Byggenæringen er en av Norges viktigste næringer
og er i dag den største distriktsnæringen. I den utførende del av
bygge- og anleggsnæringen er det sysselsatt om lag 180 000 personer,
og bedriftene omsatte i 2007 for 277 mrd. kroner. Fremtidsutsiktene
for byggenæringen er dårligere enn på lenge.
Det er 23 år siden det sist ble lagt frem en
stortingsmelding om byggenæringens rammevilkår. Forslagsstillerne
mener det nå er viktig at utfordringene for byggenæringen presenteres
helhetlig fra Regjeringen gjennom en stortingsmelding. Det store
aktivitetsfallet som nå viser seg for boligbygging og næringseiendom
stiller næringen overfor store utfordringer. Næringsbeskatningen
er en tung belastning, særlig for mindre bedrifter som det er mange
av innenfor byggenæringen. Ved å gjennomføre skattelettelser nå
vil det stimulere til aktivitet i privat sektor og gjøre det økonomiske grunnlaget
bedre for mange mindre aktører i næringen, som opplever vanskelige
tider som følge av finanskrisen. Det er mange tiltak som nå kan
gjennomføres for å motvirke den negative utviklingen som byggenæringen
opplever, både gjennom offentlige byggeprosjekter og vedlikehold
og gjennom skattelettelser.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding
om byggenæringen.
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en strategi for
å fjerne etterslepet i vedlikehold av bygningsmasse i offentlig
sektor."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslaget fra Øyvind Korsberg, Hans Frode Kielland Asmyhr
og Kåre Fostervold om at det utarbeides en stortingsmelding om byggenæringen,
og til svar fra nærings- og handelsminister Sylvia Brustad datert
22. april 2009 (vedlagt). I forslaget vises det til at byggenæringen
er en av Norges viktigste næringer som sysselsetter rundt 180 000
personer, hadde i 2007 en omsetning på 277 mrd. kroner, at 97 pst.
av bedriftene har under 20 ansatte og er i tillegg en stor distriktsnæring. Forslagsstillerne
minner om at byggenæringen er spesielt hardt rammet av finanskrisen.
Det er 23 år siden sist det ble lagt frem en stortingsmelding om
byggenæringen. Det foreslås at det må settes søkelys på denne næringens
utfordringer gjennom en ny stortingsmelding. I forslaget blir det
etterlyst skatte- og avgiftslettelser for både næringsvirksomhet
og for folk flest for å få den økonomiske aktiviteten i gang igjen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev til komiteen fra statsråd Sylvia Brustad datert 22. april
2009. I brevet fremgår det at situasjonen er krevende for mange
næringer, men at det spesielt er innen industrien og bygg- og anleggsvirksomheten
man har de største ufordringene. I brevet vises det også til at
Regjeringen i løpet av vinteren har gjennomført en rekke tiltak
for å dempe virkningene av den internasjonale finanskrisen på norsk
økonomi. Blant annet vises det til økte overføringer til rehabilitering
av bygg og annen infrastruktur innen både kommunal, fylkeskommunal
og statlig sektor. Samferdselsbevilgningene er også økt betraktelig,
noe som også er viktig for bygg- og anleggsnæringen. Flertallet støtter
at de tiltak som iverksettes skal være målrettede, midlertidige
og at de raskt kan bidra til å motvirke de negative konsekvensene
av finansuroen. Fremfor generelle skattelettelser har Regjeringen
prioritert målrettede skattelettelser, gjennom å innføre en midlertidig
adgang for selskapene til å tilbakeføre underskudd mot tidligere
overskudd, og ved å utvide SkatteFUNN-ordningen. Flertallet støtter dette. Flertallet viser
også til at Stortinget nettopp har behandlet en innovasjonsmelding
for næringslivet, som legger rammene for innovasjonspolitikken for
hele næringslivet i årene som kommer, herunder byggenæringen. Flertallet viser
til at en stortingsmelding tar lang tid å utforme, og at den vil
være lite egnet til å belyse de kortsiktige problemene byggenæringen
nå står overfor. Flertallet viser for øvrig til at
Regjeringen har varslet at de følger nøye med på virkningene finansuroen
har på norsk næringsliv, og at de vil gjennomføre ytterligere tiltak
dersom det er nødvendig. Flertallet mener på denne bakgrunn
at det ikke er behov for en særskilt stortingsmelding som skal avgrenses
til byggenæringen, og tilrår at forslaget avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til svarbrev
fra statsråd Sylvia Brustad datert 22. april 2009 der det kommer frem
at statsråden deler forslagsstillernes situasjonsbeskrivelse. Statsråden
trekker frem tiltakspakkene som er vedtatt i Stortinget, og hvordan disse
er ment å motvirke svikten i etterspørselen i byggenæringen. Disse
medlemmer merker seg at statsråden mener byggenæringen,
etter at finanskrisen slo inn for fullt, nå er i ferd med å nærme
seg en normalsituasjon, og at fallet i sysselsettingen dermed er
å regne som en "viss justering". Statsråden peker også på at Byggenæringens
landsforening var jevnt over fornøyd med Regjeringens tiltakspakker.
