Følgende forslag fremmes:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en handlingsplan med konkrete tiltak for å avverge en forsyningskrise
i kraftforsyningen til Trøndelag og Møre og Romsdal,
og legge denne frem for Stortinget i vårsesjonen 2006."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, viser til at flere år med forbruksvekst
og meget begrenset utbygging av ny kraft i Norge har gjort at Norge
nå er nettoimportør av kraft i et år
med normalnedbør.
Situasjonen i Midt-Norge er likevel spesiell.
Underkapasiteten mellom forbruk og produksjon er på landsplan
anslått av Statnett til å bli ca. 9 TWh i 2010.
Møre og Romsdal vil alene stå for ca. 6 TWh av
denne underdekningen hvis ikke tiltak settes inn. Det foreligger videre
beregninger som viser at dersom vi får et tørrår, så svekkes
balansen med ytterligere 3,6 TWh i Midt-Norge. Begrensningene i
overføringskapasiteten i nettet gjør det umulig å dekke
underbalansen selv i et år med normal nedbør.
Komiteen mener dette er en meget
alvorlig situasjon for Midt-Norge - og særlig for Møre
og Romsdal. Dette påkrever iverksetting av både
kortsiktige og langsiktige tiltak. Komiteen viser
her til hva olje- og energiministeren skriver i sitt svarbrev til
komiteen av 24. april 2006, som er vedlagt:
"Regjeringen har siden den tiltrådte gitt
høy prioritet til arbeidet med å redusere sårbarheten
i den norske kraftforsyningen, og har spesiell fokus på situasjonen
i Midt-Norge. Jeg viser her til mitt svar til Dokument nr. 8:59
(2005-2006) om en energipolitisk handlingsplan som sikrer kraftforsyningen
på kort og lang sikt i alle deler av Norge. Jeg har også i
flere andre henvendelser til Stortinget gjort rede for hvordan energimyndighetene
følger opp kraftsituasjonen i Midt-Norge."
Komiteen viser til svarbrev til
komiteen til Dokument nr. 8:59 (2005-2006), datert 20. april
2006, der olje- og energiministeren bl.a. sier:
"Utsiktene til fortsatt forbruksvekst, og vissheten
om at det i årene framover vil komme perioder med nedbørssvikt,
krever et stort fokus på håndteringen av tørrår.
Det er viktig å arbeide for å unngå slike
situasjoner gir alvorlige negative konsekvenser for norsk økonomi.
Midt-Norge er i denne sammenheng et spesielt sårbart område."
Komiteen viser til at vi i Møre
og Romsdal har hatt ei sterk og vellykket industriutvikling. Moderniseringa av
Hydro Aluminium på Sunndalsøra har gjort verket til
Europas største og mest moderne verk. Ormen Lange-anlegget
skal forsyne Storbritannia med ca. 20 pst. av sitt gassforbruk.
Vekst og utvikling ved Hustad Marmor har gjort denne bedriften til
en storaktør på verdensmarkedet. Dette er alle
eksempler på bedrifter som må driftes alle årets
dager og alle døgnets timer og derfor krever 100 pst. sikker
krafttilførsel uten avbrudd av noe slag.
Komiteen vil understreke hvor
viktig det er at både husholdninger, industri og næringsliv
får kraft til en pris som gjelder i landet for øvrig.
I denne sammenheng er tilgang på kraft avgjørende
viktig.
Komiteen har videre merket seg
at olje- og energiministeren i ovennevnte brev av 24. april
2006 også uttrykker at "Situasjonen i Midt-Norge er spesiell"
og at "Midt-Norge derfor har behov for mer kraftproduksjon og økt
overføringskapasitet i de nærmeste årene".
Statsråden sier i brevet om Statnetts
rolle - bl.a.:
"Statnett har en viktig rolle i arbeidet som må gjøres. Som
systemansvarlig nettselskap har Statnett ansvar for å sikre
momentan balanse mellom forbruk og produksjon og gjennomføre
investeringer i sentralnettet etter samfunnsøkonomiske
kriterier. Statnett foretar nå flere større nettinvesteringer
i området knyttet til utvidelsen på Sunndalsøra
og Ormen Lange-utbyggingen. Det er også innført
en redusert innmatingstariff for nye produksjonsanlegg i området."
Og videre sier statsråden:
"Det vil også være betydelige nettmessige
besparelser knyttet til etablering av ny produksjon i regionen."
