I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge forvaltningen avinvesteringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes.
II
Stortinget ber Regjeringen fordele 75 pst. av investeringsfondet for Øst-Europa til investeringsfondet og tilskuddsfondet for Nordvest-Russland, slik at investeringsfondet blir på ca. 180-185 mill. kroner og tilskuddsfondet på ca. 45-50 mill. kroner."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik, frå Sosialistisk Venstreparti, Ingvild Vaggen Malvik, frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og frå Venstre, Gunn Berit Gjerde, viser til forslag frå stortingsrepresentantane Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg om at Investeringsfondet for Nordvest-Russland vert flytta og lagt til Kirkenes.
Komiteen viser til at Investeringsfond for Nordvest-Russland blei oppretta i 1996. Fondet blei oppretta som ei følgje av dei næringsmessige omstillingane i Sør-Varanger kommune.
Komiteen viser elles til at Investeringsfondet for Aust-Europa blei oppretta i 1997. Fondet skulle opphaveleg dekkje behovet for statleg medverknad i investeringar i store delar av Russland og Sentral- og Aust-Europa.
Komiteen registrerer at fonda blir administrert av Fondsforvaltninga ved Innovasjon Norge sitt hovudkontor i Oslo. Administrasjon av desse fonda har sidan starten vore i Oslo.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at fondsleiinga slik kan trekkje vekslar på kompetansen i Innovasjon Norge. Fleirtalet viser til brev frå NHD av 2. desember 2005 (lagt ved) der det står at Innovasjon Norge har ein utstrakt kontakt med sine distriktskontor i Nord-Noreg.
Fleirtalet vil peike på at Innovasjon Norge vil styrke sin administrasjon i nord ved at det vert etablert ei ny stilling i Finnmark og at det tidleg i 2006 vil bli oppretta ei ny stilling ved generalkonsulatet i Murmansk. Dette på bakgrunn av at det vert forventa auka norsk aktivitet mot Nordvest-Russland i framtida. Fleirtalet er positive til at det no leggjast opp til ei administrativ styrking i nord og at ein dermed vil få ein effektiv administrasjon som kan ta hand om norske bedrifter som satsar i Nordvest-Russland. Denne organiseringa vil sikre ei god forvaltning og lokalt nærvær med direkte kontakt til eit breitt fagleg miljø i heile Innovasjon Norge. I tillegg vil ei styrking av administrasjonen i Kirkenes i realiteten innebere at det meste av sakshandsaminga blir gjort der, samstundes som administrasjonen i Kirkenes kan trekkje vekslar på den kompetansen som elles finst i Innovasjon Norge.
Fleirtalet vil streke under at det er viktig at Aust-Europafondet blir oppretthalde som eit virkemiddel overfor dei landa som ikkje er medlemer av EU. Dette fondet er viktig for næringslivet i dette området og i Noreg.
Fleirtalet meiner at ei overføring av midlar frå Aust-Europafondet til Nordvest-Russlandfondet vil innebere ei avvikling av fondet, og kan ikkje tilrå dette.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er av den meining at ei eventuell flytting av forvaltninga av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes vil gje eit meir uoversiktleg verkemiddelapparat og dermed eit dårlegare tilbod til næringslivet. På denne bakgrunn kan dette fleirtalet ikkje tilrå at forvaltninga blir lagt til Kirkenes.
Dette fleirtalet rår til at framlegget blir avvist.
Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre ser at det kan vere fordelar med å flytte administrasjonen av Investeringsfond for Nordvest-Russland nærare verkeområdet. Desse medlemene meiner at dette mellom anna må vurderast i samanheng med forvaltinga av dei andre fonda som i dag blir administrerte av Innovasjon Norge, og fremjar følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa kome tilbake til Stortinget våren 2006 med ei vurdering av administrasjon og lokalisering av fonda som i dag blir administrerte av Innovasjon Norge."
