Jordbruket er en gjennomregulert næring.
Jordbruket er i kraftig omstilling uten at norsk jordbrukspolitikk
i særlig grad har fokusert på hvordan fremtidens
jordbruk skal se ut. Forslagsstillerne mener at det er viktig å sikre
norsk matvareproduksjon i et stadig mer krevende marked med økende
internasjonal konkurranse.
Norske bønder bør i større
grad få muligheten til å leve av de inntekter
som skapes på gården. Bøndene må gis
muligheten til å lykkes med fremtidsrettet satsing. Jordbruket
trenger forutsigbare rammevilkår over flere tiår.
Forslagsstillerne mener det er behov for en bred gjennomgang av
jordbrukspolitikken for å gjøre næringen
mer fremtidsrettet og robust i forhold til utfordringene fremover.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en egen stortingsmelding om jordbrukspolitikk innen våren
2008."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen, Arne L. Haugen og Gorm Kjernli, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til forslaget fra en rekke stortingsrepresentanter fra Høyre hvor det etterlyses en fremtidsrettet jordbrukspolitikk og hvor det bes om at Regjeringen i løpet av våren 2008 fremlegger en egen stortingsmelding om jordbrukspolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det politiske grunnlaget for Regjeringens landbrukspolitikk er nedfelt i Soria Moria-erklæringen, der det bl.a. fremgår at målet er å opprettholde et levende landbruk over hele landet, og at det skal sikres et landbruk med en variert bruksstruktur over hele landet. Landbrukspolitikken baseres også på St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon, som regjeringen Bondevik I la fram i desember 1999. Meldingen ble behandlet i Stortinget våren 2000 og fikk tilslutning fra et bredt flertall i Stortinget. Flertallet oppfatter flere av elementene i forslaget som en tilslutning til den gjeldende landbrukspolitikken, noe flertallettar som et tegn på at det fortsatt er bred enighet om grunnlaget og målene for landbrukspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne viser til den store utviklingen som har vært i jordbruket i de siste tiår, hvor antallet bønder har gått jevnt ned, men at produksjonen har holdt seg på et relativt stabilt nivå. Disse medlemmer er enig i at det har skjedd svært store endringer i jordbruket i de siste 30 år, men vil peke på at dette har forskjellige årsaker. Det har vært en svært stor teknisk utvikling i jordbruket, kompetansen hos bøndene har økt, men jordbruket har også kommet inntektsmessig bak andre grupper i samfunnet, noe som har ført til at mange har funnet seg annet arbeid. Det er grunn til å tro at denne utviklingen vi fortsette i de kommende år fordi Norge nå er i en periode med stor mangel på arbeidskraft. Dette vil påvirke jordbruket som også mange andre næringer.
Komiteens medlem fra Venstre viser til egen samlet helhetlig merknad og forslag om utfordringene for norsk jordbrukspolitikk gjengitt under avsnitt 2.10. Dette medlem vil vise til at denne saken gjelder et representantforslag om å legge fram en egen stortingsmelding om jordbrukspolitikken innen våren 2008 og ikke en helhetlig gjennomgang av norsk jordbrukspolitikk.
Dette medlem finner det derfor rett i denne omgang å gi en helhetlig vurdering av de store utfordringene i en samlet merknad heller enn å kommentere enkelte deler av jordbrukspolitikken i egne avsnitt med egne overskrifter, mens andre viktige områder i jordbrukspolitikken ikke er omtalt i det hele tatt, ikke minst gjelder dette miljøutfordringene knyttet til jordbruket og den mer overordnede diskusjonen om distrikts- og strukturpolitikk.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg
Folkeparti og Senterpartiet, syner til at landbruket over
tid har utvikla seg til å bli meir kapitalintensivt, etter
kvart basert på høgteknologi og stadig meir kunnskapsintensiv.
Dei siste 10 åra har norsk landbruk hatt ei historisk høg
omstilling, som kjenneteiknast av at talet på jordbruksbedrifter med
husdyr har gått ned, medan produksjonen konsentrerer seg
om færre jordbruksbedrifter, utan at det samla produksjonsvolumet
går ned. Fleirtalet syner til at den noverande
jordbrukspolitikken i store trekk byggjer på St.meld. nr.
19 (1999-2000) "Norsk landbruk og matproduksjon". Fleirtalet kan
ikkje sjå at det har skjedd såpass store endringar
i utviklinga i jordbruket eller i rammevilkåra for politikken
sidan denne stortingsmeldinga blei lagt fram at det må utarbeidas
ei ny stortingsmelding no. Fleirtalet understrekar
at den noverande jordbrukspolitikken har brei oppslutnad blant folk
og er sentral for å sikra ei allsidig jordbruksnæring
med små og store bruk over heile landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til beskrivelsen av utviklingen
som er i forslaget og mener at dette er en god beskrivelse. Disse
medlemmer viser til at det er lenge siden Stortinget har
hatt mulighet til å drøfte jordbrukspolitikken
grundig og hvor man har pekt ut mål og visjoner for fremtiden.
Stortinget har behandlet i 1993 St.prp. nr. 8 (1992-1993) - Landbruk
i utvikling og i 2000 St.meld. nr. 19 (1999-2000) - Norsk landbruk og
matproduksjon.
Disse medlemmer mener at det
har skjedd en stor utvikling i jordbruket siden år 2000
Stortinget sist behandlet en større melding om utviklingen
i jordbruket og at det nå derfor er behov for å få en
ny bred drøftelse av fremtidens jordbrukspolitikk. I denne
perioden har nærmere 50 pst. av landets melkeprodusenter blitt
borte og det har blitt nye og avgjørende forhandlinger
i Verdens Handelsorganisasjon (WTO). Dersom Stortinget fortsatt
skal vente noen år på å drøfte
fremtidens jordbrukspolitikk, vil vi ha et jordbruk som
er svært forskjellig fra det vi hadde i 2000, uten at Stortinget
har lagt rammer og føringer for denne utviklingen. Disse
medlemmer støtter forslagsstillerne i at en nyorientering
i jordbrukspolitikken bør være mer mulighetsorientert
enn problemorientert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at utviklingen framover i stor grad vil påvirkes
av et mulig forhandlingsresultat i WTO, noe som fortsatt er svært
usikkert. Flertallethar
merket seg at Regjeringen arbeider kontinuerlig med disse spørsmålene,
og aktivt deltar i drøftelsene i WTO. Grunnlaget for en
eventuell ny landbrukspolitikk bør, etter flertalletsoppfatning, utformes når vi
vet mer om hvilke internasjonale rammer vi har å forholde
oss til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det skjer en internasjonal utvikling
som i stor grad vil påvirke utviklingen av norsk jordbrukspolitikk
fremover. I den senere tid har de internasjonale prisene på mange
jordbruksprodukter økt kraftig og det kan tyde på at
man på sikt kan få stabilt økte priser
på det internasjonale markedet. Økt etterspørsel
etter og økt fokus på bioenergi er noe av årsaken
til dette, men også økning i verdensbefolkningen
og velstandsutvikling kan forklare noe av denne prisøkningen.
