5.1 Samandrag

Kap. 1330 Særskilde transporttiltak

Post 70 Kjøp av sjøtransporttenester på strekninga Bergen–Kirkenes

Samferdselsdepartementet viser til tidlegare omtale av status for tingingane med Hurtigruten ASA om gjeldande avtale, seinast i St.prp. nr. 1 (2008-2009).

Tingingane mellom selskapet og departementet er nettopp avslutta. Ut frå ei samla vurdering blir det foreslått at Hurtigruten ASA får kompensasjon til å dekkje selskapet sine kostnader til betaling av NOx-avgifta for 2007 og innbetaling til næringslivet sitt NOx-fond i første halvår 2008. Kompensasjonsgraden er sett til 90 pst. Totalt utgjer dette 59 mill. kroner. Som følgje av den vanskelege økonomiske situasjonen selskapet har kome i, finn departementet det òg nødvendig å gjere framlegg om ein generell økonomisk kompensasjon på 66 mill. kroner for 2008 for å sikre at tenestetilbodet blir halde oppe på om lag same nivå som fastsett i gjeldande avtale.

Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga for 2008 på kap. 1330, post 70 Kjøp av sjøtransporttenester på strekninga Bergen–Kirkenes, med 125 mill kroner. Departementet vil kome tilbake med framlegg om tilleggsløyving for 2009.

På bakgrunn av at selskapet har varsla at det ikkje kan stå ved avtalen som gjeld til utgangen av 2012, vil departementet setje i gang arbeidet med å førebu utlysing av tenestekjøp av kystruta Bergen–Kirkenes for å etablere ein ny avtale. Gjeldande avtale blir avvikla frå det tidspunkt ny avtale med valt operatør kan setjast i drift.

5.2 Merknader frå komiteen

Komiteen meiner Hurtigruta er ein viktig transportør for personar og gods langs kysten, samtidig som den er Noregs mest kjente reiselivsprodukt utanlands. For mange kystsamfunn er Hurtigruta ein livsnerve.

Komiteen ser det som viktig at ein ny avtale sikrar ein langsiktig transportstandard med utgangspunkt i det seglingsmønsteret Hurtigruta har i dag.

Komiteen støttar Regjeringa sitt forslag om ekstraløyving på 125 mill. kroner til Hurtigruten ASA som kompensasjon for betaling av NOx-avgift og innbetaling til næringslivet sitt NOx-fond , samt ein generell kompensasjon som følgje av selskapet sin vanskelege økonomiske situasjon.

Komiteen viser til at Hurtigruten ASA har opplyst at selskapet ikkje lenger kan stå ved avtalen med staten i si noverande form. Samferdselsdepartementet vil difor lyse ut kjøp av sjøtransporttenester på strekninga Bergen–Kirkenes og etablere ein ny avtale, og avvikle den gjeldande avtalen med Hurtigruten ASA. Komiteen støttar Regjeringa sitt forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at formålet med statens kjøp av sjøtransporttjenesten, er å sikre et daglig og helårig seilingsmønster for Hurtigruta mellom Bergen og Kirkenes.

Disse medlemmer peker på Hurtigrutas betydning for gods- og persontransport, i tillegg til betydningen den har for både lokalsamfunn langs kysten og for turisme. Disse medlemmer tar til orientering at Regjeringen gir selskapet kompensasjon for selskapets kostnader for 2007 og første halvår 2008 knyttet til NOx-avgiften; en avgift innført av Regjeringen, og som er ett av flere forhold som gjør at selskapet har en vanskelig økonomisk situasjon.

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen viderefører en slik kompensasjonsordning for resten av avtaleperioden. Disse medlemmer peker på at dette bekrefter at NOx-ordningen har svært negativ kostnadseffekt for de berørte og i tillegg tvilsom miljøeffekt.

Disse medlemmer tar til orientering at Regjeringen har godkjent redusert seilingsopplegg fra og med november 2008 til og med mars 2009, at dette videreføres for resten av avtaleperioden, og at arbeid er satt i gang med å utlyse nytt tjenestekjøp av kystruten Bergen–Kirkenes.