Forslagsstillerne viser til at Norsk rikskringkasting (NRK) i mange år hadde monopol på kringkasting av TV og radio. Dette monopolet har gradvis blitt brutt opp, og i dag finnes en flora av lokale og nasjonale radiostasjoner og flere riksdekkende kommersielle TV-kanaler.
Konkurransen innen radio- og fjernsynsbransjen hemmes ifølge forslagsstillerne imidlertid av at markedet i stor grad domineres av det tidligere statsmonopolet. Med en inntektsside som i stor grad er skjermet fra svingninger, og en særstilling i forhold til det politiske miljø, har NRK flere store konkurransefortrinn fremfor sine rent kommersielle konkurrenter.
Forslagsstillerne mener at en fri og uavhengig presse er en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten og rettsstaten. For å sikre konkurranse og mangfold i mediene vil forslagsstillerne arbeide for størst mulig grad av etableringsfrihet i medienæringen.
Forslagsstillerne ønsker å redusere og på sikt fjerne lisensavgiften NRK innkrever.
Systemet med en tvungen fjernsynslisens som finansieringsgrunnlag gir NRK et klart konkurransefortrinn. Parallelt har NRK sterke restriksjoner på reklame- og brukerfinansiering, som andre kommersielle konkurrenter ikke har. Dette påvirker aktørenes forretningsmodeller ulikt, noe som motvirker virksom konkurranse.
Forslagsstillerne anfører at i et moderne samfunn kan det vanskelig sies å være behov for at det offentlige skal engasjere seg i medievirksomheten. Det offentlige bør derfor selge seg ut av mediekonsern som NRK.
En stor frihet i eteren innebærer selvfølgelig at de landsdekkende kringkastingsselskapene må underlegges spesielle bestemmelser for at myndighetene skal kunne formidle nødvendig informasjon i krisesituasjoner. Dette forhold må sikres ved egne avtaler med selskapene. I dag har det offentlige en avtale med TV2, og utgifter til dette (for både NRK og TV2) bevilges over kap. 336 post 70. Det må ansees som uproblematisk å opprette slik avtale med eventuelle kjøpere av NRK.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål ivaretas.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
III
Stortinget ber Regjeringen forhandle frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at forslagsstillerne ønsker en oppsplitting og nedsalg av NRK, en gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens, og at staten må inngå avtaler med kringkastingsselskapene som sikrer råderett ved krisesituasjoner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det over lang tid har vært en stabil tverrpolitisk oppslutning om behovet for NRK og finansieringen av NRK i Stortinget.
Komiteens medlem fra Venstre ønsker å opprettholde dagens NRK som allmennkringkaster, men vil samtidig understreke at dette ikke nødvendigvis innebærer at NRK må finansieres via lisensavgiften.
Komiteen er enig med forslagsstillerne i at det er viktig å legge til rette for en fri og uavhengig presse. Dette er en forutsetning for demokrati, ytringsfrihet og vårt rettssamfunn.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener NRK har en viktig rolle for å ivareta
og utvikle norsk kultur og språk. Det er viktig at NRKs
rolle som formidler av kultur, språk og identitet blir
ivaretatt. NRK kan utvikle og tilby et programtilbud som kommersielle
kanaler i mindre grad vil tilby. Det er grunn til å tro
at dette gir et bredere radio- og fjernsynstilbud til innbyggerne. Flertallet mener det
er viktig, og mener det derfor fortsatt er viktig å legge
til rette for, og sikre, en sterk allmennkringkaster.
For å sikre et godt tilbud til barn
og ungdom, eldre og ulike minoriteter er NRK og dagens finansiering
av NRK viktig å ivareta. Flertallet vil
understreke betydningen av at NRK som allmennkringkaster skal tilby
et godt programtilbud til alle deler av befolkningen over hele landet.
Flertallet viser også til
den desentraliserte strukturen NRK har valgt gjennom satsingen på distriktskontorene,
og hvordan dette er med å sikre lokale programinnslag fra
de ulike delene av landet både på radio og tv.
Lokale nyheter er viktig for identitetsbygging og gir en større
mulighet for befolkningen til å få tilgang på nyheter,
reportasjer og kulturinnslag fra sitt område.
Flertallet mener et kringkastingsmarked
som kun styres etter kommersielle hensyn, ikke ville gitt et godt tilbud
av smale og økonomisk ulønnsomme programmer. NRKs
høye produksjonskvalitet bidrar til at andre kommersielle
kanaler legger større vekt på gode kvalitetsproduksjoner
og et mangfold av programtilbud i konkurranse med NRK.
