Omsorgsplan 2015 oppsummerer Regjeringens strategi
de nærmeste ti år for å møte
både dagens og framtidas omsorgsutfordringer.
Regjeringen og KS er blitt enige om en ny avtale
om kvalitetsutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Partene er enige om de hovedstrategier som er nødvendige
for å møte framtidas omsorgsutfordringer og legger
vekt på tverrfaglig kompetanseheving, lokalt utviklingsarbeid,
kommunal planlegging og organisasjons- og ledelsesutvikling.
Det framholdes at fastsettelsen av lokale kvalitetskrav
bør skje på politisk nivå. Etter Regjeringens
vurdering vil politisk behandling av kravene til kvalitet kunne
styrke det systematiske kvalitetsutviklingsarbeidet og øke
det lokale engasjementet i forhold til innholdet i omsorgstjenestene.
Regjeringen foreslår å styrke
forsknings- og utviklingsarbeidet knyttet til omsorgstjenestene
og eldres helse og levekår, med spesiell vekt på demens.
Dette skal skje gjennom etablering av regionale FoU-sentre for omsorgsforskning
og en gradvis opptrapping av forskningsmidler.
Regjeringen vil legge fram et høringsnotat
med forslag til utvidet rett til å få praktisk
bistand helt eller delvis organisert som brukerstyrt personlig assistanse.
Regjeringen vil foreslå lovendringer
slik at også brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester
skal omfattes av ordningen med pasientombud.
Som oppfølging av NOU 2004: 18 Helhet
og plan i sosial- og helsetjenestene varsles det et høringsnotat med
forslag til en harmonisert sosial- og helselovgivning våren
2007.
Sosial- og helsedirektoratet skal utvikle en
nettbasert erfaringsbank som støtter kommunenes arbeid
med å etablere gode systemer for forvaltning
og drift av omsorgstjenesten.
Det framholdes at Regjeringen gjennom økte
rammer til kommunesektoren har lagt til rette for en utvidelse av
personellkapasiteten med 10 000 nye årsverk i den
kommunale omsorgstjenesten innen utgangen av 2009.
Det vises til Kompetanseløftet 2015
som har som mål å skaffe tilstrekkelig personell
og nødvendig fagkompetanse til den kommunale omsorgstjenesten.
I handlingsprogrammet for den første fireårsperioden
vil det bli lagt vekt på følgende tiltak:
– Aksjon
helsefagarbeider
– Kvalifisering av personell
– Rekrutteringskampanje
– Øke andelen med høyere
utdanning
– Desentraliserte høgskolestudier
– Fagskoleutdanning for personell
med videregående opplæring
– Videre- og etterutdanning for
høgskoleutdannet personell
– Øke andelen som arbeider
heltid
– Ledelsessatsingen "Flink med
folk i første rekke"
– Forbedring av arbeidsmiljø
– Undervisningssykehjem, tilbud
om omsorg ved livets slutt og lindrende behandling
– Samarbeid om etikk
Regjeringen varsler et nytt investeringstilskudd
til sykehjem og omsorgsboliger. Målgruppen for ordningen
er personer med behov for heldøgns helse- og omsorgstjenester.
Tilskuddet skal også gis til tilpasning av egen bolig og
atkomst til boligen. Regjeringen vil komme tilbake til dette i forbindelse
med statsbudsjettet for 2008.
Det tas sikte på å presentere
en helhetlig demensplan i løpet av 2007.
For å legge til rette for en nasjonal
standard for legetjeneste i sykehjem mener Regjeringen det er nødvendig
med en felles innsats fra kommunale og statlige myndigheter. Konkret
vises det til følgende tiltak som nå iverksettes:
– introduksjonstilskudd
til kommuner som knytter sine sykehjem til NOKLUS (Norsk kvalitetsforbedring
av laboratorievirksomhet utenfor sykehus)
– spre erfaringer fra fyrtårnsprosjektene
slik at flere kommuner får tilstrekkelige forutsetninger
for å koble seg opp til Norsk Helsenett
– Helse- og omsorgsdepartementet
vil gjøre endringer i turnusforskriften for leger slik
at det stilles krav til tjeneste i sykehjem
– Helse- og omsorgsdepartementet
vil i rundskriv til kommunene gi kriterier for fastsetting av lokal norm
for legedekning
– Sosial- og helsedirektoratet
vil gi kommunene en faglig veileder for styrking av legetjenesten
i sykehjem
– legeårsverk er innført
som kvalitetsindikator i KOSTRA (KOmmune, STat, RApportering) for sammenligning
mellom kommuner
– Statens helsetilsyn vil i 2007
ha et særskilt fokus på legetjenestene i sykehjem
Helse- og omsorgsdepartementet mener det er
behov for å øke innsatsen av legeårsverk
i sykehjem med minst 50 prosent fram til 2010.
Regjeringen vil øke kompetansen for
omsorg ved livets slutt gjennom en omlegging av den eksisterende stimuleringsordningen
og gjennom tiltak innenfor rekrutteringsplanen, kompetanseløftet
og økt legedekning i sykehjemmene.
Regjeringen har satt i gang et arbeid med å utarbeide en
handlingsplan for å styrke spesialisthelsetjenester for
eldre med prioriterte mål for perioden 2007-2015.
Departementet vil i dialog med berørte
aktører vurdere hvordan forskrift om kommunal betaling
for utskrivningsklare pasienter fungerer.
Helse- og omsorgsdepartementet vil i rundskriv
presisere det kommunale ansvaret for å organisere og dimensjonere
tjenestene etter sosialtjenesteloven § 4-2, slik
at tjenestemottakerne sikres et aktivt liv slik sosialtjenestelovens
formålsbestemmelse forutsetter. Rundskrivet vil også presisere
kommunenes ansvar etter sosialtjenesteloven § 3-1
om å etablere velferds- og aktivitetstiltak for eldre personer
med nedsatt funksjonsevne og andre som har behov for det.
