13. juni 1995 fatta Stortinget følgjande vedtak
i plenum:
Alle nærradioar med konsesjon skal ha høve til
å sende program mellom kl. 06.00 og kl. 18.00, også i område med
berre ein frekvens.
1. juli 2008 tek ein ny konsesjonsperiode for lokalradio
til. Det vil bli fastsett nye rammevilkår for lokalradio, m.a. om
deling av sendetid mellom radioane. Prinsippa for deling av sendetid
vil kunne vere i strid med plenumsvedtaket. Vedtaket må såleis opphevast.
Dei nye prinsippa for sendetidsdeling vil gi
lokalradioane betre rammevilkår. Det er viktig å sikre at radioar
med vanleg konsesjon får eit tilstrekkeleg driftsgrunnlag ved at
dei får rett til eit minimum av samanhengande attraktiv sendetid
på kvardagar. Økonomien i bransjen har vore og er svak. Berre i
nokre få område har det til no vore mogleg å drive med lønsemd.
Dei nye prinsippa for sendetidsdeling vil kunne bidra til å rette
dette opp.
Dei nye prinsippa gjer at det i konsesjonsområde med
berre eitt sendarnett ikkje vil vere mogleg å sikre nisjeradioane
sendetid mellom kl. 06.00 og 18.00 dersom ein samstundes skal sikre
forsvarleg drift av vanleg radio. Opplysingar frå Medietilsynet
og Norsk Lokalradioforbund syner at det berre vil vere nokre få
konsesjonsområde der nisjeradioane ikkje vil vere sikra sendetid
mellom kl. 06.00 og 18.00. Hovudregelen vil såleis vere at delinga
av sendetid framleis vil vere i samsvar med Stortingets vedtak av
13. juni 1995.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hild-eng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet,
Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til
behandlingen av St.meld. nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital
fremtid, der denne saken var nærmere beskrevet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener det er behov
for en strukturering av konsesjonene for lokalradio med sikte på
å styrke det driftsmessige grunnlaget for disse kanalene. Flertallet støtter
derfor forslaget om å oppheve tidligere vedtak, jf. Innst. S. nr.
190 (1994-1995) om delt sendetid.
Flertallet viser til departementets
opplysninger om at de nye konsesjonene for enkelte stasjoner vil
føre til begrensninger for noen få nisjeradioer, og viser videre
til statsrådens svarbrev til komiteens spørsmål angående problemstillingen
med områder med ett sendernett og opparbeidet sendetid for nisjeradio,
jf. JærRadioen og Jæren Misjonsradio. Flertallet understreker
at aktørene fortsatt har rom for å finne slike gode, lokale løsninger
som ivaretar mangfoldet. Flertallet merker seg at
proposisjonen ikke sier noe om eventuelle overgangsordninger, men
legger til grunn at Medietilsynet søker å finne frem til mest mulige
lempelige ordninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til departementets forslag til hovedprinsipper
for deling av sendetid mellom konsesjonstyper i områder med flere
sendernett. Dette flertallet deler departementets syn
på behovet for å få til en god balansering av hensynet til gode
driftsvilkår for kommersielle radioaktører og hensynet til lokalt
mediemangfold. Dette flertallet støtter derfor forslagets prinsipper
for deling av sendetid i områder med flere sendernett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til brev fra statsråden til komiteen
med svar på spørsmål vedrørende områder med konsesjoner for to sendernett. Disse
medlemmer mener det i disse områder bør legges til rette
for en sunn konkurranse mellom flere tilbydere av kommersiell radio. Disse
medlemmer mener at det derfor bør legges til grunn at i
slike tilfeller bør et sendernett defineres som 24/7, mens det andre nettet
blir kombinert allmennradio/nisjeradio, og at det i dette nettet
legges til rette for at en konsesjonær kan ha minst 12 timer sendinger.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn
at i områder med konsesjoner for to eller flere sendernett, skal
det legges til rette for flere tilbydere av kommersiell radio ved
at et sendernett defineres som 24/7, mens øvrige nett blir kombinert allmennradio/nisjeradio,
og at det i disse legges til rette for at en konsesjonær kan ha
minst 12 timer sendinger."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er opptatt av å sikre gode driftsmuligheter for
lokalradio også på steder med bare én frekvens. Dette medlem viser
til at stasjoner i regi av ideelle og frivillige organisasjoner
kan bli rammet dersom Stortingets vedtak av 13. juni 1995 blir opphevet. Dette
medlem er bekymret for at kommersielle aktører favoriseres
på bekostning av de ideelle. Dette medlem viser til
flertallets merknad i Innst. S. nr. 24 (2007-2008):
"Et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig
Folkeparti, støtter departementets intensjoner om å sende forslag
til ny konsesjonsperiode for lokalradio ut på høring. Dette flertallet mener
mye taler for at Stortingets tidligere plenarvedtak om sendetidsfordeling
bør omgjøres, og at man kan legge dette til grunn for utformingen
av høringsutkastet."
Dette medlem går imot å oppheve
Stortingets vedtak av 13. juni 1995 om at alle nærradioer med konsesjon
skal ha rett til å sende program mellom kl. 06.00 og kl. 18.00,
også i områder med bare én frekvens. På denne bakgrunn går dette
medlem inn for at forslaget avvises.
