Nærings- og handelsdepartementet legger
i denne proposisjonen fram forslag til økte bevilgninger
for Norges deltakelse i programmene i den europeiske romorganisasjonen
ESA (European Space Agency) og for økt norsk kontingent
til ESA. De aktuelle økningene ble varslet i St.prp. nr.
1 (2005-2006). Det gis videre en omtale av romvirksomheten.
Norge har lange tradisjoner og mange suksesser å vise
til innen romvirksomhet.
Norsk romvirksomhet har hatt fokus på å finne
kostnadseffektive løsninger for å dekke offentlige,
kommersielle og private brukerbehov. Rombasert infrastruktur er
tatt i bruk både innen telekommunikasjon, kringkasting,
navigasjon, jordobservasjon og redningstjeneste. Norge har også søkt å utnytte
sine geografiske fortrinn og kompetanse til å drive ledende
forskning på internasjonalt nivå og levere tjenester
til andre lands forskere eller satellittoperatører.
Den strategiske betydningen av romvirksomhet
er i et globalt perspektiv svært viktig. Det er nødvendig
at Europa følger opp med en offensiv satsing for å sikre sin
industrielle og forskningsmessige konkurranseevne i forhold til
både eksisterende og nye romnasjoner. Norge er avhengig
av et fungerende internasjonalt samarbeid for å nå de
nasjonale mål som settes for romvirksomheten. Det europeiske
samarbeidet i ESA er svært viktig for Norge. ESA er en
mellomstatlig europeisk organisasjon hvor Norge deltar som fullverdig
medlem. Medlemskapet har åpnet helt nye muligheter for norske
miljøer innen forskning, anvendelser og industri. Mulighetene
er i ettertid blitt godt utnyttet av de forskjellige aktørene,
koordinert av Norsk Romsenter. Resultatene er dokumentert gjennom
flere evalueringer.
ESAs programmer gir norsk industri oppdrag der bedriftene
kan utvikle spissteknologi. På grunn av regelen om garantert
industriretur får norsk industri utviklingsoppdrag i ESA
krone for krone (fratrukket administrasjonskostnader) for Norges
deltakelse i ESA-programmene.
Norsk Romsenter foretar hvert år en
omfattende undersøkelse blant bedriftene som mottar ESA-kontrakter.
Disse undersøkelsene viser blant annet at hver krone Norge
bidrar med i ESA utløser ytterligere industrikontrakter
på 4,30 kroner på det kommersielle markedet. Romindustrien
omsatte for 5,4 mrd. kroner i 2004 og hadde en eksportandel på over
80 pst.
Norge har et stort territorium og en spredt
bosetting, noe som krever effektive infrastrukturløsninger
for kommunikasjon, navigasjon og informasjonsinnhenting. Satellittbaserte
løsninger er ofte mer kostnadseffektive og inneholder flere
muligheter enn bakkebaserte alternativer. Miljøovervåking,
ressursforvaltning, suverenitetshevdelse, værvarsling,
navigasjon, kringkasting, telekommunikasjon og nødvarsling
er eksempler på bruksområdene til satellittene.
Deltakelsen i ESAs programmer gir ikke bare Norge tilgang til informasjonen
satellittene samler inn, men også innflytelse over valg
av prosjekter og dermed hvilke data som skal måles. Norge
er et av de landene som har størst bruksnytte av satellittene
som utvikles i ESA, grunnet vår lave befolkningstetthet,
vårt store areal og nordlige beliggenhet.
Romvirksomheten bidrar til attraktive, høyteknologiske
arbeidsplasser i distriktene. Samtidig er bruken av satellittbaserte
tjenester spesielt nødvendige for virksomhet i distriktene
og nordområdene, inklusiv petroleums- og fiskerivirksomhet.
ESAs programmer finansieres ved at medlemslandene
deklarerer sine bidrag under hvert program. Dette skjer hovedsakelig
på rådsmøter på ministernivå.
Disse møtene avholdes vanligvis ca. hvert fjerde år.
Det siste ministermøtet ble avholdt i Berlin 5. og 6. desember 2005.
Alle programmer Norge har interesser i, ble vedtatt startet opp.
