Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendring som innebærer at personer som har behov for nødvendig rehabilitering som følge av sykdom eller skade, skal ha lovfestet rett til dette."
Forslagsstillerne understreker at mennesker som rammes av sykdom og skade, må møte et helhetlig behandlingstilbud med fokus på forebygging, behandling og rehabilitering.
Det framholdes at rehabilitering ikke bare handler om å gjøre frisk, men om å hjelpe den det gjelder, til å mestre de problemer som hindrer aktivitet og deltakelse. For mange vil en god og rask rehabilitering være avgjørende for rask tilbakekomst i arbeidslivet, mens det for andre vil forhindre langvarig sengeleie, rullestolbruk, redusere medikamentbruk osv.
Det uttales at ifølge Nasjonal helseplan 2007-2010 synes ikke rehabilitering å ha hatt tilstrekkelig prioritet verken i kommunene eller innenfor spesialisthelsetjenesten, og at både brukerorganisasjoner og fagmiljøer har påpekt behovet for å styrke helsetjenestenes rehabiliteringstilbud.
Ut fra hensynet til hvor viktig rehabilitering er i et helhetlig behandlingstilbud, mener forslagsstillerne at rett til nødvendig rehabilitering må lovfestes i lov om pasientrettigheter.
Det framholdes at rehabilitering er et lovpålagt virksomhetsområde i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. Forslagsstillerne mener at på lik linje med at en pasient har rett til nødvendig helsehjelp etter pasientrettighetsloven, bør denne også ha rett til nødvendig rehabilitering. Forslagsstillerne mener det i individuell plan må utarbeides egne regler for rehabilitering for hver pasient.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen,
Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila
Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, mener mennesker som rammes
av sykdom og skade, må møtes med et helhetlig
behandlingstilbud. Komiteen oppfatter at forslagsstillernes
intensjon med å fremme dette forslaget om lovfesting av
rehabilitering er å sikre et slikt helhetlig behandlingstilbud.
Komiteen viser til pasientrettighetsloven § 1-3 som
definerer rehabilitering som helsehjelp på lik linje med
handlinger som er forebyggende, diagnostiske, behandlende og helsebevarende.
Siden rehabilitering er omfattet av helsehjelpbegrepet, følger
det da at pasienter har rett til nødvendig rehabilitering
etter pasientrettighetsloven § 2-1. Etter første
ledd i denne bestemmelsen har en pasient rett til nødvendig
rehabilitering fra kommunehelsetjenesten og etter andre ledd fra
spesialisthelsetjenesten. Videre viser komiteen til
prioriteringsforskriften § 2 hvor forskriften
stiller vilkår for at en pasient skal ha rett til rehabilitering
fra spesialisthelsetjenesten.
Komiteen mener på denne
bakgrunn at retten til rehabilitering er ivaretatt i lovverket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår
at dokumentet ikke bifalles.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til de store geografiske forskjellene innenfor
tilbud om rehabilitering. Helse Finnmark har blant annet foreslått å fjerne
fire av seks rehabiliteringsplasser i Kirkenes som en følge
av dårlig økonomi. Dette vil etter flertallets vurdering
innebære at rettigheten til rehabilitering ikke er reell
for deler av befolkningen. Flertallet er opptatt
av at alle innbyggerne får en lik, reell rett til rehabilitering,
uavhengig av bostedsadresse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til brev fra statsråd
Sylvia Brustad, datert 12. januar 2007, som svar på henvendelse
fra Kristelig Folkepartis stortingsgruppe ved Laila Dåvøy,
om hvilken stilling retten til rehabilitering har i lovverket, og
om denne retten er godt nok klarlagt og ivaretatt, slik at pasienter
er sikret nødvendig rehabilitering.
Statsråden svarer i brevet at pasientrettighetsloven definerer
rehabilitering som helsehjelp på lik linje med handlinger
som er forebyggende, diagnostiske, behandlende og helsebevarende,
og at pasienter har rett til rehabilitering både fra kommunehelsetjenesten
og fra spesialisthelsetjenesten. Det vises videre til prioriteringsforskriftens
(§ 2) vilkår for at en pasient skal ha rett
til rehabilitering fra spesialisthelsetjenesten:
Det gjengis også fra forskriften hva
som menes med redusert livskvalitet og forventet nytte.
