Regjeringens politikk for vern og utvikling
av laksebestandene, og forslag til ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder, legges fram i denne proposisjonen.
Regjeringen foreslår å opprette
15 nye nasjonale laksevassdrag og 8 nye nasjonale laksefjorder.
Ordningen vil etter dette bestå av 52 nasjonale laksevassdrag
og 29 nasjonale laksefjorder, som er tilsvarende ca. tre fjerdedeler
av Norges samlede villaksressurs. Bestandene i ordningen skal ha
en god geografisk fordeling. Det foreslås i tillegg et
nytt beskyttelsesregime for nasjonale laksefjorder, og det gjeldende
beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag med noen mindre presiseringer,
skal bekreftes.
Miljøverndepartementet viser i proposisjonen
til at det i februar 2003 ble opprettet 37 nasjonale laksevassdrag
og 21 nasjonale laksefjorder, og man fastsatte grunnprinsippene
for ordningen og ga føringer for den videre oppfølgingen,
jf. behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002) Om opprettelse av
nasjonale laksevassdrag og laksefjorder og Innst. S. nr. 134 (2002-2003). Det
ble videre lagt til grunn at ordningen skulle suppleres med ytterligere
vassdrag og fjordområder. Laksen skulle sikres en særlig
beskyttelse i samsvar med de beskyttelsesregimene som var foreslått
i St.prp. nr. 79 (2001-2002), og i ettertid er disse vedtakene lagt
til grunn for forvaltningens behandling av saker som berører
de aktuelle områdene. Evt. kompensasjon for oppdrettsanlegg
som må flytte ut av nasjonale laksefjorder m.m., ble behandlet
i denne forbindelse.
Det ble videre opprettet midlertidige sikringssoner for å beskytte
individrike laksebestander med særlig verdifulle arveanlegg
og god naturlig reproduksjon. Sikringssonene skulle bl.a. bidra
til å hindre spredning av fiskesykdommer og forebygge genetiske
skadevirkninger av rømt oppdrettslaks på de ville
laksebestandene. Det har ikke vært tillatt å etablere
nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk innenfor de midlertidige
sikringssonene, men eksisterende anlegg har hatt anledning til å drive
videre. Ved flytting og etablering av reservelokaliteter skulle
anleggene som hovedregel lokaliseres lenger vekk fra de vassdrag
som sonene ble etablert for å beskytte. Anlegg utenfor sonene
kunne ikke flytte eller etablere lokaliteter innenfor en midlertidig
sikringssone. Restriksjoner på oppdrett innen sikringssonene
tilsvarer dermed til en viss grad beskyttelsesregimet i nasjonale
laksefjorder.
I St.prp. nr. 79 (2001-2002) ble det lagt til
grunn at de midlertidige sikringssonene for laksefisk skulle opprettholdes
inntil ordningen med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder var
ferdigstilt. Som følge av at Stortinget forutsatte at det
ikke skulle tildeles nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk
i sikringssonene før ordningen med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder var ferdigbehandlet, jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003),
har Fiskeri- og kystdepartementet funnet det mest hensiktsmessig å videreføre
sikringssonene. De sikringssonene som ble erstattet med nasjonale
laksefjorder i Innst. S. nr. 134 (2002-2003), ble imidlertid formelt
opphevet i juni 2006. Det samme gjelder de "restsonene" der grensen
for laksefjordene ble satt lenger inn i fjorden enn de daværende
sikringssonene.
Departementet viser til at sikringssoner som
ligger i fjordområder som ikke er utredet i forbindelse
med ferdigstillingen av ordningen med nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder, skal oppheves når denne proposisjonen er
fremlagt. Soner som inngår i fjordområder som
er utredet i forbindelse med ferdigstillingen, men som ikke blir
vedtatt som nasjonale laksefjorder, vil bli opphevet etter at proposisjonen
er ferdigbehandlet.
Beskyttelsesregimene for nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder skal nedfelles i forskrifter etter lakse- og innlandsfiskloven,
vannressursloven, akvakulturloven og matloven. Det vil senere også bli
foreslått en egen bestemmelse om nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder i lakse- og innlandsfiskloven.
Direktoratet for naturforvaltnings utredning
om ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, høringsmerknadene
til denne utredningen og departementets merknader til de synspunktene
som har fremkommet gjennom høringen, er presentert i proposisjonen,
samt en fylkesvis oversikt over utredete vassdrag og fjordområder
og høringsmerknadene til disse.
Direktoratets høringsnotat og samtlige
høringsuttalelser følger som utrykt vedlegg til
proposisjonen.
Regjeringen har som mål å bevare
og gjenoppbygge laksebestander av en størrelse og sammensetning
som sikrer mangfold innen arten og utnytter dens produksjonsmuligheter.
Laksens leveområder skal forvaltes slik at naturens mangfold
og produktivitet bevares, og trusselfaktorer skal identifiseres
og fjernes. Der dette ikke er mulig, skal trusselfaktorenes virkning
på laksebestandenes produksjon, størrelse og sammensetning motvirkes
eller oppheves gjennom tiltak. Påvirkninger som truer laksens
genetiske mangfold skal reduseres til ikke-skadelig nivå innen
2010.
Lakseressursene skal forvaltes til størst
mulig nytte for samfunnet, rettighetshavere og fritidsfiskere. Ansvaret
er fordelt på flere sektorer, og samarbeidet innen lakseforvaltningen
vil derfor bli styrket.
Miljøverndepartementet har det overordnede
ansvaret for villaksen, men departementet har svært begrensede
juridiske virkemidler overfor de mest skadelige påvirkningene.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for tiltak knyttet til
akvakultur og for å sikre fiskehelsen, og Olje- og energidepartementet
har hovedansvaret for vassdragsforvaltningen. Fire av disse departementenes
underliggende etater har et særlig ansvar for villaksen.
Når det gjelder privat forvaltning
skal den driftsplanbaserte forvaltningen i regi av rettighetshavere
i lakseelver videreutvikles, slik at oppgaver som fastsetting av
fiskeregler, fiskestell, informasjon, tilrettelegging, oppsyn, kontroll
og innhenting av fangststatistikk i størst mulig grad skal
ivaretas lokalt. Miljøverndepartementet vil sende på høring
forslag til krav om obligatorisk organisering av fiskerettighetshavere
i lakseførende vassdrag - som del av den forestående
revisjonen av lakse- og innlandsfiskloven. Et slikt krav om organisering
vil ikke omfatte den økonomiske utnyttelsen av fiskeretten.
Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er et
hovedtiltak for villaksen. Norge har et særlig ansvar for
den atlantiske laksen, og Regjeringen legger til grunn at Norge
bør være et foregangsland i arbeidet med å følge opp
de internasjonale retningslinjene for villaksforvaltningen.
Det vises til at det er nødvendig med
tiltak knyttet til - og det er i proposisjonen redegjort for - blant
annet:
– tiltak
knyttet til fiskeoppdrett
– bekjempelse og forebyggelse
av lakseparasitten Gyrodactylus salaris
– vassdragstiltak
– reguleringer i laksefisket
– kalking av laksevassdrag
– fiskeutsettinger og genbank
– forskning og overvåking
Formålet med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder er å gi laksebestandene i Norge særlig
beskyttelse mot inngrep og aktiviteter i vassdragene og i de nærliggende
fjord- og kystområdene.
Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder ble
først foreslått i Villaksutvalgets innstilling
(NOU 1999:9). Det er i denne proposisjonen redegjort for behandlingen
av innstillingen og den senere saksgangen mv.
Det er så langt opprettet 37 nasjonale
laksevassdrag og 21 nasjonale laksefjorder. I de nasjonale laksevassdragene
er det ikke tillatt med nye tiltak og aktiviteter som kan skade
villaksen. I laksefjordene skal det ikke etableres ytterligere matfiskoppdrett
for laksefisk, og eksisterende virksomhet skal underlegges særskilte regler
for rømmingssikring og helsekontroll. Større inngrep
i munningsområdene og virksomhet med risiko for alvorlig
forurensning er heller ikke tillatt.
Ordningen som i alt skal omfatte om lag 50 vassdrag med
tilhørende fjordområder, skal i hovedsak omfatte store
og tallrike bestander, bestander med potensial for høy
produktivitet, storlaksbestander og bestander med særskilt
genetisk karakter. Bestandene som inngår i ordningen skal
prioriteres i det generelle arbeidet med å styrke villaksen.
Dette vil i første rekke gjelde tiltak mot Gyrodactylus
salaris, restaurering av leveområder, revisjon av konsesjonsvilkår
og kompensasjonstiltak i regulerte vassdrag, vassdragskalking og
bestandsovervåking. I tillegg vil en rekke generelle tiltak
for villaksen være av betydning, i første rekke
tiltak mot rømming og lakselus og reguleringer i laksefisket.
Bestemmelsene om nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder skal forvaltes i henhold til dagens ansvarsfordeling
mellom statlige myndigheter. Ordningen skal være godt lokalt
forankret, og både kommunene og rettighetshaverne vil bidra
i forvaltningen.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
vil være permanente. Ny kunnskap, ny teknologi og nye generelle
rammebetingelser for berørte næringsinteresser
kan imidlertid over tid tilsi endringer i regelverket for forvaltningen
av vassdragene og fjordområdene. Ordningen skal derfor
evalueres senest ti år etter at den er ferdigstilt.
De langt fleste etablerte nasjonale laksevassdragene inngår
i Verneplan for vassdrag eller er uten aktuelle vannkraftinteresser
som er negative for villaksen. Videre erstatter de nasjonale laksefjordene
i all hovedsak tidligere midlertidige sikringssoner for laksefisk. Gjennom
disse regimene var det allerede før ordningen ble opprettet
lagt begrensninger på visse typer virksomhet i områdene.
Det ble derfor lagt til grunn at konsekvensene av de etablerte nasjonale
laksevassdragene og laksefjordene for andre samfunnsinteresser var begrenset.
Det er i proposisjonen redegjort for laksens
utbredelse og biologi, laksens økonomiske og kulturelle betydning,
bestandsstatus, påvirkningsfaktorer og villaksforvaltningen.
Beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder skal sikre villaksen en særlig beskyttelse. Regimene åpner
likevel for nye tiltak og aktiviteter dersom disse ikke medfører økt
risiko for de laksebestandene som skal beskyttes.
Beskyttelsesregimet for de nasjonale laksevassdragene
har ifølge departementet fungert godt, og det er ikke foretatt
regelendringer eller gjort erfaringer med vassdragsmyndighetenes
praktisering som tilsier at regimet bør endres i særlig
grad.
