Svalbardtraktaten av 9. februar 1920
ga Norge suverenitet over Svalbard som siden 1925 har vært
en del av kongeriket Norge.
Den norske bosettingen på Svalbard
har tradisjonelt vært knyttet til kulldrift. Denne næringen
har fremdeles flest sysselsatte, men de siste årene har
annen privat og offentlig virksomhet økt i omfang. Parallelt
med denne utviklingen har det med opprettelsen av Longyearbyen lokalstyre
vært en økende desentralisering av ansvar og myndighet
innenfor de statlige sektorene. Stortinget ønsker å utvikle
Longyearbyen som et familiesamfunn, men ikke som et livsløpssamfunn.Utviklingen mot et mer normalisert samfunn
gjør styringen og samordningen av forvaltningen til en
viktigere og mer krevende oppgave enn tidligere.
Formålet med undersøkelsen
har vært å vurdere om forvaltningen av Svalbard
er i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det er undersøkt om målene som er satt for samfunnsutvikling
og miljø er oppnådd og hvordan departementene
ivaretar sitt styrings- og koordineringsansvar.
Fire departementer har vært omfattet
av undersøkelsen: Justis- og politidepartementet, Miljøverndepartementet,
Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet.
Justis- og politidepartementet har ansvar for
en helhetlig forvaltning av norske interesser i polarområdet. Departementet
skal samordne og koordinere forvaltningens politikk for polarområdene,
sikre en god forvaltning lokalt på Svalbard og legge til
rette for et godt lokaldemokrati i Longyearbyen. Miljøverndepartementet
har det overordnede ansvaret for miljøforvaltningen. Nærings-
og handelsdepartementet forvalter statens eierinteresser på Svalbard,
blant annet gjennom aksjeselskapene Kings Bay AS og Store Norske
Spitsbergen Kulkompani AS (SNSK). Kunnskapsdepartementet har det
overordnede koordineringsansvaret for forsknings- og utdanningsvirksomheten.
Bevaring av Svalbards særegne villmarksnatur
og opprettholdelse av norsk bosetting er sentrale mål i norsk
svalbardpolitikk. Det skal opprettholdes et tilnærmet uberørt
miljø, og all næringsvirksomhet, ressursutnytting,
forskning og undervisning skal foregå innenfor de rammer
som hensynet til bevaring av Svalbards naturmiljø og kulturminner
forutsetter.
Undersøkelsen bygger på analyse
av stortingsdokumenter, lover og forskrifter, tildelingsbrev, møtereferater
fra Det interdepartementale polarutvalg, forskingsrapporter og andre
sentrale styringsdokumenter. Til sammen er det avholdt intervju
med 20 instanser. Det er innhentet samfunns- og næringsstatistikk, befolkningsstatistikk
og miljøstatistikk over Svalbard for å belyse
problemstillingene. Undersøkelsen er oppdatert fram til
mars 2007.
Ifølge undersøkelsen kan Longyearbyen
karakteriseres som et stabilt familiesamfunn med et godt tjenestetilbud
rettet mot familier, barn og unge. Longyearbyen framstår
med en robust norsk bosetting, som i de siste tiårene har
utviklet et allsidig arbeids- og næringsliv i tillegg til
kulldriften som fortsatt har stor betydning for bosetingen. Innbyggertallet
i de norske bosettingene er større enn de 1 200-1 400
innbyggerne Stortinget forutsatte i Innst. S. nr. 196 (1999-2000).
I 2006 var befolkningen 1 929 innbyggere. Undersøkelsen
viser at det ikke er foretatt en vurdering av de konsekvenser befolkningsveksten
har på miljøet i og rundt Longyearbyen.
I Innst. S. nr. 196 (1999-2000) uttaler utenrikskomiteen
at det ikke er aktuelt å legge til rette for å utvikle Longyearbyen
til et livsløpssamfunn. Undersøkelsen viser at
det ikke er tilrettelagt for pleie- og omsorgstjenester på Svalbard.
Undersøkelsen viser derimot at enkelte trekk ved samfunnsutviklingen
medfører at målet om et ikke-livsløpssamfunn
er under press. Flere enn tidligere eier sin egen bolig. Det er
også en økning i den utenlandske befolkningen,
og i antallet fremmedspråklige barn i Longyearbyen. En
stadig større del av befolkningen mangler tilknytning til
en kommune på fastlandet. Ifølge flere informanter
bidrar disse faktorene til å øke presset mot et
livsløpssamfunn.
Det framgår av undersøkelsen
at Longyearbyen ikke har en miljøforsvarlig bosetting.
Mangelfull kildesortering i Longyearbyen og svakheter knyttet til
kontroll og overvåking av miljøtilstanden underbygger
dette. Til tross for jevnlige oppryddingsaksjoner, ligger avfall godt
synlig i bosettingen. Det foretas ingen systematiske målinger
og overvåking av utslipp fra kraftverket utenfor Longyearbyen.
Rensing ved kraftverket er begrenset til partikkelrensning. Det
foretas ingen rensing av svovelutslipp. I kommentarene til undersøkelsen
uttaler Miljøverndepartementet at spørsmålet
om en miljøforsvarlig bosetting bedre kunne belyses hvis det
ble skilt klarere mellom ulike aspekter ved problemstillingen. For
eksempel hvor ressurskrevende bosettingen er i forhold til energiforbruk,
CO2-utslipp og hvordan områdene
innenfor selve bosettingen og arealplanområdet påvirkes
og hvordan miljøet utenfor bosettingen påvirkes.
Longyearbyen mangler en oppdatert arealplan.
"Arealplan for Longyearbyen 1998-2002" ble godkjent av Miljøverndepartementet
13. mars 2000, før innføringen av Longyearbyen
lokalstyre i 2002. Planen er derfor ikke utformet etter dagens lovverk.Ifølge Svalbardmiljøloven § 49
bør planansvarlige minst hvert fjerde år vurdere
om arealplanen skal revideres. Planen, eller deler av den, skal
tas opp til revisjon hvis forholdene gjør det påkrevd.
Svalbardmiljøloven forutsetter ikke samarbeid og veiledning
direkte mellom Miljøverndepartementet og lokalstyret. Ifølge
Miljøverndepartementet har Sysselmannen ansvaret for oppfølging
og veiledning av Longyearbyen lokalstyre i plansammenheng.
Undersøkelsen viser at det er en sterk økning
i cruisetrafikken både når det gjelder antall
turister og antall ilandstigningssteder. Turismen øker
faren for skader på miljøet, både ferdselsslitasje
på vegetasjon og slitasje på kulturminnene rundt
om på øygruppen. Det er usikkert hvilke konsekvenser økt
ferdsel har for miljøet, både når det
gjelder flora, fauna og kulturminner. Det er også i liten
grad gitt signaler fra Nærings- og handelsdepartementet
eller andre om hva som er bærekraftig turisme.
Miljøverndepartementet har fremmet
forslag om krav til drivstoffkvalitet og begrensninger i antallet passasjerer
på skip som ferdes innenfor de store naturreservatene på Øst-Svalbard.
Departementet mener at det er behov for en konkretisering av hva
gjeldende miljømål innebærer med hensyn
til akseptabel påvirkning og rask iverksettelse av effektive
tiltak som kan begrense miljøpåvirkning og miljørisiko.
