Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om sendetid i lokalradio

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 167 (2007-2008)
  • Kildedok: St.prp. nr. 4 (2007-2008)
  • Dato: 13.03.2008
  • Utgiver: Familie- og kulturkomiteen
  • Sidetall: 4

Til Stortinget

Sammendrag

13. juni 1995 fatta Stortinget følgjande vedtak i plenum:

Alle nærradioar med konsesjon skal ha høve til å sende program mellom kl. 06.00 og kl. 18.00, også i område med berre ein frekvens.

1. juli 2008 tek ein ny konsesjonsperiode for lokalradio til. Det vil bli fastsett nye rammevilkår for lokalradio, m.a. om deling av sendetid mellom radioane. Prinsippa for deling av sendetid vil kunne vere i strid med plenumsvedtaket. Vedtaket må såleis opphevast.

Dei nye prinsippa for sendetidsdeling vil gi lokalradioane betre rammevilkår. Det er viktig å sikre at radioar med vanleg konsesjon får eit tilstrekkeleg driftsgrunnlag ved at dei får rett til eit minimum av samanhengande attraktiv sendetid på kvardagar. Økonomien i bransjen har vore og er svak. Berre i nokre få område har det til no vore mogleg å drive med lønsemd. Dei nye prinsippa for sendetidsdeling vil kunne bidra til å rette dette opp.

Dei nye prinsippa gjer at det i konsesjonsområde med berre eitt sendarnett ikkje vil vere mogleg å sikre nisjeradioane sendetid mellom kl. 06.00 og 18.00 dersom ein samstundes skal sikre forsvarleg drift av vanleg radio. Opplysingar frå Medietilsynet og Norsk Lokalradioforbund syner at det berre vil vere nokre få konsesjonsområde der nisjeradioane ikkje vil vere sikra sendetid mellom kl. 06.00 og 18.00. Hovudregelen vil såleis vere at delinga av sendetid framleis vil vere i samsvar med Stortingets vedtak av 13. juni 1995.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hild-eng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til behandlingen av St.meld. nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital fremtid, der denne saken var nærmere beskrevet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener det er behov for en strukturering av konsesjonene for lokalradio med sikte på å styrke det driftsmessige grunnlaget for disse kanalene. Flertallet støtter derfor forslaget om å oppheve tidligere vedtak, jf. Innst. S. nr. 190 (1994-1995) om delt sendetid.

Flertallet viser til departementets opplysninger om at de nye konsesjonene for enkelte stasjoner vil føre til begrensninger for noen få nisjeradioer, og viser videre til statsrådens svarbrev til komiteens spørsmål angående problemstillingen med områder med ett sendernett og opparbeidet sendetid for nisjeradio, jf. JærRadioen og Jæren Misjonsradio. Flertallet understreker at aktørene fortsatt har rom for å finne slike gode, lokale løsninger som ivaretar mangfoldet. Flertallet merker seg at proposisjonen ikke sier noe om eventuelle overgangsordninger, men legger til grunn at Medietilsynet søker å finne frem til mest mulige lempelige ordninger.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til departementets forslag til hovedprinsipper for deling av sendetid mellom konsesjonstyper i områder med flere sendernett. Dette flertallet deler departementets syn på behovet for å få til en god balansering av hensynet til gode driftsvilkår for kommersielle radioaktører og hensynet til lokalt mediemangfold. Dette flertallet støtter derfor forslagets prinsipper for deling av sendetid i områder med flere sendernett.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til brev fra statsråden til komiteen med svar på spørsmål vedrørende områder med konsesjoner for to sendernett. Disse medlemmer mener det i disse områder bør legges til rette for en sunn konkurranse mellom flere tilbydere av kommersiell radio. Disse medlemmer mener at det derfor bør legges til grunn at i slike tilfeller bør et sendernett defineres som 24/7, mens det andre nettet blir kombinert allmennradio/nisjeradio, og at det i dette nettet legges til rette for at en konsesjonær kan ha minst 12 timer sendinger.

Disse medlemmer foreslår derfor:

"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at i områder med konsesjoner for to eller flere sendernett, skal det legges til rette for flere tilbydere av kommersiell radio ved at et sendernett defineres som 24/7, mens øvrige nett blir kombinert allmennradio/nisjeradio, og at det i disse legges til rette for at en konsesjonær kan ha minst 12 timer sendinger."

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er opptatt av å sikre gode driftsmuligheter for lokalradio også på steder med bare én frekvens. Dette medlem viser til at stasjoner i regi av ideelle og frivillige organisasjoner kan bli rammet dersom Stortingets vedtak av 13. juni 1995 blir opphevet. Dette medlem er bekymret for at kommersielle aktører favoriseres på bekostning av de ideelle. Dette medlem viser til flertallets merknad i Innst. S. nr. 24 (2007-2008):

"Et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, støtter departementets intensjoner om å sende forslag til ny konsesjonsperiode for lokalradio ut på høring. Dette flertallet mener mye taler for at Stortingets tidligere plenarvedtak om sendetidsfordeling bør omgjøres, og at man kan legge dette til grunn for utformingen av høringsutkastet."

Dette medlem går imot å oppheve Stortingets vedtak av 13. juni 1995 om at alle nærradioer med konsesjon skal ha rett til å sende program mellom kl. 06.00 og kl. 18.00, også i områder med bare én frekvens. På denne bakgrunn går dette medlem inn for at forslaget avvises.