Det er imidlertid behov for visse endringer
i beskyttelsesregimet for de nasjonale laksefjordene, dels som følge
av endringer i reguleringene av akvakulturnæringene siden
laksefjordene ble opprettet, og dels som følge av erfaringer
med det nåværende regimet.
I de nasjonale laksefjordene skal summen av
endringer i akvakulturvirksomheten i fjordene ikke medføre økt,
men snarere redusert risiko for de laksebestandene som skal ivaretas.
Større inngrep i munningsområdene og virksomhet
med risiko for alvorlig forurensning er ikke tillatt.
I laksefjordene er det ikke tillatt å etablere
nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk eller nye konsesjoner
for FoU/stamfiskanlegg for laksefisk, og eksisterende virksomhet
må oppfylle strengere krav til sikring mot rømminger
og sykdomsspredning. Tilleggslokaliteter for eksisterende konsesjoner
kan tillates på visse vilkår dersom dette er nødvendig
for å få til årsklasseskille og brakklegging.
Ellers skal det ikke tildeles nye tillatelser. Økt produksjonskapasitet
på eksisterende lokaliteter skal ikke medføre økt
risiko for villaksen.
Det er ikke er tillatt å etablere nye
slakterier og tilvirkningsanlegg for laksefisk i laksefjordene.
Eksisterende virksomhet skal pålegges strengere krav med sikte
på å redusere risikoen for rømming og
sykdomsspredning.
Produksjonsvekst som følge av endrede
nasjonale rammebetingelser, er tillatt. Dette gjelder også for stamfiskanlegg,
og økt produksjon må ikke føre til økt risiko
for villaksen.
Innenfor laksefjordene vil det bli lagt opp
til styrking av fiskerimyndighetenes generelle kontrollvirksomhet.
Ved gjentatte alvorlige sykdomsutbrudd kan det
være aktuelt å flytte anlegg ut fra de viktigste
laksefjordene dersom sanering ikke er tilstrekkelig.
Beskyttelsesregimet legger føringer
for oppdrettsvirksomheten innenfor fjordene, samtidig som det gir fleksibilitet
med sikte på mulighet for fremtidig utvikling.
Det foreslås i proposisjonen at den
vedtatte laksefjorden Tanafjorden skal være fri for matfiskoppdrett
med laksefisk. Ut over dette foreslås det ikke flytting
av anlegg i forbindelse med ferdigstillingen. Det kan imidlertid
bli aktuelt å inngå frivillige avtaler om flytting
av oppdrettsanlegg ut av nasjonale laksefjorder.
Regjeringen foreslår i proposisjonen
at det opprettes følgende 15 nye nasjonale laksevassdrag:
Mandalselva, Bjerkreimselva, Suldalslågen, Vosso, Nærøydalselva,
Lærdalselva, Nausta, Orkla, Nidelva, Verdalselva, Namsen,
Vefsna, Ranaelva, Beiarelva og Kongsfjordelva.
12 av de 15 vassdragene i forslaget er anbefalt
av Direktoratet for naturforvaltning, inkludert seks vassdrag som
er særlig prioritert fra direktoratets side. Miljøverndepartementet
viser til at flertallet av de foreslåtte vassdragene er
godt forankret i høringsresultatene.
Regjeringen foreslår videre at det
opprettes følgende åtte nye laksefjorder: Lindesnes–Mannefjorden
med grense i vest ved Lindesnes og grense i øst ved Fugløya -
grense mot åpent hav følger grunnlinjen, Sandsfjorden
med grenser i sør mellom Austbø og Jelsa og mellom
Vardnes og Breidvik, Fjordene ved Osterøy med grense i
nord mellom Molviki og Tysso og i sør mellom Skreaneset
og Olsnesnipa, Førdefjorden med grense mellom Flokenes
og Horneneset, Vefsnfjorden med grense i nord mellom Leinesodden
og Sandnessjøen og i sør mellom Hamnes og Bjørga,
Ranafjorden med grense mellom Leirholmen og Velsvåg, Beiarfjorden med
grense i sør mellom Kvarsnes og Hamnes og i nord mellom
Røsnes og Nordsandnes og Kongsfjorden med grense mellom
Nålneset og Vesterneset, med avgrensning ytterst i Risfjorden
mot åpent hav.
Regjeringens forslag innebærer at det
i alt vil bli opprettet 52 nasjonale laksevassdrag og 29 nasjonale
laksefjorder. 46 av de 50 vassdragene som opprinnelig ble foreslått
av Villaksutvalget er inkludert, samtidig som seks andre vassdrag
er tatt inn i stedet for de fire som ikke er fulgt opp fra utvalget.
Ved utformingen av forslaget til nye nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder er det lagt vekt på å få med de
laksebestandene som er av størst nasjonal verdi. Valget
av laksevassdrag har derfor i utgangspunktet vært bestemmende
for valget av laksefjorder. Behovet for en helhetlig totalløsning
har imidlertid medført at hensynet til oppdrettsinteressene
har hatt betydning for utvalget av laksevassdrag.
Det tas sikte på å utarbeide
forvaltningsplaner for de foreslåtte områdene.
Planene skal både bidra til forutsigbarhet i forvaltningen
og gi informasjon til alle som har ansvar for eller er berørt
av ordningen.
Hovedintensjonen med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder er å gi så mye som mulig av den
norske villaksressursen særlig beskyttelse innenfor rammen av
et begrenset antall laksebestander. Det er videre lagt til grunn
at ordningen skal omfatte om lag 50 laksevassdrag med tilhørende
fjordområder, jf. St.prp. nr. 79 (2001-2002). Intensjonen
har vært at disse vassdragene skal omfatte om lag tre fjerdedeler
av den samlede villaksressursen.
De faglige kriteriene for valg av laksebestander
er:
1. Tallrike laksebestander
med høy produktivitet.
2. Bestander med stort potensial for høy
produktivitet.
3. Storlaksstammer.
4. Bestander med særskilt genetisk
karakter.
Evalueringen av de midlertidige sikringssonene
for laksefisk og annen oppdatert kunnskap om forholdet mellom oppdrett
av laksefisk og ville laksebestander, tilsier at store laksefjorder
vil ha best effekt. Det er derfor lagt vekt på å få etablert
flest mulig laksefjorder av en viss størrelse, samtidig
som hensynet til oppdrettsnæringen blir ivaretatt.
Nye nasjonale laksevassdrag
(romertall 1-IV og S refererer til Verneplan I-IV og suppleringen
av verneplanen)
Fylke | Foreslag til
nasjonalt
laksevassdrag | Inngår
helt eller delvis i Verneplan for vassdrag/supplering av
Verneplan for vassdrag | Ett eller
flere prosjekter
i Samlet plan |
Vest-Agder | Mandalselva | I, S | X |
Rogaland | Bjerkreimselva | S | |
| Suldalslågen | IV | X |
Hordaland | Vosso | III | X |
Sogn og Fjordane | Nærøydalselva | S | X |
| Lærdalselva | I | X |
| Nausta | S | |
Sør-Trøndelag | Orkla | S | X |
| Nidelva | | X |
Nord-Trøndelag | Verdalselva | III, S | |
| Namsen | I, II, III,
IV, S | X |
Nordland | Vefsna | IV | X |
| Ranaelva | S | X |
| Beiarelva | S | X |
Finnmark | Kongsfjordelva | | X |
Det er i proposisjonen gitt en vurdering av
hver av de foreslåtte nye nasjonale laksevassdragene.
Sju av de foreslåtte nye nasjonale
laksevassdragene munner ut i en etablert laksefjord: Bjerkreimselva, Nærøydalselva,
Lærdalselva, Orkla, Nidelva, Verdalselva og Namsen. Det
er derfor nødvendig å etablere åtte nye
nasjonale laksefjorder i tilknytning til de øvrige vassdragene.
De foreslåtte laksefjordene er Lindesnes–Mannefjorden,
Sandsfjorden, Fjordene ved Osterøy, Førdefjorden,
Vefsnfjorden, Ranafjorden, Beiarfjorden og Kongsfjorden.
Følgende er lagt til grunn som utgangspunkt
for avgrensningen av de nye nasjonale laksefjordene:
1. Størrelsen
på de tidligere midlertidige sikringssonene der slike eksisterer
utenfor de aktuelle vassdragene.
2. Evalueringsutvalgets forslag (1996)
om opprettelse av tiltakssoner utenfor noen av de aktuelle vassdragene.
3. Muligheten for å få til
en naturlig geografisk avgrensning ut fra fjordenes størrelse
og utforming.
Alle laksefjordene tar utgangspunkt i en sikringssone for
laksefisk. I ett av tilfellene, Kongsfjorden, foreslås det
at grensen for laksefjorden settes lik grensen for eksisterende
sikringssone. I de øvrige tilfellene er grensene for de
foreslåtte laksefjordene utvidet i forhold til eksisterende
sikringssoner.
Fem av de åtte nye fjordene foreslås
avgrenset slik de er utredet og anbefalt av Direktoratet for naturforvaltning,
mens tre har noe mindre omfang av hensyn til oppdrettsnæringen.
Det foreslås ikke flytting av oppdrettsanlegg ut av de
foreslåtte laksefjordene.
Ti eksisterende lokaliteter og mellom seks og åtte potensielle
lokaliteter for oppdrett med laksefisk i sjø ligger innenfor
de foreslåtte laksefjordene.
Nye nasjonale laksefjorder
Fylke | Forslag nye nasjonale laksefjorder | Tilhørende nasjonale laksevassdrag |
Vest Agder | Lindesnes–Mannefjorden | Mandalselva |
| (Lindesnes
- Fugløya, grense mot åpent hav følger
grunnlinjen) | |
Rogaland | Sandsfjorden
(Austbø - Jelsa og Vardnes - Breidvika) | Suldalslågen |
Hordaland | Fjordene ved
Osterøy (Molviki - Tysso og Skreaneset - Olsnesnipa) | Vosso |
Sogn og Fjordane | Førdefjorden
(Flokenes - Horneneset) | Nausta |
Nordland | Vefsnfjorden (Leinesodden
- Sandnessjøen og Hamnes - Bjørga) | Vefsna |
| Ranafjorden (Leirholmen
- Velsvåg) | Ranaelva |
| Beiarfjorden
Kvarsnes - Hamnes og Røsnes - Nordsandnes) | Beiarelva |
Finnmark | Kongsfjorden (Nålneset
- Vesterneset, grense mot åpent hav
følger grunnlinjen) | Kongsfjordelva |
Det er i proposisjonen gitt en vurdering av
hver av de foreslåtte nye nasjonale laksefjordene.
