Norges Bank har ansvaret for å utøve eierrettigheter
for Statens pensjonsfond – Utland. Det overordnede målet for eierskapsutøvelsen
er å sikre fondets finansielle interesser. I de etiske retningslinjene
for forvaltningen av fondet er det lagt til grunn at høy avkastning
på lang sikt er avhengig av en bærekraftig utvikling i økonomisk,
miljømessig og sosial forstand.
I utøvelsen av fondets eierrettigheter legger Norges
Bank til grunn at det er bedre og mer effektivt å konsentrere seg
om noen sentrale temaer enn å spre ressursinnsatsen på mange områder.
Norges Bank har derfor søkt å identifisere noen få, konkrete satsingsområder
for sitt arbeid med eierrettigheter. Det legges vekt på at temaene
skal være relevante for investorer generelt og for fondet spesielt,
og at temaene skal være egnet for dialog med selskaper og/eller
regulerende myndigheter, samt gi mulighet for reelt gjennomslag.
Temaene skal også kunne forsvares ut fra finansielle krav. Gjeldende
satsingsområder omfatter god selskapsstyring, barns rettigheter
og beskyttelse av miljøet.
God selskapsstyring er viktig for å sikre fondets finansielle
avkastning over tid, og er en nødvendig betingelse for å sikre at
aksjonærene oppnår reell innflytelse og dialog med selskapene. Slik
er det også en forutsetning for arbeidet med sosiale og miljørelaterte
problemstillinger. Ved utgangen av 2008 hadde Norges Bank etablert eller
videreført kontakt med 16 selskaper om spørsmål knyttet til selskapsstyring
og aksjonærrettigheter.
En aksjonærs primære måte å gi uttrykk for sitt syn
er gjennom stemmegivning på generalforsamlinger. I 2008 deltok Norges
Bank på 7 871 generalforsamlinger og stemte i nærmere 70 000 saker.
Norges Bank offentliggjør stemmegivningen i hver enkelt sak og har
etablert egne prinsipper for stemmegivning. Norges Bank har i stor grad
støttet forslagene framsatt av ledelsen i selskapene i løpet av
2008, men stemte mot 11 pst. av disse forslagene. Norges Bank har
stemt mot kandidater til styret dersom styret som kollegium ikke
tilfredsstiller bankens forventninger om tilstrekkelig uavhengighet
fra selskapets ledelse eller dominerende eiere. Videre har banken
stemt mot lederlønnsordninger hvor det ikke er forutsatt en klar
sammenheng mellom prestasjon og avlønning.
Norges Bank har utarbeidet dokumentet "NBIM Investor
Expectations on Children’s Rights" for å klargjøre overfor selskaper
hvilke forventninger banken har som investor når det gjelder barns rettigheter.
Dokumentet retter seg særlig mot selskaper som opererer i områder
eller sektorer der faren for brudd på barns rettigheter er stor. Arbeidet
har i løpet av 2008 vært konsentrert om fire markeder: India, Brasil,
Kina og Vest-Afrika. Ved utgangen av 2008 var Norges Bank i dialog
med 130 selskaper og involvert i 19 selskapsengasjementer vedrørende
barnearbeid, risikohåndtering i leverandørkjeden og styrets kompetanse
i spørsmål om barnearbeid. Et engasjement med et selskap vil være
langt mer omfattende enn en dialog. En dialog kan være begrenset
til at det er opprettet kontakt med selskapet, men uten at det er
avholdt møter, mens et engasjement innebærer at en har gått inn
i en prosess overfor selskaper med definerte mål og tidsløp. Engasjementer
med selskaper vil ofte strekke seg over flere år.
Norges Bank ser det som vesentlig for en langsiktig
investor å påvirke hvordan selskaper arbeider overfor myndighetene
når det gjelder lovgivning som kan medføre betydelige reduksjoner
i utslipp av klimagasser. Banken arbeider derfor for at relevante
selskaper som fondet har eierandeler i, har fastsatt strategier
som er forenlige med en bærekraftig økonomisk og miljømessig utvikling.
Eierskapsarbeidet på dette området er særlig rettet inn mot energisektoren
eller energiintensive sektorer. I 2008 har Norges Bank hatt særlig
oppmerksomhet mot enkelte selskapers opptreden knyttet til den nasjonale
klimareguleringen i USA. Norges Bank har videreført sju etablerte
engasjementer med amerikanske selskaper og har avholdt totalt 15 møter
med disse selskapene. Norges Bank er tilsluttet Carbon Disclosure
Project (CDP), en uavhengig organisasjon som samler inn og publiserer
informasjon om blant annet bedrifters utslipp av drivhusgasser.