Medlemslandene ble videre enige om å justere rammene for
vitenskapsprogrammet, for at den europeiske romforskningen skal
kunne fortsette å produsere gode resultater. Totalt tegnet
medlemslandene seg for nye bidrag på 3,8 mrd. euro til
videreføring av eksisterende programmer. Flere nye programmer
ble også startet opp, blant annet første fase
av det europeiske jordobservasjonssystemet GMES (Global Monitoring
for Environment and Security) og et nytt program for å utforske
Mars. Til de nye programmene deklarerte medlemslandene bidrag for
totalt 1,9 mrd. euro. De samlede deklarasjonene i ESAs programmer under
ministermøtet var 5,7 mrd. euro.
Utgifter til ESAs administrasjon og vitenskapsprogram
blir dekket gjennom medlemslandenes innbetaling av årlig
obligatorisk kontingent. Medlemslandene skal betale kontingent etter
en skala som vedtas med to-tredjedels flertall av medlemslandene.
Denne skalaen skal være basert på medlemslandenes
gjennomsnittlige netto nasjonalinntekt de tre siste årene
før en ny skala vedtas. Kontingenten innbetales i euro.
Norske bedrifter skal ha utviklingsoppdrag som tilsvarer det norske
bidraget til vitenskapsprogrammet.
I perioden 2003-2005 har Norge betalt kontingent
til ESA basert på en andel på 1,70-1,73 pst. av
totalbudsjettet. Som en følge av den gode økonomiske
utviklingen i Norge i forhold til flere europeiske land de siste årene,
er den norske andelen satt til 2,06 pst. av totalbudsjettet de neste
tre årene. På ministermøtet i Berlin i
desember 2005 ble treårsbudsjettet for vitenskapsprogrammet
justert nominelt med 2,5 pst. Administrasjonsbudsjettet ble beholdt
på det nåværende nominelle nivå.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) ble en forventet økning
i Norges kontingent omtalt. Det ble gjort klart at ESAs kontingent
ville bli endelig fastsatt ved ministerrådsmøtet
i Berlin i desember 2005. Nærings- og handelsdepartementet
foreslår, på grunnlag av beslutning på ministerrådsmøtet
i Berlin, at bevilgningen til kontingent i ESA for 2006 under kap.
922 post 70 økes med 21,4 mill. kroner fra 87,7 mill. kroner
til 109,1 mill. kroner.
ESAs programmer blir i all hovedsak finansiert direkte
av medlemslandene. Programmene startes vanligvis opp ca. hvert fjerde år
i forbindelse med ministerrådsmøtene i ESA. Medlemslandene
tegner seg for et ønsket bidrag til hvert program under
ministerrådsmøtet. Bidraget er i utgangspunktet
fastsatt i forhold til landets nasjonalinntektsandel på samme
måte som for kontingenten, men det er også mulig å delta
med mindre andeler. I hvert program får norske aktører
utviklingsoppdrag tilsvarende det norske bidraget.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) kap. 922 Romvirksomhet, ble
det informert om at vedtakene på ministerrådsmøtet i
ESA ville kunne medføre behov for bevilgningsendringer
til ESAs programmer. Regjeringen mener at gevinstene for Norge ved
deltakelse i disse programmene er så store at det er ønskelig å øke
satsingen. Inngåelse av forpliktelser i nye programmer
vil ha bevilgningsmessige konsekvenser for 2006 og i de kommende årene.
Nærmere omtale av programmene Norge vil delta i er gitt
i proposisjonen. Under ministerrådsmøtet deklarerte
Norge nye forpliktelser på totalt 122,5 mill. euro for
de nærmeste 11 år. Bevilgningsbehovet som følge
av framdriften i de ulike programmene vil bli forelagt Stortinget
i de årlige budsjettproposisjonene i henhold til gjeldende
praksis.
Nærings- og handelsdepartementet foreslår,
på grunnlag av beslutning på ministerrådsmøtet
i Berlin, at bevilgningen for 2006 til internasjonal romvirksomhet
under kap. 922 post 71, hvor ESAs programmer inngår, økes
med 2,5 mill. kroner fra 143,8 mill. kroner til 146,3 mill. kroner.
