Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Dokument
nr. 12:10 (2003-2004), grunnlovsforslag fra Inge Lønning,
Jan Tore Sanner, Martin Engeset og André Dahl. Forslaget
omfatter endringer i Grunnloven §§ 54,
68, 71 og 112 med sikte på å innføre
en ordning med oppløsningsrett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, viser til at
forslagsstillerne i sin begrunnelse påpeker at man ikke
kan utelukke at det også i Norge kan oppstå et
så problemfylt parlamentarisk forhold at det blir praktisk
talt umulig å etablere mindretallsregjeringer med selv
det nødvendige minimum av handlekraft. Denne mulighet gjør
det hensiktsmessig å innføre en adgang til å skrive
ut nyvalg. Det vises også til at Norge fortsatt er det
eneste parlamentariske demokrati i Vest-Europa uten oppløsningsrett.
Flertallet viser til at en adgang
for regjeringen til å oppløse nasjonalforsamlingen
og skrive ut nyvalg før valgperiodens utløp, innebærer
en styrking av regjeringens stilling i forhold til Stortinget. En
trussel om å skrive ut nyvalg i en situasjon der regjeringen
er stilt overfor et mulig voteringsnederlag i Stortinget, vil kunne
styrke regjeringens autoritet og motvirke at en mindretallsregjering
blir styringsudyktig.
Flertallet viser til at forslaget
om å innføre oppløsningsrett er knyttet
til at regjeringen lider nederlag i Stortinget der det på forhånd
er varslet at nyvalg blir konsekvensen. Dette representerer et hinder
mot at en oppløsningsrett gir regjeringen et virkemiddel
den kan benytte etter eget forgodtbefinnende.
Flertallet støtter forslaget
om å innføre en oppløsningsrett knyttet
til et voteringsnederlag i Stortinget, men mener en slik rett også bør
knyttes til innføring av positiv parlamentarisme (investitur),
slik det er foreslått i Dokument nr. 12:2 (2003-2004).
Etter flertallets syn vil kombinasjonen av investitur
og oppløsningsrett gi et enda bedre grunnlag for at man
skal unngå en situasjon der vanskelige parlamentariske
forhold fører til regjeringer som ikke får tilstrekkelig handlingskraft.
Ved at et flertall aktivt stiller seg bak dannelsen
av en regjering, vil det politiske arbeidsgrunnlaget for regjeringen
være avklart på en tydeligere måte enn
i dag. Dette vil etter flertallets syn også gi
et bedre grunnlag for å ta i bruk oppløsningsretten
hvis regjeringens parlamentariske grunnlag endres i perioden. Flertallet viser
for øvrig til sine merknader i innstilling til Dokument
nr. 12:2 (2003-2004).
Flertallet viser til at forslaget
om oppløsningsrett i Dokument nr. 12:10 (2003-2004) innebærer
at et nytt storting valgt ved nyvalg skal ha samme funksjonsperiode
som storting valgt ved de ordinære valg, altså fire år.
Dette vil være et brudd på den tradisjon som lenge har
vært gjeldende i Norge, med stortingsvalg og lokalvalg
annethvert år, med faste fireårige perioder. Flertallet viser
til at spørsmålet om å endre dette mønsteret
ble grundig vurdert i forbindelse med endringene i valgloven, men
hvor det var bred enighet om å beholde dagens mønster. Flertallet mener
det kan være en fare for at interessen rundt lokalvalgene
svekkes, hvis de i perioder kommer for tett på ordinære
eller ekstraordinære stortingsvalg.
Flertallet vil på denne
bakgrunn tilrå at forslaget ikke bifalles.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet viser til at forslaget
inneber at nyval skal kunna skrivast ut dersom ei regjering lir
nederlag i votering i Stortinget over mistillitsforslag eller kabinettspørsmål.
Desse medlemene viser til at
etter 1884 har regjeringar søkt avskil to gonger etter
mistillitsvotum (1928 og 1963) og ti gonger etter kabinettspørsmål (1891,
1920, 1921, 1923, 1924, 1931, 1933, 1935, 1986 og 2000). I moderne
norsk historie - etter 1945 - er det såleis sjeldan kost
at norske regjeringar søkjer avskil etter nederlag i stortingsvoteringar
over mistillitsforslag eller kabinettspørsmål.
