Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en "rikets
energitilstand", som omhandler forventet kraftforbruk og -produksjon
i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier og en helhetlig satsing
på utvikling av nye energikilder."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til at Norge fra naturens
side er velsignet med store energiressurser. Norsk industri og næringsliv
har utnyttet disse ressursene og bygget opp en betydelig kompetanseklynge.
Norge har derfor gode forutsetninger for å være ledende både som energileverandør
og innenfor teknologi- og konseptutvikling. Potensialet i energibransjen
er dog langt større enn det som i dag er realisert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev fra Olje- og energidepartementet datert 10. februar 2009,
som er vedlagt, hvor en peker på at Regjeringens hovedtrekk i energipolitisk
handlingsplan presenteres i Soria Moria-erklæringen fra 2005. Handlingsplanen
består av en rekke tiltak for å legge til rette for sikker og effektiv
energiforsyning.
Flertallet viser til en rekke
omfattende saker som vil bli lagt frem innen sommeren 2009. Satsing
på energieffektivisering, varme og elektrisitet fra fornybare energikilder,
energifondet og avtalen med Enova målrettet mot energiomlegging,
CO2-håndtering, egen proposisjon om fornybar
energiproduksjon til havs er alle gode tiltak som vil øke energiproduksjonen.
Sammen med det som allerede er gjennomført, er Regjeringen godt
i rute med å oppfylle intensjonene i Soria Moria-erklæringen.
Flertallet er opptatt av å ha
et sentralnett med tilstrekkelig kapasitet i hele landet, og vil
peke på at det foregår omfattende utbedringer av overføringsnettet,
ved for eksempel Nord-Ned-kabelen som ble satt i drift i mai 2008.
Statnetts "Nettutviklingsplan for sentralnettet 2008–2025" beskriver
Statnetts hovedstrategi for å dekke fremtidig overføringsbehov nasjonalt
og regionalt. Her har kraftsituasjonen i Midt-Norge et spesielt
fokus.
Flertallet vil spesielt trekke
frem de grep som er gjort når det gjelder å effektivisere og styrke konsesjonsbehandlingen
av nye prosjekter i NVE. I løpet av 2009 vil NVEs konsesjonsbehandlingstid
være doblet i forhold til 2005. Det er også innført en sterkere
prioritering mellom saker for å sikre at konsesjonsbehandlingskapasiteten
benyttes mest mulig effektivt. En kan her vise til at prosjekter
som raskt kan styrke forsyningssikkerheten, spesielt i utsatte regioner,
skal prioriteres høyt.
Flertallet mener det er helt
nødvendig å se de ulike sakene og tiltakene i energipolitikken i sammenheng,
for å kunne nå de mål som vi har satt oss innen miljøvennlig energiomlegging, verdiskaping
og forsyningssikkerhet. Det vil være viktig å følge opp de ulike
enkelttiltakene i tiden fremover, for på den måten å kunne nå et felles
mål om økt energiproduksjon og energisikkerhet.
Flertallet vil derfor ikke tilrå
å bruke ressurser på utformingen av "rikets energitilstand". Dette vil
kunne medføre dobbeltarbeid og forsinkelser av viktige planlagte
tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener manglende
politisk tilrettelegging gjør at Norge i for liten grad klarer å
utnytte energiressursene på en god måte, og at nasjonen derfor går
glipp av betydelig verdiskaping.
Situasjonen bekreftes av nær sagt samtlige bransjeorganisasjoner
innen energiforsyning, som gjentatte ganger i media etterlyser forutsigbare og
avklarte rammebetingelser. Det påpekes at det i satsingen på fornybar
energi ikke er noen sammenheng mellom politisk ambisjonsnivå, rammebetingelser
og støttesystem for bransjen, eller saksbehandlingskapasitet hos
myndighetene. Mange bransjeforeninger, slik som småkraftforeningen
og Norwea, peker på at prosjekter skrinlegges som følge av manglende politiske
avklaringer. Disse medlemmer viser til at vindkraftbransjen
har måttet forholde seg til tre ulike støtteordninger på tre år.
Representanter fra Enova har uttalt til Dagens Næringsliv at vindkraftmålsettingen
skal oppnås "koste hva det koste vil". Samtidig viser disse
medlemmer til at energiministeren i Stortinget har uttalt
at han ikke mener vindkraft er kostnadseffektivt med hensyn til
energieffektivisering. Disse medlemmer mener dette
illustrerer litt av kaoset som eksisterer i norsk energipolitikk. Disse
medlemmer har samtidig merket seg at Regjeringen ikke justerer
sine uttalte målsettinger som følge av rot og motstridende uttalelser, men
bare endrer kriteriene for måloppnåelse, slik at man fortsatt kan
skryte av offensive planer. Disse medlemmer viser
til at beregninger fra NORWEA viser at dagens politikk i beste fall kan
innfri vindkraft-målet om å realisere 3 TWH i midten av neste tiår,
mens Regjeringen fastholder at målsettingen skal oppnås innen 2010. Disse
medlemmer mener at slik juksing med tall fra Regjeringens
side ødelegger myndighetenes troverdighet i energipolitikken.
