Stortingsmeldinga handlar om statsforvaltninga. Det
vil seie regjeringa sitt administrative apparat. Statsforvaltninga
skal sjå til at politiske avgjerder vert sette ut i livet lojalt
og effektivt. Ho førebur saker for dei politiske styresmaktene, men
tek òg sjølv avgjerder om folks rettar og plikter. Det gjer forvaltninga
til ein sentral del av det demokratiske og politiske systemet.
Meldinga peikar på at auka press på offentlege utgifter
og forventningar frå folk til korleis forvaltninga løyser oppgåvene
sine, vert sentrale utfordringar i åra som kjem. Grenseoverskridande utfordringar
har endra grensa mellom nasjonal og internasjonal politikk og krev
nye samarbeidsformer og ny kompetanse i forvaltninga. Klima- og
miljøendringane, eit meir mangfaldig samfunn og ein open økonomi
set nye krav til politikkutforming, samhandling og bruk av kunnskap.
Statsforvaltninga må aktivt bruke og medverke til den felles kunnskapsallmenningen. Regjeringa
ønskjer fornying for å sikre meir demokrati, betre tenester, deling
av kunnskap og trygging av felles samfunnsinteresser.
Meldinga legg til grunn at det no trengst ein
forvaltningspolitikk som styrkjer dei demokratiske verdiane og strekar
under politisk styring av ressursane og institusjonane til fellesskapet.
Mange av endringane og utfordringane set store krav til den politiske
styringa og til at avgjerder som vert tekne lågare ned i forvaltninga,
har klar politisk og demokratisk forankring. Forholdet mellom departement
og underliggjande verksemder, mellom politikk og fag og mellom sektoransvar og
heilskapsomsyn er derfor sentralt i denne meldinga, jf. òg St.meld.
nr. 12 (2006–2007) Regionale fortrinn – regional framtid.
Forvaltningspolitikk dreier seg ofte om å vege ulike
omsyn opp mot kvarandre. Korleis avveginga av slike omsyn skal vere,
vil variere over tid og mellom sektorar. Den overordna forvaltingspolitikken
gir rettesnorer. Innafor slike sentrale overordna føringar som denne
meldinga trekkjer opp, må kvar sektor og verksemd finne fram til gode
arbeidsformer, organisasjonsløysingar og styringssystem som sikrar
den demokratiske politiske styringa av fellesressursane. Meldinga set
opp nokre prinsipp for korleis statsforvaltninga skal arbeide og
vere organisert, uavhengig av kor dei politiske styresmaktene vel
å trekkje grensa mellom dei individuelle og dei kollektive rettane,
fellesgode og private gode, stat og marknad.
Statsforvaltninga skal arbeide og vere organisert slik
at ho legg grunnlaget for politisk styring og brei deltaking frå
folk. Ho skal gjere det enkelt for folk, organisasjonar og næringsliv,
og ho skal bruke ressursane på ein effektiv og miljømedviten måte.
Det krev høg kompetanse og god leiing.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, har ingen felles merknader under dette punkt.
Komiteen flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at meldingen omfatter statsforvaltningen. Med statsforvaltning definerer
meldingen de virksomhetene som er organisert som del av staten som
rettssubjekt. Andre deler av statlig virksomhet og kommunal/fylkeskommunal
virksomhet ligger utenfor det meldingen drøfter.
Flertallet merker seg at ulike
mindretall, både i form av merknader og med forslag, beveger seg langt
utenfor meldingen. I lange merknader som ofte er gjentakelser fra
tidligere saker som komiteen har behandlet, fremmes det forslag
på områder som ikke er temaer i meldingen. Flertallet viser
til at meldingen behandler mange og viktige prinsipielle spørsmål
og ser ingen grunner til å svekke meldingens politiske innhold ved å
trekke inn temaer som ikke er drøftet. Flertallet kommer
derfor ikke til å kommentere mindretallsmerknader der disse tematisk
ikke er behandlet i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at en hovedutfordring
er at den statlige virksomheten ikke er godt nok organisert i forhold
til den største delen av offentlig sektor som er i kommunesektoren. Disse
medlemmer viser i den sammenheng til Kommunenes Sentralforbunds
høringsinnspill.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremheve at vi
i Norge har et høyt nivå på velferdstjenestene i forhold til mange
andre land i verden, og at det er bred politisk enighet om at det
offentlige skal sikre at alle får god tilgang på viktige velferdstjenester. Disse medlemmer registrerer
imidlertid ofte at den rød-grønne regjeringen er lite villig til
å la private og frivillige organisasjoner supplere de offentlige
tjenestene og oppgavene. Disse medlemmer mener det
er lite hensiktsmessig at det offentlige vil produsere alle tjenester
selv.
Disse medlemmer mener politikerne
har et stort ansvar for å utvikle de gode tjenestene slik at flest
mulig er fornøyde. Disse medlemmer mener det er svært
viktig med fornyelse og har fire hovedmål med moderniseringsarbeidet.
En enklere hverdag,
bedre service og valgfrihet for innbyggerne
Mindre administrasjon gir flere og bedre tjenester
Sikre offentlig sektor som spennende og
kompetent arbeidsplass
Sikre langsiktig velferd i hele landet
Disse medlemmer vil bemerke at
i dag er utfordringen å sørge for tilstrekkelig med "hoder og hender"
for å løse oppgavene best mulig. Det er viktig at arbeidskraften
benyttes riktig og tilpasses behovene til brukerne. Disse
medlemmer beklager at den rødgrønne regjeringen har tatt
en pause i moderniseringsarbeidet. Det er alvorlig i en situasjon
hvor mangelen på kvalifisert personell er stigende. Disse
medlemmer vil påpeke at Regjeringen har forsøkt å løse alle utfordringer
med bevilgninger over budsjettet, men uten å tenke nytt i valg av
gode løsninger. Disse medlemmer mener at dette i
hovedsak har medført en svak innovasjonsevne i offentlig tjenesteproduksjon
og høyere kostnadsnivå enn nødvendig.
Disse medlemmer mener at private
og ideelle/frivillige alternativer kan bidra positivt til at flere
får bedre tjenester innen helse og omsorg og til mangfold i skolen.
Det blir enda viktigere å benytte seg av flere løsninger for å klare
de store oppgavene fremover. Desto smartere et offentlig tjenestetilbud
kan utvikles som også gjør bruk av private leverandører, desto større
er muligheten for at det er nok arbeidskraft til å gi gode tjenestetilbud
over hele landet. Å forbedre tjenestetilbudet slik at innbyggerne
blir mer fornøyde, er disse medlemmers mål i moderniseringspolitikken.
Den offentlege sektoren og statsforvaltninga
ser annleis ut i dag enn då Stortinget handsama den førre stortingsmeldinga
om forvaltningspolitikken.
Frå tenesteproduksjon
til utøving av avgjerdsmakt: Fleire oppgåver som vart løyste innafor statsforvaltninga
for 15–20 år sidan, ligg i dag i statlege selskap eller er ikkje
lenger statlege oppgåver i det heile. Dette gjeld særleg tenesteproduksjon.
Fleire organisasjonsformer: Staten har
teke i bruk nye organisasjonsformer. Hovudskiljet går mellom dei
verksemdene som er ein del av staten som juridisk person, og verksemder
der staten har styringsinteresser, til dømes som eigar, men der
verksemda ikkje er ein del av staten som rettssubjekt. Dei verksemdene
som er ein del av staten som rettssubjekt, vert gjerne inndelte
i ordinære forvaltningsorgan, forvaltningsbedrifter og forvaltningsorgan
med særskilde budsjettfullmakter. Det er ofte tilknytinga til statsbudsjettet, det
vil seie om dei er netto- eller bruttofinansierte over statsbudsjettet.
Organisasjonsformene utafor staten som rettssubjekt vert gjerne
inndelte i statlege aksjeselskap, statsføretak, særlovsselskap og
stiftingar. Desse formene vert regulerte i eigne lover, som aksjelova,
lov om statsføretak, ulike særlover og lov om stiftingar.
Auka fridom og sjølvstende for underliggjande verksemder:
Endringar i styrings- og budsjettsystema har gitt statlege verksemder
auka fridom og sjølvstende, også innafor kvar enkelt organisasjonsform.
Departementa skal setje klare mål og sjå til at resultata er som
forventa, medan dei underliggjande verksemdene har større fridom
i val av verkemiddel og disponering av budsjetta innafor dei styringssignala
som departementet og statsråden har gitt.
Klarare rolle- og oppgåvedeling: Klargjeringa
av roller og oppgåvefordeling mellom departement og underliggjande
verksemder har i nokre sektorar ført til at det er oppretta fleire
verksemder. Nye tilsynsorgan er eit døme på dette. Samla sett har
likevel talet på forvaltingsorgan gått ned. Mange verksemder er
slått saman til større einingar, mellom anna for å få meir samordning
og heilskapstenking i forvaltninga.
Regelforenkling og brukarretting: Omsynet
til individuelle brukarar, anten det er enkeltmenneske, organisasjonar
eller næringsliv, har fått meir vekt. Forenkling av regelverk og
utvikling av tenester som er betre tilpassa det brukarane treng,
har stått sentralt. Brukarundersøkingar og serviceerklæringar er
tekne i bruk for å sikre betre brukarretting.
Digitalisering og nye arbeidsformer: Informasjonsteknologien
har endra måten innbyggjarane, næringslivet, kommunane og andre
har kontakt med statsforvaltninga på, og har hatt innverknad på
korleis forvaltninga er organisert og arbeider. Meir bruk av informasjonsteknologi
i statsforvaltinga har gitt stor effektiviseringsvinst og rom for
nye arbeidsformer og har dessutan opna for friare val av kvar i
landet oppgåvene skal løysast. IKT har gjort det mogleg med sjølvbetente
løysingar, til glede for brukarane og forvaltninga sjølv.
Endring i samansetjinga av dei tilsette.
Talet på tilsette innafor tariffområdet til staten er ein firedel
lågare i dag enn i 1992. Gjennomsnittsalderen på dei tilsette har
auka. Det gjeld òg blant leiarane. Det har vorte fleire med høgare
utdanning. Talet på kvinner blant dei tilsette og i leiarstillingar
har auka. Ved utgangen av 2007 var det 37 prosent kvinnelege leiarar.
Det statlege tariffområdet er den sektoren i arbeidslivet som har
minst skilnad i løn mellom kvinner og menn. Sjølv om det har vorte
fleire tilsette med innvandrarbakgrunn i staten, er denne delen
framleis liten.
Internasjonalisering: Grenseoverskridande
utfordringar, som klimaendring, forureining, migrasjon og økonomisk
samanveving, har internasjonalisert den nasjonale politikken og har
gjort skiljet mellom utariks- og innarikspolitikk mindre klårt.
