Offentlig sektor i Norge foretar innkjøp for
over 250 mrd. kroner hvert år. Loven om offentlige anskaffelser
skal ifølge lovens § 1
"bidra til økt verdiskapning i samfunnet ved å sikre
mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert
på forretningsmessighet og likebehandling. Regelverket skal også bidra
til at det offentlige opptrer med stor integritet, slik at allmennheten
har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte".
Offentlige anskaffelser baserer seg i stor grad
på konkurranse. Konkurranse i offentlige anskaffelser bidrar i utgangspunktet
til at staten når målene om effektiv ressursbruk, likebehandling og
integritet. Men konkurranse vil ikke alltid være et hensiktsmessig
virkemiddel. Helse- og omsorgstjenester, herunder barnevernstjenester, skiller
seg fra andre tjenester på grunn av hensynet til å gi gode og forutsigbare
tilbud til spesielt utsatte brukergrupper.
Forslagsstillerne viser til at EØS-avtalen omtaler helse-
og omsorgstjenester som såkalte "uprioriterte tjenester". Det innebærer
at det offentlige ikke behøver å legge slike tjenester ut på anbud. Det
er grunn til å tro at de norske reglene om offentlige anskaffelser
begrenser myndighetenes handlefrihet mer enn EØS-avtalen krever.
Forslagsstillerne ønsker et regelverk som sikrer et
mangfold av tiltak innen blant annet rusbehandling og rusomsorg,
rehabilitering, eldreomsorg og barne- og familievern. Går ideelle
sykehus eller institusjoner og omsorgs- eller barnevernsinstitusjoner
konkurs på grunn av at staten presser døgnprisen ned og gir for
dårlige vilkår for langsiktig drift, vil svært viktig kompetanse og
kunnskap gå tapt, og tusenvis av pasienter og barnevernsbarn vil
miste sitt tilbud. Forslagsstillerne mener derfor at ideelle virksomheter
som yter helse-, omsorgs- eller barnevernstjenester må sikres unntak
fra kravet om anbud i lov om offentlige anskaffelser. De generelle
kravene om åpenhet og etterprøvbarhet vil selvsagt likevel gjelde.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
som sikrer at ideelle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester,
herunder barnevernstjenester, unntas fra kravet om anbud i lov om
offentlige anskaffelser."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet,
leiaren Ola Borten Moe, og frå Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslag frå stortingsrepresentantane Ingebrigt S. Sørfonn,
Laila Dåvøy, May-Helen Molvær Grimstad og Hans Olav Syversen om
at ideelle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, herunder
barnevernstjenester, unntas fra kravet om anbud i lov om offentlige
anskaffelser.
Komiteen viser også til statsrådens
svarbrev til komiteen datert 28. mai 2008 (vedlagt).
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, deler forslagsstillarane
sitt syn på at konkurranse ikkje alltid er hensiktsmessig, og at
enkelte sektorar og områder ikkje nødvendigvis er eigna for konkurranseutsetting.
Samstundes har eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, merka seg at EØS-avtalen
stiller krav til at det offentlege følgjer visse grunnleggjande
EØS-rettslege prinsippar ved kjøp av helse- og sosialtenester, sjølv
om enkelte av desse tenestene ikkje er omfatta av anskaffelsesdirektivet
sine detaljerte prosedyrereglar om anbudskonkurranse mv.
Dette fleirtalet er òg samd med
forslagsstillarane i at frivillige organisasjonar speler ei viktig
rolle for den norske velferdsstaten, og at dei er eit viktig supplement
til offentlege etatar. Mellom anna har det innan barnevernet lenge vore
ein kombinasjon av offentlege og private institusjonar som sikrar
dei behova samfunnet har for tenester på dette feltet. Dette
fleirtalet ynskjer at dei ideelle og private ikkje-kommersielle
organisasjonane også i framtida skal vere ein viktig bidragsytar
til velferdsstaten, og vil leggje til rette for dette.