Statsråden trekker også inn Regjeringens innovasjonsmelding "Et
nyskapende og bærekraftig Norge", og at mange av innsatsområdene
i meldingen vil også være betydningsfulle for utviklingen av byggenæringen.
I tillegg blir ansvaret kommunene, fylkeskommunen og andre offentlige
institusjoner har for forvaltning, drift, nyinvesteringer og vedlikehold,
beskrevet. Dette ansvaret blir ivaretatt ved statlige overføringer. Statsråden
konkluder på bakgrunn av dette med at det ikke er aktuelt og behov
for en egen stortingsmelding som er avgrenset til byggenæringen.
Disse medlemmer har også merket
seg at det er svært mange offentlige instanser som har ansvaret
for det offentliges byggemasse, og mener det er behov for å se om
forvaltning, drift, nyinvesteringer og vedlikehold kan organiseres
og koordineres på en mer effektiv måte. Disse medlemmer mener
på bakgrunn av nevnte punkter over at det bør utarbeides en stortingsmelding
om byggenæringen.
Disse medlemmer viser til at
alle departement i større eller mindre grad er bestillere av nye
byggetjenester og vedlikehold, noe som tilsier at det bør være en
samlet strategi fra Regjeringen på dette området, noe som vil skape forutsigbarhet
og langsiktighet for byggenæringen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding
om byggenæringen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre er svært bekymret for den situasjonen byggenæringer
nå er i, med arbeidsledighet på over 6 pst. Tradisjonelt pleier
aktiviteten på våren å være god innenfor byggenæringen. Når arbeidsledigheten
nå er på 6 pst., gir det grunn til uro for sysselsettingen til høsten
og vinteren når det normalt er lavere aktivitet. Etter disse
medlemmers syn er det grunn til å tro at aktiviteten innenfor
bygg og anlegg ikke vil øke i nær fremtid, men heller avta grunnet
den økonomiske situasjonen nasjonalt og internasjonalt, og da spesielt
innen privat sektor og innenfor næringsbygg. Regjeringen har nå muligheten
å øke aktiviteten innenfor vedlikehold og oppussing av offentlige
bygg slik at arbeidsledigheten for byggenæringen ikke øker, men
går ned.
Disse medlemmer viser til det
store etterslepet i vedlikehold av bygningsmasse innen offentlig
sektor. KS la nylig frem en rapport som viser at kommunesektoren
må bruke nesten 100 mrd. kroner de neste 10 årene på vedlikehold
og oppgradering av bygningsmassen. Bare i skolesektoren er det et
forfall på over 65 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
at det må en helhetlig strategi til for å få fjernet etterslepet
i vedlikehold av bygningsmassen i offentlig sektor.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en strategi for
å fjerne etterslepet i vedlikehold av bygningsmasse i offentlig
sektor."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at en stortingsmelding
tar lang tid å utforme, og at hensikten med en slik melding er å
skue langt inn i fremtiden. I så måte er en stortingsmelding lite egnet
til å belyse de kortsiktige problemene byggenæringen i disse dager
står overfor. Disse medlemmer ønsker å peke på at
i tillegg til de forhåpentligvis kortsiktige økonomske problemene
byggenæringen nå opplever, har denne næringen flere utfordringer
på lang sikt; utformingen av klimavennlige bygg, økt kompetanse
i næringen, få bukt med useriøse aktører og få slutt på svart arbeid.