Dei internasjonale avtalane verkar inn på korleis nasjonalstatane
kan organisere statsforvaltninga.
Meldinga peikar på at Noreg har ei velfungerande
og omstillingsdyktig statsforvaltning. Regjeringa ønskjer ei statleg
forvaltning som endrar seg i takt med samfunnsutviklinga. Forvaltninga
må utvikle seg i samspel med det innbyggjarane treng, og i takt
med endra politiske mål. Meldinga peikar mellom anna på desse utfordringane:
Klima- og miljøendringane
vil få store, men usikre konsekvensar. På fleire område må forvaltninga
vere i stand til å ta framtidsomsyn utan å ha sikker kunnskap. Klima-
og miljøendringane utfordrar forvaltninga når det gjeld evna til å
løyse problem på tvers av etablerte sektorar. Også på andre område
er det nødvendig å arbeide med førebygging og risikohandtering og gripe
inn i uønskte utviklingskjeder som seinare kan gi meir kostbare
og dramatiske konsekvensar.
Samfunnet vert meir differensiert, mangfaldig, individualisert
og på mange vis òg meir fragmentert. Forvaltninga vert derfor utfordra
når det gjeld valet mellom standardiserte og spesialtilpassa løysingar.
Forvaltninga sjølv må i større grad spegle mangfaldet i samfunnet
elles.
Kunnskapssamfunnet vert meir spesialisert. Samstundes
med betre og djupare kunnskap på stadig fleire område, vert det
vanskelegare å halde oversikt og ha heilskapleg forståing, sjølv
på avgrensa område, noko som er ein føresetnad for effektiv og føremålstenleg
samfunnsstyring.
Ein open økonomi og internasjonalisering
gjer at endringar utafor Noregs kontroll slår inn over det norske
samfunnet. Internasjonaliseringa aukar både tilfanget på kunnskap
og behovet for kunnskap, samstundes som statsforvaltninga må vere
ein kompetent deltakar i internasjonale samarbeidsorgan.
Andre sentrale utfordringar for forvaltninga
i åra som kjem, er knytte til desse utviklingstrekka:
Det vert auka press
på offentlege utgifter, mellom anna ved at det vert færre i yrkesaktiv
alder som skal løyse ressurskrevjande velferdsoppgåver.
Folk har større forventningar til kvalitet,
effektivitet og service. Det er ei utfordring for forvaltninga å
arbeide med brukarretting, særleg på tvers av etablerte organisasjonsgrenser.
Den teknologiske utviklinga går fort, ikkje
minst på IKT-området. Staten må ta i bruk ny teknologi på ein slik
måte at forvaltninga kan verte enklare for brukarane og gjere seg
nytte av effektiviseringsvinsten.
Det at staten er så stor og mangfaldig,
har òg ført til at mange oppgåver er delegerte til underliggjande
organ. Dermed kan dei sentrale styresmaktene samle merksemd og ressursar
om overordna prioriteringar og politiske avgjerder. Dette set store
krav til den politiske styringa, som må sikre at vurderingar og
avgjerder på lågare nivå i forvaltninga har klar politisk forankring
og legitimitet.
Det er ofte komplekse og usikre samanhengar mellom
offentleg innsats og resultata av innsatsen. Staten har òg mange
ambisiøse og stundom motstridane mål. Dette skil offentleg sektor
frå privat marknadsstyrt verksemd. Treffsikker verkemiddelbruk og
betre kunnskap om mål og verkemiddel er ei stor utfordring for forvaltninga.
Det er i stor grad kvar enkelt sektor som må
møte desse utfordringane. Forvaltningspolitikken skal støtte opp
under sektorane i forbetringsarbeidet og leggje til rette for at
ulike delar av forvaltninga kan lære av kvarandre. Samordna og heilskapleg
tenking skal prege forvaltningsutviklinga. Forvaltningspolitikken
må derfor setje nokre felles normative rammer for utviklinga som
skal skje i sektorane. Etiske retningsliner, prinsipp for organisering
og Plattform for leiing i staten er døme på dette.
Jamført med mange andre land har Noreg ein stor
offentleg sektor. Dette er politisk prioritert, og det forpliktar.
Forvaltninga er under demokratisk politisk styring. Innbyggjarane
skal ha medråderett, ikkje berre gjennom å røyste ved val, men òg
ved å verte tekne med i oppgåveløysinga.
Fleire vestlege land har dei siste tiåra satsa
på å fremme kostnadseffektivitet og brukarorientering gjennom meir
fristilling og marknadskonkurranse. Dette har endra rammeverket
for politisk styring i mange sektorar, i Noreg òg.
Komiteen viser til
at den norske velferdsmodellen bygger på at sentrale velferdsordninger skal
være universelle. Dessuten har oppgavene tradisjonelt i stor grad
blitt utført av det offentlige. Komiteen deler meldingens
syn om at statsforvaltningen har gjennomgått store endringer de
siste 20 årene. I løpet av disse årene har forvaltningspolitikken
i større grad enn tidligere hentet inspirasjon fra markedsløsninger.
Det er lagt mer vekt på hvordan økonomiske incentiver fungerer,
måling av resultater og konkurranseutsetting og innslag av belønnings- og
straffesystemer.
Komiteen viser til at flere oppgaver
nå løses i et marked, og dette har skapt økt behov for tilsyn og
kontroll. Begrunnelsen har vært krav til økt effektivitet og bedre
ressursutnyttelse. For å legge grunnlag for måling av resultater,
er også flere offentlig enheter blitt inndelt i såkalte resultatenheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener at dette har ført til økt fragmentering
og desintegrering av forvaltningsorganisasjoner. Flertallet viser
også til meldingens beskrivelse og analyse av New Public Management.
Flertallet viser til at intensjonene
har vært gode. Kravet til offentlig sektor har økt. Det offentlige
har ansvar for livsviktige og grunnleggende tjenester som betyr
mye i folks hverdag og som legger beslag på store ressurser. Det
er legitimt og nødvendig å være opptatt av at ressursene brukes
effektivt og treffsikkert. Flertallet mener at erfaringene
med oppsplitting viser at det ikke har ført til en mer homogen offentlig
sektor, og at man har undervurdert kostnadene ved konkurranseeksponering
og intern konkurranse. Flertallet er derfor enig
med Maktutredningen som i sluttrapporten (NOU 2003:19) påpeker at
slike reformer kan ha høye omkostninger:
"Omstilling kan trekke innsats og oppmerksomhet vekk
fra arbeidstakernes primæroppgaver og skape usikkerhet i arbeidssituasjonen.
Dette kan føre til at dyktige ansatte slutter og kompetanse må bygges
opp på nytt. Mange av de sentrale målene for offentlige tjenester
– som rettsikkerhet, likebehandling og betryggende saksgang – er
vanskelig å måle. De kan bli skadelidende i effektiviseringsprosesser
når forenklede målstandarder legges til grunn. Et av problemene
med den offentlige reformpolitikken har vært at styringsprinsipper
som brukes i produksjonsbedrifter med entydige mål overføres til
institusjoner hvor de kommer på tvers av virksomhetens egenart."
Flertallet mener derfor at styringsprinsippene for
offentlig sektor må legge til grunn samordning og helhet framfor
fragmentering og konkurranse. For å unngå at dyktige medarbeidere slutter,
slik Maktutredningen understreker, må offentlig sektor bli ledende
på kunnskap og kompetanseutvikling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener dessuten at offentlig sektor skal
være ledende på innovasjon. Offentlig sektor bør være en pådriver
og et lokomotiv for å innføre ny og bedre teknologi, bedre måter
å gjøre ting på, og på denne måten bli mer effektiv og brukervennlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil fristille flere statlige forvaltningsorgan
og sikre markedseksponering. Disse medlemmer vil
bemerke at det finnes et stort potensial i at offentlige virksomheter
utsettes for mer markedseksponering og direkte krav fra brukere
i samfunnet. Disse medlemmer vil vise til at en rapport
fra BI (juni 2008) har undersøkt erfaringene fra selskap som Statkraft,
Statnett, Posten, Telenor, jernbaneselskapene, Avinor, Mesta og
Entra Eiendom. De konkluderer helt klart med at endret struktur
og styringsform har gitt et kvalitetsløft hos disse store aktørene. Disse
medlemmer vil påpeke at omdannelsen av forvaltningsorgan
til selvstendige juridiske virksomheter har hatt en rekke positive
effekter. Disse medlemmer vil vise til at for de
aller fleste foretakene produseres det nå flere og bedre tjenester
til en lavere kostnad. I alle selskapene innebar fristilling en
reduksjon i årsverkinnsatsen samtidig med at produksjonen økte. Disse
medlemmer er tilfredse med at foretakenes markedseksponering
har ført til et sterkere fokus på brukerne, og at foretakene har et
godt omdømme blant brukerne og i befolkningen.
Disse medlemmer vil vise til
at analysen til BI ikke gir belegg for påstanden om at prisen for foretakenes
økonomiske suksess har vært en undergraving av demokratiske styringsmuligheter. Disse
medlemmer vil påstå at styringsmulighetene ikke er underminert,
men tvert imot åpner for et nytt styringsregime ved at man får en klarere
arbeidsdeling mellom tilsynsfunksjon, produksjonsoppgaver og styringsverktøy
under direkte parlamentarisk kontroll. Disse medlemmer mener
det er særlig på infrastruktur, innenfor vei og jernbane, samt grenseflaten mellom
velferdsstaten og arbeidslivet hvor det er behov for nyskapende,
bedriftsrettet tjenesteyting. Disse medlemmer mener
det er viktig å få vurdert hvilke av disse områdene som kan fristilles.
I den sammenheng må også effekten av en eventuell delprivatisering
vurderes.
Disse medlemmer ønsker å åpne
for flere frivillige og private aktører innen offentlig tjenesteproduksjon. Disse
medlemmer tror på mangfold og konkurranse som et godt prinsipp for
å bidra til bedre ressursbruk og økt kvalitet. Konkurranse skjerper
og oppfordrer til smartere løsninger som igjen gir mer og bedre
velferd. Disse medlemmer ønsker at flere frivillige organisasjoner
og private aktører skal få bidra innen tjenestesektoren hvor det
offentlige nærmest er monopolist. Utfordringene innen helse og omsorg
er så store at alle gode krefter må slippes til. Disse medlemmer mener
vi da vil få mer nytenkning og dermed bedre tjenester over tid. Disse
medlemmer vil presisere at det offentlige fortsatt skal
finansiere og kvalitetssikre tjenestene.
