Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at skiftende
regjeringer de siste tiårene har hatt fornyelse
og modernisering av offentlig sektor som et sentralt mål.
Brukerne i sentrum og brukerretting av tjenestene har vært
en viktig del av dette arbeidet.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse
har som formål å belyse hvilke resultater som
er oppnådd i forhold til Stortingets intensjoner om å brukerrette
de offentlige tjenester. De elementer som er belyst i undersøkelsen,
er: Hvilke tiltak er iverksatt for å følge opp
Stortingets vedtak, og har brukerretting gitt bedre tjenester? Hvorledes
benyttes gjennomførte brukerundersøkelser, og
i hvilken grad ivaretar Fornyings- og administrasjonsdepartementet
sin rolle som pådriver og koordinator overfor sektordepartementene?
Komiteen registrerer at undersøkelsen
er bredt anlagt blant annet med spørreskjemaundersøkelse
til 165 statlige virksomheter og analyse basert på tildelingsbrev
for i alt 131 virksomheter og 103 årsrapporter for virksomhetene
i årene 2003-2004. Det er videre foretatt særlige
analyser av i hvilken grad de brukerrettede tiltakene bidrar til
bedre tjenester for brukerne i politi- og lensmannsetaten, trygdeetaten
og skatteetaten. Undersøkelsen har også omfattet
lokalkontorer.
FAD har det overordnede ansvaret for utformingen av
forvaltningspolitikken og som pådriver for og koordinator
overfor sektordepartementene i forvaltningspolitiske saker. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at departementet har utarbeidet handlingsplaner
for fornyelse av offentlig sektor hvor brukermedvirkning har vært
en sentral målsetting. Satsing på offentlige servicekontorer,
serviceerklæringer og saksbehandlingsfrister er blant de
tiltak departementet har initiert.
Komiteen konstaterer imidlertid
at verken fagdepartementene eller de underliggende virksomheter
som er med i undersøkelsen, har opplevd FAD som en aktiv pådriver
i arbeidet. Opplegg for erfaringsutveksling og initiativ på tvers
av departementsgrensene har det vært lite av.
Komiteen har merket seg Finansdepartementets uttalelse
om at Riksrevisjonen tillegger FAD et større ansvar for
dette arbeidet enn hva det er grunnlag for.
Komiteen anser likevel at den
til enhver tid sittende statsråd i FAD må være
seg bevisst sitt særlige ansvar for å ta initiativ
til tiltak knyttet til modernisering og brukerretting av offentlige
tjenester, samt å systematisere og videreformidle erfaringer
fra vellykkede tiltak til de øvrige departementene.
Komiteen registrerer at graden
av styringssignaler fra overordnet departement har betydning for
hvilken innsats virksomhetene gjør for å sikre
brukerretting av tjenestene. Manglende krav om brukerretting fra departementenes
side gir mangelfull rapportering tilbake. Departementenes fokus
på brukerretting i styringsdialogen er følgelig
avgjørende for virksomhetenes satsing.
Det er en overordnet målsetting at
den offentlige forvaltning skal tilpasse seg brukernes behov. Komiteen har
merket seg at 78 pst. av de undersøkte statlige virksomhetene
har gjennomført en eller flere brukerundersøkelser
i løpet av de siste fem årene og finner det oppsiktsvekkende
at bare 12 av de i alt 118 virksomhetene oppgir at de i stor grad
har brukt brukerundersøkelsene til å utvikle virksomhetens
tjenester. Gjennomføring av slike undersøkelser
krever betydelige ressurser, både menneskelige og økonomiske. Komiteen setter
derfor spørsmålstegn ved om brukerundersøkelser
som ikke er ledd i et konkret opplegg for å tilrettelegge
tjenestene for brukerne på en bedre måte, er den
mest regningssvarende måten å benytte ressurser på. Komiteen deler
Riksrevisjonens syn på betydningen av at statlige virksomheter
utnytter potensialet i brukerundersøkelsene bedre til å videreutvikle
tjenestene til beste for brukerne.
De senere årene har stadig flere offentlige
tjenester blitt tilgjengelige på data. Dette har lettet
tilgangen for mange. Riksrevisjonens undersøkelse viser
imidlertid at IKT-baserte tjenester ikke kan erstatte personlig
kontakt, og at det kreves en rekke ulike tilbud og virkemidler for å tilfredsstille
brukernes behov. Komiteen er enig i at satsing på IKT-tiltak
alene ikke er tilstrekkelig for å gi brukerne det servicetilbud
som er ønskelig, og at det er behov for varierte virkemidler.
Komiteen ønsker å konkretisere
tilgjengeligheten og brukergrupper for informasjoner på data.
I denne sammenheng mener komiteen at de statlige
etater må vurdere brukernes alderssammensetning og spesielt manglende
datakunnskaper.
En for ensidig bruk av IKT-tiltak i informasjon
og systemvalg vil i dagens situasjon sette en stor gruppe mennesker
på sidelinjen - spesielt de eldre årsklasser
- slik komiteen betrakter situasjonen. Selv om bruk
av datamaskiner mestres av en stor del av befolkningen, er det fremdeles
en relativt stor del av våre borgere som ikke kan eller
ikke bruker denne nye teknologi. Komiteen har derfor
den oppfatning at departementer og offentlige etater parallelt også bør
bruke de tradisjonelle kommunikasjonsmetoder for å kunne
nå samtlige brukergrupper. Slik komiteen vurderer situasjonen,
er dette spesielt viktig innenfor skatteetaten og det nye NAV-systemet
hvor det foreligger et stort forbedringspotensial.
Spesielt likningskontorenes behov for å yte
en nødvendig informasjon og personlig veiledning til folk flest,
er viktig, slik komiteen oppfatter situasjonen, idet
små feilutfyllinger og faglige misforståelser
i disse etater fort kan slå ut i ukorrekte skatteberegninger
uten at bruker kan kontrollere situasjonen.