I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjøre de nødvendige
tiltak for at:
1. Private bemanningsselskaper
kan avlaste Nav med arbeidsformidlingen til ordinære arbeidsledige.
2. Attførings- og vekstbedrifter kan avlaste
Nav i oppgavene med arbeidsevneavklaring for sykmeldte, yrkeshemmede
og uføretrygdede."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 13. mars 2009 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 27. mars 2009 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og
fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag
nr. 52 (2008–2009) fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og
Jan Tore Sanner om å la private bemanningsselskaper avlaste Nav
i arbeidsformidlingen til arbeidsledige og å la attførings- og vekstbedrifter avlaste
Nav i arbeidsevneavklaringen til yrkeshemmede.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens svarbrev til komiteen av 27. mars 2009 (vedlagt) der
det framgår at forslagene som fremmes i representantforslaget, allerede
er godt ivaretatt.
Det foregår et relativt omfattende samarbeid mellom
Arbeids- og velferdsetaten og private bemanningsbyråer, samtidig
som den største delen av avklaringstiltaket for personer med nedsatt
arbeidsevne allerede skjer i regi av attførings- og vekstbedriftene. Flertallet anser på
denne bakgrunn forslagene som overflødige.
Flertallet understreker videre
at arbeidsformidling og arbeidsevnevurderinger er og skal være et
offentlig ansvar, på linje med Navs øvrige oppgaver innen arbeidsliv
og velferd. Flertallets politikk er å styrke kapasiteten
i Nav-kontorene i tråd med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 51 (2008–2009)
Redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen
og forslag om tilførsel av ressurser til Arbeids- og velferdsetaten,
jf. Innst. S. nr. 190 (2008–2009) og Innst. S. nr. 220 (2008–2009).
Det er likevel ikke til hinder for at Nav både kan og skal samarbeide med
andre aktører, herunder private, når det anses å gi det beste resultatet
for brukerne. En viktig del av Navs tjenesteutvikling er at Nav-kontorene
samarbeider tettere enn før med lokale og regionale aktører både
i offentlig og privat sektor, for å skreddersy individuelle planer
på beste måte. Skal et samarbeid med eksterne fungere optimalt for
brukerne og gi tjenester av god kvalitet, krever det også at etaten
selv har bred og god kompetanse på alle sine ansvarsområder. Kjøp
av tjenester fra eksterne er ett av flere virkemidler etaten kan
benytte. Flertallet ser imidlertid privatisering
av deler av Nav-kontorenes ansvarsområde som et uegnet virkemiddel
for bedre kapasitet i Nav. Tapping av kompetanse og oppsplitting
av ansvar vil kun bidra til å redusere kvaliteten i tjenestene som ytes.
Flertallet viser til at Nav-kontorene
har ansvar for å samarbeide med eksterne, basert på lokale og regionale
muligheter og forutsetninger, samt brukernes behov. Flertallet viser
til at både NHO Service og Attføringsbedriftene i den åpne høring
til St.prp. nr. 51 (2008–2009) viser til ledig kapasitet i arbeidsformidling
og avklaring, utover de tjenestene de allerede yter på oppdrag fra
Nav. Flertallet forutsetter at Nav løpende vurderer
behovet for økt kjøp av tjenester fra eksisterende og nye samarbeidspartnere. Flertallet understreker
imidlertid at slike vurderinger må bygge på brukernes behov, ikke
på ledig kapasitet i seg selv. Det må være samsvar mellom de tjenestene
som kjøpes og de behov brukerne har. Flertallet viser
i den forbindelse til høringsuttalelse fra NHO Service under komiteens
åpne høring vedrørende St.prp. nr. 51 (2008–2009). Der framgår det
at det i dag foregår et utstrakt samarbeid mellom bemanningsbransjen
og Nav, at bransjen allerede har tilgang til Navs databaser over
arbeidsledige, men at måten samarbeidet fungerer på, varierer lokalt.