Disse medlemmer verdsetter offentlig
sektor. Det er imidlertid viktig at offentlig sektor er både effektiv
og omstillings- og tilpasningsdyktig, og at den ikke vokser seg
for stor på bekostning av det private næringsliv. Fram mot år 2050
står vi overfor en stor endring i den demografiske sammensetningen
i Norge, med en dobling av antallet eldre over 67 år og en sannsynlig
reduksjon i antallet skattebetalere i yrkesaktiv alder. Dette vil
kreve optimal organisering av offentlig sektor, for å frigjøre så
mange hender og hoder som mulig til å drive både velferd og verdiskaping. Perioden
fra 2010 til 2020 framstår som særdeles gunstig for å gjøre offentlig
sektor optimalt tilpasset de store utfordringene i eldreomsorgen fra
2020. I perioden 2010 til 2020 er det en viss økonomisk handlefrihet
og en viss demografisk stabilitet.
Arbeidet i forvaltninga må tuftast på nokre grunnleggjande
verdiar som spring ut or dei demokratiske og rettsstatlege tradisjonane
våre. Slik Regjeringa ser det, skal forvaltninga, utan omsyn til
den politiske fargen til den regjeringa som til kvar tid sit, fremme
demokrati og rettstryggleik og stå for fagleg integritet og effektivitet.
Demokrati: Forvaltninga
skal vere politisk styrt og lojal overfor statsråden, Regjeringa
og vedtak i Stortinget. Forvaltninga skal vere open for innsyn,
leggje til rette for deltaking frå innbyggjarane og sikre dei tilsette
og organisasjonane deira medråderett og medverknad.
Rettstryggleik: Forvaltninga er bunden
av lov. Forvaltninga skal hegne om rettstryggleiken både med omsyn
til innhaldet i avgjerdene og i avgjerdsprosessane. Forvaltninga
har eit særleg ansvar for dei som ikkje like enkelt kan fremme interessene
sine.
Fagleg integritet: Forvaltninga har plikt
til å gi velfunderte og kunnskapsbaserte råd og ut frå beste faglege
skjøn sørgje for at politiske vedtak vert sette ut i livet. Forvaltninga
skal opptre partipolitisk nøytralt.
Effektivitet: Forvaltninga skal bruke ressursane slik
det er politisk bestemt, og skal nå dei politiske måla på den mest
ressurssparande måten.
Dei fire grunnverdiane – demokrati, rettstryggleik,
fagleg integritet og effektivitet – kan ideelt sett utfylle kvarandre
og medverke til eit felles verdigrunnlag for det forvaltninga gjer
og avgjer. Ei rekkje tiltak for å betre effektiviteten kan til dømes
støtte opp under dei andre verdiane. Ei fagleg sterk og brukarretta
forvaltning medverkar ikkje berre til fagleg integritet og demokrati,
men òg til betre effektivitet og større rettstryggleik.
Verdiane er i stor grad fellespolitiske og er forankra
i den demokratiske og rettsstatlege tradisjonen vår. Dei etiske
retningslinene for statstenesta er eit døme på korleis regjeringar med
ulik partipolitisk samansetning kan semjast om felles normar som
speglar dei grunnleggjande verdiane.
I praksis kan verdiane dra i ulike retningar.
Kvar teneste- og embetsmann må balansere ulike rollekrav mot kvarandre.
Dei etiske retningslinene gir rettleiing i ulike valsituasjonar. Rammer
som følgjer av til dømes overordna prioriteringar og styringssignal
og ulike dokument, som Plattform for leiing i staten, har òg verdimessige
implikasjonar.
Statsforvaltninga opererer i spenningsfeltet
mellom på den eine sida dynamikken i det politiske systemet og krav
til legitime demokratiske prosessar og på den andre sida kravet
om langsiktig og fagleg velfundert saksutgreiing og oppgåveløysing.
Politiske mål vert ofte gjennomførte ute i forvaltningssystemet,
ut frå faglege og juridiske vurderingar av korleis reglar skal handhevast,
korleis ulike verkemidel kan realisere overordna politikk, og korleis
innbyggjarar, organisasjonar og brukarar kan involverast i avgjerdsprosessar.
Forvaltninga må vere slik organisert og arbeide på ein slik måte
at det medverkar til å sikre at det er dei politiske styresmaktene
som står for dei prinsipielle politiske og verdimessige avvegingane.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens beskrivelse av verdigrunnlaget i forvaltningen.
Regjeringa ønskjer ei forvaltning som har evne til
å fremme fellesløysingar og aktiv involvering av innbyggjarane.
Forvaltninga skal bry seg om kvar enkelt, tene fellesskapet og løyse
oppgåver på ein effektiv og fagleg forsvarleg måte.
Ei brukarretta og
open forvaltning: Offentlege verksemder skal møte folk, organisasjonar
og næringsliv med respekt. Forvaltninga skal leggje vekt på kvalitet,
lett tilgjenge, rettferd og økonomisk effektivitet. Dette er grunnleggjande
for at innbyggjarane kan ha tillit til styresmaktene og vilje til
å medverke til fellesskapet.
Forholdet mellom staten og innbyggjarane er regulert
gjennom prosessar der det er andre rammer enn i marknaden for fordeling
av gode og byrder, rettar og plikter. Miljø, tryggleik og andre
fellesinteresser kan krevje at forvaltninga set grenser for kva
enkeltmenneske eller næringsliv kan gjere. Lik tilgang til viktige
fellesgode og ei god fordeling må ofte setjast framfor det å kunne velje
mellom ulike tilbydarar, som i ein marknad.
Forvaltninga skal fremme samordning og heilskapstenking
på tvers av sektorområda. Innbyggjarane skal ikkje oppleve eit uoversiktleg
og ukoordinert offentleg apparat. Møtet med det offentlege skal
vere enkelt og greitt. Forvaltninga skal vere open og gi relevant
informasjon til rett tid i eit enkelt og forståeleg språk. Dialogen
med innbyggjarar og næringsliv skal skje via elektroniske kanalar
der det er mogleg og føremålstenleg. Dette skal ikkje erstatte personleg kontakt
om brukarane ønskjer det.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har mellom
anna bede Servicesenteret for departementa (DSS) om å utvikle regjeringa.no
og i større grad leggje til rette for deling og tovegs kommunikasjon.
Alle statlege verksemder som rettar seg mot
publikum, skal gjennomføre brukarundersøkingar. Forvaltninga må
i større grad sjå på innbyggjarane som aktive medspelarar og hente
inspirasjon frå den delings- og deltakarkulturen som ulike nettsamfunn
utviklar.
Den nye offentleglova, som vart vedteken i 2006 og
sett i kraft frå 1. januar 2009, er eit viktig bidrag til å gjere
offentleg verksemd meir open og gjennomsiktig.
Ei forvalting for
rettstryggleik: Forvaltninga skal kjenne til dei rettane folk har,
og sørgje for forsvarleg og rask sakshandsaming. Som tenesteytar skal
forvaltninga sikre innbyggjarane best mogleg tenester på ein effektiv
måte. Forvaltningslova set krav til sakshandsaminga i forvaltninga
og er dermed det viktigaste normgrunnlaget for rettstryggleiken
i det forvaltninga gjer. I tillegg gjeld ulovfesta reglar for korleis forvaltninga
skal opptre.
Sentrale forvaltningsrettslege prinsipp og rettstryggleiksprinsipp
samspelar med prinsippa om personvernet. Ønsket om ei effektiv og
open forvaltning kan likevel utfordre personvernet.
Omsynet til personvern må tidleg med i vurderinga
av reformer og tiltak.
Utgreiinga frå Personvernkommisjonen, Individ og
integritet: Personvern i det digitale samfunnet (NOU 2009:1), foreslår
generelt å styrkje omsynet til personvern i samfunnet og har ei
rekkje konkrete forslag til tiltak på fleire sektorar. Utgreiinga
vert no send på høyring, og Fornyings- og administrasjonsdepartementet
vil gå vidare med dette arbeidet.
Som ledd i etterkontrollen av lova tek Justisdepartementet
sikte på å sende eit notat om endringar av personopplysningslova
ut på høyring i løpet av 2009.
Gode reglar som er
lette å følgje: Lover og reglar er blant dei viktigaste verkemidla
i styringa av samfunnsutviklinga. Reglane må vere utforma slik at
dei gir det resultatet dei er meinte å ha, og slik at dei er enkle
å forstå for dei som skal følgje dei. Forenkling av regelverket
er derfor ei viktig politisk oppgåve, som forvaltninga skal prioritere.
Nytt regelverk skal vere så enkelt og treffsikkert som mogleg, vere
utforma teknologinøytralt og slik at det legg til rette for bruk
av IKT i sakshandsaminga. Regelverk som har verka ei stund, bør
vurderast med tanke på kor godt det fungerer.
Kommunesektoren vert i stor grad styrt av statlege
reguleringar. Ei god og effektiv regulering av kommunane er derfor
viktig for den samla verdiskapinga i offentleg sektor. Kommunal-
og regionaldepartementet har laga eigne retningsliner for statlege
regelverk som er retta mot kommunesektoren. Retningslinene legg
vekt på at staten må gi kommunane reell avgjerdsmakt og handlerom
slik at dei kan finne kostnadseffektive og gode løysingar tilpassa
lokale forhold og sine eigne innbyggjarar. Omsynet til lokaldemokratiet
skal vege tungt, og berre viktige nasjonale omsyn kan rettferdiggjere
statlege inngrep og reglar.
Det er ei utfordring for alle statlege verksemder å
finne nye måtar å involvere innbyggjarane på gjennom dei digitale
media.
Komiteen har merket
seg at meldingen bruker begrepet brukerretting. Dette er ikke noe
innarbeidet begrep i befolkningen, og begrepet brukes i meldingen
om det at brukernes behov innvirker på utformingen av innholdet
i tjenestene og omfanget av tjenestetilbudet. Komiteen merker seg
at begrepet brukermedvirkning er et innarbeidet begrep, og meldingen
bruker begrepet om tiltak og ordninger der brukerne er mer aktivt med
på utformingen av tjenestene, enten enkeltvis eller ved at brukergrupper
er representert i fora som har innvirkning på hvordan tjenestene blir
utformet og prioritert. Komiteen vil understreke
at for brukere som er overlatt til en god forvaltning for å få dekket
grunnleggende behov i faser av livet, eller hele livet, vil behovet
for brukermedvirkning og brukerinnflytelse være stort. Den tilnærmingen
forvaltningen har til brukermedvirkning vil innvirke på opplevelsen av
makt/avmakt og selvstendighet/avhengighet. Komiteen registrerer
at mange brukere organiserer seg i bruker- og interesseorganisasjoner for
å kunne delta i slike beslutningsprosesser. Slik organisering er
positiv for å kunne skape arenaer for dialog mellom brukerne og
forvaltningen.
Komiteen vil påpeke nødvendigheten
av at det er felles forståelse av de begreper som benyttes i strategi-
og policydokumenter. Det er derfor viktig å presisere begrepsbruken
og løfte området brukermedvirkning i forvaltningen. I samarbeid
med brukerorganisasjonene må Regjeringen drøfte hvilke tiltak som
må til for å bedre brukermedvirkningen i forvaltningen, herunder
om det er ønskelig med en egen norsk veileder på området.
