Ved en inkurie er det blitt en feil i tittelen på Dokument nr. 12:2 (2003-2004). Opplistingen av hvilke paragrafer i Grunnloven som foreslås endret, er feilaktig gjengitt. Korrekt tittel på forslaget skal være:
"Dokument nr. 12:2 (2003-2004) Grunnlovsforslag fra Jens Stoltenberg, Jørgen Kosmo, Carl I. Hagen, Berit Brørby og Kjell Engebretsen om endringer i Grunnloven §§ 12, 54, 68, 70, 71, 72, 73, 74 og 112 med sikte på å innføre en ordning med oppløsningsrett og positiv parlamentarisme (investitur)."
Ellers i Dokument nr. 12:2 (2003-2004) er paragrafhenvisningene korrekte. Tittelen på foreliggende innstilling er korrigert i tråd med ovennevnte.
Norge har tradisjon for at mange og aktive partier stiller lister ved valg til Stortinget, noe som kan gjøre det vanskelig å etablere flertallsregjeringer (ettpartiregjeringer eller koalisjoner). I så fall blir det parlamentariske grunnlag for regjeringene svekket. Mindretallsregjeringer har de siste 40 år vært vanlig.
Forslagsstillerne legger til grunn at en regjering som må søke vekslende flertall fra sak til sak, nødvendigvis vil få svekket sin handlekraft. For å få handlekraftige regjeringer som er i stand til å ivareta landets interesser, er et minimum av autoritet overfor nasjonalforsamlingen en forutsetning. Det er Stortinget selv som må gi regjeringen slik autoritet. Dersom denne autoriteten svekkes eller faller helt bort, har det oppstått en situasjon hvor folkeviljen på ny bør komme til uttrykk gjennom valg.
Forslagsstillerne mener at det ikke vil være hensiktsmessig at en regjering som er dannet uten et definert flertall bak seg, skal kunne oppløse nasjonalforsamlingen i tilfelle konflikt. Konflikter mellom nasjonalforsamlingen og en slik regjering vil mer være regelen enn unntaket.
I forslaget sies det videre at hvis retten til å oppløse nasjonalforsamlingen blir lagt i regjeringens hånd, bør et flertall i nasjonalforsamlingen stille seg bak en nydannet regjering. Da vil det oppstå et synlig og definert parlamentarisk grunnlag for regjeringen. Ved at regjeringen dannes på et slikt grunnlag, blir det klart at nasjonalforsamlingen ønsker nettopp denne regjering og har utstyrt den med nødvendig autoritet.
Rett til å utskrive nyvalg etter de retningslinjer som her er formulert, vil ifølge forslagsstillerne ikke føre til at regjeringen kan styre på tvert av folkeviljen, men at velgerne skal avgjøre når det har oppstått en situasjon hvor det er en uløselig konflikt mellom storting og regjering.
I det følgende blir hvert hovedelement i forslaget kort gjennomgått. Sist i hvert avsnitt følger forslagsstillernes hovedalternativ for grunnlovsendringsforslag på vedkommende punkt. Til slutt i dokumentet er forslagene samlet og oppstilt i nummerrekkefølge. Her er også alternative forslag tatt inn.
I grunnlovsendringsforslagene innfelt i teksten er ny tekst samt de deler av den eksisterende teksten som foreslås endret, markert med uthevet skrift. I det samlede forslag er disse markeringene tatt ut.
Ved den språklige utforming av forslagene til grunnlovsendringer er de råd som er innhentet fra professor Finn Erik Vinje lagt til grunn. På ett enkelt punkt (§ 12 annet ledd alternativ 1) innebærer dette at ordlyden i dagens grunnlovstekst foreslås justert i samsvar med Vinje-standard ("skal" i stedet for "skulle").
Regler om innsettingsvedtak (investitur) bør
i henhold til forslagsstillerne utformes med sikte på to
typesituasjoner:
For at systemet skal henge sammen er det etter
forslagsstillernes oppfatning viktig at enhver stortingsperiode
innledes med en avklaring av om regjeringen har stortingsflertallets
støtte. Dette kan skje på den måte at den
sittende regjering innen en uke etter at et nyvalgt storting har
konstituert seg, enten søker
avskjed eller avklarer om den har den
nødvendige støtte.
Hvis regjeringen ikke i første omgang
velger å søke avskjed, kan kravet om å avklare
Stortingets støtte tenkes utformet etter to modeller:
– Statsministeren
legger frem en erklæring om
hvilken politikk som vil bli ført, og ber det nyvalgte storting
om å votere over erklæringen.
– Statsministeren ber om flertall
for å fortsette som statsminister.
Den sistnevnte modellen har den fordel at statsministerens
nøkkelrolle blir den samme uansett situasjon; dermed blir
systemet enklere totalt sett. Dessuten vil det neppe bli særlig
forskjell i praksis - det vil uansett være naturlig at
den som ønsker å fortsette som statsminister sier
noe om den politikk som det er meningen å føre.
Dette legges til grunn for grunnlovsforslaget.
I henhold til forslag må votering holdes
ved avslutningen av det møte der statsministeren ber om
flertall for å fortsette eller innen utløpet av
en kort frist deretter (f.eks. to dager).
Hvis han eller hun får stortingsflertallets
støtte, kan regjeringen fortsette med den sammensetning
den hadde før valget eller med de endringer som statsministeren
anmoder Kongen om å foreta. Hvis positivt flertall ikke
oppnås, må regjeringen søke avskjed.
Både dersom regjeringen søker
avskjed uten først å ha søkt å oppnå Stortingets
tillit og når den søker avskjed etter at et slikt
forsøk ikke har ført frem, er den videre prosess
som i situasjon B).
