Justisdepartementets budsjett for 2006 var på 16,7
mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for 2006 var 2,8 mrd. kroner.
Justisdepartementet har ansvaret for 15 virksomheter.
Domstoladministrasjonen, som har ansvaret for domstolene, er i tillegg
under justisministerens parlamentariske ansvarsområde overfor Stortinget.
Riksrevisjonen har avgitt 16 avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Revisjonen viser at det er mangelfull styring
av anskaffelser innen deler av sektoren og mangelfull måloppnåelse
på visse områder i enkelte av departementets underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen har i flere år tatt opp forhold vedrørende
anskaffelser i justissektoren, sist i Dokument nr. 1 for regnskapsåret
2005. I forbindelse med revisjonen av 2006-regnskapet er det påvist
flere brudd på regelverket for offentlige anskaffelser i virksomheter
underlagt Justisdepartementet:
Politiets utlendingsenhet
(PU), som er en driftsenhet under Politidirektoratet, har satt
i gang et omfattende utbedringsarbeid ved Politiets utlendingsinternat
på Trandum. Utbedringsarbeidet er kostnadsberegnet til 8,5 mill.
kroner, uten at det ble innhentet konkurrerende anbud, eller forelå
kontrakt med entreprenør.
I forbindelse med ombygging/innredning
av PUs lokaler i Christian Krohgs gate 32 har PU tatt opp lån via
gårdeier på 3 mill. kroner for å finansiere ombyggingen.
Det forelå ikke tilbud/anskaffelseprotokoll
for anskaffelser sentralt i Politidirektoratet over terskelverdien
for konsulenttjenester vedrørende evaluering av politihelikopter,
strategiutvikling (ikt) og forskningsprosjektet "Politiets holdninger
og handlinger overfor mennesker med minoritetsbakgrunn".
Riksrevisjonen har bemerket brudd på konkurranseprinsippet
i forbindelse med to anskaffelser over terskelverdien i kriminalomsorgen.
Hovedredningssentralene har inngått leasingavtaler
til AV-utstyr, kommunikasjonssentraler og møbler. Anskaffelsene
bærer preg av å være lånefinansierte.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved Justisdepartementets
styring med anskaffelsene som foretas i justissektoren. Departementet
har i tildelingsbrevene og overføringsbrevene for 2007 til alle
virksomhetene blant annet bemerket viktigheten av at regelverk for
offentlige anskaffelser etterleves. I den forbindelse har virksomhetene
blant annet blitt bedt om å rapportere skriftlig innen 1. mars 2007
på hvilke interne rutiner som er etablert for å sikre at regelverket
etterleves, vurdering av egen kompetanse på området og behov for
tiltak. Slik rapportering er mottatt, og departementet vil følge
opp den enkelte virksomhet etter behov.
Justisdepartementet forvalter statens interesser
i ett heleid og ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen har ikke
merknader til statsrådens forvaltning.
Domstolene nådde ikke målene for gjennomsnittlig
saksbehandlingstid for 2005. Riksrevisjonens kontroll påviste også
at det ikke var sammenheng i årsstatistikken mellom oversiktene
for innkommende, behandlede og beholdning av saker i domstolene.
I forbindelse med revisjonen for 2006 viser
departementet til at saksavviklingstallene for domstolene den siste
tiden viser en positiv utvikling. Saksavviklingstallene for 2006
viser at tingrettene i straffesaker er innenfor Stortingets mål
for gjennomsnittlig saksavviklingstid. For de sivile sakene er den
gjennomsnittlige saksavviklingstiden synkende, men fortsatt for
lang i forhold til fastsatte mål. Når det gjelder lagmannsrettene,
er det fremdeles for lang gjennomsnittlig saksavviklingstid i forhold
til målene. Dette gjelder både sivile saker og straffesaker. Ifølge
departementet har arbeidet i domstolene med restansene vist resultater,
og måloppnåelsen er forbedret. Det er planlagt å ta i bruk en ny
fordelingsmodell for en mer riktig fordeling av ressurser mellom
domstolene i forbindelse med Domstoladministrasjonens budsjettarbeid
for 2008.