Komiteen er positiv til tiltak
for et digitalt kompetanseløft, men vil likevel understreke at kontakten
med forvaltningen ikke ensidig må være avhengig av slik kompetanse.
Inntil alle har tilstrekkelig tilgang til digitale verktøy og tilstrekkelig
kompetanse må det også være andre arenaer for bistand og kontakt.
Komiteen vil understreke at forvaltningen
må være åpen blant annet for å gi befolkningen mulighet til å delta
i prosessen fram mot endringer. Derfor er det viktig at informasjon
om endringsprosesser kommer ut mest mulig samlet. Dette vil gjøre
det enklere for personer og organisasjoner å foreta en helhetsvurdering
av forslagene.
Komiteen vil understreke at staten
er en viktig premissleverandør for næringslivets virksomhet og konkurranseevne.
Et viktig konkurransefortrinn for næringslivet er en offentlig sektor
som er effektiv og enkel å forholde seg til. Dette krever god og
tett dialog mellom statsetatene og andre offentlig etater på tvers
av sektorgrenser og forvaltningsnivåer slik at alle trekker i samme retning.
Like viktig er det at det er en tett og god dialog mellom stat og
næringsliv. Komiteen viser i den forbindelse til
at det er etablert prosjekter for å fremme tettere samarbeid og
dialog mellom stat og næringsliv i Vestfold, Østfold, Buskerud og
Oppland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at kommunesektoren i for stor grad
blir styrt av statlige reguleringer. Disse medlemmer vektlegger det
lokale selvstyret og mener det er viktig med en politikk som tilrettelegger
og stimulerer det lokale næringslivet. Dette vil være best for den samlede
verdiskapningen i landet. Disse medlemmer vil ha
større og mer robuste kommuner som kan tilby gode tjenester. Disse
medlemmer er kjent med at mange kommuner sliter med å skaffe
kompetent arbeidskraft til helt sentrale velferdstjenester som barnevern
og omsorg. Derfor vil sammenslåing av kommuner i mange tilfeller
kunne gi et bedre tilbud til innbyggerne. Disse medlemmer mener
at flere oppgaver bør løses lokalt fremfor av en fylkeskommune eller
av staten. Disse medlemmer erkjenner at nye oppgaver
til kommunen vil kreve større og sterkere kommuner. Det gir stordriftsfordeler
i tjenesteproduksjon, bidrar til større fagmiljøer som det er lettere
å rekruttere til, det hindrer fraflytting og ikke minst frigjør
det arbeidskraft til andre viktige oppgaver innen tjenesteyting
og til lokalt næringsliv som har behov for ansatte. Disse
medlemmer mener det bør brukes økonomiske incitamenter for
å motivere kommunene til å slå seg sammen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at antall kommuner i Norge med fordel kan
reduseres. Vi har 430 kommuner i Norge og ca. en tredjedel av dem
har mindre enn 3 000 innbyggere. Men det er ikke nødvendigvis noen
automatikk i at alle kommuner med lite innbyggertall er mest tjent
med å slå seg sammen. Det finnes mange eksempler på småkommuner som
har gode velferdstjenester og høy tilfredshet. Kommuneinndelingen
har de siste 10 årene ligget mer eller mindre fast. Samtidig har
kommunene i samme periode fått ansvar for flere spesialiserte og
ressurskrevende tjenester. Dersom kommunene i fremtiden skal kunne
ivareta et like tungt ansvar for velferden til sine innbyggere,
og samtidig ivareta generalistkommuneprinsippet, er det formålstjenlig
med noen endringer i kommunestrukturen. Dette medlem mener
at frivillighetslinjen bør videreføres, men det trengs sterkere
og positive incentiver til sammenslåing.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bruke økonomiske incentiver
for å stimulere kommuner til å slå seg sammen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at helseforetakene kan
samordne mer. Disse medlemmer er kjent med Regjeringens
arbeid med en samordningsreform og har forventninger om at reformen
griper fatt i helt grunnleggende problem innen sektoren. Disse
medlemmer vil peke på at kravene til flere og bedre helsetjenester
er økende. Det er ikke tilstrekkelig å øke bevilgningene, det er
også behov for bedre organisering. Disse medlemmer vil
effektivisere helsetjenesten betydelig. Dette innebærer ikke at
de ansatte skal løpe raskere, men at administrasjon og støttefunksjoner
organiseres bedre slik at det blir mer tid til pasientene og mer
ressurser til god medisinsk behandling. Disse medlemmer viser
til at i landsomfattende undersøkelser forteller pasientene at de
er veldig fornøyde med helsepersonellet, men mindre fornøyde med
organiseringen av helsetilbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at det i dagens organisering
av helsetjenestene er for mye byråkrati. De regionale helseforetakene
er et fordyrende og unødvendig mellomledd mellom staten og de lokale
helseforetakene (sykehusene).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener de regionale helseforetakene
må avvikles for å sikre et mer likeverdig helsetilbud i hele landet.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en reform
som innbærer at de regionale helseforetakene legges ned og at ressurser
og makt flyttes til de lokale helseforetakene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en nedleggelse av de regionale helseforetakene vil være en viktig
forutsetning for å få likeverdige helsetjenester i hele Norge. De
regionale helseforetakene bør erstattes med et statlig sykehusdirektorat
som blant annet bør ha koordineringsansvar og tilretteleggingsfunksjoner.
Dette vil, slik disse medlemmer ser det, føre til
økt samhandling mellom ulike helse- og omsorgstjenester i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at det bør vedtas klare målbare målsettinger
om bedre åpningstider i offentlig sektor. Dette fordi offentlig sektor
er til for å yte service til innbyggerne, og ikke omvendt. Disse
medlemmer mener at åpningstiden til offentlige kontorer
må være tilpasset et moderne arbeids- og familieliv. Disse
medlemmer mener dessuten at service overfor den yrkesaktive
delen av befolkningen bør prioriteres høyere, og dette innebærer
etter disse medlemmers mening en kombinasjon av bedrede
åpningstider samt digitalisering av offentlig tjenesteyting.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere følgende målsettinger
for bedre åpningstider i offentlig sektor som skal være gjennomført
før 2010:
1. Statlige kontorer
med stor publikumspågang skal være åpne til kl. 1800 på hverdager
og i noen tilfeller på lørdager. Eksempler: trafikkstasjoner, Skatteetaten,
Arbeidstilsynet, passhenvendelser, toll- og avgiftsetaten.
2. Alle statlige kontorer med publikumshenvendelser
skal i løpet av denne stortingsperioden ha løsninger for telefonbetjening
fram til kl. 1800 på hverdager og fra kl. 1000 til kl. 1400 på lørdager.
Eksempler: Husbanken, Statens lånekasse for utdanning, Brønnøysundregistrene,
Fylkesmannen, Statens forurensningstilsyn, Arbeidstilsynet."
Organisasjonsinndeling og organisasjonsform verkar
inn på oppgåveløysinga, kva form styringa frå overordna departement
og statsråden vil ha, og kor omfattande den politiske styringa kan vere.
Val av organisering må derfor vere tufta på grundige vurderingar
av kva som høver best med tanke på dei måla verksemda skal nå, oppgåvene til
verksemda og det som kjenneteiknar omgivnadene og dei viktigaste
målgruppene. I og med at statsforvaltninga har samansette mål, oppgåver
og målgrupper, vil organisasjonsformer variere mellom sektorane
og innan sektorane og over tid.
Korleis statsforvaltninga er organisert, er Regjeringa
sitt ansvar. Verksemdene avgjer i stor grad sjølve korleis dei internt
skal organisere seg. Det er opp til Regjeringa og Stortinget å velje
organisasjonsform på meir overordna nivå, til dømes om det skal
vere eit forvaltningsorgan eller ikkje, og om det i tilfelle skal
ha fagleg sjølvstende eller budsjettmessig fridom i form av særlege
budsjettfullmakter. Regjeringa meiner at organisasjonsform må veljast
etter ei vurdering av dei oppgåvene verksemda skal utføre, og av
rammevilkåra i sektoren der dei opererer. Eit sentralt spørsmål
for val av organisasjonsform er kor tett den politiske styringa
skal vere, og kor stort fagleg, økonomisk eller administrativt sjølvstende
den underliggjande verksemda i tilfelle treng. Dette er overordna
forvaltningspolitiske spørsmål som rører ved statsrådsansvaret overfor
Stortinget og den demokratiske kontrollen med dei fellesressursane
som forvaltninga rår over.
Prinsippa for organisering skal gjere det enklare for
fagdepartementa å ta stilling til kva for oppgåver, funksjonar og
roller som bør vere organiserte kvar for seg, eller som med fordel
kan organiserast saman. Målet er at staten skal vere organisert
på ein ryddig, samordna og effektiv måte, og at det skal vere lett
å finne fram for innbyggjarar og næringsliv. Forvaltninga skal fremme
lik bruk av nemningar som gjer det enklare for folk å vite kva for
type verksemd dei har med å gjere. Utgreiingane før Regjeringa og eventuelt
Stortinget tek stilling til organisasjonsform, bør på vanleg måte
vise kva omsyn som er lagde til grunn for val av organisasjonsform.
For å lette utgreiingsarbeidet i departementa,
vil Fornyings- og administrasjonsdepartementet utarbeide rettleiingsmateriale
om statleg organisering basert på prinsippa for organisering.
Regjeringa meiner likevel at det er nokre prinsipp
som bør vere retningsgivande for ei fornuftig organisering av statsforvaltninga.
Desse prinsippa er:
Organisasjonsformene
må veljast etter ei konkret vurdering av formål, oppgåver, målgrupper, kjenneteikn
ved dei omgivnadene verksemdene skal rette seg mot, og av kva for
økonomiske og administrative rammevilkår som vil sikre best mogleg
måloppnåing for verksemda.
Arbeidsdeling og spesialisering i forvaltninga kan
gjerast ut frå ulike organisatoriske prinsipp. I proposisjonen vert
fire slike prinsipp nærare omtala: organisering etter formål, etter
funksjon og oppgåvetype, etter målgrupper og etter geografi.
Statlege verksemder som opererer i ein
marknad i konkurranse med andre, bør organiserast som selskap. Statlege
verksemder som opererer i ein marknad, og som òg skal fremme viktige
sektorpolitiske omsyn, bør organiserast som statsføretak.
Utøving av avgjerdsmakt og samfunnsstyring
er oppgåver som i hovudsaka bør organiserast som ein del av staten.
