Proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 2005
inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og redegjørelser
for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått
i proposisjoner fra regjeringen Bondevik II og regjeringen Stoltenberg
II hittil i år.
Budsjettpolitikken er forankret i retningslinjer
som innebærer at petroleumsinntektene fases gradvis inn
i norsk økonomi, om lag i takt med utviklingen i forventet
realavkastning av kapitalen i Statens petroleumsfond. Bruken av
petroleumsinntekter måles ved det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet.
En fullstendig beregning av det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet for statsbudsjettet blir foretatt to ganger
i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett.
Beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet foretas
som et ledd i en helhetlig gjennomgang av norsk økonomi,
blant annet ved hjelp av makroøkonomiske modeller.
I Nasjonalbudsjettet 2005 ble det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet for 2005 anslått til 66,4 mrd. kroner.
Anslaget ble nedjustert med 1,1 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett
2005, til 65,3 mrd. kroner. I Nasjonalbudsjettet 2006 ble anslaget
ytterligere nedjustert med 3 mrd. kroner som følge av oppjusterte anslag
for skatter og avgifter mv. Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
ble dermed anslått til 62,3 mrd. kroner i 2005 både
i Nasjonalbudsjettet 2006 og i Regjeringens tilleggsproposisjon.
De endringene som foreslås i forbindelse
med nysalderingen, bidrar til økte utgifter og reduserte
inntekter utenom skatter og avgifter på i alt drøyt
1 1/2 mrd. kroner i 2005 i forhold til anslagene i Nasjonalbudsjettet 2006.
Samtidig bidrar anslagsendringer til å øke statsbudsjettets
skatte- og avgiftsinntekter i 2005 med drøyt 1/2
mrd. kroner. Disse endringene i bevilgninger og anslag bidrar isolert
sett til å øke det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet i 2005 med om lag 1 mrd. kroner i forhold til anslaget
i Nasjonalbudsjettet 2006. Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
kan etter dette anslås til 63,3 mrd. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake med oppdaterte
tall for det strukturelle underskuddet i 2005 i forbindelse med
statsregnskapet for 2005 og Revidert nasjonalbudsjett 2006, som
en del av en ny, samlet gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi.
Det oljekorrigerte underskuddet i statsbudsjettet
for 2005 anslås nå til 70,6 mrd. kroner og tilsvarer
den faktiske bruken av petroleumsinntekter som dekkes ved en tilsvarende
overføring fra Statens petroleumsfond.
Siden Stortinget vedtok statsbudsjettet i fjor
høst er det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet
redusert med drøyt 3,7 mrd. kroner. Denne reduksjonen skyldes
i stor grad reduserte utgifter under regelstyrte ordninger i folketrygden
på 4 mrd. kroner. I tillegg bidrar økte utbytter
og netto renteendringer til å redusere det oljekorrigerte
underskuddet med om lag 1 mrd. kroner. I motsatt retning trekker
reduserte skatte- og avgiftsinntekter med 1 mrd. kroner.
Netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten er økt
med om lag 78,5 mrd. kroner fra saldert budsjett til nysalderingen.
Dette skyldes blant annet at skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
er økt med 42 mrd. kroner fra saldert budsjett, mens inntektene
fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE)
er økt med 33,1 mrd. kroner, begge deler i hovedsak som følge
av høyere oljepris enn opprinnelig lagt til grunn.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten anslås
nå til 2 pst. fra regnskap 2004 til anslag på regnskap
2005. Den nominelle underliggende utgiftsveksten er på 4,7 pst.
I Nasjonalbudsjettet 2005, som ble fremmet høsten 2004
av Regjeringen Bondevik II, ble den reelle, underliggende utgiftsveksten
anslått til om lag 1 3/4 pst. Anslaget var uendret
i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Anslag på regnskap 2005 viser et oljekorrigert
underskudd på 70,6 mrd. kroner, som er 10,1 mrd. kroner lavere
enn i 2004. Fra regnskap 2004 til nysaldert budsjett 2005 har inntektene
utenom petroleumsvirksomhet netto økt med 32,7 mrd. kroner.
Skatte- og avgiftsinntektene har økt med 35,3 mrd. kroner.
Fra regnskap 2004 har utgiftene utenom petroleumsvirksomhet økt med
om lag 24 mrd. kroner, hvorav veksten i folketrygdens utgifter utgjør
om lag 5,4 mrd. kroner.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten i 2005 anslås nå til
283 mrd. kroner, som i sin helhet overføres til Statens
petroleumsfond. Etter at statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd
er dekket ved en overføring fra Petroleumsfondet, avsettes
dermed netto 212,4 mrd. kroner i Petroleumsfondet i 2005. Fondets
renteinntekter og utbytte anslås til 40,9 mrd. kroner.
Det samlede overskuddet på statsbudsjettet og Statens petroleumsfond
anslås dermed til 253,3 mrd. kroner.
Tabell 1. Statsbudsjettet
og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner
i 2004 og 2005 (mill. kroner)
| | Regnskap
2004 | Nysaldert
budsjett 2005 |
1. | Statsbudsjettets stilling | | |
| A Statsbudsjettets inntekter
i alt | 746 408 | 863 066 |
| A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 222 068 | 306 072 |
| A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 524 341 | 556 993 |
| B Statsbudsjettets utgifter
i alt | 622 247 | 650 646 |
| B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 18 661 | 23 060 |
| B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 603 587 | 627 586 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2-B.2) | -79 246 | -70 593 |
+ | Overført
fra Statens petroleumsfond | 80 727 | 70 593 |
= | Statsbudsjettets
overskudd før lånetransaksjoner | 1 481 | 0 |
2. | Statens petroleumsfond | | |
| Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra | | |
| petroleumsvirksomhet (A.1-B.1),
overføres til Statens petroleumsfond | 203 407 | 283 012 |
- | Overført til statsbudsjettet | 80 727 | 70 593 |
+ | Renteinntekter
og utbytte i fondet mv. | 33 255 | 40 900 |
= | Overskudd
i Statens petroleumsfond | 155 935 | 253 319 |
3. | Statsbudsjettet og
Statens petroleumsfond | | |
| Samlet overskudd | 157 417 | 253 319 |
Kilde: Finansdepartementet
Statsbudsjettets brutto finansieringsbehov anslås
til 6,3 mrd. kroner i 2005, mot 39,1 mrd kroner i 2004. Den store
reduksjonen fra 2004 må ses i sammenheng med avdragsprofilen
på statens gjeld med relativt små avdrag i 2005.
I 2005 får statskassen 12,5 mrd. kroner i inntekter fra
salg av aksjer i Statoil ASA. Inntektene fra denne finanstransaksjonen
overføres i sin helhet til Statens petroleumsfond.
Tabell 2. Statsbudsjettets
lånetransaksjoner og finansieringsbehov i 2004 og 2005
(mill. kroner)
| | Regnskap
2004 | Nysaldert
budsjett 2005 |
| Lånetransaksjoner
utenom petroleumsvirksomheten | | |
| Utlån, aksjetegninger
mv. | 78 304 | 71 419 |
- | Tilbakebetalinger | 85 296 | 65 622 |
- | Statsbudsjettets
overskudd | 1 481 | 0 |
= | Netto finansieringsbehov | -8 472 | 5 797 |
+ | Gjeldsavdrag | 47 541 | 492 |
= | Statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov | 39 069 | 6 289 |
| Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten | | |
| Salg av aksjer i Statoil
ASA, avdrag mv. | 9 859 | 12 478 |
- | Utlån,
aksjetegninger mv. | 0 | 0 |
= | Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten overføres
til Statens petroleumsfond | 9 859 | 12 478 |
Kilde: Finansdepartementet
Den reelle, underliggende utgiftsveksten anslås
nå til 2 pst. fra regnskap 2004 til anslag på regnskap
2005, jf. omtale ovenfor.
Ved beregning av den reelle, underliggende utgiftsveksten
korrigeres det for utgifter til petroleumsvirksomhet, dagpenger
til arbeidsledige og renteutgifter på statsgjelden, jf.
tabell 3. I tillegg korrigeres det for enkelte regnskapsmessige
og tekniske forhold og for enkelte endringer på utgiftssiden
som har motposter på inntektssiden. For veksten fra 2004
til 2005 gjelder dette:
– Dekning
av utgifter til flyktninger i Norge over bistandsbudsjettet. Dette
er en intern overflytting av midler på statsbudsjettet
fra Utenriksdepartementet for å dekke utgifter under Kommunal-
og regionaldepartementet, Barne- og familiedepartementet og Utdannings-
og forskningsdepartementet.
– Ekstraordinær nedbetaling
av fylkeskommunal gjeld i forbindelse med at ansvaret for barnevern, familievern
og rusomsorg er flyttet fra fylkeskommunene til staten og kommunene.
Utgiftene på statsbudsjettet øker i forbindelse
med reformen ettersom de nevnte sektorene tidligere ble delvis finansiert
med fylkeskommunale skatteinntekter.
– Økte utgifter som følge
av at kommunal selskapsskatt overføres som rammeoverføring
til kommunene.
– Reduksjon i rammeoverføringer
til kommunene som følge av økt kommunal skatteandel.
Siden satsen for fellesskatten som inntektsføres på statsbudsjettet
endres tilsvarende, innebærer ikke denne justeringen noen
svekkelse av statsbudsjettet.
– Overgang til nye budsjetteringsprinsipper
for enkelte statlige virksomheter.
