Regjeringens politikk for vern og utvikling
av laksebestandene, og forslag til ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder, legges fram i denne proposisjonen.
Regjeringen foreslår å opprette
15 nye nasjonale laksevassdrag og 8 nye nasjonale laksefjorder.
Ordningen vil etter dette bestå av 52 nasjonale laksevassdrag
og 29 nasjonale laksefjorder, som er tilsvarende ca. tre fjerdedeler
av Norges samlede villaksressurs. Bestandene i ordningen skal ha
en god geografisk fordeling. Det foreslås i tillegg et
nytt beskyttelsesregime for nasjonale laksefjorder, og det gjeldende
beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag med noen mindre presiseringer,
skal bekreftes.
Miljøverndepartementet viser i proposisjonen
til at det i februar 2003 ble opprettet 37 nasjonale laksevassdrag
og 21 nasjonale laksefjorder, og man fastsatte grunnprinsippene
for ordningen og ga føringer for den videre oppfølgingen,
jf. behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002) Om opprettelse av
nasjonale laksevassdrag og laksefjorder og Innst. S. nr. 134 (2002-2003). Det
ble videre lagt til grunn at ordningen skulle suppleres med ytterligere
vassdrag og fjordområder. Laksen skulle sikres en særlig
beskyttelse i samsvar med de beskyttelsesregimene som var foreslått
i St.prp. nr. 79 (2001-2002), og i ettertid er disse vedtakene lagt
til grunn for forvaltningens behandling av saker som berører
de aktuelle områdene. Evt. kompensasjon for oppdrettsanlegg
som må flytte ut av nasjonale laksefjorder m.m., ble behandlet
i denne forbindelse.
Det ble videre opprettet midlertidige sikringssoner for å beskytte
individrike laksebestander med særlig verdifulle arveanlegg
og god naturlig reproduksjon. Sikringssonene skulle bl.a. bidra
til å hindre spredning av fiskesykdommer og forebygge genetiske
skadevirkninger av rømt oppdrettslaks på de ville
laksebestandene. Det har ikke vært tillatt å etablere
nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk innenfor de midlertidige
sikringssonene, men eksisterende anlegg har hatt anledning til å drive
videre. Ved flytting og etablering av reservelokaliteter skulle
anleggene som hovedregel lokaliseres lenger vekk fra de vassdrag
som sonene ble etablert for å beskytte. Anlegg utenfor sonene
kunne ikke flytte eller etablere lokaliteter innenfor en midlertidig
sikringssone. Restriksjoner på oppdrett innen sikringssonene
tilsvarer dermed til en viss grad beskyttelsesregimet i nasjonale
laksefjorder.
I St.prp. nr. 79 (2001-2002) ble det lagt til
grunn at de midlertidige sikringssonene for laksefisk skulle opprettholdes
inntil ordningen med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder var
ferdigstilt. Som følge av at Stortinget forutsatte at det
ikke skulle tildeles nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk
i sikringssonene før ordningen med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder var ferdigbehandlet, jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003),
har Fiskeri- og kystdepartementet funnet det mest hensiktsmessig å videreføre
sikringssonene. De sikringssonene som ble erstattet med nasjonale
laksefjorder i Innst. S. nr. 134 (2002-2003), ble imidlertid formelt
opphevet i juni 2006. Det samme gjelder de "restsonene" der grensen
for laksefjordene ble satt lenger inn i fjorden enn de daværende
sikringssonene.
Departementet viser til at sikringssoner som
ligger i fjordområder som ikke er utredet i forbindelse
med ferdigstillingen av ordningen med nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder, skal oppheves når denne proposisjonen er
fremlagt. Soner som inngår i fjordområder som
er utredet i forbindelse med ferdigstillingen, men som ikke blir
vedtatt som nasjonale laksefjorder, vil bli opphevet etter at proposisjonen
er ferdigbehandlet.
Beskyttelsesregimene for nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder skal nedfelles i forskrifter etter lakse- og innlandsfiskloven,
vannressursloven, akvakulturloven og matloven. Det vil senere også bli
foreslått en egen bestemmelse om nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder i lakse- og innlandsfiskloven.