En slik utvikling vil kreve endringer i norsk jordbrukspolitikk
og kan sette det norske målprissystemet under press. Det
har lenge pågått forhandlinger i Verdens Handelsorganisasjon
(WTO) om den såkalte Doha-runden, men man har ennå ikke
lykkes i å komme frem til en ny avtale om regulering av
verdenshandelen av jordbruksprodukter. Det er på nåværende
tidspunkt ikke mulig å si noe om når en ny avtale vil
være på plass. Disse medlemmer er
imidlertid av den oppfatning at inngåelse av en ny avtale
i WTO vil påvirke norsk jordbrukspolitikk sterkt, bl.a.
ved kutt i tollvernet. Disse medlemmer mener at det
er viktig at Norge ligger i forkant av denne utviklingen, slik at
vi i god tid før en avtale trer i kraft kan utvikle virkemidler
som sikrer norsk landbruk i en ny konkurranseutsatt hverdag. Dette
arbeidet må begynne snarest, fordi det vil ta tid å endre
virkemiddelapparatet. Disse medlemmer mener dette
vil være et viktig tema i en slik stortingsmelding som
forslagsstillerne foreslår.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti synar til at det den seinare tida har vore ein auke
i verdsmarknadsprisane for ein del jordbruksvarer. Men
det er vanskeleg å seia noko sikkert om kva følgjer
internasjonale forhold vil ha for norsk jordbrukspolitikk i tida
som kjem.
Denne medlemen peikar på at
det er for tidleg å seia kva som blir resultatet av WTO-forhandlingane
for norsk jordbrukspolitikk.
Denne medlemen har inntrykk av
at Regjeringa har eit framtidsretta perspektiv i jordbrukspolitikken. Samtidig
vil denne medlemen vil følgja nøye
med på utviklinga i tida som kjem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet,har merket
seg at forslagsstillerne ønsker å avvikle
avtalesystemet i jordbruket. Flertalletviser til landbruks- og matministerens
brev til næringskomiteen, datert 6. juni 2007
(vedlagt), og støtter den vurdering som der er gjort omkring
jordbruksavtalens betydning. Flertalletdeler statsrådens standpunkt
om at det forhandlings- og avtalesystemet vi har bør videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Norge har en lang tradisjon
med årlige forhandlinger mellom staten og de to bondeorganisasjonene,
Norges Bondelag og Norges Bonde- og Småbrukerlag. Dette
resulterer i jordbruksavtalen som svært detaljert fastsetter
jordbrukets inntekter i det kommende året. Norge er det
eneste landet i verden som har en jordbruksavtale. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dersom jordbruket skal
kunne utvikle seg videre må systemet med jordbruksavtale
avskaffes, da denne detaljregulerer næringen for mye. Jordbruksavtalen
har heller ikke fungert etter målsettingene da jordbruket
har fått en langt lavere gjennomsnittsinntekt enn andre
grupper i samfunnet, selv om målsettingen har vært
en annen. Disse medlemmer mener at jordbruksavtalen
kan virke byråkratiserende og gjøre næringen
lite fleksibel.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det har skjedd en stor utvikling i antall samdrifter
og annet samarbeid mellom bønder. Flertallet viser
til at samdrift og samarbeidkan gjøre
det enklere for bønder å fortsette i næringen
da de kan få mer fritid, ordnede arbeidsforhold og bedre
risikofordeling ved investeringer. Samtidig må vi legge
til rette for familiebruket slik at vi opprettholder en variert
bruksstruktur som er tilpasset produksjonsvilkårene i de
ulike deler av landet.
Flertallet er opptatt av at vi
har fokus på utviklingsmuligheter for næringen,
herunder bondens ønske om utvikling og vekst. Et bærekraftig
jordbruk og et levende landbruk over hele landet skal fortsatt stå i fokus
i landbrukspolitikken.
Forslagsstillerne viser til at det
har skjedd en stor utvikling i antall samdrifter og annet samarbeid
mellom bønder. Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser på denne
utviklingen som svært positiv og ønsker at denne
utviklingen skal fortsette. Økt bruk av samdrift kan gjøre
det enklere for bønder å fortsette i næringen
da de kan få mer fritid, ordnede arbeidsforhold og mindre
risiko ved investeringer. Ikke minst er samdrift sosialt positivt
for bønder, fordi mange i dag arbeider alene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det må legges mer til rette for samdrifter og unødvendige
hindre må fjernes. Maksimalkravet til antall produserte
liter melk og hvor mange som kan delta i samdriftene må fjernes.
Mange steder i landet medfører dette regelverket at det
blir nedlagt melkebruk i stedet for å sikre fortsatt produksjon
igjennom samdrift.
Disse medlemmer mener også at
forskjellsbehandlingen mellom små og store bruk
må fjernes når det gjelder tilskuddsfordelingen.
Dette er viktig i en tid hvor det er ønskelig å få opp
kjøtt- og melkeproduksjonen. Etter disse medlemmers oppfatning
vil dette kunne drøftes grundig i en stortingsmelding.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at produksjonstakene for enkeltbruk og samdrifter bør heves
betraktelig og at begrensingen på antall deltakere i samdrifter
bør fjernes. Disse medlemmer mener at det
er behov for å lage et flatere system for støttesatser
pr. produsert liter melk, slik at forskjellsbehandlingen mellom
små og store bruk blir mindre enn i dag. Dette vil gi bedre
rammevilkår for investeringer i fremtidsrettede driftsformer.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti framhevar at muligheita til samdrift er positivt
for mange bønder. Ordninga med samdrift må vidareførast
og vidareutviklast.