Desse medlemene rår til at forslaget blir lagt ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Investeringsfondet for Nordvest-Russland siden opprettelsen har foretatt et begrenset antall investeringer, noe som gjør at man vanskelig når målsettingene med fondet. Disse medlemmer mener det er av viktighet å legge til rette for at investeringsfondet skal nå sin opprinnelige målsetting som var å styrke samarbeidet mellom bedrifter i sitt virkeområde. Disse medlemmer mener at et viktig tiltak for å få en bedre effekt av fondet vil være å flytte forvaltningen fra Oslo til Kirkenes. Det er et ønske i regionen om å flytte fondet dit. Dette vil bety at forvaltningen flyttes så nær virkeområdet som mulig, noe som i seg selv må betegnes som positivt. Det er også slik at Kirkenes-området er kommet i søkelyset grunnet energiressursene.
Disse medlemmer er av den oppfatning at den kunnskapen man over år har bygget opp i Kirkenes- området med hensyn til næringslivssamarbeid med Nordvest-Russland, taler for at det er fornuftig å flytte forvaltningen av fondet hit. Disse medlemmermener at det er av stor viktighet å legge til rette for næringsutvikling og innovasjon i nordområdene og at virkemidler som Investeringsfondet for Nordvest-Russland fungerer effektivt.
Disse medlemmer viser til møte i Kirkenes fredag 13. januar 2006 mellom næringslivet i regionen, Innovasjon Norge og stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Hans Frode Asmyhr, Kåre Fostervold og Jan Henrik Fredriksen, der tema for møtet var flytting av investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes. På møtet var det full enighet, også fra Innovasjon Norge, om flytting av investeringsfondet til Kirkenes.
Disse medlemmer viser også til oppslag i avisa Finnmarken og Sør-Varanger Avis lørdag 14. januar 2006 der blant annet Fondsdirektør i Innovasjon Norge, Erik Velle Vatne, uttalte følgende:
"Vi er kjempepositive til å legge forvaltningen av fondet til Kirkenes, og vi vil gjøre det vi kan for at næringsutviklingen i nordområdene skal bli bedre."
Disse medlemmer er meget forundret over at statsråden er negativ til flytting av fondet, siden fagmiljøet, Innovasjon Norge, er positiv. Disse medlemmer er også forundret over at statsråden ikke lyttet mer til fagmiljøet i eget departement slik at beslutningen kommer næringslivet til gode, slik forslagsstillerne foreslår og som Innovasjon Norge er enig i. Disse medlemmer synes det er oppsiktsvekkende at statsråden i brev 2. desember 2005 til komiteen er negativ til flytting av fondet, når Innovasjon Norge på møte i Kirkenes 13. januar 2006 er positiv. Disse medlemmer er imidlertid glad for at Innovasjon Norge fremmer sitt syn offentlig, uavhengig av hva statsråden måtte mene.
Disse medlemmerfremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge forvaltningen av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes."
Medlemen i komiteen frå Kristeleg Folkeparti meiner det er ønskjeleg å flytte statlege arbeidsplassar frå Oslo til andre kantar av landet. For å få til ei god utflytting er det viktig at dette blir vurdert nøye. Difor ønskjer denne medlemen å be Regjeringa kome attende til Stortinget våren 2006 med ei slik vurdering.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre vil peike på at Kirkenes den siste tida har fått fleire viktige oppgåver knytta til samarbeidet med Nordvest-Russland. Desse medlemene meiner det er ønskjeleg å utvikle Kirkenes vidare som eit knutepunkt for næringssamarbeidet med Nordvest-Russland, og ser i denne samanheng positivt på at Innovasjon Norge etablerer seg med representasjon og funksjonar i Kirkenes. Ei eventuell flytting av administrasjonen til Investeringsfondet for Nordvest-Russland vil kunne styrkje Kirkenes som knutepunkt for næringssamarbeidet med Nordvest-Russland.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag
Stortinget ber Regjeringa kome tilbake til Stortinget våren 2006 med ei vurdering av administrasjon og lokalisering av fonda som i dag blir administrerte av Innovasjon Norge.