Ferdigstillingen av nye nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder vil innebære at alle de største
og mest produktive bestandene og bestander med betydelig potensial
for økt produksjon, blir omfattet av ordningen. Dette betyr
at også de laksebestandene som har størst økonomisk
betydning for villaksnæringen blir inkludert. I de nye
foreslåtte nasjonale laksevassdragene er det først
og fremst vannkraftprosjekter, grusuttak og uttak av vann til vannforsyning
som har økonomisk betydning.
Status som nasjonalt laksevassdrag innebærer
at det skal legges særlig vekt på villaksen ved
revisjon og fornyelser av vassdragskonsesjoner. I tillegg skal disse områdene
prioriteres i forbindelse med restaurering av leveområder.
Dette kan ifølge departementet få noen konsekvenser
for eksisterende vannkraftproduksjon, som må klargjøres
og avveies i hvert enkelt tilfelle.
Beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag består
i stor grad av virkningskriterier som er avgjørende for
hvilke tiltak som kan tillates i vassdragene. Kraftutbygging som
ikke har nevneverdig negativ betydning for laksen, kan gjennomføres.
To av de vassdragene som nå foreslås
som nasjonale laksevassdrag, er ikke vernet gjennom Verneplan for vassdrag.
I disse vassdragene vil beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag
innebære noe større restriksjoner enn det som
følger av dagens regelverk.
Tre av de nye foreslåtte nasjonale
laksevassdragene er i sin helhet vernet i Verneplan for vassdrag.
Opprettelsen av disse som nasjonale laksevassdrag vil dermed ikke
ha konsekvenser for vannkraftinteressene. Ti av de foreslåtte
vassdragene er vernet i deler av nedbørsfeltet. Vassdragene
er dermed delvis beskyttet mot vannkraftinngrep.
Tolv av de foreslåtte vassdragene har
prosjekter i Samlet plan for vassdrag. Disse prosjektene har et energipotensial
på om lag 600-700 GWh, og som antas å innebære
betydelig skade på laksen dersom de realiseres. I tillegg
er det usikkerhet om virkningene knyttet til prosjekter med om lag
tilsvarende produksjon.
Samlet plan for vassdrag ble sist rullert på begynnelsen
av 1990-tallet, og det er ifølge departementet i svært
mange tilfeller ikke realistisk å gjennomføre
de kartlagte prosjektene i sin opprinnelige form. Mange av de kartlagte
prosjektene vil derfor sannsynligvis bli redusert i omfang dersom
de realiseres.
Hensynet til laks og lakseinteresser veier i
dag tungt ved konsesjonsbehandling av vannkraft. Uavhengig av ordningen
med nasjonale laksevassdrag er det derfor ikke aktuelt å tillate
vannkraftutbygginger med fare for betydelig skade på viktige
laksebestander. Også i vassdrag og vassdragsavsnitt som
ikke er inkludert i Verneplan for vassdrag, innebærer dessuten
vannressursloven en sterk vektlegging av miljøinteressene
ved inngrep i og ved vassdrag.
De fleste av de nasjonale laksevassdragene som
ikke er vernet eller utredes for vern, antas å ha potensial
for et større eller mindre antall småkraftverk,
gjerne knyttet til sidevassdrag. Ved å plassere kraftstasjonen
ovenfor anadrom strekning, samt pålegge vilkår
om avbøtende tiltak som omløpsventiler og minstevannføring, kan
mye av småkraftpotensialet utnyttes også i nasjonale
laksevassdrag.
Samlet sett antar departementet at ordningen
med nasjonale laksevassdrag ikke vil medføre vesentlig reduksjon
i aktuell ny vannkraft. Videre antar departementet at de samlede økonomiske
konsekvensene av de nye nasjonale laksevassdragene for andre aktiviteter enn
vannkraftutbygging vil være svært beskjedne.
Det oppdaterte beskyttelsesregimet for laksefjordene vil
medføre noe økte driftskostnader for de berørte oppdrettsselskapene,
men disse vil ikke være vesentlige. I laksefjordene er
det i all hovedsak restriksjoner på oppdrettsvirksomhet
som har økonomiske konsekvenser. Begrensningene i munningsområdene
og på virksomhet som kan medføre alvorlig forurensing
er av mindre næringsøkonomisk betydning.
De nasjonale laksefjordene er i store trekk
en videreutvikling av dagens system med midlertidige sikringssoner
for laksefisk. I disse sonene har det siden 1989 ikke vært
tillatt å etablere nye matfiskanlegg for laksefisk. Denne
begrensningen er videreført i de nasjonale laksefjordene.
Potensialet for fremtidig matfiskeoppdrett med
laksefisk i de foreslåtte laksefjordene er anslått
til mellom seks og åtte lokaliteter. Fire til fem av disse
ligger i områder utenfor de tidligere sikringssonene. Forslaget til
ferdigstilling innebærer dermed at disse lokalitetene ikke
kan benyttes til oppdrett med laksefisk.
Når det gjelder avvikling av oppdrett
med laksefisk i Tanafjorden har de fem lokalitetene for matfiskoppdrett
her ikke vært benyttet siden desember 2004. Avvikling av
matfiskoppdrett med laksefisk i fjorden vil dermed ikke ha konsekvenser
i forhold til dagens situasjon. Lokalsamfunnet kan imidlertid bli
berørt ved at det ikke lenger vil være mulig å drive
matfiskoppdrett med laksefisk i Tanafjorden. Departementet viser til
at dersom det stilles krav om kompensasjon fra den berørte
virksomheten i denne forbindelse, vil dette bli vurdert, og det
vil da være aktuelt å vurdere saken i lys av den
nåværende kompensasjonsordningen for flytting
av anlegg ut av nasjonale laksefjorder.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
skal forvaltes i henhold til den gjeldende ansvarsfordelingen mellom
myndighetene. Det vil bli fastsatt retningslinjer som klargjør
hvilke bestemmelser som skal legges til grunn og som angir nærmere
prosedyrer for saksbehandlingen. Behandlingen av enkeltsaker i nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder forventes ikke å kreve økte
administrative ressurser, og de samlede administrative konsekvensene
av ferdigstillingen av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder vurderes
som begrenset.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen, Karin
Yrvin og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar
Kvassheim, legger til grunn Stortingets behandling av St.prp.
nr. 79 (2001-2002) og Innst. S. nr. 134 (2002-2003) med opprettelse
av 37 nasjonale laksevassdrag og 21 nasjonale laksefjorder. Stortinget fastsatte
at ordningen skulle suppleres med ytterligere vassdrag og fjordområder.
Det ble lagt til grunn at ordningen med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder skal omfatte om lag 50 vassdrag med tilhørende
fjordområder.
Komiteen vil understreke at det
må etableres en reell overvåking og evaluering
av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder. Alle villaksens trusselfaktorer
må overvåkes i et tilstrekklig antall nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder samt i et tilstrekkelig antall fjorder og
vassdrag som ikke er en del av ordningen. Sammenligningsgrunnlaget
må sikres ved at en overvåker de samme faktorene
i de samme områdene i hele perioden.
Komiteen viser til at situasjonen
for villaksen er alvorlig i store deler av artens utbredelsesområde.
I Norge er situasjonen svært bekymringsfull for mange bestander,
selv om det er en positiv utvikling for villaksstammene i noen vassdrag.
Bestanden av atlantisk villaks er på et
historisk lavt nivå, og de samlede fangstene er nå bare
1/4 av nivået på 1970-tallet. I USA er
laksen nesten utryddet og ført opp på listen over
truede arter. Situasjonen for de nordeuropeiske bestandene er noe
bedre, men også her er bestandene sett under ett historisk
svake.
Komiteen er på denne
bakgrunn bekymret for villaksens framtid, og mener det er viktig å sette
inn ressurser og virkemidler for å stanse ytterligere tap
av stammer.
Komiteen deler derfor Regjeringens
målsetning om å bevare og gjenoppbygge laksebestandene
av en størrelse og sammensetning som sikrer mangfold innen arten
og utnytter dens produksjonsmuligheter. For å nå dette
målet må samarbeidet innenfor lakseforvaltningen
styrkes, da ansvaret er fordelt på flere sektorer.
Komiteen mener videre at bevaring
av den atlantiske villaksen er viktig for å bevare det
biologiske mangfoldet, turistnæringen i distriktene, rekreasjonsfiske
og tilgangen på genetisk materiale for oppdrettsnæringen.
Norge har en unik forekomst av villaks, stor artsrikdom og er et
kjerneområde for villaks. Flere faktorer truer imidlertid
enkelte av villaksstammene. De viktigste er forsuring, Gyrodactylus
salaris, rømt oppdrettslaks, overbeskatning, forurensning,
fysiske inngrep i vassdragene og ikke minst vassdragsreguleringer, ofte
i kombinasjon med hverandre eller overnevnte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, mener det er viktig å gi
så mye som mulig av den norske villaksressursen særlig
beskyttelse innenfor rammen av et begrenset antall laksebestander, og
at det i utformingen av nye nasjonale laksevassdrag og laksefjorder
er lagt vekt på å få med de laksebestandene
som er av størst nasjonal verdi.
Flertallet mener allikevel å se
at behovet for en helhetlig totalløsning har medført
at hensynet til en viktig næring som oppdrettsnæringen,
har hatt betydning for utvalget av laksevassdrag, og mener det var viktige
hensyn å ta.
Flertallet er kjent med at flere
faktorer har gjort at ferdigstillelsen av norske laksevassdrag og
laksefjorder er blitt noe forsinket, men at Regjeringen nå i
sitt forslag foreslår å sluttføre dette
tiltaket for villaksen med å supplere med 15 nye laksevassdrag
og 8 nye laksefjorder.
Flertallet vil understreke at
de nasjonale laksevassdragene og laksefjordene vil være
permanente. Ny kunnskap, ny teknologi og nye generelle rammebetingelser
for berørte næringsinteresser kan etter flertallets mening
imidlertid, over tid, tilsi endringer i regelverket for forvaltningen
av vassdragene og fjordområdene.
