I Dokument nr. 8:102 (2005-2006) er det fremmet forslag om at det opprettes en sikkerhetskomité i Stortinget, ved tilføyelse av en ny § 13 b i Stortingets forretningsorden. Da forslaget ble referert i Stortinget 15. juni 2006, ble det vedtatt å sende forslaget til kontroll- og konstitusjonskomiteen, som forelegger utkast til innstilling for Presidentskapet, som deretter avgir innstilling.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har utarbeidet utkast til innstilling som er trykt som vedlegg til Presidentskapets innstilling.
Presidentskapet viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens utkast til innstilling.
Presidentskapets flertall, alle unntatt medlemmet Carl I. Hagen, slutter seg til merknadene fra flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen og fremmer innstilling i samsvar med komiteens utkast til tilråding.
Flertallet i komiteen antyder at FO § 13 kan endres slik at den utvidede utenrikskomiteen kan tre sammen også på anmodning av justisministeren. Dette reiser forskjellige problemstillinger som Presidentskapets flertallvil komme tilbake til ved en senere anledning.
Presidentskapets medlem Carl I. Hagen slutter seg til merknadene fra mindretallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen og fremmer forslag i samsvar med dette.
Dette medlem mener at Stortinget nå i forbindelse med behandlingen av forslag om å opprette en egen sikkerhetskomité burde avklart om den type saker som er nevnt i forslaget for fremtiden skal kunne behandles av den utvidede utenrikskomité eller om Stortinget fortsatt skal avstå fra sine normale kontroll- og politikkfastsettende konstitusjonelle funksjoner på dette politikkområdet.
Forslag fra Presidentskapets medlem Carl I. Hagen:
Ny § 13 b i Stortingets forretningsorden skal lyde:
I tillegg til de komiteer som er omtalt i § 10 oppnevnes også en sikkerhetskomité. Sikkerhetskomiteen har til oppgave å drøfte med regjeringen viktige spørsmål om landets indre sikkerhet og antiterrorarbeidet, beredskapsplaner, samt de operative sikkerhetstiltak overfor etater, direktorater, departementer, institusjoner og myndighetspersoner. Slik drøftelse bør finne sted før viktige beslutninger fattes. Sikkerhetskomiteen skal følge de tiltak som blir gjort på det interne sikkerhets- og antiterrorområdet i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger, og føre kontroll med regjeringens myndighetsutøvelse på dette området.
Sikkerhetskomiteen består av Stortingets president som leder og visepresident som nestleder, partienes gruppeledere med nestledere som varamenn, samt justis- og forsvarskomiteens ledertrio.
Lederen kaller sammen komiteen når vedkommende mener det er nødvendig, eller når statsminister, justisminister eller en tredjedel av komitémedlemmene anmoder om det.
Forhandlingene i sikkerhetskomiteen skal holdes hemmelige, hvis intet annet uttrykkelig bestemmes. Det samme gjelder for fellesmøter denne komité har med andre komiteer. Også innkallingen til komitémøter skal være hemmelig.
Sikkerhetskomiteen kan også la embetspersoner møte for å gi informasjon og svare på spørsmål, sammen med medlemmer av regjeringen.
Presidentskapet har for øvrig ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:102 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Carl I. Hagen, Per Ove Width og Jan Arild Ellingsen om opprettelse av en sikkerhetskomité i Stortinget - bifalles ikke.
Til Stortinget
I de senere år er samfunnssikkerhet
og terrorbekjempelse blitt en voksende del av myndighetenes beredskapsarbeid.
Stortinget har behandlet flere saker om dette.
Det er Regjeringen og Justisdepartementet som
styrer virksomheten til Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og som
fører kontroll med at det er en forsvarlig sikkerhetsberedskap,
og at det eksisterer et tilstrekkelig, forsvarlig organisert sikkerhetsarbeid
basert på en forsvarlig kvantitet og kvalitet i både
planlegging, utstyrsanskaffelser og operativ kapasitet. Da mye av dette
arbeid, organisasjon, struktur og kapasitet er omfattet av en høy
sikkerhetsgradering, er Stortingets vanlige kontroll og overoppsyn,
samt godkjennelse av planer, utstyrsanskaffelser og budsjetter,
meget begrenset. Dette medfører at heller ikke Regjeringen
kan skaffe seg den vanlige trygghet som stortingsbehandling og stortingsgodkjenning
av budsjetter og planer vil gi, fordi de nødvendige detaljer
ikke vil være kjent for eller gjenstand for stortingsbehandling.