– Netto økte utgifter
som følge av kompensasjon til offentlig forvaltning ved
omlegging av arbeidsgiveravgiften og elavgiften.
– Dagpenger til arbeidsledige
er i utgangspunktet holdt utenfor ved beregning av den underliggende utgiftsveksten
fordi endringer i dagpengeutbetalingene er sterkt avhengig av konjunkturutviklingen. Det
ble vedtatt innstramminger i regelverket fra 2003. Disse regelverksendringene
har budsjettvirkninger for 2004 og 2005 som skal inngå ved beregningen
av den underliggende utgiftsveksten.
– Endring i regelverket for merverdiavgift
som påvirker utgiftssiden med tilsvarende endring på inntektssiden.
– Refusjoner mv. som ikke er med
i bevilgningene i budsjettet, men som først inngår
både på utgiftssiden og inntektssiden i regnskapet.
Hvert år bidrar dette til at regnskapet gir noe høyere
utgifter og inntekter enn det nysalderte budsjettet. Dette gjelder
blant annet refusjon av utgifter til arbeidsmarkedstiltak, lærlinger,
fødselspenger/adopsjonspenger og sykepenger for
statsansatte.
– Merutgifter som påløper
som følge av merinntektsfullmakter.
Tabell 3. Statsbudsjettets
underliggende utgiftsvekst fra regnskapet for 2004 til nysaldert
budsjett for 2005 (mill. kroner og prosentvis endring)
| | 2004 | 2005 |
| Statsbudsjettets utgifter | 622 247 | 650 646 |
- | Statlig petroleumsvirksomhet | 18 661 | 23 060 |
- | Dagpenger til arbeidsledige | 11 092 | 9 768 |
- | Renteutgifter | 16 787 | 15 851 |
= | Utgifter utenom petroleumsvirksomhet,
dagpenger til arbeidsledige og
renteutgifter | 575 707 | 601 967 |
- | Flyktningeutgifter i Norge
finansiert over bistandsrammen | 760 | 424 |
- | Tilskudd til gjeldsslette
i fylkeskommunene pga. statlig overtakelse av
barnevern, familievern og rusomsorg | 561 | 17 |
- | Kommunal selskapsskatt
bevilget som rammeoverføring | | 5 486 |
+ | Endringer i rammeoverføringer
pga. økt kommunal skatteandel | | 3 610 |
- | Ekstra skyssvederlag for
helsepersonell | 57 | |
- | Økte utgifter
pga. omlegging av arbeidsgiveravgiften | | 1 170 |
- | Endrede regler for dagpenger | 258 | 1 012 |
+ | Nettobudsjettering Meteorologisk
Institutt | | 122 |
+ | Økte utgifter
pga. omlegging av elavgiften | 368 | |
+ | Endring i regelverket for
merverdiavgift | | 435 |
- | Merutgifter som motsvares
av merinntekter | 1 891 | |
- | Utgifter som
ikke budsjetteres, men føres i regnskapet (refusjoner mv.) | 1 528 | |
= | Underliggende utgifter | 571 020 | 598 026 |
| Verdiendring i pst. | | 4,7 |
| Prisendring i pst. | | 2,7 |
| Volumendring i pst. | | 2,0 |
Kilde: Finansdepartementet
Tabell 4 viser utviklingen i hovedtallene på statsbudsjettet
for 2005 etter at budsjettet ble vedtatt i Stortinget høsten
2004. Tabell 5 gir en tilsvarende oversikt for lånetransaksjoner
og statsbudsjettets finansieringsbehov.
Tabell 4. Statsbudsjettets
og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner
i 2005 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett 2005
vedtatt
høsten
2004 | Endringer
til og med framleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2005 | Endringer etter
Revidert nasjonalbudsjett 2005 | Nysaldert budsjett 2005 |
1. | Statsbudsjettets stilling | | | | |
| A Statsbudsjettets inntekter
i alt | 785 100 | 52 967 | 24 998 | 863 066 |
| A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 227 677 | 57 794 | 20 601 | 306 072 |
| A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 557 423 | -4 827 | 4 397 | 556 993 |
| B Statsbudsjettets utgifter
i alt | 654 965 | -2 820 | -1 499 | 650 646 |
| B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 23 200 | 2 131 | -2 271 | 23 060 |
| B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 631 765 | -4 951 | 772 | 627 586 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2-B.2) | -74 342 | 124 | 3 625 | -70 593 |
+ | Overført
fra Statens petroleumsfond | 74 342 | -124 | -3 625 | 70 593 |
= | Statsbudsjettets
overskudd før lånetransaksjoner | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Statens petroleumsfond | | | | |
| Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra | | | | |
| petroleumsvirksomhet (A.1-B.1),
overføres til Statens petroleumsfond | 204 477 | 55 663 | 22 872 | 283 012 |
- | Overført til statsbudsjettet | 74 342 | -124 | -3 625 | 70 593 |
+ | Renteinntekter
og utbytte i fondet mv. | 39 600 | 3 600 | -2 300 | 40 900 |
= | Overskudd
i Statens petroleumsfond | 169 735 | 59 387 | 24 197 | 253 319 |
3. | Statsbudsjettet og Statens
petroleumsfond | | | | |
| Samlet overskudd | 169 735 | 59 387 | 24 197 | 253 319 |
Kilde: Finansdepartementet
Nysaldert budsjett 2005 viser et oljekorrigert
underskudd på 70,6 mrd kroner, som er drøyt 3,7
mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2005.
Medregnet forslag i denne proposisjonen er det
foreslått eller vedtatt endringer i inntektsbevilgningene som
samlet sett reduserer inntektene (ekskl. petroleumsvirksomhet og
lånetransaksjoner) med 0,4 mrd. kroner siden budsjettet
ble vedtatt i fjor høst. Hovedtallene bak dette er reduserte
anslag for skatter og avgifter med 1 mrd. kroner og en netto økning
av utbytte og renteinntekter med 0,7 mrd. kroner.
Nysaldert budsjett 2005 viser at utgiftene siden
saldert budsjett 2005 er vedtatt eller foreslått redusert
med 4,2 mrd. kroner (ekskl. utgifter til petroleumsvirksomhet og
lånetransaksjoner). Bak dette nettotallet er det mange
utgiftsøkninger og utgiftsreduksjoner av ulik størrelse.
Gjennom året er bevilgningene under folketrygden satt ned
med til sammen knapt 4 mrd. kroner, hvorav 2,4 mrd. kroner i forbindelse
med nysalderingen. Etter Stortingets behandling av bevilgningsendringer
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005 er det vedtatt
eller fremmet proposisjoner (inkl. denne proposisjonen) som innebærer
en svekkelse av budsjettbalansen med til sammen 0,8 mrd. kroner. Dette
gjelder bl.a. følgende saker:
– Nødhjelp
til jordskjelvkatastrofen i Asia mv. med til sammen 560 mill. kroner.
– Økt rammetilskudd til
kommunene med 300 mill. kroner i forbindelse med ordningen med merverdiavgiftskompensasjon.
– Forslag om økte bevilgninger
til ordningene med stykkprisfinansiering i spesialisthelsetjenesten med
til sammen 704 mill. kroner.
– Investeringstilskudd til fase
1 i utbyggingen av St. Olavs hospital i Trondheim med 2,9 mrd. kroner.
– 268 mill. kroner til den statlige
toppfinansieringen av ressurskrevende brukere i kommunene.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomhet anslås nå til 283 mrd.
kroner, som er 78,5 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett
2005, og 22,9 mrd. kroner høyere enn i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Etter at det er overført 70,6 mrd. kroner til statsbudsjettet
avsettes det netto 212,4 mrd. kroner i Petroleumsfondet. Inklusive
renteinntekter og utbytte i Statens petroleumsfond på 40,9
mrd. kroner anslås overskuddet i Petroleumsfondet i 2005
til 253,3 mrd. kroner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) ble
kapitalen i Statens petroleumsfond anslått til om lag 1 312
mrd. kroner ved utgangen av 2005. Anslaget var blant annet basert
på en samlet netto overføring fra statsbudsjettet til
Statens petroleumsfond i år på om lag 213,6 mrd. kroner.
Anslagene i denne proposisjonen innebærer isolert sett
en reduksjon i netto overføringer fra statsbudsjettet til
Petroleumsfondet i 2005 på 1,2 mrd. kroner i forhold til
anslaget i tilleggsproposisjonen. Lavere anslåtte inntekter
fra petroleumsvirksomheten trekker statens petroleumsinntekter ned
med 0,2 mrd. kroner, mens økt oljekorrigert underskudd
trekker nettooverføringene til Petroleumsfondet ned med
1 mrd. kroner.
Regnskapstall fra Norges Bank viser at kapitalen
i Statens petroleumsfond var 1 280,5 mrd. kroner ved utgangen
av 3. kvartal. Endelige tall for kapitalen i Petroleumsfondet ved
utgangen av året vil bli presentert i stortingsmeldingen
om statsregnskapet for 2005.
Anslag på regnskap 2005 viser et brutto
finansieringsbehov på 6,3 mrd. kroner,
som er 9,8 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett, jf. tabell
5. Dette skyldes i stor grad redusert utlånsvekst i Statens Pensjonskasse
og Husbanken med til sammen 3,7 mrd. kroner, økt tilbakebetaling
i Husbanken med 2,3 mrd. kroner og salg av aksjer i Cermaq med om
lag 1,3 mrd kroner. I tillegg innebærer statens salg av
aksjer i Hydro, Telenor og Yara i forbindelse med selskapenes tilbakekjøp
av egne aksjer til å redusere finansieringsbehovet med
om lag 2,3 mrd kroner.
