I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å endre kommuneloven slik at også kommunene får krav om å rapportere
om miljø i sin årsberetning, på linje med private bedrifter.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringer
for statlige virksomheter som avgir årsberetninger og innføre den
samme plikten til miljørapportering også for disse."
Forslagsstillerne viser til at kommunene ikke
er pålagt å rapportere om miljø i sin årsberetning. Men i medhold
av lov om rett til miljøinformasjon, spesielt §§ 8 og 9, plikter
kommunene å ha kunnskap om forhold ved virksomheten, herunder dens
innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig
påvirkning på miljøet. Det er naturlig at denne kunnskapen gjengis
i kommunenes årsberetning.
Forslagsstillerne påpeker at kommunene påvirker
det ytre miljø gjennom sin virksomhet, ved å gi utslippstillatelser,
være stor byggherre og innkjøper, en betydelig transportør og ofte
være en stor eiendomsforvalter, både av bygg og naturområder.
Kommunene forvalter sentrale miljøoppgaver som
drikkevann til innbyggerne, rensing av kloakk og avløpsvann, innsamling
og håndtering av avfall, ulike typer vern, artsmangfold og regulering
av arealer. Mange kommuner jobber både faglig og systematisk innen
hver sine sektorer, mens det er få kommuner som gir en samlet og
systematisk framstilling av den lokale miljøtilstanden. Det bør
være like naturlig for staten og kommunene å stille krav til seg
selv om årlig rapportering, som å stille krav til det private næringsliv
om å gjøre det samme.
Forslagsstillerne ser det som naturlig å avgrense kommunenes
plikt til å redegjøre for miljøstatus til kommunens egen virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger
Løite, Tom Strømstad Olsen og Arild Stokkan-Grande, fra Høyre, Bent
Høie og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf
Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet,
Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
viser til at forslagsstillerne fremmer forslag om å endre kommuneloven
slik at også kommunene får krav om å rapportere om miljø i sin årsberetning. Forslagsstillerne
vil også at statlige virksomheter som avgir årsrapport skal ha den
sammen plikten.
Flertallet mener målrettet arbeid
med miljø og klimatiltak er viktig for alle kommuner og innbyggere
i Norge. Det er sentralt at kommunene følger opp sitt ansvar og
sine forpliktelser på miljøområdet. Årsberetningene skal være informasjon
til innbyggere om kommunens arbeid i året som har gått.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at KS er positive til orientering om kommunenes miljøarbeid,
men er noe bekymret for at arbeidet med årsberetningene skal bli
for omfattende. Dette flertallet mener at økende
rapporteringsplikt kan føre til økt merarbeid og byråkrati i kommunene. Dette
flertallet viser til at forslagsstillerne peker på at kommunene
er en svært viktig aktør i arbeidet med å redusere klimagassutslippene
og for å nå de målene som Stortinget har vedtatt gjennom klimaforliket.
Dette flertallet viser til at
kommuneloven (§ 1) har som ett av sine formål å legge til rette for
en "bærekraftig utvikling". Kommunene skal etter kommuneloven § 4
drive aktiv informasjon om sin virksomhet. I kommentarutgaven til
kommuneloven pekes det på at kommunene må sette inn ressurser i
aktiv opplysningsvirksomhet overfor kommunens innbyggere, og at
et levende lokaldemokrati forutsetter at velgerne er informert om
kommunale anliggender. Den aktive opplysningsvirksomheten omfatter
også kommunens innsats på miljøområdet, og dette flertallet mener
årsberetningen er godt egnet for slik rapportering. Årsberetningen
er et dokument som er allment og lett tilgjengelig for lokalpolitikere,
innbyggere og presse.
Kommuneloven § 48 nr. 5 fastsetter at kommunene
skal gi opplysninger i årsberetningen om forhold som er "viktige"
for å bedømme resultatet av kommunens virksomhet, samt om andre forhold
av vesentlig betydning for kommunen. I sitt svarbrev vedlagt til
komiteen 9. desember 2008 understreker statsråd Kleppa viktigheten av
miljøarbeidet i kommunen. Hun viser til at målrettet arbeid med
miljø- og klimatiltak er "viktig" for alle kommuner og innbyggere
i Norge, og at det er "sentralt" at kommunene følger opp sitt ansvar
og sine forpliktelser på miljøområdet.
Dette flertallet ber Regjeringen
vurdere å fremme forslag om at kommuneloven får et tillegg der det
presiseres at det i årsberetningen skal gis en status over det kommunale
miljøarbeidet.
