I samsvar med det gjeldende styringsopplegget for
NSB AS (NSB) legger Regjeringen med dette fram en stortingsmelding
om virksomheten.
Styret i NSB legger i henhold til § 10 i konsernets
vedtekter hvert år fram en plan for samferdselsministeren. § 10-planen
som ble lagt fram i 2008, omhandler perioden 2009–2013 og danner utgangspunktet
for stortingsmeldingen.
Med stortingsmeldingen vil Regjeringen gi Stortinget
en orientering om utviklingen i konsernet i perioden etter St.meld.
nr 18 (2006–2007) Om virksomheten til NSB AS for perioden 2007–2009,
samt en vurdering av de utfordringer og muligheter NSB står foran. Meldingen
omhandler perioden 2009–2013. Regjeringen understreker at staten
er en langsiktig eier i NSB.
Konsernets overordnede strategier har i hovedsak
ligget fast siden 2001, og vil bli videreført i planperioden. Regjeringen
foreslår derfor at det for fremtiden normalt fremlegges kun én eiermelding
per stortingsperiode i stedet for hvert andre år som har vært praksis
siden NSB ble organisert som selskap. Ut over dette kan de årlige statsbudsjett
etter Regjeringens mening være egnet til å gi Stortinget den nødvendige
informasjon.
Meldingen omhandler Samferdselsdepartementets
rolle som forvalter av eierskapet til NSB på vegne av staten. Departementets
øvrige roller innenfor jernbanepolitikken vil ikke være tema.
Regjeringen har startet en markant omlegging
av transportsystemet i mer miljøvennlig retning, blant annet gjennom
en kraftig økt satsing på jernbanen. Dette følges opp i St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019, hvor Regjeringen
blant annet foreslår en økning i bevilgningene til Jernbaneverket
med 58 pst. Klimameldingen og klimaforliket gir også visjoner og
føringer for en slik omlegging. Regjeringen er opptatt av å styrke
mobiliteten for alle grupper blant annet gjennom å utforme transportsystemet
slik at det blir mest mulig tilgjengelig for alle, uavhengig av
funksjonsevne. Også i utøvelsen av rollen som eier av NSB AS vil
staten legge vekt på disse hensynene.
NSB AS er et aksjeselskap heleid av staten ved Samferdselsdepartementet.
NSB er organisert som et konsern der morselskapet
NSB AS ivaretar det meste av persontrafikken med tog i Norge mens
resten av virksomheten er organisert i datterselskaper.
NSB AS står for det meste av NSB-konsernets persontogvirksomhet
og er morkonsern for utskilte deler. NSB eier 55 pst. av CargoNet
AS som driver godstransport med tog i Norge og Sverige. NSB AS eier
100 pst. av Nettbuss AS som er morkonsern i Nettbuss-konsernet som driver
persontransport med buss i Norden. Eiendomsvirksomheten drives av
NSBs datterkonsern ROM Eiendom AS.
To mindre 100 pst. eide datterselskaper driver persontrafikk
med tog, NSB Gjøvikbanen AS (på Gjøvikbanen) og Svenska Tågkompaniet
AB (i Sverige). I tillegg er blant annet støttefunksjoner.
Det er bare mindre endringer i selskapsstrukturen
siden forrige eiermelding.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, frå Framstegspartiet, Bård Hoksrud, leiaren
Per Sandberg og Arne Sortevik, frå Høgre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti,
Jan Sahl, frå Senterpartiet, Jenny Klinge, og frå Venstre, Borghild Tenden,
vil peike på at den gode utviklinga som NSB har hatt dei siste åra
har halde fram, noe som også komiteen peikte på i samband med behandlinga
av St.meld. nr. 18 (2006–2007) om NSB si verksemd dei siste åra.
Komiteen har merka seg at det
også i 2007 var ei god utvikling for selskapet innafor ei rekke
av selskapet sine verksemdsområde. Komiteen vil mellom
anna vise til at jernbanen har hatt ein god vekst både når det gjeld
talet på passasjerar og når det gjeld godstransporten kvart einaste
år sidan 2003. Dette er ei god og positiv utvikling.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, meiner det er viktig å ha ei sterk
og velfungerande jernbane i Noreg. Eit godt kollektivtilbod og overføring
av gods frå veg til bane er nødvendig for å utvikle gode transportløysingar
for folk og næringsliv og redusere store samfunnsmessige problem
knytt til klima, miljø, trafikksikkerheit og effektiv trafikkavvikling. Fleirtalet viser
til at det allereie har skjedd ei markant omlegging av transportsystemet
i grøn retning.
Etter fleirtalet si vurdering
er NSB-konsernets verksemd, strategi og utvikling av stor betyding for
alle hovudmål i Nasjonal transportplan. Fleirtalet vil
særleg framheve jernbanens store miljøfortrinn og betyding for å
nå klimapolitiske mål og forpliktingar om utsleppsreduksjonar frå transportsektoren.
I tillegg er meir persontrafikk og gods på bane eit viktig bidrag
til å redusere alvorlege trafikkulykker på vegnettet og sikre ei effektiv
trafikkavvikling.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at løyvingane til vedlikehald og investeringar er auka
betydeleg. Dette vert følgt opp i Regjeringa sitt forslag til Nasjonal
transportplan 2010–2019 (jf. St.meld. nr.16 2008–2009) med ytterlegare
vekst i løyvingane til Jernbaneverket med 58 pst. inkludert ei dobling
av dei årlege investeringane.
Dette fleirtalet er samd med
Regjeringa om at det er strategisk viktig å vidareutvikle NSB som
eit statleg transportkonsern både for persontog, buss og godstrafikk.
Dette gir moglegheiter for å hente ut synergieffektar og utvikle
eit meir heilskapleg kollektivtilbod for kundane. For å realisere
målet om å overføre ein større del av transportarbeidet frå veg
til bane og styrke kollektivtrafikken meiner dette fleirtalet at
statens eigarskap skal ha eit langsiktig og industrielt perspektiv.
Difor er dette fleirtalet samd i at det for framtida
er tilstrekkeleg med éi eigarmelding per stortingsperiode, og at
dei årlege statsbudsjetta er ein eigna måte å gi Stortinget nødvendig
informasjon om NSBs verksemd på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig
å legge til rette for at man skal ha en sterk og velfungerende jernbane
der hvor jernbanen har konkurransekraft og -fortrinn fremfor andre
transportformer.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er en ubalanse i Regjeringens satsing på samferdsel, der jernbanen
og kollektivtrafikken har fått altfor lave overføringer. Dette
medlem vil blant annet vise til Venstres alternative statsbudsjett
for 2008 og 2009 der Venstre trappet opp overføringene til jernbanen
og kollektivtrafikken utover regjeringspartienes satsing.
Det overordnede målet med statens eierskap i NSB
er å bidra til å nå Regjeringens transportpolitiske mål om effektiv,
sikker og miljøvennlig transport, ved å øke andelen som reiser kollektivt og
få mer gods på bane.