Gjennom tilslutningen til CDP oppfordrer Norges Bank selskapene
til åpenhet, og er også på den måten en pådriver i arbeidet for
å redusere utslipp av klimagasser.
I november 2008 kunngjorde Norges Bank at banken
deltar i et nytt opprop fra 135 fond hvor en går inn for at rike
land, i tråd med anbefalingene fra FNs klimapanel, reduserer sine
utslipp av klimagasser med 25–40 pst. innen 2020, regnet fra nivået
i 1990.
Norges Bank deltar også i andre former for samarbeid
og har kontakt med andre investorer. Blant annet gir banken sin
støtte til utviklingen av nye regnskapsstandarder (IFRS) som vedrører
såkalt "land-til-land"-rapportering for selskaper som driver innenfor
utvinningsindustrier. Slike standarder vil kunne bidra til å forenkle verdsetting
av selskapene og motarbeide korrupsjon og ulovlig bruk av lukkede
jurisdiksjoner ("skatteparadiser" eller "bortgjemmingsland"). Norges
Bank har også bidratt i utviklingen av de FN-initierte "Principles
for Responsible Investment " (PRI). Det utgjør en viktig internasjonal plattform
rettet spesielt inn mot investorrollen. Banken legger disse prinsippene
til grunn for eierskapsutøvelsen og samhandlingen med andre investorer.
Finansdepartementet har sluttet seg til prinsippene som formell
eier av fondet. Prinsippene er nærmere omtalt i kapittel 3 i stortingsmeldingen.
Folketrygdfondet har ansvaret for utøvelsen
av eierrettigheter i forvaltningen av Statens pensjonsfond – Norge.
Styret i Folketrygdfondet har fastsatt retningslinjer for utøvelsen
av eierrettigheter i fondet der det overordnede målet er å sikre
fondets finansielle interesser. Folketrygdfondet har definert etiske
prinsipper for investeringsvirksomheten. Dette er en integrert del
av retningslinjene for Folketrygdfondets eierskapsutøvelse for å
bidra til å fremme en langsiktig verdiskaping. God eierstyring og
selskapsledelse skal ivareta eiernes og andre interessenters rettigheter
overfor selskapene, samt sikre at styringsmekanismene i selskapene
fungerer hensiktsmessig.
For å sikre aksjonærverdier ser Folketrygdfondet det
som viktig å følge opp selskapenes lederlønnspolitikk. Dette innebærer
blant annet å vurdere hvorvidt lederlønnsordningene er utformet slik
at de faktisk bidrar til en mer effektiv og resultatorientert selskapsledelse.
Folketrygdfondet ser også på eventuelle opsjonsordninger og hva disse
innebærer av verdioverføring fra aksjonærene til ledelsen i selskapene.
For å sikre en mest mulig objektiv og presis
vurdering av selskapenes etiske holdninger og handlinger, innhenter
Folketrygdfondet informasjon fra åpne kilder som årsrapporter, media
og internett. Folketrygdfondet innhenter også informasjon direkte
fra selskapene gjennom en spørreundersøkelse i alle norske selskaper
det har eierinteresser i. Spørreundersøkelsen er knyttet til integrering
og håndtering av miljø og sosiale hensyn og ble først tatt i bruk
i 2006. Selskaper som ikke svarer, eller som gir utilfredsstillende
svar, vil bli fulgt opp særskilt. Folketrygdfondet har gjennomgående
et positivt bilde av oppmerksomhetsnivå, standarder og praksis hos
selskapene som hittil har besvart undersøkelsen.
Folketrygdfondet har vært med på utviklingen og
lanseringen av prosjektet Bærekraftig verdiskaping, et investorsamarbeid
mellom tolv av de største institusjonelle investorene i Norge. Gjennom
samarbeidet har disse investorene gjennomført en spørreundersøkelse
blant selskapene som i 2008 inngikk i Oslo Børs' hovedindeks. Resultatene
av undersøkelsen ble presentert 10. desember 2008. Målet med prosjektet
er å påvirke norske børsnoterte selskaper til en bærekraftig utvikling
og langsiktig verdiskaping.
Etikkrådet for Statens pensjonsfond – Utland
er et faglig uavhengig råd opprettet for å gi tilrådinger om filtrering
og uttrekk av enkeltselskaper til departementet, basert på de etiske retningslinjene
for fondet. Departementet beslutter hvorvidt et selskap skal utelukkes
og baserer sin beslutning blant annet på rådets vurdering, men vil
normalt også innhente Norges Banks vurdering av om banken gjennom
sin eierskapsutøvelse kan bidra til å redusere risikoen for grovt
uetiske forhold. Etikkrådet har fem medlemmer og et eget sekretariat
på sju personer. Sekretariatet overvåker selskapene fondet har eierandeler
i og utreder og forbereder saker for rådet.