Departementet framholder at det også er et klart behov
for mer konkret kunnskap om påvirkning som følge
av ferdsel, men at dette ikke er et argument for å utsette
tiltak dersom miljøpåvirkningen kan være
i strid med miljømålene. Endringer som følge
av slitasje er ofte vanskelige å oppdage før skaden
er blitt varig. Begrensningene i kunnskapsgrunnlaget og i mulighetene
til å oppdage skade som følge av ferdselslitasje
tidlig nok, understreker behovet for bedre kunnskap på dette
feltet, herunder at effektive tiltak basert på føre-var-prinsippet iverksettes
tidsnok.
Undersøkelsen viser at det ikke foreligger
en samlet oversikt over all forskningsaktivitet på Svalbard.
Dette gjelder foruten antallet forskere, også sikker informasjon
om forskningsaktiviteten er miljøforsvarlig eller ikke.
En sannsynlig konsekvens av den manglende oversikten er mangelfullt
logistikksamarbeid mellom forskerne, overlappende forskning og derved
unødig ferdselsslitasje.
Kunnskapsdepartementet uttaler at det er vanskelig å framskaffe
en samlet oversikt over all forskningsaktivitet. Departementet viser
til at det er iverksatt tiltak gjennom Svalbard Science Forum som
vil bedre denne oversikten.
Ifølge Innst. S. nr. 196 (1999-2000)
har Ny-Ålesund krav om å være en "grønn"
forskningsstasjon. Undersøkelsen viser at det mangler data
for miljøtilstanden, og det er heller ikke satt grenseverdier
for hva som bør være øvre tålegrense
for miljøet i området. Det mangler data
i forhold til luftforurensning og data for å bedømme
tilstanden på vegetasjonen. Tiltak for å stabilisere
eller redusere lokale utslipp er ikke gjennomført. Videre
er det ikke gjennomført tiltak for å redusere antallet
og størrelsen på turistskip som ankommer Ny-Ålesund.
Nærings- og handelsdepartementet bemerker
at det i forhold til cruisebåt-trafikken i Ny-Ålesund
ikke er innført restriksjoner på antall båter
eller type drivstoff, men at dette kan komme. For å begrense
eventuelle skadevirkninger har selskapet Kings Bay AS i Ny-Ålesund
laget en informasjonspakke som gjennomgås med turistene
før de går i land.
Undersøkelsen viser at det har vært
en nedgang i forskningsdøgn ved norske forskningsstasjoner
i Ny-Ålesund fra 2000 til 2005. Parallelt med denne nedgangen
er det gjort betydelige investeringer, blant annet i et nytt marinlaboratorium.
Dette har medført at forskningsdøgn
ved norske forskningsstasjoner har økt fra 3 012
i 2005 til 3 670 i 2006.
Undersøkelsen viser at det er mangler
knyttet til miljøovervåkingssystemet for Svalbard
og Jan Mayen. Kartleggingen og overvåkingen er mangelfull
for flere arter, deriblant rødlistede arter. Undersøkelsen
viser også at registreringer ikke er oppdaterte. Generelt
har miljøovervåkingssystemet hatt for kort varighet
til å kunne dokumentere utvikling i bestander (trender).
Det er et mål at flora, fauna og verneverdige
kulturminner skal bevares tilnærmet uberørt på Svalbard,
jf. Svalbardmiljøloven § 1. Ifølge
Miljøverndepartementet tilsier dette at akseptable påvirkningsnivåer
når det gjelder slitasje og forstyrrelse må være
lave. Akseptabel risiko for skade på miljøet som
følge av for eksempel oljesøl må være
meget lav. Dette gjelder særlig innenfor verneområdene,
der også verneformålet og bestemmelsene legger
klare føringer. Overvåking av rødlistearter
på Svalbard bør etter departementets syn også vurderes
i forhold til det samlede, nasjonale behovet for overvåking
av slike arter. Arter som er listet som sårbare eller som
er direkte truet, bør prioriteres.
Undersøkelsen viser at det ikke foregår
noen overvåking av flora. Det er derfor ikke mulig å vurdere
målet om en tilnærmet uberørt flora på Svalbard.
Overvåking av flora er blant annet viktig for å dokumentere
klimaendringer og ferdselsslitasje. Det bør på denne
bakgrunn vurderes om flora skal inngå som en del av miljøovervåkingsprogrammet
for Svalbard.
Miljøverndepartementet bemerker at
det er et behov for å etablere en langsiktig overvåking
spesielt relatert til klimaendringer. En slik overvåking
må inngå i Miljøovervåking av
Svalbard og Jan Mayen.
Undersøkelsen viser mangelfull overvåking
av flere marine arter, sjøfuglbestander og av miljøgifter
i arktiske dyrebestander. Overvåkingen av rødlistearter foreligger
i liten grad. Det er også avdekket mangler knyttet til
data som kan av dekke endringer i bestanden for flere marine arter.
Undersøkelsen viser at innføring
av lover og regler tar lang tid. Justis- og politidepartementet
uttaler at lovgivningsspørsmål på Svalbard
er kompliserte. På samme måte som arbeidet med
en ny lov som regel er tidkrevende på fastlandet, vil arbeidet
med å fastsette nærmere bestemmelser om en lovs
anvendelse på Svalbard også være en omfattende
prosess.
I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr.
9 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 196 (1999-2000), ba utenrikskomiteen
regjeringen vurdere om det kunne være hensiktsmessig å endre § 2
i Svalbardloven slik at norske lovbestemmelser kunne gjøres
gjeldende for Svalbard, med mindre noe annet er særskilt
fastsatt. Det vises i innstillingen til at samfunnsutviklingen i
Longyearbyen har aktualisert spørsmålet om å endre
lovgivningspraksisen, og at utviklingen i retning av et normalt
samfunn i Longyearbyen stadig oftere har vist at det er ønskelig
at lover blir gjort gjeldende på Svalbard. Justis- og politidepartementet
har ikke utredet saken, men viser til at spørsmålet
har vært drøftet.
Utviklingen i retning av et normalt samfunn
i Longyearbyen har ført til at det i økende grad
er ønskelig at norsk lovgivning blir gjort gjeldende, særlig
i Longyearbyen. Undersøkelsen viser flere eksempler på lover
som ikke er gjort gjeldende, men som likevel praktiseres. Dette
gjelder blant annet plan- og bygningsloven og lov om barnehager.
Det finnes ikke en samlet oversikt over hvilke lover og regler som
gjelder, men Justis- og politidepartementet arbeider med en oppdatering
av oversikten fra 1995.
Sett i lys av utviklingen, særlig i
Longyearbyen med et mer differensiert næringsliv og økt
andel utenlandske statsborgere uten tilknytning til norsk kommune
på fastlandet, kan det stilles spørsmål
om det er behov for å gjøre flere lover gjeldende
for øygruppen.
Undersøkelsen viser at kullvirksomheten
er viktig for å opprettholde en robust bosetting og et
stabilt familiesamfunn i Longyearbyen. Dersom planene for produksjon
og uttak av kull følges, er det nok kull til enda 10 års
drift. Nærings- og handelsdepartementet, Miljøverndepartementet
og Justis- og politidepartementet synes å ha ulik oppfatning
av hvorvidt det høye produksjonsnivået i Svea
kan stå i motstrid til målet om å opprettholde
en robust bosetting i Longyearbyen over tid, og målet om
et uberørt miljø på Svalbard.