Regjeringen mangler også et forum for muntlig og formell
drøftelse med Stortinget før viktige beslutninger
blir tatt.
Når det gjelder handelsmessige, sikkerhetspolitiske og
utenrikspolitiske saker, samt EØS-spørsmål,
har Stortinget egne organer i form av den utvidede utenrikskomité og
EØS-utvalget.
Forslagsstillerne mener at det nå er
oppstått et klart behov for en sikkerhetskomité i
Stortinget som kan motta informasjoner om beredskapsplaner, budsjettoversikter
og detaljplaner for den operative tjeneste, og fastlegge de prinsipper
og retningslinjer som skal legges til grunn for sikkerhetsvurderinger
og tiltak overfor myndighetsorganer og personer. En sikkerhetskomité vil
også kunne være et konsultasjonsorgan av mer formell
karakter for Regjeringen, samtidig som komiteen kan utøve
den normale kontroll med at Regjeringens arbeid på det
indre sikkerhetsområdet er organisert på en forsvarlig
måte.
Det foreslås derfor en ny § 13
b i Stortingets forretningsorden som oppretter en sikkerhetskomité i
Stortinget etter mønster av den utvidede utenrikskomité og EØS-utvalget.
En slik komité som skal behandle sikkerhetsgraderte opplysninger
kan ikke være for stor, men må samtidig bestå av
de viktigste personer i Stortinget, samt noen med komitékompetanse
på områder som omfattes av sikkerhetsarbeidet.
Det foreslås derfor at komiteen settes sammen av Stortingets
president og visepresident, de parlamentariske ledere, leder og
nestledere i justiskomiteen og leder og nestledere i forsvarskomiteen.
Det foreslås også at komiteen kan motta informasjoner
fra embetspersoner som politidirektør, sjef for PST, direktør
for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og andre komiteen ønsker å motta
informasjon fra og ha muligheten for å stille spørsmål
til, i tillegg til at medlemmer av Regjeringen og dens embetsverk
kan møte.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
"Ny § 13 b i Stortingets forretningsorden
skal lyde:
I tillegg til de komiteer som er omtalt i § 10
oppnevnes også en sikkerhetskomité. Sikkerhetskomiteen
har til oppgave å drøfte med Regjeringen viktige
spørsmål om landets indre sikkerhet og antiterrorarbeidet,
beredskapsplaner, samt de operative sikkerhetstiltak overfor etater,
direktorater, departementer, institusjoner og myndighetspersoner.
Slik drøftelse bør finne sted før viktige
beslutninger fattes. Sikkerhetskomiteen skal følge de tiltak
som blir gjort på det interne sikkerhets- og antiterrorområdet
i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger og føre
kontroll med Regjeringens myndighetsutøvelse på dette
området.
Sikkerhetskomiteen består av Stortingets
president som leder og visepresident som nestleder, partienes gruppeledere
med nestledere som varamenn, samt justis- og forsvarskomiteens ledertrio.
Lederen kaller sammen komiteen når
vedkommende mener det er nødvendig, eller når
statsminister, justisminister eller en tredjedel av komitémedlemmene anmoder
om det.
Forhandlingene i sikkerhetskomiteen skal holdes hemmelige,
hvis intet annet uttrykkelig bestemmes. Det samme gjelder for fellesmøter
denne komité har med andre komiteer. Også innkallingen
til komitémøter skal være hemmelig.
Sikkerhetskomiteen kan også la embetspersoner møte
for å gi informasjon og svare på spørsmål, sammen
med medlemmer av Regjeringen."
Dokument nr. 8:102 (2005-2006) ble referert
i Stortinget 15. juni 2006. I Stortingets vedtak heter det at saken
"Sendes kontroll- og konstitusjonskomiteen, som forelegger utkast
til innstilling for Presidentskapet, som deretter avgir innstilling".
En slik behandlingsmåte er i tråd
med Stortingets forretningsorden § 15 tredje ledd siste
punktum som lyder:
"Stortinget kan også vedta at en sak først
skal behandles av en komité og at denne komités
utkast til innstilling sendes til en annen komité, som
deretter avgir innstilling".