Disse medlemmer viser til at
energibransjen sliter med manglende infrastruktur for å kunne realisere
prosjekter. Flere prosjekter får ikke positive avklaringer fordi
man mangler infrastruktur som kan frakte strømmen til kunden, mens
infrastrukturansvarlig i området ikke gjør grep for å styrke infrastrukturen
før investeringsbeslutning for kraftprosjektene er tatt. Dermed venter
alle på hverandre.
Disse medlemmer har også merket
seg mange politiske "visjoner" i retning av Norge som storeksportør
av kraft til EU. Dette krever en rekke avklaringer om utbygging
av infrastruktur, samhandling med våre naboland etc. Disse
medlemmer vil blant annet påpeke at det gjenstår svært mye
for at visjoner om krafteksport fra offshore havvindmøller kan bli
en realitet, at effektkjøring av norske vannkraftverk kan gi en
betydelig økt verdiskaping fra norsk vann, og at økt bruk av bioenergi
kan "frigjøre" vannkraft til eksport til EU. Disse medlemmer mener
slike problemstillinger må adresseres i et overordnet energipolitisk
dokument. Disse medlemmer mener stortingsproposisjoner
innen enkeltområder ikke ivaretar denne helheten, og spesielt ikke
når Regjeringen først fremlegger sine stortingsproposisjoner helt
i slutten av sin 4-årsperiode. Dette illustrerer dessverre utfordringen
i norsk energipolitikk, hvor sektoren behandles stykkevis og delt,
med mange selvmotsigelser og mye kortsiktighet som fremste resultat.
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at Regjeringen ikke ønsker å utarbeide noen form for overordnet
dokument for energipolitikken. Fra Miljøverndepartementet lages
det hvert annet år en stortingsmelding om rikets miljøtilstand. Disse
medlemmer mener en lignende stortingsmelding fra Olje- og
energidepartementet om "rikets energitilstand" ville vært et nyttig verktøy
i energipolitikken. Både for landets politiske ledelse, byråkratiet,
energibransjen og norsk industri ville en slik melding kunne gi
viktige avklaringer om veivalg og retninger, både på kort og lang
sikt. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
mener en slik melding er unødvendig og byråkratisk. Disse
medlemmer mener dette argumentet kun reflekterer manglende
vilje og evne fra Regjeringen til å utarbeide og kommunisere en
helhetlig og fastlagt energipolitikk. Disse medlemmer er
ikke kjent med at Miljøverndepartementets melding om rikets miljøtilstand
anses å svekke eller forsinke Regjeringens miljøarbeid, og ser ingen grunn
til at en melding fra OED om rikets energitilstand skulle forsinke
noe som helst.
Listen over eksempler på ubrukte muligheter, vedvarende
svakheter og stridsspørsmål i energipolitikken kunne vært svært
mye lenger. Disse medlemmer mener ovennevnte eksempler
er tilstrekkelig til å illustrere at det burde vært fremmet en stortingsmelding
eller handlingsplan som tar for seg et helhetlig perspektiv, slik
at den politiske debatten får noen felles rammer rundt fakta, vurderinger
og lignende. Disse medlemmer konstaterer dessverre
nok en gang at intern krangel i Regjeringen rundt slike viktige spørsmål
hindrer Norge fra å ta viktige skritt videre i energisektoren.
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremsatt i Dokument nr. 8:24 (2008–2009).
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en "rikets
energitilstand", som omhandler forventet kraftforbruk og -produksjon
i Norge, tilgangen på ulike energiteknologier og en helhetlig satsing
på utvikling av nye energikilder.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:24 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Ingrid
Skårmo, Ivar Kristiansen og Peter Skovholt Gitmark om rikets energitilstand
– bifalles ikke.
Det vises til brev av 6. januar d.å. fra Stortingets energi-
og miljøkomité vedrørende representantforslag nr. 8:24 (2008-2009)
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Ingrid Skårmo,
Ivar Kristiansen og Peter Skovholt Gitmark om en stortingsmelding
om rikets energitilstand.
Regjeringen presenterte hovedtrekkene i sin
energipolitiske handlingsplan i Soria Moria-erklæringen. Denne planen
ligger til grunn for Regjeringens arbeid i denne stortingsperioden. Som
det går frem av erklæringen består handlingsplanen av en rekke ulike
tiltak som har som overordnet mål å legge til rette for sikker og effektiv
energiforsyning med akseptable priser til husholdninger og industri.