Når Regjeringen har søkt avskjed
(av en hvilken som helst grunn, f.eks. valgnederlag eller som følge
av mistillitsvotum), mener forslagsstillerne at Stortingets syn på hvem
som bør danne regjering bør komme til uttrykk
gjennom en votering over forslag på statsministerkandidat.
Forslaget fremmes av stortingspresidenten etter at råd
er innhentet fra den avgående statsminister og fra de parlamentariske
lederne.
Når en statsministerkandidat har fått
Stortingets støtte gir stortingspresidenten meddelelse
om dette til Kongen. Kongen kjenner da Stortingets vilje og gir kandidaten
i oppdrag å danne regjering.
Dersom en foreslått kandidat ikke får
flertall, skal stortingspresidenten fortsette å foreslå kandidater
inntil det fjerde forslaget eventuelt er nedstemt. Dersom dette skjer
skal presidenten straks, men senest 30 dager etter at den sittende
regjering har søkt avskjed, initiere oppløsning
av Stortinget og etterfølgende nyvalg (se IV nedenfor).
Forslagsstillerne mener at hovedreglene om regjeringsdannelse
bør samles i Grunnloven kap. C om Stortinget mv. Plassering
i forlengelsen av reglene om Stortingets konstituering mv. vil være
naturlig. For å få en best mulig systematikk uten
bruk av tilleggsparagrafer (a, b osv.), bør det samtidig
foretas den opprydding at paragrafnumrene 70 og 72, som i dag er
tomme, tas i bruk.
En slik løsning gjør det samtidig
mulig å begrense behovet for endringer i kapittel B, som
primært handler om den utøvende makt, til et minimum.
Den eneste endring i kapittel B som er nødvendig, foreslås
inntatt i § 12.
Når § 12 først
skal endres, er det nærliggende samtidig å gjøre
den mer oversiktlig ved å samle (i annet ledd) de bestemmelser
om regjeringens sammensetning som nå står i annet
og fjerde ledd.
§ 12 første ledd
skal lyde (bare tredje pkt. er nytt):
Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske
Borgere. Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste
syv andre Medlemmer. Før Embedet som
Statsminister besættes, bør Kongen fra Storthingets
Præsident have faaet Meddelelse om Storthingets Opfatning
om hvem der bør vælges.
§ 12 annet ledd skal lyde
(nåværende annet og fjerde ledd slås
sammen):
Af Statsraadets Medlemmer skal over det halve Antal
bekjende sig til Statens offentlige Religion. Ægtefeller,
Forældre og Børn eller to Søskende maa
ei paa samme Tid have Sæde i Statsraadet.
§ 12 fjerde ledd oppheves.
[Nåværende § 71
skal være § 70 og får endret
innhold, se V nedenfor]
Nåværende § 73
skal være § 71.
Nåværende § 74
skal være § 72.
§ 73 (ny) skal lyde:
Dersom ikke Statsministeren
inden een Uge efter at et nyvalgt Storthing er aabnet, har meddelt
Storthinget at Regjeringen vil ansøge om Afsked, skal han
inden Udløbet af samme Frist anmode om Storthingets Tillid til
sin Person. Afstemning afholdes senest to Søgnedage efter
Anmodningens Fremsættelse. Saafremt Anmodningen ikke vinder
Storthingets Bifald, forholdes videre saaledes som bestemt i Paragraf
74.
§ 74 (ny) skal lyde:
Dersom Regjeringen ansøger
om Afsked, bør Storthingets Præsident indhente
Statsministerens og Partigruppeledernes Opfatning om hvem der bør
blive ny Statsminister. Derefter inviterer Præsidenten
Storthinget til at udtrykke sin Tillid til en af ham foreslaaet Kandidat.
Dersom Forslaget bliver antaget, skal Resultatet meddeles Kongen.
I modsat Fald skal Fremgangsmaaden gjentages indtil tre Gange.
Bliver intet Forslag antaget,
skal Storthingets Præsident snarest, og senest tredive
Dage efter at Regjeringen har ansøgt om Afsked, anmode
Kongen om at udskrive extraordinært Valg til nyt Storthing.
Forslagsstillerne påpeker at maktforholdet
mellom storting og regjering lett kan bli forskjøvet gjennom lengre
perioder med regjeringer uten det nødvendige parlamentariske
grunnlag. Dersom det parlamentariske grunnlaget for en regjering
som er dannet med støtte av et flertall i Stortinget, forsvinner
eller svekkes så mye at det ikke lenger kan sies å stå et
parlamentarisk flertall bak regjeringen, kan spørsmålet
om oppløsning av Stortinget være aktuelt. Det
samme gjelder dersom en koalisjonsregjering går i oppløsning.
Adgang for regjeringen til å foreslå og
for Kongen (i statsråd) til formelt å utskrive
nyvalg før valgperiodens utløp, vil som utgangspunkt
bety en styrking av regjeringens autoritet i forhold til Stortinget.
Blant parlamentariske demokratier er Norge antakelig alene om ikke å ha
noen mulighet til å utskrive nyvalg til sin nasjonalforsamling.
Men selv om det vanlige altså er å ha bestemmelser
om dette i landets konstitusjon, varierer det sterkt hvordan bestemmelsene
er utformet og i hvilken grad de blir brukt.