Avgjerdsmakt i enkeltsaker må sikre rettstryggleik
og likehandsaming. Det kan, som i dag, i nokre tilfelle tale for
at enkeltvedtak vert gjorde med fagleg sjølvstende gitt i lov. Dette
er særleg viktig i tilfelle der staten sjølv er part, til dømes som
næringsaktør.
Ombodsliknande funksjonar bør organiserast med
fagleg sjølvstende gitt i lov. Om desse funksjonane er lagde til
verksemder som òg skal vere ein del av apparatet for iverksetjing
av statlege mål, bør verksemdene vere ein del av statsforvaltinga.
Statlege oppgåver knytte til kunnskapsutvikling bør
i hovudsaka organiserast som ein del av staten, men slik at verksemdene
har stort fagleg sjølvstende gitt i lov.
Staten skal unngå å bruke stiftingar og
organisering i form av særlovselskap, med mindre det er særlege
grunnar til det.
Forvaltningsorgan skal ikkje ha styre eller
råd med mindre det er særlege grunnar for det (til dømes at verksemda
har stort fagleg sjølvstende gitt i lov).
Val av regional inndeling av statlege verksemder må
ta omsyn til korleis det regionale leddet til andre offentlege verksemder
som dei skal samarbeide med, er inndelte. Den statlege regionale
inndelinga bør ikkje gå på tvers av fylkesgrenser.
Regjeringa ønskjer ei regional statsforvaltning som
er samordna, effektiv og tydeleg, og vil sjå til at informasjonen
om den regionale staten og korleis han er organisert, vert betre
og meir samordna.
Slik Regjeringa ser det, er det viktig å halde
fast på den rolla Fylkesmannen har som knutepunkt mellom stat og
kommune, særleg for å samordne og formidle statleg politikk til
kommunane på område der nasjonale omsyn veg tungt. I tillegg har
fylkesmennene ei viktig oppgåve i å ta vare på omsynet til rettstryggleiken
gjennom handsaming av klager og gjennom tilsynsfunksjonane embetet
har i høve til kommunane. Fylkesmennene er òg viktige ved at dei
sender signal frå kommunane til departementa.
Regjeringa legg til grunn at tilsyn er utøving
av mynde, som offentlege verksemder skal ta seg av. Unnatak må ha
ei grunngiving, og det må vere godtgjort at omsyna og reguleringsformåla vert
like godt eller betre tekne vare på om andre enn offentlege verksemder
får dette ansvaret.
Omorganisering kan stå fram som – og vere –
eit kraftfullt, synleg og nødvendig verkemiddel. Men det er normalt
omfattande kostnader knytte til større omorganiseringar.
Riksrevisjonens gjennomgang av omorganiseringar
som forvaltningspolitisk verkemiddel (Dokument nr. 3:11 (2004–2005))
viser at omorganiseringar i varierande grad fører til at ein når
dei forvaltningspolitiske måla om meir effektiv ressursutnytting,
betre styring og samordning og sterkare brukarretting.
Regjeringa vil
sikre at omorganiseringar
vert meir systematisk evaluerte, og at resultata av dei er ope tilgjengelege
sikre spreiing av systematisk kunnskap
om organisering og styring
sikre eit godt underlag for avgjerder om
omorganiseringar ved å setje klare krav til kva som skal vere utgreidd
før det vert teke avgjerd om omorganiseringar og omstillingar
sikre at omorganiseringar skjer i tråd
med Hovudavtalen og prinsippa for leiing i staten.
Komiteen viser til
at Senter for statlig økonomistyring (SSØ) ble opprettet som statens ekspertorgan
på økonomistyring, med formål om bl.a. å bidra til effektiv ressursbruk
i staten ved å tilrettelegge for god økonomistyring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener at kvantitativ målstyring og
enkel resultatmåling kan føre til mindre effektiv ressursbruk, i
form av økt byråkrati, økte kostnader, mindre samarbeid på tvers
av enheter, mindre brukervennlighet og økt frustrasjon blant ansatte
(Asplan Analyse (2005) Omstillinger; Hva koster de? Hva krever de?) Flertallet ber Regjeringa
legge økt vekt på kvalitative mål i styringen av statlige virksomheter
og analyse og evalueringer i vurderingen av statlige virksomheters
måloppnåelse. Flertallet ber samtidig Regjeringa
vurdere tiltak som kan bidra til samarbeid, innovasjon, kompetanseutvikling
og ansatte- og brukermedvirkning, som middel til effektiv ressursbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil redusere offentlig administrasjon for
å frigjøre arbeidskraft til andre tjenester. Disse medlemmer vil
effektivisere driften av statlig administrasjon i departementer
og underliggende etater og ønsker å redusere bevilgninger til fylkesmennene. Disse medlemmer
mener at statlig tilsynsvirksomhet overfor kommunesektoren er bare
ett av flere virkemidler for å sikre gode tjenester og rettstryggheten. Disse
medlemmer er opptatt av at tilsyn og kontroll ikke skal
begrense det lokale selvstyret der dette utøver politisk skjønn.
Det innbærer at tilbudets omfang og innhold kan variere fra kommunene
til kommune, men være innenfor rammene av lovverket.
Disse medlemmer mener at det
er viktig med et klarere skille mellom kontrollvirksomheten og rettledningsvirksomheten.
Et slikt skille må imidlertid ikke undergrave fylkesmannens mulighet til
å ha dialog med kommunen. Disse medlemmer mener at
de ulike statlige direktoratene i større grad må brukes som rettledningsvirksomheter
overfor kommunene. Moderne informasjonsteknologi gjør at geografisk
nærhet er mindre viktig i dette arbeidet og at kompleksiteten i
den faglige rettledningen tilsier at det i større grad foretas rettledning
fra direktoratene. Det vil være uhensiktsmessig å bygge opp rettledningskompetanse
på alle fagområder hos alle fylkesmennene.
Disse medlemmer viser til at
det kommer stadig signaler om at fylkesmennene i økende grad overprøver
det kommunale skjønnet, selv om kommunens fortolkning er i samsvar
med gjeldende nasjonale retningslinjer, og er fundamentert på lokalpolitisk
skjønnsanvendelse. Det er dermed slik at ansatte hos fylkesmennene opptrer
som politiske aktører uten folkevalgt kompetanse i enkelte saker.
Dette er uakseptabelt i et demokratisk land.
Disse medlemmer ønsker å skille
skjønn og legalitetskontroll, og mener dagens fylkesmannsembete
har en uheldig sammenblanding av disse rollene. Muligheten for domstolskontroll
i dag er nærmest fraværende, og ikke egnet til å øke respekten for
de rettslige rammer for forvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at konsekvensen er at rettssikkerheten har dårligere kår i forvaltningens
dagligliv enn nødvendig, og at dagens form for domstolskontroll
med forvaltningen er klart utilstrekkelig.
Disse medlemmer mener det bør
innføres forvaltningsdomstoler som erstatning for klagesaksbehandlingen
i fylkesmannsembetet, og viser til at mange klagesaker på andre
forvaltningsområder i dag behandles av domstolslignende forvaltningsorganer
med spesialisert kompetanse. Disse spesialiserte organene har man
gjerne valgt å kalle nemnder o.l., men i praksis er det langt på
vei der den faktiske rettspleien foregår på disse områdene, ikke
i de alminnelige domstolene. Behovet for forvaltningsdomstoler bekreftes
av at domstolene i Norge sjelden behandler forvaltningssaker.
Prosessen ved norske domstoler er tradisjonelt sterkt
preget av muntlighet og dermed også sterkt avhengig av å bruke advokater,
noe som innebærer høye kostnader og lav effektivitet. Det er heller
ikke gitt at saker mellom forvaltningen og private skal behandles
etter sivilprosessens regler om at den tapende part skal dekke alle
saksomkostninger, slik som i saker om nabokrangler mv. Disse
medlemmer ser for seg at norske forvaltningsdomstoler i
langt større grad vil benytte skriftlighet, slik som i andre land
med forvaltningsdomstoler. En domstol skal som hovedregel holde
seg til legalitetskontroll, og ikke overprøve politisk skjønn foretatt
av politisk ansvarlige organer som regjeringen, Stortinget eller
kommunestyrene. Den eneste farbare vei er at domstolene som overprøver myndighetene,
holder seg til det juridiske og ikke overprøver det politiske skjønnet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
egen forvaltningsdomstol/et eget forvaltningstilsyn for å behandle
klager etter kommunale planvedtak."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine øvrige merknader i Innst. S. nr.
166 (2006–2007). Disse medlemmer viser til at det
er bygget opp seks nasjonale statlige tilsyn og direktorater som ivaretar
de fleste av fylkesmennenes tradisjonelle rådgivings- og rettledningsoppgaver overfor
lokale myndigheter. Disse medlemmer mener det i dag
er for mye dobbeltarbeid mellom statlige direktorat, fylkesmannsembetene,
fylkeskommunene og kommunene. Det er behov for en helhetlig gjennomgang
av direktorater og tilsyn hvor målet skal være å redusere antallet,
unngå dobbeltarbeid og sikre en mer effektiv drift. Omleggingen
må gjennomføres slik at direktoratene og tilsynene kan utvikles
til å bli enda mer attraktive arbeidsplasser.
Disse medlemmer mener at regionreformen er
mislykket. Disse medlemmer vil gjennomføre en nedleggelse
av fylkeskommunen og mener at i et lite land som Norge er det tilstrekkelig
med to forvaltningsnivåer. To forvaltningsnivåer – stat og kommuner
– vil styrke lokaldemokratiet og gi et bedre tjenestetilbud. Disse
medlemmer vil derfor avvikle fylkeskommunen som forvaltningsnivå.
Større og mer robuste kommuner eller kommuner i samarbeid kan overta
de fleste av fylkeskommunenes oppgaver.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007).
Disse medlemmer ser positivt
på en utvikling hvor næringsliv, kommuner, utdannelses- og forskningsinstitusjoner,
organisasjoner, kulturliv og andre samarbeider innenfor naturlige bo-,
service- og arbeidsregioner. Et slikt samarbeid må ha utgangspunkt
i hvilke oppgaver som skal løses, og samarbeidet må vokse frem nedenfra.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om å etablere en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte
nivåer, stat og kommune."
"Stortinget ber Regjeringen utrede og legge
frem for Stortinget en sak om at oppgaver innenfor miljø, landbruk
og naturforvaltningen overføres fra Fylkesmannen til kommunene."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at landet er best tjent med tre folkevalgte
nivåer. Det kan imidlertid med fordel overføres flere oppgaver fra
byråkratisk og statlig nivå til fylkeskommunen. Dette medlem viser
til at fylkesmannen har ansvar for tilsyn og veiledning på grunnskoleområdet
og vil understreke at fylkesmannen må ha tilstrekkelig midler til
å utføre denne oppgaven på en tilfredsstillende måte.