Flertallet understreker derfor
at ordningen skal evalueres senest ti år etter at den er
ferdigstilt, det vil i denne sammenhengen si senest i 2017.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre stiller seg undrende til at flertallet
kategorisk slår fast at vernet av fjordene og elvene skal
være permanent. Disse medlemmer viser til at
det tidligere har vært pekt på at en ved evalueringen av
ordningen skal vurdere om tiltaket har fungert og hvorvidt det bør
videreføres. Disse medlemmer legger dette
premisset til grunn for en evaluering av ordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, ser at opprettingen av nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder er et hovedtiltak som er nødvendig
for å bevare den nordeuropeiske laksebestanden, men at
det også er nødvendig med effektive tiltak innenfor
en rekke andre innsatsområder. Eksempel på andre
tiltak vil være tiltak knyttet til lakseoppdrett, tiltak
i laksevassdrag, bekjempelse av Gyrodactylus salaris, kalking, genbankvirksomhet,
FoU, lakseovervåking og reguleringer i laksefisket. Flertallet har
merket seg proposisjonens omtale innenfor disse tiltaksområdene.
Flertallet viser til at oppdrettsnæringen
med dette forslaget til nasjonale laksefjorder har fått
betydelige arealer til å utøve sin virksomhet. Flertallet vil understreke
at det nå påhviler næringen et tungt
ansvar for å få ned antallet rømt oppdrettslaks.
Uten en betydelig nedgang i antallet rømt laks fra oppdrettsanlegg må nye
og strengere virkemidler settes inn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at faktorene som påvirker bestandene av villaks er mange,
og de varierer fra vassdrag til vassdrag. Vassdragsregulering, andre
fysiske inngrep i vassdraget, forsuring, jordbruksforurensing, annen
forurensing, lakseparasitten Gyrodactylus salaris, lakselus, rømming
fra oppdrettsanlegg, andre fiskesykdommer, overbeskatning, ukjente
og andre forhold er ulike faktorer som påvirker villaksbestanden.
Bestandens størrelse og bærekraft er en sammensatt
problemstilling. Andelen vassdrag som er påvirket av lakselus er
nesten halvert fra 2003-2004. Disse medlemmer mener
derfor at Regjeringen må rette like stort fokus mot disse øvrige
faktorer som mot rømming og lakselus.
Disse medlemmer viser videre
til at i tillegg til de trusselfaktorene som er listet opp ovenfor,
viser forskningsrapporter at oppvekstvilkårene i havet,
ved temperatur, mattilgang og sannsynligvis andre ukjente faktorer,
er av avgjørende betydning for andelen tilbakevandring
av villaks.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Stortinget
våren 2003 vedtok gjennom behandlingen av St.prp. nr. 79
(2001-2002), jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003), å etablere
37 nasjonale vassdrag og 21 nasjonale laksefjorder. Formålet
med opprettelsen av nasjonale laksevassdrag og -fjorder var bevaring
av den atlantiske villaksstammen mot de trusler som oppdrett av laks
innebærer. De truslene man særlig ønsket å beskytte
villaksen mot var lakselus rundt oppdrettsanleggene og genetisk
innblanding som følge av rømming av oppdrettslaks.
Disse medlemmer viser til at
villaksen er en art som klekkes og lever den første tiden
i vassdraget, vandrer ut igjennom fjorden i løpet av noen
dager, vokser seg stor i havet og vandrer tilbake til vassdraget
for å gyte. Gjennom disse fasene utsettes laksen for en
rekke farer og trusler. Å verne villaksen er derfor komplisert og
sammensatt. Det er viktig å bruke tilgjengelig og oppdatert
kunnskap for å kunne ha best mulig målrettede
tiltak for å bevare villaksstammene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at etablering av nasjonale laksevassdrag
og -fjorder er omfattende tiltak som får store konsekvenser
for de det gjelder. Det er derfor viktig at dette er tiltak som
har en effekt som står i forhold til omfanget. Disse
medlemmer har imidlertid merket seg at det ikke på noe
tidspunkt har blitt foretatt noen evaluering av om dette er de riktige
tiltakene i forhold til å oppnå målsettingen
om å ivareta villaksstammene.
Disse medlemmer viser til at
et viktig argument fra fagmiljøene på 1980-tallet
for å innføre arealvern i form av midlertidige
sikringssoner, senere avløst av laksefjorder, var å bekjempe
lakseparasitten Gyrodactylus salaris. Den gang målte man
salinitet (saltinnhold) og innstilte på vern der saliniteten
var lav på grunn av frykt for spredning av "gyro". I dag
vet man at "gyro" ikke spres via oppdrettsfisk. Allikevel er ordningen
videreført, stort sett med de samme grenser som ble satt
den gangen. I dag må lav salinitet anses for å være
betryggende i forhold til lakselus, som ikke tåler lav
salinitet.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at første runde med nasjonale laksevassdrag og
-fjorder bør evalueres for å se om denne typen
vern har de forventede effekter, eller om andre typer tiltak bør
komme i stedet før det opprettes ytterligere nasjonale
laksevassdrag og -fjorder.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen evaluere
effekten av de nasjonale laksefjorder og laksevassdrag som ble opprettet
av Stortinget ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002), jf.
Innst. S. nr. 134 (2002-2003), og presentere denne evalueringen
for Stortinget på et egnet måte.
Formålet med en evaluering
er å se om nasjonale laksevassdrag og -fjorder er et treffsikkert
virkemiddel for å beskytte den atlantiske villaksen i forhold
til andre aktuelle virkemidler før en eventuelt går
videre med neste runde med nasjonale laksevassdrag og -fjorder. Inntil
en slik evalueringen er ferdigbehandlet av Stortinget, opprettes
det ingen flere nasjonale laksevassdrag og laksefjorder utover de
som ble opprettet ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002),
jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003)."
Disse medlemmer viser til oppdrettsnæringens betydning
for verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Oppdrettsnæringen
er en næring som er svært avhengig av et rent
hav og et godt miljø. Næringen er også i
sin natur distriktsvennlig all den tid kjerneproduksjonen ikke kan
sentraliseres. Dette gjør at mange små lokalsamfunn
har forholdsmessig stor sysselsetting innenfor denne næringen.
Disse medlemmer viser til at
den norske kystens spesielle geografiske og klimatiske fortrinn
gjør det spesielt gunstig å drive med havbruk
i Norge. Norge har lenge vært verdens største
havbruksnasjon, men er nå i ferd med å bli tatt
igjen av Chile.
Disse medlemmer mener det er
viktig å ivareta alle de atlantiske villaksstammene i Norge. Disse medlemmer mener
at det ikke er en politisk oppgave å peke på hvilke
laksestammer som har mest krav på å bli ivaretatt,
men at det må være en målsetning at ikke
en eneste laksebestand til blir utryddet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i verk en helhetlig evaluering av de trusler villaksen står
overfor og de tiltak myndighetene har satt i verk.
Ett av formålene med en
slik evaluering skal være å kartlegge om passivt
arealvern i fjord og elv er et godt og tilstrekkelig virkemiddel
for vern av villaksen.
Evalueringen bør koordineres
av en uavhengig forskningsaktør som ikke aktivt
deltar i forvaltningen av villaksen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at evalueringen av ordningen med nasjonale laksefjorder og laksevassdrag
bør koordineres av en uavhengig institusjon. Disse
medlemmer vil peke på Norsk Institutt for By- og
Regionsforskning (NIBR) som en naturlig kandidat til å koordinere
denne evalueringen.
Disse medlemmer vil samtidig
vise til den infrastrukturen og den villakskompetansen Norsk Institutt for
Naturforskning (NINA) har bygget opp på sin Forskningsstasjon
for Villaks på Ims i Rogaland. Stasjonen vil være
av største betydning for det generelle kompetansenivået
i forhold til de trusler villaksen i norske vassdrag står
overfor. Disse medlemmer vil be Regjeringen sørge
for at forskningsstasjonen får tilstrekkelig rammevilkår
i årene fremover til å opprettholde og styrke
sin kompetanse på villaks.
Disse medlemmer mener at man
best kan sikre sterke villaksbestander gjennom aktivt artsvern. Disse
medlemmer er derfor skuffet over at Regjeringen i St.prp.
nr. 32 (2006-2007) skriver så mye fint om aktivt artsvern,
for eksempel gyrobekjempelse, men allikevel er svært lite
konkret i forhold til hvordan det tenkes fulgt opp i årene
fremover.
Samtidig mener disse medlemmer at
passivt arealvern noen ganger kan være et supplement til
aktivt artsvern. Når det gjelder ordningen med nasjonale
laksefjorder og laksevassdrag er det disse medlemmers oppfatning
at det vernede arealet er langt større enn nødvendig. Disse
medlemmer er også skuffet over at Regjeringen ikke
legger opp til evaluering av ordningen før man utvider
den. Det er også beklagelig at Regjeringen velger å se
bort fra stortingsflertallets ønske fra 2002, som vedtok å evaluere
ordningen i løpet av 2013.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen sikre
NINAs villaksprosjekter de nødvendige rammevilkår
for å opprettholde "Miljøtilpasset vassdragutbygging",
også kjent som "Mer kraft og mer laks".
Prosjektet forutsetter at det også sikres
videre drift på forskningsstasjonen på Ims i Rogaland."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at store mengder villaks fanges som bifangst i fiskeriene.
Disse medlemmer har merket seg
at det i etterkant av opprettelsen av nasjonale laksefjorder og
-vassdrag fra faglig hold har kommet innvendinger mot effekten av
den type arealvern som nasjonale laksevassdrag og -fjorder innebærer
i forhold til bevaring av villaksen. Disse medlemmer viser
her til Dokument nr. 8:16 (2005-2006).
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Førdefjorden opprettes
som nasjonal laksefjord med den samme yttergrense som den tidligere
midlertidige sikringssonen i fjorden."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er kjent med at Sogn og Fjordane
fylkeskommune og flere kommuner i fylket går imot ytterligere
vern av fjorder, og ønsker ikke at Førdefjorden
vernes i forbindelse med ferdigstillelsen av laksevassdrag og lakefjorder,
jf. St.prp. nr. 32 (2006-2007).
Flertallet ønsker å ta
noe hensyn til dette med å flytte fjordens yttergrense
i forhold til framlagte St.prp. nr. 32 (2006-2007) tilbake til den
tidligere midlertidige sikringssonen.
Flertallet vil gi Førdefjorden
og Naustadvassdraget en spesiell status der overvåking
av alle trusselfaktorene som rømming av oppdrettslaks,
Gyrodactylus Salaris, lakselus og gyteforholdene blir underlagt
jevnlige undersøkelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at det fra lokalt hold
er sterk motstand mot forslaget i proposisjonen om å opprette
Førdefjorden i Sogn og Fjordane som nasjonal laksefjord,
hvor grensene for laksefjorden er flyttet om lag 10 km lenger ut
i fjorden i forhold til der grensen for den midlertidige sikringssonen
i fjorden har ligget, til en linje fra Flokeneset til Horneneset. Forslaget
vil medføre at Flokeneset Fiskefarm med tre lokaliteter
innenfor den foreslåtte laksefjorden vil bli sterkt berørt
ved at det blir betydelig begrensninger i den videre driften i anleggene.