Forslag
Dokument nr. 8:8 (2005-2006) - om forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg om at Investeringsfondet for Nordvest-Russland flyttes og legges til Kirkenes - blir lagt ved protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag
Stortinget ber Regjeringen legge forvaltningen av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:8 (2005-2006) - om forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg om at Investeringsfondet for Nordvest-Russland flyttes og legges til Kirkenes - blir ikkje vedteke.
Nærings- og handelsdepartementet (NHD)
viser til brev fra næringskomiteen av 22.11.05 vedlagt
et Dokument 8-forslag fremmet av stortingsrepresentantene Fredriksen
og Korsberg. Næringskomiteen ønsker departementets
vurdering av forslaget.
Stortingsrepresentantenes forslag er todelt
som følger
I: Stortinget
ber Regjeringen legge forvaltningen av investeringsfondet for Nordvest-Russland
til Kirkenes
II: Stortinget ber
Regjeringen fordele 75 pst. av investeringsfondet for Øst-Europa
til investeringsfondet og tilskuddsfondet for Nordvest-Russland,
slik at investeringsfondet blir på ca. 180-185 mill. kroner og
tilskuddsfondet på ca. 45-50 mill. kroner.
Administrasjonen av Investeringsfond for Nordvest-Russland,
Tilskuddsfond for næringssamarbeid med Nordvest-Russland
m.m. og Investeringsfond for Øst-Europa ligger i Innovasjon
Norge v/hovedkontoret i Oslo.
St.prp. nr. 51 (2002-2003) Virkemidler
for et innovativt og nyskapende næringsliv la premissene
for et helhetlig virkemiddelapparat som skal bidra til et nyskapende
næringsliv i Norge. Innovasjon Norge ble opprettet 01.01.04
gjennom at Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND), Norges Eksportråd (NE), Norges Turistråd
(NTR) og Statens veiledningskontor for oppfinnere (SVO) ble lagt
til den nye institusjonen. Gjennom dette fikk Innovasjon Norge en
sentral rolle i forhold til å forvalte mange av virkemidlene
som beskrives i St.prp. nr. 51, som også innebærer
administrasjonen av store statlige finansielle ressurser, inklusiv Investeringsfond
for Nordvest-Russland, Tilskuddsfond for næringssamarbeid
med Nordvest-Russland m.m. og Investeringsfond for Øst-Europa.
Investeringsfond for Nordvest-Russland ble opprettet
i 1996 med en kapitalbase på 150 mill. kroner. Fondet dekker
Murmansk oblast, Arkhangelsk oblast og republikken Karelen (ikke
St. Petersburg). Tilskuddsfond for næringssamarbeid med
Nordvest-Russland m.m. ble opprettet ved en engangsbevilgning på 30 mill.
kroner samme året. Begge disse fondene ble opprettet som
en følge av de næringsmessige omstillingene i
Sør-Varanger kommune. Investeringsfond for Øst-Europa
ble opprettet i 1997 og har en kapitalbase på 120 mill.
kroner. Fondet skulle opprinnelig dekke behovet for statlig medvirkning
i investeringer i det øvrige Russland og Sentral- og Øst-Europa.
Fondene administreres av Fondsforvaltningsavdelingen
ved Innovasjon Norges hovedkontor i Oslo (tidligere SNDs Russlands-
og Øst-Europadivisjon, RØED). Avdelingen har 6
medarbeidere med til sammen 35 års erfaring fra offentlig
og privat finansvirksomhet. De siste åtte årene
har fondsforvaltningsavdelingen vurdert om lag 375 investeringsprosjekter og
107 tilskuddsprosjekter.
Beslutninger i investeringssaker over 5 mill.
kroner fattes av Innovasjon Norges styre.
Nordområdene får sannsynligvis økt
viktighet som satsingsområde i fremtiden. St.meld. nr. 30
(2004-2005) Muligheter og utfordringer i nord ("Nordområdemeldingen"),
Soria Moria-erklæringen og olje- og gassfunnene i Barentshavet
har brakt nordområdene i fokus. Innovasjon Norge er på denne
bakgrunn opptatt av å styrke tilbudet til norske bedrifter
som er eller ønsker å være aktive i nordområdene.