Miljøverndepartementet uttaler at høy
utvinningstakt medfører at nye gruveområder må etableres
relativt snart dersom gruvedriften skal fortsette. Dette vil imidlertid
innebære nye inngrep i områder som nå er
inngrepsfrie, og det vil øke konflikten mellom kulldrift som
grunnlag for bosettingen og målet om at omfanget av villmarkspregete
områder skal opprettholdes.
Undersøkelsen viser at befolkningen
i Longyearbyen ikke har fått mer innflytelse over lokale
prioriteringer enn tidligere. Representanter for Longyearbyen lokalstyre
oppgir at lokalpolitikerne i liten grad tas med på råd
av Miljøverndepartementet, men blir ordinær høringsinstans
når departementet har utarbeidet forslag. Longyearbyen
lokalstyre ønsker en tettere kontakt med Polarutvalget.
Miljøverndepartementet bemerker at
Svalbardmiljøloven ikke legger opp til et spesielt samarbeid
eller veiledning mellom departementet og Longyearbyen lokalstyre
i plansammenheng. Departementet bemerker at dette kan vurderes i
forbindelse med revisjon av loven. Miljøverndepartementet
er opptatt av en god dialog med Longyearbyen lokalstyre, men understreker
at lokalstyrets myndighet er begrenset til planområdet,
og at forvaltningen av miljøet utenfor planområdene
er et nasjonalt ansvar.
Justis- og politidepartementet bemerker at det
kan være naturlig å invitere Longyearbyen lokalstyre
når bestemte saker behandles. Longyearbyen lokalstyre har også blitt
invitert til Polarutvalget for å orientere om de årlige
samfunns- og næringsanalysene. Justis- og politidepartementet
framholder at den uformelle kontakten gjennom året, i tillegg
til de to halvårlige møtene mellom lokalstyret
og Justis- og politidepartementet, gir svært gode muligheter
for dialog, og legger få begrensninger på hva
lokalstyret kan ta opp og når de kan gjøre det.
Det avholdes også et årlig møte mellom
Polarutvalget på statssekretærnivå og
Longyearbyen lokalstyre. En slik formalisert dialog, både
politisk og på embetsnivå, er etter Justis- og
politidepartementets vurdering vesentlig.
Undersøkelsen viser at det er mangelfull
statistikk over samfunnsutviklingen på Svalbard. Befolkningsregisteret
og det sentrale folkeregisteret viser ulike befolkningsdata. Justis-
og politidepartementet har opplyst at tiltak er iverksatt for å bedre
situasjonen.
Undersøkelsen viser at det er mangler
knyttet til operasjonaliseringen av resultatmålene for
miljø og tidsseriene som foreligger for flora, fauna og
tilnærmet uberørt og sammenhengende villmark.
Undersøkelsen viser også at
miljøovervåkingen ikke gir tilstrekkelig grunnlag
for å bedømme om miljømålene
nås. Det er vanskelig å etterprøve målene
og å foreta en korrekt og presis rapportering.
Avveiningen mellom en robust norsk tilstedeværelse og
et mest mulig uberørt miljø bidrar til å komplisere styringen
og forvaltningen av Svalbard.
Undersøkelsen viser at systemene for
miljøovervåking er mangelfulle. Det kan bidra
til å svekke beslutningsgrunnlaget for iverksetting av
riktige tiltak.
Når det gjelder målet om en
god samfunnsutvikling, viser undersøkelsen at det er behov
for å vurdere:
– tiltak
knyttet til endringene i befolkningssammensetningen og næringsutviklingen
i Longyearbyen
– tiltak som kan bidra til å sikre
høy norsk forskningsaktivitet i Ny-Ålesund
– tiltak som kan bidra til at
det etableres en miljøforsvarlig bosetting i Longyearbyen
– systemer som kan måle
effekten av iverksatte miljøtiltak i Ny-Ålesund
for å sikre målet om en "grønn" forskningsstasjon.
Undersøkelsen viser at miljøforvaltningen
av Svalbard på flere områder ikke gir tilstrekkelig
grunnlag til å vurdere tilstanden i forhold til de ulike
miljømålene som er satt for øygruppen.
Undersøkelsen viser også at det er behov for å iverksette
tiltak og gjennomgå aktuelle indikatorer for å sikre
en bedre overvåking, særlig innenfor området
flora.
Undersøkelsen viser videre at det er
behov for å utarbeide en ny helhetlig plan som reflekterer
utviklingen og den økte kompleksiteten på Svalbard,
og som gir forutsigbarhet både i forhold til samfunnsmålene
og miljømålene.
Innføringen av lover og regler tar
lang tid, samtidig som behovet for økt lovregulering øker.
Det stilles spørsmål om dagens lovgivningspraksis
er hensiktsmessig, og om norsk lovgivning i større grad
kan gjøres gjeldende på øygruppen, jf.
Innst. S. nr. 196 (1999-2000).
Styringsrammene som er gitt for Svalbard stiller høye
krav til en konsekvent og forutsigbar forvaltning av øygruppen.
På Svalbard forvalter Norge et av verdens siste store områder
med uberørt natur. Dette nødvendiggjør
strenge miljøkrav, samtidig som grunnlaget for norske samfunn
må opprettholdes. Endringer i samfunnet og virksomhetene
som er grunnlaget for bosettingene representerer nye utfordringer.
Dette gjør det nødvendig å vurdere miljøvernet
og samfunnsutviklingen i et helhetlig perspektiv.
Riksrevisjonen bemerker at Miljøverndepartementet har
det overordnede ansvaret for å ivareta miljøet
på Svalbard og å bistå i oppfølgingen
av miljøutviklingen på øygruppen. Riksrevisjonen
har i denne forbindelse merket seg at Miljøverndepartementet
har foreslått tiltak for å bevare villmarksnaturen
på Svalbard.
Undersøkelsen viser at Longyearbyen
mangler en oppdatert arealplan. Sysselmannen har ansvaret for oppfølging
og veiledning av Longyearbyen lokalstyre i plansammenheng. Riksrevisjonen
understreker at en oppdatert arealplan er nødvendig for å kunne
utøve en god areal- og miljøforvaltning.
Riksrevisjonen har bemerket at bærekraftig
turisme innebærer at miljøvern og samfunnsutvikling
må sees i et helhetlig perspektiv, der også turistnæringen
gis forutsigbare rammevilkår. Mer konkret kunnskap om påvirkning
som følge av ferdsel vil være et viktig bidrag
til forutsigbare rammevilkår og en forutsetning for at
det helhetlige perspektivet ivaretas.
Riksrevisjonen har pekt på at slitasje
på vegetasjon og kulturminner er en økende utfordring
som følge av flere turister og ilandstigningssteder. Riksrevisjonen har
i denne forbindelse merket seg at Miljøverndepartementet
ser behov for en konkretisering av hva gjeldende miljømål
innebærer, og hva som er akseptabel miljøpåvirkning
og miljørisiko. Departementet framholder at det også er
et klart behov for mer konkret kunnskap om påvirkning som
følge av ferdsel.
