I proposisjonen gjer Nærings- og handelsdepartementet
greie for deklareringane på ministerrådsmøtet i Den europeiske romorganisasjonen ESA
i Haag 25. og 26. november 2008. Deklarasjonane blei gitt under
føresetnad av at Stortinget samtykte. Det er gjort greie for dei budsjettmessige
følgjene for statsbudsjettet 2009. Det er forslag om at det blir
innført ei ny ordning med tilsegnsfullmakt. Denne fullmakta skal
dekkje deklarasjonane som blei gitt på ministerrådsmøtet i Haag,
og forpliktingane som står att frå deklarasjonar som blei gitt i
tidlegare ministerrådsmøte.
Norsk Romsenter forvaltar den norske medlemskapen
i ESA og følgjer opp andre saker i høve til nasjonal og internasjonal
romverksemd. Dei statlege løyvingane til romverksemda har stor nytteverdi
innanfor fleire samfunnssektorar. Utnytting av rommet er heilt avgjerande
for ei forsvarleg og effektiv drift av samfunnet.
ESA-programma gir norsk industri oppdrag der bedriftene
kan utvikle spissteknologi. Som fylgje av regelen om garantert industriretur
får norsk industri utviklingsoppdrag i ESA krone for krone (administrasjonskostnader
er trekt frå). Romverksemda får omfattande ringverknader for høgteknologisk
industri. Undersøkingane viser blant anna at kvar krone Noreg går
inn med i ESA, utløyser nye industrikontraktar på 4,6 kroner på
den kommersielle marknaden. Romindustrien omsette for 5,4 mrd. kroner
i 2007 og hadde ein eksportdel på over 70 prosent.
ESA-programma blir finansierte ved at medlemsland
deklarerer deltaking under kvart program. Det skjer i hovudsak på
rådsmøte på ministernivå. Ministerrådsmøta blir til vanleg haldne
kvart tredje år. Det siste møtet blei halde i Haag 25. og 26. november
2008. Her var det stor oppslutnad mellom medlemslanda i ESA om å
prioritere offentleg satsing på romverksemd. Store delar av bidraga
til medlemslanda er knytte til vidareføring av eksisterande program. For
dei nye programma deklarerte medlemslanda for 98 prosent av det
estimerte budsjettet til ESA. Det blei vedteke å starte opp fleire
nye program, mellom anna eit program for å utvikle ein tredje generasjon
med meteorologisatellittar (Meteosat Third Generation) og klimaprogrammet
Climate Change Initiative.
Utgiftene til administrasjons- og vitskapsprogrammet
til ESA blir dekte gjennom obligatorisk innbetaling av kontingent
frå medlemslanda. I perioden 2005–2008 har Noreg betalt kontingent til
ESA på 2,06 prosent av totalbudsjettet. Den norske delen er sett
til 2,24 prosent av totalbudsjettet for dei neste tre åra. Årsaken
til auka er at den økonomiske utviklinga i Noreg har vore god samanlikna
med fleire europeiske land dei siste åra. For å kompensere for prisauka
vart driftsbudsjettet justert med 2,5 prosent i året.
Medlemslanda blei einige om å justere rammene for
vitskapsprogrammet. Budsjettet skal justerast nominelt med 3,5 prosent
i året. Norske verksemder skal ha utviklingsoppdrag som svarer til
dei norske bidraga til vitskapsprogrammet. I St.prp. nr. 1 (2008–2009)
blei det tatt omsyn til ein forventa auke av den norske kontingenten. Valutakursjusteringar
kan føre til justering av kontingenten for 2009.
På kort tid har romverksemda blitt ein umisteleg del
av infrastrukturen i samfunnet. Noreg er avhengig av internasjonalt
samarbeid for å utvikle rombasert infrastruktur. Det oppnår vi gjennom
å delta i internasjonale organisasjonar som ESA. For at Noreg skal
vere ein interessant samarbeidspartnar, er vi avhengige av nasjonal kompetanse
og industriell basis. Midlane over budsjettet til Nærings- og handelsdepartementet bidreg
sterkt til dette.