Denne medlemen strekar under
at rammevilkåra for distrikt og mindre bruk må vera
best moglege. Det er difor viktig å bevara prinsippa om
inntektsutjamning mellom distrikt og mellom bruk av ulik storleik.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legger vekt på at vi har en landbrukspolitikk som tar hensyn
til matsikkerhet, naturgrunnlaget og lokale tradisjoner. For å sikre
nasjonal matsikkerhet er det viktig at vi opprettholder evnen til
matproduksjon i norsk jordbruk. Flertallet stiller seg
bak forslagsstillerne i at jordbruket har et samfunnsoppdrag som
også går langt utover ren matproduksjon, blant
annet i forhold til å holde kulturlandskapet i hevd. Flertalletstøtter også forslagsstillerne
i at dette er en viktig begrunnelse for at storsamfunnet bruker
store beløp årlig over jordbruksavtalen til støtte til
jordbruket.
Flertalleter
opptatt av at kanaliseringspolitikken må opprettholdes,
at det fortsatt satses på grovfôrbaserte produksjoner
i distriktene, og på å opprettholde kulturlandskapet
over hele landet.
Kanaliseringspolitikken har vært
førende for den norske jordbrukspolitikken i de siste 30 år. Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er grunn til å se
på om en fortsatt kanaliseringspolitikk er ønskelig
i fremtidens jordbrukspolitikk og at dette vil være et
godt egnet tema i en stortingsmelding.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det er geografiske forskjeller knyttet til hvor egnet ulike
områder er for melkeproduksjon. Disse medlemmer mener
at det må legges til rette for en jordbrukspolitikk som
kan skape grunnlag for å holde kulturlandskapet i hevd
og drive jordbruk i hele landet. Uten en diskriminering i støttesystemet
vil det meste av melkeproduksjonen havne i de mest egnede områdene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at markedsordningene for omsetning av jordbruksprodukter
spiller en viktig rolle for å sikre forbrukere stabile
forsyninger til stabile priser gjennom hele året, og har
merket seg at også forslagsstillerne mener at dagens markedsordninger
for kjøtt og melk bør videreføres. Flertalletvektlegger at vi også i framtiden
har fokus på å sikre en god balanse mellom produksjon
og etterspørsel, og fortløpende vurderer behovet
for å iverksette nødvendige tiltak for å ivareta
den markedsdekning forbrukerne etterspør.
Forslagsstillerne mener at det er
viktig med kortest mulig avstand mellom primærprodusent
og forbruker og at man bør se nærmere på markedsordningenes funksjon. Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser
til at det i dag er underproduksjon både på visse
kjøttyper og melk, noe markedsordningene skulle unngå. Disse
medlemmer mener at en nærmere drøftelse
av markedsordningenes plass i fremtidens landbruk bør være
en viktig del av en stortingsmelding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at den
nåværende regjeringen har vist vilje til å benytte
skatt som virkemiddel i jordbruksoppgjøret. I statsbudsjettet
for 2007 ble maksimalt jordbruksfradrag økt og i forslaget
fra Regjeringen til statsbudsjettet for 2008 foreslås en økning
i bunnfradraget. Dette viser at skatt og avgift vil kunne ha en
funksjon i jordbrukspolitikken, men det er viktig å påpeke
at en økning av maksimalt jordbruksfradrag kun kommer et fåtall
av bøndene til gode. En økning av bunnfradraget kommer
flere til gode og er mer målrettet.
Disse medlemmer mener at man
i større grad også må se nærmere
på avgiftspolitikken og hvilken rolle et kutt i særskilte
avgifter for jordbruket vil bety for jordbrukets inntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den oppfatning at en endring av
avgiftspolitikken kan drøftes i en stortingsmelding.
Landbruket spiller en viktig rolle
for bosetting og sysselsetting over hele landet, og komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet,er opptatt
av at virkemidlene i eiendoms- og bosettingspolitikken støtter
opp om dette målet. Flertallet viser til
at Landbruks- og matdepartementet arbeider med en gjennomgang av
flere virkemidler med sikte på å gjøre
disse mer målrettet i forhold til økt verdiskaping
og ønsket om en hensiktsmessig lokal utvikling basert på eiendomsressursene
i landbruket. Flertalletimøteser
utfallet av dette arbeidet.
Forslagsstillerne hevder at eiendomsretten
i jordbruket har blitt svekket i de senere år og viser
til en rekke saker som er behandlet i Stortinget som bekrefter dette. Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er enig
i at eiendomsretten i jordbruket er svak og svært detaljert
styrt av det offentlige. Prisregulering av landbrukseiendommer medfører
at svært få eiendommer blir lagt ut for salg selv
om eieren har ønske om salg. Et strengt regime i forhold
til fradeling gjør at mange grunneiere ikke kan
utnytte det potensialet som ligger i utvikling av eiendommen. Disse
medlemmer registrerer at den nåværende regjeringen ønsker å stramme
til regelverket knyttet til eiendomsrett og arealpolitikk, bl.a.
ved å sende ut rundskriv til kommuner og fylkesmenn. Disse
medlemmer mener at denne utviklingen går i feil
retning og at regleverket heller bør løses opp
enn å strammes. Disse medlemmer ber om
at disse spørsmålene blir viet betydelig plass
i en stortingsmelding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, viser til at konkurranse- og
forbrukerpolitikk er en viktig del av jordbrukspolitikken. For å sikre
oppslutningen om norske jordbruksprodukter er det viktig med en
forbrukervennlig politikk. Forslagsstillerne viser til at det har
blitt økt import av jordbruksvarer og at det har blitt
en endring i forbrukermønsteret av matvarer. Dette påvirker
forbruket av norske jordbruksvarer og det er viktig med en aktiv
politikk som ivaretar denne utviklingen. Det innebærer
at jordbruket må ha et betydelig forbrukerfokus i sitt
arbeid. Flertallet viser til at utvikling av nisjeprodukter
og lokale mattradisjoner vil være viktige ledd i en slik
forbrukerretting. Dette kan øke inntjeningen til bøndene
og være et viktig supplement til hovedproduksjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
landbruks- og matministeren i sitt svarbrev til næringskomiteen
datert 6. juni 2007 konkluderer med at det ikke er behov
for noen egen stortingsmelding om landbrukspolitikken nå. Flertalletstøtter dette.