Dette flertallet vil på denne
bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:5 (2008–2009) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, vil ikke
lovfeste en plikt for kommunene til å rapportere om miljø i sin
årsberetning. Disse medlemmer er av den oppfatning
at man med dagens kommunestruktur ikke besitter den nødvendige kompetanse
til å kunne etterleve en slik lovpålagt rapporteringsplikt i mange
mindre kommuner. Videre er det ikke i dag et forbud om at kommuner
som selv ønsker det kan rapportere om dette dersom de mener å ha
noe å meddele omverdenen. Det at man allerede pålegger private selskaper
å gjøre dette er etter disse medlemmers syn ikke
et godt argument for å pålegge også offentlige forvaltningsorgan
å gjøre det samme. Det er disse medlemmers syn at
pålegget til private selskaper i sin tid var galt, og det blir ikke
riktigere av å pålegge også kommuner det samme. Disse medlemmer mener
at det å lovpålegge en slik rapporteringsplikt vil kunne være ressurskrevende
for mindre kommuner og ikke heldig med dagens kommunestruktur. Disse
medlemmer mener at dagens ordning hvor kommunene selv kan
velge å redegjøre for dette er tilfredsstillende. Det er disse
medlemmers syn at kommunene selv og innbyggerne gjennom valg,
kan velge om de finner en slik rapportering ønskelig i årsberetningen.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Dokument nr. 8:5 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunnar Kvassheim, Vera Lysklætt, Borghild
Tenden og Leif Helge Kongshaug om miljøstatus i årsberetningen for
kommunene – bilfalles ikke."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre synes det er overraskende at statsråden ikke
ser på miljøområdet som viktig nok til å bli omfattet av rapporteringsplikt i
kommunenes årsberetning.
I sitt brev av 9. desember 2008 peker statsråd Kleppa
på at rapporteringsplikt på stadig flere områder vil medføre økt
merarbeid og byråkrati for kommunene. Statsråden hevder at en ny
rapportering knyttet til lokale miljø- og klimatiltak vil innebære
at kommunene må bruke mer tid på administrasjon. Kommunene skal
etter miljøinformasjonsloven fra 2003 allerede ha informasjon på
et overordnet nivå om miljøvirkningene av sin virksomhet og gjøre
denne informasjonen allment tilgjengelig, jf. lovens § 8. Miljørapportering
i årsberetningen vil derfor i seg selv ikke gi økte administrative
kostnader av betydning for kommunene. Departementet mente for øvrig i
sin tid at innføringen av miljøinformasjonsloven ikke ville innebære
vesentlig nye arbeidsbyrder eller kostnader for kommunene, jf. Ot.prp. nr.
116 (2001–2002). Departementet anså at de samfunnsmessige fordelene
ville være klart større enn kostnadene ved et eventuelt merarbeid.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i Ot.prp. nr. 17 (2008–2009), jf. Innst. O. nr. 62 (2008–2009),
foreslår at kommunene skal rapportere i årsberetningen for planlagte
og gjennomførte tiltak for å sikre høy etisk standard i virksomheten.
Departementet begrunner dette med at en redegjørelsesplikt knyttet
til årsberetningen vil kunne bidra til en skjerpet og mer systematisk
oppmerksomhet rundt de etiske forholdene i kommunene. Disse
medlemmer viser til at det er nettopp en "skjerpet og mer
systematisk oppmerksomhet" som trengs rundt miljøtiltak i kommunene.
Fortsatt har bare om lag halvparten av kommunene en klima- og energiplan.
Mange kommuner har ikke tilrettelagt miljøinformasjon på sine hjemmesider,
og øvrig miljøinformasjon til innbyggerne er gjerne sporadisk og
fragmentert.
Mange kommuner har heller ikke ansatte som jobber
med miljøsaker på heltid. Etter hvert som flere kommuner får vedtatt
en klima- og energiplan, mener disse medlemmer at
årsberetningen vil egne seg godt for en årlig rapportering opp mot
de langsiktige målene. Disse medlemmer viser til
hvordan Sverige jobber langt mer systematisk med miljøsaker enn
Norge. I Sverige har Riksdagen vedtatt 16 overordnede miljømål.
De har opprettet www.miljomalsportalen.se, og hvert år gjøres en
oppfølging av miljømålsarbeidet. Länene i Sverige har fått et stort
ansvar for å bryte ned de nasjonale målene regionalt og følge opp
kommunene med lokale mål og tiltak. Innen 2020 skal alle viktige
tiltak være gjennomført. Kungsbacka kommune sør før Gøteborg er
en av kommunene i Sverige som har jobbet systematisk med miljømål
og -tiltak. De har vedtatt både lokale miljømål for Kungsbacka og
miljømål for den kommunale virksomheten. Disse medlemmer viser
til at svenske kommuner gjerne har en stilling som miljøstrateg,
og at dette viser hvor strategisk og systematisk svenske kommuner
arbeider med miljøsaker. Mange kommuner har også egne planer for
miljøkommunikasjon. I Kungsbacka kommune har de en årlig miljøkalender,
som forteller om årets målsettinger og hvordan og når innbyggerne
kan delta. I tillegg lager de en egen årlig miljørapport. Disse
medlemmer tror en har mye å lære av Sverige og mener en
god start på et mer systematisk miljøarbeid lokalt er å pålegge
kommunene en rapporteringsplikt i årsberetningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å endre kommuneloven slik at også kommunene får krav om å rapportere
om miljø i sin årsberetning, på linje med private bedrifter."