Komiteen viser til Statnetts
planer om linje mellom Ørskog og Fardal, ei linje som kan øke
energitilførselen med 6,5 til 7 TWh, men denne linjen vil
gå gjennom naturområder som vil skape konflikter
og kanskje økte kostnader. Ei slik linje vil ifølge
Statnett ikke være på plass før tidligst
i 2011, og lenge etter at kraftbehovet tilsier tilførsel
av store mengder kraft.
Komiteen vil peke på at
de langsiktige løsninger må finnes snarest gjennom å få på plass
ny produksjon av kraft i regionen - og i Møre og Romsdal
spesielt.
Komiteen viser til at situasjonen
i Midt-Norge er ekstraordinær, og krever at ekstraordinære
tiltak vurderes.
Komiteen vil henstille til Regjeringen
om at de ekstra kostnadene ved regulering av produksjonen må dekkes
over sentralnettet.
Komiteen viser til at beslutningen
om at Ormen Lange-anlegget skulle forsynes med kraft fra land medvirket
til den alvorlige situasjonen for kraftforsyningen i Midt-Norge,
i tillegg krever Hydro aluminium Sunndalsøra og Husta Marmor
mye energi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Innst. S. nr. 159 (2003-2004) om utbygging og drift av Ormen Lange,
der det var bred tilslutning til regjeringen Bondevik IIs proposisjon
om utbyggingsløsning. To av dagens regjeringspartier; Arbeiderpartiet
og Senterpartiet, sluttet seg den gang fullt ut til regjeringen
Bondevik IIs utbyggingsløsning, selv om sårbarheten
i kraftforsyningen til Aukra også den gang var et tema.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, understreker at for å dekke
vårt energibehov og stanse klimaendringene må vi
forsterke satsingen på energisparing, få i stand
en riktigere og mer effektiv bruk av energien, og videreutvikle
ny, fornybar energi. Flertallet mener vi må satse
på et mangfold av løsninger for å hindre
en kraftkrise i Midt-Norge.
Komiteen mener situasjonen
er alvorlig, og at vi trenger både kortsiktige og langsiktige
løsninger. Energiforsyningen må være
sikker, og den må fremskaffes på en effektiv og
miljøvennlig måte. Komiteen mener
vi må satse på et mangfold av løsninger,
blant annet:
– Redusere
ineffektiv bruk av elektrisitet.
– Styrke innsatsen for miljøvennlig
omlegging av energibruk og -produksjon. Vi må blant annet legge
opp til å stimulere investeringer i infrastruktur for fjernvarme.
Norge har et stort potensial for vindkraft, og vi har gode forhold
for bølgekraft, tidevanns- og saltvannskraft, solenergi
og bioenergi.
– Forsterke satsingen på ENØK-tiltak.
– Forbedre plantiltak og reguleringer
i energiomleggingen, bla. utarbeide en strategi for omlegging til vannbåren
varme.
– Modernisere og ruste opp vannkraftanleggene,
og bygge ut mikro-, mini- og småkraftverk.
– Øke utvinningsgraden
av oljeressursene i de åpnede feltene.
– Legge til rette for å styrke
det nordiske markedet, og legge til rette for godkjenning av organiseringen av
nye overføringsforbindelser til utlandet.
– Sikre en effektiv konkurranse
i kraftmarkedet. Prisøkningen må ikke bli høyere
enn nødvendig, og forbrukernes interesser må ivaretas.
– Linjenettet må oppjusteres.
– Bedre utnyttelse av avfall som
en energiressurs.
– Vurdere endringer i energiloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener at vi i tillegg må satse
på bl.a.:
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at olje- og energiministeren i omtalen av Regjeringens
energipolitiske handlingsplan i svarbrevet til komiteen til Dokument
nr. 8:59 (2005-2006) også redegjør for de mer overordnete
satsinger, slik det kommer fram i Soria Moria-erklæringen
- med bl.a. henvisning til økt satsing på miljøvennlige
energiformer - med å stimulere til opprusting av eksisterende
vannkraftverk, stimulere til økt utbygging av små-,
mini- og mikrokraftverk. Videre henviser han til det potensial for økt
utnytting av fornybare energikilder som vind, bioenergi, sol, bølge
og tidevannskraft, og dessuten de svært viktige verktøy
som Energifondet og Enova har, til å bidra til miljøvennlig
energiomlegging. Det er viktig at Enova har særlig oppmerksomhet
på situasjonen i Midt-Norge, og spesielt Møre
og Romsdal.
