Statsallmenninger er områder som staten normalt
har grunnbokshjemmelen til, men som bygdefolk har sterke bruksretter
i. Lov 6. juni 1975 nr. 31 om utnytting av rettar og lunnende m.m.
i statsallmenningane (fjellova) gir i § 2 uttrykk for dette på følgende
måte:
"Rett til allmenningsbruk ligg til bygd eller grend
som frå gamal tid har hatt slik rett. Retten skal kunne nyttast
på ein måte som til kvar tid er i samsvar med rasjonell bruk, og
som er naturleg etter tida og tilhøva."
Hva slags bruksutøvelse som er i tråd med "tida og
tilhøva" har det gjennom tidene vært knyttet stor diskusjon til.
Landbruks- og matdepartementet sendte 6. juni 2008
på høring forslag til endringer i seterforskriften, høringsfrist
ble satt til 1. november 2008, og saken er under behandling. Departementet
har gjort enkelte moderniseringer, men viser i høringsdokumentet
til at utvisning av tilleggsjord og utnytting av vannkraft ikke
er bruksretter slik lovgivningen nå er.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at den
løsning Landbruks- og matdepartementet har lagt opp til ikke i tilstrekkelig
grad imøtekommer fjellovas intensjoner om at bruk skal tillates
i tråd med "tida og tilhøva". Blant annet på denne bakgrunn mener
forslagsstillerne at de allmenningsberettigedes rettsstilling bør
drøftes på et bredt grunnlag i Stortinget.
Såkalte inngrepsfrie naturområder (INON) er områder
med fravær av nærmere definerte tiltak. Forslagsstillerne mener
INON kunne være en velegnet indikator for å måle nedbyggingen av norsk
natur. Forslagsstillerne mener også at INON kan egne seg som en
definisjon på en kvalitet som bør tillegges vekt når det gis tillatelser
til utbygginger av ulikt slag. Eksistensen av natur uberørt av mennesket
er en ressurs i seg selv, og er også viktig for visse dyrearter
og for manges glede av friluftslivet. Forslagsstillerne har imidlertid
registrert at INON legges til grunn i behandlingen av enkeltsaker
uten at en slik bruk av INON har vært gjenstand for tilstrekkelig
drøftelse i folkevalgte organer. Forslagsstillerne mener at Stortinget
på et bredt og prinsipielt grunnlag bør drøfte ulike sider av INON.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede reguleringer
i utmark, herunder forhold knyttet til såkalte inngrepsfrie naturområder
og tida og tilhøva-begrepet, med sikte på å styrke privates rettigheter
og å fremme en sak for Stortinget om dette."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til Representantforslag nr. 8:33 (2008–2009), om en gjennomgang
av reguleringer i utmark med sikte på å styrke privates rettigheter.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ber Regjeringen om å utrede reguleringer i utmark, herunder forhold
knyttet til såkalte inngrepsfrie naturområder og "tida og tilhøva"-begrepet,
med sikte på å styrke privates rettigheter og å fremme en sak for
Stortinget om dette.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at eiendomsrett gir en personlig interesse av å forvalte
eiendommen i et langsiktig perspektiv, og bidrar til å sikre viktige
samfunnsinteresser.
Komiteen vil videre vise til
svarbrev fra landbruks- og matministeren datert 18. februar 2009 (vedlagt),
hvor det blir opplyst om at et forslag til endringer i "Forskrift
om seter og tilleggsjord mv." ble sendt ut på høring i juni 2008.
Dette forslaget vurderer rammene for utøvelsen av bruksretten i
statsallmenningene. "Tida og tilhøva-begrepet" ble i denne høringsuttalelsen
knyttet til bruksretten i bygde- og statsallmenningen. Utvisning
av tilleggsjord er ikke en bruksrett i de to typer allmenning. Landbruks-
og matdepartementet har likevel foreslått enkelte justeringer i gjeldende
praksis når det gjelder utvisning av tilleggsjord, som tar hensyn
til nye forutsetninger for og driftsforhold i landbruket. Komiteen merker
seg at statsråden ikke har tatt stilling til de enkelte høringsuttalelser
i forbindelse med denne saken.
Komiteen viser til at landbruksministeren
i samme brev som tidligere henvist til, refererer til Miljøverndepartementet
i spørsmålene forslagsstillerne tar opp i forbindelse med inngrepsfri
natur. Komiteen legger merke til at Landbruks- og
matdepartementet og Miljødepartementet har drøftet hvordan informasjon
om inngrepsfri natur kan legges til grunn når man skal behandle
søknader om planlegging og bygging av landbruksveier. Direktoratet
for naturforvaltning og Statens landbruksforvaltning har fått i
oppdrag å vurdere behovet for bygging av skogsveier opp mot definisjoner,
kriterier og de data som foreligger for inngrepsfrie områder.
Komiteen merker seg at denne
vurderingen vil være klar i løpet av sommeren.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, foreslår
at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er skuffet over at statsråden i sitt svar til Stortinget
gir uttrykk for en passiv holdning til forslagets intensjon, som
er å styrke privates rettigheter i utmark og å avbyråkratisere forvaltningen
av norsk utmark.