Tabell 5. Statsbudsjettets
lånetransaksjoner og finansieringsbehov i 2005 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett
2005
vedtatt
høsten
2004 | Endringer
til og med framleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett
2005 | Endringer etter
Revidert nasjonalbudsjett 2005 | Nysaldert budsjett 2005 |
| Lånetransaksjoner
utenom petroleumsvirksomheten | | | | |
| Utlån, aksjetegninger
mv. | 68 810 | -1 688 | 4 297 | 71 419 |
- | Tilbakebetalinger | 53 181 | 5 334 | 7 115 | 65 622 |
- | Statsbudsjettets
overskudd | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finansieringsbehov | 15 630 | -7 023 | -2 817 | 5 797 |
+ | Gjeldsavdrag | 500 | 0 | -8 | 492 |
= | Statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov | 16 130 | -7 023 | -2 826 | 6 289 |
| Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten | | | | |
| Salg av aksjer i Statoil
ASA, avdrag mv. | 0 | 12 478 | 0 | 12 478 |
- | Utlån,
aksjetegninger mv. | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten overføres til Statens
petroleumsfond | 0 | 12 478 | 0 | 12 478 |
Kilde: Finansdepartementet
Fra saldert budsjett til nysaldert budsjett
er folketrygdens samlede utgifter redusert med om lag 3 995
mill. kroner. Folketrygdens inntekter er redusert med om lag 921
mill. kroner. Folketrygdens finansieringsbehov er dermed redusert
med om lag 3 074 mill. kroner i nysaldert budsjett.
Det er tidligere forutsatt at folketrygdens
finansieringsbehov skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 2005.
Det er imidlertid fortsatt usikkert hvor stort det endelige regnskapsresultatet
vil bli. I denne proposisjonen foreslås det derfor at folketrygdens
finansieringsbehov for 2005 dekkes ved statstilskudd uten angivelse
av beløp, jf. forslag til romertallsvedtak.
Folketrygden inngår som en ordinær
del av statsbudsjettframlegget. De ulike departementers bevilgningsforslag
under folketrygden er innarbeidet i de respektive fagproposisjoner.
Nedenfor følger en summarisk oversikt over bevilgningsendringer
under folketrygden som er vedtatt av eller foreslått for
Stortinget i år.
I saldert budsjett for 2005 ble det bevilget
239 745,1 mill. kroner på folketrygdens utgiftsside.
Senere er det vedtatt reduksjoner i bevilgningene på i
alt 1 605,4 mill. kroner:
– En reduksjon
på 4 890,8 mill. kroner i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett 2005, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet
folketrygden 2005 og Innst. S. nr. 240 (2004-2005).
– En økning på 3 288,0
mill. kroner i forbindelse med trygdeoppgjøret per 1. mai
2005, jf. St.prp. nr. 72 (2004-2005) Om trygdeoppgjøret
2005.
– En reduksjon på 2,6
mill. kroner i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 46 (2004-2005)
Ny arbeids- og velferdsforvaltning.
I tillegg er det foreslått bevilgningsendringer
på til sammen -2 425,9 mill. kroner i forbindelse
med nysalderingen høsten 2005, jf. St.prp. nr. 20 (2005-2006) Arbeids-
og sosialdepartementet, St.prp. nr. 12 (2005-2006) Helse- og omsorgsdepartementet,
og St.prp. nr. 21 (2005-2006) Barne- og familiedepartementet.
Tabell 6. Statsbudsjettets
og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner
i 2005 (mill. kroner)
| | Anslag på
regnskap
2005 i
Gul bok
2006 | Nysaldert
budsjett
2005 |
1. | Statsbudsjettets stilling | | |
| A Statsbudsjettets inntekter
i alt | 863 067 | 863 066 |
| A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 306 722 | 306 072 |
| A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 556 345 | 556 993 |
| B Statsbudsjettets utgifter
i alt | 649 711 | 650 646 |
| B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 23 732 | 23 060 |
| B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 625 979 | 627 586 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2-B.2) | -69 634 | -70 593 |
+ | Overført
fra Statens petroleumsfond | 69 634 | 70 593 |
= | Statsbudsjettets
overskudd før lånetransaksjoner | 0 | 0 |
2. | Statens petroleumsfond | | |
| Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra | | |
| petroleumsvirksomhet (A.1-B.1),
overføres til Statens petroleumsfond | 282 990 | 283 012 |
- | Overført til statsbudsjettet | 69 634 | 70 593 |
+ | Renteinntekter
og utbytte i fondet mv. | 42 100 | 40 900 |
= | Overskudd
i Statens petroleumsfond | 255 456 | 253 319 |
3. | Statsbudsjettet og Statens
petroleumsfond | | |
| Samlet overskudd | 255 456 | 253 319 |
Kilde: Finansdepartementet
Tabell 7. Statsbudsjettets
lånetransaksjoner og finansieringsbehov i 2005 (mill. kroner)
| | Anslag på
regnskap
2005 i
Gul bok
2006 | Nysaldert
budsjett
2005 |
| Lånetransaksjoner
utenom petroleumsvirksomheten | | |
| Utlån, aksjetegninger
mv. | 67 322 | 71 419 |
- | Tilbakebetalinger | 58 515 | 65 622 |
- | Statsbudsjettets
overskudd | 0 | 0 |
= | Netto finansieringsbehov | 8 807 | 5 797 |
+ | Gjeldsavdrag | 500 | 492 |
= | Statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov | 9 307 | 6 289 |
| Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten | | |
| Salg av aksjer i Statoil
ASA, avdrag mv. | 12 478 | 12 478 |
- | Utlån,
aksjetegninger mv. | 0 | 0 |
= | Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirksomheten overføres
til Statens petroleumsfond | 12 478 | 12 478 |
Kilde: Finansdepartementet
Anslag på regnskap 2005 viser at det
oljekorrigerte underskuddet er 1 mrd. kroner høyere enn
anslått i Gul bok 2006. Etter framleggelsen av Gul bok
2006 innebærer ny informasjon om utgiftsanslagene for de
regelstyrte ordningene i folketrygden reduserte utgifter. I motsatt
retning trekker utgiftsøkninger fremmet i denne proposisjonen
og i omgrupperingsproposisjoner fremmet av andre departementer,
herunder forslaget om 2,9 mrd. kroner i investeringstilskudd til
fase 1 i utbyggingen av St. Olavs hospital i Trondheim. Netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten anslås redusert med 0,2 mrd.
kroner i forhold til i Gul bok 2006.
Det er fra og med 1995 blitt avsatt midler i
Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra
petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens
petroleumsfond ut fra regnskapsførte inntekter og utgifter.
Tilbakeføringen fra fondet for å dekke statsbudsjettets
oljekorrigerte underskudd fastlegges imidlertid endelig ved nysalderingen
ut fra anslag på regnskap for budsjettåret. Endret
netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten etter nysaldert
budsjett vil dermed i sin helhet innebære endret netto
avsetning i fondet.
Ved at tilbakeføringen til statsbudsjettet
fastsettes endelig ved Stortingets behandling av nysalderingsproposisjonen,
vil et lavere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn forutsatt
ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres
opp med et overskudd. Tilsvarende vil et høyere oljekorrigert
underskudd i regnskapet enn forutsatt ved nysalderingen medføre
at statsregnskapet gjøres opp med et underskudd.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Kari Henriksen, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal,
lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner,
fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at denne innstillingen er avgitt på bakgrunn av foreløpig
versjon av St.prp. nr. 29 (2005-2006). Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag om at finansieringsbehovet for folketrygden
i 2005 skal dekkes ved statstilskudd, jf. forslag II under kapittel
7 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at finanspolitikken
som ble ført i forrige stortingsperiode bidro til rekordlav
rente og konkurransedyktig kronekurs, noe som er positivt både
for husholdninger med store lån og for arbeidsplasser og
næringsliv.
Disse medlemmer er overrasket
over at Fremskrittspartiet i sine merknader til nysalderingen viser
at partiet fortsatt ikke har tatt inn over seg at bruken av oljepenger
påvirker renten og kronekursen. Det klare råd
fra de økonomiske miljøene som følger
norsk økonomi er at det bør vises tilbakeholdenhet
i bruken av oljepenger, både av hensyn til finansiering
av fremtidige pensjoner og av hensyn til presstendensene i økonomien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det oljekorrigerte underskuddet nå anslås
til 70,6 mrd. kroner, som utgjør en reduksjon av underskuddet
på 3,7 mrd. kroner siden budsjettet ble vedtatt høsten
2005. I tidligere år har avviket vært enda større.
For statens inntekter har anslagene vært enda mindre treffsikre.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet anslås
nå til 283 mrd. kroner, som er 78,5 mrd. kroner høyere
enn i saldert budsjett for 2005.
Dette understreker at det verken er mulig eller
nødvendig å forsøke å finsikte økonomien,
slik Stortinget i fullt alvor gjør når det gjelder
budsjettbehandlingen. I forbindelse med forhandlinger om statsbudsjettet, fremholder
til enhver tid de regjerende partiene nødvendigheten av å ikke
bruke mer oljepenger enn det som opprinnelig er foreslått
av Regjeringen. Dette først og fremst fordi det angivelig
er viktig av hensyn til rente og kronekurs. Når man så ett år
senere foretar en nysaldering av budsjettet, er det åpenbart
ikke like viktig å forholde seg til den samme "stramheten"
som i det opprinnelige budsjettet.