Direktoratet for naturforvaltnings utredning
om ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, høringsmerknadene
til denne utredningen og departementets merknader til de synspunktene
som har fremkommet gjennom høringen, er presentert i proposisjonen,
samt en fylkesvis oversikt over utredete vassdrag og fjordområder
og høringsmerknadene til disse.
Direktoratets høringsnotat og samtlige
høringsuttalelser følger som utrykt vedlegg til
proposisjonen.
Regjeringen har som mål å bevare
og gjenoppbygge laksebestander av en størrelse og sammensetning
som sikrer mangfold innen arten og utnytter dens produksjonsmuligheter.
Laksens leveområder skal forvaltes slik at naturens mangfold
og produktivitet bevares, og trusselfaktorer skal identifiseres
og fjernes. Der dette ikke er mulig, skal trusselfaktorenes virkning
på laksebestandenes produksjon, størrelse og sammensetning motvirkes
eller oppheves gjennom tiltak. Påvirkninger som truer laksens
genetiske mangfold skal reduseres til ikke-skadelig nivå innen
2010.
Lakseressursene skal forvaltes til størst
mulig nytte for samfunnet, rettighetshavere og fritidsfiskere. Ansvaret
er fordelt på flere sektorer, og samarbeidet innen lakseforvaltningen
vil derfor bli styrket.
Miljøverndepartementet har det overordnede
ansvaret for villaksen, men departementet har svært begrensede
juridiske virkemidler overfor de mest skadelige påvirkningene.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for tiltak knyttet til
akvakultur og for å sikre fiskehelsen, og Olje- og energidepartementet
har hovedansvaret for vassdragsforvaltningen. Fire av disse departementenes
underliggende etater har et særlig ansvar for villaksen.
Når det gjelder privat forvaltning
skal den driftsplanbaserte forvaltningen i regi av rettighetshavere
i lakseelver videreutvikles, slik at oppgaver som fastsetting av
fiskeregler, fiskestell, informasjon, tilrettelegging, oppsyn, kontroll
og innhenting av fangststatistikk i størst mulig grad skal
ivaretas lokalt. Miljøverndepartementet vil sende på høring
forslag til krav om obligatorisk organisering av fiskerettighetshavere
i lakseførende vassdrag - som del av den forestående
revisjonen av lakse- og innlandsfiskloven. Et slikt krav om organisering
vil ikke omfatte den økonomiske utnyttelsen av fiskeretten.
Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er et
hovedtiltak for villaksen. Norge har et særlig ansvar for
den atlantiske laksen, og Regjeringen legger til grunn at Norge
bør være et foregangsland i arbeidet med å følge opp
de internasjonale retningslinjene for villaksforvaltningen.
Det vises til at det er nødvendig med
tiltak knyttet til - og det er i proposisjonen redegjort for - blant
annet:
– tiltak
knyttet til fiskeoppdrett
– bekjempelse og forebyggelse
av lakseparasitten Gyrodactylus salaris
– vassdragstiltak
– reguleringer i laksefisket
– kalking av laksevassdrag
– fiskeutsettinger og genbank
– forskning og overvåking
Formålet med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder er å gi laksebestandene i Norge særlig
beskyttelse mot inngrep og aktiviteter i vassdragene og i de nærliggende
fjord- og kystområdene.
Nasjonale laksevassdrag og laksefjorder ble
først foreslått i Villaksutvalgets innstilling
(NOU 1999:9). Det er i denne proposisjonen redegjort for behandlingen
av innstillingen og den senere saksgangen mv.
Det er så langt opprettet 37 nasjonale
laksevassdrag og 21 nasjonale laksefjorder. I de nasjonale laksevassdragene
er det ikke tillatt med nye tiltak og aktiviteter som kan skade
villaksen. I laksefjordene skal det ikke etableres ytterligere matfiskoppdrett
for laksefisk, og eksisterende virksomhet skal underlegges særskilte regler
for rømmingssikring og helsekontroll. Større inngrep
i munningsområdene og virksomhet med risiko for alvorlig
forurensning er heller ikke tillatt.