Flokeneset Fiskefarm har kunnet dokumentere at bedriften har 23 års
erfaring med fiskeoppdrett i Førdefjorden uten skader eller uhell
som har ført til rømming.
Disse medlemmer har videre merket
seg at saliniteten i Førdefjorden dessuten er slik at fjorden
ikke er særlig utsatt for lakselus.
Disse medlemmer viser til at
Førdefjorden ligger i en del av landet som allerede er
sterkt berørt av vern. En av de berørte kommunene,
Naustdal kommune, vil med forslaget om Førdefjorden som
nasjonal laksefjord oppleve at 100 pst. av alt næringsareal
i kommunen vil være underlagt en eller annen form for vern.
Dette er en i utgangspunktet næringssvak del av landet
som opplever betydelig fraflytting. Rent hav, gunstige klimatiske
forhold og betydelige kystarealer gjør imidlertid at forholdene
her ligger svært godt til rette for fiskeoppdrett. Oppdrettsnæringen
kan derfor gi ny optimisme og snu flyttestrømmen. Opprettelse
av nasjonal laksefjord i Førdefjorden, med de foreslåtte grensene,
vil medføre betydelig begrensning for vekst og nyetablering
for oppdrettsnæringen i området. Et vern rammer
heller ikke bare de lokalitetene som blir omfattet av vernet. Vern
vil også svekke driftsgrunnlaget for leverandører
og kunder i hele regionen.
Disse medlemmer har merket seg
at Sogn og Fjordane fylkeskommune og de berørte kommunene går
mot opprettelse av Førdefjorden som nasjonal laksefjord.
Gitt at det blir vedtatt en ny runde med nasjonale
laksefjorder før en evaluering av første runde
har funnet sted, bør etter disse medlemmers mening,
grensen for nasjonal laksefjord i Førdefjorden justeres.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Sogn og Fjordane fylkesting og berørte
kommuner går imot en utvidelse av laksefjordvernet i Førdefjorden. Dette
medlem er enig i dette, og vil opprettholde grensen fra
det midlertidige vernet.
Dette medlem viser til at i tillegg
til nasjonale lakseelver og laksefjorder, er de viktige tiltakene å hindre
rømming av oppdrettslaks, bekjempelse av lakselus, begrensninger
på inngrep i lakseelvene som påvirker gyteforhold,
og bekjempelse av laksepesten Gyrodactylus salaris. Dette
medlem mener det er viktig med relevante og skjerpede tiltak
på disse områdene. I denne sammenheng vil dette
medlem innføre en ordning med DNA-sporing av rømmingslaks. Ordningen
kan gi bedre informasjon om opprinnelse, vandringer, eventuell påvirkning
på villaksstammen, og mulighet for å stille oppdrettere
til ansvar for rømminger de burde ha forhindret.
Dette medlem forutsetter at både
oppdrettsnæringen, Mattilsynet og fiskerimyndighetene vil
ha stort fokus på bekjempelse av lakselus.
Dette medlem mener videre det
er viktig med en streng forvaltning av vernet i lakseelvene for å hindre skader
på gyteforholdene i elva.
Komiteens medlem fra Venstre legger
vekt på at vern og bruk hele tiden må oppdateres
mot ny kompetanse. Det er behov for forskning og evaluering av de
virkemiddel som tas i bruk, for å sikre en bærekraftig
forvaltning av villaksen. Dette må skje over tid, slik
at en også kan se de langsiktige effektene av virkemidlene
som tas i bruk. Oppretting av Førdefjorden som en slik
referansefjord for forskning og evaluering over tid, kan være
nyttig. Forutsatt at Førdefjorden får status som
en slik forsøksfjord, som får tett oppfølging og
tilføres de nødvendige ressurser, vil dette
medlem være positiv til å opprette fjorden
som en nasjonal laksefjord med den samme yttergrense som den tidligere
midlertidige sikringssonen.
Lakseparasitten Gyrodactylus salaris er en av
de alvorligste truslene mot villaksen i Norge. Den har vært påvist
i 46 vassdrag og 37 fiskeanlegg i Norge, men omfattende bekjempelsesarbeid
har ført til at parasitten i dag forekommer i 20 vassdrag.
Parasitten er også utryddet fra alle infiserte fiskeanlegg.
Komiteen viser til at laksedreperen
gyro utgjør en av de alvorligste trusler mot norske villaksstammer.
Det ligger en klar samfunnsøkonomisk gevinst i å sette
inn tilstrekkelige ressurser for å bekjempe gyroen. Uten
en opptrapping i arbeidet med å forebygge spredning og økt innsats
for aktiv bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris, frykter
komiteen at parasitten i økende grad vil
spre seg til nye laksevassdrag.
Komiteen mener det er viktig å fortsette
arbeidet for å bekjempe parasitten.
Komiteen viser til at myndighetenes
bekjempelsesarbeid bygger på "Handlingsplan for bekjempelse av
Gyrodactylus salaris", og inkluderer en langsiktig og konkret tiltaksplan
og prioriteringsrekkefølge basert på faglige og økonomiske
kriterier for effektiv behandling av infiserte vassdrag. Komiteen mener
bekjempelsen av parasitten må bygge på denne planen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, registrerer at bruk
av aluminium har vært en effektiv behandlingsmetode mot
gyro, som også er mer skånsom enn rotenonbehandlinger
og miljømessig mindre problematisk. Behandling med aluminium
er likevel mer kostnadskrevende enn rotenon.
Flertallet vil understreke at
målsetningen for arbeidet med bekjempelse av gyro må være å bli
kvitt parasitten, slik at den ikke lenger utgjør en trussel
mot norske laksebestander. Flertallet vil understreke
at dette er en miljøkamp som kan vinnes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i statsbudsjettet for 2007 viderefører
innsatsen for å bekjempe Gyrodactylus salaris på et
høyt nivå. Dette flertallet vil
understreke at dette arbeidet må prioriteres høyt
også i årene fremover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2008 komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan Regjeringen
vil følge opp den såkalte "ideal-planen" for bekjempelse
av Gyrodactylus salaris frem mot 2010."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Direktoratet
for Naturforvaltnings handlingsplan for bekjempelse av gyro legger
opp til et bevilgningsnivå på rundt 30 mill. kroner årlig
i en ti-årsperiode. Dette nivået forutsatte imidlertid
ingen selvpålagt påbud for bruk av aluminium.
Bruk av aluminium fordyrer gyrobekjempelse betraktelig. Disse
medlemmer mener derfor at bevilgningsnivået i statsbudsjettet
for 2007 på 31 mill. kroner ikke er tilfredsstillende for å oppnå målet
om utryddelse av gyro i løpet av kommende ti-årsperiode.
Disse medlemmer har merket seg
mange organisasjoners bekymring for manglende bevilgninger til bekjempelse
av Gyrodactylus salaris. Disse medlemmer deler denne
bekymringen, og viser til at det var mer fremdrift i bekjempelse
av gyro under regjeringen Bondevik II.
Disse medlemmer viser til notat
angående prosjektet "Vurdering av de totale kostnadene
for Gyrodactylus-prosjektet ved tre ulike bevilgninger" utarbeidet
av DN på vegne av Miljøverndepartementet. I dette notatet
er kostnadene ved gyrobekjempelse ved den fremdrift Regjeringen
legger opp til, beregnet. Det viser at de vedtatte bevilgninger
over statsbudsjettet for 2007 ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer understreker
at det framtidige behovet for tiltak for å bekjempe gyro
er stort, og forutsetter derfor at Regjeringen prioriterer arbeidet slik
at handlingsplanen for bekjempelse av gyro kan gjennomføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at etter Direktoratet for Naturforvaltnings handlingsplan
for bekjempelse av Gyrodactylus salaris fikk tilslutning av et enstemmig storting,
har handlingsplanen ikke på et eneste budsjett blitt fullfinansiert. Disse
medlemmer mener dette er kritikkverdig og peker også på at
de totale kostnadene for samfunnet ved å følge
idealplanen blir langt lavere enn de blir ved å følge
dagens finansieringsnivå.
Disse medlemmer peker også på at
et stort flertall i Stortinget har vedtatt at hovedmiddelet for bekjempelse
av Gyrodactylus salaris skal være sur aluminium. Denne
metoden er atskillig mer kostbar enn behandling med bare rotenon. Disse
medlemmer peker på at Regjeringen mener å ha
råd til å verne produksjonsarealer i fjord og
elv som medfører tap av milliarder av oppdretts- og kraftkroner. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt budsjettalternativ
foreslo å øke bevilgningene med 7 mill. kroner
i forhold til Regjeringens budsjett. Disse medlemmer mener
det da også bør være mulig å fullfinansiere
den såkalte "ideal-planen" og forventer at Regjeringen
følger opp dette i budsjettet for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt budsjettalternativ for 2007 foreslo å øke bevilgningene
til bekjempelse av Gyrodactylus salaris med 5,2 mill. kroner, dvs.
17 pst. i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig å øke bevilgningene
til bekjempelse av gyro i årene framover og mener Regjeringen
må legge fram en opptrappingsplan for dette arbeidet i
statsbudsjettet for 2008.
Komiteens medlem fra Venstre vil
vise til at Venstre i sitt budsjettalternativ for 2007 foreslo å øke bevilgningene
til særlige tiltak for villaksstammene gjennom bekjempelse
av lakseparasitten Gyrodactylus salaris med 11 mill. kroner utover
Regjeringens forslag.
I henhold til de innrapporterte rømmingstallene
i perioden 1998 til 2004, rømte det mellom 272 000
og 553 000 laks. I 2005 ble det rapportert inn 722 000 rømte
laks og regnbueørret, og dette er blant de høyeste nivåene
som er rapportert. Også for 2006 ser det ut til at omfanget
av rapportere rømminger vil være svært høyt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser imidlertid
til at det er grunn til å tro at det er et uregistrert
rømmingsomfang, som samlet gjør at det faktiske
antallet rømt fisk er høyere.