Dette er utfordringer som bør bli belyst gjennom en eventuell stortingsmelding. Disse
medlemmer ønsker også å trekke frem at byggefeil utgjør
i gjennomsnitt 4 pst. av verdien av nybygget bolig etter overtagelse,
og at Forbrukerrådet mottar mellom 10 000 og 12 000 henvendelser
om boligproblemer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2009 der det
er mange forslag som ville ha medført betydelig økt aktivitet innenfor
bygg- og anleggssektoren. I tillegg vil disse medlemmer vise
til forslag fremmet av Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 139 (2008–2009) der Fremskrittspartiet bl.a. foreslo
reduksjon av skatter og avgifter, 3 mrd. kroner til vedlikeholdsetterslep
i kommunene, avskrivningssatsene for maskiner/utstyr økes fra 20
til 30 pst., 1 mrd. kroner til vedlikeholdsetterslep i grunnskolen
og videregående skole, og 9,5 mrd. kroner innenfor veisektoren.
Disse forslagene og en rekke andre forslag som Fremskrittspartiet
fremmet, ville ha ført til økt sysselsetting innenfor bygg- og anleggssektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Høyre tidligere
har fremmet forslag (Dokument nr. 8:62 (2008–2009)) om at det er
på tide å styrke forbrukernes rettigheter ved eiendomsoverdragelse
ved blant annet å innføre 10 års reklamasjonsfrist, et servicehefte
for bolig og obligatorisk byggeforsikring og tilstandsrapport. I
forslaget vises det til medieoppslag der det kommer frem at bare
10–15 pst. av feilene i bygg oppdages før det har gått 6 år.
Komiteens medlemmer fra Høyre deler bekymringen
for den ekstraordinære situasjonen byggenæringen befinner seg i.
Høyre har støttet Regjeringens tiltakspakker for å stimulere veksten
i næringslivet og dermed også byggenæringen. Disse medlemmer vil
imidlertid nok en gang påpeke at krisepakken fra Regjeringen kom uforsvarlig
sent, og at Høyre fremmet sine forslag til krisepakke allerede i
budsjettet høsten 2008. Disse medlemmer er også kritiske
til Regjeringens manglende vilje til å ta i bruk det vi vil beskrive
som mer treffsikre tiltak. Derfor har Høyre, i tillegg til disse
tiltakspakkene, fremmet en rekke tiltak for å motvirke et økende
antall arbeidsledige, permitteringer og konkurser. Blant disse forslagene
er å fjerne Regjeringens skatteøkninger, øke avskrivningssatsene
for maskiner fra 20 til 25 pst., kraftigere satsing på veibygging
enn den Regjeringen foreslo, la kommunene beholde en andel av selskapsskatten
for å motivere dem til å legge til rette for små og store bedrifter,
og utvide låneordningen til kommunene fra 2 til 5 mrd. kroner for
å sikre mer aktivitet innen oppussing av skolebygg mv. i kommunene.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti viser til at Kristeleg Folkeparti var det einaste
partiet på Stortinget som innafor handlingsregelen fremma forslag
om auka oljepengebruk mot arbeidsløyse allereie i fjor haust i samband
med Stortinget si handsaming av statsbudsjettet for 2009. Kristeleg
Folkeparti si tiltakspakke mot arbeidsløyse ville samla sett ha
stimulert økonomien i 2009 med 6,6 mrd. kroner utover Regjeringa
sitt forslag, medan budsjetteffekten i statsbudsjettet i 2009 ville
ha vore 4,8 mrd. kroner utover Regjeringa sitt forslag. Satsing
på offentlige investeringar i bygg og samferdsle var hovudverkemiddelet
i pakka, men betra avskrivingsreglar, særlig på maskinar og utstyr
og på miljøvennlige investeringar mellom anna i byggesektoren, var
også eit viktig element. Denne medlemen er glad for
at Regjeringa på nyåret kom med ei tiltakspakke som i stor grad
hadde same innretting som Kristeleg Folkeparti sitt forslag i statsbudsjettet,
men beklagar at Regjeringa ikkje kom på banen tidligare, slik at
tiltak kunne ha vore sett i verk hurtigare og dermed i større grad
medverka til å bremsa veksten i arbeidsløysa.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en stortingsmelding
om byggenæringen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en strategi for
å fjerne etterslepet i vedlikehold av bygningsmasse i offentlig
sektor.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:66 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Hans Frode Kielland
Asmyhr og Kåre Fostervold om at det utarbeides en stortingsmelding
om byggenæringen – bifalles ikke.
