I representantforslaget, Dokument nr. 8:48 (2008–2009),
fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem en
egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at
Regjeringen la fram St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 for kort tid siden, nærmere bestemt 13. mars 2009. I denne
stortingsmeldingen står sjøtransport og havnestruktur sentralt,
og i tillegg ser meldingen sjøtransporten i sammenheng med andre
transportmidler.
Flertallet ser derfor ikke noen
grunn til å utarbeide en stortingsmelding slik forslagsstillerne foreslår,
og rår Stortinget til å ikke bifalle forslaget.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at i forslaget til NTP går det fram at planrammen knyttet
til sjøtransport økes med 77 pst. sammenliknet med planrammen i
NTP for inneværende periode. I planen er det for øvrig nedfelt en
politikk og et virkemiddelapparat som vil legge til rette for mer
sjøtransport. Dette flertallet vil vise til at i
vedlagte uttalelse datert 27. mars 2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet
i saken, foretar statsråd Helga Pedersen en grundig gjennomgang
av de momentene som forslagsstillerne fremholder som sentrale for
utviklingen for sjøtransporten og havnestrukturen.
Dette flertallet vil berømme
statsråden for en grundig gjennomgang, og finner grunn til å understreke
at det nettopp er framlagt en stortingsmelding som gir sjøtransporten
et betydelig løft.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den pågående behandlingen
av Regjeringens forslag til nasjonal transportplan i Stortinget,
og vil i den forbindelse komme tilbake til partienes hovedprioriteringer,
strategi og tiltak knyttet til effektiv sjøtransport og havnestruktur.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019
og til vedlagte uttalelse til Dokument nr. 8:48 (2008–2009), datert
27. mars 2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden, i
saken.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne mener at rulleringen av Nasjonal transportplan ikke
gir tilfredsstillende anledning til å behandle strategi i et langsiktig
20–30-årsperspektiv for sjøtransport og havnestruktur. De mange
og viktige forhold av prinsipiell karakter blir heller ikke avklarende
behandlet i plandokumentet. Disse forholdene bør absolutt drøftes
i forbindelse med utviklingen av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
sjøtransportnett. Blant slike viktige forhold er strategi og virkemidler
for å overføre mer transport fra land til sjø. Forslagsstillerne foreslår
derfor en stortingsmelding om sjøtransport.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringens forslag til ny NTP for perioden 2010–2019 i større
grad enn de to foregående nasjonale transportplaner behandler viktige
forhold knyttet til sjøtransport og forhold som er viktige for å
øke innenlands godstransport på sjø. Disse medlemmer er
tilfreds med dette.
Disse medlemmer peker likevel
på at det ved rullering av NTP blir hovedfokus på områdene vegtransport,
jernbanetransport og kollektivtransport, og at sjøtransport sammen
med luftfart derfor kommer i bakgrunnen. Disse medlemmer mener
derfor det er viktig at disse to transportformene løftes frem gjennom
egne stortingsmeldinger. Disse medlemmer peker på
at NTP kan være styrende for mål, strategi og økonomi innenfor samferdselspolitikken
selv om enkelte transportformer behandles grundigere i egne sektormeldinger. Disse
medlemmer viser til egen stortingsmelding om virksomheten
i Avinor som jevnlig legges frem for Stortinget og som dekker 2
års virksomhet for selskapet. NTP har en planperiode på 10 år. Disse
medlemmer viser til at ansvar for havner og farleder er
plassert i Kystverket og ikke i Samferdselsdepartementet. Disse
medlemmer peker på at for denne delen av sjøtransporten
er det ikke tilsvarende 2-årige stortingsmeldinger om Kystverkets
virksomhet, og heller ikke noen samlet stortingsmelding om sjøtransporten
generelt mellom rulleringer av NTP.