Desse medlemene meiner at både
mistillitsvotum og kabinettspørsmål kan tolkast
som uttrykk for underliggjande styringsproblem. Sannsynet for slike problem
er gjerne høgare di svakare den parlamentariske basisen
til ei regjering er. Etter 2. verdskrigen skil både
Korvald- og Bondevik I-regjeringa seg ut i så måte;
begge hadde ein parlamentarisk basis i 25 prosent av stortingsrepresentantane.
Begge desse regjeringane kom også i stand under eksepsjonelle
omstende. Dersom vi ser vekk frå desse to, har norske regjeringar etter
1945 hatt ein gjennomsnittleg parlamentarisk basis lik 47 prosent
av stortingsrepresentantane. I tillegg har også moderne
mindretalsregjeringar i regelen hatt relativt brei parlamentarisk
basis. Jamført med spesielt mellomkrigstida er regjeringane
sterkare og styringsproblem - slik dei mellom anna kan koma til uttrykk
i form av mistillitsvotum og kabinettspørsmål
- mindre no enn før.
Desse medlemene meiner difor
at forslagsstillarane tek utgangspunkt i styringsproblem som knappast kan
seiast å vera utbreidde i norsk politikk. I røynda
er norsk politikk prega av brei konsensus om viktige vegval. Det
kjem ikkje minst til uttrykk under handsaming av viktige reformer.
I regelen orienterer Stortinget seg då mot kvalifiserte
fleirtal, nett for å minimera politisk risiko og skapa
stabilitet.
Desse medlemene viser til artikkelen
"Parlamentariske instrumenter og minoritetsparlamentarisme" av professor
Bjørn Erik Rasch (NOU 2001:3). Han drøftar mellom
anna røynsler med ulike former for oppløysingsrett,
og finn at oppløysingsrett ikkje er "noe trylleformular
for å skape flertallskonstellasjoner". På same
tid meiner han at oppløysingsrett kan gje sterkare regjeringar
og auka stabilitet, men at det er uklart om slike effektar kan ha
eller har noko vesentleg omfang i land som Noreg lett kan jamførast
med.
Desse medlemene meiner elles
at opning for oppløysingsrett og nyval generelt sett kan
medføra at forhandlingar i Stortinget i større
grad kan verta påverka av meiningsmålingar og
(meir eller mindre flyktige) opinionsstrøymingar. Dette
er ikkje negativt i seg sjølv, men kan trekkja i retning
av meir kortsiktig politikk. Det gjeld ikkje minst innføring
av ei form for oppløysingsrett som samstundes opphevar
ordinære stortingsval. Sjølv om nyval i teorien
kan brukast for å løysa opp i alvorlege flokar
mellom regjering og storting, må den eventuelle fordelen
ved dette vegast opp mot kostnaden ved kortsiktig manøvrering
og jamvel svakare og mindre pragmatisk innsats for å finna
fram til politiske løysingar og kompromiss. Nyval inneber heller
ingen garanti for ein ny parlamentarisk situasjon. Desse
medlemene meiner inntil vidare at norsk parlamentarisme
står seg best på å hegna om dagens ordning,
og går mot grunnlovsforslaget om å innføra oppløysingsrett.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at det foreligger til behandling to forslag som omhandler oppløsningsrett.
Foruten foreliggende forslag behandles også Dokument nr.
12:2 (2003-2004) om oppløsningsrett kombinert med innføring
av positiv parlamentarisme (investitur).
Dette medlem viser videre til
Stortingets behandling av forslag om innføring av oppløsningsrett
i forrige stortingsperiode, Innst. S. nr. 203 (2002-2003) og Innst.
S. nr. 204 (2002-2003) og Høyres merknader til disse.
Dette medlem mener at en begrenset
oppløsningsrett vil reetablere en hensiktsmessig maktbalanse mellom
Stortinget og regjeringen. Maktfordelingen mellom bevilgende, lovgivende
og utøvende myndighet var sentral i grunnlovsvedtaket i
1814. Dette medlem mener at den historiske utviklingen
har bidratt til en uheldig utvisking av de opprinnelige klare ansvarslinjene
i norsk statsforfatning.
