Forslagsstillerne viser til at reklame for livssyn og
politiske budskap på norsk fjernsyn p.t. er forbudt i henhold til
lov om kringkasting § 3-1.
Forslagsstillerne er ikke enig i denne bestemmelsen.
Forslagsstillerne mener på prinsipielt grunnlag at det bør åpnes
for reklame for livssyn og politiske budskap også i fjernsynet. Forslagsstillerne
ser ingen grunn til at fjernsyn som medium skal skjermes for denne
typen ytringer, som må anses som en del av ytringsfriheten i et
demokratisk samfunn. Forslagsstillerne ser likevel viktigheten av
at også dette området reguleres, blant annet slik at ikke en enkelt
aktør eller et parti kan kjøpe opp ett eller flere medier og på
denne måten være til hinder for ytringsfriheten.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse
til dommen avsagt i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD)
i Strasbourg 11. desember 2008 vedrørende politisk reklame på norsk
fjernsyn (TV Vest & Rogaland Pensjonistparti v. Norge, saksnr.
21132/05).
Forslagsstillerne mener at en videreføring av
totalforbudet i kringkastingsloven § 3-1 ikke er i tråd med dommen
fra EMD.
Videre mener forslagsstillerne at den foreslåtte endringen
i NRK-plakaten, jf. St.meld. nr. 18 (2008–2009), kan være i strid
med lov om redaksjonell fridom i media.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak som åpner
for reklame for livssyn og politiske budskap i alle medier, herunder
også forslag til reguleringer som sikrer ytringsfrihet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at forslagsstillerne
er uenige i forbudet mot reklame for livssyn og politiske budskap
på fjernsyn, slik dette kommer til uttrykk i kringkastingsloven
§ 3-1.
Komiteen viser til at Stortinget
behandlet saken om politisk fjernsynsreklame i Innst. S. nr. 48 (2006–2007).
De enkelte partiers standpunkt for og mot politisk reklame på fjernsyn
kommer til uttrykk i denne innstillingen.
Komiteen merker seg videre at
forslagsstillerne viser til dommen i EMD 11. desember 2008, og hevder
at en videreføring av totalforbudet mot politisk reklame, jf. kringkastingsloven § 3-1
ikke er i tråd med dommen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, deler ikke representantenes oppfatning
og mener det norske forbudet mot politisk reklame på fjernsyn kan
videreføres. Flertallet viser i den forbindelse til
behandlingen av St.meld. nr 18 (2008–2009). Flertallet mener
det er viktig å videreføre forbudet mot reklame for livssyn og politiske
budskap på fjernsyn og mener dette ivaretar ytringsfriheten på en
bedre måte enn om slik reklame skulle vært tillatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at Regjeringen opprettholder forbudet mot politisk TV-reklame,
selv etter at Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har
slått fast at det er ulovlig. Disse medlemmer finner
dette oppsiktsvekkende.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har tatt opp en rekke forslag i Stortinget om å
tillate politisk TV-reklame. Dommen i EMD har styrket disse
medlemmer i overbevisningen om at dette har vært riktig.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
med sitt standpunkt om å opprettholde forbudet mot politisk TV-reklame
driver med seigpining av TV-kanaler og politiske partier på et område Regjeringen
allerede har tapt.
Disse medlemmer undrer seg over
Regjeringens handlemåte.
Disse medlemmer mener dette er
en sak som handler om ytringsfrihet – politisk ytring gjennom reklame.
Politisk ytring er prinsipielt noe helt annet
enn journalistikk. Ytringenes kanaler er mange – og reklame er en
av dem. Disse medlemmer mener det er et uakseptabelt
inngrep i ytringsfriheten å forby ytring i et bestemt medium.
Disse medlemmer mener også det
er betimelig å påpeke at forbudet mot politisk TV-reklame er langt
bredere enn politiske partiers budskap i valgkamp. Det rammer enhver
som ønsker å opplyse om noe som har samfunnsmessig eller "politisk"
konsekvens. Det gjelder uavhengig av valgene, og det rammer også
svar på det offentliges informasjonskampanjer. Ett eksempel er at
staten kan "reklamere" for sine syn i TV 2, mens den som er uenig,
ikke kan komme til orde på denne måten. Disse medlemmer vil
også påpeke at politisk reklamefilm sendes allerede, dog ikke på
TV. Det finnes særlig på Internett. Når man vet at moderne teknologi
"smelter sammen" tv og pc, stiller dette ytterligere spørsmål ved
forbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er enig i forslagsstillernes vurdering
om at dommen fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen av 11. desember
2008 må få som konsekvens at det norske totalforbudet mot politisk
TV-reklame må opphøre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak som åpner
for reklame for livssyn og politiske budskap i alle medier, herunder
også forslag til reguleringer som sikrer ytringsfrihet."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres syn vedr. reklame for livssyn og politiske budskap
på fjernsyn slik dette fremkommer av representantforslaget og Innst.
S. nr. 248 (2006–2007).
Etter komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstres syn er det ingen prinsipielle forskjeller
mellom reklame for livssyn og politiske budskap og andre typer reklame
på fjernsyn. Videre mener disse medlemmer at det
fremstår som et paradoks å tillate én type og forby andre typer
reklame på fjernsyn. Disse medlemmer ser derfor ingen
grunn til at fjernsyn som medium skal skjermes for denne typen ytringer,
som må anses som en del av ytringsfriheten i et demokratisk samfunn. Disse
medlemmer ser likevel viktigheten av at også dette området
reguleres, blant annet slik at ikke en enkelt aktør eller parti
kan kjøpe opp ett eller flere medier og på denne måten være til
hinder for ytringsfriheten.
Disse medlemmer holder fast ved
at dommen fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) av
11. desember 2008 tilsier at det norske totalforbudet mot reklame
for livssyn og politiske budskap, jf. kringkastingsloven § 3-1, må
opphøre og erstattes med en bestemmelse som åpner for reklame for
livssyn og politiske budskap i alle medier. En slik bestemmelse
bør, etter disse medlemmers mening, suppleres med
reguleringer som sikrer ytringsfrihet.
Disse medlemmer viser videre
til den foreslåtte endringen i NRK-plakaten, jf. St.meld. nr. 18
(2008–2009), og at denne anføres å være Regjeringens måte å ivareta
hensynet til ovennevnte dom i EMD på. Disse medlemmer mener
at den foreslåtte endringen i NRK-plakaten ikke er tilstrekkelig
med hensyn til dommen, samt at den griper inn i den redaksjonelle
friheten til NRK, jf. lov om redaksjonell fridom. Disse medlemmer viser
for øvrig til behandlingen av St.meld. nr. 18 (2008–2009) NRK-plakaten
– dekning av valg – hvor dette er ytterligere omtalt.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak som åpner
for reklame for livssyn og politiske budskap i alle medier, herunder
også forslag til reguleringer som sikrer ytringsfrihet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til komiteens merknader og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:58 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Gunnar Kvassheim
om å tillate politisk reklame på norsk fjernsyn – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 31. mars 2009 fra Familie- og
kulturkomiteen.
I dokument 8:58 (2008-2009) ber forslagsstillerne
om at regjeringen fremmer en sak som åpner for reklame for livssyn
og politiske budskap også i fjernsyn.
Som det fremgår av St.meld. nr. 18 (2008-2009), NRK-plakaten
– dekning av valg, har regjeringen ikke til hensikt å fremme et
slikt forslag.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 14. mai 2009
May-Helen Molvær Grimstad |
Espen Johnsen |
leder |
ordfører |