Flertallet vil derfor tilrå at
forslaget ikke bifalles. Flertallet ber om at Regjeringen,
i forbindelse med stortingsproposisjonen om jordbruksavtalen for
2008, kommer med en analyse av utviklingen i det globale matvaremarkedet,
samt en oppsummering av mulige konsekvenser for norsk jordbrukspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at forslagsstillerne ber om
at Regjeringen fremlegger en stortingsmelding om jordbrukspolitikken
i løpet av våren 2008. Landbruks- og matminister
Terje Riis-Johansen skriver i et brev til komiteen at dette ikke
er mulig å gjennomføre.
Disse medlemmer stiller seg undrende
til dette og mener at det vil være god nok tid til å utarbeide
en slik stortingsmelding, da mye av det arbeid som må gjøres
allerede bør være påbegynt i departementet. Disse
medlemmer støtter derfor forslagsstillerne i at
en slik stortingsmelding må kunne fremlegges våren 2008
og at dette arbeidet må prioriteres i departementet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en egen stortingsmelding om jordbrukspolitikk innen våren
2008."
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti delar forslagsstillarane sitt syn om at det er viktig å sikra
norsk matvareproduksjon i ein stadig meir krevjande marknad med
aukande internasjonal konkurranse, og at norsk landbruk treng stabile
rammevilkår over tid. Men denne medlemen er
ikkje samd med forslagstillarane sine grunnhaldningar til korleis
styresmaktene bør leggja til rette for at dette skal skje. Denne
medlemen er i motsetnad til forslagstillarane mellom anna
oppteken av å bevara ordninga med jordbruksavtalen slik
den er i dag. Næringa ønskjer ikkje sjølv å gå bort
frå ordninga og den er på mange måtar
mindre byråkratisk enn til dømes EU sin jordbrukspolitikk.
Rammevilkåra for distrikt og mindre bruk må vera
best moglege. Det er difor viktig å bevara prinsippa om
inntektsutjamning mellom distrikt og mellom bruk av ulik storleik. Denne
medlemen kan heller ikkje sjå at det er behov for å endra
til dømes marknadsordningane, eigendomsretten eller arealpolitikken.
Den noverande landbrukspolitikken byggjer i
store trekk på St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon. Denne medlemen kan ikkje sjå at
det har skjedd så store endringar i landbruket eller i
rammevilkåra til næringa at det skulle vere naudsamt
med ei ny stortingsmelding no. Denne medlemen avvisar
difor framlegget frå forslagstillarane om at Stortinget
skal be Regjeringa om å leggja fram ei stortingsmelding
om landbrukspolitikken innan våren 2008. Det kan likevel
vera interessant å få ei vurdering av den internasjonale
utviklinga den siste tida og moglege konsekvensar for norsk landbruk. Denne medlemen vil
difor støtta framlegget frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet om at Regjeringa i samband med stortingsproposisjonen
om jordbruksavtalen for 2008, kjem med ein analyse av utviklinga
i den globale matvaremarknaden og moglege konsekvensar
for norsk jordbrukspolitikk.
Komiteens medlem fra Venstre deler
forslagsstillernes syn på at det er behov for en modernisering
av landbrukspolitikken, og at norsk landbruk står overfor
til dels helt nye utfordringer. Denne virkelighetsforståelse
har dessverre ikke Regjeringen tatt inn over seg, og snarere enn
en modernisering står Regjeringen for reversering som en
overordnet strategi for landbrukspolitikken. Dette medlem er
allikevel ikke av den oppfatning at en egen stortingsmelding våren
2008 nødvendigvis er det beste virkemiddel for å få til
en fremtidsrettet landbrukspolitikk. Dette medlem vil
påpeke at de fleste utfordringer som skisseres i representantforslaget
enten diskuteres i de årlige behandlingene av jordbruksoppgjøret
(som for eksempel selve jordbruksavtalen, stordrift/samdrift
og kanaliseringspolitikken) eller fortløpende
i egne representantforslag (markedsordninger, eiendomsrett/arealpolitikk
og konkurransepolitikk).
Dette medlem mener videre at
de virkelig store utfordringene for norsk landbrukspolitikk er knyttet
til den utviklingen vi nå ser internasjonalt, både
i forhold til WTO-forhandlingene, men ikke minst det forhold at vi
står overfor en mulig global matkrise, med underskudd på mat
og betydelig økte priser på verdensmarkedet. OECD
anslår i en rapport at verdens matvarepriser kommer til å stige
mellom 20 og 50 prosent det kommende tiåret og at stigende
priser på basisvarer som korn og melk kan føre
til sosial uro og politiske problemer. Eksemplene er mange: Hveteprisene
på verdensmarkedet har steget med 50 prosent på kort
tid, og verdens kornlagre rekker bare til 50 dagers forbruk, det
er de minste reserver verden har hatt på minst hundre år
(bortsett fra under de to verdenskrigene). Melkeprisene i Europa
har steget med 86 prosent i år. Prisen på ett
egg forventes å stige med 50-60 prosent i Australia
i høst, og i Etiopia har kjøttprisene steget med 50
prosent det siste året. I tillegg kommer den kraftige økningen
i etterspørsel etter kjøtt (spesielt svin) i Kina og
India. Det sier seg selv at når etterspørselen øker
i to land som utgjør nesten 40 prosent av jordens befolkning,
blir konsekvensene dramatiske. Dette er en utvikling som vil få betydelige
konsekvenser også for Norge og norsk landbrukspolitikk.
Dette medlem ber derfor Regjeringen
snarest legge fram en sak for Stortinget knyttet til konsekvensene
for norsk landbrukspolitikk i lys av disse utfordringene.
Dette medlem mener at landbruket
skal ha en viktig plass også i framtidens Norge. Det er
et mål å opprettholde et desentralisert landbruk
med variert bruksstruktur, både av beredskapshensyn og
for å sikre trygg mat.