Disse medlemmer peker på at en
egen stortingsmelding vil være et viktig redskap for å få til en
styrking av sjøtransport i innenlands godstransport. Disse
medlemmer peker på at med samme tidsperspektiv som NTP og
basert på NTPs overordnede mål og strategier, vil en egen stortingsmelding
om sjøtransporten gi grunnlag for en langt mer grundig behandling
enn det man får gjennom behandlingen av hovedplanen NTP.
Disse medlemmer har i oppstarten
til behandling av NTP 2010–2019 merket seg følgende:
Kapittel 4.4.2 Forventet
utvikling – transportomfang og fordeling omtaler sjøtransport.
Kapittel 5 Mål og hovedprioriteringer ikke omtaler
sjøtransport overhodet.
Kapittel 6 Økonomiske rammer omtaler Kystverkets
økonomiske rammer og områder – der tiltak for investering i havneinfrastruktur gjelder
fiskerihavner.
Kapittel 6.6.1.4 omtaler gebyrer og avgifter
innenfor Kystverkets områder; der det fremgår at av samlet avgifts-
og gebyrinntekter i 2009 på 680 mill. kroner vil fjerne 115 mill.
kroner.
Kapittel 7 Fremkommelighet og konkurransekraft
i kapittel 7.2.3 omtaler tiltak for å forsterke sjøtransportens
stilling i markedet på sidene 97–101; på 5 av NTPs 326 sider.
På side 99 heter det:
"Spørsmål om statlige engasjement i havnene
Havnene
som inngår i transportnettverket er enten kommunale eller private.
Alle utbedringer og investeringer i havnesektoren bekostes av havnene
selv. Staten bekoster farleder, veger og jernbanespor til havna,
men har ingen direkte virkemidler i form av økonomiske investeringer i
havner, utenom fiskerihavner. Transportetatene har anbefalt at det
ses nærmere på ulike regimer for statlig økonomisk engasjement i
havnene for å bidra til at disse utvikles til mer moderne og effektive
logistikknutepunkt. Etatene foreslår at det bør vurderes å utforme
ordninger for tilskudd, lån, og/eller lånegarantier for ulike investeringsformål.
Det har også vært foreslått at Norge bør opprette en tilsvarende
ordning som i EU der også havner er berettiget til støtte fra infrastrukturmidlene
knyttet til TEN-T (Trans-European Transport Network), jf. kapittel
10.2.3. Regjeringen vil se nærmere på disse problemstillingene.
I første rekke kan det være aktuelt å utvide bruken av de statlige
midlene som i dag er forbeholdt utbygging av fiskerihavner. Slike ordninger
må imidlertid utredes og vurderes grundig i forhold til statsstøtteregelverket.
Det må også ses nærmere på hvordan slike ordninger vil slå ut i
forhold til endringene i havne- og farvannsloven om bl.a. eierskap
og selskapsformer. EU-kommisjonen har varslet at retningslinjer
for statsstøtte til havner skal legges fram i løpet av 2009. Disse
retningslinjene vil være relevante i arbeidet med å vurdere et eventuelt
statlig økonomisk engasjement i havnene."
I kapittel 7.4.2 er hovedtrekkene i transportgrenenes
økonomiske rammebetingelser fremvist.
I kapittel 8.3.7 er maritim infrastruktur og fiskerihavner
omtalt; det gjelder utelukkende omtale av prioriterte fiskerihavneprosjekter.
