Forslagsstillerne mener det bør foretas en grundig
drøfting av avgiftssystemet innen film – og de konsekvenser som
dette kan gi i form av konkurransevridninger.
Norsk kino- og filmfond (NKFF) finansieres gjennom
avgifter på kino- og videobransjen. Stortinget fastsetter satsene
for video (i dag i praksis dvd). For 2008 er avgiften kr 3,50 per
enhet, det samme som avgiften har ligget på siden 2000.
Forslagsstillerne viser til at denne avgiften
kommer på toppen av at video/dvd-bransjen betaler full mva. på 25
pst. Andre kulturtjenester er fritatt for mva. eller betaler lav
mva.
Forslagsstillerne viser til at avgiften representerer
en konkurransevridning til fordel for kinobransjen. Dette kan etter
forslagsstillernes oppfatning også reise EØS-rettslige problemstillinger
i forhold til de reglene i EØS-avtalen som forbyr staten å begunstige
visse næringer på bekostning av andre, nemlig statsstøttereglene.
Forslagsstillerne mener å ha konstatert at avgiften
ikke er blitt satt inn i en slik konkurransesammenheng og vurdert
næringspolitisk.
Forslagsstillerne mener at den totale avgiftsbelastningen
for næringen når avgiften kommer på toppen av vanlig mva. på 25
pst., er uforholdsmessig høy. Forslagsstillerne mener det derfor
er viktig at avgiften blir vurdert bredere enn rent kulturpolitisk.
Forslagsstillerne viser til at omsetningen av
video/dvd har økt betydelig, samtidig som prisene har blitt lavere.
Inntektene til fondet fra video/dvd har økt fra 18–19 mill. kroner
i 1998 til 65,7 mill. kroner i 2006.
Forslagsstillerne mener utviklingen viser hvor urimelig
avgiften er blitt. I dag utgjør avgiften kr 3,50 per enhet som er
6 pst. av kostnadene – dvs. at den forholdsmessige avgiftsbelastningen er
doblet.
Forslagsstillerne mener video/dvd-bransjen står for
en viktig del av kulturkonsumet for de brede lag av befolkningen,
likevel pålegges den avgifter som er betydelig større enn det som gjelder
for de fleste bransjer, og særlig hvis man sammenligner med andre
aktører i kultursektoren, må forskjellsbehandlingen sies å være grov.
Forslagsstillerne viser til at Norsk Videogramforening
(NVF) mener at i utgangspunktet burde bransjen behandles på samme måte
som kinodrift, dvs. med en merverdiavgiftsats på 8 pst. Dersom merverdiavgiftsatsen
opprettholdes, må særavgiften fjernes eller i alle fall legges om
og reduseres. Forslagsstillerne deler dette synet.
Forslagsstillerne viser til at utviklingen i
mediebransjen skjer svært raskt, og det blir stadig mer vanlig å
laste ned filmer, musikk osv. fra Internett.
Forslagsstillerne viser også til at i filmmeldingen er
utviklingen av nettbasert distribusjon lite berørt, og man har så
langt ikke kommet frem til noen effektiv politikk for å møte utfordringene.
Forslagsstillerne mener at svaret på de fremtidige
utfordringene ikke er å ilegge nye avgifter på lovlig nedlasting
av filmer. Forslagsstillerne mener man må ta inn over seg at dette
er en grenseoverskridende virksomhet. Det betyr at en slik avgift
vil stille norske distributører i en helt umulig konkurransesituasjon.
Forslagsstillerne mener at det bør legges opp
til en omlegging av avgiften, og i stedet utforme en helhetlig politikk
på området slik at vi også i fremtiden vil ha norske nettbaserte
distributører av film.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn for
arbeidet med statsbudsjettet for 2009 at avgiften på video/dvd til
Norsk kino- og filmfond (NKFF) tas bort.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
en helhetlig politikk for å sikre norske nettbaserte distributører
av film like vilkår som utenlandske konkurrenter – herunder å skrinlegge
forslaget om avgift per nedlastet eksemplar."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
fung. leder Gunn Karin Gjul, Synnøve Brenden Klemetrud, Tove Karoline
Knutsen og Khalid Mahmood, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen
og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan,
fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til dagens særlige avgiftsordning på videogram som finansierer
Norsk kino- og filmfonds virksomhet. Ordningen administreres av
Film og Kino. Avgiften bringer i dag inn anslagsvis 90 mill. kroner
i året. Disse pengene benyttes til en rekke filmkulturelle tiltak,
blant annet særlige tiltak for barn og unge og festivaler på filmområdet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at avgiftsordningen
for video/dvd genererer betydelige inntekter som går til viktige
kulturformål innen filmfeltet. En samlet komité støttet forslaget
i St.meld. nr. 22 (2006–2007) Veiviseren om at midlene fra avgiften
til Norsk kino- og filmfond skal gå til digitalisering av norske
kinoer. Komiteen sluttet seg også i sine merknader til departementets
intensjon om dialog med Film og Kino med tanke på at deler av fondet
etter gjennomført digitalisering kan brukes til andre formål på
filmområdet.