Skal dette lykkes, krever det at moderniseringen
av det norske landbruket fortsetter. Dette medlem ser på bonden
som en selvstendig næringsdrivende med et spesielt forvalteransvar.
Derfor er det viktig at gründermentaliteten får
en viktig plass innenfor landbruket. Ressursgrunnlaget på bygdene
må i større grad utnyttes til næringsutvikling
og til bosetting også for folk uten direkte tilknytning
til primærnæringene. Det må bli mer mangfold
i landbruket. Lokale myndigheter må få større
anledning til lokal tilpasning og til å se landbrukspolitikken
i sammenheng med øvrig næringspolitikk. Landbruket
må få mindre øremerking, færre
skjemaer, færre og enklere retningslinjer.
I tillegg til å produsere mat og trevirke,
må landbruket få en mer sentral rolle i å oppfylle
samfunnsmål om livskraftige lokalsamfunn, levende kulturlandskap
og natur- og miljøgoder. Dette medlem ønsker
overføringer til landbruket på om lag
dagens nivå, men med mer produksjonsnøytrale og
miljøvennlige tilskuddsordninger.
Dette medlem vil ha en mer aktiv
bosettingspolitikk for de landbrukseiendommene som i all hovedsak er
et sted å bo. Det bør bli enklere å få kjøpt
småbruk, for å sikre bosetting og økt
mangfold på bygdene. Dette medlem viser
i så måte til forslaget fra Lars Sponheim og André N.
Skjelstad om oppheving av det generelle forbudet mot å dele
landbrukseiendom (Innst. O. nr. 43 (2005-2006)), og beklager det
gammelmodige politiske standpunkt regjeringspartiene inntok i behandlingen
av denne saken.
Dette medlem vil sikre Norge
et fortsatt handlingsrom for en nasjonal landbrukspolitikk innenfor rammen
av WTO og andre internasjonale avtaleverk. Alle land må sikres
retten til en viss nasjonal jordbruksproduksjon bl.a. gjennom tollvern.
Det er allikevel åpenbart at WTO-avtalen vil kreve en omstilling
av den norske landbrukspolitikken, ikke minst gjelder dette en felles
forståelse av at avvikling av eksportsubsidier er nødvendig
for å slippe den fattige delen av verden til.
Dette medlem viser videre til
at Regjeringen etter at den tiltrådte har kommet med en
rekke nye innrømmelser i de pågående
WTO-forhandlingene som vil få konsekvenser for norsk landbruk
og norsk landbrukspolitikk i årene som kommer. Dette er
innrømmelser som er nødvendige for å komme
fram til en avtale og som dette medlem støtter.
Det er imidlertid på sin plass å minne om at landbruksministerens parti,
Senterpartiet, omtalte den forrige regjerings WTO-innrømmelser,
som var langt mindre vidtgående enn det dagens regjering
er villig til gi, som "en dramatisk siste hilsen fra Venstre og
Kristelig Folkeparti til bygde-Norge".
Det kompliserte regelverket og mange av landbrukets
lover er et hinder for utvikling av et mer fleksibelt landbruk der
de som har lyst til å satse på næringen
får mulighet til å gjøre det. Dette
medlem ønsker derfor en full gjennomgang av lov-
og regelverk med sikte på en kraftig modernisering.
Dette medlem ønsker å videreføre
jordbruksforhandlingene, men som en rendyrket inntektsavtale mellom
bøndene og staten. Alle andre tilskudd og ordninger bør
overføres til ordinære poster på statsbudsjettet
og avgjøres og besluttes i åpne diskusjoner i
vårt folkevalgte demokrati og ikke i lukkede forhandlinger innenfor
det korporative system.
Dette medlem ønsker
en gradvis oppmyking av regelverket innenfor melkeproduksjonen.
Enkeltbruk i melkeproduksjonen må få muligheten
til å utvikle produksjonen ved å kjøpe
eller leie kvote, og maksimalkvoten for enkeltbruk bør økes. Dette
medlem ønsker også en fri omsetning av
melkekvotene innenfor dagens geografiske rammer. Venstre vil oppheve
de geografiske begrensningene for deltakelse i samdrifter og oppheve
begrensningene i antall deltakere. Det bør dessuten innføres
en mulighet for å leie melkekvoter, for å kunne
gi brukerne mulighet til å foreta sine egne valg, uten
at det fratar framtidige eiere muligheten til å starte
eller drive melkeproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest,
og senest våren 2008, fremme en egen sak om konsekvensene
for norsk landbrukspolitikk i lys av en potensiell global matkrise, med
produksjonsunderskudd og betydelig høyere priser på matvarer
i verdensmarkedet."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen snarest, og senest
våren 2008, fremme en egen sak om konsekvensene for norsk landbrukspolitikk
i lys av en potensiell global matkrise, med produksjonsunderskudd
og betydelig høyere priser på matvarer i verdensmarkedet.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen
stortingsmelding om jordbrukspolitikk innen våren 2008.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:79 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Petter Løvik, Gunnar Gundersen og Ivar Kristiansen om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk - bifalles ikke.
Dokument 8:79 (2006-2007) fra 4 representanter
fra Høyre foreslår at Stortinget skal be Regjeringen
om å legge frem en egen stortingsmelding om jordbrukspolitikk
innen våren 2008. Dokumentet drøfter ellers en hel
rekke sentrale landbrukspolitiske spørsmål som regjeringen
arbeider aktivt med, og som er behandlet eller vil bli behandlet
av Stortinget som stortingsproposisjoner eller dokument nr. 8 forslag.
Næringskomiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av det vedlagte representantsforslag.
En del av innholdet i forslaget er en oppslutning
til den gjeldende landbrukspolitikken. Det viser at det er bred
enighet om grunnlaget og målene for landbrukspolitikken
slik de er nedfelt gjennom behandlingen av St. meld. nr 19 (1999-2000).
Noen av forslagene er imidlertid i strid med den landbrukspolitikk
regjeringen fører. Dette vil jeg komme tilbake til.