Helse- og omsorgsdepartementet og Kultur- og
kirkedepartementet har inngått samarbeid om etablering av
Den kulturelle spaserstokken. Tiltaket skal stimulere til økt
samarbeid mellom kultursektoren og omsorgstjenesten gjennom finansiering
av konkrete kulturaktiviteter.
Regjeringen vil ta initiativ til forskning og
brukerundersøkelser for å evaluere erfaringene
med ulike produksjonsmåter og løsninger for tilberedning,
ombringing og servering av mat i omsorgstjenesten. Sosial- og helsedirektoratet
vil komme med en faglig veileder for ernæringsbehandling.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil nå se
nærmere på permisjonsbestemmelsene med sikte på å gjøre
det lettere for pårørende med omfattende omsorgsoppgaver
for andre familiemedlemmer å fortsette å stå i
arbeid.
Regjeringen vil utforme en håndbok
for tjenestemottaker og familie/pårørende
som beskriver rettigheter og plikter etter helse- og sosiallovgivningen
og gi praktiske anvisninger for hvordan man kan forholde seg til omsorgstjenestens
forvaltning. Regjeringen vil samtidig be kommunene sørge
for tilfredsstillende opplysningsmateriell om hvordan tjenestetilbudet
er organisert lokalt og hvor innbyggerne kan henvende seg med ulike
spørsmål.
Regjeringen anbefaler kommunene å samarbeide med
brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner om utbygging av
frivillighetssentraler, eldresentre og forebyggende tiltak.
Helse- og omsorgsdepartementet vil opprette
en landsdekkende kontakttelefon for eldre som er utsatt for vold.
Regjeringen vil tydeliggjøre inntektsskjermingen mot
kommunale egenandeler for brukere med lav inntekt og vil i et eget
rundskriv presisere at kommunene ikke kan ta betaling for trygghetsalarm
eller matombringing utover inntektsskjermingen på 150 kroner
per måned, dersom slike tjenester ytes med hjemmel i sosialtjenesteloven § 4-3.
Den historiske utvikling inndeles i følgende
perioder:
– Fattigforsorg
og gjenreisning (-1965)
– Den offentlige revolusjon (1965-1980)
– Konsolidering og reorganisering
(1980-1995)
– Fornyelse og effektivisering
(1995-2005)
Det framholdes at den moderne velferdsstaten
i et historisk perspektiv er svært ung. Det ideologiske grunnlaget
ble etablert i fattigforsorgssamfunnet som fortsatt eksisterte i
mellomkrigstiden.
Målt i årsverk ble omsorgstjenestene
fordoblet fra 1970 til 1980. Antallet personer som mottok hjemmetjenester,
og som oppholdt seg i aldersinstitusjoner, økte kraftig
i samme periode.
I perioden med konsolidering og reorganisering (1980-1995)
ble det gjennomført tre store reformer der samordning av
ansvar på lokalt nivå var et sentralt siktemål:
kommunehelsereformen, sykehjemsreformen og reformen for psykisk
utviklingshemmede. Den kommunale omsorgstjenesten ble mer enn fordoblet som
en følge av dette.
Det totale antall årsverk i omsorgstjenestene økte fra
70 000 i 1995 til om lag 93 000 årsverk
i 2002. Etter dette har årsverksveksten flatet ut, men
antas å ha passert 110 000 årsverk i
2005. I 1995 var det flest årsverk i institusjonsomsorgen,
mens det i 2005 er om lag like mange årsverk i hjemmetjenesten
som i institusjon.
Det meste av årsverksveksten har tilfalt
nye unge brukere. Hjemmetjenesteinnsatsen endret seg fra i hovedsak å være
et hjemmehjelpstilbud med praktisk bistand til i større
og større grad bli et behandlings- og pleietilbud med utgangspunkt
i en voksende hjemmesykepleietjeneste og oppfølging av
fagpersonell fra den øvrige helse- og sosialtjeneste. Antall
brukere som bare mottar hjemmehjelp, er blitt redusert. Færre
brukere mottar hjemmetjenester, men de som får, mottar
mer omfattende hjelp knyttet til opptrening og rehabilitering, behandling
og pleie.
Sykehjemsdekningen har vært noenlunde
stabil de siste årene. I 1989 var det 19,2 plasser per
100 personer over 80 år og i 2001 var det 18,3 plasser.
Siden 1994 er det bygd om lag 25 000 nye omsorgsboliger.
Det påpekes at omsorgstjenestenes historie
kan nedfelles i følgende utviklingstrekk:
– fra fylke
og stat til kommune (desentralisering)
– fra institusjon til hjemmetjenester
(avinstitusjonalisering)
– fra særomsorg til fellesløsninger
(integrering)
Over 200 000 brukere mottok i 2005
kommunale omsorgstjenester i form av hjemmetjenester eller institusjonstilbud.
Mer enn 40 000 bor i alders- og sykehjem og nesten 50 000
bor i omsorgsboliger eller andre boliger tilpasset omsorgsformål. Økonomisk
utgjør omsorgstjenestene om lag 40 prosent av kommunenes samlede
utgifter.
De fleste som får kommunale omsorgstjenester
er over 80 år, men den sterkeste økningen det
siste tiåret har vært i aldersgruppen under 67 år
som nå snart utgjør av tjenestemottakerne.
Det har de siste årene skjedd en sterkere
konsentrasjon av brukere med omfattende behov for tjenester.
I sykehjem og omsorgsboliger er gjennomsnittlig oppholdstid
tre år. I andre kommunale boliger til omsorgsformål
var botiden 6 år.
Det framholdes at flere kartlegginger viser
at mennesker med rusproblemer i liten grad klarer å nyttiggjøre
seg det ordinære tjenestetilbudet.