Riksrevisjonen viser for øvrig til
betydningen av å overvåke truede arter på rødlisten,
og at det etableres en langsiktig overvåking relatert til
klimaendringer. Miljøverndepartementet uttaler at en slik
overvåking må inngå i miljøovervåkingssystemet
for Svalbard og Jan Mayen.
Tiltakene som er iverksatt for å bevare
Ny-Ålesund som et referanseområde for klima- og
miljørettet forskning anses ennå ikke
tilstrekkelige. Etter Riksrevisjonens oppfatning vil det derfor
være behov for å gjennomgå og styrke
virkemidlene for å bevare Ny-Ålesunds kvaliteter
som forskningsstasjon, jf. St.meld. nr. 9 (1999-2000).
Cruisetrafikken til Ny-Ålesund øker
med stadig flere skipsanløp. Dette skaper nye miljøutfordringer.
Riksrevisjonen vil i den forbindelse vurdere en egen undersøkelse
på området sikkerhet og beredskap innen offshore
og skipsfart, som også vil omfatte områdene rundt
Svalbard.
Riksrevisjonen påpeker betydningen
av at hensynet til inntjening og miljø på Svalbard
ivaretas ut fra en samlet vurdering av et bærekraftig næringsliv
og strenge miljøkrav. Riksrevisjonen understreker at Nærings-
og handelsdepartementet på dette området har et
særlig ansvar for en helhetlig oppfølging av Stortingets
målsetting om at Ny-Ålesund skal være
en "grønn" forskningsstasjon.
Når det gjelder oversikt over forskningsaktiviteten på øygruppen,
har Riksrevisjonen merket seg at Kunnskapsdepartementet har iverksatt
tiltak for å bedre oversikten. Det er viktig at tiltakene
evalueres for å sikre at de er tilstrekkelige og fungerer
etter forutsetningene.
Riksrevisjonen er innforstått med at
lovgivningsspørsmål på Svalbard er kompliserte.
På samme måte som på fastlandet, vil
arbeidet med å fastsette nærmere bestemmelser
om en lovs anvendelse på Svalbard også være
en omfattende prosess. Sett i lys av utviklingen, særlig
i Longyearbyen med et komplekst næringsliv og økt
andel utenlandske statsborgere uten tilknytning til norske kommuner
på fastlandet, stiller Riksrevisjonen likevel spørsmål
om det kan være behov for å vurdere om flere lover
bør gjøres gjeldende for øygruppen. Riksrevisjonen
stiller også spørsmål om det på denne bakgrunn
over tid vil være mulig å opprettholde målsettingen
om at Longyearbyen ikke skal være et livsløpssamfunn.
Riksrevisjonen har forelagt saken for Justis-
og politidepartementet, og statsråden har i sitt svarbrev
datert 9. mai 2007 innarbeidet uttalelsene fra flere departementer.
Det fremgår:
"… Kunnskapsdepartementets kommentarer
Det
er nødvendig at norsk forskning på Svalbard er av
et omfang og en faglig kvalitet som gjør Norge til en betydelig
bidragsyter internasjonalt. Videre gir Svalbard unike muligheter
for internasjonalt vitenskapelig samarbeid, noe som regjeringen
vil stimulere. Regjeringen ønsker å legge til
rette for så vel norsk som internasjonal forskning på Svalbard,
herunder forskning i Ny-Ålesund. Kunnskapsministeren redegjorde
for utviklingen i antall norske forskningsdøgn i Ny-Ålesund
i Stortingets spørretime 1. mars 2006. I følge Kings
Bay AS økte både antall norske og internasjonale
forskningsdøgn i 2006 i forhold til i 2005. Regjeringen
har forventninger til at det internasjonale polaråret vil
bidra til å styrke aktiviteten i Ny-Ålesund. Regjeringen
har bevilget 80 millioner kroner til den norske deltakelsen i det
internasjonale polaråret bare i 2007 som også vil
innebære et stort løft for det internasjonale
samarbeidet i polarforskningen. Videre er det gjort infrastrukturinvesteringer
i senere år på Svalbard som vil stimulere til økt
aktivitet, også i Ny-Ålesund. Norge vil innta
en fremtredende rolle under Polaråret. Med en bevilgning
på minst 320 millioner kroner over 4 år, er Norge
blant de største bidragsyterne. Dette utgjør en
viktig del av regjeringens kunnskapssatsing for nordområdene.
En
stor del av den forskningsaktiviteten som foregår på Svalbard
bidrar til å øke vår kunnskap om miljøet, både
lokalt, men ikke minst globalt. Regjeringen er opptatt av at forskningsaktiviteten
ikke skal påføre miljøet på Svalbard
unødige belastninger, og vi er ikke kjent med at det så langt
er registrert som et generelt problem at forskningsaktivitet alene
utgjør noen trussel for miljøet på Svalbard.
Det vil imidlertid med en fortsatt vekst innenfor forskning og utdanning,
som for annen virksomhet, ligge et potensial for konflikt, blant annet
i forhold til de overordnede miljømålene for øygruppen.
Forsknings- og utdanningsaktiviteten må utvikles slik at
konfliktene blir så små som mulig. Samtidig er
forskning og utdanning av stor betydning for å kunne drive
målrettet og god miljøforvaltning. Regjeringens
mål om bevaring av Svalbards villmarksnatur setter imidlertid
rammer også for forsknings- og undervisningsvirksomheten
på øygruppen.
Riksrevisjonen uttaler
at det ikke foreligger en samlet oversikt over all forskningsaktivitet
på Svalbard. Departementet har vist til at det finnes mye
kunnskap tilgjengelig, blant annet gjennom forskningsprosjekter som
tar sikte på å gi en framstilling av status for
norsk polarforskning. På bakgrunn av tidligere registrerte behov
for å styrke kunnskapsgrunnlaget, er det iverksatt tiltak
for å forbedre statistikken over både den norske
og utenlandske forskningsvirksomheten. Det vil imidlertid kunne
bli vanskelig å framskaffe en samlet oversikt over all
forskningsaktivitet, særskilt for den som utføres
av utenlandske forskere med finansiering fra utlandet.
Kunnskapsdepartementet
vil sørge for at de tiltak som er iverksatt for å skaffe
en systematisk oversikt over forskningsaktiviteten på Svalbard,
blir evaluert når tiltakene har fått virke en
stund.
Miljøverndepartementets
kommentarer:
Når det gjelder overvåking
heter det i dokumentet til Stortinget at "Undersøkelsen
viser at det ikke foregår noen overvåking av flora"
(s 6, nederst), og at "Overvåking av rødlistearter
foregår i liten grad" (s 7, 3. avsnitt). Miljøvern
departementet vil påpeke at det foregår en overvåkning
av slitasje på vegetasjon ved utvalgte kulturminnelokaliteter.
På rødlisten for Svalbard finnes i alt 16 fuglearter
og tre pattedyrarter. Fire av fugleartene omfattes av overvåking,
og alle pattedyrartene overvåkes systematisk. En mer dekkende beskrivelse
ville etter departementets syn være "Undersøkelsen
viser at flora overvåkes i liten grad" og "et flertall
av rødlisteartene er ikke omfattet av overvåking".