I hovudsak blir programma til ESA finansierte av
medlemslanda. Medlemslanda vedtek vanlegvis nye program i samband
med ministerrådsmøta. Programma går normalt over 3 til 15 år. Løyvingane
frå medlemslanda er i utgangspunktet fastsette i tråd med gjennomsnittleg netto
nasjonalinntekt (NNI)-andelen til landet, men regelverket opnar
for eit deltakarnivå over NNI eller ned til 1/4 NNI.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) i kapittel 922 Romvirksomhet
blei det informert om at vedtaka på ministerrådsmøtet i ESA ville
kunne føre til endringar i løyvingane til ESA-programma. Under ministerrådsmøtet
i Haag deklarerte Noreg nye forpliktingar på 89,9 mill. euro med
utbetalingar fram til 2020. Det blei teke atterhald om at Stortinget
samtykte. Løyvingsbehovet som følgje av framdrifta i dei ulike programma
blir lagt fram for Stortinget i dei årlege budsjettproposisjonane i
tråd med gjeldande praksis.
Den viktigaste årsaka til norsk engasjement
i nasjonal og internasjonal romverksemd har vore omsynet til industri-
og teknologiutvikling. I framtida vil det også vere ei sentral målsetjing
at dei statlege løyvingane til romverksemd skal utløyse forsking
og utvikling på viktige teknologiområde. Med utgangspunkt i dette
blei dei norske deklarasjonane under ministerrådsmøtet konsentrerte
om program som gir gode industrielle moglegheiter for norske verksemder.
Tabell 8.1 i proposisjonen viser deklarerte norske forpliktingar
ved ministerrådsmøtet i Haag i november 2008.
Deltakinga i nye ESA-program får ingen administrative
følgjer. Deltakinga i nye ESA-program blir ivareteke av den eksisterande
administrasjonen i Norsk Romsenter.
Av forpliktingane som er inngått i Haag, blir
det rekna med at 3,2 mill. euro må utbetalast i 2009. På grunn av
valutakursjusteringar, framdrifta i løpande ESA-program og utbetalingskrav
knytte til forpliktingar som blei inngått i Haag, vil Nærings- og
handelsdepartementet komme attende med eventuelle endringar i løyvinga
for 2009 under kapittel 922 post 71.
På ministerrådsmøtet i Haag blei det inngått forpliktingar
på 89,9 mill. euro. Desse kjem i tillegg til forpliktingar som blei
inngått i tidlegare ministerrådsmøte. Ved inngangen til 2009 utgjorde
dette 93,3 mill. euro. Dei samla forpliktingane utgjer dermed 183,2
mill. euro. For 2009 er det vedteke ei løyving på 29,5 mill. euro. Ut
frå dette er det behov for ei tilsegnsfullmakt på 153,7 mill. euro
for 2009.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til de positive effektene Norges deltagelse i europeiske romfartsprogram har
hatt for norske bedrifter og kompetansemiljø. Medlemskapet i ESA
(European Space Agency), samt deltagelse i de ulike ESA-programmene,
har gitt norske kompetansemiljøer tilgang til prosjekter på høyteknologisk
nivå. Engasjementet i ESA er Norges innfallsport til verdensrommet.
Komiteen registrerer at norske
forsknings- og teknologimiljøer har vært dyktige til å utnytte de muligheter
som programdeltagelsene gir. Norsk romrelatert virksomhet omsatte
for over 5 mrd. kroner i 2008, og ringvirkningsfaktoren er beregnet
til 4,6.
