I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå avskrivningsreglene
i skatteloven med sikte på å lage enklere og mer konkurransedyktige
regler i forhold til våre konkurrentland.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere likebehandling
av oppkjøpt og egenutviklet forretningsverdi når det gjelder skattemessige saldoavskrivninger
og legge dette frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
III
Stortinget ber Regjeringen presisere regelverket slik
at produksjonsmessig utstyr avskrives i samme saldogruppe som maskiner,
og ikke som bygg, og legge dette frem i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009.
IV
Stortinget ber Regjeringen gå igjennom regelverket
for skattemessige avskrivninger av tekniske installasjoner i bygg,
med formål om å fremme regelendringer som stimulerer til fornuftige
og energisparende investeringer, og legge dette frem for Stortinget
i forbindelse med statsbudsjettet for 2009."
Det vises til dokumentet for redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at representantforslaget er oversendt finansminister Kristin Halvorsen
til uttalelse. Hennes svarbrev av 4. september 2008 følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
endringer foreslått i St.prp. nr. 1 (2008–2009). Flertallet legger
vekt på stabile og forutsigbare rammebetingelser for næringslivet
og peker på at avskrivningssatsene skal være klart og prinsipielt
forankret og ikke åpne for hyppige endringer. Det er viktig at avskrivningssatsene gjenspeiler
driftsmidlenes faktiske økonomiske verdifall. Flertallet viser
til brev av 4. september 2008 fra Finansdepartementet og vil på
denne bakgrunn gå imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til begrunnelsen i representantforslaget
anført av forslagsstillerne. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett ikke fremmer forslag
til endringer på alle områdene som forslaget omfatter og som disse
medlemmer mener er viktig å få vurdert, og vil derfor gjenoppta disse
medlemmers forslag fremsatt i representantforslaget med
den endring at vi ønsker at disse vurderingene gjøres i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009, samt at forslag IV ikke gjenopptas siden det på dette
området er fremmet endringer i statsbudsjettet for 2009.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå avskrivningsreglene
i skatteloven med sikte på å lage enklere og mer konkurransedyktige
regler i forhold til våre konkurrentland.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere likebehandling
av oppkjøpt og egenutviklet forretningsverdi når det gjelder skattemessige saldoavskrivninger
og legge dette frem i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2009.
III
Stortinget ber Regjeringen presisere regelverket slik
at produksjonsmessig utstyr avskrives i samme saldogruppe som maskiner,
og ikke som bygg, og legge dette frem i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det i Venstres alternative statsbudsjett for 2009, hhv. Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2008–2009), Budsjett-innst. S. I (2008–2009) og Innst.
O. nr. 1 (2008–2009), fremmes forslag om å øke avskrivningssatsene
for saldogruppe d) til 23 pst. og at fiskefartøy skilles ut av saldogruppe
e) og får en egen sats på 20 pst., mot 14 pst. i dag.
Dette medlem mener videre at
skattepolitikken er et viktig redskap for å snu adferdsmønster i
en mer miljø- og helsemessig retning, og viser i den forbindelse
til at Venstre foreslår et skatteskifte i denne retning på om lag
3 mrd. kroner i sitt alternative budsjett. Dette medlem mener
at avskrivningsreglene også bør kunne benyttes mer aktivt i denne
retning – spesielt i en tid der byggebransjen sliter, burde det
være mulig å stimulere til for eksempel endringer i eksisterende
bygg knyttet til universell utforming og miljøriktige løsninger.
Dette medlem har derfor fremmet
forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) om at Stortinget
ber Regjeringen gjennomgå avskrivningsreglene med sikte på å fremme
endringer som stimulerer til universell utforming av bygg og som
fremmer investeringer med påvist miljøeffekt og/eller energieffektivisering.
Dette medlem mener at det i en
slik sammenheng også kan være naturlig å gjennomgå andre sider av
avskrivningsregelverket slik det er beskrevet i representantforslaget.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:122 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter og
Ketil Solvik-Olsen om gjennomgang av avskrivningssatser – vedlegges
protokollen."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå avskrivningsreglene
i skatteloven med sikte på å lage enklere og mer konkurransedyktige
regler i forhold til våre konkurrentland.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen vurdere likebehandling
av oppkjøpt og egenutviklet forretningsverdi når det gjelder skattemessige saldoavskrivninger
og legge dette frem i forbindelse med Revidert statsbudsjett for
2009.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen presisere regelverket slik
at produksjonsmessig utstyr avskrives i samme saldogruppe som maskiner,
og ikke som bygg, og legge dette frem i forbindelse med Revidert
statsbudsjett for 2009.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 4
Dokument nr. 8:122 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter og
Ketil Solvik-Olsen om gjennomgang av avskrivningssatser – vedlegges
protokollen.