Det foretas en gjennomgang av utviklingen av
helse og funksjonsevne, og sykdommer som nevnes spesielt, er demens,
lårhalsbrudd, hjerte- og karsykdommer, kronisk obstruktiv
lungesykdom (kols), kreft, hjerneslag og Parkinsons sykdom. Det
pekes også på spesielle utfordringer når
det gjelder tannhelse og overvekt/fedme.
Det understrekes at for å sikre et
omsorgstilbud for den samiske tjenestemottakeren må tilgang
til kompetanse i samisk språk og kultur sikres. En hovedstrategi for
Regjeringen vil fortsatt være å søke
de samiske perspektivene integrert i den ordinære omsorgstjenesten.
Det påpekes at etter hvert som den
ikke-vestlige innvandrerbefolkningen blir eldre, vil flere ha behov
for omsorgstjenester.
Det gis en omtale av norske alderspensjonister
i utlandet og uttales at det ikke er noe i veien for at kommunene
betaler for omsorgstilbud gitt i utlandet.
Det juridiske ansvaret for omsorg er endret
fra å være et ansvar for familien til å bli
et offentlig ansvar. I en undersøkelse i 1985 ble det samlede
omsorgsarbeidet utført av familie, naboer og venner beregnet
til vel 100 000 årsverk. Flere studier påpeker
stor stabilitet i omfanget av familieomsorg. Det uttales at omsorgstjenestene
i dag sannsynligvis står for en større andel av omsorg
enn den familiebaserte omsorgen. Ifølge levekårundersøkelsen
for 1995 ga 16 prosent av den voksne befolkning eller om lag 400 000
personer regelmessig ulønnet hjelp eller tilsyn til syke,
barn med nedsatt funksjonsevne eller eldre utenfor egen husholdning. Eldre
som mottar hjelp fra kommunale hjemmetjenester, får mer
hjelp fra døtre og sønner enn eldre som ikke får
hjemmehjelp og hjemmesykepleie.
Andelen årsverk per bruker over 80 år
har i perioden 1998-2005 endret seg i tilnærmet takt med
den demografiske utviklingen, men det er en tendens til at årsverksveksten
i perioder ikke har holdt tritt med brukerveksten.
Det framholdes at andelen ansatte med høgskoleutdanning
i helse- og sosialfag er lav, og at omsorgstjenesten er kjennetegnet
ved å ha en svært høy andel personell
uten formell helse- og sosialfaglig utdanning.
Statens helsetilsyn har påpekt at mange
kommuner ikke har et tilfredsstillende tilbud om sosial kontakt
og aktivitet i omsorgstjenesten. Dette tilsier behov for personell
med kompetanse som supplerer det rent helsefaglige personellet,
slik som vernepleiere, aktivitører, ergoterapeuter og sosialarbeidere.
Det er en omfattende bruk av deltidsstillinger
i omsorgstjenesten. I 2005 arbeidet bare 33 prosent av personellet
i omsorgstjenesten i kommunene over 30 timer i uken, mens 40 prosent
arbeidet under 19 timer i uken. Som en illustrasjon vil omgjøring
av deltidsstillinger til hele stillinger gi inntil 14 000
nye årsverk hjelpepleiere/omsorgsarbeidere og
5 000 årsverk sykepleiere i kommunene. Statistisk
sentralbyrå (SSB) har beregnet at om lag 24 prosent av
hjelpepleierne ønsker mer arbeid, mens tilsvarende tall
for sykepleierne var 14 prosent.
Antall personer i institusjoner for eldre har
fra 1992 til 2005 vist en liten nedgang. Samtidig har boforholdene
i dagens institusjoner blitt bedre og gir større rom for
privatliv. 95 prosent av rommene i dagens alders- og sykehjem er
i dag enerom.
Tallet på omsorgsboliger har i perioden
1997-2005 økt med nærmere 20 000. Sett
i forhold til veksten i tallet på eldre har dekningsgraden
for omsorgsboliger økt fra tre til elleve per 100 innbyggere
på 80 år og over.
Det har også vært en vekst
med om lag 4 500 sykehjemsplasser i perioden 1997 til 2005,
mens antall aldershjemsplasser er betydelig redusert. Siden veksten
i antall innbyggere over 80 år har vært sterkere
enn veksten i antall sykehjemsplasser, er sykehjemsdekningen noe
redusert i perioden 1997-2005.
Per 2005 er det ifølge SSB i overkant
av 15 000 personer som mottar heldøgns omsorgstjenester
i omsorgsboliger.
Departementet har sammen med landets fylkesmenn utarbeidet
en prognose som tilsier at samlet dekning av sykehjem, aldershjem
og omsorgsboliger vil være 32,5 prosent av antall eldre
over 80 år i 2007. Av dette vil dekningsgraden for sykehjemsplasser
være 18,5 prosent, for aldershjemsplasser 1 prosent og
for omsorgsboliger 13 prosent.
Eneromsdekningen i sykehjemmene er nå 95
prosent.
Sosial- og helsedirektoratet vurderte i 2005
at svært mange kommuner har for lav legedekning i sykehjem til å innfri
de krav direktoratet stiller til god kvalitet.
Undersøkelser viser at det er svakheter
i enkelte kommuner når det gjelder organisering av helsetjenester
til brukere av omsorgstjenestene. I mange kommuner er det ikke etablert
rutiner for samarbeid mellom fastlegene og omsorgstjenesten i form
av møter, oppdatering av medikamenter eller hjemmebesøk.
Eldre med sammensatte helseproblemer utgjør
en økende andel av helsevesenets pasienter. I Norge er nesten åtte
prosent av befolkningen over 75 år. Eldre over 75 år
står for 11 prosent av totale antall innleggelser ved norske
sykehus og utgjør 22,5 prosent av liggedøgnene
ved sykehusene.