Forslagsstillernes forslag innebærer
ikke rett til å utskrive nyvalg bare fordi regjeringen
finner det politisk opportunt. Nyvalg vil kunne utløses
bare i gitte situasjoner. To betingelser må samtidig være
oppfylt før det kan utskrives nyvalg:
a) Retten
til å utskrive nyvalg inntrer bare dersom regjeringen lider
nederlag i votering over et forslag om mistillit eller i en sak
hvor det er fremsatt kabinettspørsmål, og
b) nyvalg kan bare utskrives dersom statsministeren eller
dennes stedfortreder før voteringen har meddelt Stortinget
(eller eventuelt odels- eller lagting) at det vil bli utskrevet
nyvalg dersom voteringen går regjeringen imot.
Kongens beslutning om nyvalg (se også IV
nedenfor) må treffes innen en bestemt frist etter voteringen
(f.eks. to hverdager) og straks meddeles Stortinget. Nyvalg skal
avholdes tidligst tre og senest ni uker etter at beslutningen er
meddelt Stortinget.
Forslaget forutsetter at mistillitsforslag bare
kan fremmes og vedtas i Stortinget. Derimot bør det åpnes for
at kabinettspørsmål i prinsippet kan tenkes også i odelsting
eller lagting.
§ 54 annet ledd (nytt) skal
lyde:
Kongen bør dog
udskrive extraordinært Valg til nyt Storthing, som skal
afløse det tidligere valgte Storthing, før dettes
Funktionstid er omme, dersom Storthinget har udtrykt Mistillid til
Regjeringen eller et Forslag er blevet antaget i vedkommende Thing,
efter at Regjeringen udtrykkelig har modsat sig det, og Statsministeren
eller dennes Stedfortræder før Afstemningen har
meddelt, at der vil blive udskrevet extraordinært Valg,
saafremt denne Afstemning faar et Resultat, som Regjeringen ikke
vil acceptere.
Dersom ingen statsministerkandidat har fått
flertall innen utløpet av den ovenfor nevnte frist, skal
stortingspresidenten snarest, men senest 30 dager etter
at regjeringen har søkt avskjed, meddele Kongen at det skal
utskrives nyvalg. Kongens beslutning om nyvalg må treffes
innen en bestemt frist etter at presidenten har gitt melding om
resultatet, og Stortinget skal straks underrettes. Nyvalg skal avholdes
tidligst tre og senest ni uker etter at beslutningen er meddelt
Stortinget.
§ 54 tredje ledd (nytt) skal
lyde:
Extraordinært
Valg til nyt Storthing bør også udskrives, efter
at Kongen har faaet Meddelelse om, at intet Forslag til ny Statsminister
er blevet antaget i Storthinget inden Udløbet af den for
dette gjældende Frist.
§ 54 fjerde ledd (nytt) skal
lyde:
Kongens Beslutning om at
udskrive extraordinært Valg bør i Tilfælde
fattes senest to Søgnedage efter Afstemningen, eller efter
at Storthingspræsidentens Anmodning er givet, og strax
meddeles Storthinget. Extraordinært Valg skal være
tilendebragt tidligst tre Uger og senest ni Uger efter at Kongens
Beslutning er meddelt Storthinget.
Storting valgt ved ekstraordinært valg
skal fungere frem til neste ordinære valg. Forslaget innebærer
at et slikt storting alltid vil ha kortere funksjonstid enn de fire år
som normalt følger av ordinært valg.
Storting valgt ved ekstraordinært valg
skal tre sammen senest to uker etter at valget er gjennomført.
§ 54 femte ledd (nytt) skal
lyde:
Efter et extraordinært
Valg skal næste ordinære Valg holdes paa den Tid
som følger af Bestemmelsen i denne Paragrafs første
Led.
§ 68 annet ledd (nytt) skal
lyde:
Efter et extraordinært
Valg sammentræder det nyvalgte Storthing ligevel senest
to Uger efter at Valgthingene ere tilendebragte.
§ 70 skal lyde:
Saafremt der ikke bliver
holdt extraordinært Valg, fungere Storthingets Medlemmer som
saadanne i fire paa hinanden følgende Aar.
Efter et extraordinært Valg ophører Funktionstiden
senest ved Udløbet af den ordinære fireårs
Periode efter første Led i Paragraf 54.
I henhold til forslaget skal det sittende storting
være samlet i perioden fra Kongen har truffet bestemmelse om
nyvalg til nytt storting trer sammen, etter de regler om dette som
gjelder ved ordinære valg. Særskilt bestemmelse
er neppe nødvendig.
Prosedyren for grunnlovsendringer må justeres
som følge av ovenstående forslag. Enklest vil
det være å beholde hovedtrekkene i dagens ordning,
dvs. at systemet fortsatt bygges opp med utgangspunkt i de ordinære
valgene, mens tidsfristene for henholdsvis forslag og vedtak om
grunnlovsendringer knyttes til kalenderen, ikke til vedkommende
stortingssesjons nummer, slik som i dag. Dermed blir regelen at
forslag må fremmes senest ett år før
ordinært stortingsvalg og votering finne sted i løpet
av de første tre år etter dette valget.
§ 112 første og andre
punktum skal lyde:
Viser Erfaring, at nogen Del af denne Kongeriget Norges
Grundlov bør forandres, skal Forslaget derom fremsættes senest inden Udløbet af September Maaned i
Aaret før et ordinært Valg og kundgjøres
ved Trykken. Men først efter dette
Valg og senest inden Udløbet af September Maaned tre Aar
derefter, tilkommer det Storthinget at bestemme, om den foreslaaede
Forandring bør finde Sted eller ei.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I Grunnloven gjøres følgende
endringer:
§ 12 første ledd
skal lyde (alternativ 1):
Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske
Borgere. Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste
syv andre Medlemmer. Før Embedet som Statsminister besættes,
bør Kongen fra Storthingets Præsident have faaet
Meddelelse om Storthingets Opfatning om hvem der bør vælges.