Stortingets presidentskap er her å anse
som en komité.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til dokumentet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at saker
som berører landets indre og ytre sikkerhet, i dag ligger
under Stortingets justiskomité og forsvarskomités
ansvarsområder. Forsvarskomiteen mottar informasjon om
trusselbildet i tilknytning til behandlingen av de årlige
budsjettene og får også orienteringer om trusselbildet
under besøk hos Forsvarets etterretningstjeneste. Stortingspresidenten
og leder og nestleder i forsvarskomiteen blir orientert om etterretningstjenestens
virksomhet i regelmessige møter med forsvarsministeren
og eksperter fra tjenesten. Den utvidede utenrikskomité er
et konsultativt organ Regjeringen kan benytte seg av også i
slike spørsmål. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
behandler årsmeldingene fra EOS-utvalget, som er Stortingets permanente
kontrollorgan for Politiets sikkerhetstjeneste, Nasjonal sikkerhetsmyndighet
og Etterretningstjenesten.
Flertallet viser til at det internasjonale
trusselbildet har endret seg og preges i dag i større grad
av internasjonal terrorisme og regionale konflikter enn av etterkrigstidens
tradisjonelle militære trusselbilde. Dette innebærer
at samfunnssikkerhet og beredskap antar andre former enn tidligere,
jf. behandlingen av de stortingsmeldinger og proposisjoner det vises
til i Dokument nr. 8:102 (2005-2006). Dette medfører at også det
sivile samfunn og publikum generelt i sterkere grad kan bli berørt
av beredskapstiltak, og at de også bør være
mer orientert om bakgrunn og formål ved slike tiltak, enn
det tidligere kunne være behov for. Flertallet viser
til at Politiets sikkerhetstjeneste på denne bakgrunn legger
ut en årlig ugradert trusselvurdering på Internett.
Flertallet mener at det også er
behov for at Stortinget blir holdt systematisk og jevnlig informert
om de vurderinger som gjøres rundt trusselbildet og samfunnssikkerheten. Flertallet viser
til det svar justisministeren har gitt til representanten André Oktay Dahl,
på spørsmål om statsråden vil
ta initiativ til at Stortinget på egnet måte orienteres
om ressurssituasjonen i PST. Justisministeren viser i sitt svar
til at Stortinget gjennom de årlige budsjettproposisjoner
og stortingsmeldinger blir gitt informasjon om PSTs oppgaver og
prioriteringer og det generelle trusselbildet.
Flertallet viser også til
at forsvarskomiteen i Stortingets forretningsorden er tillagt ansvaret
for å følge de tiltak som blir gjort på det
beredskapsmessige området i henhold til gitte fullmakter
og bevilgninger.
Flertallet vil peke på at
en mulighet for å styrke informasjonen til Stortinget på det
området Politiets sikkerhetstjeneste dekker, kan være å endre § 13
i Stortingets forretningsorden slik at den utvidede utenrikskomiteen
trer sammen også på anmodning av justisministeren.
I spesielle terrorsituasjoner vil det være et alternativ
at Regjeringen informerer Stortingets presidentskap. Flertallet vil
understreke at det i tilfelle er snakk om generelle orienteringer,
og ikke et krav om konsultasjoner før nødvendige
operative tiltak iverksettes.
Flertallet ser det som naturlig
at det er Stortingets presidentskap som i samråd med Regjeringen
vurderer dette.
Flertallet vil dessuten peke
på at Regjeringen også kan benytte muligheten
til å be om å få gi en redegjørelse
for Stortinget i helt spesielle situasjoner, om nødvendig
for lukkede dører. Hvis en situasjon skaper behov for
vedtak eller bevilgninger, kan dette skje på ordinær
måte gjennom konkrete forslag.
Flertalletmener
det vil være en styrke at mest mulig av informasjonen rundt
trusselbildet kan gis åpent og ugradert, slik at informasjonen
kan nå flest mulig og bidra til å skape både
forståelse for nødvendige tiltak og årvåkenhet
for de trusler samfunnet står overfor. En mer systematisk
orientering til Stortinget om Politiets sikkerhetstjenestes vurderinger
vil være et viktig ledd i dette arbeidet, i tråd
med merknadene ovenfor.
Flertallet viser til forslaget
om å opprette en egen sikkerhetskomité som skal
ha i oppgave å drøfte med Regjeringen viktige
spørsmål om landets indre sikkerhet og antiterrorarbeidet,
beredskapsplaner, samt de operative sikkerhetstiltak overfor etater,
direktorater, departementer, institusjoner og myndighetspersoner, og
at slik drøftelse bør finne sted før
viktige beslutninger fattes. Sikkerhetskomiteen skal etter forslaget
følge de tiltak som blir gjort på det interne
sikkerhets- og antiterrorområdet i henhold til gitte fullmakter
og bevilgninger, og føre kontroll med Regjeringens myndighetsutøvelse
på dette området.