Ordningen som i alt skal omfatte om lag 50 vassdrag med
tilhørende fjordområder, skal i hovedsak omfatte store
og tallrike bestander, bestander med potensial for høy
produktivitet, storlaksbestander og bestander med særskilt
genetisk karakter. Bestandene som inngår i ordningen skal
prioriteres i det generelle arbeidet med å styrke villaksen.
Dette vil i første rekke gjelde tiltak mot Gyrodactylus
salaris, restaurering av leveområder, revisjon av konsesjonsvilkår
og kompensasjonstiltak i regulerte vassdrag, vassdragskalking og
bestandsovervåking. I tillegg vil en rekke generelle tiltak
for villaksen være av betydning, i første rekke
tiltak mot rømming og lakselus og reguleringer i laksefisket.
Bestemmelsene om nasjonale laksevassdrag og
laksefjorder skal forvaltes i henhold til dagens ansvarsfordeling
mellom statlige myndigheter. Ordningen skal være godt lokalt
forankret, og både kommunene og rettighetshaverne vil bidra
i forvaltningen.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
vil være permanente. Ny kunnskap, ny teknologi og nye generelle
rammebetingelser for berørte næringsinteresser
kan imidlertid over tid tilsi endringer i regelverket for forvaltningen
av vassdragene og fjordområdene. Ordningen skal derfor
evalueres senest ti år etter at den er ferdigstilt.
De langt fleste etablerte nasjonale laksevassdragene inngår
i Verneplan for vassdrag eller er uten aktuelle vannkraftinteresser
som er negative for villaksen. Videre erstatter de nasjonale laksefjordene
i all hovedsak tidligere midlertidige sikringssoner for laksefisk. Gjennom
disse regimene var det allerede før ordningen ble opprettet
lagt begrensninger på visse typer virksomhet i områdene.
Det ble derfor lagt til grunn at konsekvensene av de etablerte nasjonale
laksevassdragene og laksefjordene for andre samfunnsinteresser var begrenset.
Det er i proposisjonen redegjort for laksens
utbredelse og biologi, laksens økonomiske og kulturelle betydning,
bestandsstatus, påvirkningsfaktorer og villaksforvaltningen.
Beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder skal sikre villaksen en særlig beskyttelse. Regimene åpner
likevel for nye tiltak og aktiviteter dersom disse ikke medfører økt
risiko for de laksebestandene som skal beskyttes.
Beskyttelsesregimet for de nasjonale laksevassdragene
har ifølge departementet fungert godt, og det er ikke foretatt
regelendringer eller gjort erfaringer med vassdragsmyndighetenes
praktisering som tilsier at regimet bør endres i særlig
grad.
Det er imidlertid behov for visse endringer
i beskyttelsesregimet for de nasjonale laksefjordene, dels som følge
av endringer i reguleringene av akvakulturnæringene siden
laksefjordene ble opprettet, og dels som følge av erfaringer
med det nåværende regimet.
I de nasjonale laksefjordene skal summen av
endringer i akvakulturvirksomheten i fjordene ikke medføre økt,
men snarere redusert risiko for de laksebestandene som skal ivaretas.
Større inngrep i munningsområdene og virksomhet
med risiko for alvorlig forurensning er ikke tillatt.
I laksefjordene er det ikke tillatt å etablere
nye konsesjoner for matfiskoppdrett med laksefisk eller nye konsesjoner
for FoU/stamfiskanlegg for laksefisk, og eksisterende virksomhet
må oppfylle strengere krav til sikring mot rømminger
og sykdomsspredning. Tilleggslokaliteter for eksisterende konsesjoner
kan tillates på visse vilkår dersom dette er nødvendig
for å få til årsklasseskille og brakklegging.
Ellers skal det ikke tildeles nye tillatelser. Økt produksjonskapasitet
på eksisterende lokaliteter skal ikke medføre økt
risiko for villaksen.