§ 12 første ledd
skal lyde (alternativ 2):
Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske
Borgere. Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste
syv andre Medlemmer. Før Embedet som Statsminister besættes,
bør Storthingets Præsident have meddelt Kongen
hvem der ifølge Storthingets Opfatning bør vælges.
§ 12 første ledd
skal lyde (alternativ 3):
Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske
Borgere. Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste
syv andre Medlemmer. Før Embedet som Statsminister besættes,
bør Storthingets Præsident have meddelt Kongen
hvem der ifølge Storthinget bør vælges.
§ 12 annet ledd skal lyde
(alternativ 1):
Af Statsraadets Medlemmer skal over det halve Antal
bekjende sig til Statens offentlige Religion. Ægtefeller,
Forældre og Børn eller to Søskende maa
ei paa samme Tid have Sæde i Statsraadet.
§ 12 annet ledd skal lyde
(alternativ 2):
Af Statsraadets Medlemmer skulle over det halve Antal
bekjende sig til Statens offentlige Religion. Ægtefeller,
Forældre og Børn eller to Søskende maa
ei paa samme Tid have Sæde i Statsraadet.
§ 12 fjerde ledd oppheves.
§ 54 annet ledd skal lyde
(alternativ 1):
Kongen bør dog udskrive extraordinært
Valg til nyt Storthing, dersom Storthinget har udtrykt Mistillid
til Regjeringen eller et Forslag er blevet antaget i vedkommende
Thing, efter at Regjeringen udtrykkelig har modsat sig det, og Statsministeren
eller dennes Stedfortræder før Afstemningen har
meddelt, at der vil blive udskrevet extraordinært Valg,
saafremt denne Afstemning faar et Resultat, som Regjeringen ikke
vil acceptere.
§ 54 annet ledd skal lyde
(alternativ 2):
Kongen bør dog udskrive extraordinært
Valg til nyt Storthing, som skal afløse det tidligere valgte
Storthing, før dettes ordinære Funktionstid er
omme, dersom Storthinget har udtrykt Mistillid til Regjeringen eller
et Forslag er blevet antaget i vedkommende Thing, efter at Regjeringen
udtrykkelig har modsat sig det, og Statsministeren eller dennes
Stedfortræder før Afstemningen har meddelt, at
der vil blive udskrevet extraordinært Valg, saafremt denne
Afstemning faar et Resultat, som Regjeringen ikke vil acceptere.
§ 54 annet ledd skal lyde
(alternativ 3):
Kongen bør dog udskrive extraordinært
Valg til nyt Storthing, dersom Storthinget har udtrykt Mistillid
til Regjeringen eller et Forslag er blevet antaget, efter at Regjeringen
udtrykkelig har modsat sig det, og Statsministeren eller dennes
Stedfortræder før Afstemningen har meddelt, at
der vil blive udskrevet extraordinært Valg, saafremt denne
Afstemning faar et Resultat, som Regjeringen ikke vil acceptere.
§ 54 annet ledd skal lyde
(alternativ 4):
Kongen bør dog udskrive extraordinært
Valg til nyt Storthing, som skal afløse det tidligere valgte
Storthing, før dettes ordinære Funktionstid er
omme, dersom Storthinget har udtrykt Mistillid til Regjeringen eller
et Forslag er blevet antaget, efter at Regjeringen udtrykkelig har
modsat sig det, og Statsministeren eller dennes Stedfortræder
før Afstemningen har meddelt, at der vil blive udskrevet
extraordinært Valg, saafremt denne Afstemning faar et Resultat,
som Regjeringen ikke vil acceptere.
§ 54 tredje ledd skal lyde:
Extraordinært Valg til nyt Storthing
bør også udskrives, efter at Kongen har faaet
Meddelelse om, at intet Forslag til ny Statsminister er blevet antaget
i Storthinget inden Udløbet af den for dette gjældende
Frist.
§ 54 fjerde ledd skal lyde
(alternativ 1):
Kongens Beslutning om at udskrive extraordinært Valg
bør i Tilfælde fattes senest to Søgnedage
efter Afstemningen, eller efter at Storthingspræsidentens Anmodning
er givet, og strax meddeles Storthinget. Extraordinært
Valg skal være tilendebragt tidligst tre Uger og senest
ni Uger efter at Kongens Beslutning er meddelt Storthinget.
§ 54 fjerde ledd skal lyde
(alternativ 2):
Kongens Beslutning om at udskrive extraordinært Valg
bør i Tilfælde fattes senest tre Søgnedage
efter Afstemningen, eller efter at Storthingspræsidentens Anmodning
om dette er givet, og strax meddeles Storthinget. Extraordinært
Valg skal være tilendebragt tidligst tre Uger og senest
ni Uger efter at Kongens Beslutning er meddelt Storthinget.
§ 54 fjerde ledd skal lyde
(alternativ 3):
Kongens Beslutning om at udskrive extraordinært Valg
bør i Tilfælde fattes senest fire Søgnedage
efter Afstemningen, eller efter at Storthingspræsidentens Anmodning
om dette er givet, og strax meddeles Storthinget. Extraordinært
Valg skal være tilendebragt tidligst tre Uger og senest
ni Uger efter at Kongens Beslutning er meddelt Storthinget.
§ 54 fjerde ledd skal lyde
(alternativ 4):
Kongens Beslutning om at udskrive extraordinært Valg
bør i Tilfælde fattes senest fem Søgnedage
efter Afstemningen, eller efter at Storthingspræsidentens Anmodning
om dette er givet, og strax meddeles Storthinget. Extraordinært
Valg skal være tilendebragt tidligst tre Uger og senest
ni Uger efter at Kongens Beslutning er meddelt Storthinget.