I kapittel 8.4.2 Særskilt innsats som oppfølgning av
nordområdesatsingen er sjøtransport omtalt på side 133 og 134 der
det bl.a. heter at:
"Det bør synliggjøres overfor andre land og overfor
det internasjonale maritime miljø at Norge tar ansvar knyttet til
økt maritim aktivitet i nord. Det er viktig at Norge kan tilby havner
og havnetjenester i Finnmark som både dekker beredskapsbehov og
behovet for servicehavner for eventuelt økt maritim aktivitet. Norske
havner i nord bør posisjonere seg og utvikle hensiktsmessig samarbeid
for å tiltrekke seg aktivitet. Fiskeri- og kystdepartementet har
derfor bedt Kystverket koordinere et samarbeid mellom havner nord
i Norge. Dette arbeidet må blant annet innebære en kartlegging av
hvilket potensial de forskjellige havnene har, herunder strategisk beliggenhet,
dybdeforhold og eksisterende infrastruktur. Koordineringsarbeidet
vil innebære å legge til rette for en dialog mellom havnene, og å
sette felles utfordringer og mulige løsninger på dagsorden. Konkrete
samarbeidsprosjekter med russiske partnere vil også kunne bli aktuelt."
At det i kapittel 8.4.4 Norske områder i Nord som
næringsstrategisk plattform heter:
"Regjeringen mener derfor at det i forlengelsen av
Nasjonal transportplan 2010–2019 er behov for en særskilt gjennomgang
av transportinfrastrukturen i nordområdene. En slik studie skal omfatte
alle transportformene og ha et tidsperspektiv som strekker seg utover
2020."
At det i kapittel 10.1.4 er omtalt "Havnestruktur og
stamnett til sjøs" der det heter:
"Stamnetthavner og prioritering av farledstiltak og
vegtilknytning gir likevel et signal om hvilke havner regjeringen
mener vil være de mest sentrale i den kommende planperioden. Staten
vil følge utviklingen i trafikkmønsteret nøye med tanke på tiltak
i tilknytning til havner. Med bakgrunn i økt olje- og gassutvinning
i nord arbeider Kystverket i forhold til havnenes rolle og koordinerer
et samarbeid mellom havnene der det legges til rette for dialog
og settes fokus på felles utfordringer og mulige løsninger. Kystverket
vil også være med på å legge til rette for havnesamarbeid."
"For
å styrke sikkerheten og bedre framkommeligheten for skipstrafikken
i norske farvann og havner, arbeides det med å utvikle farledsnormaler
som grunnlag for en systematisk gjennomgang av stamnettet. Etableringen
av et slikt farledssystem vil også kunne bidra til å avgrense framtidige
konflikter om arealbruken i kystsonen og gi sjøtransporten bedre
forutsigbarhet og utviklingsmuligheter."
Omtale i kapittel 11.4 om sikkerhet til sjøs omtales
på ca. 2 sider (side 269–271).
Kapittel 11.1.1 Mål om reduksjon av klimagassutslipp
fra transportsektoren der tiltak innenfor sjøtransport er omtalt:
"Godstransport langs sjøvegen er et klimavennlig
alternativ til vegtransport. Det er derfor et mål å få mer transport
av gods til å gå sjøvegen i stedet for på vegen. Regjeringen legger
til rette for sjøtransport gjennom ny havnelovgivning som gir insentiver
til mer effektiv havnedrift. Regjeringen vil øke investeringene
i farledsutbedringer betydelig samtidig som gebyr og avgiftsbelastningen
på sjøtransport reduseres."
Disse medlemmer har altså merket
seg at gjennom omtale og informasjon i en rekke ulike kapitler i
forslag til NTP 2010–2019 er viktige forhold knyttet til sjøtransport
belyst. Disse medlemmer peker på at en rekke av disse
forhold bør behandles grundigere og i sammenheng for å utvikle en
strategi med effektive virkemidler for å få til en betydelig økning
i bruk av sjøtransport for så vel persontransport og godstransport
i Norge.
Disse medlemmer peker på at dette
gir god klimaeffekt slik noen er opptatt av. Disse medlemmer viser
til NTP 2010–2019 side 301:
"Godstransport langs sjøvegen er et klimavennlig
alternativ til vegtransport. Det er derfor et mål å få mer transport
av gods til å gå sjøvegen i stedet for på vegen."
Disse medlemmer vil peke på at
en langt viktigere effekt kan realiseres gjennom å legge til rette
for et rammeverk som utvikler og øker bruk av sjøtransport og som
derved forbedrer effektiviteten i det samlede nasjonale transportarbeidet.