Gjennom eierskapet vil Regjeringen sikre:
et best mulig kollektivtilbud
på jernbanen
utvikling av stasjoner som kan styrke togets
attraktivitet og fungere som gode knutepunkt
en god dialog med regionale og lokale myndigheter
om utviklingen av de ulike banestrekningene og tilbudet omkring
disse
I tillegg er det viktig å:
Ivareta en kontrollerende
posisjon i CargoNet som skal bidra til en innovativ utvikling av
gode transporttilbud for næringslivet på jernbanen.
Videreutvikle eierskapet i Nettbuss slik
at tydeligere synergier for de reisende kan realiseres.
Et hovedformål med eierskapet er å sikre toget en
sterk posisjon i konkurranse med andre transportformer. Regjeringen
bestemte da den tiltrådte at det ikke er aktuelt å sette ut flere jernbanestrekninger
på anbud innenfor persontransporten. Jernbanetransport har høye
etableringskostnader og det er naturlig å utnytte stordriftsfordelene
i ett selskap.
Staten har en rekke virkemidler til å styre
transportpolitikken i ønsket retning, slik som lovgivning, bevilgninger
til infrastruktur, kjøp av tjenester og eierskap til sentrale selskaper
som blant andre NSB. Regjeringen legger vekt på at eierskapet til
NSB skal brukes som et samferdselspolitisk virkemiddel.
For å realisere målet om å overføre en større
andel av transportarbeidet fra vei til bane, mener Regjeringen det
er nødvendig med stor forutsigbarhet i transporttilbudet. Det kan
etter Regjeringens mening best sikres med et selskap med langsiktig
statlig eierskap. Så godt som all persontrafikk med tog er i dag
bedriftsøkonomisk ulønnsom. Det er viktig med en kjøpsordning som
gir et godt, rimelig og stabilt togtilbud. Kjøpsformen må løpende
vurderes, og om hensiktsmessig tilpasses, slik at også den understøtter
målet med kjøpet av ulønnsomme persontransporttjenester.
Etter Regjeringens mening er det også ønskelig at
det innenfor bussvirksomhet og godstransport med tog er minst én
stor nasjonal aktør.
NSB har stasjoner og andre eiendommer som står
i nær tilknytning til Jernbaneverkets infrastruktur, og det er viktig
å sikre et helhetlig perspektiv på bruk og utvikling av disse eiendommene
til jernbanens beste.
Store deler av datterselskapet ROM Eiendom AS’
portefølje består av bygninger og eiendommer tett integrert med
jernbanevirksomheten, herunder eiendommer som andre jernbaneselskaper
benytter. Eiendomsvirksomheten er derfor et område hvor Regjeringen
mener det er spesielt viktig å legge rammer for konsernets virksomhet.
NSB skal ha betydelig forretningsmessig frihet. Eierstyringen
skal skje gjennom prinsipielle føringer som gir rammer for den daglige
drift. Innenfor disse rammene skal selskapet ha stor kommersiell
frihet, og det forventes tilfredsstillende økonomiske resultater
av virksomheten. Forutsetningen er at selskapet fremmer sikker og
miljøvennlig kollektivtransport og tar samfunnsansvar.
Komiteen er tilfreds
med at NSB dei siste åra har levert langt betre økonomiske resultat
enn tidlegare, i tillegg til at kundetilfredsheita har gått opp
og punktlegheita har blitt betre enn før.
Komiteen har merka seg at i perioden
2000 til 2003 sank talet på reisande med 11,6 pst. Selskapet har
no snudd nedgangen i talet på reisande, og komiteen kan
vise til at i 2007 reiste 5,2 millionar fleire reisande med NSB
Persontog og NSB Gjøvikbanen enn i 2003, ei auke på 11,5 pst. over
perioden. Komiteen vil peike på at selskapet i åra
etter 2003 har gjennomført ei rekkje tiltak for å sikre nye kundeløysingar,
effektiv togproduksjon, konkurransedyktige rutemodellar, effektivt
vedlikehald og reinhald av tog, samt betre løysningar for informasjon
og sal.
Komiteen viser til at selskapet,
ved systematisk arbeid for å møte konkurransen frå andre transportformer,
har gjennomført eit omfattande forbetringsarbeid som har resultert
i positive verknader både for selskapet sjølv, eigaren og ikkje
minst kundane. Komiteen vil vise til at denne utviklinga
må halde fram, slik at NSB kan vidareutvikle seg for å få endå fleire
kundar der jernbanen har dei beste føresetnader for å kunne konkurrere
mot andre transportformer og transportselskap.
Komiteen viser til at NSB har
som mål å vere Nordens mest nyskapande transportkonsern. Komiteen meiner
difor at det vil være nyttig å lære av andre jernbaneverksemder
som har lykkast i å skape suksess. I Noreg er det nærliggjande å
trekkje fram Flytoget som både har oppnådd den høgste marknadsdelen
av alle flytog i verda, og er på topp blant norske bedrifter i kundetilfredsheit
og omdøme. Også gode eksempel frå andre europeiske land, som lokaltrafikken
i Berlin og togsystemet i Sveits, bør inspirere NSB og dei andre
aktørane som skal betre og utvikle norsk jernbane.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, meiner at NSB bør
leggje vekt på meir og betre marknadsføring og informasjon ut til
kundane om framtidas jernbane – med nye togsett, høgare komfort,
høgfartstog og dei tilboda som vil kome frå 2012.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Kristeleg
Folkeparti og Venstre, vil trekkje fram at hovudmålet for NSB
er å auke delen som reiser kollektivt med jernbane og styrkje jernbanen
i konkurranse med mindre miljøvenlege transportformer.
Dette fleirtalet viser til at
kjøpsavtalen mellom staten og NSB om persontrafikk gir eit auka tilbod.
NSB må vere seg sitt ansvar bevisst som dominerande aktør og arbeide
systematisk for å auke kvalitet og effektivitet i verksemda.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at komiteen har
stilt spørsmål til statsråden om NSBs utvikling og posisjon som viser
det årlige totalmarkedet for person- og godstransport i Norge i
perioden 1997–2007, samtidig som det også har bedt om et anslag
på den årlige utviklingen i planperioden for meldingen (2009–2013). Disse
medlemmer vil peke på at statsråden i sitt svar peker på
at NSB i sin konsernplan for perioden har lagt opp til en vekst
på 3,5 pst. pr. år i trafikkveksten for persontogvirksomheten utenom
Gjøvikbanen. På Gjøvikbanen er det forventet en vekst på 1,5 pst.
I tillegg er det forventet en vekst i Norge på godstransporten i perioden
på ca. 6 pst. For godstransporten i Sverige forventer man en nullvekst. Disse
medlemmer vil peke på at dette er tall som på grunn av dagens
økonomiske situasjon virker altfor høye, noe også statsråden peker
på.
Disse medlemmer vil peke på at
dagens situasjon kan innebære at den svært positive utviklingen
som selskapet har hatt siden 2003, både når det gjelder person-
og godstransport, nå kan stoppe opp for de kommende årene. Dette
vil også ha stor innvirkning på selskapets økonomiske utvikling.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
også peke på at selskapet de siste årene har hatt forholdsvis store
salgsgevinster som følge av at Eiendomsselskapet Rom Eiendom AS
har solgt utviklingseiendommer. Dette har gitt selskapet store årlige
inntekter. Disse medlemmer vil peke på at NSB i sine
planer for perioden 2009–2013 også har lagt til grunn en årlig salgsgevinst på
i gjennomsnitt 170 mill. kroner pr. år.