Det er ikke er tillatt å etablere nye
slakterier og tilvirkningsanlegg for laksefisk i laksefjordene.
Eksisterende virksomhet skal pålegges strengere krav med sikte
på å redusere risikoen for rømming og
sykdomsspredning.
Produksjonsvekst som følge av endrede
nasjonale rammebetingelser, er tillatt. Dette gjelder også for stamfiskanlegg,
og økt produksjon må ikke føre til økt risiko
for villaksen.
Innenfor laksefjordene vil det bli lagt opp
til styrking av fiskerimyndighetenes generelle kontrollvirksomhet.
Ved gjentatte alvorlige sykdomsutbrudd kan det
være aktuelt å flytte anlegg ut fra de viktigste
laksefjordene dersom sanering ikke er tilstrekkelig.
Beskyttelsesregimet legger føringer
for oppdrettsvirksomheten innenfor fjordene, samtidig som det gir fleksibilitet
med sikte på mulighet for fremtidig utvikling.
Det foreslås i proposisjonen at den
vedtatte laksefjorden Tanafjorden skal være fri for matfiskoppdrett
med laksefisk. Ut over dette foreslås det ikke flytting
av anlegg i forbindelse med ferdigstillingen. Det kan imidlertid
bli aktuelt å inngå frivillige avtaler om flytting
av oppdrettsanlegg ut av nasjonale laksefjorder.
Regjeringen foreslår i proposisjonen
at det opprettes følgende 15 nye nasjonale laksevassdrag:
Mandalselva, Bjerkreimselva, Suldalslågen, Vosso, Nærøydalselva,
Lærdalselva, Nausta, Orkla, Nidelva, Verdalselva, Namsen,
Vefsna, Ranaelva, Beiarelva og Kongsfjordelva.
12 av de 15 vassdragene i forslaget er anbefalt
av Direktoratet for naturforvaltning, inkludert seks vassdrag som
er særlig prioritert fra direktoratets side. Miljøverndepartementet
viser til at flertallet av de foreslåtte vassdragene er
godt forankret i høringsresultatene.
Regjeringen foreslår videre at det
opprettes følgende åtte nye laksefjorder: Lindesnes–Mannefjorden
med grense i vest ved Lindesnes og grense i øst ved Fugløya -
grense mot åpent hav følger grunnlinjen, Sandsfjorden
med grenser i sør mellom Austbø og Jelsa og mellom
Vardnes og Breidvik, Fjordene ved Osterøy med grense i
nord mellom Molviki og Tysso og i sør mellom Skreaneset
og Olsnesnipa, Førdefjorden med grense mellom Flokenes
og Horneneset, Vefsnfjorden med grense i nord mellom Leinesodden
og Sandnessjøen og i sør mellom Hamnes og Bjørga,
Ranafjorden med grense mellom Leirholmen og Velsvåg, Beiarfjorden med
grense i sør mellom Kvarsnes og Hamnes og i nord mellom
Røsnes og Nordsandnes og Kongsfjorden med grense mellom
Nålneset og Vesterneset, med avgrensning ytterst i Risfjorden
mot åpent hav.
Regjeringens forslag innebærer at det
i alt vil bli opprettet 52 nasjonale laksevassdrag og 29 nasjonale
laksefjorder. 46 av de 50 vassdragene som opprinnelig ble foreslått
av Villaksutvalget er inkludert, samtidig som seks andre vassdrag
er tatt inn i stedet for de fire som ikke er fulgt opp fra utvalget.
Ved utformingen av forslaget til nye nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder er det lagt vekt på å få med de
laksebestandene som er av størst nasjonal verdi. Valget
av laksevassdrag har derfor i utgangspunktet vært bestemmende
for valget av laksefjorder. Behovet for en helhetlig totalløsning
har imidlertid medført at hensynet til oppdrettsinteressene
har hatt betydning for utvalget av laksevassdrag.
Det tas sikte på å utarbeide
forvaltningsplaner for de foreslåtte områdene.