Komiteen viser til representantforslaget
og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:122 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter og
Ketil Solvik-Olsen om gjennomgang av skattemessige avskrivningssatser
– vedtas ikke.
Jeg viser til forslagene fra stortingsrepresentantene
Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter og Ketil Solvik-Olsen om gjennomgang
av ulike regler for skattemessig avskrivning. Nedenfor kommenterer
jeg de ulike forslagene i den rekkefølgen de er presentert i dokumentforslaget.
I
I punkt I ber forslagsstillerne Regjeringen
om å gjennomgå avskrivningsreglene i skatteloven med sikte på å
lage enklere og mer konkurransedyktige regler i forhold til våre
konkurrentland.
Det er aksept fra næringslivet og bred politisk oppslutning
om at avskrivningssatsene skal gjenspeile driftmidlenes faktiske
økonomiske verdifall. Samtidig fremsettes det ofte ønsker om å øke
avskrivningssatsene begrunnet bl.a. i hensynet til næringslivets
rammebetingelser. Dette er også utgangspunktet for forslaget til
stortingsrepresentantene.
En sammenligning mellom land av avskrivningssatser
alene gir ikke et riktig bilde av de skattemessige betingelsene
for investeringer. En slik vurdering vil måtte ta hensyn til både formelle
skattesatser og grunnlaget som kommer til beskatning. Nivået på
ulike fradrag, herunder avskrivningssatsene, fradragsrett, verdifastsettelse,
omgåelsesmuligheter mv. bestemmer dette beskatningsgrunnlaget. Videre
vil andre og kanskje viktigere forhold enn forskjeller i beskatningen
virke inn på næringenes internasjonale konkurranseevne. Det gjelder
bl.a. tilgangen på kvalifisert arbeidskraft, evne til innovasjon
og markedenes funksjonsmåte. Det er derfor ikke relevant å se på
avskrivingssatser som et mål på konkurranseevne mellom næringer
i ulike land.
Avskrivningssatser som er høyere en faktisk økonomisk
verdifall, kan føre til for høye investeringer i visse typer kapital.
Det fører også til økte skattepliktige gevinster ved salg og kan bidra
til innlåsing av kapital Hvis ikke avskrivningssatsene er klart
og prinsipielt forankret, kan det åpne for hyppige endringer i satsene
og dermed skape mindre stabile og forutsigbare rammebetingelser
for næringslivet Jeg viser bl.a. til at skatteutvalget (NOU 2003:9)
pekte på at et prinsipielt fundert skattesystem antagelig er en betingelse
for å oppnå en viss stabilitet og forutsigbarhet i skattepolitikken.
Jeg vil også peke på at det internasjonalt er
en trend i retning av lavere satser og bredere grunnlag innenfor
selskapsbeskatningen. Også de siste årene har land som Storbritannia
(gjeldende fra 2008), Nederland (2007) og Tyskland (2008) vedtatt
reformer der selskapsskatten har blitt redusert og grunnlagene utvidet.
Innstramming i avskrivningsreglene og reduserte avskrivningssatser
var en viktig del av reformen i både Tyskland og Nederland.
På bakgrunn av det ovennevnte kan jeg ikke se grunnlag
for å vurdere å øke avskrivningssatsene.
II
I forslagets punkt II ber forslagstillerne Regjeringen
om å vurdere likebehandling av oppkjøpt og egenutviklet forretningsverdi
når det gjelder skattemessige saldoavskrivninger og legge dette
frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Kostnader knyttet til egenutviklet forretningsverdi
(goodwill) blir i hovedsak i fradragsført direkte.
Ervervet forretningsverdi
skal aktiveres og kan avskrives med 20 prosent årlig. Forretningsverdien
må være ervervet mot vederlag, eller ved arv eller gave, forutsatt
at det er betalt arveavgift. Begrunnelsen for at egenutviklet forretningsverdi
ikke er omfattet av disse reglene, er at kostnadene til selvutviklet
forretningsverdi som nevnt allerede er fradragsført fortløpende.