Dette krever etter disse medlemmers oppfatning at
tiltak for sjøtransport – som også omfatter sjøsikkerhet og beredskap
knyttet til sjøtransport – bør behandles særskilt i en egen stortingsmelding.
Disse medlemmer har merket seg
innspill under åpen høring i komiteen om NTP 2010–2019 2. april
2009 gitt av Logistikk- og transportindustriens Landsforening (LTL).
Disse medlemmer er kjent med
at LTL er en selvstendig interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
i NHO-systemet. LTL organiserer hovedtyngden av norske transportindustribedrifter innenfor
logistikk, spedisjon og skipsekspedisjon, samt beslektet næringsdrift
i tilknytning til havne- og terminalrelatert virksomhet. Disse medlemmer merket
seg synspunkt om at ny NTP og ny havne- og farvannslov ikke fører
til mer gods på sjø. Disse medlemmer er enig i at
en kartlegging av kystnære godsvolum bør gjennomføres. Disse
medlemmer peker også på at konkrete og praktisk rettede
tiltak for å øke godsmengde transportert på sjø innenlands må ha
som modell samlastmodellen som i dag opereres med godt resultat
innen landsbasert transport (særlig innenfor jernbanebasert innenlands godstransport)
basert på velfungerende terminaler og hurtig transport til avklarte
tider. Disse medlemmer peker på at disse synspunkter
understøtter behovet for egen stortingsmelding om sjøtransport.
Disse medlemmer viser for øvrig
til representantforslaget; og peker spesielt på de 7 områdene som
er særskilt omtalt:
"1. Stortingsmeldingen
bør inneholde en komplett gjennomgang av det juridiske rammeverket
for sjøtransporten i Norge. Den daværende regjeringen la 16. mai
2002 frem en prosjektrapport ved navn "Forskriftsdugnaden – prosjekt
for opprydding i forskriftsregelverket", da var et av forenklingsprosjektene
å redusere antall forskrifter under Sjøfartsdirektoratet. På den
tiden var det 130 forskrifter for sjøfart og sjømenn på totalt 1 700
sider, og dette til tross for at fiske- og fangstfartøy ble holdt
utenfor prosjektet. Det finnes dessverre fortsatt et villnis av
lovgivning på området. Per i dag finnes det for eksempel 54 sentrale
forskrifter hjemlet i lov av 8. juni 1984 nr 51 om havner og farvann
mv., 18 sentrale forskrifter hjemlet i lov av 16. juni 1989 nr 59
om lostjenesten mv., 28 sentrale forskrifter hjemlet i lov av 3. desember
1948 nr 7 om pensjonstrygd for sjømenn, og 93 lokale forskrifter
knyttet til havnedistrikter.
2. Stortingsmeldingen bør inneholde en
gjennomgang knyttet til offentlig finansiering og drift av sjøfartsrelatert
infrastruktur, herunder gebyrer og avgifter. Konsekvensene av de
ulike gebyrene og avgiftene bør være gjenstand for en grundig drøfting.
Forslagsstillerne ønsker at Norge i større grad investerer i innenlands
infrastruktur. Likebehandling av offentlige og private havner legges
til grunn.
3. Stortingsmeldingen bør inneholde en
gjennomgang knyttet til sjøveis stamnett, herunder stamnetthavner
og tilknytning til øvrig infrastruktur.
4. Stortingsmeldingen bør inneholde en
gjennomgang knyttet til sjøbasert kollektivtransport i sentrale
og rurale strøk, inkludert spørsmål knyttet til belønningsordninger
for sjøbasert kollektivtransport rundt de store byene.
5. Stortingsmeldingen bør inneholde en
gjennomgang knyttet til sjøbasert godstransport, herunder innenlandsk
og utenlandsk containertransport.