Planene skal både bidra til forutsigbarhet i forvaltningen
og gi informasjon til alle som har ansvar for eller er berørt
av ordningen.
Hovedintensjonen med nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder er å gi så mye som mulig av den
norske villaksressursen særlig beskyttelse innenfor rammen av
et begrenset antall laksebestander. Det er videre lagt til grunn
at ordningen skal omfatte om lag 50 laksevassdrag med tilhørende
fjordområder, jf. St.prp. nr. 79 (2001-2002). Intensjonen
har vært at disse vassdragene skal omfatte om lag tre fjerdedeler
av den samlede villaksressursen.
De faglige kriteriene for valg av laksebestander
er:
1. Tallrike laksebestander
med høy produktivitet.
2. Bestander med stort potensial for høy
produktivitet.
3. Storlaksstammer.
4. Bestander med særskilt genetisk
karakter.
Evalueringen av de midlertidige sikringssonene
for laksefisk og annen oppdatert kunnskap om forholdet mellom oppdrett
av laksefisk og ville laksebestander, tilsier at store laksefjorder
vil ha best effekt. Det er derfor lagt vekt på å få etablert
flest mulig laksefjorder av en viss størrelse, samtidig
som hensynet til oppdrettsnæringen blir ivaretatt.
Nye nasjonale laksevassdrag
(romertall 1-IV og S refererer til Verneplan I-IV og suppleringen
av verneplanen)
Fylke | Foreslag til
nasjonalt
laksevassdrag | Inngår
helt eller delvis i Verneplan for vassdrag/supplering av
Verneplan for vassdrag | Ett eller
flere prosjekter
i Samlet plan |
Vest-Agder | Mandalselva | I, S | X |
Rogaland | Bjerkreimselva | S | |
| Suldalslågen | IV | X |
Hordaland | Vosso | III | X |
Sogn og Fjordane | Nærøydalselva | S | X |
| Lærdalselva | I | X |
| Nausta | S | |
Sør-Trøndelag | Orkla | S | X |
| Nidelva | | X |
Nord-Trøndelag | Verdalselva | III, S | |
| Namsen | I, II, III,
IV, S | X |
Nordland | Vefsna | IV | X |
| Ranaelva | S | X |
| Beiarelva | S | X |
Finnmark | Kongsfjordelva | | X |
Det er i proposisjonen gitt en vurdering av
hver av de foreslåtte nye nasjonale laksevassdragene.
Sju av de foreslåtte nye nasjonale
laksevassdragene munner ut i en etablert laksefjord: Bjerkreimselva, Nærøydalselva,
Lærdalselva, Orkla, Nidelva, Verdalselva og Namsen. Det
er derfor nødvendig å etablere åtte nye
nasjonale laksefjorder i tilknytning til de øvrige vassdragene.
De foreslåtte laksefjordene er Lindesnes–Mannefjorden,
Sandsfjorden, Fjordene ved Osterøy, Førdefjorden,
Vefsnfjorden, Ranafjorden, Beiarfjorden og Kongsfjorden.
Følgende er lagt til grunn som utgangspunkt
for avgrensningen av de nye nasjonale laksefjordene:
1. Størrelsen
på de tidligere midlertidige sikringssonene der slike eksisterer
utenfor de aktuelle vassdragene.
2. Evalueringsutvalgets forslag (1996)
om opprettelse av tiltakssoner utenfor noen av de aktuelle vassdragene.
3. Muligheten for å få til
en naturlig geografisk avgrensning ut fra fjordenes størrelse
og utforming.
Alle laksefjordene tar utgangspunkt i en sikringssone for
laksefisk. I ett av tilfellene, Kongsfjorden, foreslås det
at grensen for laksefjorden settes lik grensen for eksisterende
sikringssone. I de øvrige tilfellene er grensene for de
foreslåtte laksefjordene utvidet i forhold til eksisterende
sikringssoner.
