Olje- og energidepartementets utgiftsbudsjett
for 2006 var på ca. 25,6 mrd. Inntektene ble samlet budsjettert
med 165 mrd. kroner.
Departementet har ansvar for tre virksomheter, ett
forvaltningsorgan med særskilte fullmakter og fire fond. Riksrevisjonen
har avgitt sju avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Revisjonen av Olje- og energidepartementets styringsdialog
med Enova SF har vist at det i tildelingsbrevet ikke er fastsatt
krav til bokføring, dokumentasjon og oppbevaring, det er ikke omtale
av hovedelementene for tilskuddsordningene, og det er ikke gitt
nærmere vilkår for disponering av renteinntekter for øvrige forvaltningsoppdrag
Enova SF forvalter. Renteinntekter på innskudd i banker som ikke
er under statens konsernkontoordning, er således ikke inntektsført
i statsregnskapet.
Olje- og energidepartementet opplyser at forholdene
er rettet opp for 2007 når det gjelder tilskuddsordningen for naturgass,
og at departementet i eget brev vil presisere at disse kravene også
gjelder de øvrige ordningene eller tiltakene som forvaltes av Enova
SF. Departementet vil dessuten presisere overfor Enova SF at renteinntekter
på innskudd i banker som ikke inngår i statens konsernkontoordning,
skal tilbakeføres statskassen ved slutten av året. Departementet
vil videre inntektsføre opptjente renter fra og med 2007 og vil
be Enova SF tilbakeføre renteinntekter for 2006 for inntektsføring
på statsregnskapet for 2007.
I Årsrapport 2006 for SDØE, utarbeidet av Petoro
A/S, framgår det at SDØEs mellomværende med Statoil utgjør 9,2 mrd.
kroner i SDØEs favør. Dette kommer ikke fram som tilleggsinformasjon
i fotnoten til balansen for SDØE etter regnskapsprinsippet, slik
den er tatt inn i statsregnskapet.
Olje- og energidepartementet opplyser at det
i samråd med Finansdepartementet vil vurdere bruken av noter i tilknytning
til balansen for SDØE etter regnskapsprinsippet i statsregnskapet
for 2007.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til
virksomhetsregnskapene.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i fem selskaper, hvorav to heleide aksjeselskaper,
ett deleid aksjeselskap og to statsforetak. Riksrevisjonen har ikke
merknader til statsrådens forvaltning.
Det er ingen tidligere rapporterte forhold til
oppfølging.
Riksrevisjonen har bemerket at vesentlige forhold
som vedrører Olje- og energidepartementets styring av Enova SF,
ikke er omtalt i det årlige tildelingsbrevet, og at det ikke er
fastsatt nærmere vilkår for disponering av renteinntekter fra øvrige
forvaltningsoppdrag som Enova SF forvalter. Riksrevisjonen har merket
seg at departementet vil ta skritt for å påse at alle vesentlige
forhold som vedrører departementets styring av Enova SF, blir omtalt
i det årlige tildelingsbrevet, og at renteinntekter fra øvrige forvaltningsoppdrag
som Enova SF forvalter, skal tilbakeføres statskassen ved slutten
av året.
Videre har Riksrevisjonen merket seg at departementet
vil vurdere bruken av noter etter regnskapsprinsippet i tilknytning
til balansen for SDØE i statsregnskapet.
Riksrevisjonen har i 2007 startet en undersøkelse
av statlig virkemiddelbruk for sikker og pålitelig overføring av
kraft i distribusjonsnettet. Formålet med undersøkelsen er å belyse
i hvilken grad statlige virkemidler på kraftsektoren bidrar til
at overføringen av kraft i distribusjonsnettet er sikker og pålitelig
i alle deler av landet.
I samarbeid med riksrevisjonene i Sverige, Danmark
og Finland har Riksrevisjonen også begynt arbeidet med en undersøkelse
av nordisk samarbeid om beredskap i elektrisitetsforsyningen. Målet
med undersøkelsen er å belyse beredskapssamarbeidet i Norden før
og under et eventuelt sammenbrudd i elektrisitetsforsyningen som
berører to eller flere nordiske land.
Komiteen viser til
at det er avgitt tre revisjonsbrev uten merknader for de tre virksomheter
som departementet har ansvaret for. Det er i tillegg avgitt revisjonsbrev
uten merknader for ett forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
og fire fond.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens
interesser i fem selskaper, hvorav to heleide aksjeselskaper, ett
deleid aksjeselskap og to statsforetak, og at Riksrevisjonen ikke
har merknader til statsrådens forvaltning.
Komiteen noterer seg Riksrevisjonens
bemerkning om at vesentlige forhold som vedrører departementets
styring av Enova SF ikke er omtalt i det årlige tildelingsbrevet
og at det ikke er fastsatt nærmere vilkår for disponering av renteinntekter
fra øvrige forvaltningsoppdrag som Enova SF forvalter. Komiteen har,
som Riksrevisjonen, merket seg at departementet uttaler at man vil
ta de nødvendige skritt for å rette opp disse forhold, og forutsetter
at dette følges opp.
Komiteen merker seg videre at
departementet, i samarbeid med Finansdepartementet, vil vurdere
bruken av noter etter regnskapsprinsippet i tilknytning til balansen
for SDØE i statsregnskapet.