regionaldepartementet har gitt
føringer om at Fylkesmannen skal fokusere på inntektssiden,
og ikke utgiftssiden, i sin økonomiske oppfølging av
kommunene. Revisjonen dokumenterer at Fylkesmannen i liten grad
undersøker nivået på bevilgninger til
vedlikehold av kommunale bygninger, og andre økonomiske
forhold som berører kommunal eiendomsforvaltning. Videre
viser undersøkelsen at Fylkesmannen i liten grad gir råd
og veiledning i slike spørsmål.
Kommuneloven legger til grunn at kommuner som står
oppført i register om betinget godkjenning og kontroll
(ROBEK), skal ha en tettere økonomisk oppfølging
enn øvrige kommuner. Undersøkelsen viser at Fylkesmannen
i liten grad foretar undersøkelser eller gir råd
og veiledning til ROBEK-kommuner om kommunal eiendomsforvaltning.
Revisjonen viser at mange skoler ikke tilfredsstiller de
kravene som opplæringsloven stiller til det fysiske skolemiljøet.
Utdannings- og forskningsdepartementet sier at den systematiske
rapporteringen om det fysiske skolemiljøet til departementet
skal skje gjennom fylkesmennenes årlige tilstandsrapporter
og årsrapporter. I tillegg vil en kombinasjon av kommunale
rapporteringstall og brukerundersøkelser fra elevene gjennom skoleporten.no
gi departementet informasjon om det fysiske skolemiljøet.
Kommunal- og regionaldepartementet fikk i 2004 informasjon
om kommunal eiendomsforvaltning gjennom eiendomsforvaltningsutvalget,
jf. NOU 2004:22. I Riksrevisjonens undersøkelse påpekes
det likevel at mangelfull rapportering til staten og begrenset statlig oppfølging
over tid, kan bidra til at staten ikke har tilstrekkelig oppdatert
informasjon om kommunenes samlede forvaltning av skolebygninger.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at Kommunal- og regionaldepartementet i liten grad har formulert eksplisitte
nasjonale mål for kommunal eiendomsforvaltning generelt,
eller for forvaltning av skolebygninger spesielt. Departementet
henviser til de generelle målene i kommuneloven om at kommunene
skal drive kostnadseffektivt. Når det gjelder det fysiske
skolemiljøet, er nasjonale krav fastsatt i opplæringslovens kapittel
9a. Det skal ligge et mål- og resultatstyringsperspektiv
til grunn for forholdet mellom staten og kommunene innenfor rammene
av det kommunale selvstyret. I undersøkelsen stilles det
spørsmål om i hvilken grad nasjonale mål
legges til grunn for mål- og resultatstyringen av dette
området.
Kommunal- og regionaldepartementet påpeker
at departementet ikke har forventninger om at fylkesmennene skal
innhente økonomisk informasjon om eiendomsforvaltningen
i kommunene.
Kommunal- og regionaldepartementet viser til
at Fylkesmannen i liten grad gjennomfører undersøkelser eller
gir råd og veiledning innen temaer som berører kommunal
eiendomsforvaltning. Dette er i tråd med departementets
føringer om at fylkesmennene skal fokusere på inntektssiden,
og ikke utgiftssiden i sin økonomiske oppfølging
av kommunene. Føringene er i første rekke knyttet
til lovlighetskontroll av årsbudsjetter.
Kommunal- og regionaldepartementet henviser
for øvrig til eiendomsforvaltningsutvalgets utredning som har
vært sendt ut på bred høring.
Riksrevisjonen peker på at tilstrekkelig
grad av løpende og forebyggende vedlikehold er nødvendig
for å sikre at kommunene forvalter sine skolebygninger
på en kostnadseffektiv måte.
Det framgår av undersøkelsen
at Kommunal- og regionaldepartementet i liten grad jevnlig har tilgang
til systematisk informasjon om kommunenes samlede vedlikehold av
og investeringer i grunnskolebygninger. Riksrevisjonen peker på at
regelmessig og god styringsinformasjon er en forutsetning for at
statlige myndigheter skal kunne ivareta sitt overordnede nasjonale ansvar
der oppgaveløsningen er lagt til kommunene. Riksrevisjonen
har merket seg at Kommunal- og regionaldepartementet har fått
relevant informasjon gjennom eiendomsforvaltningsutvalgets innstilling,
og at dette vil bli fulgt opp med forslag til tiltak som kan fremme
en bærekraftig, kommunal eiendomsforvaltning.
Etter Riksrevisjonens vurdering utgjør
skolebygninger store økonomiske verdier for kommunene,
og undersøkelsen gir klare indikasjoner på at
disse verdiene ikke forvaltes på en effektiv måte.