§ 54 femte ledd skal lyde:
Efter et extraordinært Valg skal næste
ordinære Valg holdes paa den Tid som følger af
Bestemmelsen i denne Paragrafs første Led.
§ 68 annet ledd skal lyde:
Efter et extraordinært Valg sammentræder
det nyvalgte Storthing ligevel senest to Uger efter at Valgthingene
ere tilendebragte.
§ 70 skal lyde:
Saafremt der ikke bliver holdt extraordinært
Valg, fungere Storthingets Medlemmer som saadanne i fire paa hinanden
følgende Aar. Efter et extraordinært Valg ophører
Funktionstiden senest ved Udløbet af den ordinære
fireårs Periode efter første Led i Paragraf 54.
Nåværende § 73
skal være § 71.
Nåværende § 74 skal
være § 72.
§ 73 skal lyde (alternativ
1):
Dersom ikke Statsministeren inden een Uge efter
at et nyvalgt Storthing er aabnet, har meddelt Storthinget at Regjeringen
vil ansøge om Afsked, skal han inden Udløbet af
samme Frist anmode om Storthingets Tillid til sin Person. Afstemning
afholdes senest to Søgnedage efter Anmodningens Fremsættelse.
Saafremt Anmodningen ikke vinder Storthingets Bifald, forholdes
videre saaledes som bestemt i Paragraf 74.
§ 73 skal lyde (alternativ
2):
Dersom ikke Statsministeren inden een Uge efter
at et nyvalgt Storthing er aabnet, har meddelt Storthinget at Regjeringen
have ansøgt om Afsked, skal han inden Udløbet
af samme Frist anmode om Storthingets Tillid til sin Person. Afstemning
afholdes senest to Søgnedage efter Anmodningens Fremsættelse.
Saafremt Anmodningen ikke vinder Storthingets Bifald, forholdes
videre saaledes som bestemt i Paragraf 74.
§ 73 skal lyde (alternativ
3):
Som alternativ 1, men slik at det i stedet for
"to Søgnedage" i annet punktum skal stå:
tre Søgnedage.
§ 73 skal lyde (alternativ
4):
Som alternativ 2, men slik at det i stedet for
"to Søgnedage" i annet punktum skal stå:
tre Søgnedage.
§ 73 skal lyde (alternativ
5):
Som alternativ 1, men slik at det i stedet for
"to Søgnedage" i annet punktum skal stå:
fire Søgnedage.
§ 73 skal lyde (alternativ
6):
Som alternativ 2, men slik at det i stedet for
"to Søgnedage" i annet punktum skal stå:
fire Søgnedage.
§ 73 skal lyde (alternativ
7):
Som alternativ 1, men slik at det i stedet for
"to Søgnedage" i annet punktum skal stå:
fem Søgnedage.
§ 73 skal lyde (alternativ
8):
Som alternativ 2, men slik at det i stedet for
"to Søgnedage" i annet punktum skal stå:
fem Søgnedage.
§ 74 første ledd
skal lyde (alternativ 1):
Dersom Regjeringen ansøger om Afsked,
bør Storthingets Præsident indhente Statsministerens
og Partigruppeledernes Opfatning om hvem der bør blive
ny Statsminister. Derefter inviterer Præsidenten Storthinget
til at udtrykke sin Tillid til en af ham foreslaaet Kandidat. Dersom
Forslaget bliver antaget, skal Resultatet meddeles Kongen. I modsat
Fald skal Fremgangsmaaden gjentages indtil tre Gange.
§ 74 første ledd
skal lyde (alternativ 2):
Dersom Regjeringen ansøger om Afsked,
bør Storthingets Præsident indhente Statsministerens
og Partigruppernes Opfatning om hvem der bør blive ny Statsminister.
Derefter inviterer Præsidenten Storthinget til at udtrykke
sin Tillid til en af ham foreslaaet Kandidat. Dersom Forslaget bliver
antaget, skal Resultatet meddeles Kongen. I modsat Fald skal Fremgangsmaaden gjentages
indtil tre Gange.
§ 74 første ledd
skal lyde (alternativ 3):
Dersom Regjeringen ansøger om Afsked,
bør Storthingets Præsident indhente Statsministerens
Opfatning om hvem der bør blive ny Statsminister. Derefter inviterer
Præsidenten Storthinget til at udtrykke sin Tillid til
en af ham foreslaaet Kandidat. Dersom Forslaget bliver antaget,
skal Resultatet meddeles Kongen. I modsat Fald skal Fremgangsmaaden
gjentages indtil tre Gange.
§ 74 annet ledd skal lyde
(alternativ 1):
Bliver intet Forslag antaget, skal Storthingets
Præsident snarest, og senest tredive Dage efter at Regjeringen
har ansøgt om Afsked, anmode Kongen om at udskrive extraordinært
Valg til nyt Storthing.
§ 74 annet ledd skal lyde
(alternativ 2):
Bliver intet Forslag antaget, skal Storthingets
Præsident snarest anmode Kongen om at udskrive extraordinært
Valg til nyt Storthing.
§ 112 første og andre
punktum skal lyde:
Viser Erfaring, at nogen Del af denne Kongeriget Norges
Grundlov bør forandres, skal Forslaget derom fremsættes
senest inden Udløbet af September Maaned i Aaret før
et ordinært Valg og kundgjøres ved Trykken. Men
først efter dette Valg og senest inden Udløbet
af September Maaned tre Aar derefter, tilkommer det Storthinget
at bestemme, om den foreslaaede Forandring bør finde Sted
eller ei.