Etter de etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond – Utland
kan selskaper utelukkes fra fondet ved:
negativ filtrering
for å fange opp selskaper som produserer våpen som ved normal anvendelse bryter
med grunnleggende humanitære prinsipper, eller som selger våpen
eller militært materiell til stater nevnt i de utfyllende retningslinjene for
forvaltningen av fondet, og
uttrekk av enkeltselskaper dersom en investering utgjør
en uakseptabel risiko for medvirkning til handlinger eller unnlatelser
som anses som grovt uetiske.
Det er så langt utelukket 32 selskaper fra fondets investeringsunivers.
Av disse er 22 utelukket på grunn av medvirkning til produksjon
av inhumane våpentyper. De øvrige 10 selskapene er utelukket for
å unngå en uakseptabel risiko for at fondet medvirker til grove
eller systematiske krenkelser av menneskerettighetene, eller alvorlig
miljøskade. I 2008 utelukket departementet til sammen seks selskaper,
hvorav ett selskap ble utelukket fordi selskapet produserer klasevåpen som
er forbudt i henhold til den nye klasevåpenkonvensjonen. Departementet
utelukket også ett selskap som selger militært materiell til Burma.
Videre har departementet utelukket fire selskaper basert på en vurdering
av at selskapenes virksomhet bidrar til alvorlig miljøskade.
Hovedmålet med evalueringen av de etiske retningslinjene
er å vurdere om retningslinjene har virket etter intensjonen, å
bevare den brede politiske oppslutningen om de etiske retningslinjene og
å fange opp innspill som kan være med på å styrke Statens pensjonsfond
– Utlands profil som en samfunnsansvarlig investor.
Som ledd i evalueringsprosessen har departementet
gjennomført en rekke aktiviteter for å innhente informasjon og synspunkter,
både fra norske og internasjonale interessenter. Det er blant annet
gjennomført en høring hvor over 50 instanser har gitt innspill med
forslag til endringer og forbedringer av dagens system for ivaretakelse
av etiske hensyn i forvaltningen.
Hovedkonklusjonen etter evalueringen er at de etiske
retningslinjene bygger på et solid fundament og har vist seg å være
robuste over tid. Mange viktige trekk kan derfor videreføres. I
lys av utviklingen internasjonalt og erfaringene med de etiske retningslinjene
så langt, foreslår Regjeringen enkelte endringer og justeringer
i eksisterende mål og virkemidler. Det foreslås samtidig flere andre
tiltak for å styrke og videreutvikle arbeidet med fondet som en
ansvarlig investor.
For å opprettholde fondets solide posisjon som en
ansvarlig investor, foreslår departementet at hensynet til god selskapsstyring
og til miljømessige og sosiale forhold i større grad skal integreres
som relevante faktorer i hele arbeidet med forvaltningen av fondet.
Dette er i tråd med utviklingen internasjonalt, og vil innebære
et økt ambisjonsnivå på dette området. Rollen som ansvarlig investor
vil være et av premissene for Finansdepartementets arbeid med investeringsstrategien
for fondet, jf. nærmere omtale i kapittel 2 i stortingsmeldingen.
Departementet vil videre stille krav til at slike hensyn skal ivaretas
på andre stadier i investeringsprosessen, i samsvar med PRI-prinsippene.
Etter dagens etiske retningslinjer skal fondets etiske
forpliktelser fremmes gjennom tre virkemidler; eierskapsutøvelse,
negativ filtrering og uttrekk av selskaper fra universet av tillatte
investeringer. Den nye tilnærmingsmåten gir flere virkemidler i
rollen som ansvarlig investor. De nye virkemidlene vil komme i tillegg til
eksisterende virkemidler, og er ikke ment å svekke betydningen av
disse.
De etiske retningslinjene angir ingen overordnet målsetting
eller målformulering som gjelder for retningslinjene som helhet.
De to virkemidlene eierskapsutøvelse og uttrekksmekanismen har hver
sine ulike målsettinger, henholdsvis å sikre fondets langsiktige
finansielle interesser og å unngå medvirkning til grovt uetiske
handlinger eller unnlatelser. Departementet foreslår å klargjøre
den overordnede målsettingen for fondet som ansvarlig investor,
jf. nærmere omtale i pkt. 4.3.2. i stortingsmeldingen.