Flertallet har merket seg at
Norsk Videogramforening tar til orde for å fjerne avgiften for dvd/video,
ut fra resonnementet at denne er negativ for bransjen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener imidlertid at avgiftsordningen bidrar
til å styrke det filmkulturelle feltet, noe som gir større etterspørsel
og vekst for hele filmbransjen. Dette vil, etter dette flertallets mening,
komme alle distributører til gode. Dette flertallet er
enig i at utviklingen skjer raskt innen dette feltet, og at nedlasting
av musikk, filmer etc. fra Internett er blitt vanlig. Det er dette
flertallets mening at også slike distribusjonskanaler skal
svare avgift på linje med andre, og at det må settes inn mange ulike
tiltak for å hindre ulovlig nedlasting. Dette flertallet viser
for øvrig til formuleringene i St.meld. nr. 22 (2006–2007) hvor dette
omtales.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre har merket seg innspill fra Norsk Videogramforening
der det påpekes at avgiften virker hemmende på bransjen og konkurransevridende
i forhold til utenlandske distributører. Disse medlemmer har særlig
merket seg de bekymringer som har kommet til uttrykk når det gjelder
mulig fremtidig avgift på nedlasting av film via nettbasert distribusjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til de viktige filmkulturelle formål denne
avgiftsordningen finansierer. Dersom avgiften skal trappes ned,
eller fjernes, legger disse medlemmer til grunn at
bortfallet av disse inntektene må kompenseres gjennom bevilgninger
over statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at markedsforholdene i forhold
til distribusjon av film er under sterk endring. Digitaliseringen,
og Internett som omsetningskanal, representerer grunnleggende endringer
i forhold til de rammebetingelser for omsetning av film som gjaldt
da avgiftsordningen ble etablert. Disse medlemmer mener
nettbasert distribusjon kan vise seg å være ineffektiv i forhold
til indrivelse av avgift, og at konkurransemessige hensyn tilsier
at avgiften under slike vilkår ikke kan videreføres i sin alminnelighet. Disse
medlemmer mener det er viktig å få avklart hvorvidt dagens
avgiftsordning fungerer i forhold til konkurransen i markedet generelt. Disse
medlemmer er også bekymret for at de endringene digitaliseringen fører
med seg vil undergrave ordningen som sådan, og at inntektene til
Norsk kino- og filmfond uansett kan bli sterkt redusert i fremtiden. Disse
medlemmer mener det er viktig å ha en beredskap i forhold
til dette og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om
hvordan finansieringen av virksomheten i norsk kino og filmfond
kan ivaretas for fremtiden, samtidig som norske nettbaserte distributører
av film sikres gode konkurransemessige vilkår."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
om hvordan finansieringen av virksomheten i norsk kino og filmfond
kan ivaretas for fremtiden, samtidig som norske nettbaserte distributører
av film sikres gode konkurransemessige vilkår.
Komiteen viser til
sine merknader og representantforslaget og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:70 (2007–2008) representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth
om å redusere avgiften på video/dvd og å sikre mulighet for norske
nettbaserte distributører av film – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 31. mars 2008 der familie- og
kulturkomiteen ber om departementets vurdering av Dokument nr. 8:70
(200-2007) om å "redusere avgiften på video/dvd og å sikre mulighet
for norske nettbaserte distributører av film". I dokumentet fremmer
stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth følgende
forslag:
i. Stortinget
ber Regjeringen legge til grunn for arbeidet med statsbudsjettet
for 2009 at avgiften på video/dvd til Norsk kino- og filmfond (NKFF)
tas bort.
ii. Stortinget ber Regjeringen legge fram
sak om en helhetlig politikk for å sikre norske nettbaserte distributører
av film like vilkår som utenlandske konkurrenter – herunder å skrinlegge forslaget
om avgift per nedlasteteksemplar.
Jeg minner om at Stortinget nylig drøftet videogramavgiften
i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 22 (2006-2007) Veiviseren
– for det norske filmløftet. Meldingen ble behandlet i Stortinget
12. juni 2007. I meldingen foreslo departementet at en del av avgiftsmidlene
skal brukes til å sikre digitaliseringen av norske kinoer og slo
fast at det er behov for en tilpasning av avgiftsreglene til elektronisk
omsetning av videogram. En samlet komité, inkludert Fremskrittspartiet,
uttalte i Innst. S. nr. 277 (2006-2007) at:
"Digitalisering av norske kinoer vil være en svært
viktig oppgave i årene som kommer, og komiteen er tilfreds med at
filmmeldingen tar til orde for at dette skal skje gjennom bruk av midlene
fra avgiften til Norsk kino- og filmfond. Det har vært stor økning
i inntektene til fondet, og komiteen merker seg at departementet
vil gå inn i dialog med FILM&KINO etter at digitaliseringen
er gjennomført for å vurdere om deler av fondet kan brukes til andre
formål innen filmfeltet."
Selv om meldingen ikke tok uttrykkelig opp spørsmålet
om avgiften bør avvikles, tolker jeg sitatet over slik at Stortinget
mener avgiften er berettiget og bør opprettholdes.
Jeg kan på denne bakgrunn ikke se at det er
behov for å legge disse spørsmålene fram for Stortinget på nytt
etter så kort tid.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 13. november 2008
Gunn Karin Gjul |
Olemic Thommessen |
fung. leder |
ordfører |