Som et ledd i sin behandling av Dokument nr. 12:2 (2003-2004) om endringer i Grunnloven med sikte på å innføre en ordning med oppløsningsrett og positiv parlamentarisme (investitur) og Dokument nr. 12:10 (2003-2004) Oppløsningrett gjennomførte kontroll- og konstitusjonskomiteen en studiereise til de nordiske land 28. – 30. januar 2007. Komiteen hadde blant annet møter med parlamentarikere og forskere i de tre landene for å drøfte erfaringer og løsninger når det gjelder regjeringsdannelse og adgang til oppløsning av parlamentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Dokument
nr. 12:2 (2003-2004), grunnlovsforslag fra Jens Stoltenberg, Jørgen
Kosmo, Carl I. Hagen, Berit Brørby og Kjell Engebretsen.
Forslaget omfatter endringer i Grunnloven §§ 12,
54, 68, 70, 71, 72, 73, 74 og 112 med sikte på å innføre
en ordning med oppløsningsrett og positiv parlamentarisme (investitur).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, har merket seg
at forslagsstillerne i sin begrunnelse viser til at Norge har tradisjon
for at mange og aktive partier stiller liste ved valg til Stortinget,
og at dette kan gjøre det vanskelig å etablere
en flertallsregjering, enten det er en ettparti- eller koalisjonsregjering.
Av de 28 regjeringene Norge har hatt etter Samlingsregjeringen i 1945,
har 19 vært mindretallsregjeringer.
Forslagsstillerne peker på at en regjering
som må søke vekslende flertall fra sak til sak,
får svekket handlekraft. For å få en
regjering med handlekraft til å ivareta landets interesser,
er det nødvendig med et minimum av autoritet overfor Stortinget,
noe det bare er Stortinget som kan gi en regjering.
Flertallet viser til at Norge
er et av svært få parlamentariske demokratier
hvor det ikke er adgang til å oppløse parlamentet
og skrive ut nyvalg i valgperioden. I de fleste land er oppløsningsretten
lagt til den utøvende makt, i noen land til statsoverhodet.
I land uten faste valgperioder, er oppløsningsretten ensidig lagt
til regjeringssjefen. I flere av landene er oppløsningsretten
knyttet til et nederlag i parlamentet.
I de fleste europeiske land bygger regjeringsdannelsen
på en form for positiv parlamentarisme. I de fleste av
disse landene må et vanlig flertall i parlamentet støtte
dannelsen av en ny regjering. I enkelte av landene, som Spania og
Tyskland, må et absolutt flertall stille seg bak regjeringen.
I Sverige og Portugal er en ny regjering godtatt hvis ikke et flertall
av parlamentets medlemmer stemmer imot.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
knytter en oppløsningsrett for regjeringen i gitte situasjoner
til innføringen av positiv parlamentarisme. Skal en regjering
få makt til å oppløse Stortinget hvis
den lider nederlag, bør den ha vært
dannet ved at et flertall i Stortinget har stilt seg bak den samme
regjering.
Flertallet er enig i dette. Ved
innføring av positiv parlamentarisme vil det oppstå et
synlig og definert parlamentarisk grunnlag for regjeringen. Et flertall
i Stortinget har da gitt uttrykk for at det ønsker denne regjeringen
og stiller seg bak regjeringens plattform eller program og derfor
har utstyrt den med nødvendig autoritet.
Den mest naturlige måten Stortinget
kan gi uttrykk for at et flertall stiller seg bak en ny regjering,
er etter flertallets syn at det gjennomføres
avstemning om hvem som skal bli ny statsminister.
Flertallet vil peke på at
innføringen av positiv parlamentarisme ikke vil være
et hinder for mindretallsregjeringer, men disse vil da ha et tydeligere avklart
parlamentarisk grunnlag enn i dag. En slik avklaring kan enten baseres
på en samarbeidsavtale mellom regjeringspartiet/ene
og ett eller flere partier i Stortinget, eller på en omforent
regjeringsplattform.
Flertallet mener at det på et
slikt grunnlag er riktig å utstyre regjeringen med myndighet
til å skrive ut nyvalg, hvis den lider nederlag i Stortinget
eller stilles overfor et mistillitsforslag. Nyvalg vil, ifølge
forslaget, bare kunne skrives ut hvis statsministeren på vegne
av regjeringen før votering har gjort det klart at den
vil skrive ut nyvalg om den lider nederlag i voteringen.
Flertallet vil understreke at
innføring av oppløsningsrett ikke utelukker at
en regjering stilt overfor et voteringsnederlag i Stortinget fortsatt
kan velge å fratre uten å skrive ut nyvalg. I
en slik situasjon må Stortinget gjennom en votering ta
stilling til hvem som skal danne en ny regjering.
Flertallet viser til at hvis
det skrives ut nyvalg, vil det nye stortinget sitte fram til neste
ordinære stortingsvalg. Innføring av positiv
parlamentarisme og oppløsningsrett vil således
ikke endre på dagens ordning med ordinære faste
fireårs perioder.
I en situasjon hvor det skal dannes en ny regjering, innebærer
forslaget at dersom det ikke oppnås flertall for en statsministerkandidat
etter fire avstemninger i Stortinget, skal stortingspresidenten
meddele Kongen at det skal skrives ut nyvalg, innen bestemte tidsfrister. Dette
gjelder enten det skal dannes en ny regjering etter et ordinært
valg, nyvalg eller at en regjering har søkt avskjed uten
at det skrives ut nyvalg. Flertallet støtter
dette.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
har fremmet forslag til hvilke grunnlovsparagrafer som må endres som
følge av forslaget. Flertallet støtter
i all hovedsak forslagsstillernes hovedalternativer til grunnlovsendringer. Flertallet viser
imidlertid til at hovedalternativet til § 54 annet
ledd om utskriving av nyvalg, omtaler inndelingen av Stortinget
i odelsting og lagting. Stortinget vedtok 20. februar 2007
at inndelingen i odelsting og lagting skal oppheves med virkning
fra 1. oktober 2009. Etter flertallets oppfatning
bør derfor nye grunnlovsbestemmelser om investitur og oppløsningsrett
ikke omtale odelsting og lagting. Flertallet vil
derfor anbefale at § 54 annet ledd, alternativ
4 bifalles.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Norge
er et stabilt og velfungerende parlamentarisk demokrati. Selv om
det i Norge ikke har vært adgang til å skrive
ut nyvalg i valgperioden, har det ikke vært store problemer
med å danne styringsdyktige regjeringer.