Den 15. mai ble det inngått
en ny jordbruksavtale mellom staten og jordbruket for perioden 2007-2008. St.prp.
nr. 77 "Om jordbruksoppgjøret 2007" ligger til behandling
i Stortinget. Der er alt gjort grundig rede for sentrale utviklingstrekk
og utfordringer i næringen blant annet innenfor:
– foredling
og omsetning
– importvernet og internasjonale
forhold
– inntekter og kostnader
– næringsutvikling og
investeringsvirkemidler
– arealbruk og distriktspolitikk
– økologisk produksjon
og miljø
Alle disse spørsmål, og de
virkemidler som omfattes for å nå målene
på de ulike områder, har Stortinget rikelig anledning
til å drøfte både ved behandlingen av St.
prp. nr. 77 (2006-2007) og til høsten i forbindelse med
behandlingen av budsjettet for 2008 gjennom St. prp. nr. 1 (2007-2008).
Mitt svar på hovedforslaget er at det
ikke er behov for noen egen Stortingsmelding om landbrukspolitikken nå.
Det politiske grunnlaget for den landbrukspolitikken regjeringen
fører, er foruten Soria Moria erklæringen, St.
meld. nr. 19 (1999-2000) "Norsk landbruk og matproduksjon". Denne
ble behandlet i Stortinget i år 2000 gjennom Innst. S.
nr. 167 (1999-2000) fra Næringskomiteen. Komiteens medlemmer
inkludert representantene fra Høyre, viste til at utviklingen
både nasjonalt og internasjonalt hadde gjort det naturlig å gjennomgå landbrukspolitikken
på nytt. Komiteen viste også til at den fremlagte
meldingen ga grunnlag for en bred parlamentarisk drøfting
av landbrukspolitikken framover.
I 2003 behandlet Stortinget også en
egen melding fra Landbruks- og matdepartementet om dyrehold og dyrevelferd,
St.meld. nr. 12 (2002-2003).
Skal det ha noen hensikt å utarbeide
en ny stortingsmelding om landbrukspolitikken nå, må det
ha skjedd såpass store endringer i rammebetingelser for
politikken eller i næringen at dette kan forsvares. Jeg
kan ikke se at det er tilstede. Den drøftingen som gjøres
i det vedlagte dokument nr. 8 forslaget er prinsipielt sett til forveksling
lik de rammebetingelser og spørsmål som ble drøftet
i Innstilling S. nr. 167 (1999-2000). Høyre sine standpunkter
synes også i liten grad å ha endret seg, selv
om det er interessant å merke seg at representantene fra
Høyre i næringskomiteen nå i større
grad ønsker å la skatt og avgift bli en del av
støttesystemet for jordbruket.
Partiet Høyre, som forslagsstillerne
representerer, satt selv i Regjering fram til valget høsten
2005. Det antas at forholdene omtalt ovenfor er årsaken
til at ikke partiet selv fremmet forslag til en ny gjennomgang av grunnlaget
for landbrukspolitikken mens Høyre var i regjeringsposisjon.
Det er derfor bemerkelsesverdig at disse representantene fra Høyre
som nå er i opposisjon, plutselig finner tiden inne til å "haste"
frem en ny Stortingsmelding om landbrukspolitikken.
Situasjonen omkring et mulig forhandlingsresultat
i WTO er fortsatt usikker. Departementet er enig i at et gjennombrudd
i disse forhandlingene vil kunne endre grunnlaget for vår
landbrukspolitikk vesentlig. Samtidig er det regjeringens klare
ambisjon at det også skal være mulig å utøve
en ambisiøs og god nasjonal landbrukspolitikk etter at
forhandlingene er sluttført. Det er imidlertid liten grunn
til å utforme en ny landbrukspolitikk basert på antakelser
om et eventuelt resultat i WTO. Vi vet en del om hvor det kan ende,
og departementet arbeider kontinuerlig med disse spørsmålene. Det
mest fornuftige er imidlertid at grunnlaget for en landbrukspolitikk
under en ny WTO avtale utformes når vi vet hvilke rammer
vi har å forholde oss til.
I Soria Moria erklæringen heter det
blant annet:
"Regjeringen vil ha en totalgjennomgang av WTO-forhandlingenes
konsekvenser for norsk landbrukspolitikk. I en nær dialog
med næringen vil vi legge grunnlaget for utforming av virkemidler
i tråd med Stortingets mål for landbrukspolitikken
og internasjonale forpliktelser."
Å utarbeide en ny Stortingsmelding
om landbrukspolitikken vil kreve betydelige ressurser. Ut fra representantenes
forslag skal det foretas en grundig gjennomgang av alle politikkområder
i løpet av ca. et halvt år. En demokratisk prosedyre
for å utforme en ny stortingsmelding innebærer
normalt at man også har en prosess der de fleste interessegrupper
får mulighet til å komme med innspill. Med den
forslåtte tidsfrist vil ikke dette være praktisk
mulig.
I sitt innspill til en ny stortingsmelding går
forslagsstillerne gjennom en rekke spørsmål i
landbrukspolitikken og hovedinntrykket er at man ønsker
at de aller fleste målene skal opprettholdes; produksjon
av trygg mat, arealene, kulturlandskapet, jordbruk i hele landet, matsikkerhet
og selvsforsyning, lokalsamfunn der jordbruket er viktig, innovasjon
og entreprenørskap etc. Det tydeligste avviket i forhold
til gjeldende politikk er at forslagsstillerne synes å mene
at dette skal kunne oppnås gjennom visse avreguleringer,
og å bruke mindre penger over statsbudsjettet. Her er Høyre dessverre
på samme spor som Fremskrittspartiet: man vil oppnå mange
av målene uten å bruke de ressursene som må til
for å nå dem.
I forbindelse med Stortingets behandling av
statsbudsjettet for 2007 foreslo Høyre å kutte
bevilgningene over jordbruksavtalen med 1,811 mill. kroner i en fremforhandlet
jordbruksavtale allerede i 2007. Jeg antar det er dette forslagsstillerne
mener med å fjerne forhandlingsretten og la jordbruksavtalen
bli en del av den ordinære budsjettprosessen. Forslaget
utgjorde et kutt på ca. 30.000 kroner pr årsverk
i jordbruket i 2007. Sett i forhold til jordbrukets totalregnskap
der vedelaget til arbeid og egenkapital var beregnet til 9,9 mrd kroner
i 2006, ville kuttet utgjøre en inntektsreduksjon i jordbruket
på 18 pst. på ett år. Videre sies det
i Høyres budsjettforslag at man vil gradvis redusere overføringene.