Dette flertallet viser dessuten
til at statsråden minner om de konsesjoner som er gitt
for bygging av gasskraftverk, og i Midt-Norge gjelder det fornyet
konsesjon for Skogn og ny konsesjon for Tjeldbergodden. Når
det gjelder Tjeldbergodden, så har Statoil og Shell presentert
planer for bruk av CO2 fra gasskraftverk
til økt oljeutvinning på i første omgang
Draugen og Heidrun. Det er også forhåndsmeldt
et gasskraftverk i Fræna i tilknytning til gassen fra Ormen
Lange og med mulighet for Hustad Marmor til å bruke store
deler av CO2-en i sin produksjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at med bygging av gasskraftverkene
med CO2-håndtering kan en oppnå balanse
i regionen i et tilnærmet normalår og langt på vei
i et tørrår. Regionen - og særlig Møre
og Romsdal - er sårbar, og derfor må nettkapasiteten
både innad i regionen, men også inn i regionen,
styrkes kraftig.
Flertallet viser til at kraftmangel
vil inntre lenge før det første gasskraftverket
kan være i produksjon, og i denne fasen må kraftprodusentene,
Statnett og energimyndighetene for øvrig komme med tiltak
som sikrer permanent tilgang på nok og sikker kraft til
en pris på linje med landet for øvrig.
Flertallet viser til olje- og
energiministerens brev der han sier:
"Energimyndighetene arbeider videre med analyser av
situasjonen i Midt-Norge, med fokus på mulige tiltak. Jeg
vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte med
vurderinger av hvordan kraftforsyningen i dette området
kan sikres."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser på den
industrisatsing som har skjedd i Midt-Norge de senere årene,
slik som investeringene i Hydros nye aluminiumsverk på Sunndalsøra,
ilandføringen av gassen fra Ormen Lange i Aukra og Hustadmarmors
satsing i Fræna, som udelt positiv. Disse medlemmer ønsker,
og vil fortsatt ønske, investeringer i ny industri i Midt-Norge,
så vel som i andre deler av landet, velkommen, og er glad
for at norske industribedrifter velger å investere i Norge.
Skal det imidlertid fortsatt være attraktivt for industrien å investere
i Norge, er det en forutsetning at vi har en sikker kraftforsyning.
Disse medlemmer har merket seg
at olje- og energiministeren en rekke ganger har hevdet at han arbeider
med å redusere sårbarheten i den norske kraftforsyningen,
og har spesiell fokus på Midt-Norge. Han har videre hatt
en rekke møter om situasjonen. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at det ikke holder med å ha
fokus på situasjonen, eller ha møter om kraftsituasjonen
i landsdelen. Med den anstrengte kraftsituasjonen vi kan
ha foran oss haster det med konkrete tiltak. Det behøves
handling, ikke bare ord. Disse medlemmer har registrert
at det så langt ikke har kommet forslag om ett eneste tiltak
som kan bidra til å forebygge en kraftkrise. Det eneste
Regjeringen så langt har foretatt seg er å kritisere
forgjengeren, men det blir det som kjent ikke mye økt kraftproduksjon
av.
Disse medlemmer vil understreke
at så langt har vi ingen kraftkrise, men en beslutningskrise
i Regjeringen. Disse medlemmer mener derfor at det
er behov for en tiltaksplan for å hindre en forsyningskrise i
kraftforsyningen til Trøndelag og Møre og Romsdal.
Disse medlemmer mener for øvrig
at et grønt sertifikatmarked er den beste løsningen
for å styrke satsingen på ny fornybar energi.
Når Regjeringen nå har valgt å ikke inngå et
samarbeid med Sverige om et grønt sertifikatmarked, legger disse
medlemmer vekt på at en ny ordning må være
langsiktig og forutsigbar for utbyggerne. Regjeringen må snarest
mulig fremme sin alternative strategi for å øke
satsingen på ny fornybar energi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener situasjonen i Midt-Norge er svært
alvorlig. En kommende kraftkrise vil kunne gi forbrukere og bedrifter
i landsdelen uakseptabelt høye strømpriser. Dette
vil ramme den enkeltes privatøkonomi, og det kan føre
til at bedrifter må innstille sin produksjon. Verdiskaping
og mange arbeidsplasser i Midt-Norge kan gå tapt. Disse
medlemmer mener det er uakseptabelt hvis bedrifter i Midt-Norge
må innstille sin produksjon på grunn av sviktende
kraftforsyning. Disse medlemmer finner det også uakseptabelt
hvis det må innføres et eget prisområde
i Midt-Norge med betydelig høyere priser enn i resten av
landet.