Det kan derfor stilles spørsmål ved om statens økonomiske
oppfølging av kommunene på dette området
er betryggende i et mer langsiktig perspektiv.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at det er flere svakheter i kommunenes kontrollrutiner for forvaltning
av skolebygninger. Riksrevisjonen stiller derfor spørsmål
ved om styringssystemene i mange kommuner er tilstrekkelige for å sikre
effektiv eiendomsforvaltning og tilfredsstillende tilstand på skolebygninger.
Kommunal- og regionaldepartementet har i liten grad
formulert eksplisitte nasjonale mål for kommunal eiendomsforvaltning
men henviser til de generelle målene i kommuneloven. Når
det gjelder skolebygninger, er det uttrykt klare krav til det fysiske
skolemiljøet gjennom opplæringslovens kapittel
9a. Det skal ligge et mål- og resultatstyringsperspektiv
til grunn for forholdet mellom staten og kommunene innenfor rammene
av det kommunale selvstyret. I Innst. S. nr. 156 (1992-1993) forutsatte
kommunalkomiteen at staten, ved økt bruk av målstyring,
så langt som mulig klargjør hva som er å anse
som nasjonale mål. Riksrevisjonen stiller på bakgrunn
av undersøkelsen spørsmål ved om nasjonale
mål i tilstrekkelig grad legges til grunn for mål-
og resultatstyringen av dette området.
"…
Regjeringen vil allerede
i kommuneproposisjonen for 2006, som legges fram 13. mai
2005, ha en gjennomgang av hvordan Eiendomsforvaltningsutvalgets utredning
kan følges opp.
Utvalget har satt opp mål
og kriterier til god eiendomsforvaltning for kommunesektoren. Disse
er utformet på en slik måte at de er direkte anvendbare
for sektoren selv.
De nøkkeltall for kommunale
tjenester som publiseres og anvendes gjennom KOSTRA, har fokus på de brukerrettede
tjenestene, mens nøkkeltall for de ulike støttetjenestene,
som for eksempel eiendomsforvaltning, i liten grad eksisterer. KOSTRA
er kontinuerlig under utvikling, både hva gjelder kvalitet
og omfang. Tiden er derfor inne for å se på andre
områder som for eksempel eiendomsforvaltning, og det legger
Eiendomsforvaltningsutvalgets utredning et godt grunnlag for.
På området
knyttet til økonomi-, administrasjon og regnskapsprinsipper,
vurderer jeg positivt flere av forslagene fra utvalget. Dette gjelder
blant annet at (fylkes) kommunale foretak ((F)KF) skal føre
regnskap etter regnskapslovens prinsipper. I dag har flere av kommunene
valgt å organisere eiendomsforvaltningen i egne foretak,
noe som blant annet betyr at disse ønsker å oppnå økt
profesjonalitet og en mer langsiktig forvaltning av kommunale og
fylkeskommunale bygninger. Ved å tilrettelegge rammebetingelser
knyttet til regnskapsføringen som er tilpasset denne typen
virksomhet, mener jeg vi i større grad enn tidligere kan oppnå en
bedre eiendomsforvaltning. Dette tiltaket må for øvrig
sees i sammenheng med andre tiltak.
(…)
Det
legges videre opp til å tilpasse NS 3454 (livssykluskostnader
for byggverk) til kommunesektorens eksisterende rapporteringssystemer.
Dette medfører en langt mer detaljert og omfangsrik rapportering
enn det som er i dag. Regjeringen er opptatt av at summen av rapportering
fra kommunesektoren skal være minst mulig og at det skal
foreligge særlige grunner for særskilt rapportering.
Etter en samlet vurdering har jeg funnet det formålstjenelig å utrede
dette tiltaket videre. Det har også sammenheng med kommunesektorens eget ønske
om informasjon på eiendomsforvaltningsområdet.
Økt
informasjon om eiendomsforvaltning kan benyttes til å etablere
en arena for benchmarking. Departementet tar i kommuneproposisjonen
for 2006 initiativ til å etablere en slik arena. Jeg tror
at økt kunnskap om eiendomsforvaltning er en viktig forutsetning
for god eiendomsforvaltning. Det er også en av grunnene
til at vi vurderer forskning og utviklingstiltak i en helhetlig sammenheng
med allerede iverksatte tiltak. I tillegg vil departementet bidra
til å styrke kurs- og etterutdanningstilbudet overfor kommunesektoren,
som er det forvaltningsnivået som i stor grad er eiere
av eiendommer og som har det eksplisitte ansvaret for eiendomsforvaltningen.