Dette bekymrer flertallet sterkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at vellykket gyting for
rømt hannlaks er mindre utbredt og dermed i mindre grad
et problem enn hunnlaks. Disse medlemmer mener derfor
at det er viktig å forske på metoder for å sterilisere
i første omgang hunnlaksen, uten at dette medfører
tap av produktivitet. Om dette skal skje gjennom genetisk endring
eller ved medikamentell sterilisering bør overlates til
fagmyndighetene å ta stilling til, men disse medlemmer forventer
at dette arbeidet blir å finne på statsbudsjettet
for 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at mens produksjonen av norsk laks siden 1990 er mangedoblet
har antallet rømte laks holdt seg forholdsvis stabilt rundt
en halv million. Dette tallet er fortsatt et altfor høyt
tall når man vet at antallet innvandrende villaks pr. år
varierer fra 500 000 til 700 000 individer.
Disse medlemmer peker på at
passivt arealvern i seg selv ikke medfører redusert rømmingsfare,
men at det i enkelte tilfeller vil gjøre at laksekonsesjoner
må flyttes til mer væreksponerte lokaliteter enn
de mer beskyttede lokalitetene inne i fjordene. Slik vil vernet kunne øke
rømmingstallet snarere enn å redusere det.
Disse medlemmer peker også på at
kunnskapsnivået om hvordan rømt laks påvirker
villaksen er lavt, og at dette bør være et satsingsområde
i fremtiden.
Disse medlemmer er imidlertid
bekymret for de høye rømmingstallene fra oppdrettsnæringen
i Norge. Disse medlemmer vil ikke støtte
et påbud om merking av oppdrettslaks med de teknologier
som er kjent i dag, da dette vil medføre enorme kostnader
og sterkt svekket lønnsomhet i næringen. Rømt
oppdrettslaks utgjør en trussel mot villaksen fordi rømt
hunnlaks ødelegger villaksens gytegroper og gyter med vill hannlaks.
Komiteener kjent med registreringene som har pågått
siden 1989 viser at innslaget av rømt oppdrettslaks har
variert mellom 11 og 35 pst., som er et årlig beregnet
gjennomsnitt i et begrenset utvalg gytebestander om høsten.
Simuleringer basert på tilgjengelig kunnskap tilsier at
et gjennomsnittlig innslag på 20 pst. rømt oppdrettslaks
i en gytebestand av laks, innebærer at bestandens genetiske
særpreg blir ødelagt i løpet av 10 laksegenerasjoner,
det vil si i løpet av 40-50 år.
Komiteen merker seg at slike
bestander i praksis vil bli erstattet med en form for blandingsfisk
som ikke vil ha den samme evnen til tilpasning og overlevelse som
villaksen. Enkelte bestander, særlig på Vestlandet, kan
ha startet på en slik utvikling. Komiteen mener at
denne situasjonen er meget alvorlig, både for villaksen,
for oppdrettsnæringen og for Norges internasjonale omdømme. Komiteen mener
derfor at det må stilles strengere krav til oppdrettsnæringen
både på kort og lang sikt. Arbeidet med å vurdere
behov og muligheter knyttet til fremtidig teknologi og produksjonsformer,
bruk av steril fisk og metodeutvikling for merking av fisk, må etter komiteens
mening prioriteres sterkt fremover. Et eksempel på dette
er Havforskningsinstituttet, som har utarbeidet en ny metode for DNA-sporing
av rømt oppdrettslaks. Denne metoden kan være
et gjennomslag for å finne tilbake til hvilket oppdrettsanlegg
denne fisken kommer fra.
Komiteen mener det er viktig
at det satses på forskning, utvikling og uttesting
av teknologi med sikte på å redusere rømming.
Komiteenhar
merket seg høringen som Fiskeri- og kystdepartementet igangsatte
23. januar 2007 angående forslag til ny reaksjonsforskrift.
Reaksjonsforskriften utfyller akvakulturlovens generelle regler
om reaksjoner ved overtredelse av regelverket, og gir nærmere
bestemmelser om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
Komiteenmener
det er nødvendig å skjerpe kravene med et strengere
regelverk for brudd på akvakulturloven, da rømming
skal holdes på et absolutt minimum.
Komiteen er i likhet med Fiskeridirektoratet bekymret
for rømming av oppdrettslaks som ikke blir rapportert. Komiteen ser
på rømmingsproblemet som meget alvorlig, og anmoder
oppdrettsnæringen om å arbeide aktivt for å gjennomføre
"Visjon nullflukt". Det er etter komiteens vurdering
viktig å følge opp blant annet eiers plikt til å gjennomføre
en effektiv gjenfangst etter rømmingsuhell. Nødvendige FoU-midler
bør stilles til rådighet for å utvikle
spesialtilpassede fangstredskap for fanging av rømt oppdrettslaks.
Komiteenviser
til vedtak i Innst. S. nr. 134 (2003-2004), der Stortinget ber Regjeringen
om å innføre krav til propellbeskyttelse for båter
brukt i oppdrettsnæringen. Fiskeri- og kystdepartementet
nedsatte i 2003 et utvalg som fikk i oppdrag å utrede tiltak
mot skader forårsaket av propeller. Dette utvalget la fram sine
forslag i 2004, der de skisserte to alternative løsninger:
Innføring av propellbeskyttelse eller innføring av
helhetlige prosedyrekrav. Komiteen er kjent med at
Regjeringen har valgt prosedyreløsningen, og at det nå gjennom
Fiskeri- og kystdepartementet tas sikte på å fastsette
prosedyrekravene i en egen forskrift i løpet av 2007.
Komiteenmener
det er svært viktig at tiltak som iverksettes for å hindre
rømming, er kunnskapsbasert. I denne sammenhengen er Rømmingskommisjonen
som Fiskeri- og kystdepartementet oppnevnte sommeren 2006, sentral.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2008 komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan Regjeringen
vil følge opp arbeidet med rømming, særlig
gjennom Rømmingskommisjonens arbeid, samt støtte
forskningsprosjekter som kan redusere konsekvensen av rømminger
av anadrom laksefisk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til den suksessen Havforskningsinstituttet har hatt med å spore
rømt laks ved hjelp av DNA-profil. Disse medlemmer peker
på at dette foreløpig bare er et forskningsprosjekt,
men at det så snart som mulig bør settes i system
og bli en del av Fiskeridirektoratets virkemiddelapparat.
Disse medlemmer mener videre
at Rømmingskommisjonen har behov for større finansiering
enn tilfellet er i dag, og ber Regjeringen følge opp dette
i budsjettet for 2008.
Disse medlemmer er også positive
til det arbeidet som gjøres på ACE-senteret på Valsneset
i Bjugn i forhold til å finne fremtidens teknologiløsninger
for å redusere rømmingsfaren og gjøre
utilgjengelige offshore-områder tilgjengelig for norsk
havbruk. Disse medlemmer håper å finne
dette viktige arbeidet igjen på Regjeringens statsbudsjett
for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at rømt opprettslaks er alvorlig og bør ikke forekomme. Disse
medlemmer viser til at rømt oppdrettslaks vandrer
over store avstander og gjerne kan havne helt andre steder enn i
nærmeste fjord eller vassdrag. Dette viser at tiltak for å få bukt
med rømmingsproblematikken er viktig for å hindre
at oppdrettslaks finner veien til vassdrag og elver, ikke beliggenheten
til oppdrettsanleggene.
Komiteen har merket seg at i
Innst. S. nr. 134 (2002-2003) forutsatte et flertall i fra energi-
og miljøkomiteen at oppdrettsnæringen skulle pålegges å gjennomføre
en egnet rasjonell merking av oppdrettslaks. Målet var å kunne
registrere hvilke anlegg oppdrettslaksen hadde rømt fra.
Komiteen registrerer at et utvalg
av forskere, folk fra næringen og forvaltningen kom i 2004
fram til at case-metoden (beredskapstilnærming), som er
et alternativ til obligatorisk fysisk merking, var den beste metoden.
Denne metoden er svært lovende ut fra et utprøvingsprosjekt
gjort i Hardangerfjorden.
Komiteen mener, i likhet med
Regjeringen, at dette arbeidet må få høy
prioritet, slik at metoden kan være operativ så snart
den er ferdig utprøvd.
Komiteen mener det var riktig å utrede
flere metoder, og tar til etterretning at bl.a. snutemerking ikke
er funnet tilrådelig verken ut fra fiskevelferd-, logistikk- og
feilkildebetraktninger eller fra en kost-nyttevurdering.
Komiteenser
positivt pådet arbeidet som
til nå er gjort, og det arbeidet som skal gjøres
for å bekjempe lakselus.
Komiteen mener at det fortsatt
er viktig å gjøre tiltak mot lakselus, og selv
om omfanget i dag er noe begrenset er lakselus fremdeles en alvorlig
trussel mot villaksen.
Komiteen mener det er tilfredsstillende
at Mattilsynet vil forsterke arbeidet med den nasjonale handlingsplanen
mot lakselus, og at myndighetene vil ha en revisjon av eksisterende
regelverk. Blant annet vil det gjennom revisjon av lakselusforskriften
bli innført skjerpede krav til registrering og rapportering,
og det skal arbeides videre med vaksineutvikling og samordning av
avlusningstiltak
Komiteen mener det er viktig å få dette
på plass så fort som mulig, og imøteser
de nye reglene i løpet av 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at antallet vassdrag som er påvirket av lakselus de
siste år er betydelig redusert. Det er ulike årsaker
til dette, men systematisk arbeid fra næringen og fra myndighetenes
side har gitt resultater.
Disse medlemmer peker på den
viktige jobben som har blitt gjort i Hardanger Fiskehelsenettverk
og i andre prosjekter med koordinert lusefjerning, og at Havforskningsinstituttet
i sine spredningsforsøk av lakselus finner at den spres
over store avstander. Antallet lus vil da være det avgjørende
for spredningen, ikke lokaliseringen i hovedsak.
Disse medlemmer viser også til
at saltinnholdet, saliniteten, i noen av de vernede fjordene er
så lavt at lakselus ikke kan reprodusere i disse fjordene.
Dette medfører videre at lakselus fra oppdrettsanleggene ikke
er en trussel for utvandrende laksesmolt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
frem til Regjeringens økte innsats på bekjempelse
av lakselus og støtter skjerpede krav til rapportering
og registrering av dette arbeidet. Lakselus er et problem for villaksen
når den angriper utvandrende smolt på våren. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at det er fornuftig å senke
tiltaksgrensen for bekjempelse av lakselus fra 0,5 kjønnsmodne
hunnlus til 0,2 kjønnsmodne hunnlus pr. laks i månedene
april til juni. Disse medlemmer mener også at
Regjeringen bør engasjere seg i forskningsprosjekter med
formål helt eller delvis å gjøre oppdrettslaksen
immun mot angrep fra lakselus.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen redusere
tiltakskravet for bekjempelse av lakselus til 0,2 kjønnsmodne
hunnlus i månedene april-juli."