Disse medlemmervil
advare mot å bagatellisere den alvorlige situasjonen vi
har i Møre og Romsdal og Trøndelag. Disse
medlemmer vil derfor advare mot det forsøk olje-
og energiministeren hadde på å avlyse kraftkrisen
og beskylde Statnett for unødvendig krisemaksimering i
et møte med pressen på Hell 16. mars
2006. Ifølge Dagens Næringsliv uttalte olje- og
energiministeren der følgende:
"Jeg mener at Statnett har vært med på å bidra
til et bilde av kraftsituasjonen som kan skremme folk."
Disse medlemmer har full tillit
til de råd Statnett som systemansvarlig nettselskap kommer
med når det gjelder forsyningssikkerheten for elektrisk
kraft. Når Statnett kommer med så klare advarsler
om en kommende kraftkrise, er det etter disse medlemmers mening
all grunn til å lytte og ta advarslene fra Statnett på alvor.
Disse medlemmer viser til at
Statnett påpeker at underskuddet i kraftforsyningen til
Midt-Norge er anslått til å være 9 TWh
i 2010. Det er ikke tilstrekkelig nettkapasitet til å føre
så store kraftmengder inn i landsdelen. Dessuten er kraftforsyningen
anstrengt også i andre deler av landet. Bygging av kraftlinjer
fra andre deler av landet vil medføre inngrep i sårbare naturområder. Disse
medlemmer har merket seg planene om en ny kraftlinje fra
Sogn og Fjordane, som vil gå langs det vernede og naturskjønne
Hornindalsvannet. Dette understreker at bygging av nye kraftlinjer ikke
er uproblematisk i forhold til miljøvern.
Disse medlemmer har merket seg
at Statnett peker på at det eneste langsiktige tiltak for å avhjelpe den
anstrengte kraftsituasjonen er økt kraftproduksjon i Midt-Norge,
og at Statnett peker på bygging av ett eller flere gasskraftverk
i landsdelen som det mest effektive tiltak for å unngå en
kraftkrise.
Disse medlemmer peker på at
Statoil har søkt om konsesjon for bygging av et gasskraftverk
på Tjeldbergodden med en årlig produksjonskapasitet
på 7 TWh. Disse medlemmer viser videre til
at dette gasskraftverket har fått innvilget konsesjon fra
Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE), og kan - dersom det
raskt får utslippstillatelse - være i produksjon
om få år. Disse medlemmer reagerer
derfor med forundring på miljøvernminister Helen
Bjørnøy som umiddelbart etter at Statoil hadde
fått innvilget konsesjon, 19. januar i år
uttalte at det var uaktuelt for Regjeringen å gi tillatelse
til å bygge ut et Tjeldbergodden uten rensing fra dag én.
"Regjeringen vil trekke en annen konklusjon enn NVE", sa miljøvernministeren
til Adresseavisen. En slik holdning er etter disse medlemmers mening
både dårlig energipolitikk og dårlig
miljøpolitikk.
Disse medlemmer peker på at
et av krisetiltakene ved en forsyningskrise vil være såkalte
mobile gasskraftverk. Disse er både langt mindre effektive
og har langt større klimagassutslipp enn konvensjonelle gasskraftverk.
De har til og med høyere utslipp enn sterkt forurensende
kullkraftverk.
Disse medlemmer er enige i NVEs
beslutning når det gjelder Statoils konsesjonssøknad
for et gasskraftverk på Tjeldbergodden - om at det gis
konsesjon til et moderne, konvensjonelt gasskraftverk nå,
basert på dagens beste kommersielt tilgjengelige teknologi, samtidig
som det pålegges å senere installere renseanlegg
når en slik teknologi er kommersielt tilgjengelig.
Disse medlemmer tar opp forslaget
som er fremmet i Dokument nr. 8:52 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener bruk av mobile gasskraftverk for å dekke
opp kraftforsyningen i kritiske perioder er svært miljømessig
uheldig. Disse medlemmer viser til at mobile gasskraftverk
trolig også er en dårligere og dyrere løsning
enn energisparing. Disse medlemmer viser til tall
fra ENOVA som viser at det er muligheter for redusert elektrisitetsforbruk
i husholdningene på mellom 1,1 TWh og 1,4 TWh.