Flertallet mener et slikt mandat
vil innebære at Stortinget går langt inn på den
utøvende makts ansvarsområde, og det kan reises
spørsmål ved om dette ville være i overensstemmelse
med Grunnloven § 3. Uavhengig av en slik vurdering mener flertallet at
et stortingsorgan ikke er egnet til å ha den rollen i rene operative
oppgaver på dette feltet, som mandatet i forslaget tilsier.
Når det gjelder "viktige beslutninger" på dette
området, som skal omfatte operative sikkerhetstiltak overfor
etater, departementet, institusjoner og myndighetspersoner, kan
det være helt avgjørende at beslutningene kan
fattes raskt og fleksibelt. En forutsetning om at drøftelser
bør finne sted før viktige beslutninger fattes,
vil etter flertallets mening ikke bare være
uhensiktsmessig, men rett og slett hemmende for den operative virksomheten,
og i spesielle situasjoner, kunne forsinke livsviktige tiltak.
Flertallet viser til forslaget
om sammensetning av en sikkerhetskomité, og mener at dette
vil bryte med den sammensetning som for øvrig benyttes
i Stortingets organer, hvor partiene er representert etter styrkeforhold
så langt dette er mulig. En sammensetning som foreslått
vil ikke være representativ, noe som også vil gjøre
det uklart hvilken vekt Regjeringen skal tillegge de synspunkter
som kommer fram i en slik komité.
Flertallet vil også peke
på at en sikkerhetskomité med det mandat og den
sammensetning som forslaget legger opp til, vil vanskeliggjøre
den etterfølgende kontroll som Stortinget utøver
med disse tjenestene gjennom EOS-utvalget, idet ansvarsforholdene
blir uklare.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de utfordringer Norge som nasjon står overfor i
dagens og morgendagens sikkerhetssituasjon, mer enn noen gang før
må tas på alvor. Norge har vært skånet
for store terroranslag og andre trusler, men vi må være
forberedt på at situasjonen raskt kan endre seg dramatisk.
Disse medlemmer er derfor svært
oppatt av at vårt samfunn skal være best mulig
rustet for å motstå kriser og terror. Det politiske
miljø må i større grad ta innover seg
de alvorlige konsekvenser det kan gi dersom man ikke har en forståelse
for de utfordringer man i fremtiden vil kunne stå overfor.
Disse medlemmer er svært
bekymret over trusselutviklingen og mener det må satses
mer på forebyggende og kartleggende arbeid innenfor sikkerhetsområdet. Disse
medlemmer ser det som naturlig og nødvendig at
det foregår et organisert samarbeid og informasjonsutveksling
mellom de ulike myndighetsaktører innenfor samfunnssikkerhet
og beredskap på både militær og sivil
sektor. I denne forbindelse er det et klart behov for en sikkerhetskomité i
Stortinget som kan motta informasjoner om beredskapsplaner, budsjettoversikter
og detaljplaner for den operative tjeneste, og fastlegge de prinsipper
og retningslinjer som skal legges til grunn for sikkerhetsvurderinger
og tiltak overfor myndighetsorganer og -personer.
Disse medlemmer mener en sikkerhetskomité også vil
kunne være et konsultasjonsorgan av mer formell karakter
for Regjeringen, samtidig som komiteen kan utøve den normale
kontroll med at Regjeringens arbeid på det indre sikkerhetsområdet
er organisert på en forsvarlig og betryggende måte.
Slik disse medlemmer ser situasjonen i dag, er det
ene og alene Regjeringen som har ansvaret for den indre sikkerhet, slik
at hvis en terrorhandling inntreffer på norsk jord, og
det så avdekkes mangelfulle beredskapsplaner, mangelfullt
utstyr og mangelfull bemanning og rutiner i for eksempel Politiets
sikkerhetstjeneste, politiet eller direktorat og departementer,
vil mange spørre om hvor Stortingets kontroll med regjering
og forvaltning har vært. Disse medlemmer vil
ikke at Stortinget ikke skal utføre sin konstitusjonelle
oppgave som kontrollorgan for den utøvende makt og vil
derfor støtte forslaget. Disse medlemmer vil
også påpeke at det ikke ville være unaturlig
om Regjeringen i mange ulike spørsmål og vurderinger
sikret seg en støtte i Stortinget, slik Regjeringen gjør
på det utenriks-, sikkerhets- og handelspolitiske området
gjennom konsultasjoner med den utvidede utenrikskomité.
