Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, deler forslagsstillernes
syn på at det er ønskelig og nødvendig å ha mulighet for planlegging
og langsiktighet i sykehusenes virksomhet, både når det gjelder
behandlingstilbud, vedlikehold og investeringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener dette er mulig uten
en egen sykehusproposisjon, siden man i budsjettproposisjonen har
full mulighet til å legge føringer og signaler for flere år fremover. Videre
er det behov for å se primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
i sammenheng, noe som er høyst nødvendig for å sikre pasientene
helhetlige helsetjenester. Ved å fremme en egen sykehusproposisjon
vil dette bli svekket.
Flertallet foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overrasket over at det kan se ut som om komiteens flertall ikke
er villig til å sørge for at sykehussektoren i Norge får mer forutsigbare rammer
til å kunne styre sin virksomhet. Dersom man ser på de rammer som
årlig tildeles de regionale helseforetakene, så utgjør disse bevilgningene
en svært betydelig del av statsbudsjettets samlede utgifter. Regjeringen har
foreslått at det bevilges i overkant av 100 mrd. kroner for budsjettåret
2009. Dette viser med all tydelighet størrelsen på sektoren.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at sykehusene ikke har mulighet til å foreta en mer langsiktig
planlegging enn det som er mulig med dagens system. Hovedårsaken
til dette er, slik disse medlemmer ser det, den korte
tidsperioden mellom vedtatt statsbudsjett og implementeringsfasen
for det gjeldende budsjettår. Disse medlemmer påpeker
at det kun er snakk om få dager mellom endelig vedtak for statsbudsjettet og
det nye budsjettåret. Dette tilsier at det ikke er mulig å få full
effekt ut av alle de vedtak som fattes i forbindelse med Stortingets
budsjettforhandlinger, fra begynnelsen av budsjettåret. Helseforetakene
er store institusjoner hva gjelder både penger og ansatte. Dette
tilsier at dersom det skal foretas endringer vedrørende finansiering
og organisering, så vil dette kreve tid å få på plass. I den forbindelse
kan det være greit å vise til noen av de endringer som er gjort
de senere år, og som har vært svært krevende å få på plass i helseforetakene:
Endringer i ISF-størrelsen
flere ganger
Syketransportansvaret ble overført til
regionale helseforetak
Regionale helseforetak har fått ansvaret
for opptrening og rehabilitering
Finansieringen for TNF-hemmerne og MS-medisiner
er overført til helseforetakene
Disse medlemmer stiller seg undrende
til at komiteens flertall ser ut til å mene at en forutsigbar og
langsiktig planlegging er mulig uten å innføre en årlig sykehusproposisjon. Sykehussektoren
er, slik disse medlemmer ser det, preget av pragmatiske
omstillingsprosesser som verken er til det beste for pasienter eller
samfunnsøkonomien. Når man ser på den situasjonen som eksisterer,
både knyttet til den finansielle situasjonen og ikke minst til de
stadige effektiviseringskrav som pålegges sykehussektoren, så er
det, slik disse medlemmer ser det, lite som vitner
om en langsiktig og fornuftig styringsstrategi. Disse medlemmer har
derfor det syn at det vil være en forutsetning for at omstillings-
og endringsprosesser skal lykkes, at man får på plass en årlig sykehusproposisjon som
gir denne sektoren mulighet til å drive fremtidsrettet planlegging,
slik som kommunesektoren allerede har mulighet til å gjøre gjennom
sin årlige proposisjon.
Disse medlemmer stiller seg videre
svært uforstående til at komiteens flertall ser ut til å mene at
en sykehusproposisjon vil svekke samhandlingen mellom primær- og
spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer kan ikke se
at langsiktighet, forutsigbarhet og kjente rammevilkår for sykehusene
vil bidra til å svekke samhandlingen med primærhelsetjenesten, snarere
tvert imot. Disse medlemmer viser imidlertid til
gjentatte forslag fra Fremskrittspartiet om å endre finansieringssystemet
for helsetjenester, slik at pengene følger brukeren, uavhengig av
hvilket forvaltningsnivå som har ansvaret for tjenesten. Dette vil,
slik disse medlemmer ser det, sørge for at nettopp
samhandlingen mellom de ulike deler av helsevesenet blir bedret,
både til pasientenes og samfunnsøkonomiens beste.
Disse medlemmer vil vise til
de store endringene som er blitt gjort fra år til år i sykehussektoren,
enten det gjelder nivået for ISF-andelen, investeringsregimer eller
stadige nye oppgaver. Det vil, slik disse medlemmer ser
det, være en stor fordel om man i løpet av vårsesjonen hvert år
fikk en sykehusproposisjon til behandling i Stortinget, som ga noen
rammer for hva sykehusene har å forholde seg til det påfølgende år.
Dette vil bidra til økonomisk forutsigbarhet, som gjør at de ressurser
som gis, kan benyttes på en best mulig måte. Et viktig element i
dette vil selvsagt være på en fornuftig og adekvat måte å kunne
imøtekomme de forventninger som uttrykkes fra politisk hold. Disse
medlemmer viser til de signaler som er mottatt knyttet til
å gi sykehusene de økonomiske styringsverktøyene som er nødvendig
for å kunne gjennomføre fornuftige budsjett- og planleggingsprosesser,
og mener at en årlig sykehusproposisjon vil være svært positiv i
så måte. En sykehusproposisjon bør i tillegg til å gi de nødvendige
fremtidsrammene inneholde en gjennomgang av den reelle situasjonen
for det inneværende år, utført av et teknisk beregningsutvalg. Disse
medlemmer viser til at det i budsjettrammene blir foretatt
en rekke kostnadsanslag, blant annet hva gjelder lønnsutgifter,
medisinutgifter, øvrige pris- og kostnadsendringer, samt pasientanslag. Et
teknisk beregningsutvalg bør derfor opprettes for å påvise hva de
faktiske kostnadene blir, slik at man fra politisk side blir gitt
muligheten til å foreta de nødvendige korrigeringer av det løpende
års budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med
en årlig sykehusproposisjon og at den første fremmes for Stortinget
i løpet av vårsesjonen 2009."