Institusjonen har nedsatt en intern arbeidsgruppe som skal konkretisere Innovasjon
Norges rolle, ambisjoner, strategi og satsingsområder samt
kartlegge de viktigste samarbeidspartnerne og samarbeidsområder
for næringsutviklingsarbeidet i nordområdene.
Gruppen består av lederne for Innovasjon Norges distriktskontorer
i Nordland, Troms og Finnmark, leder for Innovasjon Norges utenlandskontorer
i Russland og Øst-Europa, medlemmer fra Innovasjon Norges
Fondsforvaltningsavdeling og fra avdeling for internasjonal forretningsutvikling.
Økt aktivitet innenfor olje/gass
offshore på russisk side av Barentshavet og utbyggingen
av Stockman-feltet forventes å føre til en stor økning
i antallet etableringer på begge sider av den norsk-russiske
grensen. Russiske myndigheter vil stille strenge krav til lokalt produsert
andel av leveranser, noe som fører til at norske leverandører
vil måtte etablere russiske datterselskaper og joint ventures
med russiske selskaper. Det er derfor trolig at situasjonen vil
endre seg relativt raskt. Man ser allerede en markert økning
i interessen fra norsk underleverandørindustri.
Den generelle utviklingen i Russland trekker
i samme retning, selv om det fortsatt er store forskjeller mellom
norsk og russisk forretningsklima. Russisk økonomi er i
en positiv utvikling med budsjettoverskudd, vekst i BNP og redusert
inflasjon. Kredittmulighetene forbedres stadig, med fallende rentenivå og
mer normale lånemuligheter. Skattesystemet er lagt om og er
nå mer på linje med nivået i vestlige
land, og det juridiske systemet utvikler seg i en positiv retning.
Pr. 30.11.05 har Investeringsfond for Nordvest-Russland
foretatt 7 investeringer for til sammen 24,6 mill. kroner. Operative
tilsagn er 5,6 mill. kroner. Til tross for det begrensede antallet
investeringer mener Innovasjon Norge at investeringsfondet og tilskuddsfondet har
nådd godt ut til den begrensede gruppen av interesserte
bedrifter og finansiert en stor andel av kommersielle forprosjekter
og etableringer i regionen. Det har i alle år vært
liten interesse fra norsk næringslivs side for å foreta
investeringer i Nordvest-Russland.
Det lave nivået på norske
investeringer i Nordvest-Russland skyldes i hovedsak det generelt
vanskelige investeringsklimaet i regionen samt svakere næringsstrukturer
og vekstimpulser enn i mer sentrale områder av Russland.
Interessen for etableringer i Nordvest-Russland har vært
størst blant bedrifter i Øst-Finnmark. Mange av
etableringsprosjektene fra dette området har imidlertid
manglet nødvendige kompetanse- og kapitalmessige forutsetninger
for å kvalifisere til statlig medvirkning.
I Nordvest-Russland er det ca. 35 bedrifter
med norsk eierandel på 10% eller mer. 26 av bedriftene befinner
seg i Murmansk og 6 i Arkhangelsk, de øvrige er i Karelen
og Komi. Bare 6 av de 35 er produksjonsbedrifter. Blant selskapene
er det flere representasjonskontorer eller konsulentselskaper med
lite kapitalbehov hvor det ikke er naturlig for fondet å gå inn.
Tilskuddsfond for næringssamarbeid
med Nordvest-Russland m.m. ble opprettet ved en engangsbevilgning på 30
mill. kroner i 1996. Pr. 30.11.05 er det utbetalt 17,5 mill. kroner
mens det er 3,9 mill. kroner i aktive tilsagn. De aller fleste av
bedriftene som har hatt ønske om å etablere seg
i Nordvest-Russland, har vært i kontakt med tilskuddsfondet.