Dette fleirtalet har merka seg
at det under den opne høyringa i komiteen kom fram at helseforetaka
har ulik praktisering når det gjeld konkurranseutsetting og anbudskonkurransar
i samband med kjøp av tenester til mellom anna rusbehandling.
Dette fleirtalet har òg merka
seg at det er eit arbeid på gang i Regjeringa der dei juridiske problemstillingane
blir vurderte, og at det i samband med dette vil bli vurdert kva
for tenester som eventuelt skal haldast utafor lovas krav til konkurranse.
Eit tredje fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støttar statsråden i at det i samband med dette spesielt bør vurderast
om barnevernstenester kan haldast utafor lova.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti strekar under at det bør gjerast unntak for alle
ideelle verksemder som yter ulike former for helse- og omsorgstenester,
herunder barnevernstenester.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, strekar under
at handlingsrommet innan EØS-reglane om offentlege innkjøp må nyttast.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til St.meld.
nr. 15 (2004–2005) Om konkurransepolitikken, der det heiter at:
"Regjeringen har (…) gjort unntak fra anskaffelsesreglementet
når det gjelder kjøp av helse- og sosialtjenester fra slike organisasjoner,
slik at stat og kommuner kan velge om de vil kjøre ordinær konkurranse
eller å forhandle direkte med ideelle organisasjoner."
Dette fleirtalet viser til at
EØS-avtalen omtalar helse- og omsorgstenester som såkalla "uprioriterte
tenester". Det inneber at det offentlege ikkje treng å legge slike
tenester ut på anbod. Sjølv der EØS-avtalen blir brukt, står norske
styresmakter relativt fritt etter EØS-retten til å velja medkontrahent,
dvs. kven kontrakten skal inngåast med. Det høve at ein skal tildela
kontrakt, må rett nok gjerast kjent på ein slik måte at potensielle
interessentar kan melda si interesse, valet av medkontrahent må
skje på grunnlag av offentleggjorte kriterium etter ein prosedyre
som sikrar likebehandling, og det må vera mogleg å få dei vedtaka
som blir fatta under prosessen, rettsleg prøvd.
Dette fleirtalet viser til at
i Sverige skal innkjøp av uprioriterte tjenester, herunder helse-
og sosialtjenester, foretas ved en såkalt "forenklad upphandling"
eller ved "urvalsupphandling". Disse svarer til henholdsvis åpen
og begrenset anbudskonkurranse, men med adgang for oppdragsgiver
til å forhandle, og innebærer blant annet et krav om kunngjøring.
I Sverige har de ikke særlige regler eller unntak verken for helse-
og sosialtjenester eller for kontrakter med ideelle organisasjoner.
Det vises videre til at i Danmark skal innkjøp
av uprioriterte tjenester kunngjøres forut for inngåelse av kontrakt,
dersom kontraktsverdien overstiger DKK 500 000. Det gjelder ingen prosedyreregler
som sådan, men oppdragsgiver skal ved tilretteleggelsen og gjennomføringen
av prosedyren sikre at utvelgelsen av leverandører skjer på grunnlag
av objektive, saklige og ikke-diskriminerende kriterier. Det er
ingen unntak fra denne kunngjøringsplikten for verken helse- og
sosialtjenester eller for kontrakter med ideelle organisasjoner.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti viser til at det er grunn til å tru at dei norske
reglane om offentlege innkjøp avgrensar handlefridomen til styresmaktene
meir enn EØS-avtalen krev.
Eit tredje fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, foreslår
på denne bakgrunn at saka vert lagt ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Samarbeidsregjeringen
gjennom St.meld. nr. 15 (2004–2005) Om konkurransepolitikken åpnet for
unntak fra anskaffelsesreglementet for kjøp av helse- og sosialtjenester.