Den overordnede målsettingen vil være retningsgivende
for arbeidet som ansvarlig investor og for virkemidlene som kan
anvendes på vegne av fondet. Forslaget innebærer en større vektlegging
av ønsket om å bidra til endringer i positiv retning i bærekraftspørsmål
og når det gjelder selskapers atferd innen selskapsstyring og sosiale
og miljømessige forhold.
Departementet legger opp til å videreføre at
fondet ikke skal ha investeringer som innebærer medvirkning til
selskapers alvorlige og grove brudd på grunnleggende etiske normer,
i henhold til de samme kriterier som i dag. I tillegg legges det
opp til å utelukke tobakksprodusenter fra fondets investeringer.
Det legges videre opp til å klargjøre nærmere hvilke hensyn departementet
mener bør vektlegges ved en beslutning om uttrekk. Departementet
mener at en blant annet bør kunne legge vekt på antatte virkninger
av beslutninger om uttrekk, utover det at man vil unngå medvirkning
til grov uetisk aktivitet. Uttrekksmekanismen bør ikke ses løsrevet
fra det øvrige arbeidet med den ansvarlige forvaltningen.
Det legges opp til enkelte tiltak for å sikre
forutberegnelighet for selskapene i porteføljen. Departementet vil
arbeide for å gjøre tolkningen og innholdet av de ulike kriteriene
for utelukkelse mer tilgjengelig, blant annet ved å systematisere informasjon
annerledes. Departementet mener at et hensiktsmessig tiltak er offentliggjøring
av Etikkrådets arbeidsmetoder og prinsipper for utvalg av selskaper
som skal granskes nærmere. Departementet vil videre legge opp til
at det utarbeides og offentliggjøres en prosedyre for hvordan utelukkede
selskaper kan bli tatt inn i porteføljen igjen.
Departementet legger opp til å videreføre negativ
filtrering av selskaper som produserer våpen som ved normal anvendelse
bryter med grunnleggende humanitære prinsipper, og av selskaper
som selger våpen eller militært materiell til stater nevnt i de
utfyllende retningslinjene for forvaltningen av fondet. Per i dag
gjelder dette Burma. I tillegg legges det opp til et nytt filtreringskriterium
som omfatter selskaper som produserer tobakk.
Negativ filtrering av selskaper som produserer tobakk
har vært vurdert ved flere anledninger. Flere høringsinstanser har
gitt uttrykk for at tobakk bør omfattes av filtreringsmekanismen. Negativ
filtrering av hele produktgrupper er et meget sterkt virkemiddel,
og bør begrenses til særlige tilfeller hvor en kan legge til grunn
at det eksisterer et klart felles verdigrunnlag i den norske befolkningen.
Det har skjedd en utvikling i perioden etter at Graver-utvalget
foreslo dagens etiske retningslinjer, internasjonalt gjennom en egen
konvensjon viet tobakkskontroll (trådte i kraft i februar 2005)
og nasjonalt gjennom innstrammingen av røykeloven i 2004, som må
anses å utgjøre et slikt klart felles verdigrunnlag relatert til
filtrering av tobakksprodusenter. Når det gjelder spørsmål om ev.
å utelukke andre helseskadelige eller sosialt uheldige tjenester
fra fondets investeringsunivers, herunder alkohol, har man ikke
den samme graden av normutvikling nasjonalt eller internasjonalt
som kan gi en tilsvarende tydelig forankring. Videre er tobakk et
produkt som skiller seg ut ved at det kan føre til alvorlig helseskade
når det blir anvendt i tråd med forutsetningene for normal bruk.
Etter departementets vurdering er det produksjon
av tobakk som bør danne grunnlag for filtrering. Dermed vil salg
av tobakk ikke rammes av kriteriet. Departementet vil se nærmere
på ulike metoder for avgrensning ved filtrering av selskaper som
produserer tobakk. Det kan vise seg å være noen særlige utfordringer
ved å skulle operere med en nulltoleranse for all produksjon av tobakk,
selv om dette vil være et utgangspunkt når man utformer kriteriet.
Nærmere omtale av filtrering av selskaper som produserer tobakk
fra Statens pensjonsfond - Utland er gitt i kapittel 4 i stortingsmeldingen.
Departementet legger opp til å videreføre hovedtrekkene
i dagens etiske retningslinjer som gjelder eierskapsutøvelse. Departementet
legger opp til flere tiltak for å understøtte et høyt ambisjonsnivå
og stor åpenhet omkring ivaretakelse av eierrettigheter. Departementet
vil stille formelt krav om at Norges Bank i sin virksomhet integrerer
hensyn til god selskapsstyring og miljømessige og sosiale forhold
i flere deler av forvaltningen av fondet, i tråd med PRI-prinsippene
banken har sluttet seg til. Det vil også bli stilt nye formelle
krav til banken om åpenhet og rapportering omkring arbeidet med
eierskapsutøvelse.
