Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å tilpasse
lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene får økt myndighet
– innenfor nasjonale retningslinjer – og der erfaringene fra forsøksprosjektet
med økt lokalt selvstyre legges til grunn."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen,
Marianne Marthinsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling
Sande, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til brev
fra Miljøverndepartementet v/statsråden, datert 5. mai 2009, som
er vedlagt.
Statsråden sier i brevet:
"Regjeringen arbeider med et forslag til en ny motorferdsellov
i utmark og vassdrag, men det vil ikke bli lagt fram en proposisjon
for Stortinget i inneværende sesjon.
Regjeringen
tar sikte på å fremme en lovproposisjon i løpet av inneværende år.
Jeg
ser derfor ikke grunn til å følge opp representantlovforslag nr.
63."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, og fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, viser til at motorferdsel
i utmark innebærer en avveining mellom ulike hensyn. På den ene
siden folks ønske om fred og ro når man ferdes i naturen, beskyttelse
av dyreliv mot skadelig støy, samt forebygging av skader i sårbar
natur, og på den andre siden behovet for nyttetransport til områder
i utmark, turisme, muligheter for rekreasjon og tilgjengelighet
til naturområder for personer med redusert fremkommelighet. Det
innebærer også en avveining mellom kommunalt selvstyre og retningslinjer for
nasjonalt miljøvern.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget innførte en felles nasjonal forskrift som avløste de kommunale
forskriftene for motorkjøretøyer i 1998. Forvaltningen av motorisert
ferdsel i utmark ble med det overlatt til embetsverket hos fylkesmannens
miljøvernavdeling. Dette førte til at praktiseringen av lovverket
i liten grad ivaretok lokale variasjoner og tilpasninger i utøvelsen av
motorisert ferdsel.
Disse medlemmer ønsker større
frihet for den enkelte kommune når det gjelder regelverket for motorisert
ferdsel. Med mer kommunalt selvstyre blir det ulik praksis fra kommune
til kommune.
Disse medlemmer viser til at
i en anerkjennelse av de mange lokale variasjonene inviterte Miljøverndepartementet
i 2000 åtte kommuner (Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal,
Fauske og Kautokeino) til å være med på et 3-årig forsøk for å prøve
ut kommunal forvaltning av motorferdselsloven. I ettertid er forsøksperioden
utvidet med to år. Forsøksordningen er grundig evaluert i de tre rapportene
90, 91 og 99 fra Norsk institutt for naturforskning (NINA) 2005.
I tillegg har Hattfjelldal kommune laget en egen evalueringsrapport
"Forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark".
Disse medlemmer har merket seg
at rapportene fra NINA kan vise til en rekke positive effekter av
prøveprosjekter. I mange av kommunene har det blitt mindre ulovlig
kjøring, mer taxi- og turistkjøring, mindre kjøring i de mest sårbare
områdene, bedre kommunal planlegging og sterkere indrejustis i scootermiljøene.
De kommunene som har vært med i prosjektet, har hatt anledning til
å etablere både turistløyper og rekreasjonsløyper, som har latt
både tilreisende og lokalbefolkningen komme seg ut i marka. Ikke
alle deltakerkommunene har etablert slike løyper, for eksempel har
Sirdal ikke etablert slik rekreasjonsløype. Fauske kommune er en
av kommunene som har etablert løype, den ligger i Sulitjelma. Ordningen
med rekreasjonsløyper har gjort at eldre og funksjonshemmede har
kunnet komme seg ut i naturen også på vinterstid. Likeens har det
ført til at reiselivsbedriftene i kommunene har kunnet tilby sine
gjester naturopplevelser på snøscooter, slik alle svenske og finske
reiselivsbedrifter har mulighet til. Stor-Elvdal har etablert en
rekreasjonsløype, men den er bare for medlemmer av den lokale scooterklubben. Disse
medlemmer peker på at disse tre tilnærmingene til rekreasjonsløyper
viser at det er gjort lokale tilpasninger til beste for det lokale
miljøet, fritidstilbudet og næringslivet. Alle kommunene har til
felles at det bare er marginale deler av kommunene som har blitt
regulert med mulighet for snøscootertrafikk i medhold av regelverket
for prøveprosjektet og det lokale planverket.
Disse medlemmer mener at evalueringen
av forsøksordningen med utvidet lokalt selvstyre i åtte utvalgte
kommuner som har pågått siden 2000, må være en viktig del av grunnlaget
for endringer i lover og forskrifter om motorferdsel i utmark. Disse
medlemmer mener videre at dagens særregler i Nord-Troms
og Finnmark med mer liberale regler for motorferdsel må bestå.
Disse medlemmer mener at erfaringene
fra forsøksprosjektet tilsier at det må komme en ny lov om motorferdsel
i utmark med blant annet større frihet for den enkelte kommune når
det gjelder regelverket for motorisert ferdsel. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen og talspersoner fra regjeringspartiene
har signalisert en endring i lovverket på dette området. Disse
medlemmer viser her blant annet til stortingsrepresentant
Torny Pedersen (Arbeiderpartiet) som uttalte til Namdalsavisa 25. mai 2009
at:
"Også flertallet i Stortinget er utålmodige etter
å få til mer lokal forvaltning, med mulighet til å tilpasse motorferdsel
til de forskjellige forhold som råder i vårt langstrakte land."
I Stortinget 24. mai 2007 uttalte Pedersen videre at:
"denne saken har tatt altfor lang tid, hersker det ingen
tvil om, og utålmodigheten ute er stor og stemningen noe amper.