Fondsledelsen har prioritert å gi tilskudd til forprosjekter
for bedriftsetableringer. Det er gitt tilsagn til 84 prosjekter,
hvorav 69 har vært kommersielle forprosjekter som er helt
eller delvis gjennomført. 24 av disse er antatt å gi
positiv og til dels meget positiv effekt for Kirkenes-samfunnet.
20 av tilskuddsprosjektene har blitt etterfulgt
av bedriftsetableringer, mens ca. 12 prosjekter avventer en mulig
etablering. 11 prosjekter har ført til andre viktige ringvirkninger.
En del av prosjektene har ledet til norsk-russisk samarbeid, men
i en annen form enn gjennom etablering av virksomhet i Nordvest-Russland.
Av de 20 etableringene basert på tilskuddsprosjektene
har investeringsfondet for Nordvest-Russland investert i 7 prosjekter.
Da fondet i følge retningslinjene skal drives på kommersielt
grunnlag vil det alltid være saker der prosjektet vurderes
som for svakt og man ikke finner grunn til å gå inn.
Investeringsfondet for Øst-Europa ble
opprettet i 1997. Det er et tilbud til bedrifter som ønsker å etablere virksomhet
i Russland, SUS og på Balkan. Fondet har gjort 17 investeringer
i Russland, Polen, Baltikum og Aserbajdsjan. Pr. 30.11.05 er 63,6
mill. kroner investert, mens operative tilsagn er 15 mill. kroner.
Fondet har gjennom hele perioden mottatt flere søknader
enn Nordvest-Russlandfondet. Normalisering av investeringsklimaet
i Russland har ført til økt interesse for investeringsfondet.
Øst-Europafondets investeringer i Russland
har gitt og gir gode synergier til Nordvest-Russlandfondet. Erfaringene
fra etablering, drift/medeierskap i andre tidligere østblokkland
er overførbare til nye prosjekter i Nordvest-Russland.
Nettverket med ressurspersoner som har gitt verdifulle bidrag til
prosjekter i mer sentrale deler av Russland, er aktuelle for prosjekter
i Nordvest-Russland.
Investorene bak noen av investeringsprosjektene
etablert ved hjelp av investeringsfondet for Øst-Europa, har
signalisert interesse for tilsvarende etablering i Nordvest-Russland.
Et handelshøyskole-konsept som har blitt en stor suksess
i Litauen og et miljølaboratorium i Aserbajdsjan (leverer
nøytral miljøovervåking av konsekvenser
av lokal oljeindustri), er eksempler på dette. Flere av
leverandørbedriftene til olje-/gassvirksomhet
vurderer leveranser til Barentshavområdet samtidig som
de vurderer leveranser/etablering i Kaspihavområdet
(Russland, Aserbajdsjan og Kasakhstan) og Sakhalin-området.
Mange av investeringene foretatt av Øst-Europafondet
er foretatt i saminvestering eller samfinansiering med norske, nordiske
og europeiske finansinstitusjoner. Erfaringene og kontaktene fra
dette samarbeidet er det svært aktuelt å bruke
også i kommende prosjekter i Nordvest-Russland.
Midlene som ble bevilget til Investeringsfond
for Øst-Europa (i alt 120 mill. kroner) er egenkapitalmidler
med krav til avkastning regnet av fondets overskudd. Det er ikke
midler som kan brukes til andre formål eller konverteres
til tilskudd under andre ordninger med mindre Stortinget fatter
særskilte bevilgningsvedtak om dette.
Administrasjonen av fondene har siden opprettelsen ligget
i Oslo. Fondsledelsen trekker på kompetansen i Innovasjon
Norge. Lokaliseringen har sikret bred tilgang på aktuelle
bedrifter. Det er utstrakt kontakt med Innovasjon Norges distriktskontorer
i Nord-Norge og via disse kontorene er det god kontakt med lokale bedrifter.
Kontakten forsterkes ved at fondsledelsen har regelmessig kontakt
med så vel norske som russiske bedrifter i hele nordområdet.