Komiteen ønsker å videreføre
den norske satsingen på europeisk romfart, og støtter inngåelsen av
nye forpliktelser i ESAs program.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Regjeringen la grunnlaget for et kraftig løft
i norsk romvirksomhet ved å gå tungt inn i programmer som startet
opp i ESA etter ministerrådsmøtet i Berlin i 2005. Flertallet er
kjent med at forpliktelsene Norge da påtok seg lå nær opp til en
NNI-andel av de nystartede programmene, og viser til at NNI er en
andel som er basert på landenes relative nasjonalinntektsnivå. Flertallet er
kjent med at de fleste av disse programmene løper fremdeles, og
sørger for et betydelig nivå på norske ESA-aktiviteter.
Flertallet viser videre til at
de nye forpliktelsene i programaktiviteten som Norge inngikk på
minsterrådsmøtet i 2008, må ses i sammenheng med tidligere inngåtte
forpliktelser. Etter Haag-møtet har Norge 183 mill. euro i utestående
forpliktelser i internasjonal romvirksomhet. Flertallet er
glad for at Regjeringen med dette har lagt til rette for en betydelig innsats
innen romvirksomhet.
Flertallet viser til at Regjeringen
også sørger for at Norge skal delta i utbygging av satellittnavigasjonssystemet
Galileo, og at det i forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2009
er foreslått bevilget 21 mill. kroner til dette. Med dette vil Norges
deltagelse medføre forpliktelser på rundt 600 mill. kroner, jf.
St.prp. nr. 54 (2008–2009). Flertallet understreker
hvor viktig det er at Norge inngår i et likeverdig partnerskap i
den videre utbyggingen av Galileo, og at Norge er et av de landene
som vil ha størst utbytte av de tjenester som Galileo vil kunne
tilby. Flertallet understreker at norsk deltagelse
i Galileo-programmet bør ses i sammenheng med den øvrige satsingen
Norge har gjort gjennom ESA. Etter flertallets syn
bekrefter dette at Regjeringen satser på romvirksomhet, noe som
har stor betydning for norsk industri, teknologibedrifter og forskningsmiljøer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener Norge gjennom
deltakelse i romfartsprogrammet European Space Agency har sikret
norske bedrifter kunnskap og gode vilkår på romfartsmarkedet. I
2005 gikk Norge for første gang inn i nye ESA-programmer, med støtte
fra et samlet storting, på et nivå som tilsvarer vår NNI-andel på
122 mill. euro. Etter ministermøtet i Haag i november 2008 bestemte Regjeringen
at Norges andel av ESAs budsjett nå skal være på 89,9 mill. euro.
Dette tilsvarer litt over 60 prosent av vår NNI-andel, og er en kraftig
nedgang i forhold til 2005.
Disse medlemmer er klar over
at den årlige ESA-innsatsen vil fortsette å øke frem til 2011 på
grunn av investeringer man forpliktet seg til i 2005. Ut fra tabell
9.1 i St.prp. nr. 49 (2008–2009) ser man at norsk innsats i ESA
avtar mye mer og tidligere enn antatt på bakgrunn av nedgangen av
norsk NNI-andel. Konsekvensene av dette kan bli færre kontrakter
for norsk næringsliv, noe som vil få negative konsekvenser for norske
bakkestasjoner (Tromsø/Svalbard/Troll) som ikke lenger vil få noen
sentral rolle i bakkesegmentet for GMES Romkomponent. I tillegg
kan Regjeringens innstramminger i bevilgninger til ESA føre til
bortfall av nedstrømstjenester som oljesølovervåking og færre oppdrag
for forskningsaktører i Tromsøs romklynge, og være en trussel for
underleverandører som i dag har betydelige oppdrag knyttet til Tromsø/Svalbard. Disse
medlemmer vil vise til brev sendt 28. januar 2009 fra Norsk
Romsenter til Nærings- og handelsdepartementet. I dette brevet belyser
Norsk Romsenter de sannsynlige industrielle konsekvensene av Norges reduksjon
i midler til ESA, og viser spesifikt til programmet "GMES Romkomponent".
