Til Stortinget
EU-parlamentet vedtok i februar 2006 et nytt europeisk rammeverk
for lagring av tele- og Internett-opplysninger. Det synes å være
oppfattet som et direktiv opprettet for å bekjempe alvorlig kriminalitet. Av
selve direktivets beskrivelse av eget formål handler det om
å harmonisere medlemsstatenes bestemmelser om
de plikter som er pålagt tilbydere av elektroniske kommunikasjonstjenester
…
med hensyn til lagring av data som disse genererer eller
behandler …
for å sikre at det er tilgang til slike data ved etterforskning,
avsløring og rettsforfølging av "grov kriminalitet" (som defineres
av den enkelte stat i sin egen lovgivning).
Direktivet har vært omfattet av betydelig offentlig interesse,
og medført en diskusjon som har involvert privatpersoner, næringsliv,
offentlige instanser og det politiske miljøet.
Forslagsstillerne registrerer at direktivet for tiden underlegges
vurderinger i Regjeringen når det gjelder behandlingsmåte, og hvorvidt
det er relevant i forhold til EØS-avtalen. Forslagsstillerne er
kjent med at det i enkelte medlemsland reises tvil om direktivet
berører det indre marked, eller om det omhandler justispolitikk
som derved bringer det utenfor EØS-avtalens virkeområde. Det registreres
også med sterk bekymring at det til tross for at direktivet ennå ikke
er lagt frem til behandling, viser seg eksempler på at det i norsk
forvaltning foreslås forskrifter om forenklet tilgang til slike
opplysninger som direktivet omhandler. Når det gjelder utenforståendes
tilgang til opplysninger om enkeltpersoner for annet formål enn det
opprinnelige, vises det også til ønsket om slik bruk av passeringsopplysninger
fra bompengeselskaper fra skatteetatens side.
Forslagsstillerne viser til at direktivet, - dersom det skal
implementeres helt eller delvis i norsk rett, - reiser en rekke
prinsipielle spørsmål med høy oppmerksomhet, sterk inngripen i den
enkeltes personvern, og vidtrekkende konsekvenser gjennom mulighetene
som tilgang til opplysningene kan gi det offentlige og andre som
påberoper seg gode formål. Forslagsstillerne er av den oppfatning
at saken reiser så viktige personvernmessige, frihetsbegrensende
og uavklarte forhold at direktivet, eller tilsvarende prinsipielle
forhold om tilgang til trafikkinformasjon hjemlet andre steder enn
i direktivet, ikke må implementeres i norsk rett gjennom lov eller
forskrift, uten at Stortinget på forhånd har fått anledning til
en bred og grundig gjennomgang av de spørsmål saken reiser.
Forslagsstillerne peker på enigheten om opprettelse av en personvernkommisjon,
jf. Innst. S. nr. 132 (2006-2007) - Innstilling fra kommunal- og
forvaltningskomiteen om Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldingar
for 2005, - hvor flertallet uttaler følgende:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
merker seg at Regjeringen i St.meld. nr. 17 (2006-2007) varsler
at den vil nedsette en personvernkommisjon. Flertallet viser til
at kommisjonen skal ta for seg personvernets sårbare stilling i
møte med den teknologiske utviklingen og komme med forslag som skal styrke
personvernets stilling."
Det er også grunn til å peke på den samlede komitémerknad i Innst.
S. nr. 158 (2006-2007) - Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen
om eit informasjonssamfunn for alle, - som lyder:
"Komiteen vil vise til Datatilsynets årsmelding for 2005
som peker på flere tydelige trender hvor personvernet enten står
under et sterkt press eller er på vikende front. Dette gjelder områder
som privat etterforsking, unngåelse av informasjonsplikten, internasjonal
bekjempelse av kriminalitet og terror, press mot taushetsplikt og
personvern knyttet til offentlige databaser og journalsystemer,
gjenbruk og lagring av sensitive personopplysninger, publisering
av personopplysninger på Internett og andre nye medier og bortfall
av anonyme/sporløse alternativer.
Komiteen vil peke på at retten til å være anonym i utgangspunktet
gjelder overalt, både på vegene, når man snakker i telefonen eller
når man surfer på Internett."
Forslagsstillerne tar det for gitt at med disse flertallsmerknader
som bakgrunn må personvernkommisjonen få anledning til å behandle
en eventuell implementering av "datalagringsdirektivet", og forslagsstillerne
forutsetter videre at personvernkommisjonens rapport blir fremlagt
for Stortinget for behandling.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen om at lover og/eller forskrifter som
berører de prinsipielle spørsmål som EUs "datalagringsdirektiv"
reiser, - herunder personvernkommisjonens rapport, fremlegges for
Stortinget til drøftelse i sin fulle bredde - før implementering
kan skje.
II
Stortinget ber Regjeringen om at en eventuell implementering
av "EUs og Rådets direktiv 2006/24/EF" (datalagringsdirektivet)
i norsk lov ikke kan skje før saken er fremlagt for Stortinget.
2. april 2008