En utbygging av olje- og gassfeltene i Barentshavet vil
kunne medføre økt interesse for investeringer
og samhandel med Nordvest-Russland, både fra sørnorske og
nordnorske miljøer. Det russiske kravet om at 70% av
leveransene til utbygging skal skje fra russiske bedrifter innebærer
at norske selskap må etablere egen virksomhet eller samarbeide
med russisk selskap. Dette legger grunnlag for enda sterkere nærvær
i nord.
Med økt norsk aktivitet mot Nordvest-Russland
vil Innovasjon Norge styrke Investeringsfond for Nordvest-Russlands
tilstedeværelse i nord ved en stilling med investerings-
og Russlandskompetanse. Denne stillingen vil bli lagt til Finnmark,
mest sannsynlig til Barentssekretariatet i Kirkenes. Kirkenes har
nærhet til Russland og et næringsliv som retter
mye av sin aktivitet østover. Ut over dette vil det tidlig
i 2006 bli opprettet en ny stilling (finansiert av Utenriksdepartementet) ved
generalkonsulatet i Murmansk. Stillingen vil inngå som
en del av Innovasjon Norges uteapparat. Den vil ha som én
av sine oppgaver, å gi finansiell rådgivning til
norske bedrifter som ønsker å etablere seg i Nordvest-Russland.
Med det opplegget som det nå legges
opp til for administrasjon av Nordvest-Russlandfondet med fysisk
tilstedeværelse fra Innovasjon Norge i Vadsø, Kirkenes
og Murmansk, samtidig som personene er knyttet opp mot Innovasjon
Norges fagmiljø i Oslo samt lokalkontorene i de tre nordligste
fylkene, vil man ha en effektiv administrasjon som kan ta hånd
om norske bedrifter som satser i Nordvest-Russland.
Nærings- og handelsdepartementet mener
at denne løsningen er til fordel både for næringslivet
i Nord-Norge og næringslivet ellers i landet. Den sikrer
god lokal tilstedeværelse med direkte kontakt til et bredt fagmiljø i
hele Innovasjon Norge. Løsningen åpner også for
at bedrifter utenfor Nord-Norge gjennom Innovasjon Norges distriktskontorer
får direkte kontakt med næringslivet i Nord-Norge
og Nordvest-Russland. Ut over dette vil en kunne spille på hele
Innovasjon Norges uteapparat og den erfaringen det har fra internasjonal
næringsutvikling.
Den administrative oppbyggingen som skjer i
nordområdene vil, sammen med den økte kompetansen
en vil kunne dra nytte av gjennom Innovasjon Norge, sikre en god
forvaltning av Nordvest-Russlandfondet. En oppbygging av en ny administrasjon
i Kirkenes vil, i tillegg til at dette vil være tidkrevende,
gi et mer uoversiktlig virkemiddelapparat, medføre at en
mister synergiene mellom Nordvest-Russlandfondet og det øvrige
virkemiddelapparatet og kunne gi et dårligere tilbud til
næringslivet sett under ett. Departementet kan derfor ikke
gå for en løsning der forvaltningen av Investeringsfond
for Nordvest-Russland legges til Kirkenes.
En overføring av midler som foreslått
fra Øst-Europafondet til Nordvest-Russlandfondet vil i
sin konsekvens innebære en avvikling av fondet. Det vil
ikke være igjen frie midler av betydning som kan nyttes
til nye investeringer. Departementet vil understreke betydningen
av at Øst-Europafondet opprettholdes som virkemiddel overfor
de landene som ikke er medlemmer av det utvidede EU. En videreføring
av fondet vil ha betydning for næringslivet i dette området
og i Norge. Departementet vil også vise til at de klare synergiene
mellom Investeringsfond for Nordvest-Russland og Investeringsfond
for Øst-Europa.
Oslo, i næringskomiteen, den 2. februar 2006
Lars Peder Brekk
leder |
Sigvald Oppebøen Hansen
ordfører |