Komiteen viser til at det er satt et øvrig tak for reklame- og sponsorinntekter for lokalradio på 100 000 kroner eller 30 pst. av virksomhetens samlede inntekter i driftsåret. Komiteen ber Regjeringen vurdere å øke beløpsgrensene for å styrke nisjeradioenes inntektsgrunnlag. Komiteen har merket seg at Norsk lokalradioforbund mener at det vil være fornuftig å øke inntektsgrensene til 135 000 kroner og 40 pst.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at i områder med konsesjoner for to eller flere sendernett, skal det legges til rette for flere tilbydere av kommersiell radio ved at et sendernett defineres som 24/7, mens øvrige nett blir kombinert allmennradio/nisjeradio, og at det i disse legges til rette for at en konsesjonær kan ha minst 12 timer sendinger.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortingets vedtak av 13. juni 1995 om at alle nærradioar med konsesjon skal ha høve til å sende program mellom kl. 06.00 og kl. 18.00, også i område med berre ein frekvens, blir oppheva.

Vedlegg 1

Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 4. mars 2008

Vedrørende spørsmål til St. prp. nr. 4 (2007-2008) Sendetid i lokalradio

Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev av 21. februar 2008 vedrørende St. prp. nr. 4 (2007-2008) Sendetid i lokalradio.

I brevet stiller komiteen følgende spørsmål:

  • 1. Hvorfor foreslår Regjeringen at det ikke skal være mulig å gi "vanlig konsesjon" (allmennradio) i områder med 2 sendernett?

  • 2. Er det mulig å definere sendenettnummer 11-01.1 til allmennradio/nisjeradio?

Til det første spørsmålet vil jeg vise til at de nye prinsippene for tildeling av lokalradiokonsesjoner skal sikre lokalradioene godt driftsgrunnlag og forutsigbare rammevilkår, samt mangfoldet i lokalradiotilbudet, jf. St.meld. nr. 30 Kringkasting i en digital fremtid.

I områder med to sendernett er det lagt til grunn at ett nett skal avsettes til drift av én lokalradiokonsesjonær med rett og plikt til å sende døgnkontinuerlig. Konsesjonæren skal dermed sikres forutsigbarhet for sendetid og mulighet for kommersiell bærekraft ved å kunne hente tilstrekkelig med inntekter fra det lokale markedet. Det andre nettet avsettes til nisjeradiokonsesjonærer, som i hovedsak skal drive på et ikke-kommersielt grunnlag.

Med en slik fordeling i områder med to nett, tas det sikte på å sikre økonomisk bærekraftige driftsvilkår for en kommersiell radioaktør, samtidig som det legges til rette for et lokalt mediemangfold ved at det avsettes tilstrekkelig med frekvensressurser til ikke-kommersiell radiovirksomhet.

Dersom ordningen prinsipielt hadde åpnet for to kommersielle radiokonsesjoner (én 24/7 og én allmennradio) i områder med to sendernett, ville det skapt en konkurransesituasjon mellom flere kommersielle lokalradioaktører i ett område. Dette ville lett kunne komme i strid med formålet om å legge til rette for et godt driftsgrunnlag. Videre ville man ved å avsette kun et halvt sendernett til ikke-kommersiell lokalradio gitt betydelig dårligere vilkår for nisjeradioene. Dette ville hatt negative konsekvenser for det lokale mediemangfoldet.

Vedrørende spørsmål to så ligger sendernett 11-01.1 i konsesjonsområde 11-01 (Haugesund, Karmøy, Vindafjord mv.) Det er i dette området avsatt ett sendernett til 24/7-konsesjon og ett sendernett til nisjeradiokonsesjoner, i tråd med de prinsipper som det er blitt gjort rede for ovenfor. En eventuell omdefinering av dette sendernettet ville bryte med de prinsipper konsesjonsutlysningen hviler på og anses derfor ikke som aktuell.

Vedlegg 2

Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 4. mars 2008

Spørsmål til St prp. nr. 4 (2007-2008) Sendetid i lokalradio

Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev av 4. mars 2008 om St. prp. nr. 4 (2007-2008) Sendetid i lokalradio.

I brevet stiller komiteen spørsmål om hensynet til Jæren Misjonsradios behov for sendetid på formiddagen kan ivaretas uten å bryte prinsippene for tildeling av konsesjon til lokalradio.

Etter prinsippene for tildeling av konsesjon til lokalradio, har allmennradioer rett til 12 timers sammenhengende sendetid på hverdager. I St. prp. nr 4 (2007-08) heter det at "Dei nye prinsippa gjer at det i konsesjonsområde med berre eitt sendarnett ikkje vil vere mogleg å sikre nisjeradioane sendetid mellom kl. 06.00 og 18.00 dersom ein samstundes skal sikre forsvarleg drift av vanleg radio." Dette må forstås på bakgrunn av dagens situasjon som gir alle nærradioer rett til sendetid mellom 06.00 og 18.00. Prinsippet innebærer således at allmennradioenes rett til en sammenhengende 12-timers sendeflate ikke bør undergraves av at flere nisjeradioer får sendetid i samme tidsrom.

Dette betyr ikke at nisjeradioer vil være utelukket fra sendetid i samme tidsrom. Den nærmere fordelingen av sendetid i ett sendernett vil i utgangspunktet bli avgjort av aktørene selv. Aktørene kan velge å fravike prinsippet om 12 timers sammenhengende sendetid. Dersom aktørene ikke kommer til enighet om fordelingen av sendetid, kan uenigheten påklages til Medietilsynet.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 13. mars 2008

May-Helen Molvær Grimstad

Olemic Thommesen

leder

ordfører