Det framgår også at bransjen allerede har avtalt videre dialog med
Arbeids- og velferdsdirektoratet for å tilby ytterligere bruk av
den kunnskapen de har om arbeidsmarkedets behov. Flertallet ser
et slikt samarbeid som positivt, dersom etaten mener at det er til
beste for brukerne.
Flertallet viser videre til Navs
statistikk for beholdning av ledige stillinger og arbeidsledige fordelt
etter yrkesbakgrunn. Denne statistikken viser et betydelig gap mellom
arbeidsgivernes etterspørsel og de lediges kvalifikasjoner. Spesielt
er gapet stort innen bygg og anlegg og industri, der de siste tallene
viser henholdsvis 11 904 og 10 333 registrerte ledige, mot 2 390 og
1 857 ledige jobber. I tillegg kommer alle permitterte. Det er bare
innen undervisning og helse, pleie og omsorg at det er flere ledige
stillinger enn registrerte arbeidsledige. Etter flertallets oppfatning
viser disse tallene at hovedutfordringen nå i minst like stor grad
som å formidle til arbeid, er å vedlikeholde og utvikle kompetanse
på viktige næringsområder for framtida. Flertallet viser
i den forbindelse til St.prp. nr. 37 (2008–2009) Endringer i statsbudsjettet
2009 med tiltak for arbeid og Ot.prp. nr. 31 (2008–2009) Om lov
om endring i lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
og Stortingets behandling av disse i henholdsvis Innst. S. nr. 139
(2008–2009) og Innst. O. nr 44 (2008–2009).
En ytterligere utfordring i tider med raskt
økende ledighet er situasjonen for personer med nedsatt arbeidsevne. Flertallet viser
i den forbindelse til Attføringsbedriftenes uttalelse i den åpne høringen
om St.prp. nr. 51 (2008–2009). Der uttrykkes blant annet bekymring
for at den offentlige debatt om kapasitetsproblemene i Nav tar oppmerksomheten
bort fra behovet til brukere med sammensatte behov og bidrar til
redusert tiltaksnivå for personer med nedsatt arbeidsevne. Flertallet vil
derfor understreke det som også framgår av St.prp. nr. 51 (2008–2009),
at hele intensjonen med NAV-reformen er å sikre at brukere med behov
for sammensatte tjenester får en bedre og mer effektiv bistand i arbeidsrettede
prosesser, med sikte på mer varig deltakelse i arbeidslivet.
Når det gjelder behovet for økt kapasitet i
Nav, blant annet som følge av finanskrise og økt pågang av ledige
og permitterte, viser flertallet til Regjeringens
og Stortingets gjennomførte og planlagte tiltak. I 2008 ble etaten
tilført 100 mill. kroner gjennom omdisponeringer og økte bevilgninger,
(jf. St.prp. nr. 87 (2007–2008) Om styrking av Arbeids- og velferdsetaten
og Innst. S. nr. 19 (2008–2009)). Nivået ble videreført i statsbudsjettet
for 2009. Stortinget har nå til behandling St.prp. nr. 51 (2008–2009)
Redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen
og forslag om tilførsel av ressurser til arbeids- og velferdsetaten,
der nye 710 mill. kroner i 2009 allerede er vedtatt, jf. Innst.
S. nr. 190 (2008–2009). I Innst. S. nr. 220 (2008–2009) behandles
Regjeringens forslag til bruken av disse midlene. Gjennom regelverksendringer,
utsettelse av gjennomføringstidspunkt for enkelte reformer, organisatoriske
og kompetansemessige tiltak og en betydelig tilførsel av økonomiske
ressurser, skal Arbeids- og velferdsetaten bli i stand til å redusere
køer, sikre rett ytelse av god kvalitet til rett tid, god tilgjengelighet
og oppfølging av brukerne, jevn saksproduksjon og bli i stand til
å møte forventet økt ledighet på en tilfredsstillende måte.