Disse medlemmer vil peke på at
med bakgrunn i finanskrisen og konjunkturomslaget har en rekke byggeprosjekter
blitt lagt på is, og da i stor grad boligprosjekter. Dette vil sannsynligvis
innebære en kraftig reduksjon i salgsgevinsten i kommende periode.
Disse medlemmer vil peke på at
inntektene fra salgsgevinstene fra Rom Eiendom AS utgjør om lag
20–30 pst. av selskapets driftsresultat. Disse medlemmer er
derfor bekymret for at bortfallet av såpass store inntekter innebærer
at selskapet etter hvert kan få store problemer med å drive videre
med overskudd. Disse medlemmer mener dette er en
bekymringsfull utvikling som selskapet må ta tak i.
Komiteen meiner at
det er uakseptabelt at togtrafikken er prega av mange forseinkingar, innstilte
avgangar og for låg punktlegheit. Dette bidrar til å svekke jernbanens
og dermed NSBs omdøme og attraktivitet for kundane.
Komiteen har klare forventningar
om at NSB arbeider hardt og systematisk med å betre punktlegheit,
regularitet og avvikshandtering innafor person- og godstrafikken.
Dette gjeld både med dei verkemidla selskapet sjølv rår over og
i nært samarbeid med Jernbaneverket og andre transportutøvarar.
Komiteen vil peike på at det
er viktig at NSB har beredskapsplanar for avvik som er operative og
kjende også for kundane, slik at det raskt kan settjast inn bussar
og annan alternativ transport ved brot i togtrafikken, og slik at
informasjon om brot og alternativ transport blir gitt til passasjerane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at det
fortsatt er store utfordringer når det gjelder punktlighet. Disse medlemmer er
kjent med at mange av forsinkelsene i stor grad skyldes problemer
med infrastrukturen. Men det har også kommet tydelig frem at NSB
heller ikke har klart å beholde og rekruttere nok lokomotivførere
og konduktører. Dette har ført til at NSB i perioder har hatt problemer
med å levere de togtjenestene selskapet er satt til å løse. Disse
medlemmer vil likevel peke på at det er viktig for selskapet
å rydde opp i dette, slik at ikke den gode utviklingen og tilliten
selskapet har opparbeidet seg de siste årene, stopper opp eller
går tilbake fordi kundene mister tilliten på grunn av feil og mangler
ved tilbudet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, viser til at Regjeringa legg vekt på at eigarskapet
til NSB skal brukast som eit samferdselspolitisk verkemiddel. Dette
skal skje gjennom prinsipielle føringar som gir rammer for den daglege
drifta der NSB har stor forretningsmessig fridom. Fleirtalet sluttar
seg til Regjeringa sitt mål for det statlege eigarskapet i NSB-konsernet.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner statleg eigarskap sikrar store nasjonale aktørar innafor
både godstrafikk på bane og i kollektivtransport med buss. Dette gir
også store moglegheiter for samspel mellom buss og bane som styrkjer
det samla kollektivtilbodet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre kan ikke se at det
i et marked preget av sunn konkurranse mellom flere aktører, er
nødvendig med et omfattende statlig eierskap for å sikre toget en
sterk posisjon i konkurransen med andre transportmidler. Med henvisning
til foranstående er det åpenbart at NSB med dagens rammebetingelser
åpner for at selskapet kan utvikle sine sterke sider, og at man
er i stand til å utvikle et godt tilbud videre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det kan være svært fornuftig for selskapet
å kunne få inn private eiere og at dette kan være med å styrke selskapet både
med hensyn til fremtidig konkurranse, samtidig som det kan bidra
til ny og økt kompetanse inn i selskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at en av hovedhensiktene
med å skille NSB ut som eget trafikkselskap var å øke NSB frihet
til å prioritere på forretningsmessig grunnlag. Ut over dette skulle
staten kjøpe tjenester av NSB.
Disse medlemmer mener NSB selv
er best skikket til å vurdere hvilke tiltak som bør iverksettes
for på best mulig måte å oppfylle målsettingen med virksomheten,
og at utviklingen av NSBs virksomhet derfor ikke bør detaljstyres
fra Stortinget.
Disse medlemmer viser til tidligere
merknader, og vil trekke frem at nyskapning, skjerping av fokus
og økt kundeorientering bør gjennomføres ved å åpne for økt konkurranse
på sporet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009
legge frem en sak om statlig nedsalg og børsnotering av NSB."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at Regjeringa da den tiltredde, vedtok å ikkje settje
ut fleire strekningar for persontrafikk på bane ut på anbod. Fleirtalet meiner
det er gode grunnar til dette. Jernbanedrift har høge etableringskostnader
og det er naturleg å utnytte stordriftsfordelane i eitt selskap.
I ein situasjon der kapasiteten i store delar av infrastrukturen
er høgt utnytta, er det særlege gevinstar gjennom effektiv samordning
av ressursar og tilbod i eit stort trafikkselskap.
Fleirtalet vil vise til at ei
av jernbanens hovudutfordringar er langvarig manglande prioritering
av jernbanen under tidlegare regjeringar.
Fleirtalet vil peike på den sjølvmotseiande bodskapen
frå opposisjonspartia som på den eine sida er tilfreds med utviklinga
i NSB og understrekar at denne utviklinga må halde fram, samstundes
som dei vil svekke NSB ved å settje viktige banestrekningar ut på
anbod. Det betyr i praksis å opne for å gi private selskap eksklusiv trafikkrett
i mange år. Ei ideologisk tru på at konkurranseutsetting automatisk
vil tene brukarane, vil i praksis bidra til å fragmentere norsk
jernbane. Fleirtalet vil i staden styrke togtilbodet
gjennom å gi NSB utviklingsmoglegheiter og samstundes stille krav
til det statlege togselskapet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fortsatt peke
på at konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har vært svært vellykket. Disse
medlemmer viser til at alle de reisende med Gjøvikbanen
har fått 40 pst. flere avganger enn før konkurranseutsettingen uten
at de statlige utgiftene har økt. I tillegg har Gjøvikbanen også
hatt en svært god økning i passasjerantallet. Dette viser med all
tydelighet at konkurranse gir kundene et langt bedre tilbud. Samtidig
viser dette også at NSB klarer seg godt i konkurranse med andre
aktører.