Disse medlemmer konstaterer derfor
at handlingsregelen ikke er til hinder for en faktisk bruk av oljepenger
i et større omfang enn hva som foreslås i ordinært
statsbudsjett.
Disse medlemmer konstaterer videre
at anslaget for den reelle underliggende utgiftsveksten har økt
fra 1,75 pst. i Nasjonalbudsjettet for 2005 til 2 pst.
Tabell 2.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer
før nysaldert
budsjett | Endringer
i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | -33 | -161 | -194 |
| 72 | Fellesskatt | -131 | 1 271 | 1 140 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | - | -143 | -143 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | - | 15 500 | 15 500 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | - | 26 900 | 26 900 |
| 73 | Produksjonsavgift | - | 200 | 200 |
| 74 | Arealavgift mv. | - | -400 | -400 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | - | -200 | -200 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | - | 341 | 341 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | - | 38 | 38 |
5521 | | Merverdiavgift mv. | | | |
| 70 | Avgift | - | 350 | 350 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 70 | Produktavgift på alkoholholdige
drikkevarer | - | -387 | -387 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | - | -685 | -685 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | - | 2 090 | 2 090 |
| 72 | Årsavgift | - | 114 | 114 |
| 73 | Vektårsavgift | - | -36 | -36 |
| 75 | Omregistreringsavgift | - | -34 | -34 |
| 76 | Avgift på bensin | - | -682 | -682 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | - | 128 | 128 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer | - | 65 | 65 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | - | -525 | -525 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje | - | -96 | -96 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | - | -151 | -151 |
| 71 | Svovelavgift | - | -7 | -7 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | - | -20 | -20 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | - | -262 | -262 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | - | -7 | -7 |
5548 | | Miljøavgift på klimagasser | | | |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og Perfluorkarbon (PFK) | - | 15 | 15 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | 57 | 57 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Avgift | - | -76 | -76 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | - | -15 | -15 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | -25 | 29 | 4 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | - | -7 | -7 |
| 72 | Miljøavgift på plast | - | 12 | 12 |
| 73 | Miljøavgift på metall | - | 10 | 10 |
| 74 | Miljøavgift på glass | - | -2 | -2 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | -1 099 | -1 099 |
5571 | | Totalisatoravgift | | | |
| 70 | Avgift | 7 | 4 | 11 |
5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialpreparater
(jf. kap. 750) | | | |
| 70 | Registreringsavgift | 5 | - | 5 |
5583 | | Særskilte avgifter
mv. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Inntekter fra telesektoren | - | 7 | 7 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, utgåtte
avgifter | - | 1 | 1 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | -34 | -166 | -200 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | -132 | -628 | -760 |
| | Sum | -343 | 41 343 | 41030 |
Kilde: Finansdepartementet
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra
Fastlands-Norge anslås til 515,3 mrd. kroner i 2005, som
er om lag 1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Revisjonen
av skatte- og avgiftsanslagene er basert på opplysninger
for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned,
samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2004
for personlige skattytere og etterskuddspliktige skattytere.
I det opprinnelige budsjettopplegget anslås
skatte- og avgiftsinntektene med utgangspunkt i anslag på regnskap
for året før. Statsregnskapet for 2004, som forelå våren
2005, viste imidlertid at skatte- og avgiftsinntektene i 2004 ble
betydelig lavere enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2005. Det
var i hovedsak skatteinntektene fra etterskuddspliktige skattytere
som ble lavere enn tidligere anslått. Skatte- og avgiftsanslagene for
2005 ble bl.a. på denne bakgrunnen nedjustert i Revidert
nasjonalbudsjett 2005. Videre medvirket lavere anslag for pris-
og lønnsvekst i 2005 til at skatte- og avgiftsinntektene
ble nedjustert i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
I forkant av Nasjonalbudsjettet 2006 kom det
ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen i 2005, som viste
en raskere vekst i løpende skattetrekk og arbeidsgiveravgift
enn lagt til grunn i Revidert nasjonalbudsjett 2005. I tillegg økte
også etterskuddsskattene fra bedrifter sterkere enn tidligere
lagt til grunn. Anslaget for statsbudsjettets skatte- og avgiftsinntekter fra
Fastlands-Norge ble dermed oppjustert i Nasjonalbudsjettet 2006,
sammenliknet med Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Anslaget for statsbudsjettets samlede skatte-
og avgiftsinntekter i 2005 er i denne proposisjonen oppjustert med
drøyt 1/2 mrd. kroner i forhold til anslagene i
Nasjonalbudsjettet 2006. Oppjusteringen er først og fremst
knyttet til noe høyere anslåtte inntekter fra
merverdiavgift enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2006.
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt
og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift i 2005 anslås
i denne proposisjonen til 287,1 mrd. kroner, som er en reduksjon
med knapt 0,2 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett.
Inntektene fra merverdiavgiften anslås nå til
149,8 mrd. kroner i 2005, som er en økning med knapt 0,4
mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås til 78,4 mrd. kroner i 2005, som er drøyt
1,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Reduksjonen i særavgiftene
er blant annet knyttet til lavere inntekter fra dokumentavgiften. I
Gul bok for 2005 ble det lagt opp til at eiendomsoverdragelser i
forbindelse med omdanningen av Statkraft SF til aksjeselskap skulle
medføre en ekstraordinær innbetaling av dokumentavgift
på 1,5 mrd. kroner i 2005. Dette anslaget er nå redusert
til 0,3 mrd. kroner.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2005 anslås nå til 169,0 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 42,0 mrd. kroner
høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget
for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
er oppjustert med 42,4 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene
for skatteinnbetalingen kan i all hovedsak tilskrives høyere oljepriser
enn lagt til grunn i saldert budsjett. En uventet sterk økning
i etterspørselen etter olje, liten ledig produksjonskapasitet
og uroligheter i flere viktige produsentland har bidratt til den
høye oljeprisen i 2005.
Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,4 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslaget for produksjonsavgift
er økt med 0,2 mrd. kroner, noe som skyldes høyere
oljepris og høyere salg av avgiftspliktig olje enn forutsatt.
Anslaget for arealavgift er satt ned med 0,4 mrd. kroner i forhold
til saldert budsjett fordi hoveddelen av innbetalingen forskyves
til 2006.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
blant annet basert på innbetalingene så langt
i år, utlignet skatt for 2004 og pris- og produksjonsutviklingen
hittil i år.
Komiteen tar de endrede provenyanslagene
for skatter og avgifter til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge
i saldert budsjett har økt med ca. 35,3 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet fra tobakksavgiften foreslås nedjustert
med 9,1 pst. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen
ikke har gode tall for salg av tobakk gjennom grensehandel, taxfree
eller smugling. Disse medlemmer mener at Regjeringen
bør interessere seg mer for sammenhengen mellom sviktende
avgiftsbelagt omsetning og størrelsen på avgiftene.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet for engangsavgift for motorvogner foreslås
oppjustert med 13,4 pst. uten at det levnes en kommentar fra Regjeringen.
Disse medlemmer registrerer at
inntektsprovenyet fra dokumentavgift foreslås nedjustert
med 19,2 pst. som følge av budsjettert avgift i forbindelse
med omdannelse av Statkraft SF.
Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 1 (2005-2006), avsnitt 1.3.2 Kommuneøkonomien og avsnitt 2.3.21
Endringer i kommunale og fylkeskommunale skattører og fellesskatt.
Som omtalt i tilleggsproposisjonen for 2006
vil Regjeringen vurdere inntektssystemet for kommunene, og i den
sammenheng vil det også bli vurdert om det er hensiktsmessig
at selskapsskatt skal være en del av kommunenes inntektsgrunnlag.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
1 for 2005 ble det besluttet å tilbakeføre en
andel av selskapsskatten til kommunene fra 2005. Selskapsskatten blir
utbetalt som en del av rammetilskuddet i 2005 og 2006 etter en såkalt
skattesimuleringsmodell. Tilføringen av selskapsskatt i
2005 og 2006 er basert på likningstall for henholdsvis
inntektsåret 2002 og 2003, med en kommunal andel som utgjør
4,25 pst. av totalt 28 pst. skatt. Fordelingen på kommuner
er basert på en kopling av data for skatt i de enkelte
foretakene og sysselsettingens fordeling etter arbeidssted.
Fra og med 2007 la regjeringen Bondevik II opp
til å tilføre selskapsskatten via et nytt felleskommunalt skattefond
(skattefondsmodell), basert på likningstall og skattører
for inntektsåret 2005. Denne modellen la bindinger på det
framtidige systemet og innebar at inntektene fra kommunal selskapsskatt
for den enkelte kommune ikke vil være kjent på forhånd.
For å unngå de framtidige bindingene på systemet
og sikre at fordelingen av inntekter på den enkelte kommune
kan gjøres kjent på forhånd gjennom kommuneproposisjonen, foreslås
det at dagens ordning med tilføring via rammetilskudd videreføres
inntil kommunal selskapsskatt er nærmere utredet. Denne
endringen innebærer at skattørene for det felleskommunale
skattefondet reduseres fra 4,25 pst. til null både for
inntektsåret 2005 og inntektsåret 2006. Satsen
for fellesskatt til staten økes tilsvarende fra 23,75 pst.
til 28 pst. både for inntektsåret 2005 og inntektsåret
2006.