I Representantforslag nr. 52 (2008–2009) tas
arbeidsmarkedsstatistikk fra januar 2008 og januar 2009 til inntekt
for en generell trend om økt venteliste på attføring og reduksjon
i antall gjennomførte attføringstiltak. Flertallet viser
til statsrådens og arbeids- og velferdsdirektørens redegjørelse
i åpen høring i Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 51 (2008–2009). Det ble der vist til god måloppnåelse på områder
som gjennomføring av kvalifiseringsprogrammet, arbeidsmarkedstiltakene,
høy overgang til arbeid og oppfølging av arbeidssøkere. Andelen
med overgang til arbeid var høyere i 2008 enn i 2007, både for ordinære
arbeidssøkere, for innvandrere og for yrkeshemmede. Det ble videre
vist til at attføring er ett av områdene der restansesituasjonen
har vært mest problematisk. Dette er derfor ett av seks ytelsesområder som
skal prioriteres i arbeidet med å bygge restansene ned. Flertallet vil
i den forbindelse også minne om at NAV-reformen fortsatt er under
gjennomføring.
Flertallet viser til at det er
kommet to nye månedsstatistikker (februar og mars 2009) fra Arbeids-
og velferdsdirektoratet, siden representantforslaget ble fremmet.
Statistikken for mars viser at nedgangen i saker som ikke er behandlet innen
fristen, er på 13,2 pst. bare denne måneden. For flere stønadstyper
er situasjonen nå under kontroll. Kravet om 80 pst. anvisning på
dagpenger innen tre uker er oppnådd. 14 av 19 fylker har nedgang
i restansene, mens tre fylker har en økning på 5 pst. eller mer.
Disse fylkene skal fortsatt få en særskilt oppfølging.
Flertallet viser spesielt til
statistikken over registrerte personer med nedsatt arbeidsevne. Antall
registrerte har steget jevnt gjennom mange år. I 2001 var antallet
kommet opp i 63 909 personer og fortsatte å stige til 93 304 personer
i 2005, før det for første gang på lenge var en nedgang i 2006.
Antallet var på sitt foreløpig laveste i 2008, med 81 343 personer, mens
det i første kvartal i 2009 igjen har vært en økning. Samtidig viser
statistikken at nivået i januar, februar og mars 2009 er lavere
enn tilsvarende nivå i 2007. Flertallet viser til
at det kan være vanskelig å påvise langsiktige trender basert på
et så begrenset materiale, men forutsetter at utviklingen følges
nøye fra måned til måned og at tiltak settes inn om nødvendig, slik statsråden
redegjorde for i ovennevnte høring. Statistikken for årets tre første
måneder (gjennomsnitt) viser at 64 pst. av de 83 821 personene som
er registrert med nedsatt arbeidsevne, er i tiltak, slik Attføringsbedriftene
viste til under nevnte høring. I motsetning til forslagsstillerne mener flertallet at
kun en grundigere analyse av tallene kan påvise om denne økningen
skyldes en ny og grundigere kartlegging av de yrkeshemmedes muligheter
og behov, eller om det skyldes en opphopning av personer i kartlegging
fordi de ikke har vært prioritert for videre formidling til tiltak
eller arbeid. Flertallet viser til intensjonene med
NAV-reformen, legger til grunn at slike analyser er en del av etatens løpende
overvåking av utviklingen på arbeidsmarkedet og at tiltak, for eksempel
i Attføringsbedriftene, trappes opp dersom det anses nødvendig.
På bakgrunn av ovenstående mener flertallet som
nevnt innledningsvis, at intensjonene i Representantforslag nr.
52 (2008–2009) allerede er godt ivaretatt, og at forslagene dermed
er overflødige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Representantforslag nr. 52 (2008–2009)
fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Jan Tore Sanner.