Det framholdes at god omsorg oppstår
i samspillet mellom personell, og mellom personell og bruker, og
at omsorgstjenestene i dag står overfor utfordringer knyttet
til stor avgang fra sektoren til andre sektorer, attføring
eller uførepensjon, en omfattende bruk av deltidsstillinger,
få menn og få ledere. Det understrekes at utfordringene
krever løsninger knyttet til både en økning
av kapasiteten og en heving av kompetansen.
Det framholdes at utviklingen av omsorgstjenestene vil
kreve økt kompetansenivå og større faglig
bredde med blant annet vekt på rehabilitering, opptrening
og aktiv omsorg. Mange av brukerne vil ha behov for individuell
plan og bedre tilrettelegging for brukermedvirkning og brukerstyring.
Det påpekes at større mestringsevne og mer individualistiske
verdier kan bety at morgendagens eldre vil være mer aktive
når det gjelder egen innsats for sine levekår
og sin velferd.
Det framholdes at framtidig etterspørsel
etter omsorgstjenester vil avhenge av i hvilken grad økt levealder
innebærer flere leveår uten sykdom og funksjonsnedsettelse
eller om folk lever lenger enn før med sykdom og nedsatt
helse. Det uttales at det i planleggingssammenheng er en nøktern
vurdering å ta utgangspunkt i hypotesen om utsettelse av
sykelighet, det vil si å legge til grunn en forholdsvis
stabil og uendret periode med alvorlige funksjonstap på slutten av
livet. Ved forlenget levealder innebærer dette flere friske
leveår.
Framtidas eldre vil ha høyere materiell
standard enn tidligere generasjoner eldre. Det uttales at med bedre økonomi
blant eldre bør det legges til rette for at eldre i større
grad kan ta ansvar for sin egen boligsituasjon.
Det påpekes at økt alkoholforbruk
kan bli en stor utfordring for de framtidige omsorgstjenestene.
Fordi antall eldre over 75 år og spesielt
de eldste over 80 år vil stige de neste tiårene,
vil antallet personer med demens i Norge kunne dobles til om lag
130 000 innen en periode på 30-40 år.
Det store antallet personer som berøres av demenssykdommene,
stiller personell og tjenesteapparat overfor store utfordringer
med å planlegge og tilrettelegge et faglig forsvarlig og
individuelt tilrettelagt tjenestetilbud
Departementet mener det spesielt er behov for
et bedre tilbud til unge personer med demens og hos personer med
Downs syndrom, både i spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Det framholdes at den største delen
av mottakerne av omsorgstjenester er kvinner, og at sosial utjevning
og tiltak for å bedre hverdagen for eldre kvinner vil være svært
viktig og utgjøre en stor utfordring for medisinen og spesialisthelsetjenesten.
Antall personer over 67 år vil mer
enn fordobles fra 2000 til 2050. Veksten i antall eldre i gruppen
80-89 år vil særlig finne sted fra rundt 2020.
For gruppen 90 år og eldre skjer det allerede en kraftig
vekst de nærmeste årene. Det var 4,7 personer
i yrkesaktiv alder per eldre i 2000. Dette forholdstallet reduseres
til 3,5 i 2030 og 2,9 i 2050.
Det uttales at den største utfordringen
for omsorgssektoren i de nærmeste tiårene vil
være å skaffe til veie nok fagutdannet arbeidskraft.
Basert på visse forutsetninger om fruktbarhet, levealdervekst
og innvandring anslås det at økningen i arbeidskraftbehovet
i omsorgssektoren vil være 54 000 årsverk
fram mot 2030 og nesten 133 000 årsverk fram mot
2050. Det drøftes hvordan endringer i helsetilstand, funksjonsevne
og familieomsorg vil kunne slå ut for arbeidskraftbehovet. Det
understrekes at all planlegging for omsorgssektoren må ta
utgangspunkt i at demens er en vesentlig og sterkt voksende årsak
til behovet for omsorgstjenester.
Det framholdes at krav og forventninger om økning
i standarden på tjenestene vil kunne få større
konsekvenser for personellbehovet enn de demografiske utfordringene
omsorgstjenesten står overfor.
Det uttales at den demografisk sett stabile
perioden de neste 15 år først og fremst bør
benyttes til å ruste opp tjenestetilbudet for å møte
framtidige utfordringer.
Som et anslag antydes det behov for om lag 60 000 nye
sykehjemsplasser og omsorgsboliger fram til 2030.
Forutsetningene om befolkningens helsetilstand
vil ha stor betydning for utviklingen i utgiftene til pleie og omsorg
i årene framover. Framskrivinger viser at omsorgstjenestens
utgifter vil øke fra 3,4 prosent av BNP i 2005 til 4,7
prosent i 2030 og 6,4 prosent i 2050, under forutsetning av at perioden
med nedsatt funksjonsevne på slutten av livet er uendret,
men utsettes ved forlenget levealder. I et alternativ med utvidet
sykelighet som følge av forlenget levealder vil utgiftene
utgjøre hele 10,5 prosent av BNP i 2050. Hvis derimot helseutviklingen
fører til at befolkningen i gjennomsnitt får en
kortere periode med stort omsorgsbehov, kan det bli en forholdsvis moderat økning
i de relative utgiftene, og det vil til og med kunne bli en nedgang
i disse fram mot 2020.
Sterk vekst i de offentlige omsorgstjenestene
har ikke ført til en reduksjon av familieomsorgen. Det
uttales at det største potensialet for framtidas familieomsorg
ligger i likestilling og økt deltakelse fra menn.
Det framholdes at utfordringene den lokale omsorgstjenesten
står overfor, forutsetter langsiktig planlegging av bygningsmessige
investeringer, personellinnsats, kompetansebehov, utdanningskapasitet
og tilret-telegging av fysiske og sosiale omgivelser. Planarbeidet
må foregå både på kommunalt
og statlig nivå og forutsetter et tett samspill mellomstatlige fagmyndigheter og kommunesektoren.
