I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for etablering av teknologigymnas som et spesialisert
videregående opplæringstilbud innen realfag."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra
Høyre, Gunnar Gundersen og lederen Ine Marie Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og Johanne Skjølberg,
fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser
til representantforslaget.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at norske elever har langt dårligere matematikkferdigheter
enn det en kan forvente. PISA-resultatene offentliggjort i desember
2007 viser ingen fremgang i ferdighetene fra tidligere undersøkelser
på tross av den realfagsatsingen som har vært
i skolen de siste årene. Men satsingen på realfag
gjennom Kunnskapsløftet og strategien "Realfag, naturligvis"
har begynt å gi resultater ved at flere velger realfag
i den videregående skolen.
Komiteen viser til at mange videregående
skoler har benyttet seg av handlingsrommet som ligger i Kunnskapsløftet
og tilbyr gode opplæringstilbud i realfag. Komiteen har
merket seg at elevene ved teknologilinjen ved Sotra videregående
skole har en egen mentor fra næringslivet og har jevnlig
praksis i bedriften nettopp for å stimulere realfags- og
teknologikompetansen. Det er også mulig for elevene å starte med
fag på høyskole og universitet, samt at skolen
kan trekke veksler på fagkunnskap fra høyere utdanning. Komiteen har
også merket seg at det i Kongsberg er satt i gang planlegging og
utredning av et miljø- og teknologitilbud i videregående
opplæring i Buskerud, og at det finnes tilbud i Tekniske
allmenne fag (TAF) ved Levanger videregående skole og ved
den videregående skolen på Raufoss. På Raufoss
er det i tillegg en linje for Teknikk og Industriell produksjon.
Alle disse tilbudene har til felles at de har et utstrakt samarbeid
med næringslivet i regionen og har som klar målsetting å bedre forståelsen,
interessen og ferdighetene innenfor real- og teknologifag.
Komiteen vil peke på nødvendigheten
av at det stimuleres til fortsatt etablering av tilbud av denne
typen utdanninger. Det kan gjøres innenfor dagens rammer
for den videregående skolen. Komiteen vil
understreke viktigheten av et nært samarbeid med næringslivet
i etableringen av slike tilbud. Det er svært ønskelig
at næringslivet bidrar med sin kompetanse i undervisningen
innenfor realfag og teknologiske fag.
Komiteen vil peke på at
jenter ofte velger bort real- og teknologifagene og vil understreke
viktigheten av å motivere jentene til å velge
nettopp disse. Vitensentrene som er etablert i flere regioner i
landet samt lokale varianter av disse, kan bidra nettopp til å vekke
interesse også hos jenter ved å synliggjøre
hva valget av real- og teknologifag kan gi av muligheter for studier
og arbeid. Komiteen er også kjent med at
Naturfagsenteret utarbeider en trykksak med bakgrunnskunnskap om
hvordan motivere jenter for realfaglige/teknologiske studier
og tilrettelegge undervisningen på jenters premisser. Komiteen har
også forventninger til at etableringen av nettverket av
kvinnelige studenter og tilsatte i realfag og teknologi innen høyere utdanning
kan synliggjøre kvinner som kan fungere som rollemodeller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
viktigheten av at Norge fortsetter å hevde seg i en globalisert
verden der teknologiske nyvinninger og en befolkning med høy
teknologisk kompetanse spiller en stadig viktigere rolle. Det krever
at vi satser både på grunnutdanningen og på høyere
utdanning og forskning. En god realfaglig utdanning på høyere
utdanningsnivå forutsetter at grunnutdanningen fremskaffer
nok studenter med de grunnleggende forkunnskapene. Det er svært viktig
for fremtidens velferd å rekruttere tilstrekkelig mange
som kan drive norsk og internasjonal teknologisk utvikling videre,
blant annet innenfor miljø, petroleum, helse, infrastruktur
og marine fag.
Disse medlemmer vil peke på at Norge
har flere store realfagsutfordringer. For det første viser nivået
i realfagene en synkende tendens. I PISA-undersøkelsen
fra 2006 scorer norske elever for første gang under gjennomsnittet
i OECD-landene, og de ligger to og et halvt år bak jevnaldrende
finske elever i naturfag. For det andre er ikke rekrutteringen til
realfagene god nok, til tross for en viss forbedring de siste årene.
Det vil bli svært vanskelig å møte både
kortsiktige og langsiktige behov for arbeidskraft med realfaglig kompetanse
til blant annet næringslivet og skolen. Og for det tredje
er det store forskjeller mellom jenter og gutter når det
gjelder interesse for og tilbøyelighet til å velge
realfag.
På denne bakgrunn er det et tydelig
behov for å ta i bruk flere og varierte virkemidler både
for å styrke realfagenes status og for å styrke
det faglige utbyttet av den opplæringen som blir gitt innenfor
realfag. Regjeringen Bondevik II utarbeidet strategiplanen "Realfag,
naturligvis", og ikke minst reformen Kunnskapsløftet. Strategiplanen
har begynt å gi resultater, og det er gledelig at videregående
skoler nå melder om økt søkning til realfaglig
fordypning.
Disse medlemmer mener det er
flere tiltak som må til for å bedre situasjonen
for realfagene, og viser til at forslaget om å opprette
teknologigymnas peker på ett slikt tiltak. Det er svært
viktig å ta vare på og stimulere interessen og ferdighetene
i realfag hos de elevene som interesserer seg spesielt for disse
fagene. I Norge har vi lang og god tradisjon for å tilby
spesialisert videregående opplæring innenfor idrett,
og disse medlemmer ønsker at det skal finnes tilsvarende tilbud
innenfor andre og viktige fagområder.
