Nærings- og handelsdepartementets utgiftsbudsjett
for 2006 var på 51 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for 2006
var på 61,2 mrd. kroner.
Departementet har ansvar for ti underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt ni avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Styret for det industrielle rettsvern (Patentstyret) fikk avsluttende
revisjonsbrev med merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert etablerte rutiner for
gjennomføring av anskaffelser i seks av departementets underliggende
virksomheter (Brønnøysundregistrene, Bergvesenet, Norges geologiske
undersøkelse, Sjøfartsdirektoratet, Skipsregistrene og Styret for
det industrielle rettsvern). I tillegg har det vært fokusert på mulige
misligheter knyttet til anskaffelsesområdet.
Det er bl.a. konstatert følgende mangelfull
kompetanse i anskaffelsesregelverket og lite hensiktsmessig organisering
av innkjøpsarbeidet.
Riksrevisjonen kan ikke se av styringsdialogen at
departementet har fokusert spesielt på anskaffelser for noen av
de underliggende virksomhetene. Riksrevisjonen er kjent med at departementet
har hatt en svært tett styringsdialog med Sjøfartsdirektoratet i
forbindelse med flyttingen av virksomheten fra Oslo til Haugesund.
Til tross for dette har anskaffelser knyttet til den fysiske flyttingen
ikke foregått i henhold til regelverket. Departementet opplyser
at det gjennom etatsstyringen vil ta grep for å styrke oppfølging
og kontroll av anskaffelsesprosedyrene i virksomhetene. Departementet har
i brev til virksomhetene innskjerpet virksomhetsledelsens ansvar
for at regelverket for offentlige anskaffelser etterleves.
I Dokument nr. 1 (2006-2007) rapporterte Riksrevisjonen
om Samferdselsdepartementets manglende dokumentasjon av oppfølging
og kontroll av restruktureringstilskuddet til Mesta AS. Riksrevisjonen
har etter dette gjennomført en undersøkelse av Mestas bruk av restruktureringstilskuddet
i årene 2003-2006. Undersøkelsen viser følgende:
Mesta har etablert tilfredsstillende systemer
for disponering av tilskuddet. Det er utarbeidet en skriftlig prosedyre
for regnskapsmessig oppfølging av midlene samt kriterier for bruk
av tilskuddet. Tildelingskriteriene er fulgt, og informasjonen i
selskapets regnskap om bruken av tilskuddet i den aktuelle perioden
er korrekt og i samsvar med de forutsetningene som ble lagt til
grunn ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1
(2002-2003).
Når det gjelder departementets videre oppfølging
og kontroll av bruken av restruktureringstilskuddet til Mesta, har
Riksrevisjonen merket seg de tiltakene departementet vil iverksette.
Riksrevisjonen vil påpeke at rapporteringen fra en tilskuddsmottaker
generelt må være utformet slik at den gjør det mulig for departementet
å ivareta sin kontrollfunksjon på en tilfredsstillende måte.
Riksrevisjonen har kontrollert alle anskaffelsene som
Patentstyret hadde foretatt i 2006, hvor det forelå skriftlig avtale.
Revisjonen viser at det er svakheter i den overordnede styringen
av anskaffelsesområdet. Virksomheten mangler tilstrekkelig kjennskap
til gjeldende regelverk og nødvendig kompetanse på området, noe
som har ført til brudd på regelverket for samtlige anskaffelser.
Revisjonsgjennomgåelsen viste også at Patentstyret
ikke har tilfredsstillende internkontroll, og at det er svikt i
enkelte interne rutiner.
Departementet uttaler at det ser alvorlig på
de forholdene som Riksrevisjonen har avdekket. Departementet ser
det som positivt at Patentstyret nå har iverksatt og planlagt en
rekke tiltak for å bedre rutinene på området og sikre etterlevelse av
anskaffelsesregelverket, og har bedt om at dette nedfelles i en
handlingsplan. Planen er til vurdering i departementet som vil følge
opp at tiltakene iverksettes som forutsatt.
Riksrevisjonen vurderte i 2006 om Patentstyret hadde
tilfredsstillende rutiner for informasjonssikkerhet og organisering
av arbeidet på ikt-området.
Patentstyret hadde ultimo 2003 utarbeidet en handlingsplan
for å oppnå et riktig ikt-sikkerhetsnivå i forhold til kartlagt
risiko. Tiltak for å bedre rutiner for back-up ble gitt høyeste
prioritet. Riksrevisjonens gjennomgang viste at dette ennå ikke
var utbedret, og back-up av data og programmer ble fortsatt kun
oppbevart i Patentstyrets lokaler. Tap av data kan medføre stort skadeomfang
og dermed få store konsekvenser for virksomheten og kundene.
Patentstyret har per i dag ingen egen ikt-strategi. Det
foreligger en beredskapsplan i virksomheten. Kriseledelsen har imidlertid
ikke gjennomført øvelse i å lede virksomheten gjennom kritiske hendelser.