Det understrekes som viktig at økonomiske og juridiske
rammebetingelser og planforutsetninger er forutsigbare, og at omsorgstjenestene
fortsatt ses som en del av hele den kommunale virksomheten.
For å møte utfordringene for
framtidas omsorgstjeneste er Regjeringens hovedstrategi å utnytte
den demografisk sett stabile perioden de nærmeste 15 år
til å forebygge omsorgsbehov og planlegge og gjennomføre
en gradvis utbygging og effektivisering av omsorgstjenesten, før
den raske behovsveksten setter inn for alvor. De viktigste grepene
vil være en fortsatt høy utdanningskapasitet og
investering i kompetanse, forskning, teknologi og løpende
oppgradering av bolig- og bygningsmasse.
Regjeringen vil understreke betydningen av å ha
en lokalt og demokratisk forankret omsorgstjeneste, som gir god
ressursutnyttelse gjennom smidig tilpasning til lokale forhold og
behov, et tett samspill med lokalsamfunnet, og avgrense etterspørselen
etter spesialisthelsetjenester ut fra prinsippet om laveste effektive omsorgsnivå.
Regjeringen har tatt initiativ til et samarbeid
mellom staten, KS og arbeidstakerorganisasjonene i kommunesektoren
om utvikling av kvalitet i helse- og omsorgssektoren og oppvekstsektoren
i kommunene. Regjeringen vil understreke betydningen av å utvikle kvalitetskrav
og etablere kvalitetssystemer. Etter Regjeringens vurdering vil
politisk behandling av kravene til kvalitet kunne styrke det systematiske
kvalitetsutviklingsarbeidet, og øke det lokale engasjementet.
Regjeringen vil satse på felleskapsløsninger
for å løse de store velferdsoppgavene gjennom å styrke
det offentliges ansvar og rolle innen helse- og omsorgstjenestene.
Regjeringen har store betenkeligheter med kommersialisering og mener
en konkurranseutsatt tjeneste i for stor grad blir styrt ut fra
andre motiver og hensyn enn å ivareta tjenestemottakernes
interesser.
Regjeringen er opptatt av at bruk av standarder
i kommunal tjenestetildeling ikke må føre til
et økt behov for å kjøpe tilleggstjenester.
Regjeringen vil sikre at tjenestemottakerne får den individuelle behandlingen
de etter loven har krav på.
Regjeringen vil styrke kommunenes mulighet til å lære
av hverandre og styrke egen forvaltningskompetanse i omsorgstjenestene.
IPLOS er en systematisering av lovpålagt
informasjon som kommunene tidligere har dokumentert på ulike
måter. Det framholdes at slik informasjon er nødvendig
for vurdering av ressurser og behov hos den som søker eller
mottar tjenester. IPLOS er innført som et obligatorisk
rapporteringssystem for alle kommuner fra mars 2006. Det uttales
at systemet vil gi ny og unik styringsinformasjon om omsorgstjenesten,
og at det er et mål at IPLOS skal medvirke til god saksbehandling og
riktige tjenester i forhold til den enkeltes behov.
Regjeringen legger til grunn at økt
brukermedvirkning og individuell tilpasning av tjenester gir best mulighet
til å møte morgendagens samfunn. Det framheves
at økt brukermedvirkning kan sikres både gjennom
god saksbehandling, enkeltvedtak og klagemuligheter, og gjennom
brukerrepresentasjon, tilsyn og ombudsordninger. Regjeringen mener
det er viktig at framtidas tjenestetilbud gir brukeren og den som
gir hjelp, frihet til å utforme tjenesteinnholdet i samarbeid, og ønsker å åpne
for større mangfold i måten tjenestene innenfor
omsorgssektoren organiseres på. Regjeringen ønsker
også å utvide mulighetene til å få hjemmetjenester
og assistanse i form av brukerstyrte tjenester.
Regjeringen mener kommunene fortsatt bør
satse på organisasjons- og ledelsesutvikling, kompetanseheving
og ny teknologi.
Regjeringen vil fortsette satsingen på styrket
ledelse og myndiggjorte medarbeidere basert på erfaringene ledelsessatsingen
"Flink med folk".
Regjeringen mener det er viktig å utnytte
mulighetene for mer fleksible arbeidstidsordninger som ligger i
arbeidsmiljøloven. Samtidig blir det pekt på at
slike arbeidstidsordninger må gjennomføres innen
forsvarlig former som tar hensyn til arbeidstakernes helse, sikkerhet
og velferd, og i samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner.
Som virkemiddel for å nå målet om færre
deltidsansatte nevnes fortrinnsrett for deltidsansatte til å utvide
sin stilling framfor at det foretas nyansettelser. Et annet bidrag
for å redusere antall deltidsansatte som nevnes, er å gjennomføre
mer fleksible arbeidstidsordninger i omsorgstjenesten.
Som viktige tema for forsknings- og utviklingsarbeid nevnes
de nye eldres levekår og helse, de eldste eldres særlige
behov og behandling av aldersdemens og multisykelighet, sykehjemmenes
funksjoner, legetjenesten og legemiddelbruken for brukere av omsorgstjenestene,
hjemmesykepleiens og hjemmetjenestenes kontinuitet og endrede oppgaver,
kompetansebehov i møte med nye brukergrupper, kvinneperspektiv
på helse og omsorg, metodeutvikling for forskning om psykososiale
behov, nye boformer og smarthusløsninger, omsorgsteknologi
og ny kommunikasjonsteknologi, status og utvikling av frivillig
omsorg, utvikling av tiltak for pårørende og virkningen
av forebyggende tiltak. I tillegg påpekes at det er behov
for mer kunnskap om styring, organisering og ledelse.