De aller fleste europeiske demokratier har en
eller annen form for oppløsningsrett, og det er store forskjeller
i hvilken grad denne retten tas i bruk. I tillegg er det ulik praksis
om det er vanlig med flertalls- eller mindretallsregjeringer. Disse
forskjellene har mange årsaker; blant annet valgordning,
politisk kultur og hvordan oppløsningsretten er utformet.
Disse medlemmer mener at kravet
til den sittende nasjonalforsamling om å gi landet en regjering øker
når det ikke er adgang til å skrive ut nyvalg.
Det samme gjelder kravet til den sittende regjering om å skape
flertall for sin politikk. Fravær av oppløsningsrett
kan derfor styrke samarbeidsevnen og virke disiplinerende på alle
partier, uavhengig av om de er i posisjon eller i opposisjon.
I Norge er det tradisjon for stabile, brede
flertall for viktige politiske endringer. Disse medlemmer mener
at denne praksisen sikrer et velfungerende demokrati selv om regjeringer
har hatt varierende parlamentarisk grunnlag over tid.
Disse medlemmer viser til at
det i mange europeiske land ofte skrives ut nyvalg på tidspunkt
når det er mest gunstig for regjeringen eller flertallet
i nasjonalforsamlingen. Brukt på denne måte blir
oppløsningsretten først og fremst et instrument
for å vinne valg og ikke en ordning for å løse
fastlåste parlamentariske situasjoner. Det innebærer
at kortsiktige, valgtaktiske hensyn kan bli for dominerende når
det gjelder bruk av oppløsningsrett. Disse medlemmer viser også til
at et nyvalg ikke alltid vil endre sammensetningen av Stortinget
slik at det oppstår en ny parlamentarisk situasjon. Det
kan være like vanskelig å danne regjering etter
et nyvalg som det var før valget.
Disse medlemmer vil hevde at
en oppløsningsrett der regjeringen har innflytelse på om
det skrives ut nyvalg, kan føre til at maktbalansen mellom
parlament og regjering forskyves. Ordningen kan gi økt
makt til regjeringen på bekostning av parlamentet, et argument forslagsstillerne
legger vekt på. Disse medlemmer understreker
derimot viktigheten av at det bare er stortingsrepresentanter som
er folkevalgte, og at det ikke bør innføres ordninger
som undergraver Stortingets rolle.
Disse medlemmer viser til at
ulik praksis i bruk av oppløsningsretten avhenger av hvordan
denne retten er utformet. Forslagsstillernes forslag til oppløsningsrett
er utformet slik at den neppe vil bli tatt i bruk så ofte. Én
av grunnene til det er at det må avholdes ordinære
stortingsvalg selv om det skrives ut nyvalg i valgperioden. I tillegg
skal Stortinget ha stor innflytelse på om det skal skrives
ut nyvalg. Disse medlemmer mener at den foreslåtte
ordningen i stor grad minner om den svenske ordningen med oppløsningsrett.
Den ble opprinnelig innført alt i 1866, men har kun blitt brukt
tre ganger. Etter overgangen til ettkammersystem i 1969, med virkning
fra riksdagsvalget i 1971, har forøvrig oppløsningsretten
ikke vært benyttet.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at komiteen har til behandling to forslag som omhandler oppløsningsrett.
I tillegg til foreliggende forslag behandles Dokument nr. 12:10
(2003-2004), forslag om endringer i Grunnloven §§ 54,
68, 71 og 112.
Dette medlem noterer seg forslagsstillernes begrunnelse
for innføring av en begrenset oppløsningsrett
tillagt Regjeringen og vil i det store og det hele bifalle denne. Dette
medlem viser i den forbindelse også til Høyres
merknader i innstilling til Dokument nr. 12:10 (2003-2004).
Dette medlem noterer seg videre
at forslagsstillerne knytter en begrenset oppløsningsrett
for regjeringen til innføringen av positiv parlamentarisme,
såkalt investitur. Dette medlem kan ikke
se at denne koblingen er nødvendig. Forslagsstillerne påpeker
korrekt at Norge i tiden siden 1945 har hatt 19 mindretallsregjeringer.
Det norske politiske system må likevel kunne sies å ha
vært blant de mest stabile i Europa, og tilstrekkelig politisk
handlekraft har vært utvist også av regjeringer
uten et fast flertall i Stortinget. Dette medlem er
tvert imot av den oppfatning at erfaring viser at det ikke nødvendigvis
er en sammenheng mellom en regjerings parlamentariske grunnlag og
politisk handlekraft til å ivareta landets interesser.
I Norge, hvor valgsystem og tradisjon har medført
et betydelig antall partier i nasjonalforsamlingen og stor grad
av representativitet, bør det fortsatt legges til rette for
at flest mulige regjeringskonstellasjoner gis parlamentarisk handlefrihet
og fleksibilitet. Dette medlem er av den oppfatning
at en innføring av investitur vil svekke den parlamentariske
handlefrihet i vesentlig grad.