Vi
er litt usikre på hva Riksrevisjonen mener med at Miljøverndepartementet
har det overordnede ansvaret for "å bistå i oppfølgingen
av miljøutviklingen på øygruppen" (s
9, nederst). En mer dekkende formulering vil etter vårt
syn være at "Miljøverndepartementet har det overordnede
ansvaret for miljøvernet på Svalbard, og for å sikre
at miljøutviklingen på øygruppa er i
samsvar med de miljømålene som er satt."
Riksrevisjonen
har merket seg at Miljøverndepartementet har foreslått
tiltak for å bevare villmarksnaturen på Svalbard
(s 10, øverst). Vi vil påpeke at det de senere år
også er iverksatt omfattende tiltak på initiativ fra
Miljøverndepartementet, og ikke minst at øygruppen
siden 2002 har fått et helt nytt miljøregelverk.
Viktigst i denne sammenheng er Svalbardmiljøloven med forskrifter,
opprettelsen av flere nye verneområder, og utvidelsen av
de store verneområdene fra 4 til 12 nautiske mil fra land.
Nye tiltak for å begrense miljøpåvirkningen
som følge av økt ferdsel er under forberedelse.
Det gjelder blant annet forbud mot bruk av tungolje på skip
i naturreservatene på Øst-Svalbard og begrensinger
i ferdsel i særlige sårbare områder og
kulturminnelokaliteter.
Miljøverndepartementet
er enig i at det er et mål at turistnæringen gis
forutsigbare rammevilkår (s 10, 2 avsnitt). Når
en aktivitet vokser sterkt i volum og utbredelse, slik cruiseturismen
på Svalbard har gjort de senere år, er det imidlertid
behov for å sikre at aktiviteten foregår i samsvar
med miljømålene og formålet med verneområdene
på Svalbard. Dette kan innebære nye tiltak som
har betydning for turistnæringen. Departementet er enig
i at mer konkret kunnskap om påvirkning som følge
av ferdsel er viktig i denne sammenheng. Å etablere et
tilstrekkelig kunnskap om dette er imidlertid et langsiktig prosjekt,
og dokumentasjon av skade kan først skje når skaden
har oppstått. Miljøverndepartementet vil understreke
at føre-var prinsippet ligger til grunn for miljøvernet
på Svalbard. Departementet ser det som viktig at myndighetene
er i forkant av utviklingen, og iverksetter tiltak på et
tidlig tidspunkt som er egnet til å forhindre at en ytterligere økning
og spredning i ferdselen fører til tiltagende forstyrrelse
av dyrelivet eller slitasje og skader på vegetasjon og
kulturminner. Slike tiltak må baseres på eksisterende
kunnskap og føre-var prinsippet. Når det kan være
fare for vesentlig eller varig påvirkning av miljøet,
må mangel på kunnskap ikke brukes som begrunnelse
for å utsette tiltak.
Riksrevisjonen påpeker
at cruisetrafikken til Ny-Ålesund har økt, og
at dette skaper nye miljøutfordringer (s 10, 6. avsnitt).
Miljøverndepartementet vil bemerke at miljøutfordringene
knyttet til økt cruisetrafikk gjelder Svalbard generelt,
og ikke minst den relativt sett betydelige økningen og
spredningen av cruistrafikken innenfor verneområdene på Øst-Svalbard.
De særlige hensyn som gjør seg gjeldene i Ny-Ålesund
har først og fremst med forstyrrelse av forsknings- og
overvåkningsaktivitetene å gjøre.
Riksrevisjonen
påpeker betydningen av at hensynet til inntjening og miljø på Svalbard
ivaretas ut fra en samlet vurdering av et bærekraftig næringsliv
og strenge miljøkrav (s 10, 7.avsnitt). Det er et syn Miljøverndepartementet
slutter seg til. Riksrevisjonen understreker videre at Nærings-
og handelsdepartementet på dette området har et
særlig ansvar for en helhetlig oppfølging av Stortingets
målsetting om at Ny-Ålesund skal være
en grønn forskningsstasjon. Også når
det gjelder den norske kulldriften ser Miljøverndepartementet
det som viktig at hensynet til inntjening og miljø ivaretas
ut fra en slik samlet vurdering av et bærekraftig næringsliv
og strenge miljøkrav. Dette gjelder ikke minst den høye
utvinningstakten som på sikt vil kunne øke konflikten
mellom kulldrift som grunnlag for bosettingen og målet
om at omfanget av villmarkspregete områder skal opprettholdes.
Dette er etter Departementets vurdering et forhold av potensielt stor
betydning for oppnåelsen av miljømålene
for Svalbard. Målet om at Ny-Ålesund skal være
en grønn forskningsstasjon er viktig, men har
først og fremst betydning for den videre utviklingen av
Ny-Ålesund og den forskningen som foregår der.
I forhold til miljøet er betydningen av dette i hovedsak
begrenset til områdene lokalt rundt forskningsstasjonen.
Nærings-
og handelsdepartementets kommentarer:
Nærings-
og handelsdepartementet ser, i samband med det foreliggende dokument
fra Riksrevisjonen om undersøkelse av forvaltningen av
Svalbard, med positiv interesse på de merknader som er
kommet vedrørende Ny-Ålesund. Departementet forutsetter
at styret i Kings Bay innen gitte økonomiske rammer - følger opp
Stortingets intensjon om stedet som en "grønn" forskningsstasjon.
Vi viser til at det allerede foreligger gode rutiner med null avfallsdeponering
i Ny-Ålesund, og at det er innført radiostillhet.
Det vil blant annet si at mobiltelefon ikke kan benyttes. Ved den
foreslåtte oppgradering av dieselkraftstasjonen - som er
en stor utslippskilde i dag - er det planen å gå over
til miljøvennlig biobrennstoff. Bedre målesystemer
i Ny-Ålesund er forslag som vi vil ta opp med selskapet.
Departementet
er enig i at kullvirksomheten er viktig for å opprettholde
en robust bosetting og et stabilt familiesamfunn i Longyearbyen.
Regjeringens og Stortingets syn på omfanget av kullproduksjonen
er reflektert i de rammer NHD har satt for virksomheten i selskapet.
Eventuelle avvikende syn på dette som måtte ha
kommet frem fra enkeltpersoner under gjennomgangen må vurderes
på denne bakgrunn. Vi peker på at Stortinget vil
få anledning til å gå nærmere
inn på gruvevirksomheten i forbindelse med at styret i
Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS nylig har bedt om en kapitaltilførsel.
Nærings-
og handelsdepartementet har gitt årlig økonomisk
tilskudd til destinasjonsselskapet Svalbard Reiseliv AS for å bidra
til å opprettholde levedyktige og miljøvennlige
reiselivsnæringer på Svalbard. I de årlige
tildelingsbrevene settes det krav til selskapets virksomhet.