Disse medlemmer vil også vise
til forslag satt fram under Stortingets behandling av statsbudsjettet
for 2007 om å foreta tilsvarende anbudsutlysing av driften på Kongsvingerbanen. Disse medlemmer har
merket seg at NSBs ledelse på høringen i forbindelse med Stortingets
forrige behandling av NSBs virksomhet i 2007 uttalte at Kongsvingerbanen
er godt egnet som en videreføring av bruk av anbud. Disse
medlemmer er overbevist om at Kongsvingerbanens reisende
ville få et bedre tilbud med anbud. Disse medlemmer merker
seg det paradoksale og selvmotsigende i de rød-grønnes aversjon
mot konkurranseutsetting. Til tross for at de anerkjenner suksessen
på Gjøvikbanen og hilser velkommen at NSB arbeider i konkurranseutsatt
virksomhet i Norden med stor suksess, er det nei til mer konkurranse
på persontransport i Norge. Disse medlemmer har merket
seg NSB-ledelsens egne utsagn om hva konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen
og suksessen tidligere NSB Anbud, nå NSB Gjøvikbanen AS, har hatt
der og har betydd for hele selskapet. Disse medlemmer vil
videre vise til de positive uttalelsene om hva konkurranseutsettingen gjorde
med NSB som organisasjon allerede fra konkurranseutsetting ble varslet,
altså allerede forut for tildelingen til NSB Anbud AS som vant.
Man fjerner ikke effekten av monopolet på de øvrige strekningene
gjennom avkastningskrav, utbytte og kjøpsavtale. Disse medlemmer understreker
at formålet med anbud er ytterligere å styrke tilbudet til brukerne,
de reisende, men er glad for den økte tilfredshet og lagånd blant
de ansatte og hele selskapet som sådant.
Disse medlemmer vil derfor foreslå
at man går videre med denne prosessen, og at for eksempel Bergensbanen,
Kongsvingerbanen, Sørlandsbanen og Trønderbanen er nye strekninger som
bør legges ut for konkurranse i 2010 som neste ledd i en prosess
for å styrke transporttjenesten så vel som tjenestetilbydere.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen om å starte arbeidet med
å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger i 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at konkurranse
på sporet er et godt virkemiddel for å få mer trafikk over på tog,
og et virkemiddel som må tas i bruk i miljøarbeidet. Disse
medlemmer vil vise til at samferdselsminister Liv Signe
Navarsete i Klassekampen torsdag 5. mars 2009 uttalte:
"Anbudspolitikken i jernbanesektoren ligger fast.
Mitt inntrykk er at denne politikken virker i forhold til effektivitet
og lønnsomhet."
Komiteens medlem fra Venstre deler
samferdselsministerens synspunkt. Dette medlem vil
også vise til at Regjeringen har foreslått endringer i yrkestransportlova
og jernbaneloven som sikrer ansattes rettigheter ved bruk av konkurranse
i kollektivtransporten, og at dette gir et godt grunnlag for å videreføre
arbeidet med konkurranse på sporet. Ettersom erfaringene med konkurranse
er positive og de ansattes rettigheter er sikret,vil dette
medlem peke på at Regjeringens motstand mot bruk av konkurranse
i kollektivtrafikken er et rent utslag av en ideologisk tilnærming
og regjeringspartienes tette bindinger til fagforeningene. Dette
medlem vil peke på at Regjeringen med dette er til hinder
for å oppfylle hovedmålet med eierskapet i NSB, som er å styrke
kollektivtrafikkens konkurranseevne og øke andelen som reiser kollektivt.
Dette medlem vil peke på at Regjeringen
og regjeringspartiene skylder på tidligere regjeringer når man blir
konfrontert med utfordringene innen jernbanen. Dette medlem mener
dette er ansvarsfraskrivelse, særlig i lys av Regjeringens motstand
mot å videreføre satsingen med konkurranse på sporet. Hovedutfordringene
har vært og er fremdeles at det ikke finnes politisk flertall i
Norge for en offensiv satsing på jernbanen og kollektivtrafikken.
Regjeringspartiene er og har vært en del av dette flertallet i lang
tid. Dette medlem vil blant annet vise til at Regjeringen
har lagt fram en nasjonal transportplan som ikke svarer til de klare
forventningene fra aktørene innenfor jernbanen i Norge om en økt
og offensiv satsing. En rekke viktige prosjekt i Intercity-trafikken
på Østlandet er skjøvet ut i tid, og satsingen er altfor uforpliktende.
I tillegg tar ikke Regjeringen nødvendige grep for å øke kapasiteten
og redusere reisetiden i langdistansetrafikken.
Markedet for skinnegående persontrafikk i Norge
har hatt kraftig vekst de senere år. Etter en nedgang i årene 2000–2003
har transportarbeidet økt med 19 pst. fra 2003 til og med 2007. Også
godstrafikken med tog har økt i perioden 2003–2007, spesielt har
containertrafikken økt vesentlig, med 58 pst. Markedet for busstrafikk har
også økt, men ikke like sterkt.
Infrastrukturen er ikke tilfredsstillende. Det
er for mange feil og kapasiteten er flere steder for liten i forhold
til trafikkmengden. Etter regjeringsskiftet i 2005 er bevilgningene
til jernbanens infrastruktur økt kraftig. Satsingen vil bli fulgt opp
i de kommende årene, jf. St.meld. nr 16 (2008–2009). De mange feilene
påfører NSB kostnader og gir ulemper for trafikantene. Det skal imidlertid
legges til at NSB ikke betaler avgift for bruk av kjørevegen.
Godstrafikken på bane er liberalisert, mens
internasjonal persontrafikk vil bli liberalisert fra 2010, jf. EU-direktiv
(2007/58/EC).
På det innenlandske marked har NSB med enkelte
unntak enerett.
Lov og forskrift om universell utforming er
også viktige rammebetingelser for NSB, både for persontransport-
og eiendomsvirksomheten.
Staten kjøper ulønnsom persontransport av NSB-konsernet
for 1,7 mrd. kroner per år. Nåværende rammeavtale utløper i 2010.
Det er ikke tatt stilling til hvordan offentlig kjøp skal organiseres
etter 2010. Målet er at staten på en best og enklest mulig måte
sørger for at de reisende får et godt, rimelig og stabilt togtilbud.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dagens kjøpsavtale mellom staten og NSB AS går ut i 2010,
og at Regjeringa i god tid før utløpet vil vurdere om den skal vidareførast
med ei ny rammeavtale eller ei anna ordning.
Fleirtalet viser vidare til at
Regjeringa har varsla forhandlingar med NSB AS om auka kjøp, slik
at gevinstane av dei store investeringane som vert gjort no på mellom
anna på Nord-Jæren og i Vestkorridoren, vil kome trafikantane til gode.
Persontogvirksomheten hadde en betydelig lønnsomhetsforbedring
fra 2005 til 2007. Dette skyldes trafikk- og inntektsøkning og effektivisering.
Økning i personalkostnader har redusert lønnsomheten i 2008.
Bussvirksomheten (jf. Nettbuss-konsernet) har ekspandert,
spesielt ved oppkjøp og ved å vinne anbudskonkurranser i Sverige
og Danmark. Lønnsomheten har vært relativ lav, men stabil, på grunn
av hard konkurranse.
Godstogvirksomheten, især containertransportene
i Norge, har økt betydelig de senere år (jf. CargoNet), men veksten
har stoppet opp. I 2007 var kapasitetsbrist hovedårsaken, mens redusert etterspørsel
har slått inn i 2008. Virksomheten i Norge har de siste år hatt
positivt driftsresultat, mens virksomheten i Sverige har vært tapsbringende.