Fem av de åtte nye fjordene foreslås
avgrenset slik de er utredet og anbefalt av Direktoratet for naturforvaltning,
mens tre har noe mindre omfang av hensyn til oppdrettsnæringen.
Det foreslås ikke flytting av oppdrettsanlegg ut av de
foreslåtte laksefjordene.
Ti eksisterende lokaliteter og mellom seks og åtte potensielle
lokaliteter for oppdrett med laksefisk i sjø ligger innenfor
de foreslåtte laksefjordene.
Nye nasjonale laksefjorder
Fylke | Forslag nye nasjonale laksefjorder | Tilhørende nasjonale laksevassdrag |
Vest Agder | Lindesnes–Mannefjorden | Mandalselva |
| (Lindesnes
- Fugløya, grense mot åpent hav følger
grunnlinjen) | |
Rogaland | Sandsfjorden
(Austbø - Jelsa og Vardnes - Breidvika) | Suldalslågen |
Hordaland | Fjordene ved
Osterøy (Molviki - Tysso og Skreaneset - Olsnesnipa) | Vosso |
Sogn og Fjordane | Førdefjorden
(Flokenes - Horneneset) | Nausta |
Nordland | Vefsnfjorden (Leinesodden
- Sandnessjøen og Hamnes - Bjørga) | Vefsna |
| Ranafjorden (Leirholmen
- Velsvåg) | Ranaelva |
| Beiarfjorden
Kvarsnes - Hamnes og Røsnes - Nordsandnes) | Beiarelva |
Finnmark | Kongsfjorden (Nålneset
- Vesterneset, grense mot åpent hav
følger grunnlinjen) | Kongsfjordelva |
Det er i proposisjonen gitt en vurdering av
hver av de foreslåtte nye nasjonale laksefjordene.
Ferdigstillingen av nye nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder vil innebære at alle de største
og mest produktive bestandene og bestander med betydelig potensial
for økt produksjon, blir omfattet av ordningen. Dette betyr
at også de laksebestandene som har størst økonomisk
betydning for villaksnæringen blir inkludert. I de nye
foreslåtte nasjonale laksevassdragene er det først
og fremst vannkraftprosjekter, grusuttak og uttak av vann til vannforsyning
som har økonomisk betydning.
Status som nasjonalt laksevassdrag innebærer
at det skal legges særlig vekt på villaksen ved
revisjon og fornyelser av vassdragskonsesjoner. I tillegg skal disse områdene
prioriteres i forbindelse med restaurering av leveområder.
Dette kan ifølge departementet få noen konsekvenser
for eksisterende vannkraftproduksjon, som må klargjøres
og avveies i hvert enkelt tilfelle.
Beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag består
i stor grad av virkningskriterier som er avgjørende for
hvilke tiltak som kan tillates i vassdragene. Kraftutbygging som
ikke har nevneverdig negativ betydning for laksen, kan gjennomføres.
To av de vassdragene som nå foreslås
som nasjonale laksevassdrag, er ikke vernet gjennom Verneplan for vassdrag.
I disse vassdragene vil beskyttelsesregimet for nasjonale laksevassdrag
innebære noe større restriksjoner enn det som
følger av dagens regelverk.
Tre av de nye foreslåtte nasjonale
laksevassdragene er i sin helhet vernet i Verneplan for vassdrag.
Opprettelsen av disse som nasjonale laksevassdrag vil dermed ikke
ha konsekvenser for vannkraftinteressene. Ti av de foreslåtte
vassdragene er vernet i deler av nedbørsfeltet. Vassdragene
er dermed delvis beskyttet mot vannkraftinngrep.
Tolv av de foreslåtte vassdragene har
prosjekter i Samlet plan for vassdrag. Disse prosjektene har et energipotensial
på om lag 600-700 GWh, og som antas å innebære
betydelig skade på laksen dersom de realiseres. I tillegg
er det usikkerhet om virkningene knyttet til prosjekter med om lag
tilsvarende produksjon.