Dette medlem viser for øvrig
til Kristelig Folkepartis merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007)
om Regionale fortrinn – regional framtid.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre vil ha tre folkevalgte nivåer i offentlig sektor.
For å sikre mer folkestyre og mer desentralisering, vil Venstre
sette et tak på statens virksomhet på om lag 50 prosent av offentlig sektor
og ta hele Norge i bruk ved å fordele de øvrige oppgavene på fylker
og kommuner. Venstre ønsker primært at mellomnivået skal være organisert
som enhetsfylke. Dette medlem mener at det må foretas
en gjennomgang av statens oppgaver med det for øye at oppgaver som
i dag ligger til sentrale myndigheter, desentraliseres. Venstre
ønsker at staten skal bli om lag 10 prosent mindre i oppgaver og
økonomi, til fordel for en mer robust kommunesektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram for Stortinget
en oppgaveliste med oppgaver som er aktuelle å flytte fra staten
og til kommunesektoren i perioden 2010 til 2020, med et særlig fokus
på mer sammenhengende kjeder av velferdsoppgaver."
Disse medlemmer viser til at
flertallet i komiteen i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) pekte på at
den regionale statsforvaltningen består av 41 ulike virksomheter
med om lag 29 000 årsverk. Det er i dag 34 virksomheter som har
en inndeling som er større enn fylkene, og ingen av disse har sammenfallende
regiongrenser. Makt- og demokratiutredningen påpekte at forvaltningsendringene
de senere tiår har vært preget av sektorvise reformer som har medført
økt differensiering og fragmentering av offentlig virksomhet. Sett
i lys av dette bør det være mye å hente både på demokratisering
og effektivisering i statlig sektor. Disse medlemmer viser
til at Regjeringens arbeid med forvaltningsreformen i svært liten
grad vil endre den sektorvise, fragmenterte og embetsstyrte regionale
stat, og at fylkesmannsembetet i sin nåværende form blir opprettholdt
og faktisk styrket.
Disse medlemmer vil peke på at
det er gjort lite i inneværende periode for å effektivisere både
statlig og kommunal sektor. Sentralbanksjefen uttrykte stor bekymring
for manglende effektivisering og omstilling i offentlig sektor i
en høring med finanskomiteen i Stortinget 22. mai 2008. Det er et
betydelig effektiviseringspotensial innenfor både statlig og kommunal
sektor. 1 prosent effektvisering innenfor kommunal sektor vil frigjøre
3,0 mrd. kroner. KOSTRA-tall fra 2007 viser at de sammenslåtte kommunene
fra 1964 brukte 1,28 mrd. kroner mindre til administrasjon enn de
kommunene som ikke ble slått sammen. Det er derfor viktig å ha en
løpende politisk debatt om hvor og hvordan en skal effektivisere
i offentlig sektor. Å ta i bruk ny teknologi i offentlig sektor
er en viktig del av det å styrke tilbudet til innbyggerne, bedre
forvaltningen og bidra til effektivisering. Bedre samordning mellom
forvaltningsnivåer og forenkling er en annen del av det. I tillegg
mener disse medlemmer at det er en del å hente på
å utfordre offentlig sektor på å konkurrere mer, både med seg selv
og med andre. Disse medlemmer vil særlig peke på
potensialet vi har i frivillig sektor, som ofte har et idealistisk
formål og engasjement som mobiliserer til innsats. Vi har også gode
eksempler på forbrukersamvirker i Norge og som kan brukes i større
grad til fellesskapets nytte.
Disse medlemmer mener at det
er en klar forskjell mellom privatisering og konkurranseutsetting.
Privatisering innebærer å overlate hele ansvaret for å levere en
tjeneste til private. Disse medlemmer ser i liten
grad privatisering som et egnet virkemiddel for bedre offentlige tjenester.
Konkurranseutsetting innebærer i motsetning til privatisering at
det offentlige fortsatt har et klart ansvar for at borgerne får
de gode tjenestene de har krav på. Det vil være konkurranse om hvem
som leverer tjenestene, enten det er frivillige organisasjoner,
private eller det offentlige. Erfaring med konkurranseutsetting
viser at det kan gi bedre og mer varierte tjenester for innbyggerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er helt
nødvendig med en forenkling for næringslivet. Disse medlemmer viser
til at Handlingsplanen Et enklere Norge ble lansert i 2002, og at
denne handlingsplanen inneholdt mer overgripende satsingsområder,
med konkrete mål og milepæler for oppfølging. Det ble satt et mål
om at næringslivets administrative kostnader ved etterlevelse av
regelverk skal reduseres med 25 prosent innen utgangen av 2012.
Kostnadene skulle måles gjennom den internasjonalt
anerkjente standardkostnadsmodellen, som gjør en detaljert kartlegging
av næringslivets administrative kostnader mulig. Disse medlemmer vil
påpeke at metoden vil bidra til å finne bedre og mer treffsikre
forenklingsforslag og til å måle resultatene av arbeidet vårt også
i forhold til andre land.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag viser at Regjeringen ikke tar forenklingsarbeidet på alvor.
Opposisjonen har kritisert flere proposisjoner hvor skjemaveldet
økes på syltynt grunnlag. Regjeringens politikk har medført at flere
skjema må fylles ut på flere områder. Blant annet gjelder dette
endringene i konkurranseloven og omstillingsloven. Disse
medlemmer registrerer at det allerede er gått flere år tapt
for forenklingsarbeidet. Disse medlemmer tar dette
arbeidet på alvor og mener målsettingen til tidligere nærings- og
handelsminister Børge Brende må opprettholdes. På bakgrunn av de
fire tapte moderniseringsår med rød-grønt styre, frykter disse
medlemmer at konsekvensen for målet om 25 prosent reduksjon
i skjemaveldet ikke kan nås før i 2016.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at opposisjonspartiene i representantforslag
har kommet med flere tiltak for forenkling og viser til sine merknader
i Dokument nr. 8:7 (2006–2007), om en samlet strategi med konkrete
tiltak for å sikre rammebetingelsene for små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ved flere anledninger har satt til side avgjørelser
fattet av Konkurransetilsynet fordi Regjeringen var uenig i avgjørelsen. Disse
medlemmer er enige i at Regjeringen skal ha mulighet til
å overprøve vedtak, men faglige avgjørelser skal måtte prøves og
avgjøres av en fagnemnd. Dette vil gi et tydelig skille mellom faglige
og politiske avgjørelser.
Disse medlemmer mener derfor
at en uavhengig konkurransenemnd for ankebehandling i konkurransesaker
gir bedre ressursbruk. Konkurranse gir bedre ressursbruk og dermed mer
velferd. Disse medlemmer vil etablere en uavhengig
konkurransenemnd som skal foreta ankebehandling på vedtak gjort
i Konkurransetilsynet. I dag er det Fornyings- og administrasjonsdepartementet
som foretar ankebehandling både på politisk og faglig grunnlag.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en uavhengig
konkurransenemnd som skal kunne omgjøre vedtak på faglig grunnlag."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig at offentlige anskaffelser
bidrar til økt verdiskaping i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv
ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet
og likebehandling. Disse medlemmer viser til at offentlig
sektor kjøper inn varer og tjenester for over 250 mrd. kroner hvert
år, men at det i fremdeles er slik at regelverket brytes i stor
grad også i departementene. Disse medlemmer er kjent
med at nesten ingen av Regjeringens overtredelser av anskaffelsesregelverket
er klaget inn. Dette medfører at lovbruddene i realiteten ikke får noen
konsekvenser. Disse medlemmer mener det er grunn
til å anta at mange potensielle tilbydere ikke ser seg tjent med
å klage inn offentlige myndigheter, dels fordi at man ikke har egen
interesse i en slik klagebehandling i etterkant, og dels fordi man
frykter at slike klager kan gi virksomheten et negativt omdømme
med hensyn til fremtidige innkjøp.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning
for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme
forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige
anskaffelser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil at private og offentlige tjenesteytere
skal likebehandles i avgiftssystemet ved leveranser av varer og tjenester
for alle offentlige virksomheter, også helseforetakene og viser
i den forbindelse til forslag om momsnøytrale innkjøp i staten.
Disse medlemmer viser til at
offentlig forvaltning som stor kunde og bestiller kan bidra til konkurranse
som skjerper og utvikler norske tjenester, produsenter og leverandører.
Det offentlige bør føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling
av tilbydere. Det bør også stilles krav til at alle produkter som
det offentlige kjøper er de beste på markedet når det gjelder miljøegenskaper. Disse
medlemmer vil legge til rette for omfattende bruk av elektronisk
handel, også innenfor det offentlige. I løpet av neste stortingsperiode
bør minst halvparten av alle offentlige innkjøp gjøres elektronisk,
og ressursene frigjøres til å yte bedre tjenester i stat, fylker
og kommuner.
Disse medlemmer mener at omfanget
av reguleringer og byråkrati i landbruksnæringen må ned og viser
til at det våren 2007 ble fremmet et forslag der det ble bedt om
en egen melding om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk. Siden Stortinget
sist behandlet en egen melding om jordbruket i 2000 har antallet
bruk gått ned, og det samme har antall årsverk. Samdrifter har økt kraftig,
og det har vært en rivende teknologisk utvikling. Produksjonen og
det dyrkede arealet er stabilt. Alle disse faktorene betyr at det
er behov for en bred gjennomgang av jordbrukspolitikken. Disse
medlemmer mener at istedenfor byråkrati og reguleringer
bør det fokuseres på nytenkning, innovasjon og gründervirksomhet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget
en egen melding om en fremtidsrettet landbrukspolitikk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at av samme grunn vil disse medlemmer fjerne
boplikten og prisreguleringen på landbrukseiendommer. Disse medlemmer viser
til at ingen undersøkelser kan dokumentere at boplikten forhindrer
fraflytting. Boplikten og prisreguleringen rammer bønder på en urimelig
måte i forhold til resten av befolkningen som eier fast eiendom. Disse medlemmer vil
påpeke at det samtidig kreves både et byråkrati og kontrollmekanismer
som er kostbare for samfunnet og den enkelte, uten at vi kan se
at det har positive samfunnsmessige virkninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å oppheve boplikten og fjerne prisreguleringen på landbrukseiendommer."
Disse medlemmer vil delegere
konsesjonsbehandlingen for mini- og mikrokraftverk til den enkelte
kommune og viser til Dokument nr. 8:4 (2006–2007) – representantforslag
om å be Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag slik
at konsesjonsmyndighet for alle kraftverk opp til 1 MW delegeres
til den enkelte kommune. Disse medlemmer mener at delegering
av konsesjonsmyndighet vil øke det lokale selvstyret. Det er den
enkelte kommune som kjenner best til konsekvensene av inngrepet og
som derfor bør ha myndighet i denne typen saker. Delegering av konsesjonsmyndighet
for mikro- og minikraftverk til den enkelte kommune kan være et
av de enkelttiltak som kan sette fart på utbyggingen av mindre vannkraftanlegg. Disse
medlemmer mener at en viktig flaskehals i arbeidet for raskt
å øke kraftproduksjonen i Norge ligger i saksbehandlingskapasiteten
hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Kravet til saksbehandling,
både for utbygger og NVE, er stort, og dette forsinker utbygging.