Disse medlemmer merker seg at
organisasjonen for private barnevernstiltak i høringen har påpekt
at de private aktørene står for ca. 50 prosent av dagens institusjonsplasseringer,
at staten er avhengig av private tilbydere for å dekke behovet for
institusjonsplasser og at tall fra Bufdirs årsrapport 2006 viser
at private tiltak er 17 til 49 prosent rimeligere enn de offentlige
institusjonene. Disse medlemmer har også merket seg
at Frelsesarmeen i høringen uttalte at de har vært med på å ta opp
saken fordi den praktiske gjennomføringen har gitt konsekvenser
for Frelsesarmeen, og at organisasjonen ikke blir overrasket om
flertallet av dagens institusjoner drevet av ideelle organisasjoner
er avviklet i løpet av 5 år.
Disse medlemmer mener Regjeringens
håndtering på området har vært uheldig, og viser til at Barne- og
likestillingsdepartementet har gitt instrukser via tildelingsbrevet
til Bufdir om at bruken av private aktører skal begrenses og at disse
kun representerer et supplement.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser også til at det i disponeringsbrev fra
Bufetat til ulike regioner er uttalt at kommersielle aktører skal
utfases. Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen
har instruert de regionale helseforetakene om å begrense bruk av private
kommersielle aktører i helsetjenesten. Blant annet som følge av
dette har ventelistene økt med 20 000 pasienter under regjeringen
Stoltenberg, mens køen ble redusert med 20 000 pasienter pr. år
under Samarbeidsregjeringen. Disse medlemmer påpeker
at salget av private helseforsikringer har økt med om lag 70 prosent,
ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon. De private sykehusene
rapporterer om en betydelig økning i pasienter som selv betaler for
nødvendig helsehjelp. Dette viser at Regjeringens politikk fører
til en klassedelt helsetjeneste, der bare pasienter med god økonomi
kan kjøpe seg ut av en stadig voksende helsekø.
Disse medlemmer vil peke på at
de regionale helseforetakene og det statlige barnevernet har en
uheldig dobbeltrolle som eier av egne foretak og bestiller av helse-
og barnevernstjenester. Dette innebærer at private aktører ikke
gis likeverdige konkurransevilkår når det gjelder drift av offentlige
helse- og barnevernstjenester. Slik disse medlemmer ser
det, må det foretas organisatoriske endringer som bidrar til mer
uavhengige bestillerorganisasjoner. Dette vil sikre en reell sammenlikning
av offentlige og private tjenester, slik at befolkningen kan få
et best mulig helse- og barnevernstilbud innenfor de ressurser som
stilles til rådighet.
Disse medlemmer mener det må
vurderes konkret om denne type anskaffelser skal skje ved anbud
eller ikke. Det avgjørende bør være hensynet til å skaffe best mulig
tilbud til den enkelte. I mange tilfeller er anbud den riktige fremgangsmåten,
fordi det sikrer effektiv bruk av det offentliges midler, likebehandling
og åpenhet. Samtidig er det i noen tilfeller unaturlig og unødvendig
å benytte seg av anbud, fordi tilbyderne er få og representerer
ulike og spesialiserte tilbud som ikke er direkte sammenlignbare.
Særlig ser vi dette kan være tilfeller innenfor barneverns-, psykiatri-
og rusomsorgen. Dersom anbudskonkurranser medfører at private tilbud
blir nedlagt betyr det i neste omgang mindre konkurranse og tilbudsmangfold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dette forslaget vil svekke konkurransesituasjonen innenfor pleie-
og omsorgssektoren dramatisk og skape en uheldig monopolsituasjon
der ideelle organisasjoner ikke trenger å ta hensyn til kvalitet
og pris på sine tjenester, men vil ha en automatisk rett til avtale
med det offentlige. Disse medlemmer mener forslaget
vil øke kostnadene innenfor pleie og omsorg og vil medføre at færre
vil kunne få tilbud om hjelp fra helsetjenesten. En åpen konkurranse
om å levere et tjenestetilbud vil etter disse medlemmers mening
gi det beste tilbudet til brukerne. Disse medlemmer viser
til at dersom det er slik at det kvalitetsmessig beste tilbudet
er en noe dyrere løsning, så er det tillatt å velge dette tilbudet,
slik at dette hensynet er ivaretatt uten at man innfører forslagsstillernes
monopolmodell.