I representantforslaget pekes det på at Arbeids- og velferdsetaten
(Nav) har problemer med å innfri frister for forsvarlig saksbehandling
innen hele 13 av 17 velferdsordninger. Denne tendensen har vært sterkt
økende i perioden 2006–2008. Som følge av økende arbeidsledighet
har det blitt et stadig større press på Nav, og til tross for at
det gjennom St.prp. nr. 51 (2008–2009) Redegjørelse om situasjonen
i arbeids- og velferdsforvaltningen fremmes flere forslag for å
løse problemene i etaten, er det grunn til å vurdere om enkelte tjenester
kan gjøres annerledes. Dette kan skje gjennom en bedre oppgavefordeling,
og gjennom samarbeid med andre aktører, tiltak som fremmes i representantforslaget.
Sysselsettingsloven av 1947 gir følgende hovedmål
for Nav som utøvende organ i arbeidsmarkedspolitikken:
Aktive og gode arbeidssøkere
God tilgang på arbeidskraft
Effektiv forvaltning av økonomiske ytelser
Tilgjengelig kunnskap om arbeidsmarkedet
Disse medlemmer er sterkt bekymret
for de brukere som rammes av at Nav for tiden ikke er i stand til
å levere de velferdstjenester som det er behov for. Gjennom St.prp.
nr. 51 (2008–2009) Redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen
tas det sikte på å løse utfordringene i ytelsesforvaltningen, men
det er samtidig grunn til å påpeke at to av målsettingene ikke ser
ut til å prioriteres, nemlig tiltak for å skaffe aktive og gode
arbeidssøkere og for å ha oppdatert kunnskap om arbeidsmarkedet.
Mennesker som mister jobben som følge av den økonomiske
krisen, skal få rask saksbehandling og god og kvalitetssikker formidling
til ny jobb. Disse medlemmer viser til innspill som
kom i forbindelse med arbeids- og sosialkomiteens åpne høring om
St.prp. nr. 51 (2008–2009) den 15. april 2009, hvor det i høringsnotat
fra NHO Service blant annet står:
"Bemanningsbransjen har tett kontakt med alle deler
av næringslivet. Det gir førstehåndsinformasjon om etterspørselen
etter bestemte typer arbeidskraft. Denne kunnskapen er relevant
for Arbeids- og velferdsdirektoratet når de skal sette sammen menyen
av tiltak for ledige.
Det er viktig at den kunnskapen
som slike tiltak gir deltakerne, er relevant for bedriftenes behov for
ny arbeidskraft."
Disse medlemmer deler dette synet,
og viser til at det i samme høring også fremkom opplysninger om
at Navs eget kunnskapsarbeid inn mot næringslivet er bygget ned
de senere årene. I kombinasjon med det faktum at Nav står overfor store
kapasitetsutfordringer, bør dette føre til at bemanningsbransjen
kan overta deler av arbeidsformidlingen til arbeidsledige.
Disse medlemmer vil påpeke viktigheten
av at det i dag gjøres grep for å forbedre arbeidsformidlingen.
Arbeidsledighet innebærer en svekket privatøkonomi, som over tid
kan føre til store økonomiske problemer for en rekke mennesker i
Norge. Videre vil effekten av langvarig arbeidsledighet for mange
mennesker innebære svekket arbeidsevne, med den følge at behovene for
lange attføringsløp øker. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng vise til at de som ble arbeidsledige i januar 2009, vil
ha betegnelsen langtidsledig i august 2009.
En positiv erfaring som bemanningsbransjen bidrar
til, er at brukerne går fra å være klienter til å bli medarbeidere.
Gjennom bemanningsselskapene har arbeidsledige mulighet til å prøve
ut ulike jobbmuligheter, samtidig som selskapene bistår med kompetansepåfyll
for å møte de behov som både kunder og medarbeidere har for å oppnå
best mulig resultat.