En sikkerhetskomité som foreslått
vil også åpne en mulighet for at spørsmål
om beredskap, rutiner, bemanning, ressurser, lovgivning og informasjonsutveksling
kan reises fra de folkevalgtes side. En slik mulighet eksisterer
ikke i dag, og på dette viktige området følger
altså ikke nasjonalforsamlingen opp sine konstitusjonelle
forpliktelser overfor befolkningen om å utøve
kontroll.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Ny § 13 b i Stortingets forretningsorden
skal lyde:
I tillegg til de komiteer som er omtalt i § 10
oppnevnes også en sikkerhetskomité. Sikkerhetskomiteen
har til oppgave å drøfte med Regjeringen viktige
spørsmål om landets indre sikkerhet og antiterrorarbeidet,
beredskapsplaner, samt de operative sikkerhetstiltak overfor etater,
direktorater, departementer, institusjoner og myndighetspersoner.
Slik drøftelse bør finne sted før viktige
beslutninger fattes. Sikkerhetskomiteen skal følge de tiltak
som blir gjort på det interne sikkerhets- og antiterrorområdet
i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger, og føre
kontroll med Regjeringens myndighetsutøvelse på dette
området.
Sikkerhetskomiteen består av Stortingets
president som leder og visepresident som nestleder, partienes gruppeledere
med nestledere som varamenn, samt justis- og forsvarskomiteens ledertrio.
Lederen kaller sammen komiteen når
vedkommende mener det er nødvendig, eller når
statsminister, justisminister eller en tredjedel av komitémedlemmene anmoder
om det.
Forhandlingene i sikkerhetskomiteen skal holdes hemmelige,
hvis intet annet uttrykkelig bestemmes. Det samme gjelder for fellesmøter
denne komité har med andre komiteer. Også innkallingen
til komitémøter skal være hemmelig.
Sikkerhetskomiteen kan også la embetspersoner møte
for å gi informasjon og svare på spørsmål, sammen
med medlemmer av Regjeringen."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Ny § 13 b i Stortingets forretningsorden
skal lyde:
I tillegg til de komiteer som er omtalt i § 10
oppnevnes også en sikkerhetskomité. Sikkerhetskomiteen
har til oppgave å drøfte med Regjeringen viktige
spørsmål om landets indre sikkerhet og antiterrorarbeidet,
beredskapsplaner, samt de operative sikkerhetstiltak overfor etater,
direktorater, departementer, institusjoner og myndighetspersoner.
Slik drøftelse bør finne sted før viktige
beslutninger fattes. Sikkerhetskomiteen skal følge de tiltak
som blir gjort på det interne sikkerhets- og antiterrorområdet
i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger og føre
kontroll med Regjeringens myndighetsutøvelse på dette
området.
Sikkerhetskomiteen består av Stortingets
president som leder og visepresident som nestleder, partienes gruppeledere
med nestledere som varamenn, samt justis- og forsvarskomiteens ledertrio.
Lederen kaller sammen komiteen når
vedkommende mener det er nødvendig, eller når
statsminister, justisminister eller en tredjedel av komitémedlemmene anmoder
om det.
Forhandlingene i sikkerhetskomiteen skal holdes hemmelige,
hvis intet annet uttrykkelig bestemmes. Det samme gjelder for fellesmøter
denne komité har med andre komiteer. Også innkallingen
til komitémøter skal være hemmelig.
Sikkerhetskomiteen kan også la embetspersoner møte
for å gi informasjon og svare på spørsmål, sammen
med medlemmer av Regjeringen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:102 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Siv Jensen, Carl I. Hagen, Per Ove Width
og Jan Arild Ellingsen om opprettelse av en sikkerhetskomité i
Stortinget - bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen,
den 28. november 2006
Lodve Solholm leder | | Svein Roald Hansen ordfører |
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 14. desember 2006
Thorbjørn Jagland |
Carl I. Hagen |
Inge Lønning |
Berit Brørby |
Ola T. Lånke |
Olav Gunnar Ballo |