Tabell. Nye norske deklarasjoner
til ESAs programmer
Område | Program | Beløp i mill. euro | Periode |
Teknologiutvikling og
innovasjon | GSTP (General
Support Technology Programme) | 24,0 | 2006-2011 |
| PRODEX (Programme
de développement d’expériences scientifique) | 8,0 | 2006-2010 |
Satellittkommunikasjon | ARTES (Advanced
Research in Telecommunications Systems) | 30,0 | 2006-2012 |
Satellittnavigasjon | GNSS (Global
Navigation Satellite System) Support Programme | 3,0 | 2006-2008 |
| Galileo IOV
(In-Orbit Validation)-fasen (primo –06) | 6,2 | 2006-2009 |
| GNSS Evolution
Programme (primo –06) | 7,2 | 2006-2010 |
Jordobservasjonsprogrammer | GMES (Global
Monitoring for Environment and Security) | 4,1 | 2006-2008 |
| EOEP (Earth
Observation Envelope
Programme) | 30,7 | 2008-2016 |
Romstasjon og utforsking
av verdensrommet | ISS (International Space
Station) | 2,4 | 2006-2008 |
| ELIPS (European
Programme for Life and Physical Sciences and Applications in Space) | 1,5 | 2006-2009 |
| Aurora Core
Programme | 0,5 | 2006-2009 |
| Aurora ExoMars | 1,0 | 2006-2013 |
Romtransport | ARTA (Ariane-5
Research and Technology Accompaniment Programme) | 1,7 | 2006-2011 |
| FLPP (Future
Launchers Preparatory
Programme) | 2,2 | 2006-2010 |
Sum | | 122,5 | |
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen
Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre,
Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt
S. Sørfonn, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad, og
fra Venstre, Gunn Berit Gjerde, mener at det norske engasjementet
i europeiske romfartsprogrammer er viktig, og mener det er fornuftig å øke
dette engasjementet ytterligere. Gjennom det norske medlemskapet
i ESA gis norske bedrifter muligheter til å delta i forsknings-
og utviklingsprogram som det er vanskelig for de fleste land å realisere
alene.
Komiteen ser at Norge har spesiellt
stor nytte av de muligheter som romvirksomhet gir oss, gitt vår
geografiske beliggenhet med store havområder, stor marin sektor
og klima.
Komiteen viser til at norske
forsknings- og teknologimiljøer har vært dyktige
til å utnytte de mulighetene som medlemskapet har gitt.
Ifølge anslag gjort av Norsk Romsenter får norske
bedrifter kommersielle oppdrag for over 4 ganger den summen det
offentlige investerer i romvirksomhet. Samtidig er de statlige bevilgningene
til ESAs programmer med på å gi norsk industri
oppdrag der bedriftene kan utvikle spissteknologi, og muligheten
til å være med i viktige teknologiske og industrielle
nettverk i Europa.
Komiteen viser videre til at
de nasjonale følgeprogrammene er viktige for fullt ut å kunne
utnytte det økte norske engasjementet i ESAs romforskningsprogrammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
de økonomiske rammene for disse nasjonale følgeprogrammene
ikke bør reduseres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at de økonomiske rammene for disse nasjonale
følgeprogrammene fastsettes i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Medlemene i komiteen frå Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til at formålet
med statlige løyvingar til romverksemda er å auke den
nasjonale verdiskapinga gjennom teknologisk utvikling og forsking.
Løyvingane skal mellom anna medverke til at norsk industri
oppnår sterke internasjonale posisjonar innan prioriterte
områder som telekommunikasjon, satellittnavigasjon, jordobservasjon
og bærerakettar. Dette gjev store industrielle ringverknader. Desse
medlemene er tilfredse med at Regjeringa no foreslår å auke
løyvingane noko, men vil påpeike at reduksjonen
på 15 mill. kroner i underpost 71.4 Internasjonale teknologiprogram
som Regjeringa kom med i tilleggsproposisjonen før jul,
framleis ligg der. Formålet med den posten er å utløyse
auka næringslivsforsking innan spissteknologi gjennom deltaking
i internasjonale teknologiprogram. Deltaking i desse programma utløyser
eigenfinansiert forsking for eit vesentleg høgare beløp
enn det offentlege bidraget og vil medføre auka omsetning
og eksport i det kommersielle rommarkedet. Desse medlemene konstaterar
at Regjeringas reduksjon på 15 mill. kroner til Internasjonale
teknologiprogram i forhold til sentrum-/høgreregjeringa
reduserar norsk romindustri sin konkurranseevne.
Komiteenhar for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter: | |
922 | | Nærings- og handelsdepartementet: | |
| 70 | Kontingent i ESA, forhøyes med
| 21 400 000 |
| | fra 87 700 000 til 109
100 000 | |
| 71 | Internasjonal romvirksomhet, forhøyes med
| 2 500 000 |
| | fra 143 800 000 til 146
300 000 | |
Oslo, i næringskomiteen, den 11. mai 2006
Gunvor Eldegard
fung. leder |
Kåre Fostervold
ordfører |