Disse medlemmer mener at det
etter disse vilkårene er mange pasienter som kommer inn
under denne definisjonen, men som ikke får slik rehabilitering
i dag. Disse medlemmer viser til en spørreundersøkelse fra
2005 (Grimsmo og Vold 2005). Av 398 personer under 62 år
som hadde fått utført bypass eller blokking på Feiringklinikken,
var det kun én av fem som hadde deltatt i hjerterehabilitering.
Dersom bare én av fem av disse pasientene ble definert
som rettighetspasienter til rehabilitering, er disse medlemmer bekymret
for om rehabiliteringsbehovet blir avdekket.
En annen gruppe pasienter som ikke får
nødvendig rehabilitering, er slagpasienter. Mange får
verken tilbud om rehabilitering eller nødvendig logopedhjelp ved
afasi.
Disse medlemmer vil påpeke
at moderne medisin ofte er så effektiv at fokus på rehabilitering
og omlegging av vaner og livsstil blir nedprioritert eller oversett.
På lang sikt vil likevel rehabilitering i bred forstand
ha gunstigere effekt både for den enkelte pasient og i
et samfunnsøkonomisk perspektiv.
Disse medlemmer er bekymret for
at det ser ut til at rehabiliteringsplasser legges ned mer enn økes. Innen
flere av de regionale helseforetakenes områder har det
vært forslag og vedtak om nedlegging av rehabiliteringsplasser.
Videre vil disse medlemmer påpeke
at statsråden i sitt brev ikke sier noe om hvordan retten
til rehabilitering fra kommunehelsetjenesten er å forstå. Disse
medlemmer antar at det er forskrift om habilitering og rehabilitering
som gjelder her. Men som Kristelig Folkepartis stortingsgruppe påpekte
i sitt spørsmål til statsråden, står
det i denne forskriften ikke noe om rett til rehabilitering fra
pasientens side, men kun om plikten kommuner og spesialisthelsetjenesten har
til å sørge for et slikt tilbud. Dette er det
for øvrig ikke vanskelig å dokumentere at ikke
fungerer i kommunene. Her er det kommunenes tilgang på rehabiliteringsressurser
som oftest styrer om det kan gis et tilbud eller ikke.
Disse medlemmer viser til at
Sosial- og helsedirektoratet i arbeidet med nasjonal plan for rehabilitering
har oversendt et utkast til Helse- og omsorgsdepartementet høsten
2005. Her beskrives rettstilstanden til rehabilitering knyttet til
spesialisthelsetjenesten på samme måte som det
statsråden har svart i sitt brev. Men samtidig medgir direktoratet
at "arbeidsgruppen som har gitt innspill til denne planen, har stilt
spørsmål om rett til nødvendig habilitering
og rehabilitering er tilstrekkelig ivaretatt i dagens lovverk."
Direktoratet ender opp med å foreslå at endring
i lover og forskrifter bør være et tiltaksområde,
og at en egen rehabiliteringslov bør vurderes.
Etter disse medlemmers mening
er det store ulikheter i tilbudet, det er uklarheter og forskjeller
i tolkningen av hvem som har rett til rehabilitering, det er stor
mangel på en helhetlig, koordinert og sammenhengende rehabiliteringsprosess,
blant annet er pasienters rett til rehabilitering fra kommunehelsetjenesten uklar.
Disse medlemmer ber Regjeringen
vurdere å lage en egen rehabiliteringslov, der retten til
rehabilitering fra spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten
sikres, eventuelt at endring i lover og forskrifter gjøres
for å sikre rehabilitering i bred forstand, samt at ansvarsforholdene
mellom forvaltningsnivåene klargjøres for å gi
pasientene et helhetlig rehabiliteringstilbud.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å lage
en egen rehabiliteringslov, der retten til rehabilitering fra spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten sikres, eventuelt at endringer i lover
og forskrifter gjøres med tanke på å sikre
rehabilitering i vid og helhetlig forstand."
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument nr. 8:16 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Åse
Gunhild Woie Duesund, Line Henriette Holten Hjemdal og May-Helen
Molvær Grimstad om lovfestet rett til rehabilitering – bifalles
ikke.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen vurdere å lage
en egen rehabiliteringslov, der retten til rehabilitering fra spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten sikres, eventuelt at endringer i lover
og forskrifter gjøres med tanke på å sikre
rehabilitering i vid og helhetlig forstand.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:16 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Åse
Gunhild Woie Duesund, Line Henriette Holten Hjemdal og May-Helen
Molvær Grimstad om lovfestet rett til rehabilitering – vedlegges
protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 1. februar 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Rune J. Skjælaaen
ordfører |