For å styrke praksisnær forskning
og utvikling vil Regjeringen stimulere til etablering av regionale
forsknings- og utviklingssentre (FoU-sentre) knyttet til
høgskoler som utdanner helse- og sosialpersonell. Regjeringen
vil legge til rette for en gradvis opptrapping av forskningsmidler
til omsorgsforskning og forskning på eldres levekår
og helse, med spesiell vekt på aldersdemens. Regjeringen
vil prioritere dette både gjennom den løpende
innsatsen på forskning og økt satsing på omsorgstjenesten.
I en oppbyggingsperiode vil det bli gitt særskilt finansiering
til etablering av FoU-sentrene.
Det framholdes at en av de viktigste utfordringene framover
blir å sikre tilgang på tilstrekkelig helse- og sosialpersonell
gjennom utdannings- og rekrutteringstiltak, styrking av den faglige
kompetansen og tiltak som reduserer sykefravær og utstøting
fra arbeidslivet.
Basert på dagens utdanningskapasitet
mener departementet det ligger til rette for at de 10 000
nye årsverkene som omsorgstjenesten skal styrkes med innen 2009,
i hovedsak kan dekkes av fagutdannet personell, og at det høye
tallet på ansatte uten fagutdanning skal reduseres fram
mot 2009.
Regjeringen legger opp til at kommunene, ut
fra lokale behov og prioriteringer, kan benytte de 10 000 nye årsverkene
både til å utvide kapasiteten i hjemmetjenesten
og bemanne flere sykehjemsplasser. Regjeringen vil særlig
peke på mulighetene som styrking av kommuneøkonomien
gir til:
– mer omsorg
i omsorgsboligene
– å styrke legedekningen
og den medisinske kompetanse
– å gi omsorgstjenesten
en ny og mer aktiv profil og bygge ut dagtilbud, aktivitetstilbud
og eldresentra
– å øke antall
helse- og sosialpersonell med fagutdanning, rekruttere flere faggrupper
og sørge for at omsorgstjenesten får større
faglig bredde
– å styrke hele tiltakskjeden
for personer med demens.
Det er utarbeidet en ny kompetanse- og rekrutteringsplan,
Kompetanseløftet 2015, som skal ha et særlig fokus
på omsorgstjenestene i den kommunale omsorgstjenesten.
Regjeringen vil bidra til å sette fagetiske
spørsmål på dagsordenen og legge til
rette for å gi ansatte i den kommunale omsorgstjenesten
bedre rom for etisk refleksjon i det daglige arbeidet. For å styrke
den etiske kompetansen i omsorgstjenesten vil Regjeringen i samarbeid
med KS og yrkesorganisasjonene bidra til at ansatte i helse- og
omsorgstjenestene har grunnleggende kompetanse i fagetikk, og utvikle
modeller for å forankre etikkarbeidet organisatorisk i
kommunal sammenheng. Departementet vil gjennomgå forskriften
om kvalitet i omsorgstjenesten for å sikre at tjenestetilbudet
som gis, er basert på god etisk fagutøvelse og
at grunnleggende etiske hensyn blir ivaretatt.
Regjeringen har som utgangspunkt at det lønner
seg å investere i god tilrettelegging av bygninger og botilbud,
og at dette er et viktig satsingsområde i perioden før
den sterke veksten i eldre innbyggere inntreffer fra rundt 2020.
Regjeringen mener befolkningen på sikt bør ta
større ansvar for tilrettelegging av egen bolig, og at
det er behov for mer langsiktighet i vedlikehold og investeringer
i omsorgstjenesten. Det framholdes at kommunene bør tilpasse
sin bygningsmasse både i forhold til demensutfordringen
og i forhold til å skille mellom korttidsopphold og langvarige
botilbud i sykehjem og omsorgsboliger.
Det understrekes at for at personer med nedsatt
funksjonsevne skal kunne klare seg selv lengst mulig, er det viktig
at samfunnet legges til rette. Det er et mål at kravet
om universell utforming etter hvert skal gjelde for all planlegging
og utbygging av boliger, nærområder, utearealer,
veier- og transportsystemer, offentlige og private bygg. Det vises
i denne sammenheng til Regjeringens nye handlingsplan for universell
utforming som har en planperiode som går over fem år,
og der målet er å skape god tilgjengelighet til
bygninger, utemiljø, produkter og tjenester. Kravet til
universell utforming vil bli fulgt opp gjennom Husbankens ordninger.
Regjeringen vil legge til rette for at sykehus
og spesialisthelsetjenester i større grad enn i dag skal
sørge for faglig oppfølging av den kommunale omsorgstjenesten
og dens brukere. Regjeringen understreker betydningen av et tilstrekkelig
tilbud av korttidsplasser for å sikre god flyt og samhandling
mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten, for å opprettholde
innsatsen fra pårørende gjennom bedre avlastning,
og for å sikre at hjemmetjenesten fungerer godt.
Regjeringen mener det er viktig at tilbudet
av sykehjem og omsorgsboliger med heldøgnstjenester til
brukere med et varig behov også tilpasses personer med demens.
Regjeringen legger til grunn at det er kommunene som
må finne en fornuftig balanse mellom tilbud av sykehjem
og hjemmetjenester ut fra lokale forhold, behov og ønsker.
Det understrekes at kommunenes tjenestetilbud må dimensjoneres
og utformes ut fra brukernes behov og ikke ut fra standardiserte
normer og dekningsgrader fastsatt sentralt.
Regjeringen vil gå gjennom regelverket
med sikte på at beboere i omsorgsboligene og sykehjem i
størst mulig grad blir omfattet av felles bestemmelser
som sikrer samme rettigheter og tilsynsordninger. Det vises i denne
sammenheng til Ot.prp. nr. 97 (2005-2006). som inneholder forslag
til nytt kapittel 10A om statlig tilsyn med kommunene og fylkeskommunene
i kommuneloven.
Regjeringen ønsker å styrke
det allmennmedisinske tilbudet til omsorgstjenestens brukere, både
pasienter i sykehjem og mottakere av hjemmetjenester. I første omgang
rettes oppmerksomheten mot å bedre kapasiteten og kvaliteten
på legetilbudet i sykehjemmene. Deretter vil Regjeringen
gjennomgå fastlegenes ivaretakelse av mottakere av hjemmetjenester.