Dette medlem mener videre at
regjeringen bør styrkes i forhold til Stortinget for å unngå at
et flertall blant de folkevalgte ubegrenset kan trenge inn på regjeringens
enemerker på en uhensiktsmessig måte. Derfor mener dette
medlem at regjeringens sterkeste maktmiddel i dag - kabinettspørsmålet
- bør suppleres med en rett til å skrive ut nyvalg.
Dette medlem konstaterer at Norge
er blant de få parlamentariske demokratier uten noen form
for oppløsningsrett. Det er med rette henvist til at det
norske demokratiet verken er blitt svekket eller påført
belastninger ved at Norge ikke har oppløsningsrett, men dette
medlem kan vanskelig se at dette i seg selv er et avgjørende
argument for å gå imot innføring av oppløsningsrett.
Oppløsningsretten vil kunne fylle en viktig funksjon som
sikkerhetsmekanisme i vanskelige og fastlåste parlamentariske
situasjoner, og det faktum at vi i vårt land ikke har opplevd
slike situasjoner, er ingen garanti for at slike situasjoner ikke
kan oppstå i fremtiden. Dette medlem mener
at det er ønskelig å gi vårt parlamentariske
system en slik sikkerhetsmekanisme som oppløsningsretten
representerer.
Dette medlem vil gå inn
for at en adgang til å oppløse Stortinget begrenses
til situasjoner der regjeringen er påført nederlag
i Stortinget under votering over mistillitsforslag eller kabinettspørsmål,
og etter at det på forhånd er varslet at voteringens
utfall kan avgjøre om det blir nyvalg. Dette medlem understreker
at dette grunnlovsforslaget inneholder såpass sterke begrensninger
på adgangen til å benytte oppløsningsretten,
at det ikke med rimelighet kan hevdes at en vedtagelse av det foreliggende
grunnlovsforslag vil forskyve maktbalansen mellom en regjering og
Stortinget i urimelig grad.
Dette medlem viser til at foreliggende
forslag om innføring av oppløsningsrett reiser
spørsmål om varigheten av funksjonsperioden for
et storting som velges ved et nyvalg. Forslagsstillerne har to hovedalternativer
som begge innebærer at neste ordinære valg skal holdes
i september måned. Det ene alternativet (§ 54, nytt
annet ledd, alternativ 1) innebærer at neste ordinære
valg skal holdes den tredje september måned etter det er
avholdt et ekstraordinært valg. Det andre alternativet
(alternativ 17) innebærer at neste ordinære valg holdes
den fjerde september måned. Dette medlem ser
det som mest hensiktsmessig at funksjonsperioden for et storting
som er valgt etter at oppløsningsretten er tatt i bruk,
blir mest mulig lik varigheten av ordinære stortingsperioder
og vil fremme forslag i tråd med dette.
Norske valg har hittil bygget på faste
perioder, og på at lokal- og stortingsvalg holdes annethvert år.
Dersom foreliggende forslag gjennomføres, vil det innebære
en endring i denne valgtradisjonen, ved at tidspunktene for ordinære
stortingsvalg vil kunne bli forskjøvet. Etter dette
medlems vurdering vil dette likevel være å foretrekke
fremfor de potensielt meget korte stortingsperioder som vil bli
konsekvensen dersom tidspunkt for ordinære stortingsvalg
ligger fast. Dette medlem kan ikke se at faren for
svekket interesse for lokalvalg er overhengende eller bør
være avgjørende i denne saken.
I tråd med ovenstående vil dette
medlem fremsette følgende forslag:
"Dokument nr. 12:10 (2003-2004) grunnlovsforslag fra
Inge Lønning, Jan Tore Sanner, Martin Engeset og André Dahl
om endringer av Grunnloven §§ 54, § 68, §§ 71
og 112 (Oppløsningsrett) - forslag A alternativ 17, forslag
B, forslag C, alternativ 1, forslag D, forslag E og forslag F -
bifalles."