It-seksjonen har heller ikke gjennomført skrivebordstest på hele
planen og reetablert utvalgte servere og databaser fra back-up som
forutsatt.
I tildelingsbrevet for 2007 ba departementet
Patentstyret om å videreføre arbeidet innenfor samfunnssikkerhet
og beredskap, med særlig oppfølging av tiltak etter ferdigstillelse
av beredskapsplanen, både forebyggende tiltak, reetablering av drift,
øvelser, opplæring og årlig revisjon. Departementet har tatt dette
opp i møte med virksomheten og vil følge opp at planlagte og iverksatte
tiltak gjennomføres.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
i totalt 24 selskaper, hvorav 11 heleide aksjeselskaper, 10 deleide
aksjeselskaper, to statsforetak og ett særlovsselskap. Riksrevisjonen
har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
Patentstyrets regnskap. Disposisjoner som ligger til grunn for regnskapet,
innebærer brudd på gjeldende regelverk og er ikke akseptable ut
fra normer og standarder for statlig økonomiforvaltning.
Riksrevisjonen er kritisk til Patentstyrets
manglende etterlevelse av regelverk for offentlige anskaffelser,
mangelfull internkontroll og sviktende styring og kontroll med ikt-sikkerheten.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser alvorlig på de
forhold Riksrevisjonen har tatt opp, og at departementet allerede
har satt i verk tiltak for å følge opp anskaffelsesområdet og Patentstyret
arbeid med å bedre ikt-sikkerheten.
Riksrevisjonen ser også alvorlig på at det er
foretatt anskaffelser i fem av seks kontrollerte underliggende virksomheter,
uten at regelverket for offentlige anskaffelser er fulgt. Riksrevisjonen vil
understreke at konsekvensene av regelbruddene kan være at anskaffelsene
har blitt dyrere enn nødvendig, og valgt anskaffelsesprosedyre medfører
liten grad av transparens, noe som anses viktig for å forebygge
korrupsjon og misligheter. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ser alvorlig på forholdene, og at departementet har tatt grep for
å sikre at underliggende virksomheter har god etterlevelse av regelverket
for offentlige anskaffelser.
Riksrevisor Geir-Ketil Hansen fratrådte under behandlingen.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen for 2006 har avgitt ni avsluttende revisjonsbrev
uten merknader. Styret for det industrielle rettsvern (Patentstyret)
fikk avsluttende revisjonsbrev med merknader.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har vesentlige merknader til Patentstyrets regnskap for 2006. Det
er påvist manglende etterlevelse av regelverk for offentlige anskaffelser,
mangelfull internkontroll og sviktende styring og kontroll med ikt-sikkerheten. Komiteen deler
Riksrevisjonens bekymring og forventer at de påviste regelbrudd
og mangelfulle rutiner for internkontroll rettes opp. Komiteen merker
seg at departementet ser alvorlig på disse forholdene og har iverksatt
tiltak for å følge opp særlig anskaffelsesområdet og ikt-sikkerheten.
Komiteen ser alvorlig på at det
er foretatt anskaffelser i fem av seks kontrollerte underliggende
virksomheter uten at regelverket for offentlige anskaffelser er
fulgt. Komiteen er enig i at slike regelbrudd kan
føre til at anskaffelsene har blitt dyrere enn nødvendig og at de valgte
prosedyrer for anskaffelse medførte liten grad av transparens, som
ansees som viktig for å forebygge korrupsjon og misligheter. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen ikke kan se at departementet har fokusert
spesielt på regelverket for offentlige anskaffelser i styringsdialogen med
noen av de underliggende virksomhetene. Komiteen finner
dette lite tilfredsstillende, og vil understreke viktigheten av
å følge opp disse forhold i styringsdialogen.
Komiteen har merket seg at Nærings-
og handelsdepartementet uttaler at departementet har tatt grep for
å sikre at underliggende virksomheter har god etterlevelse av regelverket
for offentlige anskaffelser, og forventer å se resultater av disse
grepene gjennom Riksrevisjonens arbeid med Dokument nr. 1 (2008-2009).
Komiteen forutsetter at Nærings-
og handelsdepartementet i fremtiden vil sørge for at underliggende
virksomheter følger regelverket for offentlige anskaffelser, og
forventer at dette arbeidet prioriteres.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 155 (2006-2007) der departementet ble bedt om å prioritere oppfølgingen
av Patentstyrets saksbehandlingstid og gjennomføre nødvendige tiltak
med sikte på en vesentlig reduksjon av saksbehandlingstiden. Det
er oppnådd forbedringer i løpet av 2006, blant annet for varemerke-
og designområdet. Imidlertid har den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
økt fra ca. 4,2 år i 2005 til ca. 4,3 år i 2006. Målet er å avgjøre
patentsøknader innen 3 år i gjennomsnitt, som er i tråd med andre land
og Europeisk Patent Organisasjon. Komiteen har merket
seg at departementet har bedt Patentstyret om å vurdere ytterligere
tiltak for bedre måloppnåelse og forutsetter at dette vil føre til
vesentlig redusert saksbehandlingstid.