(…)
Statens
styring av kommunesektoren må balanseres mellom hensynet
til et likeverdig tjenestetilbud og kommunesektorens behov for størst
mulig frihet slik at tjenestene kan tilpasses lokale behov. Statens
styring skjer i for stor grad gjennom øremerket finansiering
og detaljert regelverk. Konsekvensen blir ofte at ulike statlige
virkemidler motvirker hverandre. Omfattende bruk av lovfestede individuelle
rettigheter innenfor ulike tjenester eller standardkrav på støttetjenester bidrar
til å flytte ansvaret for prioritering av knappe ressurser
fra folkevalgte organer til ulike tilsynsmyndigheter og domstolene.
I tillegg binder denne formen for statlig detaljstyring betydelige
administrative ressurser både i staten og kommunene.
Regjeringen
mener at forholdet mellom staten og kommunesektoren må endres
slik at de lokale folkevalgte får bedre rammevilkår
og økt handlingsrom. Bare slik stimuleres det til nytenkning
og omstilling i kommunesektoren. Et vitalt lokaldemokrati er en
verdi i seg selv, og det lokale demokratiet må derfor gis
vide rammer og stort handlingsrom. Kommunene har nærhet
til innbyggerne og kan derfor best ivareta ansvaret for viktige
velferdsgoder. Det lokale selvstyret gir både den mest
kostnadseffektive utnyttelsen av ressursene og et tilbud som er
tilpasset innbyggernes behov på best mulig måte
- innenfor de til enhver tid gjeldende inntektsrammer. Dette gjelder
også for eiendomsforvaltningen i kommunesektoren”.
Riksrevisjonen har merket seg at det i kommuneproposisjonen
for 2006, som legges fram i vår, foretas en gjennomgang
av hvordan eiendomsforvaltningsutvalgets utredning kan følges
opp. Aktuelle tiltak departementet viser til i sitt brev er å tilrettelegge
rammebetingelser knyttet til regnskapsføringen, tilpasse rapporteringssystemene
til NS 3454 (livssykluskostnader for byggverk), utarbeide en mal
for beregning og praktisering av intern husleie, etablere en arena
for benchmarking samt vurdere forsknings-, utviklings- og kompetanseaktiviteten
på området.
Riksrevisjonen mener at tiltakene som Kommunal- og
regionaldepartementet omtaler, vil gi departementet et bedre grunnlag
for å ivareta sitt nasjonale og overordnede ansvar for
kostnadseffektiv kommunal eiendomsforvaltning. Skolebygninger utgjør
store økonomiske verdier i kommunene, og undersøkelsen
gir klare indikasjoner på at disse verdiene ikke utnyttes
på en effektiv måte.
Det synes å være enighet mellom
Riksrevisjonen og Kommunal- og regionaldepartementet om at KOSTRA,
som er statens viktigste kilde for rapportering i kommunene, gir
lite informasjon om kommunal eiendomsforvaltning. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet ser behovene for å videreutvikle KOSTRA
på dette området.
Riksrevisjonen viser forøvrig til Innst.
S. nr. 156 (1992-1993) hvor det framgår at forholdet mellom
stat og kommune skal baseres på et mål- og resultatstyringsperspektiv
innenfor rammene av det kommunale selvstyret. Etter Riksrevisjonens
vurdering viser undersøkelsen at kommunelovens generelle
bestemmelser om kostnadseffektiv forvaltning og opplæringslovens
bestemmelser om det fysiske skolemiljøet ikke i tilstrekkelig
grad blir lagt til grunn for mål- og resultatstyringen
av dette området.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Riksrevisjonens undersøkelse av kommunenes forvaltning av skolebygninger og hvordan staten følger opp sitt ansvar. Det er kommunene som eier og har ansvaret for skolebygningene, mens Kommunal- og regionaldepartementet har det overordnete ansvaret for at kommunene forvalter sine eiendommer innen gitte rammer.
Komiteen konstaterer at det gjennom årene har oppstått et voksende misforhold mellom statlige velferdsambisjoner og kommunenes yteevne. Dette har blant annet ført til at en rekke vedlikeholds- og utbedringsoppgaver er utsatt eller ikke iverksatt. Kommunenes forvaltningsansvar og forpliktelser i forhold til skolebygg er med andre ord i mange tilfeller blitt nedprioritert i forhold til andre oppgaver.
Komiteen vil understreke kommunenes rett til å prioritere mellom oppgaver innen eksisterende rammer. Denne retten er selve grunnlaget for det kommunale selvstyret. Men samtidig skal elever tilbys et godt arbeidsmiljø i skolebygninger som tilfredsstiller kravene til et forsvarlig skolemiljø.
Komiteen finner det bekymringsfullt når Riksrevisjonen avdekker at 2/3 av de 109 kommunene i undersøkelsen har et dokumentert vedlikeholdsetterslep, at det i liten grad avsettes nødvendige midler til vedlikehold og investeringer, og at det for mange kommuners del, mangler en systematisk kartlegging av tilstanden til de skolebygningene de har ansvaret for. En rekke av skolene med en bygningsmessig tilstand som ikke er tilfredsstillende, har brudd på lover og forskrifter som gjelder det fysiske skolemiljøet.