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringer
for statlige virksomheter som avgir årsberetninger og innføre den
samme plikten til miljørapportering som for kommunene."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Dokument nr. 8:5 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunnar Kvassheim, Vera Lysklætt, Borghild
Tenden og Leif Helge Kongshaug om miljøstatus i årsberetningen for
kommunene – bilfalles ikke.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å endre kommuneloven slik at også kommunene får krav om å rapportere
om miljø i sin årsberetning, på linje med private bedrifter.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringer
for statlige virksomheter som avgir årsberetninger og innføre den
samme plikten til miljørapportering som for kommunene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:5 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunnar Kvassheim, Vera Lysklætt, Borghild
Tenden og Leif Helge Kongshaug om miljøstatus i årsberetningen for
kommunene – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 4. november 2008.
Det er i brevet bedt om departementets vurdering av
forslag i Dokument nr. 8:5 (2008-2009) om å innføre plikt for kommunen
til å rapportere om sin miljøstatus på enkelte områder i sin årsberetning.
Det følger av kommuneloven § 48 nr. 5 at det
i årsberetningen fra kommunen blant annet skal redegjøres for forhold
som er av vesentlig betydning for kommunen eller fylkeskommunen. Målrettet
arbeid med miljø- og klimatiltak er viktig for alle kommuner og
innbyggere i Norge, og det er sentralt at kommunene følger opp sitt ansvar
og sine forpliktelser på miljøområdet.
Kommunene er som byggherre, innkjøper, transportør
og eiendomsforvalter, og dermed som potensiell forurenser, underlagt
de samme plikter og begrensninger etter forurensningsloven som andre
aktører. Kommunene er etter forurensningsloven § 81 også den lokale
forurensningsmyndigheten, med et særskilt ansvar for å følge opp
offentlige og private aktører mht. forurensing og avfall i det ytre
miljøet.
Videre følger det av miljøinformasjonsloven
§ 8 at kommunene som forvaltningsorgan har ansvar for på overordnet
nivå å ha miljøinformasjon som er relevant i forhold til egne ansvarsområder og
funksjoner, og gjøre denne informasjonen allment tilgjengelig. Dette
kan være miljøinformasjon som omhandler planlagte eller iverksatte tiltak
eller aktiviteter i miljøet i kommunen. Kommunene har således allerede
i dag en lovfestet kunnskaps- og informasjonsplikt i forhold til lokale
klima- og miljøtiltak, men det er overlatt til kommunene selv å
avgjøre hvordan informasjonen skal utformes, og på hvilken måte
den skal gjøres allment tilgjengelig.
På bakgrunn av at kommunene både har myndighetsansvar
og en rekke aktørplikter etter forurensningsloven, samt ansvar for
allment tilgjengelig og relevant informasjon knyttet til miljøet
og faktorer som kan påvirke miljøet i kommunen, mener jeg at det
ikke er behov for en bestemmelse om rapporteringsplikt for kommunen
på dette området. Private bedrifter har ikke det samme informasjons-
eller myndighetsansvaret som kommunene har, og derfor er det mer naturlig
at disse har fått en egen plikt i regnskapsloven til å omtale miljø
i sine årsberetninger. Dagens regelverk synes å gi et godt grunnlag
for systematisk oppfølging og satsing på nødvendige miljø- og klimatiltak
i kommunene, og innføring av rapportering som virkemiddel for å
oppnå økt fokus eller skjerpet oppmerksomhet rundt dette arbeidet
vil etter min vurdering være overflødig.
Jeg vil også peke på at rapporteringsplikt på
stadig flere områder vil medføre økt merarbeid og byråkrati for
kommunene, og at en ny rapportering knyttet til lokale miljø- og
klimatiltak vil innebære at kommunene må bruke mer tid på administrasjon.
Den samlede byrde for kommunenes ulike rapporteringsplikter vil
på denne bakgrunn kunne bli betydelig.
Kommunal- og regionaldepartementet vil som samordningsdepartement
og som forvalter av kommuneloven som rammelov for kommunal virksomhet
søke å unngå overflødige rapporteringsbestemmelser. Dersom kommunen
imidlertid selv ønsker å bruke årsberetningen til å redegjøre nærmere
for sitt miljøarbeid og miljøstatus i kommunen, er dette meget positivt.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 1. april 2009
Tore Hagebakken |
Tom Strømstad Olsen |
leder |
ordfører |