Saken følges opp videre.
Årsrapporten for 2005 fra Generaladvokaten viste
at saksbehandlingstiden var for lang. Årsrapporten for 2006 viser
at denne utviklingen har fortsatt i 2006. Departementet har opplyst
at Forsvarsdepartementet har besluttet at ordningen med at vernepliktige
jurister stilles til disposisjon for generaladvokatembetet, skal
avvikles, trolig i løpet av 2007. Den arbeidsgruppen som vurderer
den militære disiplinær- og strafferettsordningen, er fremdeles
under arbeid. Etter planen vil gruppen levere sin rapport før 1. juli 2007.
Ettersom det som er uttalt i departementets
svar ikke uten videre vil redusere saksbehandlingstiden, vil Riksrevisjonen
følge saken videre.
Justissekretariatenes saksbehandlingstid for Stortingets
billighetserstatningsutvalg og Erstatningsnemnda for voldsofre var
i 2005 for lang.
Årsrapportene for 2006 viser at saksbehandlingstiden
fortsatt er lang. Departementet har opplyst at det er nedsatt en
embetsmannsgruppe som skal sikre at den samlede saksbehandlingstiden
i billighetserstatningssakene reduseres til et akseptabelt nivå.
Saken følges opp videre.
I rapporteringen til Stortinget for 2005 tok
Riksrevisjonen blant annet opp at helhetlig intern kontroll i departementet
og virksomheter innenfor justissektoren generelt kunne bli bedre,
og at dette blant annet gjaldt å identifisere risikofaktorer som
kan påvirke måloppnåelse og resultater.
I forbindelse med revisjonen for 2006 har departementet
opplyst at det vurderer hvordan de praktiske sidene ved et prosjekt
for implementering av mer systematiske risikovurderinger som et
ledd i mål- og resultatstyringen kan gjennomføres. Det opplyses
videre at en særlig utfordring i denne forbindelse er spørsmålet
om hvordan virksomhetene skal trekkes med i arbeidet.
Riksrevisjonen vil følge opp dette i forbindelse med
revisjonen av regnskapet for 2007.
Politidirektoratet fikk for regnskapsåret 2005 avsluttende
revisjonsbrev med merknader som blant annet var knyttet til flere
forhold. Når det gjelder merknadene for 2005-regnskapet, vil forholdene
vedrørende ikt-forvaltningen følges videre.
I forbindelse med revisjonen for 2006 uttaler
departementet at politiet drifter en vesentlig del av virksomhetens
informasjonssystemer og landsdekkende datanettverk fra etatens egen
datasentral, og det er gjennomført en rekke tiltak for å sikre datasentralen.
Dersom en alvorlig hendelse, som for eksempel brann eller eksplosjon, skulle
ramme politiets datasentral, vil imidlertid store deler av politiets
informasjonssystemer settes ut av drift. Ifølge departementet vurderer Politidirektoratet
sannsynligheten for at en slik hendelse skulle inntreffe som svært
lav, men dersom det skulle skje, er konsekvensene alvorlige. Departementet
uttaler at en fullverdig reservedriftsløsning etter planen skal
tas i bruk i 2009.
Riksrevisjonen vil fortsatt følge saken.
Riksrevisjonen har merket seg at Justisdepartementet
tar svært alvorlig de forhold som Riksrevisjonen har bemerkninger
til vedrørende regnskapsåret 2006. Riksrevisjonen konstaterer at
departementet er opptatt av å følge bevilgningsreglementets krav
om realistisk budsjettering, og at det i den forbindelse vil arbeide
med å videreutvikle metodikken som benyttes for budsjettering av
regelstyrte poster.