Flertallet mener videre det også ville
svekke tilgangen til lokale programinnslag i deler av landet med dårligere
inntjening på grunn av lav befolkningstetthet dersom NRK
ble oppsplittet.
Flertallet støtter derfor
ikke forslagsstillernes syn om en oppsplitting og nedsalg av NRK.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norsk rikskringkasting (NRK) i mange år hadde monopol
på kringkasting av TV og radio. Dette monopolet har gradvis
blitt brutt opp, og i dag finnes en flora av lokale og nasjonale
radiostasjoner og flere riksdekkende kommersielle TV-kanaler. Disse
endringer møtte i begynnelsen stor motstand fra den politiske
venstreside og fra mange konservative, men dette må være
en kamp som nå anses for vunnet.
Disse medlemmer konstaterer
at man nå har et marked både for TV og radio i
Norge, konkurransen innen bransjen hemmes imidlertid av at markedet
i stor grad domineres av det tidligere statsmonopolet. NRK har gjennom
lisensen en inntektsside som i stor grad er skjermet fra svingninger.
Dette kan selvfølgelig ingen av konkurrentene skilte med.
Størrelsen på lisensinntektene, over 3 mrd. kroner,
og en særstilling i forhold til det politiske miljø,
gjør også at NRK har store konkurransefortrinn
fremfor sine konkurrenter.
Disse medlemmer ser frie og uavhengige medier
som en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten og
rettsstaten. For å sikre konkurranse og mangfold i mediene,
arbeider derfor Fremskrittspartiet for størst mulig grad
av etableringsfrihet i medienæringen.
Disse medlemmer mener at i et
fritt samfunn kan det vanskelig sies å være en
offentlig oppgave å engasjere seg som innholdsleverandør
i medievirksomheten. Det offentlige bør derfor selge seg
ut av mediekonsern som NRK. Hvorvidt NRK skal selges helt eller delvis,
er et åpent spørsmål, men dette bør
også være gjenstand for en debatt sett i forhold
til konkurransen i markedet.
Disse medlemmer merker seg at
i sitt forsvar for et statlig, tvangsfinansiert NRK, trekker komiteens flertall
frem NRKs rolle med å ivareta og utvikle norsk kultur og
språk. Flertallet hevder at det er viktig at NRKs rolle
som formidler av kultur, språk og identitet blir ivaretatt. Disse
medlemmer finner det interessant at disse syn settes frem
av de samme partier som ser ut til å være mer
opptatt av fremmedkultur og multikulturelle uttrykk - og som kritiserer
Fremskrittspartiet for å ønske å trekke
frem og bevare norsk kultur og identitet. Disse medlemmer mener
det er viktig å ivareta norsk kultur, identitet og språk,
men er overbevist om at også private tilbydere vil finne
det interessant å tilby slike programmer. Disse
medlemmer føler seg sikre på at den norske
befolkning alltid vil etterspørre kvalitetsprogrammer på norsk.
Likeså er disse medlemmer overbevist om
at det vil være et marked for gode tilbud til barn og ungdom,
eldre og ulike minoriteter. Som dokumentasjon for dette kan man
for eksempel se hva kabelselskapet GET tilbyr. Her er arabiske kanaler,
et stort antall kanaler med kvalitetsdokumentarer, nyheter, gamle
filmer, barnekanaler (også uten reklame) osv.
Disse medlemmer merker seg også den
bekymring som uttrykkes overfor lokale tilbud, distriktene etc. Disse
medlemmer vil her vise til at dette er et marked som uten
problemer kan overtas av lokale tilbydere. Lokale radio og TV-stasjoner
sliter i dag betydelig blant annet på grunn av NRKs enorme
ressurser. I dagens marked kan ikke en virksomhet med 2–3 ansatte
konkurrere med NRK distriktskontorer med f.eks. 50-60 ansatte og
fri tilgang på lisenspenger.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, mener en lisensfinansiert
allmennkringkaster kan tilby en annen programprofil enn det reklamefinansierte
kanaler velger. Videre mener flertallet at konkurransen
mellom NRK og andre fjernsynskanaler bidrar til kvalitetsheving
av programtilbudet, både for de kommersielle kanalene og
for NRK.
Dersom NRK skulle reklamefinansieres eller på annen
måte konkurrere med de kommersielle kanalene om finansiering,
mener flertallet dette ville gå ut over
programtilbudet både i NRK og i de andre fjernsynskanalene.