Disse medlemmer mener det er
uheldig å opprette egne prisområder. Disse
medlemmer er motstandere av å satse på kjernekraft
i Norge for å dekke vårt energibehov. Vi løser
ikke våre problemer med å skape nye. Atomkraftverk
produserer avfall som må lagres trygt og kontrollert i
30 000 år. Ved atomkraftverk er det stor fare
for uhell og ulykker med radioaktive utslipp.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti mener
dagens kraftregime gir de ansvarlige myndigheter for lite spillerom
når kriser bygger seg opp. Disse medlemmer mener
situasjonen vi er på vei mot, viser at energiloven og det
frie kraftmarkedet ikke er egnet til å takle en ekstraordinær
kraftkrise. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer endringer i dagens energilov.
Disse medlemmer ser med forventning
frem til saken som Stortinget vil få seg forelagt om hvordan kraftsituasjonen
i dette området kan sikres. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at virkemidlene kan iverksettes raskt, og at de er
effektive og miljøvennlige.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme en handlingsplan med
konkrete tiltak for å avverge en forsyningskrise i kraftforsyningen
til Trøndelag og Møre og Romsdal, og legge denne
frem for Stortinget i vårsesjonen 2006.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:52 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Børge Brende, Ivar Kristiansen og Petter Løvik om en handlingsplan for å hindre forsyningskrise i kraftforsyningen til Trøndelag og Møre og Romsdal - vedlegges protokollen.
Det vises til Energi- og miljøkomiteen
oversendelse av Dokument nr. 8:52 (2005-2006), Forslag fra stortingsrepresentantene
Børge Brende, Ivar Kristiansen og Petter Løvik
om en handlingsplan for å hindre forsyningskrise i kraftforsyningen
til Trøndelag og Møre- og Romsdal. Representantene
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
en handlingsplan med konkrete tiltak for å avverge en forsyningskrise
i kraftforsyningen til Trøndelag og Møre og Romsdal,
og legge denne fram for Stortinget i vårsesjonen 2006."
Regjeringen presenterte hovedtrekkene i sin
energipolitiske handlingsplan i Soria Moria-erklæringen. Som
det går frem av erklæringen er det et overordnet mål å legge
til rette for sikker og effektiv energiforsyning med akseptable
priser til husholdninger og industri.
Regjeringen har siden den tiltrådte
gitt høy prioritet til arbeidet med å redusere
sårbarheten i den norske kraftforsyningen, og har spesiell
fokus på situasjonen i Midt-Norge. Jeg viser i denne sammenheng
også til mitt svar til Dokument nr. 8:59 (2005-2006) om
en energipolitisk handlingsplan som sikrer kraftforsyningen på kort
og lang sikt i alle deler av Norge. Jeg har også i flere
andre henvendelser til Stortinget gjort rede for hvordan energimyndighetene
følger opp kraftsituasjonen i Midt-Norge.
Situasjonen i Midt-Norge er spesiell. Området
har hatt en svært rask forbruksvekst knyttet til industriutviklingen,
blant annet gjennom utvidelsen på Hydro aluminium Sunndalsøra.
Ut fra dette er Midt-Norge i dag det området i Norge som
har størst utfordringer i forhold til forsyningssikkerheten
for strøm. Det vil bli ytterligere en betydelig vekst i
området i årene framover blant annet knyttet til
Ormen Lange utbyggingen. Midt-Norge har derfor behov for mer kraftproduksjon og økt
overføringskapasitet i de nærmeste årene.
Regjeringen har stor oppmerksomhet på produksjonsmulighetene
for ny elektrisk energi i området. Det kan også være
betydelige muligheter for å effektivisere bruken av elektrisitet.
Statnett har en viktig rolle i arbeidet som
nå gjøres. Som systemansvarlig nettselskap har
Statnett ansvar for å sikre momentan balanse mellom forbruk
og produksjon og gjennomføre investeringer i sentralnettet etter
samfunnsøkonomiske kriterier. Statnett foretar nå flere
større nettinvesteringer i området knyttet til
utvidelsen på Sunndalsøra og Ormen Lange utbyggingen. Det
er også innført en redusert innmatingstariff for
nye produksjonsanlegg i området.
Statnett er også i ferd med å forberede
og gjennomføre nye investeringsprosjekter i regionen. Statnetts analyser
av situasjonen i området viser at nytten av nettforsterkninger
vil være stor. Det vil også være betydelige
nettmessige besparelser knyttet til etablering av ny produksjon
i regionen.
Energimyndighetene arbeider videre med analyser av
situasjonen i Midt- Norge, med fokus på mulige tiltak.
Jeg vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte med
vurderinger av hvordan kraftforsyningen i dette området
kan sikres.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 23. mai 2006
Gunnar Kvassheim
leder |
Asmund Kristoffersen
ordfører |