Eiendomsvirksomheten (jf. ROM Eiendom AS) har
gitt betydelige bidrag til konsernets resultat, og har levert bedre
resultater enn gjennomsnittet i eiendomsbransjen tre av de fire
siste årene. Eiendom skiller internt fortsatt mellom driftsavhengig
og driftsuavhengig eiendom, men det trekkes ut synergier ved å
forvalte eiendomsporteføljen samlet.
Det økonomske resultatet av konsernets virksomhet
har i perioden 2005–2007 ligget på om lag 500 mill. kroner per år.
Persontog og buss stod for 75 pst. av omsetningen
i konsernet i 2007. Eiendom, som kun stod for 8 prosent av omsetningen,
bidro imidlertid med 44 prosent av driftsresultatet.
Trafikksikkerheten er god, men verken punktlighet,
kundetilfredshet eller omdømme har utviklet seg tilfredsstillende
de siste år. De to siste parameterne skyldes ikke minst den svekkede punktligheten.
Regjeringen viser til styrets plan som er fremlagt for
samferdselsministeren i tråd med vedtektenes § 10 (jf. vedlagte
melding). Regjeringen er enig i dagens konsernorganisering, og mener NSB
må arbeide videre med å utnytte de synergimuligheter som finnes.
NSB satser også i andre nordiske land, men for Regjeringen
er det viktig at denne satsingen bygger opp under den norske virksomheten.
Når det gjelder Nettbuss, mener Regjeringen at markedsandelen i
Norge bør opprettholdes på dagens nivå. Ytterligere konsolideringstendenser
i bransjen kan imidlertid aktualisere dette spørsmålet på et senere
tidspunkt.
Regjeringen støtter fullt ut planene om satsing
på økt persontogtilbud i østlandsområdet når det nye dobbeltsporet
mellom Lysaker og Asker står ferdig i 2012. Dette innebærer investeringer
i nytt togmateriell for 4 mrd. kroner, en investering hvor staten
har gitt 75 pst. restverdigaranti. Regjeringen legger også stor
vekt på at NSB ved nybygg og ombygginger ivaretar kravene til universell
utforming. Videre er Regjeringen opptatt av at NSB er fokusert på
kundenes behov og derved beholder dagens kunder og tiltrekker seg nye.
Dette har stor betydning for Regjeringens mål om å få overført mest
mulig transport til jernbanen.
Regjeringen er tilfreds med at det fra 2009 etableres
en utvidet kompensasjonsordning for passasjerer som rammes av innstilte
tog eller større forsinkelser. Ordningen gjelder uavhengig av om
det er NSB eller Jernbaneverket som er skyld i at det oppstår forsinkelser
eller toginnstillinger.
Nettbusskonsernet er i dag heleid av NSB. For Regjeringen
er det viktig at det arbeides for at overgangene mellom ulike kollektivtransportmidler
er så godt tilpasset som mulig for de reisende.
Regjeringen er også opptatt av at NSB søker
å bidra til å utnytte synergiene mellom buss og tog på en bedre
måte. Det kan imidlertid være en utfordring at det offentliges kjøp
av tog- og busstjenester håndteres av ulike forvaltningsnivåer.
Godsvirksomheten ivaretas av CargoNet AS som
eies med 55 pst. av NSB og 45 pst. av det svenske selskapet Green
Cargo AB. Aksjonæravtalen som blant annet innebar at all satsing
på containertog i Norge og Sverige skulle skje gjennom CargoNet,
er nå sagt opp. Regjeringen mener at strategien med satsing på kombinerte
transporter bør videreføres av CargoNet både i Norge og Sverige
og mot kontinentet. Det legges opp til at NSBs eierandel i CargoNet
opprettholdes på dagens nivå, siden gods på bane er et viktig virksomhetsområde
for konsernet. Endring av eierandelen kan imidlertid være aktuelt
i løpet av planperioden, hvis dette vurderes som transportmessig
og industrielt fordelaktig.
Regjeringen mener at NSB har forvaltet sine eiendommer
på en god måte og har besluttet å videreføre den eiendomsdelingen
mellom NSB og Jernbaneverket som har eksistert siden 1996. Forutsetningen
er at eiendomsvirksomheten, foruten å bidra til konsernets økonomiske
resultater, støtter opp om transportvirksomheten, og at ROM Eiendom
samarbeider nært med Jernbaneverket og lokale myndigheter.
Når Regjeringen har valgt å la NSB i hovedsak beholde
eierskapet, er dette blant annet begrunnet med at strategien bak
eiendomsforvaltningen er med på å understøtte jernbanevirksomheten og
annen transport.
Når det gjelder framtidig eierskap til viktige godsterminaler,
vil Regjeringen vurdere hva som vil være den mest hensiktsmessige
organiseringen i forbindelse med investeringer på den enkelte terminal.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, har forventningar
om at NSB også framover syner eit tydeleg engasjement i det offentlege
ordskiftet og i arbeidet med å byggje ut eit moderne jernbanenett for
høg fart, særleg i høve til lønsemdsvurderingar i eit lengre tidsperspektiv.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil framheve at NSB-konsernet må vere av ein viss storleik og ha
god kompetanse innafor ulike transportområde for å kunne tilby ei
fleksibelt, kundevenleg og miljøvenleg transportilbod.
Dette fleirtalet viser til at
nyopna strekningar dei neste åra vil gi rom for auka persontrafikk.
På kort sikt vil NSBs moglegheiter avgrensast av at sporkapasiteten
i dag er fullt utnytta på viktige strekningar.
Dette fleirtalet meiner at NSB
sitt kjøp av 50 nye tog, og den kraftige opprustinga av jernbanens
infrastruktur, vil gi særs gode vekstmoglegheiter for NSB og norsk
jernbane det neste tiåret.
Dette fleirtalet meiner det er
viktig at NSB i samarbeid med andre aktørar vier utfordringane knytt
til rekruttering og bemanning mykje merksemd i tida framover.
Komiteen vil peike
på at kravet om universell utforming skal følgjast opp ved innkjøp,
opprusting og nybygging både når det gjeld togmateriell og når det
gjeld stasjonar, perrongar, billettsystem osv.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peike på at NSBs § 10-plan legg opp til laupande betringar i
retning universell utforming. Regjeringa har vektlagt universell
utforming og samarbeid med dei funksjonshemma sine organisasjonar
i utforminga av dei nye toga, og dette er følgt opp av NSB.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at NSB bør ta økt samfunnsansvar, blant annet gjennom å sikre at
det jobbes systematisk med å sikre at kravene til universell utforming
og tilgjengelighet for alle gjennomføres i bedriften.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at NSB sin verksemd i andre nordiske land må bidra til auka kompetanse
og erfaring som seinare kan nyttast i den norske marknaden. Det
viktigaste for NSB er å utvikle transporttilbodet i Noreg. Det er naturleg
at styret vurderer fordelinga av ressursar internt i konsernet,
opp mot behovet for å vinne erfaring og kompetanse som operatør
i andre geografiske område. Samstundes meiner fleirtalet at NSB
bør bidra til å utvikle eit moderne togtilbod mellom dei skandinaviske
landa etter kvart som infrastrukturen vert modernisert og det vert
bygd ut strekningar med høg hastigheit.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at Regjeringen
gir sin tilslutning til at NSB kan konkurrere over hele Norden som
hjemmemarked, men samtidig ikke er villig til å åpne det norske
jernbanenettet for konkurranse. Disse medlemmer mener
det er en påfallende og lite konsekvent holdning fra statens side
som eier og som ansvarlig for utforming av lovverket at man velger
å gi NSB adgang til å konkurrere om tjenester man selv er imot å
konkurranseutsette i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at NSB innenfor dagens rammebetingelser bør
prioritere sin virksomhet til kjernevirksomheten sin i Norge, som selskapets
hjemmemarked.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristeleg Folkeparti, meiner NSB sitt eigarskap til Nettbuss
er strategisk riktig for å sikre ein stor nasjonal aktør i den norske
bussmarknaden som er prega av få, men store internasjonale aktørar.