I
tildelingsbrevet for 2007 står det blant annet følgende:
Svalbard Reiseliv AS skal vektlegge utvikling og opprettholdelse
av et reiseliv som fremmer en trygg og miljøvennlig bruk
av den sårbare naturen på Svalbard. Det skal arbeides
med markedsføring av reiselivet og opplevelsesmulighetene
på Svalbard med sikte på økt verdiskaping
og lønnsomhet for reiselivet. Svalbard Reiseliv skal gjennom
guide- og turlederopplæringen bidra med kunnskap om Svalbards
sårbare miljø og til at turistene tar miljøhensyn
ved opphold på øygruppen. Det generelle kompetansenivået
og kunnskapene om sikkerhetsaspektene ved ferdsel på Svalbard
skal prioriteres i opplæringen.
NHD mener
dette gir klare føringer for hva slags turisme departementet ønsker
på Svalbard. For øvrig blir omfanget og retningen
av reiselivsvirksomheten på Svalbard drøftet i
møter mellom NHD og Svalbard Reiseliv AS, og mellom de
lokale næringslivsorganisasjonene, Longyearbyen Lokalstyre
og miljømyndighetene.
Hovedanalyserapporten
inneholder en grundig oversikt over forvaltningen av Svalbard og
forholdene på øygruppen i dag. Den reiser flere
spørsmål og forslag som bør vurderes
av myndighetene i tiden fremover; muligens i samband med en ny stortingsmelding
om svalbardforhold.
Justisdepartementets
kommentarer:
Riksrevisjonens bemerkninger under kapittel
3 om utfordringene knyttet til utviklingen av en "bærekraftig turisme"
er i samsvar med de utfordringer også Justisdepartementet
ser på området.
Svalbardpolitikken
er en kombinasjon av ulike målsetninger som må veies
opp mot hverandre. I tillegg til bevaring av øygruppens
særpregede villmarksnatur er også tilstedeværelse
og opprettholdelse av norske samfunn på øygruppen
sentrale målsettinger. Dette innebærer at det
må være rom også for virksomhet av ulik karakter
på Svalbard. I tillegg til blant annet kulldrift, forskning
og undervisning fremstår turisme som ett av hovedgrunnlagene
for norsk tilstedeværelse i dag.
Ovennevnte
stiller krav til en balansert utvikling hvor også hensynet
til forutsigbare rammevilkår for næringen må ivaretas.
I likhet med Riksrevisjonen anser også Justisdepartementet
at en av utfordringene fremover er å skaffe til veie mer
konkret kunnskap om påvirkning som følge av ferdsel
og turisme, og at dette nettopp er viktig for å sikre forutsigbarhet
for blant annet turistnæringen. Slik kunnskap vil dermed
være en forutsetning for at det helhetlige perspektivet
ivaretas.
Polarutvalgets rapport om skipsfart ved
Svalbard ble vedtatt på utvalgets statssekretærmøte
i mai 2005. I rapporten foreslås det blant annet tiltak
som følge av de miljøutfordringer som økningen
i cruiseturismen på Svalbard skaper, tiltak som innebærer
nettopp den typen vurderinger som Riksrevisjonen beskriver. Det gjenstår
fremdeles utfordringer med hensyn til oppfølgning av rapporten.
Justisdepartementet prioriterer dette arbeidet høyt og
vil fremover bruke Polarutvalget aktivt til å arbeide for
at oppfølgningsarbeidet gis nødvendig prioritet
i de ulike departementer.
Riksrevisjonen peker også på at
cruisetrafikken ved Svalbard øker og at man i forbindelse
med en egen undersøkelse på området sikkerhet
og beredskap innen offshore og skipsfart også vil se nærmere
på områdene rundt Svalbard. En slik undersøkelse
vil etter vår vurdering være fornuftig.
I
den ovennevnte rapporten om skipsfart ved Svalbard, foretar Polarutvalget
også en gjennomgang av behovet for tiltak på sjøsikkerhetsområdet.
Polarutvalget foreslår her en rekke tiltak, og oppfølgningen
av disse forslagene vil i tiden fremover være av de områder
som prioriteres av utvalget.
Når det gjelder
Riksrevisjonens påpekning av behovet for tiltak for å bevare
Ny-Ålesund som referanseområde for forskning,
fastsatte Justisdepartementet som kjent, nylig en forskrift som
innebærer forbud mot trålfiske i Kongsfjord området.
Forskriften er et viktig første skritt i den prosess som
nå pågår i for å gi forskningsaktiviteten
i Ny-Ålesund nødvendige rammebetingelser. Neste
skritt vil være å se på om også annen virksomhet,
f.eks cruisetrafikken i området, kommer i konflikt med
de målsettinger man har satt for Ny-Ålesund som
internasjonal forskningsplattform. Også dette vil være
et arbeid ledet av Justisdepartementet under Det interdepartementale
polarutvalg.
På ett punkt mener Justisdepartementet
imidlertid at Riksrevisjonen med fordel kunne være noe
mer utfyllende i det dokument som skal legges frem for Stortinget.
Dette gjelder omtalen av lovgivningsspørsmål under
siste avsnitt under kapittel 3. Slik vi ser det kan fremstillingen
her gi grunnlag for å trekke den slutning at det først
og fremst bør være utviklingen i Longyearbyen
som styrer behovet for ny lovgivning, og også for å trekke
den slutning at den utviklingen man er inne i tilsier at man faktisk
bør oppgi målsettingen om at Longyearbyen ikke
skal være et livsløpssamfunn.
For å nyansere
dette bildet ville det etter vår vurdering være
viktig å tilføye at "lovgivningsspørsmålet
må hele tiden vurderes opp mot prinsippet om at lover skal gis
anvendelse for og håndheves likt for hele øygruppen".
Videre bør det nevnes at "det forhold at utlendingsloven
ikke gjelder for Svalbard innebærer at man i forhold til
særlig rettighetslovgivning hele tiden må ta stilling
til om det er ønskelig at også utenlandske statsborgere
nyter godt av de samme rettigheter som norske statsborgere".
I
tilknytning til omtalen av presset i retning av et livsløpssamfunn
bør man nevne f.eks at "omlegging til et livsløpssamfunn
vil innebære en vesentlig kursendring i dagens svalbardpolitikk
og også innebære at tjenestetilbudet i Longyearbyen
må bygges ut, noe som vil innebære et betydelig
investeringsbehov". Justisdepartementet minner i denne sammenhengen
også om at en arbeidsgruppe under regjeringen i disse dager
legger frem et forslag til nytt skattesystem for Svalbard. Forslaget
innebærer i hovedtrekk at lønnstrekkordningen videreføres
og at satsen i lønnstrekkordningen skal reduseres fra 12
til 8 pst., dvs. tilbake til 2005-nivå. I tillegg skal
arbeidstakere som er medlem av folketrygden svare trygdeavgift med
7,8 pst.
For særskilt høy lønn
skal det benyttes en høyere sats. For arbeidstakere som én
måned har høyere samlet utbetaling av lønn
enn folketrygdens grunnbeløp benyttes en sats på 25
pst. for den overskytende delen. For selvstendig næringsdrivende
foreslås at netto overskudd fra virksomheten skal skattelegges
med samme skattesatser som lønnsinntekt. Det vil si med
8 pst. opp til 12 G, og med 25 pst. for det overskytende.
Arbeidsgruppen foreslår endringer i satsstrukturen i selskaps- og
kapitalbeskatningen. Det foreslås at skattesatsen at denne økes
fra 10 til 18 pst.