Men heldigvis har miljøvernministeren i brev til komiteen forsikret at
saken kommer i 2008, og komiteens flertall ber da Regjeringen om
at eventuell lovendring må komme til Stortinget så tidlig som mulig
i 2008."
Disse medlemmer viser videre
til stortingsrepresentant Ola Borten Moe (Senterpartiet) som 29. august
2007 uttalte til Helgeland Arbeiderblad at: "Senterpartiet ønsker
at forvaltningen av loven for motorferdsel skal overføres til kommunene".
Videre uttalte Borten Moe at: "Dagens strenge lovverk for motorferdsel
i utmark fører allerede til at store deler av befolkningen blir lovbrytere"
og at "lokal styring vil kunne gi en mer liberal håndheving. Kommunene
bør få mulighet til å fastsette spesifikke løyper for rekreasjonskjøring".
Videre sa han:
"I praksis betyr dette at ordningen som gjelder i forhold
til rekreasjonskjøring i Finnmark og Nord-Troms, utvides til å gjelde
resten av landet. Det må også være opp til den enkelte kommune om
man ønsker å tillate begrenset nyttekjøring til hytter, eller om
man vil gå inn for bare å tillate leiekjøring".
Dette synet deles av disse medlemmer.
Disse medlemmer hadde på denne
bakgrunn forventet at ny lov om motorferdsel i utmark hadde blitt
fremmet i inneværende stortingsperiode. Disse medlemmer peker
på at engasjementet rundt spørsmålet om motorferdsel i utmark er
stort i mange deler av landet, og velgerne har et krav på å få vite
hva som er Regjeringens politikk på dette området før valget.
Disse medlemmer viser til at
på oppdrag fra Miljøverndepartementet utarbeidet Direktoratet for
naturforvaltning (DN) et lovforslag som ble sendt på høring sommeren
2007. Basert på dette sendte DN i mars 2008 inn sitt forslag til
ny lov om motorferdsel i utmark til Regjeringen. Lovforslaget har
med andre ord vært under behandling i Miljøverndepartementet i mer
enn ett år. Disse medlemmer kan vanskelig forstå
miljø- og utviklingsministerens brev til komiteen der han varsler
at han ikke vil fremme et lovforslag om motorferdsel i utmark før
etter stortingsvalget 2009 som annet enn mangel på politisk handlekraft
i Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
på denne bakgrunn forslaget i Dokument nr. 8:63 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslaget i Dokument nr. 8:63 (2008–2009) – uansett om det
skulle få flertall – ikke i seg selv vil medføre noen ny lov. Disse medlemmer mener
dette kan tyde på at også partiet Høyre lider av politisk handlingslammelse,
all den tid heller ikke Høyres stortingsgruppe i perioden verken
har fremmet eller stemt for noe forslag om ny motorferdsellov.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag til ny motorferdsellov fremsatt av representanter fra
Fremskrittspartiet i Dokument nr. 8:64 (2008–2009), og vil på denne
bakgrunn ikke stemme for det fremsatte forslag i Dokument nr. 8:63
(2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at dersom forslaget i Dokument nr. 8:63 (2008–2009) blir vedtatt
vil det medføre et pålegg til Regjeringen om å legge frem forslag
til de nødvendige lovendringer, slik at det blir en lov for motorferdsel
i utmark i tråd med de politiske prinsipper som fremkommer av forslaget.
Dette er etter disse medlemmers mening den riktige
måten for Stortinget å be seg forelagt en ny lov eller større lovendring
på.
Disse medlemmer viser til at
det i Norge er en god demokratisk praksis at det er regjeringen som
legger frem forslag til nye lover eller større lovendringer. Disse
medlemmer viser til at før Regjeringens lovforslag kommer
i form av en odelstingsproposisjon, har det foregått et grundig
forarbeid – der det ansvarlige departementet blant annet sender
lovforslaget til høring før det behandles av Kongen i statsråd.
Dermed får myndigheter, organisasjoner, institusjoner og foreninger/lag
som blir berørt av loven, anledning til å uttale seg, slik det bør
være i et moderne demokrati. Videre har det ansvarlige departement
et ansvar for å utrede de økonomiske og administrative konsekvenser
av lovforslaget og legge dette frem i proposisjonen.
Disse medlemmer har merket seg
at representanter fra Fremskrittspartiet har lagt frem et helhetlig
forslag til ny lov om motorferdsel i utmark i form av et representantforslag. Disse
medlemmer peker på at dette lovforslaget ikke har vært på
høring eller vært gjenstand for noen form for konsekvensutredning.
Disse medlemmer mener at det
er useriøst å vedta en ny lov om motorferdsel direkte gjennom komitébehandling
av et representantforslag, uten at de vanlige krav til demokratiske prosesser
i forarbeidene er fulgt. Disse medlemmer går på denne
bakgrunn mot forslaget som er fremmet i Dokument nr. 8:64 (2008–2009),
selv om disse medlemmer deler mye av det politiske
innholdet i lovforslaget, slik det fremkommer av disse medlemmers
øvrige merknader i innstillingen.
Forslag fra Høyre:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å tilpasse
lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene får økt myndighet
– innenfor nasjonale retningslinjer – og der erfaringene fra forsøksprosjektet
med økt lokalt selvstyre legges til grunn.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:63 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Jan Tore
Sanner, Olemic Thommessen, Gunnar Gundersen, Ivar Kristiansen og
Elisabeth Aspaker om tilpasninger i lov om motorferdsel i utmark
som bidrar til å styrke det lokale selvstyret – vedlegges protokollen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 2. juni 2009
Gunnar Kvassheim |
Torny Pedersen |
leder |
ordfører |