I den grad kostnader bidrar til økt egenutviklet forretningsverdi
kan det argumenteres med at dette er investeringer som bør aktiveres
og avskrives. Det kunne gitt større likebehandling mellom egenutviklet
og ervervet forretningsverdi. Siden det er vanskelig å forutse om
og i hvilken grad kostnader resulterer i økt forretningsverdi, er
direkte utgiftsføring av slike kostnader likevel den praktiske løsningen. Denne
praksisen medfører imidlertid at egenutviklet forretningsverdi behandles
lempeligere i skattesystemet enn ervervet forretningsverdi som avskrives.
Dersom forslagsstillerne ser for seg at egenutviklet
forretningsverdi som ikke har grunnlag i kostnader skal aktiveres
og avskrives, vil jeg sterkt fraråde dette. Å gi fradrag som ikke har
grunnlag i kostnader, vil bryte med grunnleggende skatteprinsipper.
Et slikt forslag vil dessuten måtte ha sin motvekt i at verdiene
betraktes som opparbeidede gevinster som skal beskattes.
III
Forslagsstillerne anmoder om en presisering
av regelverket slik at produksjonsmessig utstyr avskrives i samme
saldogruppe som maskiner og ikke som bygg, og at dette legges fram
i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Forslaget bygger på en forutsetning om at ligningsmyndighetenes
klassifisering av enkelte driftsmiddel i produksjonsanlegg til saldogruppen
for bygg og anlegg, bryter med en tolkningsuttalelse fra Finansdepartementet
og mer enn 20 års retts- og ligningspraksis. Det forutsettes således
at ligningsmyndighetenes praksis på dette punktet er i strid med
gjeldende rett
Det aktuelle spørsmålet er dels når ulike komponenter
kan avskrives samlet som en produksjonsinnretning, og dels om bestemte
komponenter skal henføres til maskingruppen (saldogruppe d) eller
bygg- og anleggsgruppen (saldogruppe h). Disse spørsmålene står
for retten i en sak som gjelder Hydro Aluminium. Selskapet hadde
i selvangivelsen lagt til grunn at hele investeringen i den nye
elektrolyselinjen SU4 med unntak av de rene bygningslignende konstruksjoner
som vegger, gulv, og tak skulle anses som ett integrert driftsmiddel
(en "aluminiumsmaskin"), som skulle avskrives i saldogruppe d (20
prosent). Selskapet la videre alternativt til grunn at hver av de
omstridte installasjonene skulle vurderes som enkeltstående enheter,
og dermed som maskiner (rensemaskin, råstofftilbringermaskin osv.)
og avskrives i saldogruppe d.
Overligningsnemnda ved Sentralskattekontoret for
storbedrifter var ikke enig i dette, og foretok omklassifisering
av en rekke av komponentene til saldogruppe g (5 prosent) og h (4
prosent). Dette gjaldt renseanlegg, sjøvannspumpeanlegg, strømskinner,
mottaks- og likeretteranlegg, trykkluftanlegg og brannvarslings-
og slukningsanlegg. For fullstendighetens skyld nevnes at produksjonsmaskiner
ble henført til saldogruppe d, selv om disse er fast installert.
I en dom av 23. april 2008 opprettholdt Borgarting
lagmannsrett overligningsnemndas vedtak i sin helhet. Selskapet
har anket lagmannsrettsdommen til Høyesterett.
Dersom den rettsoppfatning som er lagt til grunn av
Oslo tingrett og Borgarting lagmannsrett i Hydro-saken også stadfestes
av Høyesterett vil lovendringene som nå stortingsrepresentantene ber
om, ikke innebære en presisering av gjeldende rett, men en betydelig
utvidelse der det sannsynligvis gis høyere avskrivning enn det faktiske
økonomiske verdifallet tilsier.
En generell regel som legger avgjørende vekt
på funksjonalitet, vil også gi en problematisk avgrensning av avskrivningsgrupper,
og vil ha uoversiktlige konsekvenser.
IV
Forslagsstillerne anmoder Regjeringen om å gå igjennom
regelverket for tekniske installasjoner i bygg, med formål om å
fremme regelendringer som stimulerer til fornuftige og energisparende investeringer,
og legge dette fram i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Jeg vil ikke nå gi noe signal om hva Regjeringen vil
foreslå i statsbudsjettet for 2009.
Oslo, i finanskomiteen, den 18. november 2008
Reidar Sandal |
Marianne Aasen |
leder |
ordførerr |