Gruppen har lagt til grunn at
et skattenivå tilnærmet som på fastlandet,
vil kunne utløse krav og forventninger om utbygging av
tjenestetilbudet i Longyearbyen, og derved kunne skape et press
mot målsettingen om at Longyearbyen ikke skal være
et livssløpssamfunn.
Arbeidsgruppen mener
at det er lagt grunnlag for et godt og tidsmessig skattesystem på Svalbard.
Gruppen har også lagt stor vekt på å presentere
løsninger som innebærer at skattesystemet for
Svalbard fortsatt skal være enkelt og lett å administrere.
Under
omtalen av utfordringer knyttet til arealplanarbeidet i Longyearbyen
i kapittel 3 andre avsnitt, mener vi det hadde vært ønskelig
med en presisering. Det kan ut fra beskrivelsen synes som om Sysselmannen
er ansvarlig for fremdriften med hensyn til arealplanarbeidet. Dette
medfører imidlertid ikke riktighet. Det er Longyearbyen
Lokalstyre selv som har ansvaret for å ta initiativ til
planarbeidet. Først etter anmodning fra lokalstyret vil
Sysselmannen så kunne gi faglige innspill, råd
og veiledning. (Det er gitt nærmere bestemmelser om dette
i Svalbardmiljølovens kapittel VI om arealplanlegging i
planområdene.)
Avslutningsvis vil Justisdepartementet
fremheve at vi opplever å ha hatt en god og konstruktiv
dialog med Riksrevisjonen underveis i prosessen. Dette innebærer at
flere av de områder som Riksrevisjonen omtaler i utkast
til dokument nr. 3:x (2007-2008) fremstår som relevante
i forhold til de utfordringer vi selv også opplever å stå overfor.
Riksrevisjonen
oppsummerer under kapittel 2.4 undersøkelsen dit hen at
det viser seg å være et behov for å utrede
en ny helhetlig plan som reflekterer utviklingen og den økte
kompleksiteten på Svalbard, og som gir forutsigbarhet både
i forhold til samfunnsmålene og miljømålene.
Justisdepartementet
er enig i denne vurderingen og vil peke på at det med om
lag 10 års mellomrom legges frem stortingsmeldinger om
Svalbard. Siste melding ble lagt frem i 1999 (St.meld. nr. 9 (1999-2000)
Svalbard), slik at vi nå nærmer oss et slikt tidsskille.
I tillegg har, som også fremholdt i samtaler med Riksrevisjonen,
man nylig lagt frem en egen stortingsmelding om nordområdepolitikken
og sittende regjering har også vedtatt en egen strategi
for nordområdene. Det ville derfor falle naturlig at man
nå foretar en ny gjennomgang av svalbardpolitikken, både
for å fange opp utviklingen de siste 10 år, men
også for å sette denne i sammenheng med den nordområdepolitikken
som nå har fått sin utforming. Vi er nå inne
i Det internasjonale polarår (2007-2009), og også av
denne grunn kunne det passe godt å starte arbeidet med
en stortingsmelding nå."
Riksrevisjonen undersøkelse viser at
miljøforvaltningen av Svalbard på flere områder
ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å vurdere tilstanden
i forhold til miljømålene som er satt for øygruppen.
Avveining mellom en robust norsk tilstedeværelse og et
mest mulig uberørt miljø bidrar til å komplisere
styringen og forvaltningen av Svalbard. Riksrevisjonen understreker
at hensynet til inntjening og miljø må ivaretas
ut fra en samlet vurdering av et bærekraftig næringsliv
og strenge miljøkrav.
En god miljøforvaltning betinger blant
annet velutviklede systemer for overvåking og
kontroll av all aktivitet på øygruppen. Riksrevisjonen
har merket seg at det er vanskelig å framskaffe en samlet
oversikt over all forskningsaktivitet på Svalbard, og at
Kunnskapsdepartementet vil evaluere iverksatte tiltak for å få en
mer systematisk oversikt over forskningsaktiviteten.
Riksrevisjonen understreker videre at det er
behov for mer konkret kunnskap om påvirkning som følge
av ferdsel, forskning og turisme. Miljøverndepartementet presiserer
at det foregår overvåking av slitasje på vegetasjon
ved utvalgte kulturminner. Riksrevisjonen peker på at slitasje
på vegetasjon og kulturminner er en økende utfordring
som følge av flere turister og ilandstigningssteder på øygruppen.
Mangelen på kunnskap om påvirkning som følge
av ferdsel og turisme kan dermed få uheldige konsekvenser
for vurderingen av ferdselsreguleringer og for reguleringen av ulike
næringsvirksomheter.
Riksrevisjonen har for øvrig merket
seg at tiltakene som er iverksatt for å bevare Ny-Ålesund
som et referanseområde for klima- og miljørettet
forskning ikke anses som tilstrekkelige. Riksrevisjonen understreker at
Nærings- og handelsdepartementet har et særlig ansvar
for en helhetlig oppfølging av Stortingets målsetting
om at Ny-Ålesund skal være en "grønn"
forskningsstasjon. Når det gjelder forholdet
mellom bærekraftig miljø og næringsutvikling
generelt, er det viktig at Miljøverndepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet videreutvikler samarbeidet slik at hensynet
til inntjening og miljø kan ivaretas ut fra en samlet vurdering
av ulike mål.
I lys av samfunnsutviklingen, særlig
i Longyearbyen, har Riksrevisjonen stilt spørsmål
om det kan være behov for å vurdere om flere lover
bør gjøres gjeldende for Svalbard. Riksrevisjonen
er enig i Justis- og politidepartementets presisering av at lovgivningsspørsmål hele
tiden må vurderes opp mot prinsippet om at lover skal gis
anvendelse for, og håndheves likt for hele øygruppen.
Riksrevisjonen registrerer at det nå tas
sikte på å foreta en ny gjennomgang av svalbardpolitikken,
både for å fange opp utviklingen de siste ti år,
men også for å sette denne i sammenheng med den
nordområdepolitikken som nå har fått
sin utforming. Det internasjonale polaråret (2007-2009)
tilsier også at det vil være aktuelt å påbegynne
arbeidet med en ny helhetlig plan som reflekterer utviklingen og
den økte kompleksiteten på Svalbard, og som gir
større forutsigbarhet både i forhold til samfunnsmålene
og miljømålene.
Som ledd i sin behandling av Dokument nr. 3:8 (2006-2007), gjennomførte komiteen en studiereise til Svalbard i tidsrommet 24.-27. september 2007. I Longyearbyen hadde komiteen møter med sysselmannen, Longyearbyen lokalstyre og Administrasjonsutvalget, Store Norske Spitsbergen Kulkompani (SNSK), Svalbard Reiselivsråd og Universitetssenteret på Svalbard (UNIS). I tillegg fikk komiteen omvisning på Longyearbyen skole og Svalbard satellittstasjon (SvalSat). Komiteen var også på besøk i Barentsburg og Ny-Ålesund.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser til at Svalbardtraktaten av 9. februar 1920 ga Norge suverenitet over Svalbard, og øygruppen har siden 1925 vært en del av kongeriket Norge. Den norske bosettingen på Svalbard har tradisjonelt vært knyttet til kulldrift, men annen privat og offentlig virksomhet har de siste årene øket i omfang.