Disse medlemmer viser til at
det etter lov om offentlige anskaffelser i dag er mulig å gjøre unntak
fra konkurransereglene for ideelle organisasjoner, noe som er uheldig
dersom målet er å gi et best kvalitetsmessig tilbud til tjenestemottaker.
Dersom det nå skal gjøres til en plikt å unnta ideelle organisasjoner
fra reglene om åpen konkurranse, så mener disse medlemmer dette
vil gi mindre penger til å drive nødvendig helsehjelp og gi et dårligere
tilbud til befolkningen.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer avvise
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre er opptatt av å ha åpenhet i systemet rundt anskaffelser
uten anbud, for å forhindre at det kun er enkelte ideelle organisasjoner
som får tilby sine tjenester. Disse medlemmer ber
om at det blir lagt til rette for et system ved fornyelse av avtaler,
hvor det blir anledning for andre som tilbyr samme tjeneste å komme
med et tilbud.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti er mellom anna uroa for situasjonen
på rusfeltet. Ei rekkje institusjonar står i fare for å bli lagt
ned som følgje av manglande avtalar med Helse Sør-Øst. Kimerud Stiftelse
har 21 av 21 plasser ledig, og har allereie sagt opp 28 tilsette,
Stiftelsen Fossumkollektivet har 25 av 50 plassar ledig, og oppfattar
situasjonen som særs krevjande, Frelsesarmeens institusjon Håpets
dør har 22 ledige plassar, Bue-stiftelsen har 25 av 41 plassar ledig, og
står i fare for å leggja ned drifta, Valdresklinikken har 12 av
16 plassar ledig. Desse medlemene viser vidare til
at det i anbodsrunden i 2008 i Helse Sør-Øst er berre 7 av 43 behandlingsplassar
for rusavhengige mellom 18 og 23 år i eit LAR-fritt behandlingsmiljø.
Berre 15 behandlingsplassar er for behandling utover eitt år, trass
i at forsking viser at vellykka behandling tar tid, meir enn eitt
år.
Medlemene i komiteen frå Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre strekar under at satsing
på poliklinisk behandling ikkje bør erstatta døgnbehandling, men
koma som ei styrking av rusbehandlinga og som ein del av opptrappingsplanen
for rusfeltet. Desse medlemene ser private, ideelle
institusjonar som eit verdifullt supplement og korrektiv til dei
offentlige tenestene. På tross av rom for å forhandla direkte med
slike institusjonar, vert anbod nytta. Dette har store konsekvensar,
mellom anna gjennom mindre pårekneleg drift til skade for brukarar
og fagmiljø og ein trussel mot mangfaldet. Dersom institusjonar
må leggja ned som følgje av manglande avtale med regionale helseforetak,
kan viktig kompetanse og erfaring gå tapt. Dette vil ramma rusmiddelavhengige.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti viser til behandlinga av St.prp. nr. 59 (2007–2008)
om tilleggsbevilgningar og omprioriteringar i statsbudsjettet for
2008, der Kristeleg Folkeparti på denne bakgrunn foreslo å auka overføringa
til kjøp av behandlingsplassar for rusmiddelavhengige med 100 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Venstre understreker
betydningen av at man i helsevesenet prioriterer rus- og psykiatripasienter
høyt. Dette medlem mener at de som er avhengige av rusmidler,
først og fremst trenger behandling. Målet må ikke bare være rusfrihet,
men også et verdig liv for dem som ikke klarer å bli rusfrie. Det
må gis skikkelige behandlingstilbud, blant annet gjennom økt bruk
av legemiddelassistert rehabilitering (LAR). Mange mennesker klarer ikke
å takle hverdagen uten å ruse seg. Dette medlem vil
ha økt fokus på rusproblemene fordi rusproblem ofte har sammenheng
med psykiatriske lidelser. Det er derfor viktig med et nært og godt
samarbeid mellom psykiatrien, institusjoner, etater og helsevesen
som arbeider med rus og psykiatri. Alkohol er fortsatt det rusmiddelet som
er opphav til flest problemer som for tidlig død, sykdom, vold,
kriminalitet og store utgifter for helsevesenet.