Reklamemarkedet i Norge er ikke stort nok til å kunne finansiere
de kanalene som i dag er reklamefinansiert, samtidig som det skulle
finansiere NRK. Bortfall av lisensordningen ville derfor med stor sannsynlighet
føre til et redusert tilbud, ved at flere kanaler måtte
legges ned, og et tilbud med lavere kvalitet enn det vi i dag kjenner.
Flertallet viser til at Regjeringen
i løpet av 2007 vil legge fram en egen stortingsmelding
som blant annet drøfter finansieringen av NRK.
Flertallet viser for øvrig
til at det over lang tid har vært et stort og stabilt flertall
i Stortinget for dagens lisensfinansiering.
Flertallet støtter derfor
ikke en avvikling av lisensordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under foregående avsnitt. Som det fremgår
av disse, ønsker Fremskrittspartiet å redusere
og på sikt fjerne lisensavgiften NRK innkrever.
Disse medlemmer mener systemet
med en tvungen fjernsynslisens som finansieringsgrunnlag gir NRK
et klart konkurransefortrinn. Parallelt har NRK sterke restriksjoner
på reklame- og brukerfinansiering som andre kommersielle
konkurrenter ikke har. Dette påvirker aktørenes
forretningsmodeller ulikt, noe som motvirker virksom konkurranse.
Disse medlemmer finner det interessant
at komiteens flertall mener at konkurransen mellom NRK og andre
fjernsynskanaler bidrar til kvalitetsheving av programtilbudet. Disse
medlemmer har vanskelig for å forstå at
dette ikke skulle gjelde like mye uavhengig av hvem som eier NRK,
eller uavhengig av hvordan NRK finansieres.
Disse medlemmer registrerer at
komiteens flertall er bekymret for at reklamemarkedet i Norge ikke
er stort nok til å kunne finansiere flere selskaper enn
de som driver kommersielt i dag. Disse medlemmer er
enige i at det er begrensninger for hvor mange tilbydere som kan
overleve på det norske markedet, men mener at en ordning
der en av tilbyderne NRK - finansieres ved tvang - slik man gjør
i dag, likevel er uakseptabel.
Disse medlemmer er ikke enige
i at bortfall av lisensordningen vil føre til et redusert
tilbud, ved at flere kanaler må legges ned. Disse
medlemmer føler seg sikre på at ønsket
og behovet for nyheter, underholdning, sport, kultur etc. over radio
og TV er så stort at folk likevel vil bruke disse pengene
på slike tilbud. Men folk vil selv kunne velge hvilket
tilbud de ønsker, i motsetning til dagens situasjon med
tvangsfinansiering.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at Høyre har programfestet videreføringen
av en lisensfinansiert allmennkringkaster (NRK). Dette
medlem vil særlig peke på viktigheten
av at allmennkringkasteren har en fri stilling både redaksjonelt
og i forhold til utvikling av virksomheten for øvrig. Dette medlem mener
lisensfinansiering er den ordningen som skaper best forutsigbarhet
og uavhengighet fra staten som eier. Dette medlem vil
også peke på at den teknologiske utviklingen fører
til store endringer innenfor medieområdet, og at åpenhet
i forhold til alle spørsmål knyttet til medienes
utvikling og finansiering er nødvendig. Dette medlem understreker
at grunnleggende ytringspolitiske og kulturpolitiske hensyn tilsier
at man også i fremtiden vil ha en offentlig finansiert
allmennkringkaster i vårt land.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig å opprettholde dagens ordning med NRK som allmennkringkaster. Dette
medlem er imidlertid enig med forslagsstillerne i at lisensavgiften
bør avvikles, men har en helt annen begrunnelse
enn forslagsstillerne for dette standpunktet. Etter dette
medlems mening er ordningen med lisensfinansiering foreldet
og gammeldags, og tilpasset en helt annen medievirkelighet enn den
vi har i dag. Dette medlem vil i denne forbindelse
blant annet påpeke det paradoksale ved at avanserte mobiltelefoner
og datamaskiner har mulighet for å motta NRK-innhold, men at
disse - i motsetning til fjernsynsapparater - er unntatt krav om
lisensavgift. Videre mener dette medlem at dagens
ordning med lisensavgift er grunnleggende usosial, blant annet fordi
den ikke tar hensyn til inntekten i den enkelte husstand.
Dette medlem ønsker
at NRK i stedet for å finansieres via lisensavgiften bør
finansieres med faste bevilgninger over statsbudsjettet, eller at
en finner andre finansieringsformer som er mer rettferdig og som
på en bedre måte tar høyde for den teknologiske utviklingen
enn lisensavgiften slik den er utformet i dag.