Komiteen er kjent med at myndighetene ønsker å gå inn
med reguleringer i enkelte vassdrag på grunn av høyt
innslag av oppdrettslaks. Namsen i Nord-Trøndelag er et
eksempel på et slikt vassdrag.
Komiteen mener det fortsatt må være
tillatt med beskatning der villaksbestanden tåler en slik
beskatning.
Komiteen mener at dersom det
vurderes som nødvendig å gå inn med reguleringstiltak,
så bør dette som hovedregel gjøres på en
måte som muliggjør en videreføring av
fisket i vassdraget.
Å opprettholde fisket i slike vassdrag
er av stor betydning, ikke minst for å opprettholde et
bredt engasjement for å ta vare på villaksen,
men også for å opprettholde sportsfiske, inntektene
til rettighetshaverne og av hensyn til lokalt næringsliv,
ikke minst reiselivsnæringene langs vassdraget.
Komiteen ble under høringen
22. februar 2007 orientert om ulike tiltak som kan være
mulig, slik at man kan videreføre fisket i vassdraget.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet,er
kjent med at blant annet kvoter er utredet av en arbeidsgruppe,
som konkluderte med at kvoter er uegnet på landsbasis,
men "Bag-limit" kan være et egnet virkemiddel i enkelte
vassdrag.
Flertallet vil be Regjeringen
så fort som mulig å finne et reguleringsregime
i samarbeid med berørte parter, ikke minst de samiske interessene,
slik at reguleringen i minst mulig grad fører til fiskeforbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ikke gå inn for fiskestopp eller at "fang og slipp" innføres
som virkemiddel i Namsen eller andre vassdrag. Innføring
av dagskvote, såkalt "Bag-limit", er en mye bedre forvaltningspraksis,
da den ikke rammer turistnæringen på langt nær
like hardt som fiskestopp.
Komiteen mener, i likhet med
Regjeringen, at det er nødvendig å legge begrensninger
på fiske av blandede bestander - også i sjø.
Komiteen er kjent med at det
flere plasser foregår kilenotfiske på blandede
bestander. Kilenotfisket er knyttet til grunneierretten. Det mener komiteener riktig.
Komiteen vil be Regjeringen om å se
krokgarnfiske og kilenotfiske i en sammenheng når det gjelder Finnmark.
For å få til en
begrensning av fiske på blandede arter vil komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, be Regjeringen vurdere en konsesjonsordning
der grunneiere som har dette som en del av næringsgrunnlaget, fortsatt
skal kunne fiske med kilenot mot at andre som ikke er avhengig av
inntekter fra dette fisket, kan fases ut.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen mener at krokgarnfiske bør fases ut også i
Finnmark, da det i årene fra 1997 til 2002 ble stanset
for resten av landet.
Flertallet vil be Regjeringen
om at eventuelle endringer i krokgarnfiske sees i sammenheng med
det utredningsarbeidet som foregår (jf. Carsten Smith-utvalget)
i forbindelse med behandlingen av Finnmarksloven, om samers og andres
rett til fiske i havet utenfor Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at organisasjonen "Elvene
rundt Trondheimsfjorden" har etablert en frivillig oppkjøpsordning
hvor grunneierne i elv gjennom ERT har betalt sjølaksefiskerne
for å ikke fiske. Dette prosjektet har kun fått
støtte fra staten til evalueringen, ikke til oppkjøpet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
be Regjeringen innføre en konsesjonsordning for fiske med
kilenot med sikte på å redusere sjølaksefisket
nasjonalt. Disse medlemmer mener at et forbud mot
laksefiske i sjø i fjorder med svake bestander bør
vurderes fortløpende. Krokgarnfisket i Finnmark bør
snarest fases ut.
Disse medlemmermener
at alle med krokgarnrettigheter i Finnmark allerede i 2008 fases
over til kilenot.
Disse medlemmer mener det er
riktig at grunneierne i elv tar størstedelen av den økonomiske
belastningen ved utkjøpene. Disse medlemmer mener likevel
at Regjeringen kunne bidratt med for eksempel en krone for annenhver
krone grunneierne bidro med til dette og lignende prosjekter.
Komiteen er fornøyd
med at Regjeringen mener kraftutbygging som ikke har nevneverdig
betydning for laksen, kan gjennomføres i nasjonale laksevassdrag,
og at ordningen derfor ikke vil medføre vesentlig reduksjon
i aktuell ny vannkraft.
Komiteen er kjent med at blant
de nasjonale laksevassdragene er det flere som er regulert for kraftformål.
Det tyder på at villaksstammen har utviklet seg i riktig
retning også i disse vassdragene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at det historisk er
i overkant av 20 laksebestander utryddet som følge av vannkraftutbygginger
i Norge (ifølge NINA), men at økt hensyntaken
og ny kunnskap har begrenset de negative effektene i nyere utbygginger.
Komiteen mener at
de tiltak som er nedfelt i konsesjonsavtalene har i de fleste tilfeller
virket godt for villaksen, men i noen av de eldste konsesjonene
kan man finne kritisk lave vannføringer og for store flomvannføringer,
noe som er fysiske begrensninger for lakseproduksjon i vassdragene.
Komiteen mener vannføringene
kan jevnes ut og kan medvirke til at regulerte vassdrag kan være
meget gode laksevassdrag.
Komiteenser
derfor fram til de revisjons- og fornyingssaker som skal skje fram
til 2022. Her vil det være viktig at det legges stor vekt
på hensynet til villaksen, slik at også de regulerte
vassdragene kan øke sin utbredelse av villaks.
Komiteen er kjent med at revisjons-
og fornyingssaker kan medføre noe redusert kraftproduksjon,
men forventer at ny teknologi tas i bruk slik at reduksjonene ikke
blir vesentlige mindre i forhold til dagens produksjon.
Komiteen er kjent med at temperaturforholdene
i vassdragene betyr mye for både vekst, utvikling, vandring
og overlevelse hos fisk, også for villaksen. Under komiteens
høringer om denne saken 22. februar 2007 kom det fram at
tapping fra ulike nivå fra magasiner og omløpsventiler
er et tiltak som har stor betydning for villaksen. Komiteen mener
det er viktig at dette blir tatt hensyn til ved revisjon av konsesjonsvilkårene. Komiteen vil
utrykke at dette ikke er en generell regel, men mener dette må vurderes
i hver enkelt sak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forutsetter
at ved alle revisjons- og fornyingssaker vil det bli stilt krav
om at for villaksen blir beste teknologiske løsninger valgt.
En slik politikk innebærer også et behov for kunnskap
om hvordan vassdrag påvirkes av reguleringer. Dette kunnskapsbehovet
gjør det viktig å opprettholde et sterkt kompetansemiljø på vassdragsreguleringer
i Norge. Disse medlemmer vil i den sammenheng peke
på NINA og NTNU Vassdragslaboratoriet i Trondheim som det fremste
miljøet i landet på dette feltet. Disse
medlemmer peker på at NINAs "Mer kraft og mer laks"-prosjekt
er naturlig å ta utgangspunkt i for revisjonsarbeidet. Disse
medlemmer vil på dette grunnlag be Regjeringen
om å sikre at disse miljøene får de nødvendige
midler i de årlige budsjetter for å sikre videre utvikling
av kompetansen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ikke den logiske sammenhengen i at forvaltningsregimet i vernede
fjordområder er mye strengere enn i elvene og finner ingen
biologisk forklaring på dette. At bare tiltak som reduserer
risikoen for villaksen skal være tillatt i fjord, mens
tiltak som har negativ effekt for villaksen skal kunne gjennomføres
i elv, er etter disse medlemmers oppfatning noe underlig.
Komiteen mener det fortsatt er
svært viktig med kalking av vassdrag. Sur nedbør
er fremdeles en alvorlig trussel mot biologisk mangfold i våre
ferskvann.
Komiteen vil likevel påpeke
at nedfall av forurensende stoffer er vesentlig redusert siden 1980,
men at Sørlandet fremdeles vil være hardt rammet
også etter 2010.
Komiteen er kjent med at den
pågåtte vassdragskalkingen de siste årene
har utbedret og hindret nye forsuringsskader i deler av forsuringsområdet.
Tolv laksebestander er sikret og ni elver har fått tilbake
en ny laksebestand, men fremdeles er laksebestandene i flere kalkede
elver under oppbygging. Samtidig er det anslått at det
vil ta inntil 15 år før en laksestamme er fullt
reetablert.
Komiteen mener det er viktig
at kalkingsarbeidet fortsetter, da det har en god effekt på villaksen,
og at arbeidet internasjonalt mot sur nedbør forsterkes.
Komiteen vil understreke de store
verdier som villaksen representerer som næringsgrunnlag
for rettighetshaverne og som grunnlag for turisme i en rekke lokalsamfunn.
Villaksen er også en viktig kilde til rekreasjon og naturopplevelser.
Villaksen er også viktig for oppdrettsnæringen
som en genetisk ressurs, og som et viktig element i den samiske
kulturen.
Komiteen har merket seg at Direktoratet
for Naturforvaltning i "Bestandsstatus for laks" for 2005 slår
fast at forsuring har truet villaks i 50 laksevassdrag. Kalking
har redusert trusselen dramatisk og i flere elver hvor det har vært
lite laks har det nå blitt mer og det er også flere
eksempler på reetablering i elver hvor laksen var utdødd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på nødvendigheten av å opprettholde kalkingsbevilgningene
på statsbudsjettet på et nivå som er
i tråd med det behovet Direktoratet for Naturforvaltning
legger til grunn i sine planer for å restituere laksebestandene
i sure vassdrag.
Komiteen viser til at Fiskeridepartementet
allerede i 1989 opprettet 52 midlertidige sikringssoner for laksefisk
utenfor 125 lakseelver, der hensikten var å bevare livskraftige
laksebestander og bidra til å bevare villaksen og andre
anadrome laksefisk.
Komiteen er kjent med at sikringssonene
skulle bidra til å hindre spredning av fiskesykdommer og forebygge
genetiske skadevirkninger av rømt oppdrettslaks på de
ville laksebestandene. Sikringssonene har regulert oppdrett i sjøområder
og i de vassdragene som munner ut i sonen.