Endringene for inntektsåret 2006 er
fremmet i St. prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), mens endringen
for inntektsåret 2005 fremmes i denne proposisjonen, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen viser til de respektive
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006), og slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kapittel
7 Komiteens tilråding.
Regjeringsskiftet har gitt merutgifter for Statsministerens
kontor. I den anledning foreslås bevilgningen på kap.
20 Statsministerens kontor, post 1 Driftsutgifter, økt
med 1 130 000 kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
kap. 21 Statsrådet post 1 Driftsutgifter med 21,1 mill.
kroner, hovedsakelig som følge av regjeringsskiftet. Økningen
skal blant annet dekke etterlønn, flytteutgifter for politikere,
sikkerhetstiltak, noe økte lønnsutgifter og dessuten
utgifter til politisk ledelses reisevirksomhet.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Det foreslås at bevilgningen på kap.
1600 Finansdepartementet post 1 Driftsutgifter, blir redusert med
5,6 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Etter endringer i alkoholloven fikk toll- og
avgiftsetaten fra 1. juli 2005 nye oppgaver med
registrering og kontroll av bevillingshavere for import og engrossalg
av alkohol. Oppgavene lå tidligere under Sosial- og helsedirektoratet.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2005,
jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), ble bevilgningene på kap.
720 Sosial- og helsedirektoratet post 1 Driftsutgifter, og kap.
3720 Sosial- og helsedirektoratet post 04 Gebyrinntekter, redusert
som følge av endringene. Til dekning av toll- og avgiftsetatens
merutgifter etter endringene foreslås det at bevilgningen
på kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, økes
med 1,5 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Bevilgningen på kap. 1618 Skatteetaten
post 21 Spesielle driftsutgifter dekker bl.a. skatteetatens og de kommunale
skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter og avgifter.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2005,
jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), ble denne posten økt
med 6,4 mill. kroner til 93,5 mill. kroner. Utviklingen videre i
2005 viser at økningene av tvangsfullbyrdelsesgebyrene
fra 1. juli 2004 og 1. januar 2005 har gitt større utslag
enn forutsatt. Det foreslås derfor å øke
bevilgningen på post 21 med ytterligere 11,5 mill. kroner
til 105,0 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Volumet av brukerfinansierte oppdrag i Statistisk sentralbyrå har økt
noe mer enn forutsatt. Det foreslås derfor å øke
bevilgningen på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå post
21 Spesielle driftsutgifter, med 11,3 mill. kroner. Inntektsbevilgningen
på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå post 2 Spesialoppdrag,
foreslås økt med samme beløp.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Bevilgningen på kap. 1631 Senter for
statlig økonomistyring post 1 Driftsutgifter, foreslås økt
med i alt 17,3 mill. kroner. Av dette gjelder 16,0 mill. kroner tredjepartskostnader
som viderefaktureres kundene, og 1,3 mill. kroner nødvendige
utviklingstiltak i etaten, jf. omtale nedenfor.
Senter for statlig økonomistyring (SSØ)
vil i 2005 ha 7,0 mill. kroner i økte tredjepartskostnader
ved drift av nytt lønns- og personalsystem og 9,0 mill.
kroner i økte tredjepartskostnader ved implementering for
kunder av nytt lønns- og personalsystem. Disse tredjepartskostnadene
blir viderefakturert til kundene. Det foreslås derfor tilsvarende økninger
på kap. 4631 Senter for statlig økonomistyring
postene 1 Økonomitjenester og 2 Andre inntekter, med hhv.
7,0 og 9,0 mill. kroner.
Teknologien som benyttes for innrapportering
og avleggelse av statsregnskapet, er i ferd med å bli foreldet.
SSØ har derfor satt i gang et arbeid med å oppgradere
den tekniske plattformen for regnskapet. Merbehovet i 2005 er anslått
til 0,6 mill. kroner.
Det er videre igangsatt en grundig analyse av
SSØs kostnadsstruktur for å bedre grunnlaget for
videre arbeid med økonomiopplegget for etaten. Merbehovet i
2005 er anslått til 0,7 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
En generell ordning for kompensasjon for merverdiavgift
til kommunesektoren ble innført fra 1. januar 2004.
Kompensasjon til kommuner og fylkeskommuner bevilges over kap. 1632
Kompensasjon for merverdiavgift post 61 Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, mens kompensasjon til enkelte private og ideelle
virksomheter som omfattes av ordningen, bevilges over samme kap.
post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter.
Ved innføringen av ordningen ble det
gjort anslag på hvor store utbetalingene ville bli på de
to postene. Tallgrunnlaget for å beregne omfanget av kompensasjonen til
private og ideelle virksomheter var forholdsvis usikkert, og omfanget
av denne delen av kompensasjonsordningen har vist seg å være
betydelig større enn anslått. På grunnlag
av regnskapstall per begynnelsen av oktober 2005 og utbetalingene
mot slutten av 2004, er det grunnlag for å justere bevilgningene
for 2005. For kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift foreslås
det derfor at tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner reduseres
med 530 mill. kroner, fra 9 730 til 9 200 mill.
kroner. Tilskuddet til private og ideelle virksomheter foreslås økt
med 510 mill. kroner, fra 390 mill. kroner til 900 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
På grunnlag av nye anslag og renteforutsetninger foreslås
bevilgningen på posten redusert med 233,5 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
På grunnlag av nytt anslag foreslås
bevilgningen på posten redusert med 8,5 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2005 er det under kap.
2309 Tilfeldige utgifter post 01 Driftsutgifter bevilget 8 338,4 mill.
kroner. Ved salderingen av budsjettet for 2005 ga Stortinget en
fullmakt til Regjeringen til å redusere departementenes
drifts- og investeringsutgifter med 112,8 mill. kroner. Innsparingen
ble foreløpig lagt som en reduksjon på kap. 2309.
Innsparingen ble fordelt på departementene i tråd
med fullmakten, og Stortinget ble orientert om fordelingen i St.prp.
nr. 65 (2004-2005) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2005. Midlene ble samtidig tilbakeført
til kap. 2309. Etter denne tilbakeføringen utgjorde bevilgningen
på kap. 2309 til sammen 8 451,2 mill. kroner.
I St.prp. nr. 65 (2004-2005) ble det foreslått å redusere
bevilgningen på kap. 2309 med 1 935,4 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett, bl.a. som følge av at anslaget
for den gjennomsnittlige årslønnsveksten fra 2004
til 2005 ble satt ned med 3/4 prosentpoeng i forhold til
Nasjonalbudsjettet 2005. Regnet i forhold til bevilgningen inkludert
tilbakeføring av 112,8 mill. kroner, ble det foreslått
en nedsettelse på 2 048,2 mill. kroner. I forbindelse
med Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 ble bevilgningen på kap.
2309 satt ned med ytterligere 1 028,2 mill. kroner. Nedsettelsen omfattet
bl.a. følgende innsparingsfullmakt på 78,2 mill.
kroner:
"Stortinget samtykker i at det spares inn til sammen 78,2
mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter
(postene 1-49, unntatt post 24) samt på nettobudsjetterte
virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med Ny saldering av statsbudsjettet for 2005. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 78,2 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 78,2
mill. kroner til kap. 2309."
Innsparingen på 78,2 mill. kroner er
nå fordelt slik det fremgår av oversikten gitt
i eget vedlegg. Etter tilbakeføringen av denne innsparingen
utgjør bevilgningen på kap. 2309 dermed 5 453,0
mill. kroner.
Bevilgningen på kap. 2309 skal blant
annet dekke tilleggsbevilgninger i forbindelse med lønnsoppgjøret
for statsansatte, reguleringen av folketrygdens grunnbeløp,
takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer
og oppgjøret for vernepliktige. I proposisjoner som ble
fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene til disse formålene
anslått til i alt 4 029,7 mill. kroner. Oppdatert
informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2005 som følge
av lønnsoppgjøret i staten, viser imidlertid at
Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, er 23,8
mill. kroner for lavt. Det innebærer at bevilgningen på kap.
2309 må settes ned med 4 053,5 mill. kroner for å dekke
inntektsoppgjør, trygdeoppgjør mv.
Det er per 30. september regnskapsført
utgifter på til sammen 6,4 mill. kroner direkte på kap.
2309. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller
kongelig resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under
de enkelte departementenes budsjettkapitler. Hvor mye som vil bli
regnskapsført på dette kapitlet de tre siste månedene
av året, og samlet omfang av overskridelsessamtykker, er
usikkert. På denne bakgrunn bør det i likhet med
praksis fra tidligere år gjenstå om lag 50 mill.
kroner under kap. 2309 etter nysalderingen.
Bevilgningen foreslås på denne
bakgrunn redusert med 5 402,7 mill. kroner, hvorav dekning
av bevilgninger til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør
mv. utgjør 4 053,5 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 73 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 254 (2004-2005) ble kap.
2315 bevilget med 510,0 mill. kroner til dekning av utgifter ved
lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet.
Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen
på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning.