NSB må arbeide for så smidige overgangar mellom dei ulike transportslaga
som mogleg, og må i kjøpsforhandlingar med ulike offentlege myndigheiter
bidra til å synleggjere moglegheiter for betre samordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at NSBs
ekspressbussvirksomhet drives i konkurranse med en rekke andre selskaper,
og at denne tilfører selskapet betydelige inntekter. Tilsvarende
at konkurranse er åpnet innenfor godstransporten. Det er disse medlemmers syn
at dette tilsier at en bør ha en langt mer utstrakt bruk av konkurranse
også på togstrekninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at det i dag er en god og velfungerende
konkurranse og mange aktører i ekspressbussmarkedet, og kan ikke
se at det er nødvendig at NSB som statlig jernbaneselskap har busstjenester
som en del av sin kjernevirksomhet.
Disse medlemmer vil også vise
til at Nettbuss AS har hatt en meget god utvikling de siste årene. Disse
medlemmer vil videre vise til at ekspressbussvirksomheten
har vært en skikkelig suksess som har hatt en formidabel utvikling siden
tilbudet ble etablert. Disse medlemmer vil peke på
at dette er tilbud som man vil stimulere slik at det fortsatt kan
få utvikle seg videre. Konseptet med "Timebusser" og ekspressbusser er
tilbud som både er rimelig, raskt og med mange avganger. Disse
medlemmer mener derfor at Nettbuss er et svært godt selskap
som kan drives like godt av andre som av NSB, i tillegg til at selskapets
virksomhet også i stor grad konkurrerer med NSBs øvrige virksomhet. Disse
medlemmer mener således at det vil være en fordel for alle
om Nettbuss skilles ut og selges.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge Nettbuss AS ut
for salg innen utgangen av 2009."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Kristeleg
Folkeparti og Venstre, viser til at CargoNet er ein særs
viktig aktør innafor miljøvenleg godstransport og at dagens eigedomsforhold
fungerer tilfredsstillande.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristeleg Folkeparti, viser til at Regjeringa i dei neste
åra legg opp til ei storsatsing på gods der om lag 45 nye kryssingsspor
og opprusting av terminalen på Alnabru er dei viktigaste tiltaka.
CargoNet er eit viktig nasjonalt verkemiddel for miljøvenleg godstransport.
Difor støttar dette fleirtalet Regjeringa si vurdering
om å legge opp til eit statleg eigarskap på dagens nivå. Ei endring
av NSBs eigardel kan likevel vere aktuelt i løpet av planperioden
om dette vert vurdert som betydeleg transportmessig og industrielt
fordelaktig for å styrkje miljøvenleg godstransport i Noreg og Norden. Dette
fleirtalet ser med positiv interesse på CargoNets arbeid
med å utvikle lange pendlar mellom Noreg og kontinentet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner det er ein føresetnad at eigedomsverksemda, i tillegg til
å bidra til økonomiske resultat, støttar opp om ei langsiktig utvikling
av NSB si transportverksemd og norsk jernbane. Fleirtalet viser
til at NSB si eigedomsverksemd held ein låg risikoprofil. Fleirtalet legg
til grunn at ROM Eiendom samarbeider nært med Jernbaneverket og lokale
og regionale styresmakter for å utvikle stasjonsområde til moderne
trafikknutepunkt. Spesielt viktig er det at Jernbaneverket kan ivareta
sin premissgivarrolle for infrastrukturen. NSBs eigedomsverksemd
bør også understøtte ei arealplanlegging som styrkjer jernbanen
og miljøvenleg byutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at NSB eier en rekke eiendommer, og er
av den formening at driftsuavhengige eiendommer bør selges, og at midlene
fra dette benyttes til kjernevirksomheten i selskapet.
Disse medlemmer viser til at
NSB de neste årene vil foreta store investeringer i blant annet 50
nye togsett, samt annet materiell og utstyr. Dette for at selskapet
skal være rustet til å møte morgendagens utfordringer og konkurranse.
I den forbindelse registrerer disse medlemmer at
Regjeringen foreslår å redusere kravet til utbytte fra 75 pst. til
50 pst. de kommende 3 til 5 årene. Dette for å gjøre selskapet i
stand til å foreta investeringer, og videre ha en forsvarlig egenkapital
i selskapet.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen selge ut all NSBs eiendomsmasse
som man ikke har behov for, som ledd i å sikre selskapets kjernevirksomhet."
Komiteen er svært
tilfreds med at også togpassasjerane no får same typen rettigheiter
som til dømes flypassasjerane får, når det gjeld erstatning ved
forseinkingar og andre avbrot. Komiteen vil i samband
med dette peike på at det er viktig for NSB å sørgje for å redusere
forseinkingar og avbrot mest mogleg, slik at kostnadene blir lågast
mogleg.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, meiner det er viktig at NSB har fokus på kundeaspektet i
alle fasar av konsernets kontaktar med dei reisande, slik som enkelt
og tilgjengeleg billettsal, informasjon før og under reisene og
service til dei einskilte.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ventar at konsernet vil bidra til at det vert utvikla integrerte
reiseplanleggingsverktøy der kundane enkelt kan få informasjon om
alle ledd og alternativ i reisekjeden, inkludert sanntidssystem
for tog- og bussruter som kan gjere det mogleg for kundane via mobiltelefon eller
Internett å innhente eller bli varsla om forseinkingar. Selskapet
bør også, saman med Jernbaneverket og mobiloperatørar, arbeide for
å betre telefon- og internettilgangen om bord i toga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil også peke på
at både kostnadene i forbindelse med innføring av passasjerrettighetene,
samt de reduserte inntektene fra salg i Rom Eiendom AS, kan få store
konsekvenser for NSBs muligheter til å videreutvikle seg i årene fremover.