Komiteen viser til
at det er satt et øvrig tak for reklame- og sponsorinntekter for
lokalradio på 100 000 kroner eller 30 pst. av virksomhetens samlede
inntekter i driftsåret. Komiteen ber Regjeringen
vurdere å øke beløpsgrensene for å styrke nisjeradioenes inntektsgrunnlag. Komiteen har
merket seg at Norsk lokalradioforbund mener at det vil være fornuftig
å øke inntektsgrensene til 135 000 kroner og 40 pst.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at
i områder med konsesjoner for to eller flere sendernett, skal det
legges til rette for flere tilbydere av kommersiell radio ved at
et sendernett defineres som 24/7, mens øvrige nett blir kombinert allmennradio/nisjeradio,
og at det i disse legges til rette for at en konsesjonær kan ha
minst 12 timer sendinger.
Komiteen viser til proposisjonen
og til sine merknader, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortingets vedtak av 13. juni 1995 om
at alle nærradioar med konsesjon skal ha høve til å sende program
mellom kl. 06.00 og kl. 18.00, også i område med berre ein frekvens,
blir oppheva.
Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev
av 21. februar 2008 vedrørende St. prp. nr. 4 (2007-2008) Sendetid
i lokalradio.
I brevet stiller komiteen følgende spørsmål:
1. Hvorfor
foreslår Regjeringen at det ikke skal være mulig å gi "vanlig konsesjon"
(allmennradio) i områder med 2 sendernett?
2. Er det mulig å
definere sendenettnummer 11-01.1 til allmennradio/nisjeradio?
Til det første spørsmålet vil jeg vise til at
de nye prinsippene for tildeling av lokalradiokonsesjoner skal sikre
lokalradioene godt driftsgrunnlag og forutsigbare rammevilkår, samt
mangfoldet i lokalradiotilbudet, jf. St.meld. nr. 30 Kringkasting
i en digital fremtid.
I områder med to sendernett er det lagt til
grunn at ett nett skal avsettes til drift av én lokalradiokonsesjonær
med rett og plikt til å sende døgnkontinuerlig. Konsesjonæren skal
dermed sikres forutsigbarhet for sendetid og mulighet for kommersiell
bærekraft ved å kunne hente tilstrekkelig med inntekter fra det
lokale markedet. Det andre nettet avsettes til nisjeradiokonsesjonærer,
som i hovedsak skal drive på et ikke-kommersielt grunnlag.
Med en slik fordeling i områder med to nett,
tas det sikte på å sikre økonomisk bærekraftige driftsvilkår for
en kommersiell radioaktør, samtidig som det legges til rette for
et lokalt mediemangfold ved at det avsettes tilstrekkelig med frekvensressurser
til ikke-kommersiell radiovirksomhet.
Dersom ordningen prinsipielt hadde åpnet for
to kommersielle radiokonsesjoner (én 24/7 og én allmennradio) i
områder med to sendernett, ville det skapt en konkurransesituasjon
mellom flere kommersielle lokalradioaktører i ett område. Dette
ville lett kunne komme i strid med formålet om å legge til rette
for et godt driftsgrunnlag. Videre ville man ved å avsette kun et
halvt sendernett til ikke-kommersiell lokalradio gitt betydelig
dårligere vilkår for nisjeradioene. Dette ville hatt negative konsekvenser
for det lokale mediemangfoldet.
Vedrørende spørsmål to så ligger sendernett
11-01.1 i konsesjonsområde 11-01 (Haugesund, Karmøy, Vindafjord
mv.) Det er i dette området avsatt ett sendernett til 24/7-konsesjon
og ett sendernett til nisjeradiokonsesjoner, i tråd med de prinsipper
som det er blitt gjort rede for ovenfor. En eventuell omdefinering
av dette sendernettet ville bryte med de prinsipper konsesjonsutlysningen
hviler på og anses derfor ikke som aktuell.
Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev
av 4. mars 2008 om St. prp. nr. 4 (2007-2008) Sendetid i lokalradio.
I brevet stiller komiteen spørsmål om hensynet til
Jæren Misjonsradios behov for sendetid på formiddagen kan ivaretas
uten å bryte prinsippene for tildeling av konsesjon til lokalradio.
Etter prinsippene for tildeling av konsesjon
til lokalradio, har allmennradioer rett til 12 timers sammenhengende
sendetid på hverdager. I St. prp. nr 4 (2007-08) heter det at "Dei nye prinsippa gjer at det i konsesjonsområde
med berre eitt sendarnett ikkje vil vere mogleg å sikre nisjeradioane
sendetid mellom kl. 06.00 og 18.00 dersom ein samstundes skal sikre
forsvarleg drift av vanleg radio." Dette må forstås på bakgrunn
av dagens situasjon som gir alle nærradioer rett til sendetid mellom
06.00 og 18.00. Prinsippet innebærer således at allmennradioenes
rett til en sammenhengende 12-timers sendeflate ikke bør undergraves
av at flere nisjeradioer får sendetid i samme tidsrom.
Dette betyr ikke at nisjeradioer vil være utelukket
fra sendetid i samme tidsrom. Den nærmere fordelingen av sendetid
i ett sendernett vil i utgangspunktet bli avgjort av aktørene selv.
Aktørene kan velge å fravike prinsippet om 12 timers sammenhengende
sendetid. Dersom aktørene ikke kommer til enighet om fordelingen av
sendetid, kan uenigheten påklages til Medietilsynet.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 13. mars 2008
May-Helen Molvær Grimstad |
Olemic Thommesen |
leder |
ordfører |