Norges Bank har valgt ut fokusområder for eierskapsutøvelsen.
Departementet støtter dette. Valg av fokusområder er et viktig spørsmål,
og departementet foreslår at det legges opp til en prosess hvor
vesentlige endringer eller utvidelse av fokusområder på forhånd
forelegges departementet. Departementet kan bestemme at endringer
av vesentlig betydning skal sendes på høring før beslutning treffes.
Etter departementets oppfatning har utarbeidelsen av et forventningsdokument
om barns rettigheter vært et vellykket tiltak, og banken bør utarbeide
flere slike forventningsdokumenter. Et viktig område vil være forventninger
knyttet til miljø. Et dokument om selskapers klimastrategier anses
særlig relevant. Departementet vil også be Norges Bank utarbeidet
et forventningsdokument om selskapers åpenhet og rapportering om
betalingsstrømmer. Tydelige forventninger på dette området fra investorer
som Statens pensjonsfond – Utland, kan motvirke bruk av lukkede
jurisdiksjoner til å skjule ulovlige handlinger som blant annet
korrupsjon, hvitvasking og skatteundragelser, og slik bidra til
mer velfungerende og legitime markeder. Flere forventningsdokumenter
vil kunne bidra til å skape åpenhet om arbeidet med eierrettigheter
og samtidig ivareta behovet for forutsigbarhet for selskapene.
Departementet legger opp til en ny bestemmelse om
at det skal vurderes om andre virkemidler kan være bedre egnet til
å oppnå fondets mål som ansvarlig investor før uttrekk besluttes. Dette
har til dels allerede blitt gjennomført ved at departementet, etter
å ha mottatt en tilråding om uttrekk, har forespurt Norges Bank
om eierskapsarbeid kan bidra til å redusere risikoen for nye brudd
på retningslinjene. En slik bestemmelse vil gi en mer målrettet
bruk av de samlede virkemidler, og vil i større grad medføre at
uttrekk blir en reelt sett siste utvei når andre tiltak er vurdert.
Departementet legger også opp til å formalisere bruk av observasjonsliste
som et nytt tiltak. En beslutning om å sette et selskap til observasjon
kan i gitte tilfeller være et godt alternativ, fordi dette kan antas
å bidra til at selskapet endrer sin atferd eller til at selskapet
gir mer informasjon som kan avklare situasjonen. Bruken av observasjonsliste
antas å være særlig egnet der det er stor usikkerhet om utviklingen
framover i tid.
Økt grad av samvirke vil kreve tilpasninger
i Norges Banks og Etikkrådets mandater og arbeidsform. Departementet
vil arbeide videre med den nærmere utformingen av et nytt system i
dialog med Etikkrådet og Norges Bank etter at Stortinget har behandlet
resultatene av evalueringen.
Som en stor eier og investor internasjonalt
kan departementet være med på å sette dagsorden for viktige problemstillinger
når det gjelder forskning og internasjonalt arbeid som har betydning for
hvordan hensyn til miljø, sosiale forhold og god selskapsstyring
mest effektivt kan ivaretas av en finansiell investor. Finansdepartementet vil
øke sitt engasjement på dette området.
Mange høringsinstanser har påpekt at oljerikdommen
gir Norge et spesielt ansvar for å belyse problemstillinger knyttet
til karbonutslipp og klimaendringer. For en investor med Statens pensjonsfond
– Utlands særtrekk når det gjelder langsiktighet og bredde i investeringene,
vil det også være i fondets egen interesse å belyse hvordan klimaendringer
kan påvirke utviklingen i de finansielle markedene.
Stern-rapporten var et viktig bidrag til forståelsen
av klimaendringers betydning for den samlede økonomiske utvikling
globalt, og et arbeid av liknende karakter kan bidra til å belyse betydningen
for finansielle markeder mer spesielt. Departementet tar på denne
bakgrunn sikte på å initiere en utredning som vurderer hvordan klimautfordringene
kan påvirke de finansielle markedene, og hvordan investorer bør handle
ut fra dette. Dette bør være et internasjonalt prosjekt som eventuelt
kan gjennomføres i samarbeid med andre investorer. Departementet vil
komme tilbake med en nærmere vurdering av et opplegg for dette prosjektet
i Nasjonalbudsjettet 2010.