Det gjelder også de minste kraftverkene, og søknadsprosedyre, behandlingsprosedyre
og behandlingstid for disse kategoriene vannkraftutbygginger står
ikke i forhold til inngrepets omfang.
For de minste vannkraftutbygginger bør saksbehandlingen
kunne lettes betydelig gjennom å delegere konsesjonsmyndigheten
til den enkelte kommune.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet for alle kraftverk
opp til 1 MW delegeres til den enkelte kommune."
Mål- og resultatstyring har vore det overordna styringsprinsippet
i staten sidan slutten av 1980-talet. Mål- og resultatstyring skal
sikre at ressursane vert brukte til aktivitetar som gir gode resultat,
og at verksemda når dei måla som er sette.
Kvar underliggjande verksemd, kvart departement
og til slutt kvar statsråd har ansvar for god måloppnåing innafor
sitt ansvarsområde. Det krev klare ansvarsliner og eit godt styringssystem
der måla er så klare som mogleg, og der det vert sett krav til resultat.
Dei fleste av måla som statsforvaltninga skal nå, krev eit tett
samarbeid mellom sektorar og at verkemidla er samordna. God måloppnåing
på eitt område skal ikkje utilsikta føre til dårlegare måloppnåing
på eit anna. Dette gjer samordning til ei viktig oppgåve for forvaltninga.
Samordning skal òg vere ei arbeidsform.
For å oppnå god samla måloppnåing legg Regjeringa
vekt på følgjande:
Styring for god måloppnåing:
Mål- og resultatstyring skal sikre at tiltak og verkemiddel er i samsvar
med politiske vedtak og mål, og at dei politiske styresmaktene får
eit godt grunnlag for å revurdere verkemiddelbruken. Før tiltak
vert sette i verk, må ein ha ei oppfatning av kva for verkemiddel
som verkar best. Dette krev kjennskap til årsakssamanhengar og evne
til å evaluere tiltak. Om resultata ikkje er i samsvar med dei politiske
måla, skal ein revurdere tiltaka. Overordna departement og underliggjande verksemder
må kome fram til ei felles forståing av mål og ønskte resultat og
kva som kan skape risiko for at ein ikkje når måla. Styringsdialogen skal
leggje til rette for at departementa og verksemdene tek omsyn til
mål og verkemiddel som verkar inn på måloppnåinga hos andre.
Måling, evaluering og kvalitet: Departementa
og underliggjande verksemder må med jamne mellomrom sørgje for at
tiltak vert evaluerte. Det er nødvendig for å vurdere om ein bør
endre den overordna strategien, setje inn andre tiltak eller bruke
ressursane på andre måtar. Kunnskap om statens ressursbruk og resultat
skal vere offentleg tilgjengeleg. StatRes vart lansert hausten 2007
og er eit system som skal synleggjere ressursbruk og resultat i
staten. Nettstaden www.ssb.no/statres syner indikatorar for statleg ressursbruk,
aktivitet, kvalitet, effektivitet og resultat.
Samordning: Organisering, arbeidsdeling,
styringssystem og arbeidsformer må leggje til rette for å samordne
dei politikkområda og verkemidla som må sjåast i samanheng – også
om dei ligg til ulike departement eller ulike underliggjande verksemder.
Fleire av dei større omorganiseringane i statsforvaltninga
dei seinare åra har kome som eit svar på behovet for meir samordning.
Samordning på statleg nivå kan verke inn på oppgåvefordelinga mellom
stat og kommune og kor enkelt det er å få til samordning på kommunalt
nivå. Kva for saksområde som heng saman med eit anna, varierer over
tid og endrar seg med endringane i samfunnet og etter kvart som
vi får ny kunnskap og ei ny forståing av samanhengen mellom ulike verkemiddel.
Det er derfor ikkje mogleg å løyse alle samordningsoppgåver gjennom
organisatoriske inndelingar. Samordning må til innafor dei organisatoriske
rammene som til kvar tid gjeld.
I meldinga er det gjort nærare greie for dei
prinsippa Regjeringa legg til grunn at statlege verksemder skal
nytte følgjande prinsipp i planlegginga av nye IKT-løysingar eller
ved vesentleg ombygging av eksisterande løysingar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at bedre IKT-løsninger
i offentlig sektor gir redusert byråkrati og gode tjenester. Disse
medlemmer vil ha bedre IKT-tjenester fra forvaltningen og
vil være en pådriver for bedre tjenester til innbyggerne, også når det
gjelder døgnåpen forvaltning. Disse medlemmer viser
til at opposisjonen har presset Regjeringen til å få fortgang i
arbeidet med en nasjonal elektronisk ID. Min Side, den elektroniske
borgerportalen, må få relevante tjenester dersom den skal lykkes.
I dag er den for lite brukt.
Disse medlemmer viser til at
opposisjonen har lagt press på Regjeringen i arbeidet med denne
og har fremmet en rekke forslag til nye IKT-tilbud fra forvaltningen.
Disse medlemmer vil ha elektronisk
politianmeldelse på Internett for at innbyggerne skal slippe å ta
seg fri fra jobb for å anmelde tyveri av mobiltelefon og lignende. Disse
medlemmer vil også at politiet skal få frigjort tid til
å forebygge og etterforske vold og annen alvorlig kriminalitet,
og vil gjøre noe med mørketallene. I dag er det en stor underrapportering
av vinningskriminalitet som for eksempel mindre tyverier. Mange
velger å ikke anmelde fordi politiet mange steder har åpningstider
og bemanning som gjør det praktisk vanskelig. Med unntak av e-postadresse
for tips om visse typer kriminalitet, er det ikke mulig å anmelde
via Internett i Norge i dag. Disse medlemmer viser
til at fortsatt, over ett år etter at det ble fremmet forslag om
elektronisk politianmeldelse, har intet forandret seg. På nettsiden
politi.no kan man fortsatt kun laste ned et skjema for forenklet
anmeldelse som man fysisk må møte opp hos politiet for å levere,
og det kan ikke sendes elektronisk.
Disse medlemmer viser til at
i Danmark har man allerede i seks år kunnet anmelde visse typer
it-kriminalitet elektronisk. Allerede før en sikker nasjonal e-ID/e-signatur
er klar for Min side og AltInn, mener disse medlemmer man bør
kunne åpne for en løsning tilsvarende den danske også i Norge.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at innbyggerne
kan få gitt elektronisk politianmeldelse på Internett."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil ha bedre service og bedre IKT-tjenester
for de som kommer til Norge. Søknader om arbeids- og oppholdstillatelse
og fornyelse av disse bør kunne leveres og behandles elektronisk. Disse
medlemmer vil ha en elektronisk søknadsmodul på UDIs Internett-sider,
med veiledere på engelsk og de språk som erfaringsmessig har et
stort antall søkere.
Søknadsmodulen skal samhandle/kommunisere med
saksbehandlingssystemene hos utlendingsmyndighetene. De elektroniske
saksbehandlingssystemene hos politi, UDI og relevante statlige etater
må kommunisere seg imellom og generere et elektronisk statusbilde
som gjør det mulig for søkere og alle saksbehandlere raskt å kunne
se på en illustrasjon med forklarende tekst hvor en sak befinner
seg. Søknadsmodulen må indikere eventuelle manglende dokumenter
eller andre forhold som hindrer fremdrift i søknadsbehandlingen
på de ulike stadier i saksbehandlingen og gi et varsel om dette,
så rask retting muliggjøres. Disse medlemmer viser
til at dette skaper store forsinkelser i saksbehandlingen.
Disse medlemmer vil tildele søkere
elektronisk ID ved første oppmøte hos politiet, for blant annet
at mest mulig av etterfølgende korrespondanse kan skje elektronisk.
Bruksanvisning og veiledere må tilbys på flere språk. Arbeidsgivere må
samtidig tilbys en elektronisk ID som gjør at bedriften elektronisk
kan oversende søknader og dokumenter, og etter arbeidstakers samtykke følge
søknadsbehandlingen, for eksempel på AltInn. Disse medlemmer vil
at all relevant informasjon om å bo og arbeide i Norge skal være lett
tilgjengelig. Den bør samles på en Internettportal etter mønster
av www.workindenmark.dk.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har ansvaret
for den overordna arbeidsgivarpolitikken i staten og for felles
tiltak som gjeld alle statlege verksemder og tilsette. Departementet
er ansvarleg for å utvikle arbeidsgivarpolitiske strategiar, gi
dei lokale arbeidsgivarane gode verkemiddel i utøvinga av arbeidsgivarpolitikken
sin, vere rådgivar for verksemdene og innhente erfaringar med korleis
sentralt utforma ordningar fungerer.
I overkant av 137 000 tilsette får løns- og
arbeidsvilkåra sine fastsette etter hovudtariffavtalen i staten.
Forvaltninga si rolle som utøvande apparat for regjeringa
set særskilde krav til dei tilsette og til leiarskapen i staten.
Plattform for leiing i staten frå 2008 slår fast at leiarane skal
forvalte og utvikle ressursane til fellesskapet, vere ein reiskap for
folkevalde styresmakter, samarbeide på tvers av verksemder og sektorar
og skape attraktive arbeidsplassar. Derfor må staten ha ein god
og samordna arbeidsgivarpolitikk. Statlege verksemder har ulike
oppgåver, ansvar, storleik og samansetning av arbeidsstokken. Den
statlege arbeidsgivarpolitikken må spegle dette. Verksemdene må
utvikle arbeidsgivarpolitikken i pakt med dei overordna verdiane
og rammene som gjeld for staten.
Regjeringa vil i arbeidsgivarpolitikken leggje vekt
på
Leiing: Leiarane
i staten skal medverke til å nå politiske mål og til å utvikle ein
sterk og effektiv offentleg sektor. Dei skal vere pådrivarar for
å oppnå gode resultat på sine eigne ansvarsområde og på tvers av
sektorar og nivå.Leiarane har ansvar for å fordele oppgåver og utnytte
ressursar effektivt. Det krev at dei er tydelege, har vilje til å
prioritere og har handlekraft, slik at avgrensa ressursar vert brukte
målretta. Leiarane skal synleggjere forvaltningsverdiane og setje
dei ut i livet, leggje til rette for medråderett og medverknad frå
dei tilsette og arbeide for god medarbeidarskap i staten. Plattform
for leiing i staten skal liggje til grunn for all leiarskap og arbeid med
å utvikle leiarskapen i staten. Departementet er oppteke av å utvikle
gode rammevilkår for rekruttering og oppfølging av leiarar. Erfaringa viser
at åremål kan vere eit godt verkemiddel for å sikre rotasjon i toppleiarstillingane
og for at toppleiarar ikkje vert sitjande for lenge. Av omsyn til
kontinuiteten må åremålsperioden likevel ikkje vere for kort. Departementet
vil gå gjennom åremålsordningane med sikte på ei harmonisering av
åremålsperiodane til seks år.