Representantene Korsberg, Asmyhr og Fostervold
fremmer i representantforslag nr. 8:66 (2008–2009) forslag om at
Stortinget ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding om byggenæringen
og en strategi for å fjerne etterslepet for vedlikehold av bygg
i offentlig sektor.
Situasjonen er i lys av økonomiske nedgangstider
krevende for mange næringer. Det er industrien og bygg- og anleggsvirksomheten
som synes å ha de største utfordringene. Virkningen av de økonomiske
nedgangstidene berører imidlertid de aller fleste næringer.
Byggenæringen er blant de første som opplever en
etterspørselsnedgang i nedgangskonjunkturer. Tiltak som bedrer situasjonen
for næringslivet generelt får også effekt for byggenæringen. Blant
de utfordringene næringslivet sto ovenfor i høst, var problemer med
kredittilgang den mest alvorlige for mange bedrifter. Regjeringen
og Norges Bank gjennomførte derfor en rekke tiltak høsten 2008 rettet
mot finanssektoren og penge- og kredittmarkedene for å sikre bedrifter
og privatpersoner tilgang på lån og kreditt. Slike tiltak er betydningsfulle
for byggenæringen.
I regjeringens tiltakspakke 26. januar 2009
ble det prioritert økte overføringer til kommunesektoren for å øke
rehabilitering av kommuners og fylkeskommuners bygg og annen infrastruktur. Samferdselsbevilgningene
ble økt, med vekt på vedlikehold og utbedring av riksvegene og jernbanen,
samt utbygging av gang- og sykkelveier. Videre økte regjeringen
bevilgningene til vedlikehold og rehabilitering av statlige bygg, herunder
sykehus og universitets- og høyskolebygg. Statlige tilskudd til
utbygging av miljøvennlig energi og energisparetiltak ble økt kraftig.
Slike tiltak har særskilt positiv effekt for byggenæringen.
For å bidra til omstilling og nyskaping i arbeids- og
næringslivet ble bevilgningene til forskning og kompetansetiltak,
arbeidsmarkedstiltak, IKT-tiltak, Innovasjon Norge, GIEK og Argentum økt.
Styrking av disse tiltakene kommer også byggenæringen til gode.
Regjeringen har lagt vekt på at tiltakene skal være
målrettede, midlertidige og raskt bidra til å motvirke de negative
konsekvensene av finansuroen. Regjeringen har prioritert målrettede skattelettelser
for næringslivet, ved at det er innført en midlertidig adgang for
selskapene til å tilbakeføre underskudd mot tidligere overskudd og
ved en utvidelse av Skattefunn-ordningen.
Regjeringens tiltakspakke 26. januar 2009 innebærer
også at budsjettet for 2009 er ekspansivt både i en historisk og
en internasjonal sammenheng. Sammen med betydelige etterspørselsimpulser
fra pengepolitikken vil den økonomiske politikken med dette bidra
til å dempe utslagene i sysselsetting og arbeidsledighet.
Nedgangen i sysselsetting og omsetning i byggenæringen
er fra et historisk høyt nivå. Det er ikke unaturlig at det kunne
komme en viss justering av aktiviteten til et mer normalt nivå. Denne
nedgangen i byggeaktiviteten skjedde pga. finansuroen meget brått.
Ved de ekstraordinære tiltakene har regjeringen bidratt til at byggenæringen
får en mer gradvis overgang til en normalsituasjon. Byggenæringens
landsforening har opplyst at de var jevnt over fornøyd med innretningen
av regjeringens tiltakspakker og den effekten de regner med at tiltakene
vil få for byggenæringen.
Den generelle næringspolitikken og innovasjonspolitikken
er innrettet slik at den favner alle næringer. Innenfor denne rammen
gjennomfører regjeringen målrettede tiltak for å stimulere verdiskapingen
og innovasjonsevnen for næringslivet samlet sett. I hovedtrekk er
Norges Forskningsråd og Innovasjon Norges næringsrettede virkemidler
innrettet på en slik måte. Disse virkemidlene er også godt egnet
til å håndtere byggenæringens utfordringer.
I tillegg finnes det en rekke samarbeidsarenaer mellom
byggenæringen, private organisasjoner og ulike offentlige aktører.
