Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en energipolitisk
handlingsplan, som omhandler forventet kraftforbruk og -produksjon
i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier og en helhetlig satsing
på utvikling av nye energikilder."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen,
Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark
og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet,
Erling Sande og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser
til at det nå er ett år siden Dokument nr. 8:29 (2006-2007) - om
en energipolitisk handlingsplan, ble behandlet i Stortinget. Komiteen vil
vise til sine respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 151
(2006-2007).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at hovedtrekkene i Regjeringens energipolitiske handlingsplan
framgår av Soria Moria-erklæringen. Regjeringen har gjennomført
en rekke tiltak for å øke kraftproduksjonen og redusere forbruksveksten.
Det har i løpet av 2006 og 2007 skjedd en betydelig økning i produksjonskapasiteten
i norsk elektrisitetsproduksjon, og den er forventet å øke ytterligere
i 2008, blant annet som følge av utbygginger i vann- og vindkraftsektoren. Flertallet ser
det som en prioritert oppgave å redusere saksbehandlingstiden i NVE,
slik det redegjøres for i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Flertallet er opptatt av at energiforsyningen
i størst mulig grad må sikres gjennom satsing på fornybare energikilder
og energieffektivisering, og har merket seg at Enovas ramme er nær
doblet fra 2007 til 2008. Målsettingen er 30 TWh fornybar energiproduksjon
og energieffektivisering innen 2016. Flertallet viser
til behandlingen av St.meld. nr. 34 (2006-2007) om Norsk klimapolitikk,
og det brede klimaforliket inngått i Stortinget 17. januar 2008,
og er tilfreds med at Regjeringen har startet nye samtaler med Sverige
om grønne sertifikater.
Flertallet har lagt merke til
arbeidet med Energi21 – den nye FoU-strategien for energisektoren,
og er opptatt av at denne strategien får en sentral plass i Regjeringens
videre satsing på forskning og ny teknologi.
Flertallet viser for øvrig til
brev fra Olje- og energidepartementet av 18. februar 2008, som er vedlagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre venter fremdeles
på at Regjeringen skal handle.
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at Regjeringen ikke ønsker å utarbeide noen form for overordnet
dokument for energipolitikken, slik som en energipolitisk handlingsplan,
stortingsmelding om energipolitikken eller lignende. Dette illustrerer
dessverre utfordringen i norsk energipolitikk, hvor sektoren behandles
stykkevis og delt, med mange selvmotsigelser og mye kortsiktighet
som fremste resultat.
Disse medlemmer viser til at
det i satsingen på fornybar energi ikke er noen sammenheng mellom
politisk ambisjonsnivå, rammebetingelser og støttesystem for bransjen,
eller saksbehandlingskapasitet hos myndighetene. Resultatet er at
vindkraftprosjekter er lagt på is, mens småkraftbransjen er frustrert
over tvetydige signaler og økte skatter. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen står fast ved sitt vindkraftmål på 3 TWH,
mens beregninger fra NORWEA viser at dagens politikk i beste fall kan
innfri et slikt mål i midten av neste tiår. Både vindkraft- og småkraftbransjen
er svært opptatt av problematikken rundt nettilgang, som er et hinder
for mange prosjekter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en energipolitisk
handlingsplan som omhandler forventet kraftforbruk og -produksjon
i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier og en helhetlig satsing
på utvikling av nye energikilder".