Dette medlem vil understreke
at dette er perspektiver som bør få bred plass
i den varslede stortingsmeldingen som blant annet drøfter
finansieringen av NRK.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med sak til Stortinget om andre og mer tidsriktige måter å finansiere
en allmennkringkaster på enn dagens lisens."
Komiteen viser til at kringkastingsloven
og forskriftene til kringkastingsloven i dag regulerer statlige myndigheters
adgang til å sende meldinger via kringkasterne i krisesituasjoner.
I tillegg har NRK særlige beredskapsmessige plikter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at et
eventuelt salg av NRK vil måtte medføre nye avtaler,
og i tillegg omfattende endringer i beredskapsplaner, rutiner og
regler.
Flertallet viser for øvrig
til kulturministerens svarbrev til komiteen (vedlegg), og har ingen
ytterligere merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
ikke enige med flertallet i at et eventuelt salg av NRK vil medføre
omfattende endringer i beredskapsplaner, rutiner og regler. Disse
medlemmer har merket seg at private aktører som
TV2 allerede er inne i beredskapsopplegg uten at det har avstedkommet behov
for vesentlige omlegginger. Disse medlemmer vil hevde
at hvorvidt man har et statlig eid NRK, ikke kan vektlegges når
beredskapshensyn drøftets, men om det faktisk finnes sendenett
for radio og TV-signaler - og avtaler og lovregler som hjemler at
det offentlige kan sende informasjon i disse nettene ved kriser,
kriger etc.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:11 (2006-2007)-representantforslag fra stortingsrepresentantene
Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen om omorganisering av Norsk
rikskringkasting (NRK), og avvikling av ordningen med fjernsynslisens,
og foreslår:
"I
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte
at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål
ivaretas.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
III
Stortinget ber Regjeringen forhandle
frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett
til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål ivaretas.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
III
Stortinget ber Regjeringen forhandle frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner.
Forslag fra Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med sak til Stortinget om andre og mer tidsriktige måter å finansiere en allmennkringkaster på enn dagens lisens.
Komiteen viser til dokumentet og til komiteens merknader, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:11 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen om omorganisering av Norsk rikskringkasting (NRK), og avvikling av ordningen med fjernsynslisens - avvises.
Jeg viser til familie- og kulturkomiteens brev av 21. november 2006 der det anmodes om en vurdering av Dokument nr 8:11 (2006-2007) om omorganisering av norsk rikskringkasting, og avvikling av ordningen med fjernsynslisens. I dokumentet fremmer stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen følgende forslag:
-
I. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål ivaretas.
-
II. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
-
III. Stortinget ber Regjeringen forhandle frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner.
Mine konkrete vurderinger av forslagene følger nedenfor.
I Soria Moria-erklæringen er det slått
fast at "Regjeringen vil beholde NRK som lisensfinansiert,
reklamefri allmennkringkaster og videreføre NRKs rolle
som formidler av kultur, språk og nasjonal identitet." NRKs posisjon
i radio- og fjernsynsmarkedet er resultat av en stabil og bred politisk
enighet om å opprettholde NRK som lisensfinansiert allmennkringkaster.
Det politiske flertallet har sikret NRK tilstrekkelig midler til å hevde seg
i konkurransen med kommersielle kanaler. Det er følgelig
som resultat av bevisste politiske valg og fullt ut i tråd
med mediepolitiske mål at NRK har en sterk posisjon i markedet.
Jeg vil likevel tilføye at jeg er opptatt
av å sikre kommersielle kringkastere gode rammevilkår
for sin virksomhet. Det er ingen tvil om at konkurransen mellom NRK
og de kommersielle aktørene virker som en spore for alle
kringkasterne til å produsere attraktive programmer. Dersom
vi ikke hadde hatt en slik dynamikk mellom NRK og de kommersielle
kringkasterne er jeg redd for at seerne ville stått overfor
et mer ensidig og konformt kringkastingstilbud enn det vi har i
dag. Fjerner man NRK som et lisensfinansiert alternativ, fjerner man
også noe av denne dynamikken.
Forslaget synes å være fundert
på en forestilling om at et uregulert marked alltid vil
frembringe det beste resultat for samfunnet. Konkurranse er utvilsomt
sunt på mange områder, men på kulturfeltet
er det i blant nødvendig å supplere med andre
virkemidler. NRK og kringkastingsavgiften kan sees på som
offentlige tiltak med formål å korrigere en "markedssvikt".