Sosial- og helsedirektoratet vurderte i 2005
legetjenesten i sykehjem og fant da ikke grunnlag for å anta
at legedekningen i sykehjem generelt er uforsvarlig, men at svært
mange kommuner har for lav legedekning til å innfri de
krav direktoratet stiller til god kvalitet. Departementet vil i
rundskriv til kommunene gi kriterier for fastsetting av lokal norm
for legedekning i den enkelte kommune. Sosial- og helsedirektoratet
skal utarbeide en faglig veileder for legetjenesten i sykehjem.
Departementet har bedt de medisinske fakultetene styrke
aldersmedisin generelt og sykehjemsmedisin spesielt i grunnutdanningen.
Sosial- og helsedirektoratet har fått i oppdrag å gjennomgå spesialistutdanningen
i allmennmedisin med sikte på å stille minimumskrav
til alders- og sykehjemsmedisin.
Fra og med 2007 foreslår Regjeringen å sette
i verk tiltak for å styrke tjenestetilbudet til personer
med demens og deres pårørende på følgende
områder:
– Dagtilbud
til personer med demens
– Utredning og diagnostisering
av demens
– Informasjon til brukere og pårørende
– Pårørendeskoler
og samtalegrupper
– Opplæring og erfaringsutveksling
blant personell
– Utvikling av ulike botilbud
Regjeringen ønsker at pasientene/brukerne
skal oppleve trygghet og kvalitet i overgangen mellom nivåene i
helsetjenesten. Som et ledd i arbeidet med bedre samhandling mellom
de kommunale helse- og omsorgstjenestene og spesialisthelsetjenesten
vil departementet følge opp med sikte på at det
faglige nivået i behandlingen i sykehjemmene høynes.
Departementet har i sine styringskrav til de
regionale helseforetakene lagt vekt på at helseforetakene
etablerer ambulante team innen geriatri, kreft, rehabilitering og
ulike kroniske sykdommer og funksjonshemninger. Regjeringen viser
videre til utbyggingen av distriktspsykiatriske sentre, som forutsettes å gi
tilsvarende tilbud på sitt område.
Regjeringen ser styrking av informasjonsteknologi
i omsorgstjenestene som en sentral del av arbeidet med å heve
kvaliteten og forbedre effektiviteten i tjenesten. Det framholdes
at bruk av IKT, smarthusløsninger, telemedisin og ny omsorgsteknologi
kan bidra til å hindre institusjonalisering, gi brukerne
større uavhengighet av hjelpeapparatet og et bedre lokalt
medisinsk tilbud.
Regjeringen ønsker å sette
fokus på utvikling og bruk av standarder, enhetlige og
gode sikkerhetsløsninger, tilpassede fagsystemer, samt å tilrettelegge
organisasjon og rutiner for elektronisk samarbeid.
Det framholdes at det er god dokumentasjon for
at et geriatrisk spesialisttilbud fører til bedre funksjon
og redusert behov for varige omsorgstjenester, og at det derfor
er viktig at geriatriske tjenester settes inn så tidlig
som mulig i pasientforløpet.
I handlingsplanen for å styrke spesialisthelsetjenester for
eldre vil følgende innsatsområder bli styrket:
– Pasientopplæring
– Forebyggende og helsefremmende
tiltak
– Tjenestetilbudet i spesialisthelsetjenesten,
herunder samhandlingstiltak overfor kommunene
– Rekruttering av nøkkelpersonell
– Økt tverrfaglig kompetanse
og forskning
– Gjennomgang av finansieringsordningene
for å sikre at disse understøtter god klinisk
praksis
Helse- og omsorgsdepartementet har startet arbeidet med
en helhetlig vurdering av hele tannhelsefeltet, herunder tannhelsetilbudet
til personer som mottar omsorgstjenester. Forslag til tiltak vil
bli forelagt Stortinget i en stortingsmelding.
Regjeringen ønsker å sikre
rehabiliteringstjenester til alle som trenger det, uavhengig av
alder, diagnose og funksjonsnedsettelse. Helse- og omsorgsdepartementet vil
legge fram en nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering
i helse- og omsorgstjenesten.
Regjeringen ønsker å gi folkehelsearbeidet
et løft gjennom en politikk som skal bidra til flere leveår
med god helse i befolkningen og reduserte helseforskjeller mellom
sosiale lag, etniske grupper og kjønn.
Forebyggende tiltak de nærmeste 15-20 år,
vil først og fremst være:
– sykdomsforebyggende
og helsefremmende arbeid
– investeringer i universell utforming
av boliger og omgivelser
– sosiale og kulturelle tiltak
som kan bidra til å styrke og utvikle sosiale nettverk
og fellesskap
– volds- og ulykkesforebyggende
arbeid
Regjeringen legger vekt på å trygge
levekårene og rettssikkerheten for personer med utviklingshemning og
framholder at omsorgstjenesten spiller en viktig rolle i dette.
Helse- og omsorgsdepartementet og Sosial- og helsedirektoratet vil
sørge for særlig oppfølging av tjenestene
til personer med utviklingshemning gjennom:
– evaluering
av praktiseringen av bestemmelsene i sosialtjenesteloven om å begrense
bruk av tvang overfor personer med utviklingshemning
– utviklingsprogrammet "Aldring
og utviklingshemmede"
– utviklingen av det nasjonale
fagmiljøet på området utviklingshemning,
som ble etablert i 2006
– særlige FOU-tiltak
Regjeringen vil legge vekt på kultur,
aktivitet og trivsel som helt sentrale og grunnleggende elementer
i et helhetlig omsorgstilbud. En slik satsing vil kreve større tverrfaglig
bredde i omsorgssektoren, med større vekt på sosialpedagogikk,
ergoterapi, fysioterapi og sosialt arbeid.