Disse medlemmer viser til statsrådens
vurdering av representantforslaget, og stiller seg undrende til
konklusjonen om at samarbeidet mellom Nav og bemanningsbransjen
i dag er så omfattende at de forslag som reises i representantforslaget,
er overflødige. Innspill fra bemanningsbransjen forteller både om
kapasitet og mulighet til å bistå arbeidsledige på en mer aktiv måte
enn i dag og gjennom det avlaste Nav.
Disse medlemmer viser videre
til den bekymringsfulle utviklingen i antallet yrkeshemmede. Alt
før arbeidsledigheten begynte å øke i 2008, var det i overkant av
80 000 registrerte yrkeshemmede. I notat fra Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
til arbeids- og sosialkomiteens høring i forbindelse med St.prp.
nr. 51 (2008–2009) slås det fast at det gjennomføres færre attføringstiltak
overfor yrkeshemmede i 2009 enn tilfellet var i 2008:
"Første kvartal av 2009 viser en markant nedgang
i tiltaksintensiteten for personer med nedsatt arbeidsevne (yrkeshemmede)
hvor antallet øker mens andelen i tiltak går ned fra ca. 70 % til
64 %."
I en interpellasjon til arbeids- og inkluderingsminister
Dag Terje Andersen fra stortingsrepresentant Martin Engeset ble
denne problemstillingen reist. I debatten 17. mars 2009 sa da statsråden:
"Mange attføringsløp blir avsluttet ved årsskiftet,
og man bør derfor være forsiktig med å trekke slutninger på bakgrunn
av tiltaksnivået i januar måned."
Disse medlemmer viser til at
tallene baserer seg på arbeidsmarkedsstatistikk fra Nav, og sammenligner
januar, februar og mars måned 2009 med tilsvarende måned i 2008.
I så måte er de sesongvariasjoner som måtte finnes i januar 2009, de
samme som fantes i januar 2008.
Disse medlemmer peker igjen på
utfordringen Nav har når det gjelder til å drive arbeidsformidling,
og den risiko etaten med dette tar overfor mange som står i fare
for å bli langtidsledige og igjen få redusert arbeidsevne. For å
gi hjelp til mennesker som i dag er yrkeshemmede og venter på tiltak,
samt for å forebygge utfordringen med stadig flere langtidsledige
og yrkeshemmede, bør Nav overlate deler av arbeidet med arbeidsevneavklaring
til attførings- og vekstbedriftene. Dette medlem viser
til Bransjeforeningen Attføringsbedriftene, som rapporterer at attføringsbedriftene
kan makte å gjennomføre 6 000 nye tiltaksplasser allerede på en
måneds varsel. Den uutnyttede kapasiteten gir et godt grunnlag for
disse bedriftene til å avlaste Nav med avklaringsarbeidet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjøre de nødvendige
tiltak for at:
1. Private bemanningsselskaper
kan avlaste Nav med arbeidsformidlingen til ordinære arbeidsledige.
2. Attførings- og vekstbedrifter kan avlaste
Nav i oppgavene med arbeidsevneavklaring for sykmeldte, yrkeshemmede
og uføretrygdede."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til sitt forslag under Stortingets behandling av Innst.
S. nr. 139 (2008–2009) hvor disse medlemmer fremmet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette de nødvendige
tiltak overfor Nav slik at man kan oppheve dagens ansettelsesstopp,
i blant annet Oslo, og at det legges til rette for et tett samarbeid
med de private vikarbyråene hvor man tar i bruk den ledige kapasiteten
de kan tilby for å få redusert saksbehandlingstiden. Dette for å
sikre at mottakere av trygdytelser får den ytelsen de har krav på
til rett tid. "
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre støtter det som oppfattes som intensjonen i representantforslaget, nemlig
å vurdere om den kompetanse som henholdsvis bemanningsselskapene
og attførings- og vekstbedriftene besitter, kan benyttes enda mer
i et forsterket samarbeid mellom disse aktørene og Nav. Disse
medlemmer mener at selv om det allerede i dag er et utstrakt
samarbeid mellom de nevnte aktørene og Nav, kan man ikke av den
grunn konkludere med at ytterligere innsats for å utnytte ressursene
bedre er "overflødig", slik flertallet hevder. Det vises i den forbindelse
til at bemanningsbransjen selv hevder at selv om det er et utstrakt
samarbeid i dag, betyr ikke det nødvendigvis at samarbeidet lokalt
er like godt alle steder. Det vises videre til behovet for å øke
antallet avklaringstiltak, og den ledige kapasiteten til dette i
enkelte attførings- og vekstbedrifter.