At standarden i for mange bygninger ligger under anbefalt nivå, understreker behovet for en systematisk gjennomgang av denne delen av kommunenes virksomhet.
Komiteen har merket seg at KOSTRA som skal være statens viktigste informasjonskilde for rapportering om kommunal eiendomsforvaltning, ikke gir et godt nok grunnlag for statlig oppfølging.
Videre er, ifølge undersøkelsen, fylkesmannen som forestår oppfølgingen, pålagt å fokusere på kommunenes inntektsside og ikke utgiftssiden. Undersøkelsen viser dessuten at kommunal eiendomsforvaltning er en lite vektlagt oppgave hos fylkesmannen.
Komiteen konstaterer dessuten at heller ikke de såkalte ROBEK-kommunene mottar særlig veiledning eller råd om forvaltning av eiendom.
Komiteen har merket seg beskrivelsen av Eiendomsforvaltningsutvalgets vurdering av den kommunale og fylkeskommunale bygningsmassen i St.prp. nr. 60 (2004-2005) (kommuneproposisjonen) og konstaterer at det kan synes som utvalgets vurdering avviker fra det inntrykk Riksrevisjonens undersøkelse etterlater. Ifølge departementet viste Eiendomsforvaltningsutvalgets undersøkelse at:
"70 prosent av kommunene og nær 80 prosent av fylkeskommunene vurderer selv tilstanden for sin bygningsmasse som god eller meget bra. Det er imidlertid store variasjoner. Kommunale helsebygninger anses å ha den beste tilstanden, deretter følger skolebygningene. Øvrige kommunale bygninger og kirkebygninger vurderes til å være i dårligst forfatning. I fylkeskommunene er det skolebygningene som anses som best, mens de øvrige bygningene anses å være i noe dårligere forfatning."
Selv om Riksrevisjonens undersøkelse er basert på datainnsamling for perioden 2001-2003, og Eiendomsforvaltningsutvalget avga sin innstilling i november 2004, konstaterer komiteen at avvikene mellom de to beskrivelsene av skolebygningenes forfatning er store.
Komiteen har merket seg at departementet vil iverksette en rekke tiltak basert på Eiendomsforvaltningsutvalgets utredning og at Riksrevisjonen mener at dette vil gi departementet et bedre grunnlag for å ivareta sitt nasjonale og overordnede ansvar for kostnadseffektiv kommunal eiendomsforvaltning. En videreutvikling av KOSTRA for å sikre bedre informa-sjonstilgang om kommunal eiendomsforvaltning, vil dessuten være et viktig hjelpemiddel i det videre arbeidet.
Komiteen har videre merket seg at Eiendomsforvaltningsutvalget undersøkelse ikke gir noen indikasjon på at et høyere inntektsnivå (høye frie disponible inntekter) fører til en bedre tilstand for bygningene.
Komiteen er likevel av den mening at økte overføringer av frie midler til kommunene, samt andre virkemidler som for eksempel en styrking av ordningen med rentekompensasjon for opprustning av skoleanlegg, vil kunne bidra til å bedre situasjonen for det fysiske læringsmiljøet i skolen.
Komiteen understreker at det er kommunenes folkevalgte organ som har primæransvaret for kommunesektorens forvaltning av eiendommer.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet meiner det er viktig at elevane sitt fysiske arbeidsmiljø er innanfor dei grenser opplæringslova kapittel 9a set. Då vedtaka om elevane sine krav på gode fysiske læringstilhøve blei vedtekne låg det, etter desse medlemene si meining, til grunn at skuleeigarane måtte gjennomføre naudsynte tiltak for å oppfylle lova sine krav. Desse medlemene meiner oppfølginga frå skuleeigar si side så langt viser mangelfull evne eller vilje til å ta desse utfordringane på alvor.
Desse medlemene meiner fokuset på elevane sitt fysiske skulemiljø ikkje er sterkt nok og vil derfor understreke eit ønskje om at departementet følgjer dette nærmare og eventuelt kjem attende til Stortinget med forslag til ei nærmere oppfølgjing av dei fylke og kommunar som ikkje ivaretek det ansvaret dei har etter opplæringslova på dette punktet. Desse medlemene vil vidare peike på at det er eit nasjonalt ansvar å sørje for at våre born har godt nok fysisk læringsmiljø. Dersom skuleeigar, som har dette ansvaret, ikkje sikrar oppfølging av nasjonale mål og krav, må nasjonale styresmakter vurdere alternative måtar å følgje det opp.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:13 (2004-2005) - Riksrevisjonens undersøkelse av kommunenes ansvar for skolebygninger - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 6. desember 2005
Lodve Solholm
leder |
Tone Merete Sønsterud
ordfører |