6. Stortingsmeldingen bør inneholde en
gjennomgang knyttet til beredskap, herunder farleder, driftssentraler,
bergingstjenester og oljeverneberedskap.
7. Stortingsmeldingen bør inneholde en
gjennomgang knyttet til den statlige organiseringen. Forslagsstillerne
ønsker i utgangspunktet at Samferdselsdepartementet omorganiseres
til et transportdepartement med ansvar for informasjonstransport,
energitransport, land-, vann- og lufttransport, inkludert havner,
flyplasser og transportterminaler. Det samme gjøres med direktoratene
slik at et felles transportdirektorat får ansvar for all infrastruktur.
Forslagsstillerne ønsker dessuten å etablere et Statens transporttilsyn
som står for kontroll av all transport, samtidig som disse påser
at regler og særlig sikkerhetsbestemmelser følges."
Disse medlemmer peker i tillegg
til disse 7 punktene på at spørsmål om statlig støtte til finansiering
av havner bør utredes og avklares. Disse medlemmer peker
på at det bør vurderes å utforme ordninger for tilskudd, lån, og/eller
lånegarantier for ulike investeringsformål for å modernisere og
effektivisere norske stamnetthavner. Disse medlemmer peker
også på at oppfølgning av de ulike områdene som er omtalt i forslag
til NTP 2010–2019 må inngå i en helhetlig stortingsmelding om sjøtransport.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem en
egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur i tråd med de føringer som er omtalt
i og ved behandling av Dokument nr. 8:48 (2008–2009)."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem
en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur i tråd med de føringer som er omtalt
i og ved behandling av Dokument nr. 8:48 (2008–2009).
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti. Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:48 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Per Sandberg, Bård Hoksrud,
Hans Frode Kielland Asmyhr og Ketil Solvik-Olsen om å få fremlagt
en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 12. mars 2009 fra Stortingets transport
og kommunikasjonskomité hvor det bes om en uttalelse til Dokument
nr. 8:48 (2008-2009) fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik,
Per Sandberg, Bård Hoksrud, Hans Frode Kielland Asmyhr og Kjetil
Solvik-Olsen. I dokumentet fremmes det følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen
snarest legge frem en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet
til effektiv sjøtransport og havnestruktur."
Regjeringen la 13. mars 2009 frem St.meld. nr. 16
(2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Her går det frem at
planrammen knyttet til sjøtransport styrkes med 77 %, fra gjennomsnittlig
614 mill. kr. til 1085 mill. kr. årlig, sammenholdt med planrammen
for perioden 2006-2015. I planen er det for øvrig nedfelt en politikk
og et virkemiddelapparat som vil legge til rette for mer sjøtransport.
Under følger mine kommentarer til momentene som
forslagsstillerne mener bør drøftes i en egen stortingsmelding om
sjøtransport.
En viktig del av det juridiske rammeverket for sjøtransporten
er i stor grad nedfelt i lov om havner og farvann, med tilhørende
forskrifter. Ny lov om havner og farvann ble vedtatt i Stortinget
i februar i år, og det er satt i gang et omfattende arbeid med utformingen
av et nytt forskriftsverk som følge av den nye loven. I arbeidet
legges det avgjørende vekt på å gjøre forskriftsverket så oversiktlig
som mulig, blant annet ved å begrense antallet forskrifter. Jeg
viser i denne sammenheng til Ot.prp. 75 (2007-2008) Om lov om havner
og farvann, og Stortingets behandling av denne. Arbeidet med dette forskriftsverket
er svært omfattende, men det er min ambisjon at vesentlige deler
av dette skal kunne gjøres gjeldende fra 1. januar 2010.
