Stortingsmeldingen viser til at mye av arven
fra fornorskningspolitikken henger igjen i folks holdninger, selv
om den offentlige politikken er lagt om. Derfor er det viktig å
ha fokus på spørsmål knyttet til diskriminering av samer, både personlig
og strukturelt.
Arbeidet mot diskriminering av samer er først
og fremst bygget på informasjon og holdningsarbeid. Her er skolen
svært viktig. I arbeidet med læreplanene for Kunnskapsløftet er
det blitt lagt vekt på at alle elever i grunn- og videregående skole
skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om samisk historie, kultur
og samfunnsliv.
Regjeringen har gjort prosjektet Samiske veivisere
til en permanent ordning fra 2008.
Barne- og likestillingsdepartementet vil gjennomføre
en kartlegging av livssituasjonen og levekår for lesbiske og homofile
samer. Kartleggingen bør munne ut i forslag til tiltak for å bedre levekårene
for gruppene.
Barne- og likestillingsdepartementet ønsker
i samarbeid med Landslaget for lesbiske og homofile (LLH) å drifte
en samisk side under Landslagets hjemmeside, i første omgang på nordsamisk.
Regjeringen legger vekt på å styrke arbeidet
mot diskriminering av samer og diskriminering i det samiske samfunnet.
Regjeringen vil invitere Sametinget og Likestillings- og diskrimineringsombudet
til en felles satsing mot diskriminering i det samiske samfunnet.
Likestillings- og diskrimineringsombudet skal besitte
kompetanse også på det samiske området. For å sikre at ombudet har
en fast samarbeidspart i det samiske miljøet på likestillings- og
mangfoldsspørsmål, vil Regjeringen i samråd med Sametinget tilrettelegge
for at det kan bli opprettet en stilling forankret i det samiske
miljøet som arbeider med slike spørsmål. Arbeidet skal skje i samråd
med Sametinget.
Sametinget skal etter planen behandle en handlingsplan
om likestilling i det samiske samfunnet våren 2008. Barne- og likestillingsdepartementet
vil kunne bidra faglig og økonomisk til strategiske tiltak i planen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at ulike
undersøkelser bekrefter at et stort antall samer har opplevd å bli
diskriminert på grunn av sitt opphav. Flertallet viser
til at i arbeidet med læreplanene for Kunnskapsløftet er det blitt
lagt vekt på at alle elever i grunn- og videregående skole skal
tilegne seg grunnleggende kunnskap om samisk historie, kultur og
samfunnsliv. Flertallet mener at økt kunnskap om
den samiske kulturen kan bidra til å hindre diskriminering av samer.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen vil invitere Sametinget og Likestillings- og diskrimineringsombudet
til en felles satsing mot diskriminering i det samiske samfunnet.
Flertallet er positivt til at
Barne- og likestillingsdepartementet vil gjennomføre en kartlegging
av livssituasjonen og levekårene for homofile og lesbiske samer. Flertallet mener også
det er viktig at Sametinget arbeider med likestillingsspørsmål.