Dette medlem understreker betydningen
av å tilby flere behandlingsplasser for rusmiddelmisbrukere og mennesker
med psykiske lidelser. Målet skal være at alle skal kunne få behandlingsplass
når de er motivert for det. Rusmiddelmisbrukere har krav på helsetjenester
på lik linje med andre pasienter. Barn av foreldre med rusproblemer,
gravide rusmiddelmisbrukere og mennesker som lider av både rusproblemer
og psykiske lidelser, må få spesiell oppfølging. Hjelp på et tidlig
tidspunkt er viktig slik at man i størst mulig grad kan forhindre
varige psykiske lidelser. Dette medlem viser til
behandlingen av St.prp. nr. 59 (2007-2008) om tilleggsbevilgningar
og omprioriteringar i statsbudsjettet 2008, der Venstre på denne
bakgrunn foreslo å øke bevilgningen til tiltak for rusmiddelavhengige
og psykiatri med 150 mill. kroner.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Venstre strekar under at situasjonen for mange av dei
ideelle verksemdene som yter helse- og omsorgstenester, er særs
dramatisk. Dette trugar tilbodet til mange rusmiddelmisbrukarar,
utsette born og eldre, som alle treng tilbod som er gode, langsiktige
og påreknelege.
Dette gjeld først og fremst i Helse Sør-Øst,
som har ein annan avtalepraksis enn resten av landet.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti meiner difor at det hastar med å få på plass
eit unntak frå kravet om anbod i lov om offentlege innkjøp for ideelle
verksemder som yter helse- og omsorgstenester.
I mellomtida er det nødvendig med strakstiltak frå
Regjeringa si side, for å sikra at avtalepraksisen for helse- og
omsorgstenester i Helse Sør-Øst vert lik den som vert ført i resten
av landet. Desse medlemene fremmar på denne bakgrunn
følgjande forslag:
I
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
at ideelle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, herunder
barnevernstjenester, unntas fra kravet om anbud i lov om offentlige anskaffelser."
II
"Stortinget ber Regjeringen snarest sikre at Helse
Sør-Øst følger den avtalepraksis for helse- og omsorgstjenester
som de andre helseregionene følger."
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 1
Dokument nr. 8:76 (2007–2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingebrigt S. Sørfonn, Laila Dåvøy, May-Helen Molvær Grimstad og Hans Olav Syversen om at ideelle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, herunder barnevernstjenester, unntas fra kravet om anbud i lov om offentlige anskaffelser – vert ikkje å vedta.
Forslag frå Kristeleg Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer at ideelle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, herunder barnevernstjenester, unntas fra kravet om anbud i lov om offentlige anskaffelser.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen snarest sikre at Helse Sør-Øst følger den avtalepraksis for helse- og omsorgstjenester som de andre helseregionene følger.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Høgre
og Venstre.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere følgjande
vedtak:
Dokument nr. 8:76 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ingebrigt S. Sørfonn, Laila Dåvøy,
May-Helen Molvær Grimstad og Hans Olav Syversen om at ideelle virksomheter
som yter helse- og omsorgstjenester, herunder barnevernstjenester,
unntas fra kravet om anbud i lov om offentlige anskaffelser – vert
å leggje ved protokollen.
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen av 8. april om
overnevnte forslag og mitt foreløpige svar i brev datert 23. april.