Den nye loven legger videre til rette for god framkommelighet,
trygg ferdsel og forsvarlig bruk og forvaltning av farvannet. Videre
skal den legge til rette for en effektiv og sikker havnevirksomhet
som ledd i sjøtransport og kombinerte transporter. Ettersom vesentlige
deler av det juridiske rammeverket for sjøtransporten dermed er
under grundig fornyelse finner jeg det ikke hensiktsmessig å forta
en gjennomgang av det juridiske rammeverket for sjøtransport på
det nåværende tidspunkt.
I Nasjonal transportplan 2010-2019 er det gjort en
gjennomgang av gebyr- og avgiftsbelastningen for de ulike transportformene.
En av konklusjonene som kan trekkes etter denne gjennomgangen er
at sjøtransporten sett under ett kommer relativt gunstig ut sammenliknet med
vegtransport, men at det er betydelige forskjeller mellom innenriks
og utenriks sjøtransport. For å stimulere til økt godstransport
på sjø foreslår regjeringen lettelser i sjøtransportens brukerbetaling
på 115 mill. kr gjennom å avvikle Kystgebyret og årsavgift for havnesikkerhet.
Parallelt med dette gjennomgår Fiskeri- og kystdepartementet
og Kystverket lostjenesten med sikte på effektivisering, uten at
dette skal gå ut over sikkerheten til sjøs. Det vil blant annet
bli sett på mulighetene til å utvide gjeldende områder for lospliktfrie
seilingskorridorer. I tillegg vil det bli enklere å få utstedt farledsbevis
slik at flere skip kan gå uten los. En omlegging av lostjenesten
vil gi muligheter for effektiviseringsgevinster og ressursbesparelser
som vil komme brukerne av sjøtransporten til gode i form av reduserte
kostnader. Saken sendes på høring i 2009.
Staten har, med unntak for fiskerihavner, ingen økonomiske
virkemidler for direkte investeringer eller medvirkning i havnedrift.
Havnene som inngår i transportnettverket er enten kommunale eller
private, og alle utbedringer og investeringer i havnesektoren bekostes
av havnene selv. Staten bekoster farleder, veger og jernbanespor
til havnene. Det er i så måte ingen forskjellsbehandling mellom
offentlige og private havner.
I St.prp. nr. 37 (2008-2009) om endringer i
statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid ble bevilgningen til
fiskerihavner og farleder økt med ytterligere 80 millioner kroner.
I tillegg ble bevilgningen til vedlikehold av fyrstasjoner styrket med
10 millioner kroner. Det ble også bevilget 40 millioner kroner til
fornyelse av teknisk utstyr på Fedje trafikksentral.
I Nasjonal transportplan 2010-2019 foreslås
det en sterk økning i planrammen for fiskerihavner og farleder.
Det legges opp til en årlig bevilgning til fiskerihavnetiltak på
147 mill. kr. Regjeringen foreslår også å øke tilskuddsposten til
kommunale fiskerihavnetiltak til 52 mill. kr pr. år. Dette gir rom
for rask realisering av en rekke mindre tiltak. Når det gjelder
farledsinvesteringer legges det opp til en gjennomsnittlig årlig
ramme på 286 mill. kr, som er 173 mill. kr mer enn forrige NTP la
opp til.
Regjeringen vil utvikle gode nett for hver transportsektor
og gode koblinger mellom sektorene. Sammenkobling er viktig for
å styrke mulighetene til overføring av transport fra veg til sjø
eller bane, og en slik overføring vil øke fleksibiliteten og effektiviteten
i transportene.
I Nasjonal transportplan 2010-2019 er det foretatt
en gjennomgang av havnestrukturen, og det er en oversikt over stamnetthavner
og sjøverts og landverts infrastruktur (se fig. 10.1 i St.meld.
16 (2008-2009)). Stamnetthavnene kan være både offentlige og private.
Regjeringen legger i nevnte melding til grunn at alle stamnetthavnene skal
være tilknyttet stamnettet til sjøs, og ha riksvegtilknytning. Dette
innebærer at staten beholder ansvaret for farledene og vegene til stamnetthavnene
også etter gjennomføringen av regionreformen. Stamnettet til sjøs
legges til grunn for de farledsutbedringene som regjeringen foreslår
prioritert i Nasjonal transportplan 2010-2019.