Komiteen er også kjent
med at Stortinget gjennom Innst. S. nr. 134 (2002-2003), vedtak
VI, ba Regjeringen om å oppheve disse sonene, men Fiskeri-
og kystdepartementet har funnet det mest hensiktsmessig å videreføre
sikringssonene til ferdigstillelsen av nasjonale laksefjorder og
vassdrag. Dette fordi Stortinget forutsatte at det ikke skulle tildeles
nye konsesjoner for matfiskeoppdrett med laksefisk i sikringssonen
før sluttfasen var vedtatt.
Komiteen er enig i at det blir
slutt med de midlertidige sikringssonene som til nå har
regulert oppdrett i sjøområder. De sikringssonene
som ble erstattet med nasjonale laksfjorder i Innst. S. nr. 134
(2002-2003), ble formelt opphevet i juni 2006. Det samme gjelder
de "restsonene" der grensen for laksefjorden ble satt lenger inn
i fjorden enn de daværende sikringssonene. Sikringssoner
som ligger i fjordområder som ikke er utredet i forbindelse
med ferdigstillingen av ordningen med nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder, vil bli opphevet uavhengig av Stortingets behandling
av St.prp. nr. 32 (2006-2007). Soner som inngår i fjordområder
som er utredet i forbindelse med ferdigstillingen, men som ikke
blir vedtatt som nye nasjonale laksefjorder, vil bli opphevet etter
at Stortinget har ferdigbehandlet St.prp. nr. 32 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at 66 oppdrettsanlegg går fra å ligge i
midlertidige sikringssoner for laks til områder som ikke
lenger vil bli vernet. Disse medlemmer finner det
sterkt beklagelig at denne avklaringen ikke hadde kunnet komme før
etter 18 år med vanskelige driftsforhold og uten utviklings-
og vekstmuligheter for de oppdretterne det gjelder. Disse
medlemmer mener at de anleggene dette gjelder, bør
kompenseres for de vanskeligheter de har hatt. En fremgangsmåte for å gi
slik kompensasjon vil være å innrømme
disse anleggene økt BMB der dette er økologisk
bærekraftig å gjøre. Disse medlemmer ber
Regjeringen vurdere en slik kompensasjon.
Komiteener
kjent med at det oppdaterte beskyttelsesregimet legger nye føringer
for oppdrettsvirksomheten innenfor laksefjordene, mens det for laksevassdragene
ikke er foretatt regelendringer i særlig grad.
Komiteen har merket seg at endringene
i beskyttelsesregimet ikke har vært ute på høring.
Dette er presisert i proposisjonen og kom også fram under
komiteens høring til saken 22. februar 2007.
Komiteen vil presisere at det
da er viktig at det gis fleksibilitet med sikte på muligheter
for framtidig utvikling også for oppdrettsnæringen.
Komiteenvil
spesielt peke på problemstillinger knyttet til eksisterende
slakterier og tilvirkningsanlegg innenfor nasjonale laksefjorder. Komiteenhar merket seg at eksisterende slakterier
og tilvirkningsanlegg er tillatt innenfor nasjonale laksefjorder
og mener at disse anleggene må gis reelle muligheter til
utvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener disse anleggene
må gis reelle muligheter til utvikling, dersom dette medfører en
redusert risiko for villaksen.
Flertallet mener det fortsatt
må være tillatt å flytte eksisterende
slakterier og tilvirkningsanlegg innenfor nasjonale laksefjorder
når dette medfører redusert risiko for villaksen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at alle tiltak som ikke medfører økt risiko
for villaksen, burde være tillatt i nasjonale laksefjorder.
Disse medlemmer mener at når
de nye forskriftene for rømningssikring i landbaserte smoltanlegg
trår i kraft 1. januar 2008, så bør
de smoltanleggene som ligger inne i nasjonale laksefjorder behandles
likt med de smoltanlegg som ligger utenfor. Med de nye reglene på plass
reduseres rømmingsfaren nærmest til null. På grunn
av smoltanleggenes store behov for ferskvann av høy kvalitet
vil smoltanleggene bli nødt til å ligge inne i
fjordene der de fleste elvene renner ut. Disse medlemmer er
bekymret for smoltsituasjonen i den norske oppdrettsnæringen
dersom smoltanleggene i nasjonale laksefjorder ikke skulle få utvikle
seg friere enn tilfellet i praksis er i dag.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber om at Regjeringen
i forskriftene gir smoltanlegg med dobbelt rømmingssikring
i nasjonale laksefjorder de samme driftsvilkår, herunder
rom for økt ferskvannstilgang og produksjonsøkning,
som smoltanlegg utenfor nasjonale laksefjorder."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at dersom
noen slakterier har behov for å øke slaktevolumet,
så kan dette gjøres når det medfører
en redusert risiko for villaksen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dersom noen slakterier har behov for å øke
slaktevolumet, så må dette kunne gjøres
når det ikke medfører økt risiko for
villaksen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil understreke at hensynet
til villaksen alltid skal veie tyngst i laksefjordene, men at ulike næringsaktiviteter
som ikke er til hinder for villaksens utvikling, må kunne
foregå i nasjonale laksefjorder.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen har foreslått at den vedtatte laksefjorden
Tanafjorden skal være fri for matfiskoppdrett med laksefiske,
men at det ut over det ikke foreslås flytting av anlegg
i forbindelse med ferdigstillelsen. Komiteen slutter
seg til denne avgjørelsen.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at formålet med nasjonale laksefjorder er å beskytte
villaksen mot de trusler matfiskoppdrett av laksefisk medfører.
Status som nasjonal laksefjord skal etter disse medlemmers mening ikke kunne påberopes for å innføre
restriksjoner i forhold til annen næringsvirksomhet enn
matfiskoppdrett.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2008 komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan Regjeringen vil følge opp den såkalte "ideal-planen" for bekjempelse av Gyrodactylus salaris frem mot 2010.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2008 komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan Regjeringen vil følge opp arbeidet med rømming, særlig gjennom Rømmingskommisjonens arbeid, samt støtte forskningsprosjekter som kan redusere konsekvensen av rømminger av anadrom laksefisk.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sette i verk en helhetlig evaluering av de trusler villaksen står overfor og de tiltak myndighetene har satt i verk.
Ett av formålene med en slik evaluering skal være å kartlegge om passivt arealvern i fjord og elv er et godt og tilstrekkelig virkemiddel for vern av villaksen.
Evalueringen bør koordineres av en uavhengig forskningsaktør som ikke aktivt deltar i forvaltningen av villaksen.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen evaluere effekten av de nasjonale laksefjorder og laksevassdrag som ble opprettet av Stortinget ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003), og presentere denne evalueringen for Stortinget på et egnet måte.
Formålet med en evaluering er å se om nasjonale laksevassdrag og -fjorder er et treffsikkert virkemiddel for å beskytte den atlantiske villaksen i forhold til andre aktuelle virkemidler før en eventuelt går videre med neste runde med nasjonale laksevassdrag og -fjorder. Inntil en slik evaluering er ferdigbehandlet av Stortinget, opprettes det ingen flere nasjonale laksevassdrag og laksefjorder utover de som ble opprettet ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003).
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen sikre NINAs villaksprosjekter de nødvendige rammevilkår for å opprettholde "Miljøtilpasset vassdragutbygging" også kjent som "Mer kraft og mer laks".
Prosjektet forutsetter at det også sikres videre drift på forskningsstasjonen på Ims i Rogaland.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen redusere tiltakskravet for bekjempelse av lakselus til 0,2 kjønnsmodne hunnlus i månedene april-juli.
Forslag 7
Stortinget ber om at Regjeringen i forskriftene gir smoltanlegg med dobbelt rømmingssikring i nasjonale laksefjorder de samme driftsvilkår, herunder rom for økt ferskvannstilgang og produksjonsøkning, som smoltanlegg utenfor nasjonale laksefjorder.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Det opprettes 15 nasjonale laksevassdrag og 8 nasjonale laksefjorder i tillegg til de 37 nasjonale laksevassdragene og 21 nasjonale laksefjordene som er opprettet i Innst. S. nr. 134 (2002-2003).
Følgende nasjonale laksevassdrag opprettes:
Mandalselva |
Vest-Agder |
Bjerkreimselva |
Rogaland |
Suldalslågen |
Rogaland |
Vosso |
Hordaland |
Nærøydalselva |
Sogn og Fjordane |
Lærdalselva |
Sogn og Fjordane |
Nausta |
Sogn og Fjordane |
Orkla |
Sør-Trøndelag |
Nidelva |
Sør-Trøndelag |
Verdalselva |
Nord-Trøndelag |
Namsen |
Nord-Trøndelag |
Vefsna |
Nordland |
Ranaelva |
Nordland |
Beiarelva |
Nordland |
Kongsfjordelva |
Finnmark |
Følgende nasjonale laksefjorder opprettes i henhold til angitte yttergrenser:
Lindesnes–Mannefjorden |
Vest Agder |
(Lindesnes - Fugløya, grense mot åpent hav følger grunnlinjen) |
|
Sandsfjorden |
Rogaland |
(Austbø - Jelsa og Vardnes - Breidvik) |
|
Fjordene ved Osterøy |
Hordaland |
(Molviki - Tysso og Skreaneset - Olsnesnipa) |
|
Førdefjorden |
Sogn og Fjordane |
(Flokenes - Horneneset) |
|
Vefsnfjorden |
Nordland |
(Leinesodden - Sandnessjøen og Hamnes - Bjørga) |
|
Ranafjorden |
Nordland |
(Leirholmen - Velsvåg) |
|
Beiarfjorden |
Nordland |
(Kvarsnes - Hamnes og Røsnes - Nordsandnes) |
|
Kongsfjorden |
Finnmark |
(Nålneset - Vesterneset, grense mot åpent hav følger grunnlinjen) |
|
II
I de nasjonale laksevassdragene og laksefjordene skal laksen sikres en særlig beskyttelse.
III
Beskyttelsesregimet i de nasjonale laksevassdragene og laksefjordene som er opprettet i Innst. S. nr. 183 (2006-2007) og i Innst. S. nr. 134 (2002-2003) skal være i samsvar med kapittel 6.1 og 6.3 i St.prp. nr. 32 (2006-2007).
IV
Det tillates ikke oppdrett med laksefisk innenfor den nasjonale laksefjorden Tanafjorden.
V
Førdefjorden opprettes som nasjonal laksefjord med den samme yttergrense som den tidligere midlertidige sikringssonen i fjorden.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 26. april 2007
Gunnar Kvassheim
leder |
Torny Pedersen
ordfører |