Spesialisert videregående opplæring
gjennom etableringen av teknologigymnas vil være et supplement
til realfaglig fordypning innenfor det ordinære videregående
programmet for studiespesialisering. Mange fylkeskommuner har satset
på realfagene gjennom å opprette teknologi- og
forskerlinjer og Tekniske Allmenne Fag (TAF). Disse medlemmer ønsker
at fylkeskommunene også skal settes i stand til å tilby
rene spesialiserte løp i videregående opplæring.
I en slik modell må det samlede timetallet økes
innenfor realfag slik at den teknologiske og realfaglige profilen
styrkes, og teknologi og forskningslære må inngå som
programfag. Det må gis stort rom for faglig fordypning.
Slike teknologigymnas vil dessuten kunne knyttes opp mot eksisterende
fagmiljøer innen høyere utdanning.
Disse medlemmer ser det som en
forutsetning at staten bidrar til drift av disse skolene, som vil være
relativt kostnadskrevende både med hensyn til utstyr og
høyere timetall.
Disse medlemmer fremmer det forslaget
som er fremsatt i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at forslagsstillerne
refererer til at "mye tyder på at realfaglig fordypning
i videregående skole ikke gir et tilstrekkelig god grunnlag
for å lykkes med videre realfagsstudier", og anfører
dette som et argument for opprettelsen av teknologigymnas. Disse medlemmer er
langt på vei enig i en slik situasjonsbeskrivelse, men
mener at etableringen av teknologigymnas alene ikke er tilstrekkelig
for å bedre realfagskompetansen i videregående skole. Disse
medlemmer merker seg at forslagsstillerne viser til utfordringene
knyttet til å få høyt kompetente realfagslærere
i tiden som kommer, og vil understreke at realfagsutfordringene
også må ha innvirkning på hvordan man tenker
på innretningen av en forbedret allmennlærerutdanning
og en systematisk etter- og videreutdanning for lærerne,
jf. bl.a. Dokument nr. 8:36 (2007-2008) om snarest å iverksette
en femårig allmennlærerutdanning. Det er med andre
ord behov for en helhetlig tilnærming - med et bredt spekter
av tiltak - for å styrke realfagene. Disse medlemmer mener
imidlertid at det å videreutvikle utdanningstilbud i tråd
med tankene om teknologigymnas slik disse er beskrevet i representantforslaget,
er en fruktbar vei å gå som et av flere enkelttiltak.
Eksisterende lovgivning åpner for dette, og eksemplet med
tilbudet på Sotra og andre steder kan med fordel nå ut til
resten av landet. I tillegg er disse medlemmer positive til ytterligere
forsøk - slik opplæringsloven hjemler - med spesialiserte
opplæringstilbud innen realfag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er et sterkt press i arbeidsmarkedet. En av konsekvensene
av et slikt press, hvor etterspørselen etter arbeidskraft
og kompetanse er høyere enn tilbudet, er at det skapes
rekrutteringsutfordringer innenfor en rekke fagfelt. Disse
medlemmer viser til at det i flere saker de siste årene
har vært fremmet forslag om rekrutteringsplaner og konkrete
tiltak for å bedre rekrutteringen til flere yrker.
Disse medlemmer vil peke på at
en ofte vil oppleve at en ved å gi særlige incitamenter
for rekruttering til bestemte yrker samtidig må erkjenne
at det kan skape rekrutteringsvanskeligheter i andre deler av arbeidsmarkedet. Disse medlemmer vil
derfor på generelt grunnlag hevde at det ikke er en optimal
løsning å arbeide frem stadig nye tiltak for rekruttering
til spesielle yrker, fordi det bare bidrar til å løse
ett kortsiktig problem så lenge tilgangen på arbeidskraft
er lavere enn etterspørselen.
Disse medlemmer erkjenner likevel
at det er nødvendig å vurdere egne rekrutteringstiltak
innenfor visse sektorer, og viser til at Fremskrittspartiet har
vært en aktiv medspiller når det gjelder å bedre
rekrutteringen til bl.a. læreryrket, sykepleieryrket og
til forskningen, selv om en samtidig erkjenner den generelle utfordringen
i dagens arbeidsmarked.
Situasjonen i arbeidsmarkedet vil ofte gjenspeile seg
i unge menneskers valg av utdanningsretning. Disse medlemmer deler
forslagsstillernes bekymring hva gjelder behov for realfagskompetanse.
Disse medlemmer viser til at
realfagssatsingen gjennom Kunnskapsløftet og "Realfag, naturligvis"
har hatt som konsekvens at flere elever velger realfag. Det har
imidlertid ikke ført til at elevenes kunnskapsnivå i
realfagene har økt. Disse medlemmer mener
det er egnet til bekymring.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet generelt vil stimulere til økt pluralisme
i skolesektoren og mener det vil være en fordel at videregående
skoler kan øke spesialiseringsgraden innenfor gitte fagfelt.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for etablering av teknologigymnas som et spesialisert videregående opplæringstilbud innen realfag.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:20 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Ine Marie Eriksen Søreide, Gunnar Gundersen, Elisabeth Aspaker, Kari Lise Holmberg og Øyvind Halleraker om etablering av teknologigymnas - vedtas ikke.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 5. februar 2008
Ine Marie Eriksen Søreide |
Gerd Janne Kristoffersen |
leder |
ordfører |