Disse medlemmer presiserer at
det ikke betyr at Nav skal eller bør overlate ansvar etaten i dag har
for måloppnåelse i arbeidsmarkedspolitikken til andre, verken når
det gjelder å sikre et velfungerende arbeidsmarked, gi den enkelte jobbsøker
gratis, individuell og relevant veiledning om muligheter i arbeidsmarkedet,
eller å sikre relevante attføringstilbud til grupper i arbeidsmarkedet
som har behov for dette. Dette er, og skal være, et offentlig ansvar
også i fremtiden.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen om å gjøre de nødvendige
tiltak for at:
1. Private bemanningsselskaper
kan avlaste Nav med arbeidsformidlingen til ordinære arbeidsledige.
2. Attførings- og vekstbedrifter kan avlaste
Nav i oppgavene med arbeidsevneavklaring for sykmeldte, yrkeshemmede
og uføretrygdede.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:52 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Jan Tore Sanner om
å la private bemanningsselskaper avlaste Nav i arbeidsformidlingen
til arbeidsledige og å la attførings- og vekstbedrifter avlaste
Nav i arbeidsevneavklaringen til yrkeshemmede – vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslag av 11. mars 2009 fra stortingsrepresentantene
Martin Engeset og Jan Tore Sanner. Forslaget ble oversendt mitt
departement for vurdering 13. mars 2009.
Forslagstillerne fokuserer på tiltak som kan
avlaste Arbeids- og velferdsetaten i arbeidet med å yte bistand
til arbeidsledige og personer med redusert arbeidsevne.
Regjeringen er opptatt av å føre en aktiv arbeidsmarkedspolitikk,
og legger til rette for at personer som faller ut av arbeid eller
står utenfor arbeidslivet får hensiktsmessig bistand for overgang
til arbeid. Videre vurderer regjeringen fortløpende behovet for
å styrke innsatsen rettet mot arbeidsledige, samt personer med redusert arbeidsevne
med behov for arbeidsrettet bistand.
Arbeids- og velferdsetaten har ansvaret for
gjennomføringen av arbeidsmarkedspolitikken, herunder oppfølging
og veiledning av arbeidssøkere samt forvaltning av arbeidsmarkedstiltakene.
Siktemålet er en helhetlig oppfølging av personer med behov for
arbeidsrettet bistand med sikte på at flest mulig inkluderes i arbeidslivet.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har et relativt omfattende
samarbeid med de private bemanningsbyråene. Jeg viser i den sammenheng
til at NHO service, som blant annet representerer private bemanningsselskaper,
i løpet at de siste par ukene har hatt møter med så vel Arbeids-
og velferdsdirektoratet som Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
I møtene ble samarbeidet mellom Arbeids- og velferdsetaten og bemanningsbransjen
diskutert.
I forbindelse med oppfølging og veiledning av arbeidssøkere
gir Arbeids- og velferdsetaten informasjon om bemanningsbyråene
som en jobbmulighet, og oppfordrer arbeidssøkere til å kontakte
bemanningsbyråer og registrere seg hos disse.
I informasjonen til arbeidssøkere/arbeidsledige på
nav.no er vikarbyråer og bemanningsselskaper nevnt særskilt som
en aktuell jobbkanal. På nav.no er det også en liste over bemanningsbyråer,
med lenker til hvert enkelt byrå. Bemanningsbyråer får også vanlig
rekrutteringsbistand fra Arbeids- og velferdsetaten når de ber om dette.