Departementet ønsker generelt å bidra til utviklingen
av beste praksis internasjonalt innen området ansvarlige investeringer,
og vil i den sammenheng vurdere ulike tiltak som kan støtte opp
under dette. Dette kan eksempelvis være medlemskap i utvalgte internasjonale
sammenslutninger av investorer, samarbeid med FN-organer som er
aktive på området, samt økt kontakt med internasjonale eksperter.
Norges Bank og Folketrygdfondet har begge signert FNs prinsipper
for ansvarlige investeringer (PRI). Finansdepartementet ønsker å
markere en ytterligere støtte til disse prinsippene ved at også departementet
signerer dem på vegne av Statens pensjonsfond.
Departementet vil videre vise til at det legges opp
til et nytt investeringsprogram som skal rettes mot miljørelaterte
investeringsmuligheter, jf. omtale i pkt. 1.2 i stortingsmeldingen.
Det ble i 2007 innført en ny bestemmelse i rammeverket
for forvaltningen om at fondet ikke kan plasseres i rentebærende
instrumenter utstedt av staten Burma. Det er kommet inn flere høringsuttalelser
som ønsker å utvide omfanget av forbudet mot å investere i enkelte
lands statsobligasjoner. Departementet vil fortsatt legge til grunn
at det vil være et drastisk utenrikspolitisk tiltak å utelukke et
lands statsobligasjoner fra investeringsuniverset på bakgrunn av
handlinger fra landets myndigheter. Burma skiller seg ut på flere
måter, men det viktigste i denne sammenheng er omfanget av de internasjonale
tiltakene mot Burma. For tiden finnes det ingen andre tiltak eller
sanksjonsregimer med tilslutning i Stortinget som har samme omfang
som tiltakene mot Burma. Det er uaktuelt, løsrevet fra en slik internasjonal forankring,
å bruke trusselen om investeringsuttrekk som et generelt virkemiddel
i norsk utenrikspolitikk.
Lukkede jurisdiksjoner (såkalte skatteparadiser) kan
blant annet legge til rette for å skjule økonomisk kriminalitet.
Regjeringen ser alvorlig på skadevirkninger som følge av skadelig
praksis i slike lukkede jurisdiksjoner. Det er lover og regler i
det enkelte landet som bestemmer om man har med en lukket jurisdiksjon
å gjøre. Bekjempelsen av såkalte skatteparadiser må derfor rettes inn
mot disse landenes myndigheter, slik det allerede gjøres i bred
skala.
Det vil ikke være hensiktsmessig å bruke investering
i lukkede jurisdiksjoner som et selvstendig utelukkelseskriterium
i aksjeporteføljen. Dette antas å ha liten selvstendig effekt og
vil i tillegg by på store avgrensningsproblemer.
Når det gjelder fondets eiendomsinvesteringer, er
det lagt opp til begrensninger slik at unoterte eiendomsselskaper
og -fond ikke skal kunne etableres i lukkede jurisdiksjoner. Regjeringen
legger opp til å forsterke innsatsen mot lukkede jurisdiksjoner
i vår rolle som investor gjennom fondets aksjeinvesteringer. Norges
Bank støtter allerede opp om Extractive Industries Transparency
Initiative (EITI), et internasjonalt initiativ som tar sikte på
å fremme åpenhet om inntektsstrømmer i utvinningsindustrien. Norges Bank
gir videre sin støtte til utvikling av nye regnskapsstandarder (IFRS)
som vedrører såkalt "land til land-rapportering" for selskaper som driver
innenfor utvinningsindustrier (gruvedrift, oljevirksomhet mv). Økte
krav til åpenhet og rapportering fra selskapenes side om inntektsstrømmer
og skatteforhold kan motvirke effekten av hemmeligholdet som skatteparadisene
tilbyr og kan være et egnet tiltak i kampen mot korrupsjon. Gjennom
breddeinitiativer som de nevnte, arbeider en målrettet med selve
spillereglene og "infrastrukturen" i finansmarkedene, framfor å
gjøre det til et spørsmål om at fondet som investor skal vurdere
om enkeltselskaper i porteføljen har legitime grunner til aktivitet
i såkalte skatteparadiser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar rapporten om oppfølgingen
av de etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond – Utland og
Statens pensjonsfond – Norge til etterretning. Flertallet viser
til at Norges Bank har valgt ut god selskapsstyring, barnearbeid
og miljø som satsingsområder innenfor eierskapsutøvelsen, og støtter denne
prioriteringen. Flertallet understreker betydningen
av å samhandle med andre finansielle investorer på disse områdene,
for å sikre størst mulig gjennomslag for fondets synspunkter i selskaper
hvor fondet er minoritetsaksjonær. Flertallet har
merket seg at Norges Bank har deltatt i utviklingen av FNs "Principles
for Responsible Investments", og at også Folketrygdfondet har signert
disse prinsippene. Flertallet støtter fullt ut disse
beslutningene.