Disse medlemmer vil videre peke
på at i spørsmål fra komiteen til statsråden om hvordan NSB vil
avklare grensesnittet for ansvaret for passasjerrettigheter mellom
NSB og Jernbaneverket, og om NSB har et anslag for årlige kostnader
knyttet til passasjerrettigheter for perioden 2010–2013, svarer
statsråden:
"Departementet er av den oppfatning at kundene bør
slippe å forholde seg til andre aktører enn togselskapet. På samme
måte som kunden etter dagens transportvilkår forholder seg til NSB
enten avviket har sin årsak hos NSB eller Jernbaneverket, bør også
de rettigheter passasjerene vil få etter rådsforordning 1371/2007
kunne påberopes overfor NSB. NSB har i 2009 inngått avtale om kompensasjon
fra Jernbaneverket for de avvikskostnadene som har sin årsak i forhold ved
infrastrukturen. I perioden fra 2005 til 2008 har antallet forsinkelsestimer
som har sin årsak i avvik på infrastrukturen økt betydelig. Gitt
en slik uventet og markant utvikling er det per i dag ikke mulig
for NSB å gi noe anslag for årlige kostnader knyttet til passasjerrettigheter
eller avvikskostnader generelt i perioden 2010-2013.
NSB
har for 2009 budsjettert med ca. 250 mill. kroner i avvikskostnader.
Dette inkluderer planlagte avvik knyttet til arbeid med ny infrastruktur
på Jærbanen og i Vestkorridoren ut av Oslo. I en periode med omfattende
vedlikehold og fornyelse, samt innfasing av ny infrastruktur, vil nødvendigvis
omfanget av planlagte avvik øke noe."
Disse medlemmer vil peke på Passasjerrettighetsforordningen
(1371/2007) som trer i kraft fra 3. desember 2009. Disse
medlemmer vil peke på at denne forordningen også vil sikre
at passasjerer med jernbane nå får rettigheter, for eksempel knyttet
til kjøp av billetter og rettigheter om bord i toget. Blant annet
gis funksjonshemmede rettigheter, erstatningsplikt ved forsinkelser
samt klagemuligheter.
Disse medlemmer vil peke på at
avvik vil medføre kostnader for NSB i størrelsesordenen 250 mill.
kroner i 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Signaturtogene
som ble kjøpt inn for noen år siden, hadde flere typer problemer;
blant annet med fremkommeligheten når det kom større mengder snø.
Det at man i Norge enkelte deler av året har mye snø, burde ikke
være ukjent for noen. Disse medlemmer mener derfor
at dette burde vært viktige momenter som man skulle tatt høyde for
da man gikk til innkjøp av disse togene. Disse medlemmene vil
derfor peke på at det er viktig at NSB når man nå har gått til innkjøp
av nytt togmateriell, har tatt høyde for at togmateriellet er rustet
til å tåle de norske vintrene og andre klimatiske forhold.
Disse medlemmer vil også peke
på at universell utforming har vært svært viktig for mange av brukerne
av toget, og at dette også er momenter som det er tatt høyde for
i forbindelse med innkjøpene av de nye togsettene.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen kvalitetssikre at NSB
ved kjøp av togmateriell sikrer at materiellet takler norske værforhold
og universell utforming."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det ofte argumenteres
med at det er fullt på de fleste togstrekningene i rushtiden.
Disse medlemmer viser til svar
fra statsråden på spørsmål fra komiteen
"om å få oppgitt kapasitet og kapasitetsutnyttelse for
2008 og forventet utvikling i etterspørsel på samme transporttjenester
(nærtrafikk, InterCity-trafikk, region- og matetrafikk, nattog og
fjerntrafikk på Nordlandsbanen) årlig i perioden 2009-2013. Der
det er relevant, bes om kapasitet og kapasitetsutnyttelse også i
morgenrush og ettermiddagsrush."
Disse medlemmer vil her peke
på det oppsiktsvekkende i svaret fra statsråden som viser til at:
"Det anses videre mest relevant å vurdere kapasitetsutnyttelse
i Oslo-området i rushtrafikken. I hver av rushperiodene (tidsrommet
kl 07-09 og kl 15-17 på ukedager) tilbys i gjennomsnitt ca 37 000
seter daglig inn og ut av Oslo. Høsten 2008 ble det gjennomført
en manuell telling av antall passasjerer på et utvalg av NSBs lokaltog
og korte regiontog (inter-city) i rushperiodene på ukedager. Undersøkelsen
viste en gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse på 59 % både i morgen- og
ettermiddagsrush (begge retninger). Siden undersøkelsen er basert
på et utvalg, vil tallene være beheftet med betydelig usikkerhet.
Togene vil også i de fleste tilfeller ha langt høyere belegg på
vei inn mot sentrum enn ut av sentrum."
Disse medlemmer vil peke på at
dette er helt nye opplysninger som med all tydelighet viser at det
er store muligheter til å ta imot langt flere passasjerer også i
rushtidstrafikken. Det er derfor viktig at NSB aktivt arbeider videre
for å få til en enda større utnyttelse av den uutnyttede kapasiteten
som er i dagens tilbud, samtidig som de grepene som nå gjøres på
infrastruktursiden, også vil bety at man ytterligere kan forbedre togtilbudet
til passasjerene.
Disse medlemmer vil videre peke
på at i svar på spørsmål 6 er det fremvist en kapasitetsutnyttelse
for 2008 og årene 2009–2013. Disse medlemmer peker
på at samlet kapasitetsutnyttelse for persontransport for NSB kun
er 31 pst. i 2008, og med uendret kapasitet kun vil øke til 39 pst.
i 2013. Disse medlemmer er bekymret over lav kapasitetsutnyttelse,
og etterlyser en strategi for å øke kapasitetsutnyttelsen kraftig.
Komiteen viser til
at NSB meiner at ein jernbaneinfrastruktur som tillet høg fart,
vil gi toget eit betydeleg konkurransefortrinn og ha eit betydeleg
potensial for å auke trafikken.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, vil peike på at høgfartsbaner
er nøkkelen dersom toget verkeleg skal ta stor marknadsdel på lengre
strekningar. Det er avgjerande at satsinga på høgfartsbaner ikkje
skjer på kostnad av investeringar i infrastruktur elles for person-
og godstrafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til debatten som pågår om høyhastighetsbane/-ring i Norge. En utbygging
av en ny høyhastighetsbane/-ring vil kunne koste fra mellom 150–300
mrd. kroner for å sikre en høyhastighet av et visst omfang. Disse
medlemmer mener at med den lave politiske viljen til å prioritere
samferdsel i Norge, er mulighetene for en slik satsing langt unna
å kunne bli en realitet.
Disse medlemmer vil også peke
på at dagens jernbane har et behov på godt over 100 mrd. kroner
for å sikre nasjonen en moderne jernbane med konkurransekraft også
i fremtiden. Disse medlemmer er selvfølgelig ikke
motstandere av en privatfinansiert og -drevet jernbane uten statlig
tilskudd, men er likevel av den oppfatning at det er viktigere å
sørge for at dagens jernbane rustes opp på den delen av nettet som
jernbanen er konkurransedyktig på, og hvor det er naturlig å bygge
ut og ruste opp eksisterende infrastruktur.
Regjeringen forutsetter at statens selskaper
tar samfunnsansvar.
Regjeringen har i St.meld. nr. 13 (2006–2007)
Et aktivt og langsiktig eierskap trukket opp ni hensyn som gjelder
for samtlige selskaper hvor staten har eierandeler. Disse hensyn
er forhold hvor Regjeringen har klare forventninger til selskapene.
Dette gjelder også NSB.