Et kringkastingsmarked som styres etter kommersielle hensyn vil
neppe ha frembrakt et godt tilbud av smale og "ulønnsomme"
programmer. Studier av ulike europeiske markeder viser at kommersielle
kringkastere har en programprofil som i større grad enn
de lisensfinansierte kringkasterne kjennetegnes av bl.a. underholdningsbaserte
programmer og lave investeringer i innenlands programproduksjon.
Mye av den bredde og kvalitet i tilbudet som seere og lyttere i
dag nyter godt av ville antakelig forsvinne dersom lisensfinansieringen
skulle opphøre. Jeg er overbevist om at tilbudet til bl.a.
barn, eldre, samer og minoriteter ville svekkes eller falle bort
uten offentlige tiltak.
NRK tilbyr også innhold for brede grupper,
programkategorier som også dekkes av kommersielle kringkastere.
Dette er nødvendig for at NRKs programflate i sin helhet
skal fremstå som attraktivt og relevant for alle deler
av befolkningen.
Forslagsstillerne hevder at NRK som følge
av lisensfinansieringen kan finansiere satsinger som kommersielle
aktører ikke kan bære. NRKs planer om å etablere en
nyhetskanal trekkes frem som eksempel. Slike satsinger kan etter
mitt syn klart forsvares dersom det bidrar til redaksjonelt eller
kulturelt mangfold og er i samsvar med NRKs oppdrag slik det blant
annet går frem av selskapets vedtekter. Selvfølgelig
vil det faktum at NRK tilbyr en bestemt programkategori kunne føre
til at kommersielle konkurrenter finner det mindre attraktivt å investere
i det samme. Det er imidlertid ingenting som tyder på at
NRKs markedsposisjon forhindrer private aktører fra å realisere
sine forretningsideer. Det konkrete eksempel forslagsstiller
viser til i sin begrunnelse illustrerer dette. Selv om NRK har varslet økt
satsning på nyhetsstoff gjør TV 2 det samme. Selskapet
har kunngjort at deres nyhetskanal vil bli lansert i januar 2007.
For øvrig vil jeg vise til at alle de største
kommersielle kringkasterne i Norge i de siste månedene,
i forbindelse med utbyggingen av det digitale bakkenettet for fjernsyn,
har signalisert at de vil investere tungt i en økning av
fjernsynstilbudet.
Det er som nevnt stabil og bred oppslutning
i Stortinget om å opprettholde NRK som lisensfinansiert
allmennkringkaster. Stortinget har følgelig gjennom politiske
vedtak og bevilgninger i en årrekke lagt forholdene til
rette for at NRK skal være konkurransedyktig og moderne
allmennkringkaster.
En vesentlig innvending mot forslaget om avvikling av
kringkastingsavgiften er at de privatiserte NRK-virksomhetene vil
måtte finne alternative finansieringskilder til kringkastingsavgiften.
Det er lite som tyder på at reklamemarkedet vil kunne bære
et antall nye reklamefinansierte radio- og fjernsynskanaler. Det er
bare de to største private kringkasterne på radio-
og fjernsynssiden som over tid kan vise til solide overskudd. Jeg
er overbevist om at NRKs konkurrenter i radio- og fjernsynsmarkedet
ikke ønsker seg et oppsplittet og privatisert NRK. Det
er under ingen omstendigheter sannsynlig at markedet for fjernsynsreklame vil øke
i et omfang som veier opp for tapet av lisensinntekter. Et bortfall
av lisensordningen ville følgelig antakelig svekke det økonomiske
grunnlaget for alle kringkastere i Norge. Resultatet ville sannsynligvis
være at deler av dagens radio- og fjernsynstilbud faller
bort slik at publikum ville sitte igjen med et redusert tilbud (færre
kanaler) og lavere kvalitet.
Kringkastingslovens § 2-4
og kringkastingsforskriftens § 1-7 regulerer statlige
myndigheters adgang til å sende meldinger via kringkasterne
i krisesituasjoner. I tillegg er NRKs særlige beredskapsmessige
plikter fastsatt i forskrift om virksomheten i Norsk rikskringkasting
under beredskap og i krig.
Dersom NRK splittes opp og privatiseres vil
det i tillegg til avtaler med en eller flere private aktører
bli nødvendig med omfattende endringer i beredskapsplaner,
rutiner og regler. De økonomiske konsekvenser av dette
er ikke kartlagt.
Det fremgår av det som er sagt over
at det er helt uaktuelt å fremme forslag om å selge
hele eller deler av NRK, eller å avvikle ordningen med
kringkastingsavgift.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 8. februar 2007
May-Helen Molvær Grimstad
leder |
Espen Johnsen
ordfører |