GMES-programmet skal bygge, sende opp og teste til sammen 7 miljøsatellitter
med tilhørende bakkestasjoner, samt 2 store instrumentpakker som skal
fly på Meteosat værsatellitter. Dette programmet samfinansieres
av ESA og EU, gjennom FP7, med ESA som den største bidragsyteren.
Norges deltakelse i ESA-delen av GMES Romkomponent er ifølge Norsk
Romsenter på 17,3 mill. euro, tilsvarende ca. halvt NNI-nivå. I
henhold til ESAs regler skal norsk industri få oppdrag for minst
80–85 prosent av beløpet som Norge deklarerer til programmet. Norges
manglende deklarering på ca. 16 mill. euro tilsvarer et direkte
tap i kontraktverdier på ca. 13 mill. euro for norsk romindustri.
Sverige satser aggressivt på GMES, for å sikre seg industrielle
oppgaver. Disse medlemmer vil vise til et skriftlig
spørsmål, nr. 661, datert 6. februar 2009, til nærings- og handelsminister
Sylvia Brustad hvor representant Leif Helge Kongshaug (V) spør statsråden
om hun er bekymret for at norsk romvirksomhet kan tape terreng til blant
annet Sverige, på bakgrunn av deres satsing i programmet GMES. Statsråden
svarer at Regjeringen har lagt til rette for en betydelig innsats
innen romvirksomhet, og man kan således tolke svaret dit hen at
hun ikke er bekymret.
Disse medlemmer vil ytre en bekymring
for norsk romindustri og forskningsprosjekter knyttet til Norges
lave deltakelse i den europeiske romorganisasjonen ESA. Disse
medlemmer viser til at Norsk Romsenter foreslår å øke Romsenterets
nasjonale følgemidler til 75 mill. kroner fra 2010, for å kompensere
for tapet i oppstrømsindustrien forårsaket av lav ESA-innsats. Disse
medlemmer ber Regjeringen følge Norsk Romsenters anbefaling,
og øke de nasjonale følgemidlene i forbindelse med kommende budsjett.
Norsk Romsenter påpeker også at Norge bør synliggjøre for EU og
ESA en reell vilje til å bidra i den operative delen av GMES, for
å sikre nedstrømsdelen av inntekter fra GMES.
Disse medlemmer mener Regjeringen
ikke følger opp intensjonene til en samlet næringskomité, som i
sine merknader i Innst. S. nr. 8 (2008–2009) skrev:
"Komiteen mener satsingen på romvirksomhet er en
lønnsom investering og at satsingen på romvirksomhet derfor bør
opprettholdes på et høyt nivå."
Disse medlemmer registrerer også
at Regjeringen selv ikke følger opp sine tidligere lovnader, da
den i St.prp. nr. 1 (2005–2006) skrev at:
"Regjeringen mener at gevinsten for Norge ved deltakelse
i disse programmene er så store at det er ønskelig å øke satsingen."
Disse medlemmer mener at Regjeringen gjennom
å redusere satsingen på nye deklarasjoner til ESA-programmene i
forhold til NNI-nivå, svekker norsk romfartsindustris muligheter til
å være deltagende i prosjekter som ville bidratt med mye forsknings-
og utviklingskompetanse for norske bedrifts- og utdanningsmiljø. Dette
er uheldig i en tid der man er avhengig av en omstilling i næringslivet
for å komme styrket ut av finanskrisen, og der satsing på forskning
og utvikling kan bidra med nye arbeidsplasser.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at Nærings- og handelsdepartementet
i 2009 kan gi tilsegn om tilskot på 153,7 mill. euro i tillegg til
den eksisterande løyvinga for å delta i dei frivillige programma
til Den europeiske romorganisasjonen ESA. Samla ramme for nye tilsegner
og gammalt ansvar skal likevel ikkje overstige 183,2 mill. euro.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mai 2009
Ola Borten Moe |
Kåre Fostervold |
leder |
ordfører |