Disse medlemmer viser til at
eksemplene på ubrukte muligheter, vedvarende svakheter og stridsspørsmål
i energipolitikken kunne vært mange flere. Disse medlemmer mener
ovennevnte eksempler er tilstrekkelig til å illustrere at det burde
vært fremmet en stortingsmelding eller handlingsplan som tar for
seg et helhetlig perspektiv, slik at den politiske debatten får
noen felles rammer rundt fakta, vurderinger og lignende. Disse
medlemmer konstaterer dessverre nok en gang at intern krangel
i Regjeringen rundt slike viktige spørsmål hindrer Norge fra å ta
viktige skritt videre i energisektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at potensielle utbyggere av gasskraftverk
opplever varierende rammebetingelser, avhengig av den politiske
debatten internt i Regjeringen. Mens kraftvarmeverket på Mongstad
fikk konsesjon uten krav om CO2-rensing
ved oppstart, så blir slike krav stilt for Industrikraft Møre. Hammerfest Energis
prosjekt på Melkøya fikk derimot avslag, til tross for planer om
CO2-rensing. Selskapene StatoilHydro
og Shell som stod bak gasskraftprosjektet på Tjeldbergodden, opplevde
manglende støtte fra myndighetene. Bare kort tid etter prosjektet
skrinlegges, kommanderes Shell til å utrede et helt nytt gasskraftprosjekt
på Aukra. Regjeringen kan derimot ikke svare på hvilke forutsetninger
som vil være annerledes for Aukra i forhold til Tjeldbergodden.
Disse medlemmer har også merket
seg at Regjeringen verken klarer eller ønsker å gi noen klare signaler
om rammevilkår for kullkraftprosjektet på Husnes.
Disse medlemmer har også merket
seg mange politiske "visjoner" i retning av Norge som stor-eksportør
av kraft til EU. Dette krever en rekke avklaringer om utbygging
av infrastruktur, samhandling med våre naboland etc.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en energipolitisk handlingsplan som omhandler forventet kraftforbruk og -produksjon i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier og en helhetlig satsing på utvikling av nye energikilder.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:37 (2007-2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Torbjørn Andersen, Tord Lien og Kåre Fostervold om en energipolitisk handlingsplan – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 16. januar d.å. fra Stortingets
energi- og miljøkomité vedrørende representantforslag nr. 8:37 (2007-2008)
fra stortingsrepresentantene Kjetil Solvik-Olsen, Torbjørn Andersen,
Tord Lien og Kåre Fostervold om en energipolitisk handlingsplan.
Regjeringen presenterte hovedtrekkene i sin
energipolitiske handlingsplan i Soria Moria-erklæringen. Denne planen
ligger til grunn for Regjeringens arbeid i denne stortingsperioden.
Som det går frem av erklæringen er det et overordnet
mål å legge til rette for sikker og effektiv energiforsyning med
akseptable priser til husholdninger og industri. En sikker tilgang
på energi er viktig både for folk flest i hverdagen, for verdiskapingen
og for arbeidsplassene. Regjeringen har derfor gitt høy prioritet
til arbeidet med å redusere sårbarheten i den norske kraftforsyningen.
Regjeringen vil legge til rette for økt kraftproduksjon
ved en aktiv satsing på miljøvennlige energiformer. Det innebærer
for det første å utnytte potensialet som ligger i opprusting av
eksisterende vannkraftverk. Videre vil Regjeringen stimulere til
økt utbygging av små-, mini- og mikrokraftverk. Det har i løpet
av 2006 og 2007 skjedd en betydelig økning i produksjonskapasiteten
i norsk elektrisitetsproduksjon. Produksjonskapasiteten i vannkraftverkene
har økt med om lag 1,4 TWh. Det er i løpet av de to siste årene
satt i produksjon vindkraftverk som kan gi en årlig nettoproduksjon
på om lag 0,3 TWh. I tillegg er gasskraftverket på Kårstø satt i
drift, og vil ha en produksjonskapasitet på opp mot 3,5 TWh.