Komiteen viser til at de overordnede målene for svalbardpolitikken slik de kom til uttrykk i St.meld. nr. 9 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 196 (1999-2000) og i de årlige budsjettproposisjoner, er:
-
– en konsekvent og fast håndheving av suvereniteten
-
– korrekt overholdelse av Svalbardtraktaten og kontroll med at traktaten blir etterlevd
-
– bevaring av ro og stabilitet i området
-
– bevaring av den særegne villmarksnaturen i området
-
– opprettholdelse av norske samfunn på øygruppa.
Komiteen vil peke på at ulike departementer har ansvar for forskjellige deler av svalbardpolitikken, og det er fastsatt mål på ulike felt. Justis- og politidepartementet har ansvaret for å samordne og koordinere forvaltningens politikk for polarområdene og for den helhetlige forvaltningen av norske interesser i området. Komiteen vil understreke at den overordnede målsettingen også må ligge til grunn for all sektorpolitikk på øygruppen. Det er viktig med et godt samarbeid departementene imellom for å sikre fred, stabilitet, vern av villmarksmiljøet og en ansvarlig ressursforvaltning.
Komiteen har merket seg at formålet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere om forvaltningen av Svalbard er i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger, om målene for samfunnsutvikling og miljø er oppnådd samt hvordan departementene ivaretar sitt styrings- og koordineringsansvar.
Komiteen viser til at undersøkelsen konkluderer med at miljøforvaltningen på Svalbard på flere områder ikke gir grunnlag for å vurdere tilstanden i forhold til miljømålene som er satt. Det trekkes blant annet fram behov for gode systemer for overvåking og kontroll av aktivitetene som foregår på øygruppen, og behovet for mer kunnskap om følgene av ferdsel, forskning og turisme.
Komiteen vil understreke at Svalbard-forvaltningen løpende stilles overfor en rekke utfordringer, og mener det er viktig at Regjeringen følger opp disse, slik at forvaltningen av Svalbard skjer i samsvar med målene som settes.
Komiteen viser til at antall innbyggere på Svalbard har økt med over 500 siden år 2000, en økning på ca. 25 pst. Samtidig øker turisttrafikken, bl.a. cruiseturismen. Dette skaper store utfordringer for miljøet i form av luftforurensning, slitasje på vegetasjon og kulturminner etc. Komiteen registrerte ved sitt besøk på Svalbard at sysselmannen poengterte at turismen er godt tilrettelagt og at operatører og turister aksepterer strenge rammer. Komiteen har merket seg at det foreligger en rapport fra Polarutvalget om skipsfart ved Svalbard som ble vedtatt i statssekretærutvalget i mai 2005 med blant annet forslag til tiltak i forhold til miljøutfordringene. Komiteen forutsetter at oppfølgingen på dette området blir prioritert i departementene.
Komiteen vil peke på at Stortinget så langt har lagt til grunn at Longyearbyen ikke skal utvikles til et livsløpssamfunn. Til tross for den befolkningsøkning som har skjedd de senere årene, mener komiteen det ikke er grunnlag for å endre politikken på dette området.
Komiteen er kjent med at utenrikskomiteen ved behandlingen av den siste stortingsmeldingen om Svalbard, jf. Innst. S. nr. 196 (1999-2000), ba regjeringen vurdere om det kunne være hensiktsmessig å endre § 2 i svalbardloven slik at norske lovbestemmelser gjelder for Svalbard med mindre noe annet er særskilt bestemt. Det fremgår av Riksrevisjonens undersøkelse at en utredning om dette så langt ikke er gjort. Komiteen legger til grunn at hvorvidt en slik endring bør gjøres og om flere lover skal gjøres gjeldende på Svalbard, er noe som i tilfelle må vurderes og drøftes nøye slik at alle konsekvenser kommer fram. Det er imidlertid viktig at Justis- og politidepartementet til enhver tid har oversikt over hvilke lover og regler som gjelder.
Komiteen viser til den viktige forskningsvirksomheten som drives på Svalbard og særlig i Ny-Ålesund, og har merket seg at Riksrevisjonen savner en samlet oversikt over all forskningsaktiviteten på Svalbard. Komiteen er innforstått med at informasjon om forskningsaktivitet kan være sensitiv og at det ikke er hensiktsmessig eller ønskelig å kartlegge alt i detalj. Samtidig har komiteen forståelse for at det kan være vanskelig å fremskaffe en oversikt, særlig over forskning som drives av andre lands forskere. Likevel mener komiteen det er viktig så langt som mulig å ha oversikt over forskningsaktiviteten. I denne sammenheng vil komiteen understreke viktigheten av at Regjeringen sørger for å iverksette tiltak for å bevare Ny-Ålesund som et referanseområde for klima- og miljørettet forskning og som en "grønn" forskningsstasjon.
Komiteen har i tilknytning til behandlingen av denne saken, besøkt Svalbard. Under besøket ble det tatt opp med komiteen en rekke problemstillinger på ulike områder. Blant annet ble viktigheten av Justisdepartementets koordinerende funksjon overfor de andre berørte departementene understreket. Av andre problemstillinger som ble tatt opp, kan nevnes:
-
– Kulldriftens fremtid som hovednæringsgrunnlag og andre mulige næringsgrunnlag i framtiden. Hvilke fremtidsperspektiver ser en for bosettingsutviklingen?
-
– Samarbeidet mellom de ulike aktørene i Svalbard-samfunnet - og på øygruppen.
-
– Ulike betingelser for statlig ansatte og privat ansatte. Åremålsstillinger og pendling.
-
– Ulike aktører og ansvarsforhold i forskningsaktiviteten.
-
– Forholdet mellom UNIS og den øvrige næringsvirksomheten i Longyearbyen. Vilkårene for å drive privat næringsvirksomhet.
-
– Eiendomsspørsmålet i Longyearbyen.
-
– Den russiske tilstedeværelsen, bl.a. kulldriften i Barentsburg og transportforholdene.
-
– Kraftforsyningen spesielt i Longyearbyen og Barentsburg.
Komiteen har merket seg at Justis- og politidepartementet tar sikte på å foreta en ny gjennomgang av svalbardpolitikken slik det har vært vanlig å gjøre med ca. 10 års mellomrom. Komiteen mener det er viktig at det settes i gang et arbeid raskt slik at Stortinget kan få forelagt seg en ny stortingsmelding om Svalbard i løpet av denne stortingsperioden. Meldingen må inneholde en samlet og grundig gjennomgang av hele bredden i utfordringene i Svalbard-samfunnet. Tidligere målsettinger må drøftes og vurderes, og utfordringene i forhold til næringsdrift, miljø, forskning, forvaltning, befolkningsutvikling, turisme med mer må gjennomgås. Det samme gjelder de øvrige problemstillinger nevnt fra komiteens besøk på Svalbard. Problemstillingene i forhold til lovgivning og livsløpssamfunn er spesielt viktig. Endringer i mål og utvikling av Svalbard-samfunnet må eventuelt først skje etter en slik samlet og grundig gjennomgang.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:8 (2006-2007) - Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltningen av Svalbard - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 27. november 2007
Lodve Solholm
leder |
Ola T. Lånke
ordfører |