For Regjeringen har arbeidet med å redusere sårbarheten i den norske
kraftforsyningen høy prioritet.
Den helhetlige energipolitikken som er trukket opp
i Soria Moria-erklæringen ligger fast. Politikken er fulgt opp med
omfattende tiltak over et bredt felt. Regjeringen arbeider videre
med en rekke omfattende saker som vil bli lagt frem innen sommeren.
Sammen med tidligere gjennomførte tiltak i denne stortingsperioden
viser dette at Regjeringen er godt i rute med å oppfylle intensjonene
i Soria Moria-erklæringen.
En langsiktig satsing på å fremme miljøvennlige energiløsninger er en viktig
del av Regjeringens energipolitikk. Dette innebærer for det første
en bedre utnyttelse av potensialet som ligger i eksisterende vannkraft.
Videre vil Regjeringen stimulere til økt utbygging av små- mini-
og mikrokraftverk, uten å komme i konflikt med naturverninteresser.
Det har i løpet av årene 2006-2008 skjedd en betydelig økning i
produksjonskapasiteten i norsk elektrisitetsproduksjon. Produksjonskapasiteten
i vannkraftverkene har etter foreløpige tall økt med 2,1 TWh per
år. Det er i løpet av de tre siste årene satt i drift vindkraftverk
med en forventet produksjon på 0,6 TWh per år. I tillegg er gasskraftverket
på Kårstø satt i drift, og vil ha en produksjonskapasitet på opp
mot 3,5 TWh per år.
Produksjonskapasiteten for vann- og vindkraftverk
vil øke ytterligere i tiden framover. Ved årsskiftet 2008-2009 viser
foreløpige tall at vannkraftprosjekter med en produksjonskapasitet
på om lag 1,2 TWh per år var under utbygging. Prosjekter med en
kapasitet tilsvarende ca 2 TWh per år har tillatelse til å bygge
ut. I desember 2008 ga Enova støtte til vindparkene Høg-Jæren og
Medhuken II. Samlet produksjon fra disse parkene vil være om lag
0,3 TWh per år. Videre skal etter planen gasskraftverket på Mongstad
være i drift fra 2010. Gasskraftverket vil ha en produksjonskapasitet
på opp mot 2,3 TWh elektrisitet og 2,8 TWh varme per år.
Videre ligger mange prosjekter til konsesjonsbehandling
i NVE. Regjeringen har lagt til rette for en effektivisering og
styrking av konsesjonsbehandlingen av nye prosjekter gjennom økte
bevilgninger til NVE. I løpet av 2009 vil NVEs konsesjonsbehandlingskapasitet
være doblet sammenliknet med 2005. Det er også innført en sterkere
prioritering mellom saker for å sikre at NVEs konsesjonsbehandlingskapasitet
benyttes så effektivt som mulig. Prosjekter som raskt kan bidra
til å styrke forsyningssikkerheten, særlig i utsatte regioner, prioriteres
høyt. Det er videre utarbeidet kriterier for å prioritere de minst
konfliktfylte og mest realistiske vindkraftprosjektene innenfor
de enkelte nettregionene.
Satsingen på energieffektivisering, varme og elektrisitet
fra fornybare energikilder er sentrale elementer i Regjeringens
politikk for utviklingen av en miljøvennlig energiforsyning. Utviklingen vil
bli påvirket av alle rammer i energisektoren, som priser og avgifter,
overføringstariffer og tilgang av konsesjonsbehandlede anlegg. Regjeringen
har flere virkemidler som er rettet mer direkte inn mot å begrense
energiforbruket, som standarder for bygg og energiforbrukende utstyr, krav
til energibruk i industri og forskning og utvikling. Det skal opprettes
et lavenergiutvalg som skal arbeide fram til sommeren 2009.
Energifondet og avtalen med Enova om forvaltningen
av midlene er målrettet mot energiomlegging. Det ble gitt tilsagn
om støtte til 190 prosjekter i 2007. Det omfattet blant annet 75 prosjekter
innen fornybar oppvarming, 37 prosjekter innen bygg og anlegg, 22
innen industri og ett vindkraftprosjekt. Det ble disponert 1,106
mrd kroner fra Energifondet i 2007, og det forventes et samlet energiresultat
på om lag 2,4 TWh. I 2007 ble det også opprettet et Grunnfond med
et innskudd på 10 mrd kr der avkastningen skal skytes inn i Energifondet
og bidra til en langsiktig satsing på energiomlegging.
Det første året med avkastning på Grunnfondet var
2008, og da bevilget Regjeringen 200 mill kr til satsingen i tillegg
til avkastningen. Enova vil legge fram sin resultatrapport for 2008
i vinter.