Det vil være markedet (vareeiere og transporttilbydere)
som ut i fra økonomiske og bedriftsmessige vurderinger velger hvilke
havner som anløpes og således avgjør hvilke havner som er sentrale
i det norske transportsystemet. Stamnetthavner og prioritering av
farledstiltak og vegtilknytning gir likevel et signal om hvilke havner
regjeringen mener det vil være viktigst å prioritere i den kommende
planperioden. Staten vil følge utviklingen i trafikkmønsteret nøye med
tanke på tiltak i forbindelse med rulleringene av Nasjonal transportplan.
Sjøbasert kollektivtransport er, i likhet med
annen kollektiv transport, i stor grad et fylkeskommunalt ansvar.
Staten opprettet i 2004 en belønningsordning for å premiere byområder som
fører en areal- og transportpolitikk som reduserer biltrafikken
og øker bruken av kollektivtransport. Videre satte staten i 2007
i gang programmet "Kollektivtransport i distriktene" i samarbeid
med fylkeskommunene.
Det er opp til fylkeskommunene å legge til rette for
kollektivtransport med de transportmidlene som ansees som egnet
i de forskjellige områdene i landet.
De siste årene har det vært en stor vekst i
godstransporten, og veg og sjøtransport dekker sammen den største
delen av godstransportmarkedet.
Sjøtransport dominerer de internasjonale varestrømmene.
83 pst av all godstransport til/fra Fastlands-Norge foregår med
skip, 14 pst med lastebil, mens resterende 3 pst fraktes med fly eller
jernbane.
Bulkvarer, målt i tonn, utgjør mesteparten av
det som transporteres både innenriks og i tilknytning til Norges
utenrikshandel. Disse transportene er i stor grad lokale transporter,
eller produkter som fraktes med skip eller jernbane der det er mulig.
Veg- og sjøtransport har over lengre tid hatt omtrent samme andel
av godstransportarbeidet med omtrent 47 pst. hver, mens jernbanen
utfører 6-7 pst. av godstransportarbeidet. Målt i tonnkm vokser
imidlertid transportarbeidet vesentlig mer på veg og sjø enn på
bane. Godstransporten til sjøs og med lastebil har helt ulik sammensetning.
Skip tar gods som skal fraktes langt, med en gjennomsnittlig transportlengde
på 446 km. Tilsvarende tall for lastebilen var 64 km. Det er særlig
transporter mellom landsdelene som bidrar til veksten i transportarbeidet.
Det har for eksempel vært en årlig vekst på rundt 10 pst. i godsmengder
mellom Østlandet og henholdsvis Sørlandet, Vestlandet, Trøndelag
og Nordland de siste 10-15 årene. Dette har bidratt til stor økning
både i vegtransport og jernbanetransport, mens sjøtransporten i
mindre grad har tatt del i denne veksten.
For øvrig vises det til Nasjonal transportplan 2010-2019,
hvor det også gjøres rede for konkurranseflatene mellom transportformene.
Nasjonal transportplan 2010-2019 gir sammen med
St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden en god oversikt over
relevante problemstillinger innen sjøsikkerhet og beredskap mot akutt
forurensing. Blant annet er det i forbindelse med utformingen av
Nasjonal transportplan 2010-2019 gjort et omfattende arbeid knyttet
til prioritering av konkrete farledsutbedringer som vil bidra til
både økt sikkerhet og økt fremkommelighet for sjøtransporten. I
tillegg legger regjeringen opp til fornyelse av Kystverkets trafikksentraler,
noe som vil bidra til sikrere drift og styrket sjøtransport. Regjeringen
foreslår også i NTP 2010-2019 å øremerke 54 mill. kr årlig til fornyelse
av Kystverkets fartøy. Kystverket vil dermed få mulighet til å anskaffe
mer effektive og multifunksjonelle anleggs-, vedlikeholds- og oljevernfartøy
som vil bidra til ressursbesparelser i etaten.