Justisdepartementet har forelagt forholdet vedrørende
bruk av belastningsfullmakt i statlige forvaltningsbedrifter for
Finansdepartementet til uttalelse. Finansdepartementet har i brev
av 2. juli 2007 til Justisdepartementet anført at en statlig forvaltningsbedrift
med unntak fra bruttobudsjetteringsprinsippet under visse omstendigheter
likevel kan gis belastningsfullmakt, men at dette ikke kommer klart
fram i rundskriv R-111, som regulerer forholdet. Finansdepartementet
vil vurdere å tydeliggjøre dette ved revisjon av rundskriv R-111.
Riksrevisjonen har merket seg Finansdepartementets standpunkt, og avventer
en klargjøring av den adgangen virksomheter som har fått unntak
fra bruttobudsjetteringsprinsippet har til å motta belastningsfullmakt.
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at det
også vedrørende regnskapsåret 2006 er påvist brudd på regelverket
for offentlige anskaffelser. Dette på tross av at Riksrevisjonen
i flere år har påpekt mangelfull etterlevelse av dette regelverket.
Riksrevisjonen ser positivt på de tiltakene som er satt i verk for
å forbedre rutinene på anskaffelsesområdet i 2007, og forutsetter
at dette resulterer i at regelverket for offentlige anskaffelser
nå blir fulgt i justissektoren.
Riksrevisjonen har merket seg at Politidirektoratet
har satt i verk flere tiltak for å bedre responstider og funksjonaliteten
i saksbehandlingssystemet for den sivile rettspleien på grunnplanet
(SIAN-systemet) og har forståelse for at det kan oppstå problemer
i en innføringsfase. Imidlertid må det forventes at innføring av
nye saksbehandlingssystemer gir kvalitets- og effektivitetsgevinster,
og Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp at de
nødvendige tiltak blir iverksatt.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt 16 avsluttende revisjonsbrev til virksomheter under
Justisdepartementet uten merknader. Riksrevisjonen har heller ikke
hatt merknader til statsrådens forvaltning av ett heleid og ett
deleid aksjeselskap.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen likevel
har kritiske merknader til enkelte forhold. Komiteen vil
særlig trekke fram at det er avdekket flere brudd på regelverket
for offentlige anskaffelser. Rapporteringer Justisdepartementet
har innhentet fra virksomhetene viser at rutiner, omfang, kompetanse,
organisering og bruk av rammeavtaler i forbindelse med anskaffelsesvirksomheten
varierer mellom de ulike virksomheter. Det er ifølge Justisdepartementet
satt i verk en rekke tiltak både i politiet/Politidirektoratet og
i kriminalomsorgen for å bedre arbeidet på dette området.
Komiteen forutsetter at departementet
aktivt følger opp sine underliggende virksomheter også framover
slik at regelverket for offentlige anskaffelser etterleves.
Komiteen har også merket seg
at saksbehandlingstiden og restanser i den sivile rettspleien på
grunnplanet økte gjennom 2006. Komiteen forventer
at det nye saksbehandlingssystemet som er tatt i bruk etter hvert
vil bidra til raskere saksbehandling, og har merket seg at saksbehandlingstiden
ifølge Justisdepartementet ble redusert i 2007.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har avsluttet flere av de sakene som det var merknader til i Dokument
nr. 1 (2006-2007). Det gjelder:
Politidirektoratets
resultatrapportering og måloppnåelse
lokalisering av politihelikopter i Oslo-
området
saksbehandlingstiden hos Spesialenheten
for politisaker
Politidirektoratets regnskap
Komiteen vil samtidig peke på
at Riksrevisjonen fortsatt vil følge opp saksbehandlingstiden ved
domstolene og hos Generaladvokaten, samt informasjonssystemene i
politietaten. Komiteen forventer at Justisdepartementet
følger disse sakene nøye opp. Spesielt vil komiteen understreke
at det er svært viktig at politiet har fullverdige reservedriftsløsninger
for sine informasjonssystemer.