Medråderett og medarbeidarskap: Leiarane
og medarbeidarane har saman eit ansvar for utviklinga av arbeidsplassen
sin, for at verksemda når måla sine, og for at kvar enkelt får teke
i bruk kunnskapen sin. Ut frå lov- og avtaleverket, plattforma for
leiing, etiske retningsliner og andre overordna føringar skal verksemdene
utforme ein lokal arbeidsgivar- og leiarpolitikk som gir dei tilsette
medråderett gjennom organisasjonane, individuell medverknad og som
fremmar god medarbeidarskap. Regjeringa har sett ned eit offentleg
utval som skal vurdere dei ulike reglane for medverknad og medråderett
i arbeidslivet og kome med framlegg til korleis ordningane kan utviklast
vidare.
Rekruttering av kompetente og motiverte
medarbeidarar: Statsforvaltninga er avhengig av å trekkje til seg
og halde på kompetente og engasjerte medarbeidarar. Statlege arbeidsplassar
skal vere prega av ordna og trygge arbeidstilhøve. Staten skal by
på utfordrande arbeidsoppgåver, gode og fleksible arbeidsordningar
og ein konkurransedyktig personalpolitikk. Innafor kollektive ordningar
og avtalar skal arbeidsgivarpolitikken leggje til rette for individuelle tilpassingar
slik at dei tilsette kan utføre arbeidet sitt på ein god måte i
alle livsfasar og livssituasjonar. Staten har eit særleg ansvar
for å gå føre og synleggjere at mangfald er mogleg og verdfullt.
Kompetanseutvikling og livslang læring:
Kompetansepolitikken skal ha som mål å auke erfaringsgrunnlaget,
tilføre nye faglege perspektiv og oppdatere kunnskapen hos dei tilsette.
Tilbod om kompetanseutvikling for leiarar i staten skal gjere kvar
enkelt til ein betre leiar og styrkje den felles leiarskapen i verksemdene.
Statleg arbeidsgivarpolitikk skal leggje til rette for og oppmuntre
dei tilsette og leiarane til å ta ansvar for eiga læring, jobbutvikling
og jobbframtid. Kompetanseutvikling vert ei av dei viktigaste oppgåvene
innafor arbeidsgivarpolitikken i tida som kjem.
Komiteen merker seg
at meldingen flere steder omtaler forvaltningen og de ansatte kunnskap
og kompetanse, i boks 2.4 omtales innovasjon i offentlig sektor. Komiteen mener
det er riktig å omtale storparten av offentlig sektor som ulike kompetanseorganisasjoner,
hvor den viktigste kapitalen i organisasjonen er de ansattes kompetanse.
Det er viktig at denne kompetanse kan bli utnyttet til organisasjonens
og brukernes beste. Det må bety at det åpnes for fleksibilitet og
medvirkning i videreutvikling av organisasjonsenhetene. De ansatte
bør brukes som ressurs for å løse organisasjonens oppgaver på en
enda bedre måter. Ved å videreutvikle kompetanse og satse på innovasjon,
kan offentlig sektor bli kompetente innkjøpere med motekspertise
til leverandørene. Slik kan kostnader reduseres. Dette er mulig
ved å prioritere kunnskap, faglige vurderinger og gjensidig læring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at også innenfor enkelte
statlige virksomheter er det utviklet interne bestiller-/utførerfunksjoner.
Innenfor en ramme av kompetanse bør styringsprinsippet være at ulike
enheter kan samarbeide om felles mål, at ideer fremkommer til diskusjon
og avgjørelse, fremfor et rigid og hierarkisk system hvor avstanden
mellom den som bestiller og den som utfører innenfor statlige virksomheter
er for stor. Kunnskap, faglige vurderinger og gjensidig læring skal
tillegges avgjørende vekt, fremfor å vektlegge intern konkurranse
som et mål i seg selv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det ikke bør være begrensninger med hensyn
til hvilke lederstillinger som kan besettes på åremål. Disse
medlemmer mener det må være opp til de enkelte å fastsette
hva som ligger i ledende administrative stillinger. Disse
medlemmer mener at åremålsperioden skal være på minimum
ett år, og maksimalt på seks år. Disse medlemmer mener
det kan være mulig å forlenge åremålsperioden med tre år om gangen
dersom både arbeidsgiver og den åremålsansatte er enige om det.
Disse medlemmer mener åremålsansettelse åpner
for administrativ fornyelse og jobbrotasjon og gir mulighet til
å tilpasse den administrative strukturen etter behov. Disse medlemmer mener
også at det er store variasjoner med hensyn til hvordan de enkelte
er organisert, så å ansette på åremål i kommunal sektor må derfor
til en viss grad bli en skjønnsmessig vurdering i kommunene og fylkeskommunene.
Mange av dei oppgåvene forvaltninga utfører,
er nært knytte til grunnverdiar som rettstryggleik og demokratisk
deltaking. Det er ikkje mogleg å rekne seg fram til nytta av å realisere
slike verdiar. Det er likevel mogleg å forbetre arbeidet med å realisere
dei. Dei statlege verksemdene har i 2009 til saman driftsutgifter
på 131 mrd. kroner (St.prp. nr. 1 (2008–2009)). Om berre ein liten
del av desse ressursane vart vridne over på auka innsats for å betre
styringssystema og arbeidsprosessane, kunne forvaltninga løyse oppgåvene
sine med høgare kvalitet og større effektivitet.
Fleire av dei tiltaka meldinga gjer greie for,
er under gjennomføring. På andre område inneber meldinga ei forsterking
av den forvaltningspolitikken Regjeringa står for. I proposisjonen
vert det gjort greie for nokre konsekvensar av desse tiltaka, endå
fleire av dei er ei forlenging eller ei forsterking av tiltak som
Regjeringa allereie har sett i verk. Det er vanskeleg å rekne seg
fram til kva for samfunnsøkonomiske konsekvensar kvart enkelt av
tiltaka i forvaltningspolitikken har. Korleis statsforvaltninga
fungerer, har likevel store konsekvensar for einskildmenneska, næringsverksemdene
og andre samfunnsaktørar.
Privatpersonar, organisasjonar og næringsverksemder
er avhengige av at statsforvaltninga er kompetent og effektiv. Til
dømes kan eit betre språk, betre brukarretting og meir oversiktlege elektroniske
tenester spare tid for innbyggjarane. Om kvar innbyggjar bruker
gjennomsnittleg eitt minutt mindre i året på å få tak i den informasjonen
han eller ho treng frå statsforvaltninga, inneber det sparte tidskostnader
som svarar til om lag 9 mill. kroner i året.
Arbeidet med å samordne og forenkle oppgåveplikter
(innrapporteringsplikter) som statlege verksemder pålegg næringslivet,
førte i løpet av ein 10-årsperiode til ein netto reduksjon i oppgåvepliktene
for næringslivet på vel 1 000 årsverk. Ei samla effektivisering
på berre 1 prosent på driftsbudsjetta til dei statlege verksemdene
vil frigjere ressursar tilsvarande 1,3 mrd. kroner.
Dei aller fleste forvaltningspolitiske tiltaka
– som til dømes betre samordning, meir openheit, betre språk og
god saksutgreiing – krev forbetring av dei daglege rutinane i verksemdene.
Kostnadene med dette skal verksemdene dekkje innafor sine eigne
eksisterande budsjettrammer. Men ofte fører forvaltningspolitiske
tiltak til utviklingskostnader og krev eit sentralt forvaltningspolitisk
apparat som kan samle og spreie kunnskap, kartleggje utviklingstrekk, identifisere
forbetringsområde innafor og på tvers av sektorar og gjennomføre
fellestiltak der det er naudsynt. Kostnadene med desse aktivitetane
vert dekte innafor dei ordinære budsjettrammene til Fornyings- og administrasjonsdepartementet
og Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) når ikkje anna er særskilt
nemnt i dette kapitlet. Slik Regjeringa ser det, er eit velfungerande
forvaltningspolitisk apparat ein føresetnad for kontinuitet og systematikk
i arbeidet med forbetring og fornying av forvaltninga på tvers av
sektorane.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen bruke økonomiske incentiver
for å stimulere kommuner til å slå seg sammen.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at innbyggerne
kan få gitt elektronisk politianmeldelse på Internett.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen etablere følgende målsettinger
for bedre åpningstider i offentlig sektor som skal være gjennomført
før 2010:
Statlige kontorer med stor publikumspågang skal
være åpne til kl. 1800 på hverdager og i noen tilfeller på lørdager.
Eksempler: trafikkstasjoner, Skatteetaten, Arbeidstilsynet, passhenvendelser,
toll- og avgiftsetaten.
Alle statlige kontorer med publikumshenvendelser
skal i løpet av denne stortingsperioden ha løsninger for telefonbetjening
fram til kl. 1800 på hverdager og fra kl. 1000 til kl. 1400 på lørdager.
Eksempler: Husbanken, Statens lånekasse for utdanning, Brønnøysundregistrene,
Fylkesmannen, Statens forurensningstilsyn, Arbeidstilsynet.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen legge fram for Stortinget
en oppgaveliste med oppgaver som er aktuelle å flytte fra staten
og til kommunesektoren i perioden 2010 til 2020, med et særlig fokus
på mer sammenhengende kjeder av velferdsoppgaver.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen etablere en uavhengig
konkurransenemnd som skal kunne omgjøre vedtak på faglig grunnlag.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget
en egen melding om en fremtidsrettet landbrukspolitikk.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om å etablere en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte
nivåer, stat og kommune.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem for
Stortinget en sak om at oppgaver innenfor miljø, landbruk og naturforvaltningen
overføres fra Fylkesmannen til kommunene.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning
for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme
forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige
anskaffelser.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å oppheve boplikten og fjerne prisreguleringen på landbrukseiendommer.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet for alle kraftverk
opp til 1 MW delegeres til den enkelte kommune.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
egen forvaltningsdomstol/et eget forvaltningstilsyn for å behandle
klager etter kommunale planvedtak.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge frem en reform som
innbærer at de regionale helseforetakene legges ned og at ressurser
og makt flyttes til de lokale helseforetakene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldinga og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 19 (2008–2009) – Ei forvaltning
for demokrati og fellesskap – vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 9. juni 2009
Tore Hagebakken |
Rolf Reikvam |
leder |
ordfører |