Videre foreslås det at planrammen for vedlikehold
av navigasjonsinstallasjoner øker med ca 40 mill. kr årlig. Bevilgningene
til trafikksentraler økes med 25 mill. kr per år, og dette skal
gå til fornyelse av det tekniske utstyret på sentralene.
I det er i dag leid inn tre slepefartøy over
Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. To av disse er leid inn
på helårlig basis, mens det siste leies inn i vinterhalvåret. Slepefartøyene
utgjør den statlige slepebåtberedskapen for Nord-Norge. Fra 2010
ønsker regjeringen å styrke slepebåtberedskapen i Nord-Norge til
tre helårsdrevne fartøy over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett.
Kystverket er i denne sammenheng bedt om å utrede alternative løsninger
med tilsvarende beredskapsnivå.
For øvrig vises det til St.prp. nr. 1 (2008-2009) for
Fiskeri- og kystdepartementet hvor det legges opp til en styrking
av bevilgningene til oljevernberedskapen slik at Kystverkets utskiftingsplan
for oljemateriell i de statlige depotene langs kysten kan følges
opp innen 2010. Det må løpende foretas risikoanalyser og vurderinger
knyttet til dimensjoneringen av oljevernberedskapen.
Vurderinger knyttet til hvordan staten mest
hensiktsmessig kan organiseres for å løse sine oppgaver er viktig
og krevende. Det er ofte en rekke perspektiver som kan anlegges,
og det vil være mange hensyn som må avveies. Grensesnitt mellom
departementenes ansvarsområder vil alltid måtte forekomme.
Norge er en betydelig havnasjon. Vår hav- og kystforvaltning
byr samlet sett på en rekke utfordrende oppgaver, bl.a. behovet
for helhetlig tilnærming knyttet til arealbruk, interesseavveining,
reguleringer og sikkerhet og beredskapsnivå. Det er min mening at
behovene for, og den samlede nytten av, å kunne legge slike perspektiver
til grunn er større enn den gevinsten som isolert sett muligens
oppnås ved en samling av all samferdsels- og transportpolitikk i
et departement, slik forslagstillerne går inn for.
Spørsmålet ble forøvrig drøftet i St.prp. nr.
1 (2002-2003) for Fiskeri- og kystdepartementet, og det vises til
denne. I tiden etter 2003 har behov for helhetlig havforvaltning
forsterket seg ytterligere. For eksempel er en helhetlig hav- og kystforvaltning
svært viktig i et nordområde og arktisk perspektiv, der sjøsikkerhet,
rammebetingelser for sjøtransporten og reguleringer av denne er
sentrale virkemidler.
Som det går frem av gjennomgangen over oppfyller
Regjeringen løftene nedfelt i Soria Moria-erklæringen, blant annet
gjennom Nasjonal transportplan 2010- 2019, og ved å få på plass
en ny havne- og farvannslov. I all hovedsak mener jeg også at Nasjonal
transportplan 2010-2019 behandler de temaene som forslagstillerne
ønsker drøftet i en egen stortingsmelding.
Samspillet mellom ulike transportformer er grunnleggende
for å styrke sjøtransporten. Jeg mener derfor at en egen stortingsmelding
om sjøtransport ikke vil være hensiktsmessig, men at alle transportformene
heller bør behandles samlet, og med lik planleggingshorisont, slik Nasjonal
transportplan legger opp til.
Avslutningsvis vil jeg understreke at jeg deler forslagstillernes
engasjement for å styrke sjøtransportens stilling i markedet. Etter
min oppfatning er det imidlertid ikke behov for en egen stortingsmelding
om sjøtransport på dette tidspunktet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 23. april 2009
Per Sandberg |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |