Det foreslås i proposisjonen at Stortinget gir
departementet fullmakt til å gjøre endringer i trygderefusjoner
for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på
grunnlag av eventuelle avtaler med Den norske legeforening, Norsk
Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund. Forhandlingene med
disse organisasjonene var ikke avsluttet da proposisjonen ble lagt
fram. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til
eventuell bevilgningsendring.
Et tema i forhandlingene med Norsk Fysioterapeutforbund
er omlegging av finansieringsordningen, slik at det kommunale driftstilskuddet skal
utgjøre en større del av fysioterapeutenes omsetning. Det uttales
at det kan bli aktuelt å overføre midler fra folketrygden til kommunene, og
det foreslås at det gis fullmakt til å gjøre endringer i trygderefusjonene
og bevilgning til kommunene som følge av de avtalene partene eventuelt
kommer fram til. Bevilgningssakene vil bli lagt fram for Stortinget
seinere.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra
Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg
at Regjeringen ber om fullmakt til å gjøre endringer i trygderefusjoner
for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag
av de avtaler man kommer frem til med de tre forhandlingsmotpartene,
Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund.
Bakgrunnen for denne fullmakten er at man ennå ikke har sluttført forhandlingene
med disse organisasjonene.
Komiteen viser til at stortingsflertallet
i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 vedtok å øke egenandelene
for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi med 5 prosent fra 1. juli
2009. Trygderefusjonene blir tilpasset dette. Det fremkommer i proposisjonen
at økningen i honorartakstene som følge av eventuelle nye avtaler
derfor vil få full virkning i refusjonsutgiftene.
Forhandlingene mellom de forskjellige aktørene for
perioden 1. juli 2009–30. juni 2010 startet i midten av mai 2009
og er forventet sluttført i løpet av juni 2009. Komiteen støtter
forslaget om å gi en fullmakt som det legges opp til i proposisjonen,
men under den klare forutsetning at det ikke blir en økning i egenbetalingen
for pasientene ut over de 5 prosent som allerede er vedtatt i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2009, og som blir gjort
gjeldende fra og med 1. juli 2009. Komiteen har merket
seg at Regjeringen vil legge frem bevilgningssakene som følge av
eventuelle endringer i trygderefusjonene og bevilgninger til kommunene
på et senere tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av
statsbudsjettet for 2009 stemte imot å øke egenandelene i helsevesenet.
Dette hadde sin bakgrunn i at disse medlemmer mener
at egenandelene nå er blitt så høye at de har blitt en ekstraskatt
på sykdom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti stemte imot den omleggingen
av fysioterapitjenesten som ble foretatt i statsbudsjettet for 2009,
og som vil kunne medføre lengre ventetider og dermed et dårligere
tilbud for dem som har størst behov for fysioterapi ute i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ikke kunne akseptere en ytterligere økning i egenandelene for norske
pasienter som en følge av årets takstforhandlinger.
Det vises til St.prp. nr. 59 (2007–2008) og St.prp.
nr. 1 (2008–2009), kap. 702 post 21, om avtale fra 1. juli 2008
for kjøp av vaksine mot pandemisk influensa. Avtalen er gjort med legemiddelfirmaet
GlaxoSmithKline (GSK) og innebærer at Norge gjennom en årlig reservasjonsavgift
er sikret kjøp av 9,4 millioner doser pandemivaksine dersom WHO
erklærer en pandemi, definert som fase 6 i pandemiberedskapen.
Utenom denne avtalen har GSK tilbudt Helse- og
omsorgsdepartementet å kjøpe inntil 4,7 millioner doser såkalt pre-pandemivaksine
basert på nytt influensavirus A(H1N1). Ved kongelig resolusjon av
29. mai 2009 har Nasjonalt folkehelseinstitutt fått fullmakt til
å bestille 4,7 millioner vaksinedoser fra GSK innenfor en ramme av
290 mill. kroner med levering senest første kvartal 2010.
Saken fremmes nå for Stortinget med forslag
om at Nasjonalt folkehelseinstitutt gis tillegg til bestillingsfullmakt
over kap. 710 post 21 innenfor en ramme av 290 mill. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
om dekning av eventuelle merutgifter knyttet til vaksineringen.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen ber om fullmakt til å bestille pre–pandemivaksine fra
legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline. Dette skal skje etter de forutsetninger
som er lagt til grunn gjennom de avtaler som er inngått på et tidligere
tidspunkt. Komiteen har videre merket seg at dersom
GSK starter produksjon av pandemivaksine som en følge av ett av
to forhåndsavtalte forløp, så vil avtalen om pre–pandemivaksine
bli satt til side. Disse to forløpene er som følger:
"På bakgrunn av avstemning
mellom avtalepartene i fase 4-5 i pandemiberedskapen, der Norge,
dersom det besluttes å starte vaksineproduksjon, vil ha rett til
å kjøpe vaksine
Etter WHO har erklært pandemi fase 6, der Norge
vil ha en plikt til å kjøpe 9,4 mill. doser til en samlet pris av
anslagsvis 650 mill. kroner"
Komiteen ser ikke bort fra at
muligheten for at disse forløpene kan inntreffe, er til stede, og
er derfor fornøyd med at en har klart å få på plass en avtale som
vil kunne blir gjort gjeldende uansett hvilken situasjon som vil
finne sted dersom en pandemi vil inntreffe. I den forbindelse vil komiteen henvise
til at det per i dag ikke er fattet noen beslutning om å øke pandemiberedskapen
til nivå 6 hos WHO. Komiteen er kjent med at IHR
Emergency committee har hatt sitt tredje møte vedrørende utbruddet
av svineinfluensa. Møte ble avholdt 5. juni 2009 og konkluderer
med fortsatt samme beredskapsnivå. Dette innebærer en intensiv overvåkning
knyttet til uvanlige utbrudd av influensalignende symptomer, ingen
stengning av landegrenser, men en oppfordring til at mennesker med
influensalignende symptomer utsetter reisene sine, og at produksjonen
av sesonginfluensavaksine går som vanlig. Dette er gjenstand for
evaluering etter hvert som situasjonen utvikler seg.
Komiteen støtter på denne bakgrunn
forslaget om å gi Regjeringen en bestillingsfullmakt til innkjøp
av pre-pandemivaksine.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet
og Kommunal- og regionaldepartementet får fullmakt til å gjøre endringer
i bevilgningen til kommunene og trygderefusjonene for legehjelp,
psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag av eventuelle avtaler
med Den norske legeforeningen, Norsk Psykologiforening og Norsk
fysioterapeutforbund fra samme dato.
II
Bestillingsfullmakt
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet
i 2009 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik
at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 470 mill. kroner |
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. juni 2009
leder og ordfører |
Harald T. Nesvik |