Disse medlemmer registrerer at
statsråden for tiden vurderer høringsuttalelsene knyttet til forslag
til endringer i den såkalte seterforskriften, men vil vise til at
forslagsstillerne i sitt forslag understreket at den løsning Landbruks- og
matdepartementet la opp til i sin høringssak ikke i tilstrekkelig
grad imøtekommer fjellovas intensjoner om at bruk skal tillates
i tråd med "tida og tilhøva". Et flertall i den arbeidsgruppen, som
også statsråden viste til i sitt svarbrev til Stortinget av 18. februar
2009 (vedlagt), konkluderte med at også utnyttelse av vannfall i
statsallmenning til produksjon av elektrisk kraft til husbehov for
bruksrettshaverne i enkelte tilfeller må kunne anses som utøvelse
av bruksrett. Disse medlemmer mener derfor at de
allmenningsberettigedes rettsstilling bør drøftes på et bredt grunnlag
i Stortinget.
Disse medlemmer registrerer at
statsråden har bedt Direktoratet for naturforvaltning og Statens
landbruksforvaltning drøfte hvordan informasjon om inngrepsfri natur
kan legges til grunn når man skal behandle søknader om planlegging
og bygging av landbruksveier. Disse medlemmer viser
til at det på dette området er behov for en avbyråkratisering av
spørsmålet, og at det er viktig at kriteriene for inngrepsfrihet
og vektleggingen av inngrepsfrihet mot andre samfunnsinteresser
drøftes på et bredt grunnlag i Stortinget.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede reguleringer
i utmark, herunder forhold knyttet til såkalte inngrepsfrie naturområder
og tida og tilhøva-begrepet, med sikte på å styrke privates rettigheter
og å fremme en sak for Stortinget om dette."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen om å utrede reguleringer
i utmark, herunder forhold knyttet til såkalte inngrepsfrie naturområder
og tida og tilhøva-begrepet, med sikte på å styrke privates rettigheter
og å fremme en sak for Stortinget om dette.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:33 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunnar Gundersen, Øyvind Halleraker,
Elisabeth Røbekk Nørve, Sonja Irene Sjøli, Torbjørn Røe Isaksen
og Olemic Thommessen om en gjennomgang av reguleringer i utmark
med sikte på å styrke privates rettigheter – vedlegges protokollen.
Det vises til brev m/vedlegg fra Næringskomiteen
datert 12. februar 2009.
Et forslag til endringer i "Forskrift om seter
og tilleggsjord m.v." ble sendt ut på høring i juni 2008 med høringsfrist
1. november samme år. Flere høringsinstanser bad om utsettelse av høringsfristen,
og den ble forlenget til 15. desember 2008. Forslaget bygget i det
alt vesentligste på konklusjonene fra den arbeidsgruppen som ble
nedsatt i 2006 for å vurdere rammene for utøvelsen av bruksrettene
i statsallmenningene. Det er kommet inn 19 høringsuttalelser, som
departementet nå går gjennom.
I høringen ble det lagt til grunn at begrepet
"tida og tilhøva" er knyttet til bruksrettene i bygde- og statsallmenningene.
Utvisning av tilleggsjord er ikke en bruksrett i de to typer allmenning. Høringsutkastet
bygget her på Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 37 (1991-1992)
om nye allmenningslover, og den praksis staten har ført på dette
grunnlaget.
I forslaget til endringer i seterforskriften
har departementet likevel foreslått enkelte justeringer i gjeldende
praksis når det gjelder utvisning av tilleggsjord, som tar hensyn
til nye forutsetninger for og driftsforhold i landbruket.
Jeg har foreløpig ikke tatt stilling til de
enkelte høringsuttalelser.
Forslagsstillerne tar også opp spørsmål knyttet til
inngrepsfri natur. Som kjent er det Direktoratet for naturforvaltning
som administrerer databasen for inngrepsfri natur i Norge (INON),
og mer spesifikke spørsmål om INON må derfor tas opp med Miljøverndepartementet.
Inngrepsfrie naturområder defineres som områder som ligger en kilometer
eller mer i luftlinje fra tyngre tekniske inngrep, og veier, jernbanelinjer,
vassdragsinngrep og større kraftlinjer er eksempler på tyngre tekniske
inngrep.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det må stilles
strenge krav til fagrapporter og informasjonsbaser som skal legges
til grunn for forvaltningsvedtak. Når det gjelder inngrepsfri natur
og skogbruket vet vi at INON-områdene samlet sett berører over 30
% av det produktive skogarealet. Det er derfor nødvendig å finne
gode avveiinger som både ivaretar naturkvalitetene og som muliggjør
en fortsatt utvikling av et bærekraftig skogbruk. På denne bakgrunn
har Landbruks- og matdepartementet i flere sammenhenger drøftet med
Miljøverndepartementet hvordan informasjon om inngrepsfri natur
kan legges til grunn ved behandling av enkeltsaker etter for eksempel forskrift
om planlegging og bygging av landbruksveier.
Miljøverndepartementet og Landbruks- og matdepartementet
følger derfor opp dette ved å se nærmere på både definisjoner og
kriterier for inngrepsfrie områder, de data for inngrepsfrie områder
som foreligger, og behovet for bygging av skogsveier. Det er nå
gitt et oppdrag til Direktoratet for naturforvaltning og Statens
landbruksforvaltning der de to forvaltningsorganene skal se nærmere
på hvordan en slik avveiing kan foretas. Jeg regner med at vurderinger
fra de to organene er klare i løpet av sommeren.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. mars 2009
Ola Borten Moe |
Leif Helge Kongshaug |
leder |
ordfører |