I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen gi dispensasjon
fra lov om yrkestransport § 37 a til personer
som er fylt 70 år, og som oppfyller kravene for å ha
kjøreseddel. Personer som er fylt 70 år, beholder
sin kjøreseddel for inntil 1 år av gangen så lenge
man oppfyller kravene for å ha kjøreseddel. Dersom
særlige helseforhold skulle tilsi det, skal perioden som
kjøreseddelen er gyldig for settes kortere.
II
Stortinget ber Regjeringen på bakgrunn
av det arbeidet som pågår for å evaluere
lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova), fremme
forslag for Stortinget snarest mulig."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Stein Knutsen, Tor-Arne Strøm
og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden,
viser til vedlagte uttalelse datert 22. mai 2006 fra Samferdselsdepartementet
ved statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at yrkestransportloven § 37
a) tredje ledd setter den øvre aldersgrensen for kjøreseddel
til 70 år. Flertallet viser til at en øvre
aldersgrense for å inneha kjøreseddel dels er
begrunnet med generelle trafikksikkerhetshensyn og dels med det ansvaret
en yrkessjåfør har for sine passasjerer.
Flertallet mener trafikksikkerhetshensyn
alltid må veie tungt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener videre at det er klokt å opprettholde
forskjellen mellom førerkortbestemmelsene og kjøreseddelbestemmelsene
på grunn av passasjeransvaret. Dette flertallet er
enig med statsråden når hun skriver at det forventes
at myndighetene har gjort avveininger som sikrer passasjerenes sikkerhet
innenfor offentlig transport, og at det stiller seg annerledes når
det gjelder privat personbiltransport, hvor passasjerer som oftest
kjenner bilføreren og kan vurdere situasjonen og eventuelt
avstå fra å følge med en eldre bilfører.
Dette flertallet er enig med
forslagsstillerne i at hensynet til tilrettelegging for seniorene
i arbeidslivet er viktig. Dette flertallet viser
til statsrådens uttalelse om at hun så snart som
mulig vil komme tilbake til Stortinget om saken med eventuelle forslag
til endringer.
Dette flertallet har ellers ingen
merknader og foreslår å legge dokumentet ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at dagens lover og regler
gjør det mulig for personer som er fylte 70 år, fortsatt å drive
passasjertransport dersom man da velger å ikke ta betalt
for transporten. Samtidig kan man ta betalt for persontransporten
i det øyeblikket man kjører over grensen til et
EU-land. Dette fordi man da forholder seg til EU-regelverket som
ikke har noen øvre aldersgrense. I tillegg til dette kan
sjåfører som er fylt 70 år og som for
eksempel har et svensk kjørekort kjøre i Norge
og ta betalt for denne persontransporten.
Disse medlemmer mener også at
det er store brudd i argumentasjonen i forhold til trafikksikkerhetsperspektivet
når eldre sjåfører som har fylt 70 år,
kan kjøre og ta seg betalt for dette når man kjører
trailere med vekt helt opp i 56 tonn, uten at dette er i strid med lovverket.
Disse medlemmer har merket seg
at Vegdirektoratet er positiv til å kunne gi individuell
dispensasjon fra den øvre aldersgrensen på bakgrunn
av en vurdering av vedkommendes helsetilstand. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om en ordning med mulighet til å gi
dispensasjon for personer over 70 år. Dette slik at de
som oppfyller kravene til kjøreseddel, også får
beholde denne i inntil ett år av gangen etter fylte 70 år.
Disse medlemmer foreslår:
"I
Stortinget ber Regjeringen om å utvide
muligheten til å gi midlertidig dispensasjon fra lov om
yrkestransport § 37 a slik at personer som er
fylt 70 år, og som oppfyller kravene for å ha
kjøreseddel beholder denne også ut over fylte
70 år. Kjøreseddelen beholdes for inntil ett år av
gangen, så lenge man oppfyller kravene til denne. Dersom
særlige helseforhold skulle tilsi det, skal perioden som
kjøreseddelen er gyldig for settes kortere. Dispensasjonen
gjelder frem til endringer i loven er endelig behandlet i Stortinget.
II
Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag til endringer i yrkestransportloven § 37
a for Stortinget. Dette for å få en permanent
ordning som sikrer at personer over 70 år, på bestemte
vilkår beholder sin kjøreseddel for inntil ett år
av gangen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at yrkestransportloven § 37 a) tredje ledd
setter den øvre aldersgrensen for kjøreseddel
til 70 år. Disse medlemmer viser til at
begrunnelsen for en øvre aldersgrense for å inneha
kjøreseddel, dels er begrunnet med generelle trafikksikkerhetshensyn
og dels med det ansvaret en yrkessjåfør har for
sine passasjerer. Disse medlemmer er enig i at trafikksikkerhetshensyn
alltid må veie tungt når det gjelder tryggheten
til passasjerene.
Disse medlemmer viser til at
svært mange eldre mennesker som både er friske
og som ønsker å fortsette å arbeide også ut
over fylte 70 år, ikke har mulighet til dette innenfor
dagens lovverk. Dette ut i fra hensynet til passasjerene.