Bemanningsbyråene er dessuten blant de hyppigste brukerne av selvbetjeningstjenestene på
nav.no rettet mot rekruttering av arbeidskraft.
For øvrig benytter Arbeids- og velferdsetaten også
bemanningsbyråer som leverandører av arbeidsrettede tiltak, som
anskaffes innenfor rammen av regelverket for offentlige anskaffelser.
Det eksisterer således i dag et relativt omfattende samarbeid
mellom Arbeids- og velferdsetaten og private bemanningsbyråer. Dette
innebærer blant annet at private bemanningsbyråer også formidler
ordinære arbeidsledige. Samarbeidet mellom Arbeids- og velferdsetaten
og private bemanningsbyråer omfatter dermed de momentene stortingsrepresentantene
peker på i sitt forslag.
Arbeids- og velferdsetaten har ansvaret for
en helhetlig oppfølging av personer med behov for arbeidsrettet
bistand for å komme i arbeid. Det foretas en individuell vurdering
for å kartlegge den enkelte brukers muligheter og begrensninger sett
i forhold til arbeidslivets krav dersom det er nødvendig med arbeidsrettet
bistand før arbeidssøkeren kan delta i ordinært arbeid. Med utgangspunkt
i den individuelle vurderingen skal arbeidsrettet bistand tilpasses
brukerens behov. Arbeidsrettede tiltak iverksettes av Arbeids- og velferdsetaten
når jobbsøking og oppfølging fra etaten ikke er tilstrekkelig for
overgang til ordinært arbeid.
I forskrift om arbeidsrettede tiltak mv. er
det lagt til grunn at arbeids- og velferdsetaten kan kreve at brukeren
skal gjennomføre en behovs- eller arbeidsevnevurdering. Regjeringen
har i St.prp. nr. 51 (2008–2009) foreslått at retten til arbeidsevnevurdering
og aktivitetsplan utsettes til 1. mars 2010. Metodikken for arbeidsevnevurdering
kan tas i bruk der det ligger til rette for det.
I de fleste tilfeller gjennomføres den individuelle vurderingen
som en del av Arbeids- og velferdsetatens løpende og ordinære arbeid.
I noen tilfeller må det foretas en mer omfattende vurdering enn
det etaten er i stand til å gjøre som en del av sin ordinære virksomhet.
Med hjemmel i forskrift om arbeidsrettede tiltak mv. kan etaten da
kjøpe avklaringstiltak. Dette er å oppfatte som en avlastning av
Arbeids- og velferdsetaten. Tiltaket skal gi systematisk kartlegging
og vurdering av den enkeltes arbeidsevne og avdekke eventuelle ytterligere
behov for bistand for å komme inn på arbeidsmarkedet eller beholde
arbeidet.
Innsatsen omfatter blant annet sykmeldte arbeidstakere,
personer med redusert arbeidsevne samt uførtrygdede med behov for
avklaringsbistand. Tiltaket kan også brukes overfor andre arbeidssøkere
som har problemer med å komme i arbeid. Avklaringstiltaket har tradisjonelt
vært brukt overfor personer med nedsatt arbeidsevne og har da vært
gjennomført av attførings- og vekstbedrifter. Avklaring kan nå også
skje i ordinær virksomhet, men fortsatt gjennomføres den største
delen av avklaringstiltaket i regi av attførings- og vekstbedrifter.
Avklaringstiltaket dekker i dag blant annet
den avlastningen stortingsrepresentantene etterlyser i sitt forslag.
Jeg kan forsikre representantene om at jeg følger utviklingen nøye,
og fortløpende vurderer eventuelle behov for endringer i gjennomføringen
av politikken.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 5. mai 2009
Karin Andersen |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |