Samferdselsdepartementet viser til tidlegare omtale
av status for tingingane med Hurtigruten ASA om gjeldande avtale,
seinast i St.prp. nr. 1 (2008-2009).
Tingingane mellom selskapet og departementet er
nettopp avslutta. Ut frå ei samla vurdering blir det foreslått at
Hurtigruten ASA får kompensasjon til å dekkje selskapet sine kostnader
til betaling av NOx-avgifta for 2007 og innbetaling til næringslivet
sitt NOx-fond i første halvår 2008. Kompensasjonsgraden er sett
til 90 pst. Totalt utgjer dette 59 mill. kroner. Som følgje av den
vanskelege økonomiske situasjonen selskapet har kome i, finn departementet
det òg nødvendig å gjere framlegg om ein generell økonomisk kompensasjon
på 66 mill. kroner for 2008 for å sikre at tenestetilbodet blir
halde oppe på om lag same nivå som fastsett i gjeldande avtale.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
for 2008 på kap. 1330, post 70 Kjøp av sjøtransporttenester på strekninga
Bergen–Kirkenes, med 125 mill kroner. Departementet vil kome tilbake
med framlegg om tilleggsløyving for 2009.
På bakgrunn av at selskapet har varsla at det ikkje
kan stå ved avtalen som gjeld til utgangen av 2012, vil departementet
setje i gang arbeidet med å førebu utlysing av tenestekjøp av kystruta Bergen–Kirkenes
for å etablere ein ny avtale. Gjeldande avtale blir avvikla frå
det tidspunkt ny avtale med valt operatør kan setjast i drift.
Komiteen meiner Hurtigruta
er ein viktig transportør for personar og gods langs kysten, samtidig
som den er Noregs mest kjente reiselivsprodukt utanlands. For mange
kystsamfunn er Hurtigruta ein livsnerve.
Komiteen ser det som viktig at
ein ny avtale sikrar ein langsiktig transportstandard med utgangspunkt
i det seglingsmønsteret Hurtigruta har i dag.
Komiteen støttar Regjeringa sitt
forslag om ekstraløyving på 125 mill. kroner til Hurtigruten ASA
som kompensasjon for betaling av NOx-avgift og innbetaling til næringslivet
sitt NOx-fond , samt ein generell kompensasjon som følgje av selskapet
sin vanskelege økonomiske situasjon.
Komiteen viser til at Hurtigruten
ASA har opplyst at selskapet ikkje lenger kan stå ved avtalen med
staten i si noverande form. Samferdselsdepartementet vil difor lyse
ut kjøp av sjøtransporttenester på strekninga Bergen–Kirkenes og etablere
ein ny avtale, og avvikle den gjeldande avtalen med Hurtigruten
ASA. Komiteen støttar Regjeringa sitt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at formålet med statens kjøp av sjøtransporttjenesten, er å
sikre et daglig og helårig seilingsmønster for Hurtigruta mellom Bergen
og Kirkenes.
Disse medlemmer peker på Hurtigrutas
betydning for gods- og persontransport, i tillegg til betydningen
den har for både lokalsamfunn langs kysten og for turisme. Disse
medlemmer tar til orientering at Regjeringen gir selskapet
kompensasjon for selskapets kostnader for 2007 og første halvår
2008 knyttet til NOx-avgiften; en avgift innført av Regjeringen,
og som er ett av flere forhold som gjør at selskapet har en vanskelig
økonomisk situasjon.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen viderefører en slik kompensasjonsordning for resten
av avtaleperioden. Disse medlemmer peker på at dette
bekrefter at NOx-ordningen har svært negativ kostnadseffekt for de
berørte og i tillegg tvilsom miljøeffekt.
Disse medlemmer tar til orientering
at Regjeringen har godkjent redusert seilingsopplegg fra og med
november 2008 til og med mars 2009, at dette videreføres for resten
av avtaleperioden, og at arbeid er satt i gang med å utlyse nytt
tjenestekjøp av kystruten Bergen–Kirkenes.