Flertallet viser til at departementet
foreslår å videreføre hovedtrekkene i dagens eierskapsutøvelse,
og støtter dette. Økt bruk av forventningsdokumenter på viktige
områder, blant annet miljø og forholdet til virksomhet i lukkede jurisdiksjoner,
ønskes velkommen. Flertallet vil understreke viktigheten
av at forventningsdokumentene ivaretar hensynet til forutsigbarhet og
etterprøvbarhet.
Flertallet viser til merknader
i pkt. 2.2 hva angår forslaget om investeringsprogram for miljørelaterte
selskaper samt et mulig investeringsprogram for bærekraftig utvikling.
Flertallet støtter formaliseringen
av en observasjonsliste som et tiltak for å forsterke samvirket
mellom eierskapsutøvelsen og uttrekksmekanismen. Flertallet er
enig i at en slik liste kan være hensiktsmessig i enkelttilfeller
hvor det er særlig stor usikkerhet om eierskapsutøvelse eller andre
forhold vil føre til reelle og betydelige forbedringer fra selskapets
side med hensyn til påviste alvorlige brudd på fondets etiske regler. Flertallet legger
til grunn at dette ikke svekker betydningen av uttrekksmekanismen
som verktøy for å ivareta fondets etiske forpliktelser.
Flertallet deler departementets
oppfatning om at investeringer i lukkede jurisdiksjoner ("skatteparadiser")
ikke er et egnet selvstendig kriterium for utelukkelse. Samtidig
bør fondet som en bredt diversifisert og langsiktig internasjonal
investor ha klar interesse av økt åpenhet omkring bruken av slike
jurisdiksjoner. Flertallet legger til grunn at selskapenes
bruk av slike jurisdiksjoner, blant annet sett i forhold til det varslede
forventningsdokumentet, vil være et viktig oppfølgingstema for Norges
Bank i eierskapsutøvelsen.
Flertallet viser til at uttrekk
av statsobligasjoner er betinget av at det er innført omfattende
internasjonale sanksjoner mot myndighetene i det angjeldende land
med norsk støtte, og viser til begrunnelsen for dette i St.meld.
nr. 20 (2008–2009). Flertallet vil be om at det i
neste års forvaltningsmelding gis en nærmere gjennomgang av mulighetene
for å videreutvikle fondets etiske retningslinjer også for investeringer
i statsobligasjoner, jf. det overordnede ønsket om å unngå uakseptabel
risiko for medvirkning til miljøødeleggelser, grov korrupsjon eller
andre grove brudd på menneskerettighetene. Flertallet peker
imidlertid på at fondet ikke skal være et utenrikspolitisk virkemiddel.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er enig
i at enkelte typer markedsføring av sterkt vanedannende varer og
tjenester som ved overdreven bruk har sterke negative konsekvenser,
som for eksempel alkohol og gamblingtjenester, vil kunne kvalifisere
til betegnelsen "grovt uetisk", og legger til grunn at dersom dette
påvises, vil Etikkrådet og departementet vurdere dette på vanlig
måte opp mot de etiske retningslinjene for fondet.
Dette flertallet viser til forslaget
om å utelukke aksjer fra tobakksprodusenter fra fondets investeringsunivers,
og støtter dette, samt departementets begrunnelse for forslaget.