Samlet plan for vassdrag ble sist rullert på begynnelsen
av 1990-tallet, og det er ifølge departementet i svært
mange tilfeller ikke realistisk å gjennomføre
de kartlagte prosjektene i sin opprinnelige form. Mange av de kartlagte
prosjektene vil derfor sannsynligvis bli redusert i omfang dersom
de realiseres.
Hensynet til laks og lakseinteresser veier i
dag tungt ved konsesjonsbehandling av vannkraft. Uavhengig av ordningen
med nasjonale laksevassdrag er det derfor ikke aktuelt å tillate
vannkraftutbygginger med fare for betydelig skade på viktige
laksebestander. Også i vassdrag og vassdragsavsnitt som
ikke er inkludert i Verneplan for vassdrag, innebærer dessuten
vannressursloven en sterk vektlegging av miljøinteressene
ved inngrep i og ved vassdrag.
De fleste av de nasjonale laksevassdragene som
ikke er vernet eller utredes for vern, antas å ha potensial
for et større eller mindre antall småkraftverk,
gjerne knyttet til sidevassdrag. Ved å plassere kraftstasjonen
ovenfor anadrom strekning, samt pålegge vilkår
om avbøtende tiltak som omløpsventiler og minstevannføring, kan
mye av småkraftpotensialet utnyttes også i nasjonale
laksevassdrag.
Samlet sett antar departementet at ordningen
med nasjonale laksevassdrag ikke vil medføre vesentlig reduksjon
i aktuell ny vannkraft. Videre antar departementet at de samlede økonomiske
konsekvensene av de nye nasjonale laksevassdragene for andre aktiviteter enn
vannkraftutbygging vil være svært beskjedne.
Det oppdaterte beskyttelsesregimet for laksefjordene vil
medføre noe økte driftskostnader for de berørte oppdrettsselskapene,
men disse vil ikke være vesentlige. I laksefjordene er
det i all hovedsak restriksjoner på oppdrettsvirksomhet
som har økonomiske konsekvenser. Begrensningene i munningsområdene
og på virksomhet som kan medføre alvorlig forurensing
er av mindre næringsøkonomisk betydning.
De nasjonale laksefjordene er i store trekk
en videreutvikling av dagens system med midlertidige sikringssoner
for laksefisk. I disse sonene har det siden 1989 ikke vært
tillatt å etablere nye matfiskanlegg for laksefisk. Denne
begrensningen er videreført i de nasjonale laksefjordene.
Potensialet for fremtidig matfiskeoppdrett med
laksefisk i de foreslåtte laksefjordene er anslått
til mellom seks og åtte lokaliteter. Fire til fem av disse
ligger i områder utenfor de tidligere sikringssonene. Forslaget til
ferdigstilling innebærer dermed at disse lokalitetene ikke
kan benyttes til oppdrett med laksefisk.
Når det gjelder avvikling av oppdrett
med laksefisk i Tanafjorden har de fem lokalitetene for matfiskoppdrett
her ikke vært benyttet siden desember 2004. Avvikling av
matfiskoppdrett med laksefisk i fjorden vil dermed ikke ha konsekvenser
i forhold til dagens situasjon. Lokalsamfunnet kan imidlertid bli
berørt ved at det ikke lenger vil være mulig å drive
matfiskoppdrett med laksefisk i Tanafjorden. Departementet viser til
at dersom det stilles krav om kompensasjon fra den berørte
virksomheten i denne forbindelse, vil dette bli vurdert, og det
vil da være aktuelt å vurdere saken i lys av den
nåværende kompensasjonsordningen for flytting
av anlegg ut av nasjonale laksefjorder.
De nasjonale laksevassdragene og laksefjordene
skal forvaltes i henhold til den gjeldende ansvarsfordelingen mellom
myndighetene. Det vil bli fastsatt retningslinjer som klargjør
hvilke bestemmelser som skal legges til grunn og som angir nærmere
prosedyrer for saksbehandlingen. Behandlingen av enkeltsaker i nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder forventes ikke å kreve økte
administrative ressurser, og de samlede administrative konsekvensene
av ferdigstillingen av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder vurderes
som begrenset.