De endelige beregningene viser at virkningene på statsbudsjettet
for 2005 av lønnsoppgjøret for 2005 er 23,8 mill.
kroner høyere enn opprinnelig antatt. Det foreslås
derfor at bevilgningen under kap. 2315 økes med 23,8 mill.
kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret
i 2005 er Kredittilsynet tildelt 1,7 mill. kroner. Ettersom virksomheten
er selvfinansiert, foreslås kap. 4602 Kredittilsynet post
01 Bidrag fra tilsynsenhetene, økt med samme beløp,
fra 154,3 til 156,0 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 1618 Skatteetaten. Høyere
tvangsfullbyrdelsesgebyrer har medvirket til høyere inntekter
på kap. 4618 Skatteetaten post 05 Gebyr for utleggsforretninger.
Bevilgningen foreslås økt med 4,0 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
En stadig større del av Statistisk
sentralbyrås publikasjoner legges ut på dets nettsider
der bruken er gratis, og salgsinntektene blir derfor stadig redusert.
Det er også nylig besluttet at abonnementsordningen for publikasjoner
skal opphøre fra 2006. Abonnementsordningen er basert på forskuddsbetaling,
med inntektsføring året før. Det foreslås
derfor at bevilgningen under post 1 Salgsinntekter nedsettes med
1,5 mill. kroner.
Bevilgningen på post 2 Spesialoppdrag
foreslås økt med 11,3 mill. kroner, jf. omtale
under kap. 1620 Statistisk sentralbyrå post 21 Spesielle
driftsutgifter.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 1631 Senter
for statlig økonomistyring. Kap. 4631 Senter for statlig økonomistyring
post 1 Økonomitjenester, foreslås økt
med 7,0 mill. kroner. Samme kap. post 2 Andre inntekter, har ikke
bevilgning for 2005 og foreslås ført opp med 9,0 mill.
kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
På grunnlag av nye anslag foreslås
det følgende endringer av bevilgningene under kap. 4634
Statens innkrevingssentral:
– Post 81 økes
med 20,0 mill. kroner
– Post 84 reduseres med 20,0 mill.
kroner
– Post 85 økes med 15,0
mill. kroner.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet
folketrygden 2005, jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), ble post 84
Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. økt med 15 mill.
kroner. Nedjusteringen nå skyldes særlig at fristen
for innsending av regnskap var senere i år enn tidligere.
Dette var med på å redusere andelen ikke leverte
regnskaper ved fristutløp fra 9,9 pst. til 4,7 pst.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2005 er det under kap.
5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse bevilget 851,1 mill. kroner.
Av dette var 600 mill. kroner knyttet til ekstraordinære
eiendomssalg i Statsbygg (Vestbanetomten) og 200 mill. kroner knyttet
til inntekter fra fornyelse av GSM-konsesjoner. I forbindelse med
behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005) ble bevilgningen økt
med til sammen 160 mill. kroner, hvorav 150 mill. kroner i forbindelse
med tilbakeføring av midler fra Norsk garantiinstitutt
for skip og borefartøyer.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) er det gjort rede
for at hoveddelen av Vestbanetomten vil bli solgt først
i 2006, mens kulturdelen av tomten, felt D, fremdeles ble forventet
solgt i 2005. På grunn av at planarbeidet i Oslo kommune
har tatt lengre tid enn tidligere antatt, synes det nå klart
at heller ikke kulturdelen vil bli solgt i 2005, jf. omtale i omgrupperingsproposisjonen
til Moderniseringsdepartementet (St.prp. nr. 16 (2005-2006)). Dette
medfører reduserte inntekter på kap. 5309, post
29 med 600 mill. kroner.
Under dette kapitlet inntektsføres
i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om
lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2005. På bakgrunn
av regnskapstall pr. 30. september og forventede inntekter i 4.
kvartal, anslås slike uforutsette inntekter nå til
vel 185 mill. kroner. Tilbakeførte tilskuddsmidler mv.
som gjelder Utenriksdepartementet utgjør en vesentlig del
av disse merinntektene.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 5309 Tilfeldige inntekter redusert med 466,3 mill. kroner til
543,8 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Bevilgningen dekker en rekke mindre tilbakebetalinger
som det ikke er hensiktsmessig å budsjettere på egne
kapitler og tilbakebetalinger som skulle vært innbetalt
i tidligere budsjettår. Nivået på bevilgningen
kan derfor variere sterkt mellom de enkelte budsjettår
og er dermed vanskelig å anslå. Som følge
av at det bare er regnskapsført 40 000 kroner
på denne posten i årets tre første kvartaler,
foreslås bevilgningen redusert med 7,7 mill. kroner fra
10,4 mill. kroner til 2,7 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Avskrivninger fra forvaltningsbedriftenes driftsbudsjett
inntektsføres på denne posten. Foreslått
revisjon av Statens Pensjonskasse innebærer at bevilgningen bør
reduseres med 0,534 mill. kroner, jf. Moderniseringsdepartementets
omgrupperingsproposisjon (St.prp. nr. 16 (2005-2006)). Posten foreslås
derfor redusert med 0,534 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
På denne posten føres alle
inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll-
og avgiftsetatens område, jf. St.prp. nr. 34 (2003-2004).
Det foreslås bevilget 1,0 mill. kroner under post 70 Etterslep,
utgåtte avgifter.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
På grunnlag av nye anslag og renteforutsetninger foreslås
det følgende endringer av bevilgningene under kap. 5605
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer:
– Post 82
foreslås redusert med 144,928 mill. kroner
– Post 83 foreslås redusert
med 50,0 mill. kroner
– Post 86 foreslås økt
med 518,668 mill. kroner
– Post 88 foreslås redusert
med 30,0 mill. kroner.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Staten har ytt tre lån på til
sammen 3,4 mill. kroner til Krigsinvalidehjemmet Bæreia
i Kongsvinger. For to av lånene, hver på 0,3 mill.
kroner, står Krigsinvalideforbundet som skyldner. For et
lån på 2,8 mill. kroner står Stiftelsen
Krigsinvalidehjemmet Bæreia som skyldner. Lånene
er avdragsfrie.
Lånene inngår i en aktivamasse
som ble overført til Folketrygdfondet i 1971 da Rikstrygdeverkets
eldre fondsmidler ble inkorporert i folketrygden. I statens kapitalregnskap
inngår lånene i kontogruppe 611016 Folketrygdfondet
som omfatter den kapital som staten har skutt inn i fondet. Lånene
forvaltes av Rikstrygdeverket. Rente av lånene har vært
betalt av Stiftelsen Krigsinvalidehjemmet Bæreia til Rikstrygdeverket som
igjen har gjort opp med Folketrygdfondet. Krigsinvalidehjemmet har
indirekte fått driftsstøtte fra staten ved støtte
til oppholdsutgifter ved institusjonen.
Antallet gjenlevende krigsinvalider og dermed
brukere av Krigsinvalidehjemmet er blitt stadig mindre. Fra 1. januar
2005 ble eiendommen Bæreia overført til Landsforeningen
for hjerte- og lungesyke bl.a. med det vilkår at krigsinvalider
skal sikres fortsatt bruk så lenge det er aktuelt. Stiftelsen
Krigsinvalidehjemmet Bæreia ble vedtatt oppløst
24. mai 2005.
På denne bakgrunn foreslås
det at lånene i anledning krigsinvalidehjemmet avskrives,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak III under kap. 7 Komiteens tilråding.
I saldert budsjett for 2005 ble det under kap.
2800 post 50 bevilget 204 477 mill. kroner. Grunnlaget
for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås endret i
denne proposisjonen slik at samlet bevilgning under kap. 2800 post
50 blir 283 012 mill. kroner. Overføringen til
Statens Petroleumsfond vil først bli fastsatt endelig i
forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2004, basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Ifølge petroleumsfondsloven inkluderes
salgsinntekter for staten ved salg av aksjer i Statoil ASA i Petroleumsfondets
inntekter. Brutto inntekter til staten fra salg av Statoilaksjer
i 2005 utgjør 12 478,3 mill. kroner, som foreslås
bevilget under kap. 2800 post 96 Finansposter overført
til fondet.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at avhendelsen av aksjer i Statoil ASA prinsipielt ikke stiller
seg annerledes enn avhendelse av eierandeler i et hvilket som helst
annet selskap, slik disse medlemmer også påpekte
i Innst. O. nr. 131 (2000-2001) om lov om endring i lov 22. juni
1990 nr. 36 om Statens petroleumsfond.
Disse medlemmer viser til at
det til enhver tid er Stortingets privilegium å avgjøre
hvor meget av statens årlige kontantstrøm som
skal overføres Petroleumsfondet. Å føre
inntektene fra aksjesalg i Statoil ASA inn i fondet gjerder uansett
ikke midlene inne, og disse medlemmer mener at midlene står
seg godt som kontantbeholdning i Norges Bank.
Under kap. 5800 ble det i fjor høst
som overføring fra Statens petroleumsfond bevilget 74 342
mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet. Nysaldert budsjett viser nå et
oljekorrigert underskudd på 70 593 mill. kroner.
Det foreslås at det kun tilbakeføres nok midler
til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert
budsjett 2005. Samlet sett foreslås derfor overføringen
fra Statens petroleumsfond redusert med 3 749 mill. kroner
i denne proposisjonen, til 70 593 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet,slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S. nr. 46 (2005-2006) vedrørende Helse- og omsorgsdepartementet
og Fremskrittspartiets bevilgningsforslag i denne på til
sammen 165 mill. kroner. I tillegg foreslår disse
medlemmer å sette av 1 mrd. kroner til å nedbetale
sykehusgjeld, jf. forslag under kapittel 4.2 nedenfor. Disse
medlemmer foreslår at dette dekkes inn ved økt
bevilgning fra kap. 5800 post 50. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke
kap. 5800 post 50 med 1,165 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, forhøyes med | 1 165 000 000" |
Bevilgningen knyttet til statslånemidler
er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner.
Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov.
Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov
på 6 289 mill. kroner foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen foreslår å bevilge 2,9
mrd. kroner under kap. 732 post 81, jf. Innst. S. nr. 46 (2005-2006),
over inneværende års budsjett i stedet for å følge
Stortingets vedtak om å bevilge disse midlene over en periode
på 3 år. Disse medlemmer er noe
forundret over dette forslaget all den tid at Stortinget nå har
til behandling statsbudsjettet for 2006. Disse medlemmer er
av den oppfatning at bevilgninger av denne størrelse burde
blitt håndtert i form av en bevilgning i neste års
statsbudsjett. Etter de debatter som har vært de senere år,
der en antyder at en ikke kan bruke mer enn en eksakt sum penger
fastlagt av den til enhver tid sittende regjering for å unngå inflasjon
og renteoppgang, fremstår denne bevilgningen i et underlig
lys.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er uheldig at Regjeringen ikke sletter noe av sykehusenes gjeld. Disse
medlemmer frykter at konsekvensen blir at dette i neste
omgang går utover pasientbehandlingen, samtidig som kravet
om balanse innen utgangen av 2006 står fast. For å bedre sykehusenes økonomiske
situasjon foreslår disse medlemmer ettergivelse
av deler av sykehusgjelden.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å sette av 1 mrd. kroner til å nedbetale
sykehusgjeld, jf. merknad under kap. 5800 post 50 over.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 82 (Ny) | Sletting av gjeld i helseforetakene, kan overføres, forhøyes
med | 1 000 000 000" |
Tabell 5.1 Statsbudsjettets
og Statens petroleumsfonds inntekter og utgifter eksklusive lånetransaksjoner
i 2005 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett 2005 | Forslag til
nysaldert budsjett 2005,
jf. St.prp.
nr. 29 | Endringer
under
Stortingets behandling | Nysaldert
budsjett 2005 |
1. | Statsbudsjettets stilling | | | | |
| A Statsbudsjettets inntekter
i alt | 785 100 | 863 066 | 0 | 863 066 |
| A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 227 677 | 306 072 | 0 | 306 072 |
| A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 557 423 | 556 993 | 0 | 556 993 |
| B Statsbudsjettets utgifter
i alt | 654 965 | 650 646 | 0 | 650 646 |
| B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 23 200 | 23 060 | 0 | 23 060 |
| B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 631 765 | 627 586 | 0 | 627 586 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2-B.2) | -74 342 | -70 593 | 0 | -70 593 |
+ | Overført
fra Statens petroleumsfond | 74 342 | 70 593 | 0 | 70 593 |
= | Statsbudsjettets
overskudd før lånetransaksjoner | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Statens petroleumsfond | | | | |
| Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra | | | | |
| petroleumsvirksomhet (A.1-B.1),
overføres til
Statens petroleumsfond | 204 477 | 283 012 | 0 | 283 012 |
- | Overført til statsbudsjettet | 74 342 | 70 593 | 0 | 70 593 |
+ | Renteinntekter
og utbytte i fondet mv. | 39 600 | 40 900 | 0 | 40 900 |
= | Overskudd
i Statens petroleumsfond | 169 735 | 253 319 | 0 | 253 319 |
3. | Statsbudsjettet og Statens
petroleumsfond | | | | |
| Samlet overskudd | 169 735 | 253 319 | 0 | 253 319 |
Kilde: Finansdepartementet
Tabell 5.2 Statsbudsjettets
lånetransaksjoner og finansieringsbehov i 2005 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett 2005 | Forslag til nysaldert
budsjett 2005,
jf. St.prp.
nr. 29 | Endringer under
Stortingets behandling | Nysaldert budsjett 2005 |
| Lånetransaksjoner
utenom petroleumsvirksomheten | | | | |
| Utlån, aksjetegninger
mv. | 68 810 | 71 419 | 0 | 71 419 |
- | Tilbakebetalinger | 53 181 | 65 622 | 0 | 65 622 |
- | Statsbudsjettets
overskudd | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finansieringsbehov | 15 630 | 5 797 | 0 | 5 797 |
+ | Gjeldsavdrag | 500 | 492 | 0 | 492 |
= | Statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov | 16 130 | 6 289 | 0 | 6 289 |
| Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleums-
virksomheten | | | | |
| Salg av aksjer i Statoil
ASA, avdrag mv. | 0 | 12 478 | 0 | 12 478 |
- | Utlån,
aksjetegninger mv. | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finanstransaksjoner
knyttet til petroleumsvirk-
somheten overføres til Statens petroleumsfond | 0 | 12 478 | 0 | 12 478 |
Kilde: Finansdepartementet
Komiteen viser til tabell 5.1
og 5.2 over når det gjelder hovedtall for nysaldert budsjett
2005.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, forhøyes med | 1 165 000 000 |
732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 3732) | |
| 82 (Ny) | Sletting av gjeld i helseforetakene, kan overføres, forhøyes
med | 1 000 000 000 |
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slike
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
|
|
20 |
|
Statsministerens kontor (jf. kap. 3020): |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
1 130 000 |
|
|
fra kr 61 505 000 til kr 62 635 000 |
|
21 |
|
Statsrådet (jf. kap. 3021): |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
21 100 000 |
|
|
fra kr 106 753 000 til kr 127 853 000 |
|
1600 |
|
Finansdepartementet (jf. kap. 4600): |
|
|
1 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
5 600 000 |
|
|
fra kr 223 651 000 til kr 218 051 000 |
|
1610 |
|
Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610): |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
1 500 000 |
|
|
fra kr 999 250 000 til kr 1 000 750 000 |
|
1618 |
|
Skatteetaten (jf. kap. 4618): |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning, forhøyes med |
11 500 000 |
|
|
fra kr 93 500 000 til kr 105 000 000 |
|
1620 |
|
Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620): |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, forhøyes med |
11 300 000 |
|
|
fra kr 113 700 000 til kr 125 000 000 |
|
1631 |
|
Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631): |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
17 300 000 |
|
|
fra kr 189 800 000 til kr 207 100 000 |
|
1632 |
|
Kompensasjon for merverdiavgift: |
|
|
61 |
Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning, nedsettes med |
530 000 000 |
|
|
fra kr 9 730 000 000 til kr 9 200 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning, forhøyes med |
510 000 000 |
|
|
fra kr 390 000 000 til kr 900 000 000 |
|
1650 |
|
Statsgjeld, renter m.m.: |
|
|
89 |
Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, nedsettes med |
233 488 000 |
|
|
fra kr 16 084 585 000 til kr 15 851 097 000 |
|
1651 |
|
Statsgjeld, avdrag og innløsning: |
|
|
98 |
Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, nedsettes med |
8 543 000 |
|
|
fra kr 500 211 000 til kr 491 668 000 |
|
2309 |
|
Tilfeldige utgifter: |
|
|
1 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
5 402 744 000 |
|
|
fra kr 5 452 991 000 til kr 50 247 000 |
|
2315 |
|
Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet: |
|
|
1 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
23 785 000 |
|
|
fra kr -23 785 000 til kr 0 |
|
2800 |
|
Statens petroleumsfond (jf. kap. 5800): |
|
|
50 |
Overføring til fondet, forhøyes med |
78 535 400 000 |
|
|
fra kr 204 477 000 000 til kr 283 012 400 000 |
|
|
96 |
(NY) Finansposter overført til fondet, bevilges med |
12 478 314 000 |
4602 |
|
Kredittilsynet (jf. kap. 1602): |
|
|
1 |
Bidrag fra tilsynsenhetene, forhøyes med |
1 700 000 |
|
|
fra kr 154 300 000 til kr 156 000 000 |
|
4618 |
|
Skatteetaten (jf. kap. 1618): |
|
|
5 |
Gebyr for utleggsforretninger, forhøyes med |
4 000 000 |
|
|
fra kr 22 000 000 til kr 26 000 000 |
|
4620 |
|
Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620): |
|
|
1 |
Salgsinntekter, nedsettes med |
1 500 000 |
|
|
fra kr 2 000 000 til kr 500 000 |
|
|
2 |
Spesialoppdrag, forhøyes med |
11 300 000 |
|
|
fra kr 113 700 000 til kr 125 000 000 |
|
4631 |
|
Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631): |
|
|
1 |