For NSBs vedkommende innebærer det blant annet
at konsernet har en god dialog med de ansatte i forbindelse med
omstillinger, medvirker til at man får en fakta- og forskningsbasert
jernbanedrift, er en del av løsningen på klima- og miljøutfordringene,
har et klart fokus på sykefravær, at de etiske retningslinjer integreres
i bedriftskulturen, at personalpolitikken gjør at alle grupper arbeidstakere
kan finne en plass i bedriften og at samfunnssikkerhet ivaretas
på en forsvarlig måte.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, er tilfreds med måten NSB-konsernet har ivareteke
sitt ansvar i omstillingsprosessar på, og legg til grunn at selskapet
har eit godt samarbeid med dei tilsette sine organisasjonar framover.
Fleirtalet meiner det er viktig
for NSB sitt truverde at verksemda vert utøva på ein mest mogleg
miljø- og ressursvenleg og energieffektiv måte. Dette er viktig
i utviklinga av bygg og eigedommar og også rullande materiell. Fleirtalet har
merka seg at NSB gjennom eit eige prosjekt har oppnådd innsparingar
i energibruken frå 2005 til 2008 på 62,3 GWh justert for auka produksjonsvolum.
Fleirtalet meiner det er viktig
at NSB bidreg til ei forskingsbasert utvikling av norsk kollektivtrafikk,
og vil spesielt trekke fram utvikling av klimavenleg teknologi for
dieseldrivne tog og bussar som ei viktig utfordring i åra som kjem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til svar fra statsråden
på spørsmål nr. 12 fra komiteen, og har merket seg at NSB ikke har utarbeidet
tall for indirekte energiforbruk eller indirekte CO2-utslipp knyttet
til togproduksjon.
Disse medlemmer mener at det
må utarbeides statistikk for både direkte og indirekte energiforbruk
og direkte og indirekte CO2-utslipp for å gi et korrekt bilde av
jernbanens energiforbruk og utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide statistikk for
både direkte og indirekte energiforbruk, samt direkte og indirekte
CO2-utslipp, for å gi et korrekt bilde av jernbanens energiforbruk
og utslipp av klimagasser."
Komiteen meiner at
det er viktig at NSB på ein smidig måte bidreg med trafikkdata som
er nødvendig til utarbeiding av offisiell statistikk og for veg-
og jernbanestyresmaktene si planlegging av infrastrukturtiltak
Konjunkturnedgangen vil berøre godstrafikken og
eiendomsvirksomheten i betydelig grad. Persontrafikken med tog og
buss er mindre konjunkturutsatt, men det er for tidlig å konkludere hvordan
den generelle nedgangen i økonomien vil slå ut på volumene på persontog
og buss.
Det økonomiske resultatet fra 2008 er betydelig redusert
i forhold til foregående år, en utvikling som kan antas å fortsette
de nærmeste år.
Det gjennomsnittlige investeringsnivået frem
til 2013 blir på om lag 2 mrd. kroner per år.
Som følge av forventninger om økt omsetning og
salgsgevinster, antas resultatene å bedres mot slutten av planperioden.
Den markedsverdivurderte egenkapitalen til konsernet
har økt med 3 mrd. kroner fra 2005 til 2007, og Regjeringen mener
at dette indikerer at NSB har lagt en god strategi for den videre
utvikling. Revisjonsselskapet KPMG AS har beregnet at et avkastningsmål
på 7,2 pst. av den markedsverdivurderte egenkapitalen bør legges til
grunn for konsernet. Dette er en vurdering Regjeringen slutter seg
til. Samferdselsdepartementet vil i vurderingen av om faktisk utvikling har
vært i samsvar med eiers avkastningsmål, se hen til utviklingen
i renten i perioden. Avkastningsmålet gjelder for en periode på
tre til fem år.
Regjeringen mener at utbyttet må vurderes ut
fra selskapets strategi og behov for egenkapital og at selskapets
egenkapitalandel bør ligge på om lag 35–40 pst. Med de planlagte
investeringer og resultatutsikter de nærmeste år bør utbytteandelen reduseres
fra 75 pst. som har vært andelen de tre siste år.
På bakgrunn av dette legges det for de nærmeste tre
til fem år til grunn en forventning om 50 pst. utbytte av konsernets
årsresultat etter skatt.
Komiteen ventar at
NSB arbeider hardt med å effektivisere og rasjonalisere drifta,
og at ein sikrar at dei tilsette sine organisasjonar er involverte
i dette arbeidet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vedkjenner at konjunkturomslaget på kort sikt bidrar til krevjande utfordringar
for NSB-konsernet. Utviklinga i 2008 viser ei klar resultatsvekking,
mellom anna som følgje av auke i personalkostnader, høge drivstoffprisar
i første del av året, og reduserte salsgevinstar i eigedom og sviktande
volum i godsverksemda på grunn av effektane frå finanskrisa. Det
er knytt usikkerheit til resultatutviklinga dei neste åra. Samstundes
vil fleirtalet peike på at talet på togreisande har hatt
ein langt betre utvikling enn luftfarten, der reisande med fly har
gått ned.
Fleirtalet ventar at auka satsing
på vedlikehald og store investeringar i infrastruktur og nye togsett
etter kvart vil gi ein betydeleg trafikkvekst og dermed auka inntekter
til NSB-konsernet. Fleirtalet støttar Regjeringa
sitt avkastningsmål og forventningar om utbyte dei nærmaste tre
til fem åra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på spørsmål
til statsråden fra komiteen (spørsmål nr. 2), om hvilke salgsgevinster
i eiendommer det er snakk om, og hvor stor del av årlig forventet
driftsresultat og årsresultat dette antas å utgjøre årlig i perioden
2009–2013. I svaret skriver statsråden:
"I prognosene som ble utarbeidet før finanskrisen
hadde imidlertid NSB sett for seg et driftsresultat i størrelsesorden
0,5-1 mrd. kroner per år og et resultat etter finansielle poster
og skatt på 0,3-0,6 mrd. kroner. Salgsgevinster på 170 mill. kr.
ville dermed i en økonomisk normalsituasjon utgjøre om lag 20-30
% av driftsresultatet."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av om NSB skal få beholde en større andel av overskuddet
for å møte det økte behovet for investering i materiell de kommende
årene."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å starte arbeidet med
å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger i 2009.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen kvalitetssikre at
NSB ved kjøp av togmateriell sikrer at materiellet takler norske
værforhold og universell utforming.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av om NSB skal få beholde en større andel av overskuddet
for å møte det økte behovet for investering i materiell de kommende
årene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen utarbeide statistikk for
både direkte og indirekte energiforbruk, samt direkte og indirekte
CO2-utslipp, for å gi et korrekt bilde av jernbanens energiforbruk
og utslipp av klimagasser.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen legge Nettbuss AS
ut for salg innen utgangen av 2009.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen selge ut all NSBs eiendomsmasse
som man ikke har behov for, som ledd i å sikre selskapets kjernevirksomhet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009 legge frem
en sak om statlig nedsalg og børsnotering av NSB.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til meldinga og rår Stortinget til å gjere
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 21 (2008–2009) – om virksomheten til
NSB AS – vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 26. mai 2009
Per Sandberg |
Hallgeir H. Langeland |
leiar |
ordførar |