I samsvar med det gjeldende styringsopplegget for
NSB AS (NSB) legger Regjeringen med dette fram en stortingsmelding
om virksomheten.
Styret i NSB legger i henhold til § 10 i konsernets
vedtekter hvert år fram en plan for samferdselsministeren. § 10-planen
som ble lagt fram i 2008, omhandler perioden 2009–2013 og danner utgangspunktet
for stortingsmeldingen.
Med stortingsmeldingen vil Regjeringen gi Stortinget
en orientering om utviklingen i konsernet i perioden etter St.meld.
nr 18 (2006–2007) Om virksomheten til NSB AS for perioden 2007–2009,
samt en vurdering av de utfordringer og muligheter NSB står foran. Meldingen
omhandler perioden 2009–2013. Regjeringen understreker at staten
er en langsiktig eier i NSB.
Konsernets overordnede strategier har i hovedsak
ligget fast siden 2001, og vil bli videreført i planperioden. Regjeringen
foreslår derfor at det for fremtiden normalt fremlegges kun én eiermelding
per stortingsperiode i stedet for hvert andre år som har vært praksis
siden NSB ble organisert som selskap. Ut over dette kan de årlige statsbudsjett
etter Regjeringens mening være egnet til å gi Stortinget den nødvendige
informasjon.
Meldingen omhandler Samferdselsdepartementets
rolle som forvalter av eierskapet til NSB på vegne av staten. Departementets
øvrige roller innenfor jernbanepolitikken vil ikke være tema.
Regjeringen har startet en markant omlegging
av transportsystemet i mer miljøvennlig retning, blant annet gjennom
en kraftig økt satsing på jernbanen. Dette følges opp i St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019, hvor Regjeringen
blant annet foreslår en økning i bevilgningene til Jernbaneverket
med 58 pst. Klimameldingen og klimaforliket gir også visjoner og
føringer for en slik omlegging. Regjeringen er opptatt av å styrke
mobiliteten for alle grupper blant annet gjennom å utforme transportsystemet
slik at det blir mest mulig tilgjengelig for alle, uavhengig av
funksjonsevne. Også i utøvelsen av rollen som eier av NSB AS vil
staten legge vekt på disse hensynene.
NSB AS er et aksjeselskap heleid av staten ved Samferdselsdepartementet.
NSB er organisert som et konsern der morselskapet
NSB AS ivaretar det meste av persontrafikken med tog i Norge mens
resten av virksomheten er organisert i datterselskaper.
NSB AS står for det meste av NSB-konsernets persontogvirksomhet
og er morkonsern for utskilte deler. NSB eier 55 pst. av CargoNet
AS som driver godstransport med tog i Norge og Sverige. NSB AS eier
100 pst. av Nettbuss AS som er morkonsern i Nettbuss-konsernet som driver
persontransport med buss i Norden. Eiendomsvirksomheten drives av
NSBs datterkonsern ROM Eiendom AS.
To mindre 100 pst. eide datterselskaper driver persontrafikk
med tog, NSB Gjøvikbanen AS (på Gjøvikbanen) og Svenska Tågkompaniet
AB (i Sverige). I tillegg er blant annet støttefunksjoner.
Det er bare mindre endringer i selskapsstrukturen
siden forrige eiermelding.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, frå Framstegspartiet, Bård Hoksrud, leiaren
Per Sandberg og Arne Sortevik, frå Høgre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti,
Jan Sahl, frå Senterpartiet, Jenny Klinge, og frå Venstre, Borghild Tenden,
vil peike på at den gode utviklinga som NSB har hatt dei siste åra
har halde fram, noe som også komiteen peikte på i samband med behandlinga
av St.meld. nr. 18 (2006–2007) om NSB si verksemd dei siste åra.
Komiteen har merka seg at det
også i 2007 var ei god utvikling for selskapet innafor ei rekke
av selskapet sine verksemdsområde. Komiteen vil mellom
anna vise til at jernbanen har hatt ein god vekst både når det gjeld
talet på passasjerar og når det gjeld godstransporten kvart einaste
år sidan 2003. Dette er ei god og positiv utvikling.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, meiner det er viktig å ha ei sterk
og velfungerande jernbane i Noreg. Eit godt kollektivtilbod og overføring
av gods frå veg til bane er nødvendig for å utvikle gode transportløysingar
for folk og næringsliv og redusere store samfunnsmessige problem
knytt til klima, miljø, trafikksikkerheit og effektiv trafikkavvikling. Fleirtalet viser
til at det allereie har skjedd ei markant omlegging av transportsystemet
i grøn retning.
Etter fleirtalet si vurdering
er NSB-konsernets verksemd, strategi og utvikling av stor betyding for
alle hovudmål i Nasjonal transportplan. Fleirtalet vil
særleg framheve jernbanens store miljøfortrinn og betyding for å
nå klimapolitiske mål og forpliktingar om utsleppsreduksjonar frå transportsektoren.
I tillegg er meir persontrafikk og gods på bane eit viktig bidrag
til å redusere alvorlege trafikkulykker på vegnettet og sikre ei effektiv
trafikkavvikling.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at løyvingane til vedlikehald og investeringar er auka
betydeleg. Dette vert følgt opp i Regjeringa sitt forslag til Nasjonal
transportplan 2010–2019 (jf. St.meld. nr.16 2008–2009) med ytterlegare
vekst i løyvingane til Jernbaneverket med 58 pst. inkludert ei dobling
av dei årlege investeringane.
Dette fleirtalet er samd med
Regjeringa om at det er strategisk viktig å vidareutvikle NSB som
eit statleg transportkonsern både for persontog, buss og godstrafikk.
Dette gir moglegheiter for å hente ut synergieffektar og utvikle
eit meir heilskapleg kollektivtilbod for kundane. For å realisere
målet om å overføre ein større del av transportarbeidet frå veg
til bane og styrke kollektivtrafikken meiner dette fleirtalet at
statens eigarskap skal ha eit langsiktig og industrielt perspektiv.
Difor er dette fleirtalet samd i at det for framtida
er tilstrekkeleg med éi eigarmelding per stortingsperiode, og at
dei årlege statsbudsjetta er ein eigna måte å gi Stortinget nødvendig
informasjon om NSBs verksemd på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig
å legge til rette for at man skal ha en sterk og velfungerende jernbane
der hvor jernbanen har konkurransekraft og -fortrinn fremfor andre
transportformer.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er en ubalanse i Regjeringens satsing på samferdsel, der jernbanen
og kollektivtrafikken har fått altfor lave overføringer. Dette
medlem vil blant annet vise til Venstres alternative statsbudsjett
for 2008 og 2009 der Venstre trappet opp overføringene til jernbanen
og kollektivtrafikken utover regjeringspartienes satsing.