Dette medlem noterer seg også at
forslaget vil medføre at storting valgt ved ekstraordinære
valg kun vil sitte frem til neste ordinære stortingsvalg. Dette medlem er
av den oppfatning at en slik ordning åpner for uhensiktsmessig
korte stortingsperioder som vil kunne medføre uheldig stillstand
i det politiske arbeid, hyppige valg og omfattende praktiske merkostnader. Dette
medlem viser i den forbindelse også til Høyres
merknader i innstilling til Dokument nr. 12:10 (2003-2004).
Dette medlem vil på dette
grunnlag anbefale at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ser at en ordning med innsettingsvedtak
kan innebære et mer avklart forhold til opposisjonen for
en mindretallsregjering. På den annen side betyr ikke det
at en regjering får støtte ved starten av en periode
at det/de samme partier gir regjeringen støtte
en hel stortingsperiode eller i alle saker.
Disse medlemmer vil peke på at
innsettingsvedtak kan redusere en mindretallsregjerings muligheter
til å få til samarbeid med andre partier underveis
i en stortingsperiode. Dermed reduseres også regjeringens muligheter
for fleksibilitet med hensyn til å få støtte
til regjeringens politikk fra ulike partier.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at disse partier er imot innføring av oppløsningsrett.
En ordning med innsettingsvedtak vil vanskelig kunne virke over tid,
uten at det samtidig åpnes for en mulighet for oppløsning
av Stortinget.
Disse medlemmer vil på dette
grunnlaget anbefale at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Norge i dag har negativ parlamentarisme uten innsettingsvedtak
(investitur). Denne styringsformen kan i enkelte tilfeller føre
til uklarhet om en regjerings parlamentariske grunnlag, og det bør
derfor vurderes om det er behov for klarere regler ved regjeringsdannelser.
Dette medlem viser til at forslagsstillerne
foreslår at dagens ordning endres til positiv parlamentarisme
med innsettingsvedtak. Det innebærer at en regjering i
utgangspunktet må ha aktiv støtte fra et flertall
i Stortinget, noe som vil kunne skape klarere ansvarsforhold.
Dette medlem viser til at investitur
innebærer at sannsynligheten for mindretallsregjeringer
med svakt parlamentarisk grunnlag reduseres. Investitur kan derfor
bidra til mer styringsdyktige regjeringsalternativer.
Dette medlem mener at det i dag
ikke bør innføres oppløsningsrett, selv
om det kan medføre enkelte fordeler å innføre
investitur. Dette medlem anbefaler at forslaget ikke
bifalles.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at Norge har lang tradisjon
for mindretallsregjeringer. Siden 1971 har dette vært det
mest vanlige. Erfaringene viser at mindretallsregjeringer kan styre
både godt og stabilt. Norge er på topp i velstandsutvikling
og er et av verdens beste land å bo i. Ulike mindretallsregjeringer
har bidradd til utviklingen til det velferdssamfunnet Norge er i
dag.
Dette medlem mener erfaringen
gjennom de siste 35 årene viser med all tydelighet at et
land kan styres stødig, og at det kan fattes store og viktige
politiske beslutninger også med mindretallsregjeringer.
Dette medlem vil understreke
at erfaringene også viser at Stortingets makt kan være
større under en mindretallsregjering. En regjering er avhengig
av å skaffe seg samarbeidspartnere i Stortinget fra sak
til sak. Både storting og regjering må vise smidighet
og samarbeidsevne, og det stiller krav til begge parter til å finne
samlende løsninger. Dette har bidradd til større
bredde i de politiske løsningene og til mindre avstand
mellom de politiske partiene enn i mange andre land.
Dette medlem vil peke på at
en flertallsregjering kan ha fordeler ved at det blir klarere ansvarsdeling mellom
storting og regjering, og en unngår usikkerhet rundt hvorvidt
et forslag fra en regjering blir vedtatt eller ikke.
Dette medlem vil samtidig understreke
at Stortingets makt og innflytelse kan bli svekket. Særlig
når en flertallsregjering består av flere partier,
kan skjøre kompromisser internt i regjeringskonstellasjonen,
føre til at det blir svært vanskelig å foreta
selv mindre endringer når saken kommer til Stortinget.
Dette kan medføre at bredere politiske løsninger
forhindres også i saker hvor det ville vært en
styrke for landet at flere partier stilte seg bak et vedtak. Saksbehandlingen
flyttes fra en mer åpen dialog mellom Stortinget og regjeringen
til mer lukkede prosesser i regjeringskvartalet.
Dette medlem ser det også som
negativt at organisasjoner, institusjoner og enkeltpersoners mulighet for å påvirke
og å argumentere for en sak svekkes. Totalt sett fører
dette til mindre åpenhet og at kunnskapen om sakene blir
mindre, noe som gir et mer lukket beslutningssystem som resultat.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 12:2 (2003-2004) - grunnlovsforslag fra Jens Stoltenberg, Jørgen Kosmo, Carl I. Hagen, Berit Brørby og Kjell Engebretsen om endringer i Grunnloven § 12 første ledd alternativ 1, annet ledd alternativ 1, fjerde ledd, § 54 annet ledd alternativ 4, tredje ledd, fjerde ledd alternativ 1, femte ledd, § 68 annet ledd, §§ 70, 71 og 72, § 73 alternativ 1, § 74 første ledd alternativ 1, annet ledd alternativ 1, og § 112 - med sikte på å innføre en ordning med oppløsningsrett og positiv parlamentarisme (investitur) - bifalles. Øvrige alternativer bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 8. mai 2007
Lodve Solholm
leder |
Svein Roald Hansen
ordfører |