Det betyr altså at dette kutteforslaget bare var starten.
Regjeringen mener at landbrukets bidrag til
bosetting og sysselsetting i hele landet er et av de viktigste målene
for landbrukspolitikken. Dette må følges opp med
virkemidler. I mange distriktskommuner utgjør landbruket
en så viktig bærebjelke at Høyres politikk ville
kunne rive bort store deler av grunnlaget for infrastruktur og bosetting.
Det er rett og slett ikke sammenheng i forslagene om å legge
om strukturdifferensieringen, og åpne for fri omsetning
og etablering, samtidig som man ønsker et aktivt jordbruk
og opprettholdelse av arealene i distriktene. Det trengs ingen stortingsmelding
for å fastslå det.
I tillegg vil altså Høyre
stimulere til entreprenørskap og nyskapning gjennom et
budsjettforslag for 2007 som kutter bevilgningen til Landbrukets
utviklingsfond med 207 mill. kroner, eller nærmere 30 pst.
Også her er landbrukspolitikken til Høyre forbausende
lik den Fremskrittspartiet står for. Man synes å mene
at det vil skje mer dersom man fjerner virkemidlene som stimulerer
nyskapningen. Når Høyre i tillegg også vil
rive beina under viktige deler av norsk næringsmiddelindustri
gjennom å foreslå betydelige kutt i bevilgningene
til RÅK, som sikrer konkurransekraften for bearbeidede
norskproduserte produkter som eksporteres, blir det en slags helhet
i politikken. Men, dette er langt fra den politikk denne regjeringen ønsker å følge.
Forslagsstillerne hevder at bøndene
mener at støtteordningene over jordbruksavtalen er byråkratiske
og tidkrevende å forholde seg til, og at avtalesystemet
derfor må avvikles og virkemiddelsystemet forenkles. Jeg mener
at denne oppfatningen ikke er korrekt. De aktive bøndene
har god oversikt over støtteordningene, og det alt vesentlige
utbetales på grunnlag av utfylling av en søknad
1-2 ganger i året. I forbindelse med utfyllingen av søknadene
om produksjonstilskudd, som utgjør 6,5 mrd kroner, oppgir
brukerne også den tiden som brukes på søknaden.
I tillegg utbetales vel 2 mrd. av støtten som pristilskudd
(distriktsstøtte) der utbetalingene kommer automatisk sammen
med oppgjøret for produktene.
Det forhandlings- og avtalesystemet vi har i
Norge bidrar nettopp til at næringen har god oversikt over
virkemiddelbruken. Hele organisasjonsapparatet har i forkant av
forhandlingene grundige prosesser på alle sentrale spørsmål
i forhandlingene. Her kan alle som ønsker det delta aktivt.
Og mange av dagens ordninger har kommet på initiativ fra
næringen selv. Jordbruket ansvarliggjøres og bidrar
aktivt til at målene for politikken nås. Dette
sammen med det mål vi har for å sikre jordbruket
en inntektsutvikling som for andre grupper, gjør at dagens
avtalesystem er hensiktsmessig. Det sikrer også en demokratisk
behandling av rammebetingelsene gjennom en særskilt stortingsbehandling.
En sammenligning for eksempel med EU sin landbrukspolitikk
viser at vårt system langt fra er så komplisert
og byråkratisk som Høyre vil ha det til. Det er tvert
imot gode grunner for å mene det motsatte, og i tillegg
har vi betydelig større forutsetninger for legitimitet,
forståelse og aksept for at ordningene er som de er.
Forslagsstillerne hevder at dagens virkemiddelbruk diskriminerer
samdrifter og større bruk fordi disse får mindre
støtte pr. enhet enn mindre bruk. De ser tydeligvis denne
problemstillingen helt motsatt av hva regjeringen og stortingsflertallet
har gjort gjennom en årrekke. For det første likestilles
nå foretak av samme omfang tilskuddsmessig uavhengig av
organisasjonsform. Dernest er poenget med differensieringen i støttesystemet
er nettopp at det skal bidra til inntektsutjevning både
mellom distrikter og mellom ulike driftsstørrelser. Inntektsutjevning
og lavlønnsprofil er et anerkjent prinsipp i norsk politikk.
Når det gjelder strukturdifferensieringen, er prinsippet
altså at det skal kompenseres for småskalaulemper.
I mange områder er ikke forholdene egnet til stordrift.
Det er bemerkelsesverdig at forslagsstillerne kaller det for diskriminering at
de som henter ut stordriftsfordeler, ikke oppnår tilskudd
som kompensasjon for småskalaulemper.
Hva forslagsstillerne mener om kanaliseringspolitikken
er noe uklart. Først sies det at varene bør produseres
der produksjonskostnadene er lavest. Dernest kan det synes som om
de gir en viss tilslutning til at de grovfôrbaserte produksjoner
må skje i distriktene og at kulturlandskapet må opprettholdes
over hele landet. Det betyr i så fall at det er enighet
om at dagens produksjonsfordeling i store trekk må opprettholdes
som nå.
Det er gledelig at forslagsstillerne mener at
dagens markedsordninger for melk og kjøtt i hovedtrekk
bør bestå i årene fremover. Forslagsstillerne
viser til tidligere Dokument nr. 8 forslag som er lagt fram for
Stortinget og som understreker behovet for å legge til
rette for innovasjon og konkurranse i markedene.
Jeg vil da blant annet vise til den orientering
som gjøres i kapittel 9 i St. prp. nr. 77 (2006-2007) om
prisutjevningsordningen for melk. Situasjonen i meierimarkedet har
vært preget av uro, konflikt og rettssaker gjennom flere år,
noe som har vært uheldig for alle, både landbruket,
forvaltningen og markedsaktører. Den forrige regjeringen,
med Høyre i spissen, maktet ikke å skape ro i
dette markedet gjennom endringene i markedsordningen som ble gjennomført
fra 2004.
Denne regjeringen vil med virkning fra 1. juli
2007 endre rammevilkårene i meierisektoren. For bredere omtale
av dette vises det til kapittel 9 i St.prp. nr. 77 (2006-2007).
I mange sammenhenger blir det argumentert med behovet
for et generelt og næringsnøytralt skatte- og avgiftssystem.