I statsbudsjettet for 2009 ble Grunnfondet også økt
med 10 milliarder kroner. Regjeringen foreslår å styrke satsingen
på miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon med ytterligere
1,2 mrd kroner i 2009, gjennom tiltakspakken for å stimulere den
økonomiske aktiviteten, jf St. prp nr 37 (2008-2009) som ble lagt
fram 26. januar. Forslaget innebærer at aktiviteten på alle områder
innen energiomleggingen kan økes. Samlet kommer overføringene til Energifondet
i 2009 opp i ca 2,6 milliarder kroner i 2009. Til sammenligning
kom inntektene til Energifondet utelukkende fra et påslag på overføringstariffen
i 2005, og utgjorde til sammen ca 730 mill. kroner.
Denne Regjeringen har også etablert ambisiøse målsettinger
innenfor CO2-håndtering. I statsbudsjettet for 2009
er dette fulgt opp med en bevilgning som samlet sett beløper seg
til om lag 2,9 milliarder kroner til arbeidet med prosjektene på
Mongstad og Kårstø, forskning og teknologiutvikling og internasjonalt
arbeid med CO2-håndtering.
Det arbeides nå med en egen proposisjon om fornybar
energiproduksjon til havs som vil legges fram for Stortinget før
sommeren. I proposisjonen vil det legges fram forslag til rammeverk for
å gi konsesjoner og på annen måte regulere forhold knyttet til planlegging,
utbygging, drift og nedlegging av anlegg for produksjon av fornybar
energi og anlegg for omforming og overføring av elektrisk energi
til havs. Samtidig vil det også legges frem en nasjonal strategi
for marin fornybar energi.
Det skjer også omfattende utbedringer av overføringsnettet.
Blant annet ble Nord-Ned-kabelen satt i drift i mai 2008. Regjeringen
er opptatt av å ha et sentralnett med tilstrekkelig kapasitet i hele
landet. Det er et mål at overføringsnettet utvikles og utbygges
på en samfunnsmessig rasjonell måte i hele landet. Når det gjelder
arbeidet med å styrke kraftnettet nasjonalt og regionalt vil jeg
også vise til Statnetts "Nettutviklingsplan for sentralnettet 2008-2025".
Nettplanen beskriver Statnetts hovedstrategi for å dekke fremtidig overføringsbehov
nasjonalt og i ulike regioner. Blant annet har Statnett gjennomført
omfattende investeringer for å bedre kraftsituasjonen i Midt-Norge,
og fortsetter dette arbeidet framover.
Jeg vil også vise til det arbeidet som er gjort
i forbindelse med evalueringen av energiloven. Olje- og energidepartementet
sendte før jul forslag til endringer i energiloven på høring. Forslagene
går i hovedsak ut på at det innføres en tilknytningsplikt for produksjon
på alle nettnivå og en tilknytningsplikt for forbruk på regional-
og sentralnettsnivå. Videre foreslås det innført krav om eierskap
til nettselskapenes eiendommer og konsesjonsplikt for lavspent fordelingsnett.
Departementet bearbeider nå høringsinnspillene. Olje- og energidepartementet
tar sikte på å legge fram endringer i energiloven før påske.
I tillegg til disse sakene har Olje- og energidepartementet
en proposisjon vedrørende utleieordning for vannkraft og offentlig
eierskap ute på høring. Det tas sikte på å legge fram denne proposisjonen
før påske. Proposisjonen gir forslag til bestemmelser i industrikonsesjonsloven
om adgang til å leie ut vannkraftproduksjon innenfor rammen av konsolideringsmodellen.
Regjeringen legger videre fram en proposisjon om
ytterligere vassdragsvern sammen med NHDs forslag til tiltakspakke
for Vefsnaregionen før påske.
Det er viktig og nødvendig å se de ulike sakene som
fremmes i energipolitikken i sammenheng, ikke minst for å sikre
at vi beveger oss mot de mål vi har satt oss når det gjelder miljøvennlig energiomlegging,
verdiskaping og forsyningssikkerhet. Samtidig skal vi på mest mulig
effektiv måte få gjennomført de tiltak som kreves av oss for å nå
målene. Et eventuelt arbeide med utforming av "rikets energitilstand"
vil kunne medføre dobbeltarbeid, samtidig som enkelte viktige justeringer
tar lengre tid enn nødvendig. Min hovedprioritering framover vil
fortsatt være å løse de store enkeltsakene som departementet står
overfor. Aktuelle saker vil bli fremmet for Stortinget på egnet
måte.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 17. mars 2009
Gunnar Kvassheim |
Erling Sande |
leder |
ordfører |