Regjeringen vil sikre at kommunene praktiserer
sosialtjenesteloven i tråd med de forutsetninger som ligger i
lovens formålsbestemmelse. Det understrekes at dersom brukeren
etter en individuell behovsgjennomgang etter sosialtjenesteloven § 4-3
har rett til sosiale tiltak, har kommunene plikt til å tilby
dette. Departementet vurderer det som lite hensiktsmessig å konkretisere nærmere
hvilken form tiltakene skal ha.
Regjeringen ønsker å legge
vekt på mat og måltid som en viktig del av omsorgstjenestens
virksomhet, både på sykehjem og i hjemmetjenesten.
Regjeringen mener at økt aktivisering
både sosialt og fysisk gjennom et mer tverrfaglig tilbud
bør inngå som en del av den framtidige omsorgstjenesten.
Regjeringen mener det er avgjørende å legge
til rette for at omfanget av frivillig omsorg blir opprettholdt
og styrket, og vil forankre politikken i et likestillingsperspektiv
der det legges til rette for at omsorgsarbeid kan kombineres med
yrkesaktivitet, og at omsorgsoppgavene er mer likt fordelt mellom
menn og kvinner.
Det framholdes at helse- og sosiallovgivningens bestemmelser
om individuell plan er et godt verktøy for å sikre
samhandlingen mellom tjenestemottaker, familie/pårørende
og offentlig helse- og sosialtjeneste. Det understrekes at pårørende
skal trekkes inn i arbeidet i den utstrekning tjenestemottakeren
og pårørende ønsker det.
Det understrekes at et bedre samspill med familie
og pårørende vil innebære bedre tilpassing
og tilrettelegging av dagens tjenestetilbud. Som virkemidler for å oppnå dette
nevnes åpne sykehjem, dagtilbud og avlastning.
Regjeringen ser det som svært viktig å gi
frivillige organisasjoner rammer og frihet til å drive
forsøksvirksomhet og utviklingsarbeid, og til å utfordre
mer tradisjonelt drevne helse- og sosialtjenester til nytenkning, og
til å være korrektiv der det trengs.
Regjeringen ønsker å legge
til rette for at både brukerne, omsorgspersonell og frivillige
organisasjoner deltar i utviklingen av nye eier- og driftsformer
i omsorgssektoren, basert på større grad av selvorganisering
og brukerstyring.
Regjeringen vil videreføre arbeidslinjen
med å få flere trygdede ut i arbeid, og få folk
til å bli værende i arbeid lenger.
Det uttales at det offentlige bør legge
til rette for sosiale møteplasser, og stimulere til utvikling
av sosiale nettverk, men at det er sivilsamfunnet og den enkelte som
i fellesskap må ta ansvar for aktivitetene gjennom sine
organisasjoner, foreninger, kulturvirksomheter og mer uformelle
sosiale sammenhenger.
Regjeringen tilrår at kommunene, ut
fra lokale behov, nytter noe av veksten i nye årsverk til
drift av eldresentre og andre forebyggende tiltak og aktivitetstilbud
for å stimulere til ytterligere utbygging av tilbudet på dette
området.
Kommunenes brutto driftsutgifter var i 2004
om lag 210 mrd. kroner. Av dette utgjorde helse- og sosialtjenesten
41 prosent.
Det foretas en drøfting av om folketrygden
bør finansiere omsorgstjenesten gjennom et system der penger følger
brukeren. Det framholdes at et system hvor penger følger
brukeren vil kreve et omfattende klassifikasjonssystem,
og et saksbehandlingssystem som løpende kan justere tilskuddsbeløpet
ut fra endringer i den enkelte tjenestemottakers behov. Etter Regjeringens
vurdering vil dette føre til økt byråkrati
og fort bli et diagnostiserings- og sosialrapportsamfunn vi ikke ønsker.
Regjeringen ønsker at omsorgstjenestene
også i framtida skal være forankret i kommunene,
med stor nærhet til brukerne, og med mulighet til å utforme
tjenestetilbudet ut fra lokale forhold. Det uttales at finansieringsordningen
må stimulere til forebyggende tiltak, gi insentiver til å styrke
det tette samspillet med familie og pårørende,
og se tjenestetilbudet i nær sammenheng med utviklingen
av et levende lokalsamfunn. Etter Regjeringens vurdering vil dette
best sikres ved at man også i framtida i hovedsak baserer
seg på rammefinansiering.
Det redegjøres for reglene for brukerbetaling
i omsorgstjenesten. Regjeringen har vurdert ulike alternativer for
mer lik brukerbetaling. Samlet sett finner Regjeringen at ulempene
ved dagens ordninger ikke forsvarer å gjennomføre
en omfattende reform. Det uttales at hensynet til at brukerne ikke
skal komme svekket ut etter en omlegging, tilsier at dagens ordninger
inntil videre bør opprettholdes.
Det vises til at Stortinget flere ganger har
bedt om en vurdering av hvordan egenandelstak 2 kan utvides med kommunale
egenandeler: Regjeringen mener at en innlemming av kommunale egenandeler
ikke er hensiktsmessig, men at man ut fra fordelingsmessige hensyn bør
behandle de kommunale egenandelene separat. Det framholdes at dette
vil gi mulighet til i større grad å målrette
ordningen mot de gruppene som har størst behov for skjerming.
Regjeringen vil legge til rette for ytterligere
personelløkning i omsorgstjenesten gjennom veksten i kommunenes
frie inntekter. Konkrete tiltak i Omsorgsplan 2015 som går
ut over dagens budsjettrammer, vil fremmes i de kommende års
statsbudsjetter.
Det framholdes at de overordnede strategiene
som er presentert i stortingsmeldingen, på lang sikt vil
kunne dempe utgiftsveksten til omsorgssektoren.