Blant disse kan jeg nevne Byggekostnadsprogrammet og Lavenergiprogrammet
som to eksempler på vellykkede samarbeid mellom offentlige aktører
og byggebransjen.
Regjeringen legger stor vekt på å stimulere
til nytenkning, omstilling og innovasjon i norsk næringsliv. Regjeringen
la før jul frem innovasjonsmeldingen "Et nyskapende og bærekraftig Norge".
I meldingen legges rammene for innovasjonspolitikken for hele næringslivet
i årene fremover, herunder byggenæringen. Mange av de sentrale innsatsområdene
i meldingen vil også være betydningsfulle for utvikling av byggenæringen.
I lys av regjeringens omfattende tiltak som
følge av økonomiske nedgangstider og at regjeringen nettopp har
lagt frem en særskilt innovasjonsmelding for næringslivet anser
jeg at det ikke er aktuelt eller behov for en særskilt stortingsmelding
avgrenset til byggenæringen. Jeg vil for øvrig forsikre om at regjeringen
følger nøye med på virkningene av finansuroen. Vi er innstilt på
å gjennomføre ytterligere tiltak dersom dette er nødvendig.
I dag ligger ansvaret for vedlikehold av den
offentlige bygningsmassen hos eierne, dvs. hos kommunene og fylkeskommunene,
helseforetakene, de ulike enhetene innenfor universitets- og høyskolesektoren,
Statsbygg med videre. Det bevilges midler til disse som blant annet
skal ivareta drift, vedlikehold og nyinvesteringer. Ulike behov
innenfor den offentlige bygningsmassen tilsier at utarbeidelse av
en strategi vil være en omfattende oppgave.
Pr. i dag er det iverksatt en rekke tiltak innenfor de
ulike områdene, blant annet gjennom særskilte tiltak for å redusere
konsekvensene av finansuroen.
Det er kommunesektoren selv som har ansvaret for
å forvalte de eiendommene de eier eller leier. Kommuner og fylkeskommuner
er selv nærmest til å vurdere hvor behovet for vedlikehold og investeringer
i bygg er størst. Kommuner og fylkeskommuner har således også et
ansvar for å tilby bygninger som er av en tilfredsstillende standard
til de som bruker bygningene. Derfor er kommunesektoren gjennom
sin eiendomsforvaltning best egnet til å forbygge at nytt etterslep får
utvikle seg.
En god finansiell stilling og et høyt nivå på
de frie inntektene er de finansielle virkemidlene som skal ligge
til grunn for kommunenes investeringer, forvaltning, drift, vedlikehold
og utvikling av egne bygninger. De siste fire årene har de frie
inntektene reelt sett blitt styrket med om lag 15 milliarder kroner.
Dette gir et godt grunnlag for å prioritere løpende vedlikehold
og ta igjen vedlikeholdsetterslep.
Det ble også foretatt en større gjennomgang
av den kommunale og fylkeskommunale eiendomsforvaltningen ved Eiendomsforvaltningsutvalgets
utredning, NOU 2004: 22 "Velholdte bygninger gir mer til alle".
På bakgrunn av denne er det gjennomført flere tiltak.
Fra og med 2009 har kommunesektoren fått bedre
styringsinformasjon i form av nøkkeltall om eiendomsforvaltning
i KOSTRA. Dette har skjedd ved at kontoplanen i KOSTRA fra og med
2008 i hovedsak ble tilpasset Norsk Standard 3454 og at det ble
etablert rapportering av data om bygningsareal for bygningene. Dette
gir en rekke nøkkeltall som gir kommunesektoren styringsinformasjon
om eiendomsforvaltning.
Kommunal- og regionaldepartementet har utarbeidet
en veileder om husleieordninger i kommunesektoren. Veilederen beskriver
hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn for at husleieordninger
vil fungere, modell og metoder for innføring av husleie og prosess
for innføring og oppfølging av husleieordninger.
En av de store utfordringene i kommunesektoren har
vært mangel på kunnskap og kompetanse om eiendomsforvaltning. God
kompetanse er en viktig forutsetning for at kommunene skal kunne realisere
formålet med å eie og drive sine bygninger og eiendomsforvaltning
på en effektiv måte. Regjeringen vil derfor fortsatt støtte opp om
arbeidet i KoBE (Kompetanse for Bedre Eiendomsforvaltning).