Økonomitjenester, forhøyes med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 13 000 000 til kr 20 000 000 |
|
|
2 |
(NY) Andre inntekter, bevilges med |
9 000 000 |
4634 |
|
Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634): |
|
|
81 |
Bøter, inndragninger, forhøyes med |
20 000 000 |
|
|
fra kr 1 050 000 000 til kr 1 070 000 000 |
|
|
84 |
Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m., nedsettes med |
20 000 000 |
|
|
fra kr 125 000 000 til kr 105 000 000 |
|
|
85 |
Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning, forhøyes med |
15 000 000 |
|
|
fra kr 125 000 000 til kr 140 000 000 |
|
5309 |
|
Tilfeldige inntekter: |
|
|
29 |
Ymse, nedsettes med |
466 300 000 |
|
|
fra kr 1 010 127 000 til kr 543 827 000 |
|
5341 |
|
Avdrag på utestående fordringer: |
|
|
91 |
Alminnelige fordringer, nedsettes med |
7 691 000 |
|
|
fra kr 10 369 000 til kr 2 678 000 |
|
5491 |
|
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490): |
|
|
30 |
Avskrivninger, forhøyes med |
534 000 |
|
|
fra kr 336 692 000 til kr 337 226 000 |
|
5501 |
|
Skatter på formue og inntekt: |
|
|
70 |
Toppskatt mv., nedsettes med |
161 000 000 |
|
|
fra kr 20 011 000 000 til kr 19 850 000 000 |
|
|
72 |
Fellesskatt, forhøyes med |
1 271 000 000 |
|
|
fra kr 106 729 000 000 til kr 108 000 000 000 |
|
5506 |
|
Avgift av arv og gaver: |
|
|
70 |
Avgift, nedsettes med |
143 000 000 |
|
|
fra kr 1 876 000 000 til kr 1 733 000 000 |
|
5507 |
|
Skatt og avgift på utvinning av petroleum: |
|
|
71 |
Ordinær skatt på formue og inntekt, forhøyes med |
15 500 000 000 |
|
|
fra kr 46 400 000 000 til kr 61 900 000 000 |
|
|
72 |
Særskatt på oljeinntekter, forhøyes med |
26 900 000 000 |
|
|
fra kr 76 300 000 000 til kr 103 200 000 000 |
|
|
73 |
Produksjonsavgift, forhøyes med |
200 000 000 |
|
|
fra kr 200 000 000 til kr 400 000 000 |
|
|
74 |
Arealavgift mv., nedsettes med |
400 000 000 |
|
|
fra kr 500 000 000 til kr 100 000 000 |
|
5508 |
|
Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen: |
|
|
70 |
Avgift, nedsettes med |
200 000 000 |
|
|
fra kr 3 600 000 000 til kr 3 400 000 000 |
|
5511 |
|
Tollinntekter: |
|
|
70 |
Toll, forhøyes med |
341 000 000 |
|
|
fra kr 1 298 000 000 til kr 1 639 000 000 |
|
|
71 |
Auksjonsinntekter fra tollkvoter, forhøyes med |
38 000 000 |
|
|
fra kr 40 000 000 til kr 78 000 000 |
|
5521 |
|
Merverdiavgift mv.: |
|
|
70 |
Avgift, forhøyes med |
350 000 000 |
|
|
fra kr 149 450 000 000 til kr 149 800 000 000 |
|
5526 |
|
Avgift på alkohol: |
|
|
70 |
Produktavgift på alkoholholdige drikkevarer, nedsettes med |
387 000 000 |
|
|
fra kr 9 653 000 000 til kr 9 266 000 000 |
|
5531 |
|
Avgift på tobakkvarer: |
|
|
70 |
Avgift, nedsettes med |
685 000 000 |
|
|
fra kr 7 509 000 000 til kr 6 824 000 000 |
|
5536 |
|
Avgift på motorvogner m.m.: |
|
|
71 |
Engangsavgift på motorvogner m.m., forhøyes med |
2 090 000 000 |
|
|
fra kr 15 610 000 000 til kr 17 700 000 000 |
|
|
72 |
Årsavgift, forhøyes med |
114 000 000 |
|
|
fra kr 7 201 000 000 til kr 7 315 000 000 |
|
|
73 |
Vektårsavgift, nedsettes med |
36 000 000 |
|
|
fra kr 367 000 000 til kr 331 000 000 |
|
|
75 |
Omregistreringsavgift, nedsettes med |
34 000 000 |
|
|
fra kr 1 943 000 000 til kr 1 909 000 000 |
|
|
76 |
Avgift på bensin, nedsettes med |
682 000 000 |
|
|
fra kr 9 341 000 000 til kr 8 659 000 000 |
|
|
77 |
Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), forhøyes med |
128 000 000 |
|
|
fra kr 4 990 000 000 til kr 5 118 000 000 |
|
5537 |
|
Avgifter på båter mv.: |
|
|
71 |
Avgift på båtmotorer, forhøyes med |
65 000 000 |
|
|
fra kr 226 000 000 til kr 291 000 000 |
|
5541 |
|
Avgift på elektrisk kraft: |
|
|
70 |
Forbruksavgift, nedsettes med |
525 000 000 |
|
|
fra kr 6 550 000 000 til kr 6 025 000 000 |
|
5542 |
|
Avgift på mineralolje mv.: |
|
|
70 |
Avgift på mineralolje, nedsettes med |
96 000 000 |
|
|
fra kr 682 000 000 til kr 586 000 000 |
|
5543 |
|
Miljøavgift på mineralske produkter mv.: |
|
|
70 |
CO2-avgift, nedsettes med |
151 000 000 |
|
|
fra kr 4 047 000 000 til kr 3 896 000 000 |
|
|
71 |
Svovelavgift, nedsettes med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 91 000 000 til kr 84 000 000 |
|
5546 |
|
Avgift på sluttbehandling av avfall: |
|
|
70 |
Avgift på sluttbehandling av avfall, nedsettes med |
262 000 000 |
|
|
fra kr 720 000 000 til kr 458 000 000 |
|
5547 |
|
Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier: |
|
|
70 |
Trikloreten (TRI), nedsettes med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 9 000 000 til kr 2 000 000 |
|
5548 |
|
Miljøavgift på klimagasser: |
|
|
70 |
Hydrofluorkarbon (HFK) og Perfluorkarbon (PFK), forhøyes med |
15 000 000 |
|
|
fra kr 141 000 000 til kr 156 000 000 |
|
5555 |
|
Sjokolade- og sukkervareavgift: |
|
|
70 |
Avgift, forhøyes med |
57 000 000 |
|
|
fra kr 945 000 000 til kr 1 002 000 000 |
|
5556 |
|
Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.: |
|
|
70 |
Avgift, nedsettes med |
76 000 000 |
|
|
fra kr 1 028 000 000 til kr 952 000 000 |
|
5557 |
|
Avgift på sukker: |
|
|
70 |
Avgift, nedsettes med |
15 000 000 |
|
|
fra kr 212 000 000 til kr 197 000 000 |
|
5559 |
|
Avgift på drikkevareemballasje: |
|
|
70 |
Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med |
29 000 000 |
|
|
fra kr 449 000 000 til kr 478 000 000 |
|
|
71 |
Miljøavgift på kartong, nedsettes med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 20 000 000 til kr 13 000 000 |
|
|
72 |
Miljøavgift på plast, forhøyes med |
12 000 000 |
|
|
fra kr 53 000 000 til kr 65 000 000 |
|
|
73 |
Miljøavgift på metall, forhøyes med |
10 000 000 |
|
|
fra kr 59 000 000 til kr 69 000 000 |
|
|
74 |
Miljøavgift på glass, nedsettes med |
2 000 000 |
|
|
fra kr 43 000 000 til kr 41 000 000 |
|
5565 |
|
Dokumentavgift: |
|
|
70 |
Avgift, nedsettes med |
1 099 000 000 |
|
|
fra kr 5 720 000 000 til kr 4 621 000 000 |
|
5583 |
|
Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser: |
|
|
70 |
Inntekter fra telesektoren, forhøyes med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 122 000 000 til kr 129 000 000 |
|
5584 |
|
Andre avgifter: |
|
|
70 |
(NY) Etterslep, utgåtte avgifter, bevilges med |
1 000 000 |
5605 |
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer: |
|
|
82 |
Av innenlandske verdipapirer, nedsettes med |
144 928 000 |
|
|
fra kr 675 000 000 til kr 530 072 000 |
|
|
83 |
Av alminnelige fordringer, nedsettes med |
50 000 000 |
|
|
fra kr 100 000 000 til kr 50 000 000 |
|
|
86 |
Av statskassens foliokonto i Norges Bank, forhøyes med |
518 668 000 |
|
|
fra kr 1 746 540 000 til kr 2 265 208 000 |
|
|
88 |
Av utlån under opptrekk, nedsettes med |
30 000 000 |
|
|
fra kr 128 000 000 til kr 98 000 000 |
|
5700 |
|
Folketrygdens inntekter: |
|
|
71 |
Trygdeavgift, nedsettes med |
166 000 000 |
|
|
fra kr 65 666 000 000 til kr 65 500 000 000 |
|
|
72 |
Arbeidsgiveravgift, nedsettes med |
628 000 000 |
|
|
fra kr 92 628 000 000 til kr 92 000 000 000 |
|
5800 |
|
Statens petroleumsfond (jf. kap. 2800): |
|
|
50 |
Overføring fra fondet, nedsettes med |
3 749 000 000 |
|
|
fra kr 74 342 000 000 til kr 70 593 000 000 |
|
5999 |
|
Statslånemidler: |
|
|
90 |
Lån, nedsettes med |
9 841 050 000 |
|
|
fra kr 16 130 050 000 til kr 6 289 000 000 |
|
II
Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov for 2005 dekkes ved statstilskudd.
III
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet kan ettergi lån på til sammen 3,4 mill. kroner til Krigsinvalidehjemmet Bæreia.
IV
Endring av Stortingets skattevedtak 25. november 2004 for inntektsåret 2005.
§ 3-3 skal lyde:
§ 3-3 Skatt til staten og det felleskommunale skattefondet for selskaper og innretninger
Selskaper og innretninger som nevnt i skatteloven § 2-36 annet ledd, svarer skatt til staten med 28 pst. og til det felleskommunale skattefondet med 0 pst. av inntekten, fastsatt etter reglene i skatteloven.
Oslo, i finanskomiteen, den 15. desember 2005
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder og ordfører |