Derfor synes jeg det er interessant at forslagsstillerne mener at
skatt og avgift i større grad kan benyttes som virkemiddel
for å nå målene i landbrukspolitikken
Den private eiendomsretten til produksjonsarealene har
lange tradisjoner her i landet og jeg ser den som en viktig forutsetning
for utvikling av næringen. Når brukeren av arealene
eier produksjonsarealene tror jeg han eller hun lettere stimuleres
til å holde arealene i hevd og til å foreta de
investeringer som er nødvendig for omstilling og framtidsrettet
drift. Men reglene kan ikke bare utformes med sikte på å tilgodese
nåværende eiers behov for å råde
over egen eiendom. Reglene må også være
slik at det er mulig å ivareta framtidige generasjoners
behov.
Derfor er det ikke bare den private eiendomsretten som
er viktig. Etter min mening er det også viktig å holde
fast ved at landbrukseiendommer bør eies av privatpersoner,
ikke selskaper. Dette er konsesjonslovens utgangspunkt i dag og
jeg mener loven bør praktiseres slik at det bare unntaksvis
bør gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar.
Priskontrollen er etter min mening et viktig
og målrettet virkemiddel for å sikre inntjening
på landbrukseiendommer. Samfunnet setter bl.a. gjennom
overføringene til næringen rammevilkår
som bidrar til å sikre inntjeningen på landbrukseiendommene.
I en slik situasjon mener jeg at det er et mål å legge
til rette for et samfunnsmessig forsvarlig prisnivå ved
overdragelse av landbrukseiendom. Samvirket mellom odelsretten, regler
om boplikt og priskontroll etter konsesjonsloven medvirker til en
slik prisdannelse i dag. Konsesjonsloven skal også bidra
til å sikre et prisnivå på landbrukseiendommer
som sikrer at de som virkelig er interessert i å drive
og forvalte ressursene på en gård, settes i stand til å forrente
kjøpet gjennom driften på gården. Behovet
for å sikre en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling
på landbrukseiendom, er også tilstede i dag, tre år etter
at gjeldende konsesjonslov ble vedtatt. Særlig i tettstedsnære
områder vil prisnivået uten noen form for reguleringer,
kunne gjenspeile langt andre interesser enn landbruk. Dette er ikke
heldig dersom et aktivt landbruk skal opprettholdes. Jeg mener at
priskontrollen bidrar til å realisere flere av målene
i landbrukspolitikken, bl.a. målet om å sikre
rekruttering av yngre, aktive utøvere til landbruksnæringen,
og å legge til rette for eierskap til landbrukseiendommer
som gir grunnlag for en langsiktig og god ressursforvaltning. Jeg
mener også at den bidrar til å skape stabile arbeidsplasser
og sikrer investeringsnivået i landbruket.
Boplikt er et annet virkemiddel som griper inn
i eierens råderett. De ulike bestemmelsene om boplikt er viktige
virkemidler i landbruks- og distriktspolitikken. I samvirke med
virkemidler i andre bestemmelser bidrar de til å opprettholde
bosettingen og kulturlandskapet i landet vårt. Jeg er samtidig
opptatt av at de ulike bestemmelsene må utformes slik at
de på best mulig måte kan ivareta disse hensynene.
I denne sammenhengen er det viktig å sikre at de norske
bestemmelsene innenfor rammen av EØS-avtalen kan bli så målrettet
som mulig. Dette har jeg også gitt til kjenne i Stortinget
ved flere anledninger. Reglene er ellers utformet slik at det er
mulig for kommunene, som avgjør søknadene om fritak
fra bo- og driveplikt, å praktisere individuell og konkret
rimelighet.
Omdisponeringsforbudet og delingsforbudet er
viktige virkemidler som gjør det mulig å ivareta
hensynet til jordvernet og ønsket om en tjenlig og variert
bruksstruktur.
Jeg ser behovet for fleksibilitet, men jeg kan
ikke se at gjeldende regler er til hinder for det. Verken delingsforbudet
eller omdisponeringsforbudet er absolutte skranker mot å fradele
og omdisponere areal til for eksempel boligformål i distriktene.
Det er adgang til å fradele boligtomter når fradelingen
ikke får uheldige konsekvenser for jordvernet eller det
oppstår drifts- og miljømessige ulemper.
Jeg mener det bør satses på en
utvikling i landbruket der en legger til rette for å utnytte
de samlede ressursene på gården, og jeg ser det
som uheldig at utmarksressurser fradeles slik at de ikke kan utgjøre
en del av driftsgrunnlaget på eiendommen.
Jeg mener det ikke er aktuelt å fjerne
delingsforbudet fordi det kan føre til at viktige ressurser
blir fradelt, og at muligheten for ny næringsutvikling
på gården reduseres. Dette er uheldig for utviklingen
av det enkelte bruket. Jeg mener dessuten at en fjerning av omdisponeringsforbudet
og delingsforbudet kan få uheldige følger for
jordvernet.
Det er for øvrig min oppfatning at
dagens praksis sikrer de samfunnsinteressene som bør ivaretas.
Jeg er ikke enig i at eiendomsreguleringer jevnt over reduserer
verdiene i jordbruket. De svekker heller ikke grunnlaget for investeringer,
vedlikehold og satsing på annen næringsvirksomhet.
Det forslagsstillerne her sier om behov for
kvalitet, matsikkerhet, mangfold og nisjer er helt i tråd
med St. meld. nr. 19 og den politikk regjeringen aktivt fører
på dette området. Behovet for kontroll innebærer
også at Mattilsynet ved budsjettbehandlingen sikres de
ressurser som skal til for å kunne gjøre en viktig
og god jobb på dette området.
Også dette punktet her helt i samsvar
med både denne - og tidligere regjeringers mål
og politikk. Det er imidlertid viktig at næringsmiddelindustrien
må kunne føle seg trygge på at regjeringen
også arbeider for å sikre deres rammebetingelser
og for eksempel ikke plutselig kommer med dramatiske forverringer
slik Høyre forslo på RÅK i sitt budsjett
for 2007.
Oslo, i næringskomiteen, den 15. november 2007
Ola Borten Moe
leder |
Hans Frode Kielland Asmyhr
ordfører |