Det har vært behov for å tilrettelegge for forskning
i et noe mer langsiktig perspektiv. Kommunal- og regionaldepartementet
har derfor støttet NTNU-programmet om utvikling og forvaltning av
offentlige bygninger i et livsløpsperspektiv med 1,5 millioner kroner
for 2008 og 2 millioner kroner for 2009.
Bevilgningene til helseforetakene i de første årene
etter sykehusreformen tok ikke tilstrekkelig høyde for kostnadene
ved gjenanskaffelse og vedlikehold av bygninger og utstyr. I Soria
Moria-erklæringen understreket regjeringen betydningen av at helseforetakene
ble gjort i stand til å opprettholde bygningsmassen og gjenanskaffe
og vedlikeholde nødvendig medisinskteknisk utstyr. I St. prp. nr.
1 (2006–2007) varslet regjeringen derfor et betydelig løft ved å trappe
opp bevilgningene til sykehusene. I budsjettforslaget for 2008 foreslo
regjeringen å øke bevilgningen til avskrivninger med 1,67 milliarder
kroner, slik at samlet bevilgning til å gjenanskaffe og vedlikehold
bygg og utstyr utgjorde 5,3 milliarder kroner.
De regionale helseforetakene har et helhetlig ansvar
for både investeringer og drift i sykehusene. Dette helhetlige ansvaret
er en av bærebjelkene i sykehusreformen. Med det inntektsløftet
som ble gjort i 2008-budsjettet, fikk regjeringen på plass en viktig
premiss for sykehusreformen.
UiO, UiB, UiT, NTNU, NIH, NHH, NVH og UMB er
selvforvaltende institusjoner og forvalter egne bygg i tillegg til
enkelte private leieforhold. Dette innebærer at de er ansvarlig
for forvaltning, drift og verdibevarende vedlikehold. Det forutsettes
at institusjonene i noen grad også setter av midler til rehabilitering.
I forbindelse med tiltakspakken ble det tildelt 200 millioner kroner
til rehabiliteringstiltak for bygg utenfor Statsbyggs husleieordning,
jf. St.prp. nr. 37 (2008–2009), kap 271, post 50.
Fra og med 1. januar d.å. vil de selvforvaltende institusjonene,
med unntak av UiO som er noe forsinket, verdsette og balanseføre
sine varige driftsmidler. Aktiveringen av varige driftsmidler vil
synliggjøre kapitalkostnadene på linje med andre driftskostnader
og gi mulighet til å innføre et system med internhusleie som også
inneholder kapitalelementet. Internhusleien vil inneholde de samme
kostnadselementene og gi de samme insitamentene som husleieordningen.
Aktiveringen av bygningsmassen i balansen og innføringen av internhusleie
med kapitalelement gir insentiver til rasjonell drift. En slik ordning
legger til rette for en bedret styring av eiendomsforvaltningen
både på institusjonsnivå og fra departementet overfor institusjonene.
Gjennom forvaltningsbedriftsmodellen og husleieordningen
sikrer Statsbygg en god og kostnadseffektiv forvaltning av den statlige eiendomsmassen
de har ansvar for. Vedlikeholdet av byggene gjennomføres planmessig
og følger opp den avskrivingspraksis det orienteres om i de årlige
budsjettproposisjonene.
Pr. 1. januar 2009 ble forvaltningen av fengselseiendommene
overført fra Kriminalomsorgen til Statsbygg. Som Stortinget er orientert
om, er vedlikeholdsetterslepet på disse eiendommene stort, beregnet
til 3,2 milliarder kroner i mai 2008. Ved overføringen til Statsbyggs
forvaltning ble det innarbeidet et faglig tilrådd vedlikeholdsnivå
som innbærer en årlig styrkning på 105 millioner kroner. I tillegg
til dette gjennomføres det investeringsprosjekt innenfor kurantordningen
på kap. 2445 post 32/34 og rehabiliteringsprosjekt på kap. 2445,
post 45. Ved å overføre forvaltningsansvaret til Statsbygg og innlemme
eiendommene i husleieordningen, har regjeringen en klar og målrettet
strategi for å bedre eiendomsforvaltningen av fengslene.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mai 2009
Ola Borten Moe |
Elisabeth Røbekk Nørve |
leder |
ordfører |