Dette flertallet har merket seg
at Finansdepartementet i to konkrete tilfeller – henholdsvis selskapene
Monsanto Co og Siemens AG – har valgt å videreføre investeringene,
på tross av en tilrådning fra Etikkrådet om uttrekk. Dette flertallet er
enig i at en påvisning av uetisk adferd i strid med de etiske retningslinjene
er et alvorlig signal, men alene ikke tilstrekkelig til å konkludere
med uttrekk. Det er sannsynligheten for framtidig medvirkning til
grov uetisk adferd gjennom investeringene i det enkelte selskap som
er relevant kriterium for å vurdere uttrekk. Sannsynligheten for
adferdsendring på grunn av eierskapsutøvelse eller andre forhold
må i den sammenheng tas med i vurderingen. Men dette flertallet understreker
at når det er påvist grov uetisk adferd, og departementet konkluderer med
å avvente uttrekk, må det skje reelle og betydelige forbedringer
av adferd i selskapet over tid, og terskelen for uttrekk ved stillstand
i arbeidet eller påvisning av nye regelbrudd må være lav. Hvem som
eventuelt vil være kjøpere av de aksjer som fondet selger, og i
hvilken grad disse har etiske retningslinjer, antar detteflertallet vil
være svært krevende å kunne dokumentere i et annenhåndsmarked, og detteflertallet mener
derfor at slike antagelser ikke bør tillegges vekt i en endelig
vurdering.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen vil foreta en særskilt gjennomgang av utfordringene knyttet
til å vurdere selskapers virksomhet i konfliktområder. Fokus vil
være på selskapenes potensielle medvirkning til uetiske handlinger
i disse områdene. Dette flertallet mener det er en
fordel å starte med en generell gjennomgang av problemstillingen,
og at denne gjennomgangen så kan brukes som grunnlag for å vurdere
enkeltsituasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen velger å fortolke de etiske retningslinjene stadig
strengere. Disse medlemmer ønsker å understreke at etikk
per definisjon er et subjektivt vurderingsgrunnlag, og åpner for
selektive og politisk motiverte utelukkelsesmekanismer. Disse medlemmer deler
ikke Regjeringens visjoner når det gjelder praktiseringen av de
etiske retningslinjene. Rigid praktisering av de etiske retningslinjene
reduserer fondets investeringsunivers, og bidrar til å øke fondets risiko
og redusere fondets potensielle avkastning. Disse medlemmer viser
i den forbindelse særlig til Regjeringens utestengning av verdens
ledende forsvarsindustribedrifter.
Disse medlemmer har også merket
seg at Regjeringen i stadig sterkere grad etterkommer krav og ønsker
fra snevre interesseorganisasjoner som har som mål å begrense pensjonsfondets investeringsmuligheter,
noe som stadig begrenser fondets investeringspotensial. Disse
medlemmer registrerer også at til tross for Regjeringens
forsikringer om at fondet ikke skal benyttes til utenrikspolitiske
formål, så blir Regjeringens overdrevne blanding av etikk og butikk
stadig oftere oppfattet som utenrikspolitiske signaler.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en ny gjennomgang
av de bedriftene som i dag er utelukket i Statens pensjonsfond –
Utlands investeringsportefølje grunnet rigid praksis av de etiske
retningslinjene."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til tidligere forslag både fra tidligere regjering
og i Stortinget om å ekskludere tobakksprodusenter fra investeringsuniverset
for Statens pensjonsfond – Utland, jf. for eksempel Dokument nr.
8:57 (2006–2007), samt Innst. S. nr. 228 (2006–2007) og Innst. S.
nr. 283 (2007–2008), og er meget tilfreds med at Regjeringen nå
følger opp dette forslaget.
Dette medlem viser også til forslag
fremmet av Kristelig Folkeparti i Dokument nr. 8:57 (2006–2007)
og Innst. S. nr. 228 (2006–2007) om å utvide referanseindeksen for
Statens pensjonsfond – Utland til å omfatte alle framvoksende (børsnoterte)
aksjemarkeder som ble definert som investerbare, et forslag som
Regjeringen fulgte opp i Forvaltningsmeldingen for 2007. Dette
medlem viser også til at Kristelig Folkeparti i Dokument
nr. 8:57 (2006–2007) og Innst. S. nr. 228 (2006–2007) fremmet forslag om
investeringer i selskaper som kunne bidra til bærekraftig utvikling,
samt en utprøving av strategier for "best i klassen"-miljøinvesteringer. Dette
medlem er også fornøyd med at Regjeringen i St.meld. nr.
20 (2008–2009) fremmer forslag som ligger nær opp til de forslag
som ble fremmet i Dokument nr. 8:57 (2006–2007).
Dette medlem viser også til finansministerens svar
datert 19. januar 2009 på skriftlig spørsmål nr. 498 (2008–2009)
om en vurdering av investeringer i selskaper med virksomhet i DR
Kongo. Her fremkommer det at finansministeren vil starte en gjennomgang
av ulike sider ved selskapers virksomhet i konfliktområder. Dette
medlem støtter en slik gjennomgang. Det trenger imidlertid
ikke være motsetning mellom en slik generell gjennomgang og en særlig
vurdering av selskapers engasjementer i ulike områder. Dette
medlem mener at den fortsatt urolige situasjonen i DR Kongo,
den mest blodige konflikt i verden over de siste årene, krever en
særlig oppmerksomhet når det gjelder etterlevelse av de etiske retningslinjer.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
en egen vurdering av selskapers virksomhet i DR Kongo, vurdert opp
mot de etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond – Utland."