I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre opplæringslovens
bestemmelser om bortvisning av elever, slik at læreren kan beslutte
bortvisning i enkelttimer av elever som bryter ordensreglementet.
For lengre bortvisning skal det fortsatt være rektor som beslutter
bortvisning."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd
Einar Dørum, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til at omfanget
av bråk og generell uro i undervisningssituasjonen representerer
et betydelig problem i skolen. Komiteen vil understreke
at det i utgangspunktet er skolens og den enkelte lærers ansvar
å håndheve skolens ordensreglement og sørge for gode arbeidsforhold
i klasserommet innenfor klare rammer. Den enkelte elev plikter på
sin side å etterleve de regler som gjelder i skolen, delta i undervisningen
og å opptre på en slik måte at de ikke forstyrrer sine medelever
og lærerens undervisning. Komiteen mener det er helt
nødvendig at brudd på ordensreglementet følges opp i form av sanksjoner. Komiteen er
derfor svært positiv til at skolene tar tak i problematikken og
gjennom ulike virkemidler finner en løsning på situasjonen.
Komiteen er kjent med at enkelte
skoler har etablert skolereglement der både elevenes rettigheter
og plikter er beskrevet og gjort gjensidig forpliktende for elever,
skolen og foresatte. Dette er også bakgrunnen for det aktuelle tilfellet som
ligger til grunn for Utdanningsdirektoratets vedtak, slik det er
referert til i representantforslaget. I henhold til vedkommende
skoles reglement er det innført en praksis der elever som ikke møter
presist til timen, blir henvist til biblioteket for den angjeldende
timen.
Komiteen viser til at det ved
skolen er etablert alternativt undervisningsopplegg på biblioteket der
elever som er bortvist fra undervisningen kan arbeide resten av
timen. Komiteen viser til fylkeskommunens vurdering
om at dette er pedagogisk forsvarlig, under forutsetning av at elever
som bryter skolereglementet vedvarende, følges opp systematisk av
skolen.
Komiteen vil understreke at det
er en stor forskjell på det å bortvise elever fra enkelttimer og det
å utvise elever fra all undervisning over flere dager, slik det
er hjemlet i opplæringsloven §§ 2-10 og 3-8.
Komiteen finner det unødvendig
byråkratisk og en dårlig utnyttelse av skolens ressurser dersom
kun rektor har myndighet til å bortvise elever i enkelttimer. Komiteen mener
slik myndighet bør kunne delegeres til lærerne, og at en slik praksis
ligger innenfor det handlingsrom som den enkelte lærer må kunne
ha for i praksis kunne utøve klasseledelse. Effekten av en umiddelbar
reaksjon på regelovertredelse er i seg selv et poeng. Det vil vanskelig
kunne gjennomføres dersom rektor faktisk må kobles inn i det enkelte tilfellet. Komiteen mener
dette ikke svekker elevenes rettigheter, så fremt sanksjonsmåten
er gjort kjent gjennom skolens reglement.
Komiteen viser til brev av 8. mai
2009 til komiteen fra statsråden. Komiteen er svært tilfreds
med at departementet vil utarbeide et forslag til lovendring slik
at bortvisningsmyndighet for enkelttimer kan delegeres fra rektor
til faglærerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til viktigheten
av å håndtere slike spørsmål raskest mulig, slik at lærernes mulighet til
å bortvise bråkete elever i enkelttimer ikke svekkes verken på kort
eller lang sikt. Selv om det kan tenkes at gjeldende praksis med bortvisning
fra enkelttimer muligens kan anses hjemlet, er det uansett viktig
å fjerne usikkerheten rundt dette spørsmålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre opplæringslovens
bestemmelser om bortvisning av elever, slik at læreren kan beslutte
bortvisning i enkelttimer av elever som bryter ordensreglementet.
For lengre bortvisning skal det fortsatt være rektor som beslutter
bortvisning."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er nødvendig å gjennomføre en raskere behandling av lovendringene
enn forslaget og signalene fra Regjeringen vil medføre, og viser
til Fremskrittspartiets lovforslag i representantlovforslaget Dokument
nr. 8:100 (2008–2009) som gir Odelstinget mulighet til å vedta endringer
i loven allerede i vår.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen foreslå å endre opplæringslovens
bestemmelser om bortvisning av elever, slik at læreren kan beslutte
bortvisning i enkelttimer av elever som bryter ordensreglementet.
For lengre bortvisning skal det fortsatt være rektor som beslutter
bortvisning.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:87 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ine Marie Eriksen Søreide og Gunnar
Gundersen om at lærerne skal ha rett til å bortvise elever fra klasserommet
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 28. mai 2009
Ine Marie Eriksen Søreide |
Inger S. Enger |
leder |
ordfører |