Produksjonskapasiteten av vann- og vindkraft
er i 2008 forventet å øke ytterligere med i størrelsesorden 1,0
TWh. For vannkraft er det prosjekter med en produksjonskapasitet
på ytterligere om lag 2 TWh som enten er under utbygging eller har
fått konsesjon. Videre ligger mange prosjekter til konsesjonsbehandling
i NVE. Som redegjort for i St.prp. nr 1 (2007-2008) vil konsesjonsbehandlingskapasiteten
i NVE bli styrket og særlig prosjekter som kan styrke forsyningssikkerheten
i utsatte områder vil bli prioritert. Videre skal etter planen gasskraftverket
på Mongstad være i drift fra 2010. Gasskraftverket vil ha en produksjonskapasitet
på opp mot 2,3 TWh el og 2,8 TWh varme.
Satsingen på energieffektivisering, varme og elektrisitet
fra fornybare energikilder er sentrale elementer i regjeringens
politikk for utviklingen av en miljøvennlig energiforsyning. Enovas ramme
i år er på om lag 1 450 mill. kroner, bortimot en dobling av rammene
i forhold til 2007. Den økte økonomiske rammen gir grunnlag for
å styrke satsingen på alle områdene innenfor fornybar energi. Regjeringen
har et ambisiøst mål om 30 TWh ny fornybar energiproduksjon og energieffektivisering
innen 2016. For å nå dette målet må gode ordninger som stimulerer
til produksjon av fornybar energi på plass. Regjeringen har derfor
startet nye samtaler med Sverige om grønne sertifikater. Dette er
også et sentralt punkt i avtalen mellom regjeringspartiene og H,
Kr. F og V om klimameldingen. For å få fart på vindkraftutbyggingen
mens vi venter på sertifikatmarkedet, legger jeg opp til å utlyse ny
runde med investeringsstøtte til vindkraft gjennom Enova.
Det skjer også omfattende forbedringer av overføringsnettet.
Blant annet forventes, i følge Statnett, NorNed-kabelen mellom Norge
og Nederland å bli tilgjengelig for kraftmarkedet i april 2008.
Regjeringen er opptatt av å ha et sentralnett med tilstrekkelig
kapasitet i hele landet. Det er et mål at overføringsnettet utvikles
og utbygges på en samfunnsmessig rasjonell måte både innenlands
og mellom de nordiske landene. Statnett SF er i gang med flere store
prosjekter, og har skissert en portefølje av investeringer for de
neste ti årene på rundt 16 milliarder kroner.
En satsing på forskning og ny teknologi er viktig for
å bygge opp under utviklingen av en miljøvennlig energiforsyning
på sikt. Regjeringen vil styrke forskning og utvikling av fornybare
og effektive energiteknologier og CO2-håndteringsteknologier
med 70 mill. kroner inneværende år og med 300 mill. koner i 2009,
jf. klimaforliket. I tillegg vil vi sette av 150 mill. kroner til
et demonstrasjonsprogram for utvikling av havvindmøller og andre
umodne energiteknologier. Dette skal vi gjøre innenfor rammen av
Energi21 – den nye FoU-strategien for energisektoren – som vi nå
er i ferd med å etablere. Jeg fikk overrakt et forslag til strategi
fra strategigruppen for Energi21 5. februar, og er nå i ferd med
å opprette et styre for strategien.
Regjeringen er i gang med et omfattende arbeid for
å utvikle og realisere CO2-håndtering.
Fangst og lagring av CO2 er et svært viktig tiltak for å håndtere
de store klimautfordringene vi står overfor, samtidig som det er
behov for en styrket energiforsyning. Det er bevilget 1 125 mill.
kroner til dette arbeidet i statsbudsjettet for 2008. Det legges
til grunn at investeringsbeslutningene for CO2-fangstanleggene
på henholdsvis Kårstø og Mongstad tas høsten 2009 og i 2012. Parallelt utreder
vi transport- og lagringsløsninger for CO2.
Regjeringen vil følge opp politikken for en
sikker og miljøvennlig energiforsyning med ytterligere tiltak, og
vil komme tilbake Stortinget på vanlig måte knyttet til aktuelle
saker.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. april 2008
Gunnar Kvassheim |
Peter Skovholt Gitmark |
leder |
ordfører |