Komiteens medlem fra Venstre er
enig med forslagsstillerne i at hensynet til tilrettelegging for seniorene
i arbeidslivet er viktig. Dette medlem viser videre
til at dagens ordning oppfattes som diskriminerende for en del seniorer
som ønsker å delta aktivt som yrkessjåfører.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere
yrkestransportloven § 37a med tanke på større
fleksibilitet for personer som har fylt 70 år med hensyn
på å inneha kjøreseddel."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
I
Stortinget ber Regjeringen om å utvide
muligheten til å gi midlertidig dispensasjon fra lov om
yrkestransport § 37 a slik at personer som er
fylt 70 år, og som oppfyller kravene for å ha
kjøreseddel beholder denne også ut over fylte
70 år. Kjøreseddelen beholdes for inntil ett år av
gangen, så lenge man oppfyller kravene til denne. Dersom
særlige helseforhold skulle tilsi det, skal perioden som
kjøreseddelen er gyldig for settes kortere. Dispensasjonen
gjelder frem til endringer i loven er endelig behandlet i Stortinget.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til endringer i yrkestransportloven § 37 a for
Stortinget. Dette for å få en permanent ordning
som sikrer at personer over 70 år, på bestemte
vilkår beholder sin kjøreseddel for inntil ett år
av gangen.
Forslag fra Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å vurdere
yrkestransportloven § 37a med tanke på større
fleksibilitet for personer som har fylt 70 år med hensyn
på å inneha kjøreseddel."
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til
dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:68 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Bård Hoksrud og Øyvind
Halleraker om dispensasjon fra yrkestransportlova for personer over
70 år – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 26. april 2006
fra Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget med forespørsel om
Samferdselsdepartementets vurdering av forslag, Dokument 8:68 (2005-2006)
Forslag fra repr. Bård Hoksrud og Øyvind Halleraker
om dispensasjon fra yrkestransportloven for personer over 70 år.
Det blir forslått å forsere arbeidet med å endre
loven for personer over 70 år, samt foreslått
en dispensasjonsordning frem til en slik lovendring blir foretatt.
Yrkestransportloven § 37 a)
tredje ledd setter den øvre aldersgrensen for kjøreseddel
til 70 år. Grensen på 70 år er satt av
helsemessige årsaker og i samråd med helsemyndighetene.
Aldersgrensen har vært uendret siden 1979. Denne grensen
samsvarte med den alminnelige pensjonsalderen den gang, og man anså derfor
at det var få som ville ha behov for kjøreseddel
etter fylte 70 år.
Det er med dagens lov ikke adgang til å gi
en ettårig forlengelse av kjøreseddelen for personer
over 70 år med helseattest slik punkt I i forslaget går
ut på. Det må en lovendring til for at en slik
dispensasjonsadgang skal kunne gis. Siden begge forslagene vil kreve
lovendring, vil vurderingene av dem gjøres under ett nedenfor.
En øvre aldersgrense for kjøreseddel
er dels begrunnet med generelle trafikksikkerhetshensyn og dels
med det ansvaret en yrkessjåfør har for sine passasjerer.
Det er et faktum at eldre har forholdsvis høy risiko for akutte
sykdomstilfeller, og har lengre reaksjonstid og svekket syn sammenliknet
med yngre. Det er alderen i seg selv som utgjør en trussel
mot vedkommendes helsetilstand, selv om personen ellers er i fin
form og har god førlighet. Flere land, blant andre Finland,
Irland, Italia og Portugal, har streng regulering av yrkessjåførers
yrkesadgang.
Når det gjelder den ervervsmessige
persontransporten, må hensynene til passasjerene veie tungt.
Passasjerene har ofte ikke har anledning til å velge hvem
som skal transportere dem og det forventes at myndighetene har gjort
avveininger som sikrer passasjerenes sikkerhet innenfor offentlig
transport. Det stiller seg annerledes når det gjelder privat
personbiltransport, hvor passasjerer som oftest kjenner bilføreren
og kan vurdere situasjonen og eventuelt avstå fra å følge
med en eldre bilfører.
Eldre bilførere kan utgjøre
en generell trafikksikkerhetsrisiko for øvrige trafikanter.
Hensynet til den private mobilitet veier likevel tungt når
det gjelder privat personbiltransport, og Norge har derfor en "aldersgrense
på 100 år" for førerkort klasse B. En
aldersgrense for førerkort klasse B ville ramme mange personer
og være meget inngripende, i motsetning til aldersgrensen
for yrkessjåfører som i hovedsak vil ha avviklet
sin karriere før fylte 70 år.
Vegdirektoratet har på oppdrag fra
Samferdselsdepartementet tidligere i år vurdert en del
spørsmål knyttet til dagens kjøreseddelordning
og alderskrav. Vegdirektoratets anbefalinger kan oppsummeres som
følger:
– Dagens
kjøreseddelordning bør bestå, og det
bør være en øvre aldersgrense for å inneha
kjøreseddel.
– Det kan være grunnlag
for å gi individuelle dispensasjoner fra den øvre
aldersgrensen på bakgrunn av en vurdering av vedkommendes
helsetilstand.
– Den øvre aldersgrensen
kan justeres oppover dersom helsemyndighetene finner at bedringen
i helsenivået blant de eldre tilsier en tilsvarende heving av
aldersgrensen for kjøreseddel.
– Hvis den øvre aldersgrensen
blir hevet eller fjernet, må helsekravene vurderes hyppig,
og minst hvert år.
– Helsekravene bør i
alle tilfeller vurderes av leger som er uavhengige av den som skal
vurderes.
Jeg vil ikke kommentere de konkrete forhold
som forslagsstillerne tar opp. Det at departementet allerede har
satt i gang oppdrag på dette området innebærer
at vi mener at det bør foretas en vurdering av enkelte deler
av ordningen, også den øvre aldersgrensen for kjøreseddel
på 70 år, og jeg har i den forbindelse merket
meg forslagsstillernes kommentarer. Vi vil i et samarbeid med helsemyndighetene,
blant annet få vurdert om det har vært en bedring
i helsenivået blant de eldre og om det kan finnes grunnlag
for en regelendring.
Deretter og så snart som mulig, vil
jeg komme tilbake til Stortinget om saken med eventuelle forslag
til endringer.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. juni 2006
Per Sandberg
leder |
Jan Sahl
ordfører |