I Soria Moria-erklæringen går det frem at denne regjeringen
vil "legge til rette for at frivillig sektor kan videreutvikle sin
funksjon i å løse samfunnsoppgaver". La det derfor ikke være tvil
om at vi vurderer forslaget med stort alvor.
Representantforslaget reiser imidlertid komplekse
problemstillinger av både juridisk og faktisk karakter, og disse
bør vi se nærmere på før vi tar stilling til saken.
Innkjøp av helse- og sosialtjenester er såkalte uprioriterte
tjenester. De er ikke omfattet av anskaffelsesdirektivets detaljerte
prosedyreregler. Det er kun tre av direktivbestemmelsene som gjelder
for slike innkjøp: krav til likebehandling, nøytrale tekniske spesifikasjoner
og krav til etterfølgende kunngjøring av kontrakttildelingen.
Det følger imidlertid av EØS-avtalen at også
de EØS-rettslige prinsippene må følges ved kjøp av helse- og sosialtjenester,
dersom slike innkjøp har grenseoverskridende interesse:
Prinsippet om gjennomsiktighet
reiser spørsmål om hvordan oppdragsgivere kan sikre en passende
grad av offentlighet omkring innkjøpene samtidig som det gjøres
mulig å kontrollere at innkjøpsprosedyrene er upartiske. Prinsippet
innebærer at en leverandør i en annen medlemsstat skal ha adgang
til de nødvendige opplysninger og ha tilgang til å melde sin interesse
før tildeling av kontrakt. I praksis leder dermed kravet til gjennomsiktighet
lett til en form for konkurranse.
Prinsippet om likebehandling reiser spørsmål
til hvordan man kan ivareta at alle aktuelle og potentielle leverandører
behandles likt. Bl.a. skal leverandørene – uansett nasjonalitet
– ha tilgang til de samme opplysninger, de må møtes med like krav
og gis like forutsetninger for å avgi tilbud.
Grenseoverskridende interesse dreier seg
om kontrakten i tilstrekkelig grad har innvirkning på det indre
marked. Dette reiser spørsmål om det er mulig på generelt grunnlag
å si om kontrakter om helse- og sosialtjenester har fellesskapsinteresse
eller ei. Dersom dette ikke er mulig, reises det spørsmål om hvordan
hver enkelt oppdragsgiver best kan gjøre denne vurderingen for hver enkelt
kontrakt.
Dersom det gjøres et fullstendig unntak fra
lovens krav til konkurranse for innkjøp av helse- og sosialtjenester
fra ideelle organisasjoner, reises altså spørsmål til hvordan den
enkelte innkjøper skal sørge for en korrekt vurdering av spørsmålet om
kontrakter har grenseoverskridende interesse og hvordan de EØS-rettslige
prinsippene kan overholdes.
Det må videre vurderes hvordan en kan sikre
at det ikke oppstår ulovlig forskjellsbehandling mellom de ideelle
organisasjonene og de kommersielle aktørene i samme marked.
I tillegg til de juridiske og praktiske utfordringene
jeg har beskrevet over, bør det også vurderes hvilke tjenester som
eventuelt skal unntas fra lovens krav til konkurranse. Det kan da
være aktuelt å se nærmere på området barnevernstjenester. Det må
vurderes i hvilken grad tjenestene faller inn under innkjøpsdirektivets bestemmelser
om helse- og sosialtjenester eller om de faller inn under andre
kategorier av uprioriterte eller prioriterte tjenester. Dette er
av stor betydning, ettersom regelverket er ulikt for de forskjellige
tjenestetypene.
Det er mange type tjenester som vil kunne bli berørt
av den foreslåtte endringen, og flere departementer bør derfor involveres
i arbeidet når vi skal se på rammevilkårene for ideelle organisasjoners
bidrag. For å kunne gjøre en forsvarlig utredning av forslaget,
trengs mer tid.
Jeg vil komme tilbake til Stortinget når en
slik utredning er gjennomført.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. juni 2008
Ola Borten Moe |
Gunvor Eldegard |
leder |
ordfører |